w203 konehuoneesta kuluu raksutusta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JOHTAVATÄHTI
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Su 31.01.2016 17:04

w203 konehuoneesta kuluu raksutusta

Viesti Kirjoittaja JOHTAVATÄHTI »

Osaisko joku näin kuvailun perusteella sanoa mikä ois mesessä vikana kun kuuluu raksutusta konehuoneesta.
Elikkä kyseessä on C200 cdi vuosimallia 2001 ja kilometrejä 280tkm. Raksutus kuuluu selvästi parin metrin päähän autosta ollessa tyhjäkäynnillä. Ajossa ei kuulu mitään normaalista poikkeavaa. Ei kuulu pelkästään käynnistyksen jälkeen, vaan raksuttaa kokoajan. Mitään hajua ei ole mistä se tarkalleen kuuluu ja mistä moinen voisi johtua. Oisko mahdollista että liittyy jotenkin jakopäähän?
Muuten auto toimii hyvin, eikä ole mitään käynti häiriöitä.
Kiitos etukäteen vastauksista!
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Re: w203 konehuoneesta kuluu raksutusta

Viesti Kirjoittaja tese »

Dieselmoottori käynnissä!
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6286
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: w203 konehuoneesta kuluu raksutusta

Viesti Kirjoittaja MiHe »

hehe... ruisku siellä varmaan naputtaa?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Re: w203 konehuoneesta kuluu raksutusta

Viesti Kirjoittaja tese »

tese kirjoitti:Dieselmoottori käynnissä!
Edittiä: Commonrail korkeapainesuuttimet siellä todennäköisesti rapisee.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
JOHTAVATÄHTI
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Su 31.01.2016 17:04

Re: w203 konehuoneesta kuluu raksutusta

Viesti Kirjoittaja JOHTAVATÄHTI »

No pitäsköhän niille tehä jotain vai antaako raksuttaa? Ja eikö noi suuttimet ole aika kalliita?
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: w203 konehuoneesta kuluu raksutusta

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Jos kaikki suuttimet kuulostaa samalta (vaikka meisselillä kuunneltuna, kärki suuttimeen ja korva toiseen päähän), en tekisi mitään.
Jos 1 tai 2 kuulostaa selvästi rumemmalta, vaihtaisin kiireellä, voi olla männässä reikä kohta.

Muuttuuko ääni selkeästi kiihdyttäessä (kuuluuko edes sisään), tai kun kone on lämmin?
JOHTAVATÄHTI
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Su 31.01.2016 17:04

Re: w203 konehuoneesta kuluu raksutusta

Viesti Kirjoittaja JOHTAVATÄHTI »

Risto113 kirjoitti:Jos kaikki suuttimet kuulostaa samalta (vaikka meisselillä kuunneltuna, kärki suuttimeen ja korva toiseen päähän), en tekisi mitään.
Jos 1 tai 2 kuulostaa selvästi rumemmalta, vaihtaisin kiireellä, voi olla männässä reikä kohta.

Muuttuuko ääni selkeästi kiihdyttäessä (kuuluuko edes sisään), tai kun kone on lämmin?
Pitää illalla kokeilla kuunnella joka suutin läpi.

Ei muutu kiihdyttäessä eikä kuulu ohjaamoon mitään. Ulkopuolella sen kuulee selvästi, semmonen tasanen raksutus.
Ja kun kaasutti konepelti auki ja kuunteli siitä vierestä niin ei kuulu mitään muun metelin seasta.
JOHTAVATÄHTI
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Su 31.01.2016 17:04

Re: w203 konehuoneesta kuluu raksutusta

Viesti Kirjoittaja JOHTAVATÄHTI »

Saako mistään käytettyjä suuttimia?
Tai pystyykö niitä korjauttamaan?
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: w203 konehuoneesta kuluu raksutusta

Viesti Kirjoittaja hanta »

JOHTAVATÄHTI kirjoitti:Saako mistään käytettyjä suuttimia?
Tai pystyykö niitä korjauttamaan?
Esim. tuolta saa korjattuja -> http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... cat=131090" onclick="window.open(this.href);return false;
W203CDI
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: w203 konehuoneesta kuluu raksutusta

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

JOHTAVATÄHTI kirjoitti:
Risto113 kirjoitti:Jos kaikki suuttimet kuulostaa samalta (vaikka meisselillä kuunneltuna, kärki suuttimeen ja korva toiseen päähän), en tekisi mitään.
Jos 1 tai 2 kuulostaa selvästi rumemmalta, vaihtaisin kiireellä, voi olla männässä reikä kohta.

Muuttuuko ääni selkeästi kiihdyttäessä (kuuluuko edes sisään), tai kun kone on lämmin?
Pitää illalla kokeilla kuunnella joka suutin läpi.

Ei muutu kiihdyttäessä eikä kuulu ohjaamoon mitään. Ulkopuolella sen kuulee selvästi, semmonen tasanen raksutus.
Ja kun kaasutti konepelti auki ja kuunteli siitä vierestä niin ei kuulu mitään muun metelin seasta.
Onko se siis jotenkin eri kuuloinen, kun joku vastaava commonrail-diesel?
Ettei se nyt olisi kuitenkin ihan ehjä?
JOHTAVATÄHTI
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Su 31.01.2016 17:04

Re: w203 konehuoneesta kuluu raksutusta

Viesti Kirjoittaja JOHTAVATÄHTI »

Joo ei ole suuttimissa mitään vikaan. Raksutus kuluu moniurahihnasta. Oisko niissä pyörien laakereissa jotain..
Turhan kalliita nuo suuttimet olis ollutkin
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Re: w203 konehuoneesta kuluu raksutusta

Viesti Kirjoittaja tese »

JOHTAVATÄHTI kirjoitti:Joo ei ole suuttimissa mitään vikaan. Raksutus kuluu moniurahihnasta. Oisko niissä pyörien laakereissa jotain..
Turhan kalliita nuo suuttimet olis ollutkin
Tarkista heti ensimmäisenä hihnan kiristinpyörän ja laturin laakeri. Ohjaustehostimen pumpustakin se voi tosin johtua. Ota hihna pois ja pyörittele kaikki pyörät ihan käsin...tuntuu kyllä käteen kun laakeri on tarpeeksi huono.
No tuo kaikki pyörät on vähän väärä ilmaisu kun kampiakseli ei kyllä pyöri damper-pyörältä käsin kovin helposti :D mutta muut hihnavälitteiset kylläkin. Voihan noita laturia, tehostinta ja vesipumppua kuunnella koneen käydessä tuolla "Risto113" mainitsemalla meisselistetoskoopillakin. Hihnan suhteen täytyy olla vain VAROVAINEN ja kiristimen kuuntelu voi olla hankalampaa mutta poissulkemalla muut vaihtoehdot vika jää siihen.
Onhan ohjaustehostimessa tarpeeksi öljyä?
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
JOHTAVATÄHTI
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Su 31.01.2016 17:04

Re: w203 konehuoneesta kuluu raksutusta

Viesti Kirjoittaja JOHTAVATÄHTI »

Toisena ärsyttävänä vikana on kylmänä käynnistyessä kierrosten humppaaminen ja moottorin heilumine, jotka kestää n. 10-20 sekunttia. Voi kuulemma johtua huonosta akusta tai väsyneestä railin ohjausyksiköstä..
JOHTAVATÄHTI
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Su 31.01.2016 17:04

Re: w203 konehuoneesta kuluu raksutusta

Viesti Kirjoittaja JOHTAVATÄHTI »

tese kirjoitti:
JOHTAVATÄHTI kirjoitti:Joo ei ole suuttimissa mitään vikaan. Raksutus kuluu moniurahihnasta. Oisko niissä pyörien laakereissa jotain..
Turhan kalliita nuo suuttimet olis ollutkin
Tarkista heti ensimmäisenä hihnan kiristinpyörän ja laturin laakeri. Ohjaustehostimen pumpustakin se voi tosin johtua. Ota hihna pois ja pyörittele kaikki pyörät ihan käsin...tuntuu kyllä käteen kun laakeri on tarpeeksi huono.
No tuo kaikki pyörät on vähän väärä ilmaisu kun kampiakseli ei kyllä pyöri damper-pyörältä käsin kovin helposti :D mutta muut hihnavälitteiset kylläkin. Voihan noita laturia, tehostinta ja vesipumppua kuunnella koneen käydessä tuolla "Risto113" mainitsemalla meisselistetoskoopillakin. Hihnan suhteen täytyy olla vain VAROVAINEN ja kiristimen kuuntelu voi olla hankalampaa mutta poissulkemalla muut vaihtoehdot vika jää
siihen.
Onhan ohjaustehostimessa tarpeeksi öljyä?
Okei kiitos tästä, täytyy tarkistaa ne ohjaustehostimen öljyt ja jos uskaltais sen hihnan irrottaa ja kokeilla niitä rullia pyöritellä :D
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: w203 konehuoneesta kuluu raksutusta

Viesti Kirjoittaja hanta »

Mun autossa toi hihnan raksutus tyhjäkäynnillä johtui siitä että laturin vapaakytkin veteli viimeisiään. Ota hihna irti ja kokeile pyöriikö laturin hihnapyörä vapaasti toiseen suuntaan.
Ilmiö voimistui kun käänteli pyöriä ääriasentoihin.
W203CDI
JOHTAVATÄHTI
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Su 31.01.2016 17:04

Re: w203 konehuoneesta kuluu raksutusta

Viesti Kirjoittaja JOHTAVATÄHTI »

hanta kirjoitti:Mun autossa toi hihnan raksutus tyhjäkäynnillä johtui siitä että laturin vapaakytkin veteli viimeisiään. Ota hihna irti ja kokeile pyöriikö laturin hihnapyörä vapaasti toiseen suuntaan.
Ilmiö voimistui kun käänteli pyöriä ääriasentoihin.
Okei, ei kallis osa toivottavasti? :shock:
Saako sen hihna ite irrotettua kovin helposti vai onko jotain mitä pitää irotukuksessa ottaa huomioon?
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6286
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: w203 konehuoneesta kuluu raksutusta

Viesti Kirjoittaja MiHe »

https://www.youtube.com/watch?v=X5U2wS9uSvE" onclick="window.open(this.href);return false;
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Re: w203 konehuoneesta kuluu raksutusta

Viesti Kirjoittaja tese »

Siinäpä hyvä ohje edellä. Ja vieläpä meikäläisenkin ymmärtämällä kielellä selostus vaikka videokuvakin kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
JOHTAVATÄHTI
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Su 31.01.2016 17:04

Re: w203 konehuoneesta kuluu raksutusta

Viesti Kirjoittaja JOHTAVATÄHTI »

Joo kiitos näistä!
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: w203 konehuoneesta kuluu raksutusta

Viesti Kirjoittaja hanta »

JOHTAVATÄHTI kirjoitti:
hanta kirjoitti:Mun autossa toi hihnan raksutus tyhjäkäynnillä johtui siitä että laturin vapaakytkin veteli viimeisiään. Ota hihna irti ja kokeile pyöriikö laturin hihnapyörä vapaasti toiseen suuntaan.
Ilmiö voimistui kun käänteli pyöriä ääriasentoihin.
Okei, ei kallis osa toivottavasti? :shock:
Saako sen hihna ite irrotettua kovin helposti vai onko jotain mitä pitää irotukuksessa ottaa huomioon?
59;- EUR näyttäisi maksavan Merteilillä -> http://www.merteil.fi/verkkokauppa/client/index/12/17/" onclick="window.open(this.href);return false; Irroitus vaatii erikoistyökalun, mikä taas maksaa samassa kaupassa 61;- EUR.
hihnan irroittamiseen olikin yllä ohjeet, mutta siis 17 mm 12-kulmaisella hylsyllä tai T60-torxilla löysäät kiristinpyörää. Kummallekin avaimelle on vierekkäin heti kiristinpyörän alapuolella kolo/kohouma.
W203CDI
Avatar
sl350
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 197
Liittynyt: Ti 14.10.2003 13:14
Paikkakunta: Oulu

Re: w203 konehuoneesta kuluu raksutusta

Viesti Kirjoittaja sl350 »

hanta kirjoitti:
JOHTAVATÄHTI kirjoitti:
hanta kirjoitti:Mun autossa toi hihnan raksutus tyhjäkäynnillä johtui siitä että laturin vapaakytkin veteli viimeisiään. Ota hihna irti ja kokeile pyöriikö laturin hihnapyörä vapaasti toiseen suuntaan.
Ilmiö voimistui kun käänteli pyöriä ääriasentoihin.
Okei, ei kallis osa toivottavasti? :shock:
Saako sen hihna ite irrotettua kovin helposti vai onko jotain mitä pitää irotukuksessa ottaa huomioon?
59;- EUR näyttäisi maksavan Merteilillä -> http://www.merteil.fi/verkkokauppa/client/index/12/17/" onclick="window.open(this.href);return false; Irroitus vaatii erikoistyökalun, mikä taas maksaa samassa kaupassa 61;- EUR.
hihnan irroittamiseen olikin yllä ohjeet, mutta siis 17 mm 12-kulmaisella hylsyllä tai T60-torxilla löysäät kiristinpyörää. Kummallekin avaimelle on vierekkäin heti kiristinpyörän alapuolella kolo/kohouma.
Torxilla pidetään vastaan ja kiintoavaimella avataan, normaali kierre.
BMW 330iA Cabrio m-sport-09
BMW K1300S-09
BMW K1200S -07ex
CLK 320 CDI-06 AMG style ex
C 270 CDI -05ex
CLK 270CDI -03ex
C 250dt -96ex
MB 350sl-75 ex
JOHTAVATÄHTI
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Su 31.01.2016 17:04

Re: w203 konehuoneesta kuluu raksutusta

Viesti Kirjoittaja JOHTAVATÄHTI »

Hei kiitos näistä, näillä ohjeilla onnistuu varmasti.
Menee vaan enskuuhun ennenkun mitään osia voi vaihtaa. Mutta ei siinä varmaan mitään kallista hajoa vaikka joku laakeri vetäisi täysin jumiin keskenajon ..
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: w203 konehuoneesta kuluu raksutusta

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Ei muuta kuin hihna poikki ja ajot loppuu sitten siihen. Ennen kuin uudet osat ja hihna on paikallaan.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6286
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: w203 konehuoneesta kuluu raksutusta

Viesti Kirjoittaja MiHe »

niinno, ajohan loppuu melki siihen, vesipumppu ei pyöri, laturi ei lataa ja saa käännellä rattia kun vanhassa massikassa... hihna hypää pois tai kuluu riekaleiksi. Jollainhan taannoin meni hihnansuikale ilmalaturin jäähdytysaukoista sisään ja jumitti sen kokonaan (no siinä oli varmaan jo huonoo säkääkin...)
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
marsutähtäin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 06.01.2016 20:39

Re: w203 konehuoneesta kuluu raksutusta

Viesti Kirjoittaja marsutähtäin »

Omassa samanlainen raksutus välillä kävi pois, mutta lopulta tutkimisen jälkeen menossa oli hajalleen laturin vapaakytkin jumi tosissaan, vesipumpun akseli loppu, kiristin jumitti eli kaikki vaihtoon välirullia myöten. Nyt käy niin nätisti, kun dieseli yleensä pystyy käymään.
Vastaa Viestiin