W123 200D museointi --> YETI

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
maximum
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 26.02.2009 18:16

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja maximum »

Mites tälle prokkikselle kuuluu :?:
W115 220 -70
S204 200cdi -08

ex.W639 115cdi-08
ex:S211 270cdi -03
ex:W210 290tdt-98
ex:W202 250tdt-98
ex:W123 230TE-82
ex:W123 220D-77
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Ei ole tallille keretty,ollut niin paljon kaikkea muuta mikä haitannut harrastamista.Päivitellään heti kun on jtn päivitettävää. :)
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Näppiksellä harrastelua;To pitäisi laittaa Summit tilaus eteenpäin,koskien koneen osia.
Tässä alustava lista mitä menisi koneeseen seuraavaksi. :)

Takaisin näppiksellä harrastamiseen,se ettei tallille pääse tai kerkeä niin silloin harrastetaan jollain toisella tavalla.Kuten joskus aikaisemmminkin sanonut niin hyvä suunnittelu on kaiken A ja O.Esimerkiksi tässä moottoriprojektissa pulttien ja muttereiden kasaan laittaminen ei näyttele ajassa kuin jonkun pienen prosentin osan.
Jo pelkästään LS koneiden tekniikan,osien,toteutuksen ja harrastajien kokemusten osilta on kulunut opiskellessa satoja tunteja.Ja sehän sitä harrastamista on :)

Lisänä kuva koneen karkeista specseistä tällä hetkellä...


ARP 234-2503 - ARP Balancer Bolt Kit
ARP 234-5608 - ARP Main Stud Kit
COMP Cams 13702-KIT - COMP Cams GM LS Series Retrofit Trunnion Kit
Chevrolet Performance 08-0059 - Summit Racing® LS Lower Gasket Set
Moroso 25175 - Moroso GM LS Valley Plate
Mr. Gasket 6825G - Mr. Gasket Aluminum Valve Covers
Chevrolet Performance 12551163 - Chevrolet Performance Lifter Guide Retainer Bolts
Chevrolet Performance 12558178 - Chevrolet Performance Intake Valley Pan Gasket
Chevrolet Performance 12595365 - Chevrolet Performance LS Valve Lifter Guides
Chevrolet Performance 88958689 - Chevrolet Performance Hydraulic Roller Lifters
Proform Parts 66769 - Proform Connecting Rod Vise
Summit Racing SME-174003 - Summit Racing® GM LS Dual Valve Spring Upgrade Kit
Trick Flow Specialties TFS-K30675600 - Trick Flow® Timing Chain Dampener
ARP 100-9942 - ARP Rod Bolt Stretch Gauge

Kuva
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Päivittelin vähän listaa ja yllä korostetut osat jäivät tilaamatta ja tilalle tulivat seuraavat:

COMP Cams 19024-16 - COMP Cams Ultra Gold Aluminum Rocker Arms
COMP Cams 4854-8 - COMP Cams Pushrod Guideplates
COMP Cams 7702-1 - COMP Cams Hi-Tech Pushrod Length Checking Tool
Hamburger's Performance 1123 - Hamburger's Performance Fabricated Aluminum Valve Covers
Summit Racing SUM-G1584 - Summit Racing® Freeze Plugs

Pääosin muutos on että mennään alumiinisilla rullakeinuilla eikä ruveta noita vakiota päivittelemään.Tämän myötä venakopat pitää vaihtaa tuollaisiin "tall" versioihin jotta romut mahtuvat kansissa liikkumaan.

Yksi keinu otettiin auki että pääsi varmistamaan työntötankojen koon ja mallin.
-MTI cromo,4.700" vakio pituus,5/16" paksuus

Kuva

Kuva
Sporttijanne
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 14.02.2016 10:26
Viesti:

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja Sporttijanne »

Mulla on tuommoinen mittakello kiertokangen pulttien venymän mittaamiseen.
Voin tulla käymään, kun kanget on menossa kiinni, niin venytetään ne sopivan tiukkaan ;)
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Sporttijanne kirjoitti:Mulla on tuommoinen mittakello kiertokangen pulttien venymän mittaamiseen.
Voin tulla käymään, kun kanget on menossa kiinni, niin venytetään ne sopivan tiukkaan ;)
Hyvä hyvä,näin tehdään! :thumbup:
Piti tuota kysymäänikin viimeksi kun oltiin jutuissa,oli Nissanin "virittämiset" vaan mielessä niin unohtui...

Nuo kyseiset työkalut uhrattin tällä kertaa tilauslistalta,parempien osien edessä.
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Kone laitettiin osiksi tänään.Erityiskiitos Hannekselle!

Korjausmanuaali toimi myös hyvänä apuna.

Osat järjestyksessä pöydällä,vähän paperia,tussia ja muutama minuutti aikaa niin on mukavampi huomenna ruveta ihmettelemään,putsailemaan ja tarkastatamaan osia, kun tietää mistä sylinteristä ovat yms.

Nokka osoittautui Comp Cams tekeleeksi. 3725R ja 3724R ovat profiilit ja LSA 114. Nosto rupeaa 1.7 keinusuhteella lähentelemään 0.6" :twisted:

Kampi matkaa seuraavaksi Turun Superkoneistukseen niin saadaan kiilloteltua kaulat asiallisiksi ja samalla mitattua kaulat laakerien tilausta varten.Samalla suoruus tarkastetaan,nätisti kyllä pyöri pukeissaan,joten tuskin siinä heittoa on.

Kannet ovat tosiaan 241 valuiset MTI stage 2 porttauksella,nopeasti vilkaistuna kanavat olivat asiallisen oloiset.Näistä lisää kuvaa ja infoa kun jouset saadaan puristettua pois ja hieman soodaa perään niin on mukavampi ihmetellä lisää...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Todella kunnioitusta ansaitseva projekti. Luulin että omissa oli vastoinkäymisiä enemmän kuin tarpeeksi mutta olin aivan väärässä ja se oli pikkukupuuhastelua se. Onkin näköjään vaan asennekysymys :lol:

:thumbup: tälle touhulle !

Mutta kampuran kaulat näyttää kuvassa sille et miten on voitelupuoli ollu kohdillaan vai näyttääkö vaan? Varmana oot jo pohtinu asiaa kun kyselen että kun ymmärsin että kierroksia nostat koneesta niin miten öljypumppuhommelit menee?

Työkaverilla meni vetten kone kaksi kertaa samalleen kun viimeiset kaulat jäi ilman rasvoja. Isoilla kierroksilla pienessä ö-pohjassa rasva yksinkertaisesti loppu kesken. Oliko se niinkin pieni että tilavuus oli alkuperin vaivaiset 4.5L? Laitto sitten lisäpohjan ja siirtikö imukaulaa kans taaemmas et lähdöissä saa rasvoja kans? Mutta tuo kierrosten noston mahdollisesti aiheuttama harmi ö-pumpulle ei poistu nuilla? Kuivasumppu vaihtoehtona vai oliko sellainen jo tulossakin?
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Kiitos kiitos,koitetaan pitää motivaatio "oikealla" asennoitumisella :D

Se on melko mahdotonta arvailla miten kone on viime kerralla kasattu.Jossain määrin projektikuntoisena kone hommattiinkin.
Itse kun tekee niin saa sitten sellaisen kun sattuu tulemaan. :D

Tässä vähän visiot muuttuvat sitä mukaan kun projekti etenee.

Ollut pari päivää aikaa suunnitella osia tulevalle koneen kokoonpanolle,uusien tietojen pohjilta koneen avauksen jälkeen.

Näiltä näkymin vakio kampi saa jäädä tuleviin projekteihin ja tähän laitetaan tilaukseen takokampi custom mitoilla.Sama juttu mäntien kanssa.
Tämä nyt ei kuitenkaan ihan vielä ajankohtaista.

Öljypumppu on MTI imu ja paine puolelta porttaama Chevrolet Performancen high volume malli.Rajoitinjousta ei vielä katsottu ,sillä pääsee maksimi paineeseen vaikuttamaan.
Vielä ei ole löytynyt mitn graafia siitä miten paine ja tuotto muuttuvat suhteessa kierroksiin.

Runko ja veivin laakerien välykset on karkeasti katsottu jo ylös,tulevaa kokoonpanoa ja käyttöä ajatellen.
Nähin valintoihin vaikuttavat monta asiaa,esim. lohko materiaali,kammen materiaali,tehotaso,tuleva käyttö,öljyn viskositeetti,polttoaine yms.

Kuivasumpulle en tarvetta oikestaan näe tässä kohtaa,nimenomaan juuri käyttöä ajatellen.

Tuo öljyn loppuminen on tosiaan huomioitava öljypohjaa suunniteltaessa.
Alustavasti mietittynä siitä tulee melko custom osa joten samalla kun leikataan ja liimataan niin pohjaan tulee sisälle kiihtyvyyksissä öljyn loiskumista rajoittavat sarana baffelit.

Huomiseksi suunniteltu touhua lohkon preppausta ajatellen,tästä lisää myöhemmin.
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Hommaa eteenpäin.

Kannet käytettiin tänään Turun Superkoneistuksessa.Jouset irroitettiin ja kannet pyöritettiin pesukoneessa.
Huomenna olisi säistä riippuen ajatuksen puhaltaa kannet ja venttiilit soodalla läpi.

Kanavat vaikuttivat oikein asiallisilta ja venttiileiksi paljastuivat positiivisesti Ferrea 6000 Competition rst mallit. :clap:
F6235
F6234

Lohkon preppausta varten hommattiin tarvikkeita.

-7,5kg Natriumhydroksidia (Lipeää) : Bilteman kaustinen sooda
-8kg Sitruuna happoa Agrimarketista : eläinten ripulilääke
-Oikein hieno Castrol tynnyri leikeltynä jaloillaan,huomaa hieno hana ;) :lol:

Vielä kierros villaa pytyn eristeeksi ja tulevana viikonloppuna olisi lohkon kokkaus edessä.
Tästä lisää stooria ja kuvia myöhemmin,sikäli pystyy palovammoiltaan kirjoittamaan :D

Vht lohkomaalia saatiin hommattua foorumin kautta. :thumbup:

Ja huomenna pitäisi olla Us-partsilta noudettavissa 4 pyttyä Moroso 35571 Lohkobetonia.

Kuva

Kuva
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

On tuo sooda vaan kovaa tavaraa.Toinen kansi,imuventtilit ja veivit saatiin tehtyä,ennen sadetta.

Lähemmällä tarkastelulla kanavat olivat oikein asiallisesti kaivetut,enempää ei uskaltaisi kyllä muotoilla ilman pelkoa puhki menemisestä.Näissä 241 valuisissa kansissa menee imupuolelta reilumalla muotoilulla puhki tuo keinun kiinityspultin paikka.Pitää muistaa laittaa tiivisteliimaa keinuja asentaessa.

Myöhemmässä vaiheessa kansien virtaus mitataan Turun Superkoneistuksen virtauspenkissä.

Huomenna pitää hakea paikallisesta varaosaliikkeestä venttiilin hionta tahnaa sekä imukuppi varsi.

Veivit saivat osakseen myös soodaa jonka jälkeen kevyen 30min happokäsittelyn (tapin holkeille ei happoa päästetty).Tämän jälkeen erinäistä pesua ja viimeisenä käsin kiillotusta.
Kone seissyt useamman vuoden niin oli kosteus päässyt tekemään sinne sun tänne pieniä pinta pilkkuja.Sinnällään pilkkujen takia ei tätä olisi pitänyt tehdä mutta kun veivejä muutaman tunnin käsissään pyörittelee niin huomaa mahdolliset virheet tai terävät reunat koneistuksen jäljiltä.Tasaisella,kiillotetulla ja virheettömällä pinnalla ei anneta mahdollisuutta niin helposti halkeamiin yms rasituksessa.
Neljä valmiina ja toiset saavat odottaa huomiseen,rupeaa sormet olemaan sen verran hellänä. :D

Kyseiset Eaglen veivit ovat specsatut 750hp tehoille nykyisillä ARP 8740 pulteilla,samat veivit 1300hp ARP 2000.Mennään nyt yksi stage vielä ARP 2000 ylöspäin eli ARP L19 on tuleva valinta pulteille.Vaikkakin käsittely yms on tarkempaa L19 seoksessa. (Eivät saa olla kosteuden kanssa tekemisissä,eivät liuottimien eivätkä mm. ihon)
http://www.jegs.com/i/Eagle/356/14000/1 ... tId=751624
Kiitokset Sportti Jannelle muistutuksesta veivinpulttien suhteen!

On muuten tuo tupla spiro lukkojen irroittaminen männätapeista melko kettumainen homma... :thumbdown:

Comp Cams laittoi mailina vastauksen muutama päivä sitten tehtyyn tiedusteluun nokan spec kortista.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Sen verran on kädet tunnottomina ja rakoilla että lyhykäisyydessään.Tähän mennessä reilun 30 tuntia hommaa pesut,puhallukset,hapotukset,kiillotukset,venttilien läppäykset käsin.
Rosteri seos ja sitä vastaava seetti on sitten melko kovaa tavaraa.
Venttiilit kiilotettuna peilikiiltäviksi,oli muuten pakoventtileissä melko määrä palanutta karstaa.Pari muovikassilista likaisia rättejä.
3 veiviä vielä viimeistelemättä.

Monesti lukenut ja kuullut että jokaisen harrastajan pitäisi kerran hiota venttilit käsin.Tämä oli se ensimmäinen ja viimeinen kerta samassa. :lol:

Kuva

Kuva
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Sporttiauton Janne kävi työkaluineen näyttämässä miten nokka-akselin laakerit kuuluu irroittaa,ohessa demovideota. :thumbup:

Lipeä seos tehtiin reseptillä noin 100l vettä sekä 11,25kg 60-90% raetta.Kosanilla kesti saada litku kiehumaan melko kauan niin sitä nopeutettiin tekemällä hiilos pytyn alle.
Muutama tunti kiehuvana yhdellä välihuuhtelulla ja lohko jätettiin pyttyyn huomiseen asti,huomenna näkee mitä uunista tulee ulos. :)

http://valvoja15.kuvat.fi/kuvat/W123/V8/Elokuva11.mp4

http://valvoja15.kuvat.fi/kuvat/W123/V8/Elokuva2222.mp4

Kuva
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

24h lipeän, 24h sitruunahapon,muutaman tunnin fairy pesun nylonharjojen kera,konepesun ja muutaman kilon soodaa jälkeen lohkon voisi sanoa olevan puhdas. :D
Tästä on hyvä jatkaa.

Kuva

Kuva
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Lohkon maskauksen jälkeen pintaan ruiskutettiin POR15 Rust Preventive Paint.
Katsotaan uudestaan koneistuksien yms jälkeen sikäli pintaan on tullut virheitä niin ruiskutetaan sitten pintaan vielä kerros topcoattia.

Kuva

Kuva
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Kuvalinkit rikki... :?:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Andreas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja Andreas »

Sitruunahappo on joissain tapauksissa tuhonnut kokonaisia valurautalohkoja päästyään imeytymään huokoisen valun sisään nimenomaa lämpimässä kylvetyksessä. Toivottavasti tässä tapauksessa ei ole käynyt niin. Varmuuden vuoksi kannattaisi kuitenkin harkita keittelyä neutraloivissa lipeäliemissä ennen koneistuksia. kts http://www.overdrive.fi/forum/threads/s ... 748/page-2" onclick="window.open(this.href);return false;
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

hismajestics kirjoitti:Kuvalinkit rikki... :?:
Hmm,itsellä toimii kyllä.Mites muilla?
Andreas kirjoitti:Sitruunahappo on joissain tapauksissa tuhonnut kokonaisia valurautalohkoja päästyään imeytymään huokoisen valun sisään nimenomaa lämpimässä kylvetyksessä. Toivottavasti tässä tapauksessa ei ole käynyt niin. Varmuuden vuoksi kannattaisi kuitenkin harkita keittelyä neutraloivissa lipeäliemissä ennen koneistuksia. kts http://www.overdrive.fi/forum/threads/s ... 748/page-2" onclick="window.open(this.href);return false;
Lueskelin tuonkin topicin läpi,ennen hommaan ryhtymistä.Tämän takia hapotuksen jälkeen lohkoa pestiin tunnin verran Turun Superkoneistuksen osapesurissa.Sisällä emäksiset pesuaineet ruosteen esto aineiden kera,kiehuvaa tavaraa.

Toinen puoli sai tänään betonit sisäänsä.
Ei mennyt ihan putkeen ensi yrittämällä.Moroson ohje oli enneminkin suuntaa antava,vesimäärän suhteen.
Ekalla yrittämällä liian paksua soosia joka jähmettyi liian nopeasti.Ei riittänyt aika.
Pesurilla soosit pois kanavista,kuivaus,ruoste pintaan,uusintakierros soodan kanssa.

Seuraavalla yrittämällä tuli oikea sekoitussuhde.Tärytys hoidettiin paineilmatalttaan väsätyllä "erikoistyökalulla" :D


Kuva

Kuva

Kuva
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Viikonloppu meni jotenkin ohi,eikä mitään kummalista saanut aikaiseksi.

Sen verran on keuhkot herkässä noin yleisellä tasolla että tuli panostus tehtyä keuhkojen ja silmien eteen.
Tarkoitus hommata myös tuohon käytössä olevaan Kemppi Beta hitsausmaskiin sopiva "ilmanohjain snorkkeli"

Kerran kirpaisi mutta uskon muuten tässä käytössä olevan melko ikuinen laite.

SCOTT Proflow 2 SC + Automask paketti

Laitetaan kuva vielä ihan fiilistelyksi,loput M&W romut saapuivat. :clap:

Kuva
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

hejola kirjoitti:
hismajestics kirjoitti:Kuvalinkit rikki... :?:
Hmm,itsellä toimii kyllä.Mites muilla?
Andreas kirjoitti:Sitruunahappo on joissain tapauksissa tuhonnut kokonaisia valurautalohkoja päästyään imeytymään huokoisen valun sisään nimenomaa lämpimässä kylvetyksessä. Toivottavasti tässä tapauksessa ei ole käynyt niin. Varmuuden vuoksi kannattaisi kuitenkin harkita keittelyä neutraloivissa lipeäliemissä ennen koneistuksia. kts http://www.overdrive.fi/forum/threads/s ... 748/page-2" onclick="window.open(this.href);return false;
Lueskelin tuonkin topicin läpi,ennen hommaan ryhtymistä.Tämän takia hapotuksen jälkeen lohkoa pestiin tunnin verran Turun Superkoneistuksen osapesurissa.Sisällä emäksiset pesuaineet ruosteen esto aineiden kera,kiehuvaa tavaraa.

Toinen puoli sai tänään betonit sisäänsä.
Ei mennyt ihan putkeen ensi yrittämällä.Moroson ohje oli enneminkin suuntaa antava,vesimäärän suhteen.
Ekalla yrittämällä liian paksua soosia joka jähmettyi liian nopeasti.Ei riittänyt aika.
Pesurilla soosit pois kanavista,kuivaus,ruoste pintaan,uusintakierros soodan kanssa.

Seuraavalla yrittämällä tuli oikea sekoitussuhde.Tärytys hoidettiin paineilmatalttaan väsätyllä "erikoistyökalulla" :D


Kuva

Kuva

Kuva
Tämä betonijuttu onkin itselle ihan uutta. Mitä saavutetaan sillä kun lohkon vesikanavat täytetään betonilla :?:
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Tuolla vesitilan osittaisella täyttämisellä haetaan lohkon kestävyyttä kovassa rasituksessa.


Sylinteriputken tukematon pituus lyhenee valun jälkeen joten se auttaa pitämään putken muodossaan kovassa rasituksessa.
Betoni vaimentaa syntyviä resonansseja myös lohkossa.

Alumiini ja rautalohkoille on olemassa omat täyteaineensa,tässä tapauksessa tuo Moroson tavara laajenee lämmön vaikutuksesta saman verran kuin valurauta.

Valtaosa moottorin tuottamasta lämmöstä syntyy kannen palotilan ja sylinterinputken yläosan tienoilla.Joiden ympärillä siis kiertää jäähdytinnesteet.

Sylinteriputken/lohkon alapintaa jäähdyttää roiskeöljy lohkon sisäpinnassa ja koska putken alareunassa ei enää vesi kierrä niin öljynlämmöt nousevat melkoisella varmuudella.
Tämä saa paikattua parannetulla öljynjäähdytyksellä luonnollisesti.

Toisin kuin vakio autoissa korkea öljynlämpö ei aiheuta niin päänvaivaa koska vaihtoväli on niin paljon lyhyempi sekä voidaan käyttää paremmin kyseiseen käyttöön suunniteltuja öljyjä.

Markkinoilta löytyy paljon valmiita lohkoja joissa materiaali valinnat,materiaalipaksuudet ja muutenkin suunnittelu on tehty kilpakäyttöä ajatellen.Toisin kuin tällaista vakio lohkoa ei ole suunniteltu mihinkään +1000hp kokoonpanoihin.Tämä on kompromissi hinnan suhteen.

Puhtaasti kiihdytys käyttöön tehdyissä lohkoissa ei välttämättä ole edes vesikanavia,kuten ei kansissakaan.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

hejola kirjoitti:Tuolla vesitilan osittaisella täyttämisellä haetaan lohkon kestävyyttä kovassa rasituksessa.


Sylinteriputken tukematon pituus lyhenee valun jälkeen joten se auttaa pitämään putken muodossaan kovassa rasituksessa.
Betoni vaimentaa syntyviä resonansseja myös lohkossa.

Alumiini ja rautalohkoille on olemassa omat täyteaineensa,tässä tapauksessa tuo Moroson tavara laajenee lämmön vaikutuksesta saman verran kuin valurauta.

Valtaosa moottorin tuottamasta lämmöstä syntyy kannen palotilan ja sylinterinputken yläosan tienoilla.Joiden ympärillä siis kiertää jäähdytinnesteet.

Sylinteriputken/lohkon alapintaa jäähdyttää roiskeöljy lohkon sisäpinnassa ja koska putken alareunassa ei enää vesi kierrä niin öljynlämmöt nousevat melkoisella varmuudella.
Tämä saa paikattua parannetulla öljynjäähdytyksellä luonnollisesti.

Toisin kuin vakio autoissa korkea öljynlämpö ei aiheuta niin päänvaivaa koska vaihtoväli on niin paljon lyhyempi sekä voidaan käyttää paremmin kyseiseen käyttöön suunniteltuja öljyjä.

Markkinoilta löytyy paljon valmiita lohkoja joissa materiaali valinnat,materiaalipaksuudet ja muutenkin suunnittelu on tehty kilpakäyttöä ajatellen.Toisin kuin tällaista vakio lohkoa ei ole suunniteltu mihinkään +1000hp kokoonpanoihin.Tämä on kompromissi hinnan suhteen.

Puhtaasti kiihdytys käyttöön tehdyissä lohkoissa ei välttämättä ole edes vesikanavia,kuten ei kansissakaan.
No selvisi tämäkin. Hyvä ja tyhjentävä vastaus kysymykseen!
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Hommaa vähän eteenpäin....

Mittarinkehys saatiin tehtyä valmiiksi,vakio runko mihin leikelty 3mm muovi levystä sopiva pala,epoksilla kiinni.Takapuolelle tehtiin samasta materiaalista kuppiterällä sopivat kiekot vahvikkeeksi molemmin puolin.

Kilpitalo Teikit teki nukkauksen pintaan.

Mittaristona toimii tosiaan AIM MXG
AIM jälleenmyyjänä Suomessa Sporttiauto

Kuva
sokkalanmäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: La 22.03.2014 11:23
Paikkakunta: Ristiina
Viesti:

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja sokkalanmäki »

Itse kyl pidän ton Ls motin betonoimista vähä turhana. Tuo o kuitekin sen verta kestävä kokonaisuus josta saadaa puristettua yks 1000hp melko vaivattomasti eikä tarvii viel valaa mitään.
Projekti on kyllä siisti ja sitäkin kovemmassa seurannassa.
Iso peukku.
Metallirakentamista Etelä savossa:
http://Www.kortmangroup.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Konsta kortman 050 4019768
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

sokkalanmäki kirjoitti:Itse kyl pidän ton Ls motin betonoimista vähä turhana. Tuo o kuitekin sen verta kestävä kokonaisuus josta saadaa puristettua yks 1000hp melko vaivattomasti eikä tarvii viel valaa mitään.
Projekti on kyllä siisti ja sitäkin kovemmassa seurannassa.
Iso peukku.
:thumbup:

Juu näinhän se on,varmistelua lähinnä.
Sylinterit on tällä hetkellä 4.030" ylikoossa ja seuraava koko on 4.065.Tuota 4.030 porausta pidetään yleisesti aika maksimina sikäli koneeseen "paljon" painetta tai kaasua ajetaan.
Sylinterin seinämäpaksuudet on näissä lohkoissa se "rajoittava" tekijä.
Kaveri lupasi työ paikallaan mittailla ultraäänimittarilla nuo sylinteriseinien paksuudet.
Turha tieto sinällään mutta mielenkiinnosta mukava tietää.
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Homma etenee....

Huomiseksi sovittu aika puhallukselle ja auto saatiin suojattua tänään valmiiksi hommaa varten.Puhallus tehdään lasimurskalla ja pintaan suojaksi SprayMax 1K Adhesion Primer .

Tuollainen Corsan sähköinen tehostin tuli hommattua,siitä lisää myöhemmin...

Summitilta tilatut osat saapuivat,kunhan olivat saaneet osat hyllyyn niin viikon toimitusaika,viikonloppu vielä välissä!

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Pitkä päivä harrastuksen parissa.

Lounais-Suomen Kuivajääpuhdistus kävi tänään sovitusti puhaltamassa konehuoneen.
Sikäli tällaisille palveluille ikinä tarvetta on niin tietää suoraan mihin soittaa.Todellinen ammattilainen,sovitut ajat pitivät,jälki ja tarkkuus täysi kymppi.Hinta kohtuullinen. ISO peukku ja kiitos kyseiselle firmalle! :thumbup:

Aikaa kului reilun 2h ja tavaraa taisi mennä läpi noin 200kg

Muuten korista ei mitään ihmeempiä ruostevaurioita löytynyt.

Vaikka kuinka mielestään oli kaikki tulipellin reijät teipannut niin peitettä poistaessa sisältä paljastui itselle yllätyksenä melkoinen määrä lasimurskaa ja pölyä.Sinällään "helppo" pestävä koska tuo lasihan ei tunnetusti mitään kovin sotkevaa ole.Tämän parissa jatkuu huomenna. :)

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mitähän se lasimurska maksaa kilolta? Sillä tulee vissiin jonkunverran siistimpi pinta mitä hiekalla, eikä syö peltiä niin paljoa. Varmaan helpompi puhdistaa, hiekanjyvät kiilaantuu ikävästi kaikkiin väleihin.
S124 300TE
S211 E500
94zip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: To 07.02.2013 17:31
Paikkakunta: Porvoo

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Lasi ei juuri pölyä ja kuluttaa aika olemattomasti hiekkaan verrattuna.
Esim. Öljypohjan tiivistepinnassa oli koneistusjälki tallessa puhalluksen jälkeen,
Taitaa myös puhdistusteho olla vähän parempi kuin hiekalla.
Ei tarvi myöskään putsailla osia puhalluksen jälkeen kun ei jätä samanlaista tomua pintaan kui n hiekka.
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Pitkä päivä tallilla...
94zip kirjoitti:Lasi ei juuri pölyä ja kuluttaa aika olemattomasti hiekkaan verrattuna.
Esim. Öljypohjan tiivistepinnassa oli koneistusjälki tallessa puhalluksen jälkeen,
Taitaa myös puhdistusteho olla vähän parempi kuin hiekalla.
Ei tarvi myöskään putsailla osia puhalluksen jälkeen kun ei jätä samanlaista tomua pintaan kui n hiekka.
S202 kirjoitti:Mitähän se lasimurska maksaa kilolta? Sillä tulee vissiin jonkunverran siistimpi pinta mitä hiekalla, eikä syö peltiä niin paljoa. Varmaan helpompi puhdistaa, hiekanjyvät kiilaantuu ikävästi kaikkiin väleihin.
Mainitsin puhaltajalle pinnan olevan juuri sopiva karheudeltaan.Hän kertoi teettävänsä tilauksesta tuon kyseisen raekoon itselleen juuri tätä käyttöä ajatellen.

Kilohintaa en osaa suoriltaan edes arvailla,riippuu varmasti toimitusmääristä.Jotka tässä tapauksessa varmaan tonneja kerralla.

En viitsi tarkempia specsejä kirjoitella tänne,sikäli hän haluaa tarkemmin prosessista ja laitteista kertoa niin toki tänne sopii kirjoitella.
Oli jotain juttua että prosessista yleensäkin saisi lukea tulevaisuudessa V8 lehdestä artikkelin muodossa.


Ollille erityiskiitos tästä päivästä,koppa fixattiin kuntoon sisältä ja ulkoa.Kova homma ja iso kasa rättejä ja tyhjiä purkkeja.
Auto pestynä ohimennen pestiin koko tallin lattia ja siivottiin muutenkin paikat kuntoon. :thumbup:


Tuollainen pieni metallivannesaha tuli käytettynä hommattua jokin aika sitten.
Olemattoman vähän sahattu mutta muutama vuosi kontti säilytyksessä oli tehnyt jälkensä.
Laite osiksi ja kasallinen osia puhalluksen kautta uudet värit niskassa.Muuten huolellinen pesu ja voitelu teki ihmeitä.Pokattiin siihen myös tuollainen purun ja leikkuuöljyn keruu laatikko alle. :)

Kuva

Kuva

Kuva
Vastaa Viestiin