W124 E320 mitä sytytystulppia suosittelette?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Ramstad
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ke 10.03.2004 16:17
Paikkakunta: Kanta-Häme

W124 E320 mitä sytytystulppia suosittelette?

Viesti Kirjoittaja Ramstad »

Pitäisi hakea tuohon W124 E320 -93:een sytytystulpat.

Katselin haulla foorumista suosituksia, mutta eipä siellä kovin paljoa juttua eri tulpista ollut, joten kysyn lyhyesti, mitkä seuraavista itse ostaisitte, jos hinnanero ei ole merkittävä?

Bosch F8DC4
(Motonet myy FR8DC+ tulppaa kyseisen sijasta, miksiköhän, mitä eroa?)

NGK BCP5ES
(jälleen Motonetissä eri, BCP6ES, mistä näkisin eron 5ES ja 6ES välillä?)

Denso Iridium Power IQ16
(ja Motonetissä koodi on Q2OPU, mikähän tässäkin ero nyt on?)
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
ex.
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
Avatar
Mogge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 22.04.2003 13:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mogge »

Oli merkki mikä tahansa, niin nyt nelikärkisiin tulppiin siirtyneenä (merkkiä Bosch) uskallan suositella sellasia yksikärkisten sijaan. Varsinkin tyhjäkäynti on kummasti tasaantunut, vaikka ed. yksikärkitulpatkaan (Boschia nekin) eivät olleet mitenkään loppuunkuluneet.
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Ramstad
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ke 10.03.2004 16:17
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja Ramstad »

Mogge kirjoitti:Oli merkki mikä tahansa, niin nyt nelikärkisiin tulppiin siirtyneenä (merkkiä Bosch) uskallan suositella sellasia yksikärkisten sijaan. Varsinkin tyhjäkäynti on kummasti tasaantunut, vaikka ed. yksikärkitulpatkaan (Boschia nekin) eivät olleet mitenkään loppuunkuluneet.
Kiitos neuvoista,
mistähän taulukosta näkisin Boschin nelikärkitulpan, joka vastaa tuota antamaani yksikärki-tyyppiä?
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
ex.
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
Avatar
Mogge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 22.04.2003 13:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mogge »

Ramstad kirjoitti:mistähän taulukosta näkisin Boschin nelikärkitulpan, joka vastaa tuota antamaani yksikärki-tyyppiä?
Motonetissä (ainakin Vantaalla) nuo sytytystulpat ovat tiskin takana olevaa tavaraa, eli joka tapauksessa niitä joutuu erikseen myyjiltä pyytämään. Sieltähän se myyjien katalogeista selviää, mitä nelikärkisiä, sinun Mersuusi sopivia tulppia niiltä löytyy. Jos on pitkä matka lähimpään Motonettiin, niin ehkä kannattaa soittaa etukäteen - vaikkakin luulisi tulppien olevan sellasta kamaa, jota löytyy aina hyllystä.
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Itse vaihdoin just viime viikonloppuna W124 E220:seen Boschin F8DC4 tulpat. Hyvin käy ja kukkuu. vanhat Berut oli aika pyöreäksi jo kuluneet, kun otti pois. Elikkäs vissiinkin aika vanhat ja paljon ajetut. Hyvin auto toimi niilläkin, eikä käyntiin lähtemisessä, käynnin tasaisuudessa tms. huomaa mitään eroa. Vaan talvi tulee, ja pitää tietysti varautua.
Auton pellin alla oli mulla ainakin tarra, jossa suositeltiin F8DC40 tulppia. Se viimenen merkki, olkoon sitten nolla tai +, käsittääkseni ei merkkaa toimintaan eikä ominaisuuksiin käytännössä mitään. On kai vaan jotain tulpan ulkoiseen olemukseen liittyvää, kuten vaikka sen hatun kierteisiin tai jotain sellaista. Varaosakauppiaat tai muuten vaan asiaa tietävät: valaiskaa meitä tyhmempiä!?!?
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

No kannattaa ostaa alkuperäiset tulpat, ilmeisesti Beru tai Boschin vastaavat. Se että onko nelikärkitulppa riippuu minkälainen on se alkuperäinen, koska joihinkin nelikärki ei sovellu ollenkaan. Uudet platinat on ainakin ykskärkiset.

Vähänkin harvimaisemman auton ollessa kyseessä varaosaliikkeet arpoo niitä tulppia miten tahtoo.
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1520
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Ainakin itsellä Bosch ja NGK pelittänyt hyvin. Kunhan vain valitset oikean lämpöarvon tulpan.
Ramstad
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ke 10.03.2004 16:17
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja Ramstad »

Jooh, hain sitten NGK:t, kun ne sattuivat olemaan sopivasti matkan varrella olevassa tarvikepuulaakissa. Oikeat lämpöarvot löytyivät taulukosta.

Eikä ollut kauhean paha hintakaan, 6 kpl 15 euroa, eli 2,50 kipale.

Eiköhän noilla taas seuraavat 15 000 ajella.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
ex.
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
Avatar
Automatic260E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 474
Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
Paikkakunta: Itä-Vantaa

joo

Viesti Kirjoittaja Automatic260E »

Joo Bosch tai NGK .. Mulla toimii NGK paremmin .

itse vaihdan 30000 km välein .. Hyvin tämän välin kestänyt .
kerrankun säätää puolvälissä matkaa kärkivälin (0,8 mm) niin eiköhön se siitä !! :)
Viimeksi muokannut Automatic260E, Pe 29.10.2004 20:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]

[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]

Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Älä nyt hyvä mies tulppia yhtä tiheään vaihda kuin öljyjä, vaikkeivat paljon maksakaan. Jos moottori on ehjä, niin huoletta voit ainakin tuplata tuon 15000km:n ajomäärän. Se tulppien ainainen vaihtaminen on vanhojen automiesten perinnetietoa ajalta, jolloin polttoaineen annostelu oli kuluneiden kaasuttimien varassa ja autojen valmistajat uskottelivat tekevänsä ehjiä moottoreita, joihin piti lorauttaa litra öljyä 1000km.llä. [/quote]
Avatar
Automatic260E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 474
Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
Paikkakunta: Itä-Vantaa

Viesti Kirjoittaja Automatic260E »

Ramstad kirjoitti:Jooh, hain sitten NGK:t, kun ne sattuivat olemaan sopivasti matkan varrella olevassa tarvikepuulaakissa. Oikeat lämpöarvot löytyivät taulukosta.

Eikä ollut kauhean paha hintakaan, 6 kpl 15 euroa, eli 2,50 kipale.

Eiköhän noilla taas seuraavat 15 000 ajella.
Vähän turhan lyhyt vaihtoväli , kyllä ne tulpat yleensä 20000-30000 km kestää kevyesti.

Mersun vanhassa huolto ohjeessakin on vaih. suositus 20 000km .
(alfamerin korjausopas)
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]

[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]

Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Ramstad kirjoitti:Eiköhän noilla taas seuraavat 15 000 ajella.
Huoltokirjan mukainen tulppien vaihtoväli ko mallille on 30 000km. Saahan niitä tietysti useamminkin vaihdella. :lol:
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
tikkanen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ti 02.09.2003 12:47
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja tikkanen »

Olen omassani käyttänyt jo kaksi sarjaa Densoja eikä mitään huomauttamista. Jos tyhjäkäynti vielä tasaantuisi Bocheilla tästä niin äänihän häipyisi olemattomiin. Olen vaihtanut 20000 km välein. Tulapnvaihtoon saa purkaa konetta jokseenkin paljon ja takimmaisiin tulppiin saa kurotella kunnolla. Niitä sytytysjohtoja kannattaa varoa irtiotettaessa.
W124 280 TE vm-93
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

NGK:t ainakin on pelannut hyvin. Tosiaan, noissa 24V M104:sissa on venttiilikopan päällä kulkevia kaikkia johtoja käsiteltävä erittäin varoen!
Vastaa Viestiin