MB 300TDT nostaa lämpöjä!
MB 300TDT nostaa lämpöjä!
Elikkäs. Auto on vm. -88 OM603 originaali turbodiesel. Autoon laitettu n. 1500km sitten uusi syyläri, vesipumppu, kiertovesipumppu, termostaatti, moniura käyttöhihna sekä samoihin aikoihin vaihettu om606 kannentiiviste (kansi oikastu ja asennuksessa käytetty Gasket Copperia), koska oli tuolloin lämpöongelmia. Noh lämpöongelmat loppui heti osien laiton jälkeen aivan tyysti ja sain ajella autolla huoletta sen 1500km, mutta nyt pari päivää sitten alkoi uudestaan lämmöt nousemaan. Normaalissa maantie/kaupunki ajossa lämpöä on n.85-90, mutta heti kiihdyttäessä nousee yli satasen (pahimmillaan jopa 120-astetta.)
Kannentiivistettä epäilin itse, mutta paisarissa ei kupli yhtään, ei sotke yhtään öljyjä ja jäähdytysnestettä, ei hävitä jäähdytysnestettä eli tuskimpa on mennyt.
Auton konehuone pestiin n.viikko sitten ja sen seurauksena moniurahihnasta alkoi kuulua outo kitinä, noh laitoin hihnaan hieman jotakin hihnavahaa ja kitinä loppui, kunnes eilen hihna katkesi. (Kesti ajaa vain 1500km ) Tänään purin vanhan hihnan pois, kun arvelin, että jokin hihnapyöristä olisi jumissa ja sen seurauksena hihna olisi katkennut, mutta ei, kaikki pyöri aivan normaalisti. Hihna kiersi myös oikeista paikoista eli ei ollut väärin asennettu!
Vähäsen alkaa ihmetyttää että mikä ihme tuota autoa vaivaa, kun alussa lämmöt oli ihanne lukemissa ajoi miten tahansa, mutta nyt kiihdyttäessä nousee aivan sairaasti!!
Kertokaahan mikä siinä mesessä kiikastaa?
Kannentiivistettä epäilin itse, mutta paisarissa ei kupli yhtään, ei sotke yhtään öljyjä ja jäähdytysnestettä, ei hävitä jäähdytysnestettä eli tuskimpa on mennyt.
Auton konehuone pestiin n.viikko sitten ja sen seurauksena moniurahihnasta alkoi kuulua outo kitinä, noh laitoin hihnaan hieman jotakin hihnavahaa ja kitinä loppui, kunnes eilen hihna katkesi. (Kesti ajaa vain 1500km ) Tänään purin vanhan hihnan pois, kun arvelin, että jokin hihnapyöristä olisi jumissa ja sen seurauksena hihna olisi katkennut, mutta ei, kaikki pyöri aivan normaalisti. Hihna kiersi myös oikeista paikoista eli ei ollut väärin asennettu!
Vähäsen alkaa ihmetyttää että mikä ihme tuota autoa vaivaa, kun alussa lämmöt oli ihanne lukemissa ajoi miten tahansa, mutta nyt kiihdyttäessä nousee aivan sairaasti!!
Kertokaahan mikä siinä mesessä kiikastaa?
Re: MB 300TDT nostaa lämpöjä!
Oliko vesipumpussa muovisiivet vai metallia?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: MB 300TDT nostaa lämpöjä!
Tarvike pumppu, valmistaja oli Bugatti ja siivet oli metallia.
Re: MB 300TDT nostaa lämpöjä!
Joku kait siellä hirttää sillä hihnat yleensä kyllä kestää ja paljon. Sehän voi ola niinkin että kun jäähtyy niin kaikki pyörii. Kun mosa on sit käynnissä niin esim kiristimen rullan laakeri jumii?konstappi kirjoitti: Auton konehuone pestiin n.viikko sitten ja sen seurauksena moniurahihnasta alkoi kuulua outo kitinä, noh laitoin hihnaan hieman jotakin hihnavahaa ja kitinä loppui, kunnes eilen hihna katkesi. (Kesti ajaa vain 1500km ) Tänään purin vanhan hihnan pois, kun arvelin, että jokin hihnapyöristä olisi jumissa ja sen seurauksena hihna olisi katkennut, mutta ei, kaikki pyöri aivan normaalisti. Hihna kiersi myös oikeista paikoista eli ei ollut väärin asennettu!
Oletko varmistanu että auton oma lämpömittari näyttää oikein? Viskohan nappaa kiinni noin 110 kieppeillä.
Vaihda termari varmuudenvuoksi?
Re: MB 300TDT nostaa lämpöjä!
lämpömittaria en oo tarkistanu, mutta ei se ainakaan pompi eikä koputtelu kojelautaan vaikuta mitenkään (nousee tasaisesti). Miten muuten on vaihdetaanko nämä kiristimen osat yleensä samalla kun hihna eli onkone kulutus tavaraa? Kuinkas jäykkä tämä kiristimen vaimennin kuuluu olla kun mulla se on ainakin ihan tajuttoman kova?
Re: MB 300TDT nostaa lämpöjä!
konstappi kirjoitti:lämpömittaria en oo tarkistanu, mutta ei se ainakaan pompi eikä koputtelu kojelautaan vaikuta mitenkään (nousee tasaisesti). Miten muuten on vaihdetaanko nämä kiristimen osat yleensä samalla kun hihna eli onkone kulutus tavaraa? Kuinkas jäykkä tämä kiristimen vaimennin kuuluu olla kun mulla se on ainakin ihan tajuttoman kova?
Se on kova Liikkuu kyllä mutta voimaa tarttee. Väljää siinä ei sais olla yhtään. Kiristimen osat ei o kulutustavaraa mutta ei ne taida 500t kestää?
Vaihda se termari. On halpa ja niitä on menny rikki silleenkin että nostaa lämpöjä. Behr on merkki joita itte oon laittanu eikä jotku harakirit kait pelaa välttämättä uutenakaan saati sitten kauaa? Niin ja älä sit aja ilman termaria
Re: MB 300TDT nostaa lämpöjä!
Noissa kansiremppojen yhteydessä tahtoo paskaa lähteä liikkeelle öljyn kiertoon ja nestepuolelle niin suosittelen jäähdytinjärjestelmän pesua ja ainakin öljysuotimen vaihtoa ...heti.
Muuten tossa omassa coupessa oli tehty kansi remppa ja öljyä paisarissa ollut myös sen jälkeen ja sitähän on sitten jokapaikassa niin eipä jäähdyttäjän päädyn tiivisteet tykkääkään öljystä vaan alkaa turpoomaan ja seurauksena uusi jäähdytin kun alkaa vuotaa .
Ja yksi pesu ei välttämättä riitä.yksi rallia harrastava myös kertoi että aina kansirempan jälkeen pari järjestelmä pesua tehtävä...aina.
Muuten tossa omassa coupessa oli tehty kansi remppa ja öljyä paisarissa ollut myös sen jälkeen ja sitähän on sitten jokapaikassa niin eipä jäähdyttäjän päädyn tiivisteet tykkääkään öljystä vaan alkaa turpoomaan ja seurauksena uusi jäähdytin kun alkaa vuotaa .
Ja yksi pesu ei välttämättä riitä.yksi rallia harrastava myös kertoi että aina kansirempan jälkeen pari järjestelmä pesua tehtävä...aina.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: MB 300TDT nostaa lämpöjä!
Kirjotanpa nyt kun kukaan muu ei vielä ole kerennyt että se kannentiiviste todennäkösesti vuotaa. Syynä se että laitoit metallipahvin ilman lohkotason oikasua. Kestää vähän aikaa ja sitten alkaa vuotamaan. Porasithan kuitenkin ne vesireiät siihen metallitiivisteeseen? Ja muutenkin huonompi tuo tiiviste jos ei viritä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: MB 300TDT nostaa lämpöjä!
Auto taitaa olla ei-street.
Lohkonpinta ei kyllä vähästä väänny ja se vaatii kyllä koko moottorin purkamisen.
Eiii....
Lohkonpinta ei kyllä vähästä väänny ja se vaatii kyllä koko moottorin purkamisen.
Eiii....
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: MB 300TDT nostaa lämpöjä!
Autoon on laitettu se 40 superi ja uusin mynän seiska, käytetty myös kkd pakosarjaa ja raptecin imusarjaa, 600x300x76 cuuleri eli tehty mielestäni ihan hyvillä osilla ja huolella! Tossa aamulla kun kävin kokeilemassa niin pisti silmään näin pakkasella että, koppiin ei tule kunnolla lämmintä, kun pelkästään ajossa eli jos vaikka liikennevaloihin pysähtyy niin puhaltaa ihan kylmää.. Noh pienen tutkailun jälkeen huomasin, että kiertovesipumppu on rikki.. Osaatteko sanoa miten kiertovesipumpun toiminta vaikuttaa itse moottorin lämpöihin? Ajattelin nyt kuitenkin senverran tehdä, että vaihdan uuden mersun orkkis 80-asteisen termarin ja tottakai sen sähköisen pumpun niin toivottavasti auttas. Niin ja kannentiivisteen porasin tottakai ne viisi reikää vanhaa pahvia apuna käyttäen, kasasin uusilla pulteilla, puhdistin kierteet ja lohkon tasopinnan yms...
Re: MB 300TDT nostaa lämpöjä!
Kiertovesi pumppu ei kyllä vaikuta moottorin lämpenemiseen jos mykkä mutta jos siellä olisi ilmalukko joka häiritsee kiertoa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: MB 300TDT nostaa lämpöjä!
Nytpä olis termari katottu ja oli käyny semmonen juttu, että Gasket Copper oli tukkinu paikkoja. Ensinnäkään termari ei auennu vielä 95-asteessa eli uus tilaukseen! Sitten kiertovesipumpun maadotus puuttuu, yritin selvittää vikaa pitemmän aikaa ja tulin siihen tulokseen, että vedän pumpulta suoraan maihin niin alkaa toimimaan. Liekkö haittaa? Purin myös kiertovesipumpun ja se oli kanssa imeny aikalailla sitä copperia, mutta sain puhisteltua ja alko toimimaan hyvin. Nyt ei sitten muuta, kun forten puhdistusainetta jäähdytysjärjestelmään ja kunnon huuhtelut uudella termarilla niin eiköhän ala toimimaan!
Re: MB 300TDT nostaa lämpöjä!
Kiertovesi pumppu ohjautuu maalla päälle eli +on aina kytkettynä mutta sammuu kun otat virrat pois päältä.Itselläni on ollut tälläinen suoraan maihin kytkentä jo 8vuotta.
Todellinen syyhän on lämmönsäätöpaneelin jossakin juotoksessa.
Todellinen syyhän on lämmönsäätöpaneelin jossakin juotoksessa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: MB 300TDT nostaa lämpöjä!
Just näin eli kun säädät potikoista täysin punaiselle niin pitäis virta tulla kun auto käy tai virrat on avaimesta käännetty päälle.atlas kirjoitti:Kiertovesi pumppu ohjautuu maalla päälle eli +on aina kytkettynä mutta sammuu kun otat virrat pois päältä.Itselläni on ollut tälläinen suoraan maihin kytkentä jo 8vuotta.
Todellinen syyhän on lämmönsäätöpaneelin jossakin juotoksessa.
Joissain taitaa olla vielä niin että puhallin pitää olla vähintään ykösellä et kiertovesipumppu saa virran?
Re: MB 300TDT nostaa lämpöjä!
Siis -miinuksen.Jari Ke kirjoitti:Just näin eli kun säädät potikoista täysin punaiselle niin pitäis virta tulla kun auto käy tai virrat on avaimesta käännetty päälle.atlas kirjoitti:Kiertovesi pumppu ohjautuu maalla päälle eli +on aina kytkettynä mutta sammuu kun otat virrat pois päältä.Itselläni on ollut tälläinen suoraan maihin kytkentä jo 8vuotta.
Todellinen syyhän on lämmönsäätöpaneelin jossakin juotoksessa.
Joissain taitaa olla vielä niin että puhallin pitää olla vähintään ykösellä et kiertovesipumppu saa virran?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: MB 300TDT nostaa lämpöjä!
Joo tätä just kokeilin eli autoon virrat päälle, pyöritettävistä lämmönsäätimistä molemmat taysin kuumimmalle sekä puhallin päälle. Virtaa tuli toiseen napaan se 12 volttia kun laittaa maan jonnekin auton runkoon, mutta toisesta liittimen navasta ei maadoitusta saa ollenkaan. Pitänee siis laittaa se pumpun maadoitus suoraan auton runkoon, kun se lämmönsäätimen tinaus voi olla aika henkimaailmaa. Lieneekö sitten kesällä haittaa, jos pumppu pyörii täysillä vaikka haluaisi viileää ilmaa ohjaamoon eli onko niillä lämpötilansäätimillä enää vaikutusta vai tuleeko tuli kuumaa kokoajan?
Re: MB 300TDT nostaa lämpöjä!
Ei tule kuumaa kesällä tai se ei haittaa kun närhen munat säätelee sitä.Mulla muutenkin on pyörinyt tuo oma 6-7vuotta kesät talvet aina sillä suoraan -runkoon.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: MB 300TDT nostaa lämpöjä!
Nostellaas tätä taas ylöspäin.
Itsellä on täysin samanlaiset oireet ja kansiremppa tehty viikonlopun aikaana, myös laitettu tuo 606 tiiviste, mutta ilman liimaa.
Behrin 80C termari vaihdettiin samalla ja se kiertovesipumppu myös vaihdettiin. Syyläristä menee vesi läpi, kun laskettiin letkulla ylävesiletkusta sisään.
Jaksaa pitää lämmöt kurissa tyhjäkäynnillä jos kabiiniin on säädetty puhallus kuumimmalle, mutta jos hiukan säätää viileämmälle niin lähtee lämmöt nousemaan aika nopeasti kohti 100C.
Edellinen orkkispahvi oli Copperilla kasattu.
Apuja, miksi ei vesi kierrä kunnolla ?
Niin ja tuli mieleen, että tuo edellinen kansipahvi meni siis normaalissa moottoritieajossa noin 3000rpm. Yhtäkkiä rupesi puhaltamaan kylmää kabiiniin ja nosti lämmöt ihan tappiin silmissä ja sen yhteydessä auto keitti sinne moottoritielle. Eli siis miksiköhän se teki näin että päätti heittää lämmöt tappiin ja ajoa oli takana noin 70km.
Itsellä on täysin samanlaiset oireet ja kansiremppa tehty viikonlopun aikaana, myös laitettu tuo 606 tiiviste, mutta ilman liimaa.
Behrin 80C termari vaihdettiin samalla ja se kiertovesipumppu myös vaihdettiin. Syyläristä menee vesi läpi, kun laskettiin letkulla ylävesiletkusta sisään.
Jaksaa pitää lämmöt kurissa tyhjäkäynnillä jos kabiiniin on säädetty puhallus kuumimmalle, mutta jos hiukan säätää viileämmälle niin lähtee lämmöt nousemaan aika nopeasti kohti 100C.
Edellinen orkkispahvi oli Copperilla kasattu.
Apuja, miksi ei vesi kierrä kunnolla ?
Niin ja tuli mieleen, että tuo edellinen kansipahvi meni siis normaalissa moottoritieajossa noin 3000rpm. Yhtäkkiä rupesi puhaltamaan kylmää kabiiniin ja nosti lämmöt ihan tappiin silmissä ja sen yhteydessä auto keitti sinne moottoritielle. Eli siis miksiköhän se teki näin että päätti heittää lämmöt tappiin ja ajoa oli takana noin 70km.
12. W211 E320CDI Facelift 7G-tronic, Designo sisusta -08 (SMS)
11. Ex: W201 1.8 Ke-Jetronic -90 (IFM)
10. Ex: MB 508D 3.8L -72 Matkailuauto (TPN)
9. Ex: W124 230E Ke-jetronic -92 (XJF)
8. Ex: W124 200E Ke-jetronic -88 (BNF)
7. Ex: S212 E200CDI Facelift 7G-tronic -13 (YJG)
6. Ex: W124 200E Ke-jetronic -89 (FBA)
5. Ex: W124 200E Kaasari -88 (BLB)
4. S124 E300TDT "EKODIESEL" (Loos) -95 (TNI)
3. Ex: S202 C180 -96 (ISI)
2. Ex: W202 C36 AMG -96 (HBZ)
1: Ex: W124 200D -90 (LFX)
11. Ex: W201 1.8 Ke-Jetronic -90 (IFM)
10. Ex: MB 508D 3.8L -72 Matkailuauto (TPN)
9. Ex: W124 230E Ke-jetronic -92 (XJF)
8. Ex: W124 200E Ke-jetronic -88 (BNF)
7. Ex: S212 E200CDI Facelift 7G-tronic -13 (YJG)
6. Ex: W124 200E Ke-jetronic -89 (FBA)
5. Ex: W124 200E Kaasari -88 (BLB)
4. S124 E300TDT "EKODIESEL" (Loos) -95 (TNI)
3. Ex: S202 C180 -96 (ISI)
2. Ex: W202 C36 AMG -96 (HBZ)
1: Ex: W124 200D -90 (LFX)
Re: MB 300TDT nostaa lämpöjä!
Taitaa olla itse vesipumppu olla nyt mykkä..oisiko siellä muovisiivet?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: MB 300TDT nostaa lämpöjä!
Tänään otan vesipumpun irti ja tarkistan kunnon.atlas kirjoitti:Taitaa olla itse vesipumppu olla nyt mykkä..oisiko siellä muovisiivet?
12. W211 E320CDI Facelift 7G-tronic, Designo sisusta -08 (SMS)
11. Ex: W201 1.8 Ke-Jetronic -90 (IFM)
10. Ex: MB 508D 3.8L -72 Matkailuauto (TPN)
9. Ex: W124 230E Ke-jetronic -92 (XJF)
8. Ex: W124 200E Ke-jetronic -88 (BNF)
7. Ex: S212 E200CDI Facelift 7G-tronic -13 (YJG)
6. Ex: W124 200E Ke-jetronic -89 (FBA)
5. Ex: W124 200E Kaasari -88 (BLB)
4. S124 E300TDT "EKODIESEL" (Loos) -95 (TNI)
3. Ex: S202 C180 -96 (ISI)
2. Ex: W202 C36 AMG -96 (HBZ)
1: Ex: W124 200D -90 (LFX)
11. Ex: W201 1.8 Ke-Jetronic -90 (IFM)
10. Ex: MB 508D 3.8L -72 Matkailuauto (TPN)
9. Ex: W124 230E Ke-jetronic -92 (XJF)
8. Ex: W124 200E Ke-jetronic -88 (BNF)
7. Ex: S212 E200CDI Facelift 7G-tronic -13 (YJG)
6. Ex: W124 200E Ke-jetronic -89 (FBA)
5. Ex: W124 200E Kaasari -88 (BLB)
4. S124 E300TDT "EKODIESEL" (Loos) -95 (TNI)
3. Ex: S202 C180 -96 (ISI)
2. Ex: W202 C36 AMG -96 (HBZ)
1: Ex: W124 200D -90 (LFX)