Katalysaattorin poisto...w201?

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Himmel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:01
Paikkakunta: Kitee

Katalysaattorin poisto...w201?

Viesti Kirjoittaja Himmel »

Onko kukaan poistanut katalysaattoria w 201 2.6:sta?

Suunnittelin poistavani autostani katalysaattorin mutta... Ajatuksena oli laittaa katalysaattorin paikalle pyöreä simonsin vaimennin, 6 koneen pakoputkin lähtee pakosarjalta 2 putkella mutta liittyy enen lambdaa yhdeksi, ovaalin muotoiseksi putkeksi ja jatkuu näin katille asti, eikä liitoksia näytä olevan kun vasta katin jälkeen. Eli jos haluaa pyöreän vaimentimen saada leivottua ovaalin muotoiseen putkeen kiinni niin töitä pitää tehdä aika paljon jos meinaa saada siitä tiiviin? En haluaisi ruveta tekemään putkea alusta asti uusiksi koska sillon lambda sekoaa varmasti..

Onko missäänpäin Suomea myytävänä sovitekappaleita moiseen laitokseen?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17272
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eikös ovaalin muotoisen putken pään voi koputella pyöreäksi ja hitsailla kiinni jos koko on sopiva ?
wiimax.fi
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Eikö rekisteriotteessasi ole mainintaa erikoisehdoissa vähäpäästöisyydestä?
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Samaa operaatiota olen suunnitellut 2.0:aan siten, että poistaisin katin sisukset.
Onkos jollain kokemusta, miten pakoäänet muuttuu, miten vaikuttaa päästö arvoihin ja paljonko laskee polttoaineen kulutusta?
Mulla ei ole mainintaa vähäpäästöisyydestä, katista taitaa olla. Päästöarvoja katsastuksessa verrataan niihin lievempiin, CO < 3% . . .
Mikäs ton vähäpäästöisyyden vuosiraja on?
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Onkohan muuten totta sellainen amishuhu että jos laittaa sinoolia(vai mitä se nyt oli) pensan sekaan niin päästöt olisi puhtaammat. Olen kuullut huhua että tälläinen katsastusbensaa olis joskus käytetty katinpoiston yhteydessä.
So long and thanks for all the fish
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Heikki H. kirjoitti:Onkohan muuten totta sellainen amishuhu että jos laittaa sinoolia(vai mitä se nyt oli) pensan sekaan niin päästöt olisi puhtaammat. Olen kuullut huhua että tälläinen katsastusbensaa olis joskus käytetty katinpoiston yhteydessä.
Etanoliahan se sinoli taitaa olla. Vaatii aika kovan seostuksen että vaikuttaa päästöarvoihin. Tällöin ovat polttoainejärjestelmän tiivisteet kovilla.

Tuo on viimeinen keino muutamankympin arvoisten kaasarirutkujen leimauttamiseksi. Ei vähennä päästöjä katittomasta autosta katillisen tasolle :!: Etanoli vaatii rikkaamman ilma-polttoaineseoksen kuin bensiini (noin 10:1). Voi siis vähentää lähinnä CO:ta ja HC:tä jonkin verran. En suosittele kuitenkaan ketään kokeilemaan.
Himmel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:01
Paikkakunta: Kitee

Viesti Kirjoittaja Himmel »

Ponton kirjoitti:Samaa operaatiota olen suunnitellut 2.0:aan siten, että poistaisin katin sisukset.
Onkos jollain kokemusta, miten pakoäänet muuttuu, miten vaikuttaa päästö arvoihin ja paljonko laskee polttoaineen kulutusta?
Mulla ei ole mainintaa vähäpäästöisyydestä, katista taitaa olla. Päästöarvoja katsastuksessa verrataan niihin lievempiin, CO < 3% . . .
Mikäs ton vähäpäästöisyyden vuosiraja on?
Mulla ei oo merkintää Katista ollenkaan rekisteriotteessa on sen verran vanhempi kottero(-87) joten sen voi huoletta poistaa.
Katsastin autoni keskiviikkona ja arvot oli todella hyvät, kuinkahan sitten muuttuu kun katin poistaa? Niin..mikä on tuon vähäpäästöisyyden vuosiraja?

Putki on kuitenkin aika leveä katin juuresta, joten mitenköhän sen saisi nuijjittua pyöreäksi..
Kuinka urkit rojut pois katista? Rälläkällä auki vaan vai..?
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Kuinka urkit rojut pois katista? Rälläkällä auki vaan vai..?
Joku jossain yhteydessä kertoi, että sen "keramiikka" sisuksen saa hajotettua siten, että rojut saa putkesta ulos.
Himmel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:01
Paikkakunta: Kitee

Viesti Kirjoittaja Himmel »

Pitää yrittää ottaa selvää, voi olla helpompi vaihtoehto tuo katalysaattorin sisustan poisto..
vito cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Su 22.08.2004 16:28
Paikkakunta: 08...

Viesti Kirjoittaja vito cdi »

Sillaihan se menee, että tarpeeksi poletat nii ne keraamit sieltä murenee/lentelee veke...on ainaki pari tyyppiä ajanu sisukset pois(ford) :twisted: Muistaakseni jos auto on rekisteröity ennen 10/1987 ja ei ole merkitty kattia otteeseen, niin sen saa poistaa
romujenkeräys on sairaus!
Avatar
Pietu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ti 25.11.2003 21:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pietu »

Ite tein tohon 16-venttiiliseen putken lambdan jälkeen loppuun asti uusiks. ei siis vaikuta lambdan toimintaan mitenkään. Pienellä muokkauksella saa kyllä ensimmäisestäkin liitoksesta pitävän. Välillä on yks simonsin piiiitkä vaimennin ja takavaimennin on toisena.

Luultavasti otteessa on kuitenkin merkintä katalysaattorista? Mulla oli mut hain Veholta vastaavuudenmukaisuustodistuksen jonka näyttämällä menee katsastuksesta läpi ilman kattia. 50ekua pitivät paperilla hintaa veholla.
MB 190 -89 (ex)
MB 190E 2.3 -88 "Putte" (ex)
MB 300E -89 (ex)

MB 190D 2.5 -86
MB 190E 2.5-16 Turbo -90
MB Actros 2536 -03
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Olisit vaan väittänyt katsastuksessa, että se etummainen pönttö on katti, toimii ehkä vaan vähän huonosti :)
Päästörajathan kuitenkin pysyy samoina ja läpäiseehän jo alunperinkin katittomat samanlaiset autot ne ja vielä ilman lambda-säätöäkin.
Pelkkää rahastusta nuo vastaavuudenmukaisuustodistusvaatimukset ainakin tässä tapauksessa, tosin Vehon eduksi. Nää on näitä EU-direktiivejä, joita suomalaiset orjallisesti noudattavat.
Polttoainesäästöä syntyy ehkä noin 0,5l/100km eli tankillinen jokaista 10.000km kohti, tuntuu jo näillä hinnoilla.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

LAITTAAKAA RACE KATTI NIIN EI VÄHENNÄ TEHOJA JA EI TARVI KIKKAILLA KATSASTUKSESSA...
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Ponton kirjoitti:Polttoainesäästöä syntyy ehkä noin 0,5l/100km eli tankillinen jokaista 10.000km kohti, tuntuu jo näillä hinnoilla.
Mistäpä meinasit tuon kulutussäästön repiä? Ei se katti niin paljoa vastusta pakokaasujen poistumista. Eikä se mene tukkoonkaan noesta kun käy niin kuumana että karstat palaa.

RuiskuKat vastaan RuiskuEiKat kulutus ja tehoetu katittoman hyväksi johtuu muista asioista kuin itse katin olemassaolosta. Kattiautoa täytyy aina ajaa ilma-polttoainesuhteella 14,7 (lambda = 1,00) jotta katti voi toimia. Tämän takia osakuormituksella ei voida käyttää laihempaa seosta ja bensaa kuluu enemmän. Ruisku ei katin poiston jälkeen ymmärrä itse siirtyä käyttämään laihempaa seosta osakuormilla.

Lisäksi katti vaatii lyijytöntä bensaa jota ei 80-luvulla ollut saatavilla kovin korkeaoktaanisena joten kattimallissa on yleensä pienempi puristussuhde. Tämäkin nostaa kulutusta ja laskee tehoa.
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Mistäpä meinasit tuon kulutussäästön repiä? Ei se katti niin paljoa vastusta pakokaasujen poistumista
W201 2.0E katiton ennen -91, ilmoitettu huipputeho on 90kW ja sama katilla 87kW, malleissa on sama puristussuhde, sama polttoaine.
W201 2.0E kattimalliin -91-93 (tehtiinkö tuolloin enää katittomia?) tuli "kaksoispakoputki", teho -> 90KW.
Jos nuo huipputehomittaukset on tehty samalla ilma/polttoaine-suhteella, niin käsittääkseni pakokaasuvastus korreloi suht suoraan tehoeron kanssa??? Eli tuo tekis n. 3%.
Eikä se mene tukkoonkaan noesta kun käy niin kuumana että karstat palaa
No ei tukkeennu, mutta kuuma pakokaasu -> tilavuus kasvaa -> vastus kasvaa
Kattiautoa täytyy aina ajaa ilma-polttoainesuhteella 14,7 (lambda = 1,00) jotta katti voi toimia

Kyllä kattiautossakin täyskaasulla seosta rikastetaan eli huipputeholla luultavasti sama ilma/polttoaine-suhte kuin katittomassakin.
Ruisku ei katin poiston jälkeen ymmärrä itse siirtyä käyttämään laihempaa seosta osakuormilla.
Eipä se alkuperäisessä katittomassakaan osaa laihempaa seosta säätää, kun käytetään lambda-takaisinkytkentää ja perinteistä anturia (johtuen anturin ominaiskäyrästä).

0,5l/100km perustuu pelkästään kuulemiini arvioihin.
Voishan tuota kokeilla laittamalla on/off-kytkimen takaisinkytkennälle ja säätämällä perusseoksen sopivan laihalle. Off-tilassa ECU:lle syötetään lambda-mittaukseen vakio 0,45V, joka vastaa lambda-arvoa 1 (-> ECU ei mene virhetilaan) ja samalla asetetaan pa-jakajan alakammion paine halutuksi EHA:n vakio ohjauksella, jolloin seos-säätö toimii vain mekaanisesti.

ECU:n "koodi-plugiakin" voisi ehkä käyttää hyväksi, kun vain löytäisi sille dokumentin jostain.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ponton kirjoitti:Samaa operaatiota olen suunnitellut 2.0:aan siten, että poistaisin katin sisukset.
Onkos jollain kokemusta, miten pakoäänet muuttuu?
Laita yhdeksi äänenvaimentajaksi tyhjä 10 kilon suolakurkkupurkki, niin saat samanlaiset äänet.

Leikkaa katti auki ja tee siitä vaimennin. Laitat vaan reikäputkea katin sisään ja pönttö täyteen villaa. Viksut äänet tulee ainakin eskorttiin.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Jep, tuota vähän epälinkin.
Vastaa Viestiin