W221 S 420 CDI

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
juffe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 18.03.2005 12:36
Paikkakunta: Seinäjoki

W221 S 420 CDI

Viesti Kirjoittaja juffe »

Olisi MB W221 S 420 CID ostoslistalla, ja vaikka miten paljon täältä luen viestejä, niin niistä huolimatta kysyn, että millaisia kokemuksia tuosta 2008 mallin 420 CID:sta ja kyseisestä autosta on käyttäjillä ollut ?

320 hp / 730 nm tehoksi ja väännöksi pitäisi riittää, mutta ulkolaisilta saiteilta löytyy aika monenlaisia chippejä myös, joilla luvataan pitkälti yli 400 hp tehot. Miten suhtaudette ja mitä suosittelette kohtuulliseksi ohjelmoinniksi hieman yli 200 tkm ajetulle autolle ?

Nimimerkillä "kova autokuume" :twisted:
Viimeksi muokannut juffe, Ti 24.05.2016 07:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB S 420 CID L
isalmela
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: Ma 21.05.2012 12:15
Paikkakunta: Oulu

Re: W221 S 420 CID

Viesti Kirjoittaja isalmela »

Terve!

Minä saattaisin toimia näin:
1) Osta auto
2) Ajele vähän aikaa
3) Jos vielä tuntuu siltä, että tarvitset lisää suorituskykyä: ota yhteys vaikka yksityisviestillä nimimerkki tuikkuun, joka kirjoittaa aktiivisesti tälle palstalle http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... start=2130 Onnea mersun etsintään!
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1749
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W221 S 420 CID

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

.........
Viimeksi muokannut Bomber4, Su 19.03.2017 19:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Star
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W221 S 420 CID

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

juffe kirjoitti:Olisi MB W221 S 420 CID ostoslistalla, ja vaikka miten paljon täältä luen viestejä, niin niistä huolimatta kysyn, että millaisia kokemuksia tuosta 2008 mallin 420 CID:sta ja kyseisestä autosta on käyttäjillä ollut ?

320 hp / 730 nm tehoksi ja väännöksi pitäisi riittää, mutta ulkolaisilta saiteilta löytyy aika monenlaisia chippejä myös, joilla luvataan pitkälti yli 400 hp tehot. Miten suihadutte ja mitä suosittelette kohtuulliseksi ohjelmoinniksi hieman yli 200 tkm ajetulle autolle ?

Nimimerkillä "kova autokuume" :twisted:
Kysy koneesta nim kumipää
hänellä oli sama kone 211 koriseesa ohjelmoituna
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1749
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W221 S 420 CID

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

........
Viimeksi muokannut Bomber4, Su 19.03.2017 19:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Star
Avatar
juffe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 18.03.2005 12:36
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: W221 S 420 CID

Viesti Kirjoittaja juffe »

Tietenkin kaikki kiinnostaa, joten jos yv:llä voit kirjoittaa, niin kiitos jo siitä :)

Bomber4 kirjoitti:Juu. Tämä kumipään vanha auto on kaverillani,ei kirjoittele täälläkään.... Kerron vaikka yyveellä ko. Autosta jos tarvitsee..... On faktaa myös kumipäältä.... Jolta voi toki kysellä
MB S 420 CID L
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1749
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W221 S 420 CID

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

........
Viimeksi muokannut Bomber4, Su 19.03.2017 19:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Star
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W221 S 420 CID

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

Reilu vuoden nyt ollu S420 ja mukava autohan se on, mutta ÄSSÄ malleissa on ne omat vaivansa myös, eli star:i kannattaa melkeen olla käsillä itellä :-D ja ihan perus Tuikutuksella jo tulee yllättävän kiva kulkine vaikka painaakin yli 2 tonnia, mutta nälkähän kasvaa syödessä :-D
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Avatar
juffe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 18.03.2005 12:36
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: W221 S 420 CID

Viesti Kirjoittaja juffe »

Allu D. kirjoitti:Reilu vuoden nyt ollu S420 ja mukava autohan se on, mutta ÄSSÄ malleissa on ne omat vaivansa myös, eli star:i kannattaa melkeen olla käsillä itellä :-D ja ihan perus Tuikutuksella jo tulee yllättävän kiva kulkine vaikka painaakin yli 2 tonnia, mutta nälkähän kasvaa syödessä :-D
Miten sinun vuotesi on 420 kanssa sujunut ja mitä mallia se on ?

Onko autosssasi jo softaa tms. ?

Staarilla on kyllä kiinnotukseni kohdetta tutkittu ja siinä kaikki näyttää hyvältä :)
MB S 420 CID L
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: W221 S 420 CDI

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Laitas auton runkonumero tänne, mitä olet ostamassa, niin ihmetellään porukalla.
Ei ollu kilpi näkösällä kuvissa..
Numero jää staarin muistiin.
Jos oikeen auton löysin, niin pätkämalli ja hintava.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W221 S 420 CDI

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

Auto on pitkä malli ABC alustalla, osto hetkellä 156tkm ajettu, vuosi menny suhteellisen hyvin, mitä nyt 420 perus ongelmien hoitoa, eli kierot pakosarjat ja katkenneita pakosarjan pultteja, sehän on tässä mallissa ominaisuus, ei sattuma :D ja syyn näkee kyllä heti kun saa pakosarjan käteen, suunittelu virhe :lol:
Ässä mallille ominainen ratin puistatus, eli ajaessa jos päästää ratista irti se puistaa ihan huolella, aivan niinku rengas olis irti tai pois tasapainosta, nyt kokeiltu 3 eri rengas sarjaa painostuksen jälkeen ja sama homma kaikilla, jarrut suorat eikä laahaa ja hammastangossa ei väljää.
Tämä vaiva parhaillaan tutkinnassa, selvinnee toivottavasti lähipäivinä, jenkkilässä maahantuoja jopa ostanut uusia autoja takaisin asiakkailta tämän vaivan takia, ei tosin ole kaikissa W221 yksilöissä tätä vaivaa.
Ja mikäli on hierovat/ajodynaamiset jakkarat niin kannattaa varautua siihen että heittää niistä herjaa ja tyynyt lakkaa toimimasta randomina, starilla vikakoodien kuittaus ja taas matka jatkuu, tunnettuja siitä että näiden imatyynyjen ohjaus pettää penkistä.
Ja ellet ole varma akkujen kunnosta niin vaihda molemmat ajoissa, säästyy ihmettelyiltä :lol:
Mutta summa sumaarum,oon tyytyväinen ja pirun hyvä ajolleen, mutta onhan to jo vanha auto eli huoltoihin osas jo varautua ostohetkellä.
Auto kävi syksyllä tuikun luona hakemassa valohoitoa ja paranihan se :twisted: :clap: , mutta nyt tarvii sitten pakosta lukkoperän jos mielii nilkan oikasta :?
Ja tarkotus olis ottaa vielä kohtalaisesti lisää tuosta kunahan kerkeää rassailemaan ja hoitamaan koneen hengityksen kuntoon. :twisted: :thumbup:
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Avatar
juffe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 18.03.2005 12:36
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: W221 S 420 CDI

Viesti Kirjoittaja juffe »

Allu D. kirjoitti:Auto on pitkä malli ABC alustalla, osto hetkellä 156tkm ajettu, vuosi menny suhteellisen hyvin, mitä nyt 420 perus ongelmien hoitoa, eli kierot pakosarjat ja katkenneita pakosarjan pultteja, sehän on tässä mallissa ominaisuus, ei sattuma :D ja syyn näkee kyllä heti kun saa pakosarjan käteen, suunittelu virhe :lol:
Ässä mallille ominainen ratin puistatus, eli ajaessa jos päästää ratista irti se puistaa ihan huolella, aivan niinku rengas olis irti tai pois tasapainosta, nyt kokeiltu 3 eri rengas sarjaa painostuksen jälkeen ja sama homma kaikilla, jarrut suorat eikä laahaa ja hammastangossa ei väljää.
Tämä vaiva parhaillaan tutkinnassa, selvinnee toivottavasti lähipäivinä, jenkkilässä maahantuoja jopa ostanut uusia autoja takaisin asiakkailta tämän vaivan takia, ei tosin ole kaikissa W221 yksilöissä tätä vaivaa.
Ja mikäli on hierovat/ajodynaamiset jakkarat niin kannattaa varautua siihen että heittää niistä herjaa ja tyynyt lakkaa toimimasta randomina, starilla vikakoodien kuittaus ja taas matka jatkuu, tunnettuja siitä että näiden imatyynyjen ohjaus pettää penkistä.
Ja ellet ole varma akkujen kunnosta niin vaihda molemmat ajoissa, säästyy ihmettelyiltä :lol:
Mutta summa sumaarum,oon tyytyväinen ja pirun hyvä ajolleen, mutta onhan to jo vanha auto eli huoltoihin osas jo varautua ostohetkellä.
Auto kävi syksyllä tuikun luona hakemassa valohoitoa ja paranihan se :twisted: :clap: , mutta nyt tarvii sitten pakosta lukkoperän jos mielii nilkan oikasta :?
Ja tarkotus olis ottaa vielä kohtalaisesti lisää tuosta kunahan kerkeää rassailemaan ja hoitamaan koneen hengityksen kuntoon. :twisted: :thumbup:
Kiitos mielenkiintoisesta informaatiosta. Saas nähdä mitä tulee tulevan omani osalta tapahtumaan :crazy:

Mikä olikaan autosi vuosimalli ?
MB S 420 CID L
Avatar
juffe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 18.03.2005 12:36
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: W221 S 420 CDI

Viesti Kirjoittaja juffe »

Kumipää kirjoitti:Laitas auton runkonumero tänne, mitä olet ostamassa, niin ihmetellään porukalla.
Ei ollu kilpi näkösällä kuvissa..
Numero jää staarin muistiin.
Jos oikeen auton löysin, niin pätkämalli ja hintava.

Tuli ostettua nyt MB S 420 CID L ja runkonumero on WDD 221128-IA-175093 jos oikein numeron tulkitsen. Rekisteröity 09/2007.
Ajettu n 220 000 km. Lähinnä kiinnostaisi millaiset ohjelmointivaihtoehdot olisi järkeviä tehon ja/tai kulutuksenkin osalta.
MB S 420 CID L
Avatar
juffe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 18.03.2005 12:36
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: W221 S 420 CDI

Viesti Kirjoittaja juffe »

Nyt on auto päivitetty ja jerkkua on 433 hp / 1004 nm, joten alkaa auto jo kulkemaan :D
juffe kirjoitti:
Kumipää kirjoitti:Laitas auton runkonumero tänne, mitä olet ostamassa, niin ihmetellään porukalla.
Ei ollu kilpi näkösällä kuvissa..
Numero jää staarin muistiin.
Jos oikeen auton löysin, niin pätkämalli ja hintava.

Tuli ostettua nyt MB S 420 CID L ja runkonumero on WDD 221128-IA-175093 jos oikein numeron tulkitsen. Rekisteröity 09/2007.
Ajettu n 220 000 km. Lähinnä kiinnostaisi millaiset ohjelmointivaihtoehdot olisi järkeviä tehon ja/tai kulutuksenkin osalta.
MB S 420 CID L
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: W221 S 420 CDI

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Noniin siinähän on ihan kivasti alkuun.
Elä ajele pitkiä siivuja kaasu pohjassa, ne vakio ahtimet on aika pienet, nousee pakolämmöt korkeelle, päivittää sit myöhemmin isommat.
Menee muuten aika lujaa jos rajoitin on poistettu, oma eemeli meni vikatilassakin 3000rpm kahtasataa ja
w221 on vielä harvempi välitys :D
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Avatar
juffe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 18.03.2005 12:36
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: W221 S 420 CDI

Viesti Kirjoittaja juffe »

Ohjelmoinnin yhteydessä ( AJ Tech Seinäjoki ) auto oli tietenkin dynamometrissä, josta sain grafiikan/tulosteen sekä ennen ohjelmointia, että sen jälkeen mitattuna.

Autosta mitattiin myös pakokaasujen lämmöt "kohtuullisella" kokeilulla, eikä ainakaan siinä yhteydessä lämmöt nousseet merkittävästi ja jäivät alle 800 C.

Mitattu teho ennen ohjelmointia 327 Hp ja ohjelmoinnin jälkeen 433,2 Hp. Vääntö ennen ohjelmointia 758,7 Nm ja ohjelmoinnin jälkeen 1004,6 Nm, joten en voi olla muuta kuin tyytyväinen.

Tarkoitus oli ensin lähteä Kajaaniiin hakemaan päivitys, mutta kuulin, että Seinäjoelta löytyy maankuulu tekijä, jonne ainakin Bemareita tulee koko ajan ympäri Suomea. Kävin paikalla pari kertaa ja niissä oli silloin Lahdesta, Hesasta, Iisalmesta ja Vaasasta autot säädettävänä ja 2-3 jonotusaika koko ajan, joten kyllä kaveri on aika hyvin hoitanut hommansa ja tehnytkin toki jo n. 10 vuotta :)

Voin vain suositella :D




Kumipää kirjoitti:Noniin siinähän on ihan kivasti alkuun.
Elä ajele pitkiä siivuja kaasu pohjassa, ne vakio ahtimet on aika pienet, nousee pakolämmöt korkeelle, päivittää sit myöhemmin isommat.
Menee muuten aika lujaa jos rajoitin on poistettu, oma eemeli meni vikatilassakin 3000rpm kahtasataa ja
w221 on vielä harvempi välitys :D
MB S 420 CID L
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: W221 S 420 CDI

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Kyllä ne nousee aika ylös reilummalla vedätyksellä, ei sitä penkissä nää.
Varsinkin oikea puoli.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Avatar
juffe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 18.03.2005 12:36
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: W221 S 420 CDI

Viesti Kirjoittaja juffe »

OK. Ohjelmoija kyllä kävi sitä nimenomaan tiellä kokeilemassa noitten pakokaasujen lämpöjen osalta. Olisi varmaan hyvä, jos olisi itsellä jokin tapa mitata niitä jonkin mittarin avulla suoraan ohjaamoon, vaikka kyseessä onkin tietenkin vain erittäin harvoin tapahtuvat "kovemmat" vedätykset täydellä kaasulla....

Kumipää kirjoitti:Kyllä ne nousee aika ylös reilummalla vedätyksellä, ei sitä penkissä nää.
Varsinkin oikea puoli.
MB S 420 CID L
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: W221 S 420 CDI

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Sanotaanko että sieltä kahdestasadasta ylöspäin alkaa lämpeemään liikaa.
Vältät toistuvia 0-300 kiihdytyksiä :D
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: W221 S 420 CDI

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

Paljonko laatikko noissa kestää? Mitä se tykkää tuollaisesta väännöstä?
Viimeksi muokannut ssuvik, Ti 19.07.2016 14:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
E350CDI&A180CDI
Avatar
juffe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 18.03.2005 12:36
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: W221 S 420 CDI

Viesti Kirjoittaja juffe »

Ainakin omassa S 420 CID:ssä pitäisi olla MB:n vääntöä kestävin laatikko ja perä erään tahon mukaan. Samaa laatikkoa ja perää käytetään myös MB:n Isoissa AMG versioissa myös.

Jos itselläni on väärää tietoa, niin toivon mukaan joku korjaa sitä :)

ssuvik kirjoitti:Paljonko laatikko noissa kestää? Mistä se tykkää tuollaisesta väännöstä?
MB S 420 CID L
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: W221 S 420 CDI

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Kyllä se tonkkosen kestää helposti.
Joskus kokeiltiin e-kopassa laskennallisesti 1200nm vääntöjä, silloin sain muutaman kerran jyrisemään.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Vastaa Viestiin