Katalysaattorin poisto...w201?
Katalysaattorin poisto...w201?
Onko kukaan poistanut katalysaattoria w 201 2.6:sta?
Suunnittelin poistavani autostani katalysaattorin mutta... Ajatuksena oli laittaa katalysaattorin paikalle pyöreä simonsin vaimennin, 6 koneen pakoputkin lähtee pakosarjalta 2 putkella mutta liittyy enen lambdaa yhdeksi, ovaalin muotoiseksi putkeksi ja jatkuu näin katille asti, eikä liitoksia näytä olevan kun vasta katin jälkeen. Eli jos haluaa pyöreän vaimentimen saada leivottua ovaalin muotoiseen putkeen kiinni niin töitä pitää tehdä aika paljon jos meinaa saada siitä tiiviin? En haluaisi ruveta tekemään putkea alusta asti uusiksi koska sillon lambda sekoaa varmasti..
Onko missäänpäin Suomea myytävänä sovitekappaleita moiseen laitokseen?
Suunnittelin poistavani autostani katalysaattorin mutta... Ajatuksena oli laittaa katalysaattorin paikalle pyöreä simonsin vaimennin, 6 koneen pakoputkin lähtee pakosarjalta 2 putkella mutta liittyy enen lambdaa yhdeksi, ovaalin muotoiseksi putkeksi ja jatkuu näin katille asti, eikä liitoksia näytä olevan kun vasta katin jälkeen. Eli jos haluaa pyöreän vaimentimen saada leivottua ovaalin muotoiseen putkeen kiinni niin töitä pitää tehdä aika paljon jos meinaa saada siitä tiiviin? En haluaisi ruveta tekemään putkea alusta asti uusiksi koska sillon lambda sekoaa varmasti..
Onko missäänpäin Suomea myytävänä sovitekappaleita moiseen laitokseen?
Samaa operaatiota olen suunnitellut 2.0:aan siten, että poistaisin katin sisukset.
Onkos jollain kokemusta, miten pakoäänet muuttuu, miten vaikuttaa päästö arvoihin ja paljonko laskee polttoaineen kulutusta?
Mulla ei ole mainintaa vähäpäästöisyydestä, katista taitaa olla. Päästöarvoja katsastuksessa verrataan niihin lievempiin, CO < 3% . . .
Mikäs ton vähäpäästöisyyden vuosiraja on?
Onkos jollain kokemusta, miten pakoäänet muuttuu, miten vaikuttaa päästö arvoihin ja paljonko laskee polttoaineen kulutusta?
Mulla ei ole mainintaa vähäpäästöisyydestä, katista taitaa olla. Päästöarvoja katsastuksessa verrataan niihin lievempiin, CO < 3% . . .
Mikäs ton vähäpäästöisyyden vuosiraja on?
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Etanoliahan se sinoli taitaa olla. Vaatii aika kovan seostuksen että vaikuttaa päästöarvoihin. Tällöin ovat polttoainejärjestelmän tiivisteet kovilla.Heikki H. kirjoitti:Onkohan muuten totta sellainen amishuhu että jos laittaa sinoolia(vai mitä se nyt oli) pensan sekaan niin päästöt olisi puhtaammat. Olen kuullut huhua että tälläinen katsastusbensaa olis joskus käytetty katinpoiston yhteydessä.
Tuo on viimeinen keino muutamankympin arvoisten kaasarirutkujen leimauttamiseksi. Ei vähennä päästöjä katittomasta autosta katillisen tasolle Etanoli vaatii rikkaamman ilma-polttoaineseoksen kuin bensiini (noin 10:1). Voi siis vähentää lähinnä CO:ta ja HC:tä jonkin verran. En suosittele kuitenkaan ketään kokeilemaan.
Mulla ei oo merkintää Katista ollenkaan rekisteriotteessa on sen verran vanhempi kottero(-87) joten sen voi huoletta poistaa.Ponton kirjoitti:Samaa operaatiota olen suunnitellut 2.0:aan siten, että poistaisin katin sisukset.
Onkos jollain kokemusta, miten pakoäänet muuttuu, miten vaikuttaa päästö arvoihin ja paljonko laskee polttoaineen kulutusta?
Mulla ei ole mainintaa vähäpäästöisyydestä, katista taitaa olla. Päästöarvoja katsastuksessa verrataan niihin lievempiin, CO < 3% . . .
Mikäs ton vähäpäästöisyyden vuosiraja on?
Katsastin autoni keskiviikkona ja arvot oli todella hyvät, kuinkahan sitten muuttuu kun katin poistaa? Niin..mikä on tuon vähäpäästöisyyden vuosiraja?
Putki on kuitenkin aika leveä katin juuresta, joten mitenköhän sen saisi nuijjittua pyöreäksi..
Kuinka urkit rojut pois katista? Rälläkällä auki vaan vai..?
Ite tein tohon 16-venttiiliseen putken lambdan jälkeen loppuun asti uusiks. ei siis vaikuta lambdan toimintaan mitenkään. Pienellä muokkauksella saa kyllä ensimmäisestäkin liitoksesta pitävän. Välillä on yks simonsin piiiitkä vaimennin ja takavaimennin on toisena.
Luultavasti otteessa on kuitenkin merkintä katalysaattorista? Mulla oli mut hain Veholta vastaavuudenmukaisuustodistuksen jonka näyttämällä menee katsastuksesta läpi ilman kattia. 50ekua pitivät paperilla hintaa veholla.
Luultavasti otteessa on kuitenkin merkintä katalysaattorista? Mulla oli mut hain Veholta vastaavuudenmukaisuustodistuksen jonka näyttämällä menee katsastuksesta läpi ilman kattia. 50ekua pitivät paperilla hintaa veholla.
MB 190 -89 (ex)
MB 190E 2.3 -88 "Putte" (ex)
MB 300E -89 (ex)
MB 190D 2.5 -86
MB 190E 2.5-16 Turbo -90
MB Actros 2536 -03
MB 190E 2.3 -88 "Putte" (ex)
MB 300E -89 (ex)
MB 190D 2.5 -86
MB 190E 2.5-16 Turbo -90
MB Actros 2536 -03
Olisit vaan väittänyt katsastuksessa, että se etummainen pönttö on katti, toimii ehkä vaan vähän huonosti
Päästörajathan kuitenkin pysyy samoina ja läpäiseehän jo alunperinkin katittomat samanlaiset autot ne ja vielä ilman lambda-säätöäkin.
Pelkkää rahastusta nuo vastaavuudenmukaisuustodistusvaatimukset ainakin tässä tapauksessa, tosin Vehon eduksi. Nää on näitä EU-direktiivejä, joita suomalaiset orjallisesti noudattavat.
Polttoainesäästöä syntyy ehkä noin 0,5l/100km eli tankillinen jokaista 10.000km kohti, tuntuu jo näillä hinnoilla.
Päästörajathan kuitenkin pysyy samoina ja läpäiseehän jo alunperinkin katittomat samanlaiset autot ne ja vielä ilman lambda-säätöäkin.
Pelkkää rahastusta nuo vastaavuudenmukaisuustodistusvaatimukset ainakin tässä tapauksessa, tosin Vehon eduksi. Nää on näitä EU-direktiivejä, joita suomalaiset orjallisesti noudattavat.
Polttoainesäästöä syntyy ehkä noin 0,5l/100km eli tankillinen jokaista 10.000km kohti, tuntuu jo näillä hinnoilla.
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Mistäpä meinasit tuon kulutussäästön repiä? Ei se katti niin paljoa vastusta pakokaasujen poistumista. Eikä se mene tukkoonkaan noesta kun käy niin kuumana että karstat palaa.Ponton kirjoitti:Polttoainesäästöä syntyy ehkä noin 0,5l/100km eli tankillinen jokaista 10.000km kohti, tuntuu jo näillä hinnoilla.
RuiskuKat vastaan RuiskuEiKat kulutus ja tehoetu katittoman hyväksi johtuu muista asioista kuin itse katin olemassaolosta. Kattiautoa täytyy aina ajaa ilma-polttoainesuhteella 14,7 (lambda = 1,00) jotta katti voi toimia. Tämän takia osakuormituksella ei voida käyttää laihempaa seosta ja bensaa kuluu enemmän. Ruisku ei katin poiston jälkeen ymmärrä itse siirtyä käyttämään laihempaa seosta osakuormilla.
Lisäksi katti vaatii lyijytöntä bensaa jota ei 80-luvulla ollut saatavilla kovin korkeaoktaanisena joten kattimallissa on yleensä pienempi puristussuhde. Tämäkin nostaa kulutusta ja laskee tehoa.
W201 2.0E katiton ennen -91, ilmoitettu huipputeho on 90kW ja sama katilla 87kW, malleissa on sama puristussuhde, sama polttoaine.Mistäpä meinasit tuon kulutussäästön repiä? Ei se katti niin paljoa vastusta pakokaasujen poistumista
W201 2.0E kattimalliin -91-93 (tehtiinkö tuolloin enää katittomia?) tuli "kaksoispakoputki", teho -> 90KW.
Jos nuo huipputehomittaukset on tehty samalla ilma/polttoaine-suhteella, niin käsittääkseni pakokaasuvastus korreloi suht suoraan tehoeron kanssa??? Eli tuo tekis n. 3%.
No ei tukkeennu, mutta kuuma pakokaasu -> tilavuus kasvaa -> vastus kasvaaEikä se mene tukkoonkaan noesta kun käy niin kuumana että karstat palaa
Kattiautoa täytyy aina ajaa ilma-polttoainesuhteella 14,7 (lambda = 1,00) jotta katti voi toimia
Kyllä kattiautossakin täyskaasulla seosta rikastetaan eli huipputeholla luultavasti sama ilma/polttoaine-suhte kuin katittomassakin.
Eipä se alkuperäisessä katittomassakaan osaa laihempaa seosta säätää, kun käytetään lambda-takaisinkytkentää ja perinteistä anturia (johtuen anturin ominaiskäyrästä).Ruisku ei katin poiston jälkeen ymmärrä itse siirtyä käyttämään laihempaa seosta osakuormilla.
0,5l/100km perustuu pelkästään kuulemiini arvioihin.
Voishan tuota kokeilla laittamalla on/off-kytkimen takaisinkytkennälle ja säätämällä perusseoksen sopivan laihalle. Off-tilassa ECU:lle syötetään lambda-mittaukseen vakio 0,45V, joka vastaa lambda-arvoa 1 (-> ECU ei mene virhetilaan) ja samalla asetetaan pa-jakajan alakammion paine halutuksi EHA:n vakio ohjauksella, jolloin seos-säätö toimii vain mekaanisesti.
ECU:n "koodi-plugiakin" voisi ehkä käyttää hyväksi, kun vain löytäisi sille dokumentin jostain.
Laita yhdeksi äänenvaimentajaksi tyhjä 10 kilon suolakurkkupurkki, niin saat samanlaiset äänet.Ponton kirjoitti:Samaa operaatiota olen suunnitellut 2.0:aan siten, että poistaisin katin sisukset.
Onkos jollain kokemusta, miten pakoäänet muuttuu?
Leikkaa katti auki ja tee siitä vaimennin. Laitat vaan reikäputkea katin sisään ja pönttö täyteen villaa. Viksut äänet tulee ainakin eskorttiin.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]