W123 200D museointi --> YETI

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
sokkalanmäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: La 22.03.2014 11:23
Paikkakunta: Ristiina
Viesti:

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja sokkalanmäki »

Me ollaan tehty melko paljon puhallustyötä tuolla lasimurskalla. Aivan ehdottoman hyvää tavaraa kun esim.puhutaan auton puhaltamisesta yms vastaavasta pinnasta joka on kuumenemiselle sekä iskulle herkkä. Lasilla on esim. Mahdollisuus puhaltaa myös lasinuitua mm. Veneen pohja kun säätö on oikea.
Meille maksoi viimeksi lasimurska muistaakseni 3.5e/kg alv0. Ostettiin sitä tosin suursäkillinen kerralla.
Metallirakentamista Etelä savossa:
http://Www.kortmangroup.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Konsta kortman 050 4019768
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Mennään off-topic puolelle,tuossa pari viikonloppua touhuttu sivussa kaverille "budjetti" m50b25 turbo konetta e34.
Tänään saatiin viimeiset mutterit paikoilleen.

Ei mitään ihmeellistä "viritys" osaa.Vakio alakerta,ARP kannenpultit, Athena kansipahvi

Hyväksi todettu setti noin 500hp tehoille etanolilla,kokoonpanosta ja käytöstä riippuen.

Kuva
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Vähän puuhastelua...

Aikaisemmassa vaiheessa tullut suurimmat mohnat poistettua tuolta sisäilmaritilöiden ja pyyhkimen moottorin ympäriltä mutta olihan nuokin pakko purkaa tieltä ja tehdä vähän perusteellisempi siistiminen.
Varret,linkit,moottori soodalla läpi ja huolellinen herkistely voiteluaineiden kera.
Melko kauan aikaa tähän sai tuhrattua,oli meinaan +30 vuoden tatinat melko piukassa kiinni tuolla kotelossa.


Koska aina ei tunnetusti voi onnistua niin meni kyllä tänään eräs projektin vaihe niin käsille kun olla ja saattaa.
Oli tarkoitus jäykiste hitsata konehuoneen saumat.

Kaikkien hitsattavien saumojen paikat merkattiin.

Runkopalkin vierestä ensimmäinen sauma alkuun ja puolen sentin pätkä,suhahdus kuului ja miltei hitsi sulat naamalle.

Tähän johtopäätökseen tulin,että tuo alkuperäinen pyöränkotelon puolella oleva "muovi" pinnoite ja massan yhdistelmä tekee jtn kaasua lämmetessään,joka sitten tuuttaa ulos tuolta peltien saumojen välistä.
Ihan sama miten hyvin puhdisti tai mitä tahansa koitti niin ei siistiä saumaa vaan yksinkertaisesti saanut aikaiseksi.Koitin reilummalla suojakaasulla migillä,pienemällä virralla tigillä.

Sama lopputulos. Siinä ärräpäät lenteli :evil:

Tänä vaihe jää sitten johonkin toiseen projektiin missä kori on oikeasti puhdas ja tuosta vahviste hitsauksesta on jotain todellista hyötyä.

Koriliima saumoihin,alkuperäiseen tyyliin.

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ei niissä liimaa ole välissä, mutta kyllä se maalikin osaa kiusaa tehdä hitsatessa. Se pvc-massa muodostaa palaessaan jotain joka ruostuttaa pirusti.
S124 300TE
S211 E500
Matti Äyräväinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja Matti Äyräväinen »

S202 kirjoitti:Ei niissä liimaa ole välissä, mutta kyllä se maalikin osaa kiusaa tehdä hitsatessa. Se pvc-massa muodostaa palaessaan jotain joka ruostuttaa pirusti.
Näin on. Se jotain on suolahappoa.
280 SL -70
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Off topicilla mennään...

Vähän sivu projektia,uuden grillin testailua.

Pitää hakea muutama metri tulevalla viikolla vielä RST kulmaa ja tehdä ritilöille kannakkeet.
Ritilä polttimien yläpuolelle,päälle tulee 15kg laavakiveä,lämpöä tasaamaan.
Toinen ritilä sekä paistotaso niiden päälle.

Kahvaan pitää vielä puusta veistellä ote paikka.

Lopuksi vielä peittausaineella koko komeus läpi...

Lämmitysteho on siellä 30kw tienoilla täydellä puhalluksella joten ei pidä kovin kauan ainakaan lämmitellä... :lol:

http://valvoja15.kuvat.fi/kuvat/muut/vi ... /_full.jpg
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Jotain pientä näpräilyä...

Kytkin löytyi tuurilla muiden kauppojen ohessa.
Luultavammin joitain kilometrejä ajettuna.Ilmeisesti ollut asteen liian raaka perus katuautoon.

Ainut miinus oli että oli seissyt pidemmän tovin jossain ulkovarastossa,oli kauttaaltaan pintaruostetta osissa.Sinällään nämä ei nyt mitään olisi haitannut mutta muutaman tunnin sitruunahappo kylpy ja pesu+soodapuhallus ja uuden oloista osaa ilmestyi alta.

SPEC 2 levyinen kuparikeraami,toinen levyistä jousitettu.

Väännönkestoa valmistaja ilmoittaa tyylin 1700nm

Kuva
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Juttua suuttimista ja niiden sielunelämästä.

Jotenkin tekstin ulosanti on vaikean oloista aiheesta mutta pintaraapaisulla tällaista...

Projektiin tuli käytettynä kaksi kappaletta noita Bosch EV14, 2000cc suuttimia.Puuttuvat 6kpl tulivat kyseisen suomalaisen firman kautta,testattuna settinä.

Annoin Sporttiauton Jannelle tämän kahdeksan suuttimen pussin ja pyysin tarkastamaan heidän testipenkissään ovatko tuotot suunnilleen samaa luokkaa.

Aikaisemminkin useasti ollut Jannen kanssa juttua siitä mitä eroa ja merkitystä on mittausmenetelmillä ja suuttimilla yleensäkin.

Testit ajettiin 2,5ms aukioloajalla.
Lopputulemana suuttimien ääripäiden tuoton ero tällä asetuksella oli noin 7% luokkaa.
Käytetyt suuttimet pestiin testilaitteen ultraäänipesurissa.

Tämä oli oikeastaan odotettavissa.
Kuten aikaisemmin ollut juttua niin tällainen testimenetelmä kertoo oikeastaan vaan sen faktan että suutin ylipäätään toimii.

Puretaan vähän tuon tyyppistä testilaitteistoa osiin.

-Suuttimen aukioloaika on säädettävissä.Elektronisen ohjaimen kautta pulssin leveyttä säädetään,tässä mittauksessa siis 2,5ms.
-Testauksessa käytetään tähän tarkoitukseen suunniteltua testi "lientä" jonka viskositeetti tiedetään.
-Testilaitteen pumppu pitää säädetyn nesteen paineen stabiilina suuttimen kiskon takana.
-Testilaitteessa on läpinäkyvät mittalasit,joista suuttimen suihkun avautumis kulmaa ja suihkutus "kuviota"voi silmämääräisesti tarkkailla.
-Maksimituotto nähdään mittalaseihin kertyvästä nesteestä joka siis kyseisellä pulssilla ja esiasetetulla ajalla on saatu.

Karkeasti näin mitataan 95% maailmalla "mätchättyinä" setteinä myytävät suuttimet.

Käytännössä valmistaja/myyjä/testaaja asettaa omat toleranssinsa miten lähelle toisiaan suuttimet on saatu myytävään "mätsättyyn" suutinsarjaan. Kyseisellä metodeilla mitattuna tuotto on saatu aikaiseksi tietyllä testaus ajalla sekä tietyllä aukioloajalla.

Saadaan siis tietää että suuttimet "toimivat".

Kyseinen testi ei simuloi todellista tilannetta kuin hyvin pieniltä osin.
"Ongelmaksi" tässä muodostuvat muun muassa seuraavat asiat.

-Suutin ei toimi koko aikaa samalla aukioloajalla.
-Polttoaineen viskositeetti on eri,riippuen käytettävästä polttoaineesta tai niiden sekoitus suhteesta.
-Polttoaineen lämpötila muuttuu joka vaikuttaa viskositeettiin.Esimerkkinä etanoli.
-Käyttöympäristön ja polttoaineen lämpötila vaikuttavat suuttimen mekaaniseen toimintaan.

Pistän tähän linkin miten mittauksen ja "mätsäyksen" voi hoitaa eri tavalla,simuloiden mahdollisimman tarkkaan todellista käyttötilannetta.
Injector Dynamics Factory

Se mikä on loppuen lopuksi merkityksellistä ja mikä ei,siitä voi olla montaa mieltä.

Mutta se miten Esimerkiksi Finjector nettikaupassaan ilmaiseen asian,on täysin bullshittia!

"Me emme halua valehdella asiakkaillemme. Suutin on sama suutin kuin ID2000. Injector Dynamics on hionut pois alkuperäiset kaasusuutinmerkinnät suuttimen rungosta."

Tässä projektissa mennään näillä suuttimilla,paikkaillaan sylinterikohtaisilla säädöillä sitten eroja.
Mitenkään optimi asetelma tämä ei ole,mutta kuitenkin jonkinmoisella budjetilla tätäkin moottoria tehdään.
Ideaalisesti suuttimien pitäisi olla lähtökohtaisesti tuotoltaan ja toiminnaltaan samanlaisia keskenään.

Kuva

Kuva
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Minkälaisia jarru-, alusta- ynnä muita vastaavia parannuksia/suunnitelmia on työn alla? Vai mennäänkö tällä ainoastaan rattilukkokisoihin? :wink:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Hommaa eteenpäin...

Vakaajan läpitulokohdista pyöränkaareen löytyi jonkin verran hitsattavaa.Molemmat puolet tehtynä noin 8h jälkeen.
Liimat kuivumassa ja vielä väri päälle.
Tuota Finikor ruiskutettavaa massaa pitää vielä hakea purkillinen jotta saa pyöränkotelot vielä kerran ruiskittua läpi,lähinnä ulkonäkö juttu.

Eturipustukset otettiin kaikki pois ja uudestaan käytettävät osat odottelevat puhallukseen menoa.

Huomenna pitäisi olla noudettavissa etupäähän uutta osaa:
-Ylätukivarret O/V
-Vakaajan helat 4kpl
-Alatukivarsien sisemmät puslat/korjaus sarja
-Ohjausvaimennin Sachs
-Raidetangot kokonaisena O/V
-Välitanko,kokonainen

Vielä pitäisi hommata seuraavat osat:

-Reaktiotankojen korin puslat O/V
-Reaktiotankojen tukivarsien puslat/korjaus sarja
-Apusimpukan korjaus sarja
-Tehostamaton simpukka/ohjausvarsi
-24mm vakaajan kiinnitys puslat
hismajestics kirjoitti:Minkälaisia jarru-, alusta- ynnä muita vastaavia parannuksia/suunnitelmia on työn alla? Vai mennäänkö tällä ainoastaan rattilukkokisoihin? :wink:
Aika pitkälti vakion tyylistä osaa menossa paikoilleen.
Tässä projektin edetessä on joitain osia saatu tehtyä ja kasattu hyllyyn (tarkempaa kuvaa ja tekstiä löytyy kun plärää topicia taaksepäin).
Laitan tähän liudan kuvia,ihan fiilistelyksi niille jotka eivät ole/jaksa topicia alusta asti plärätä.

Karkeasti jo tehtyä,nämä löytyy hyllystä läpikäytynä:

-Vakiosta muokattu takapalkki+e36 m3 210 perä+Karpiolan vetari tikut+VW 108mm sisänivelet+e36 BMW ulkonivelet
-W126 "isot" etusatulat kunnostettuna
-Vakio takasatulat kunnostettuna
-Black Diamond uritetut/reijitetyt levyt joka nurkkaan.Eteen isot w126 jäähdytetyt levyt
-Black Diamond metallipunosletkut joka nurkkaan
-Black Diamond predator palat joka nurkkaan
-Uusi jarrupääsylinteri,billet säiliöillä
-Takatukivarsiin sorvatut uretaanipuslat
-Itse valetut uretaani takapalkin puslat
-Itse valettu uretaani perän kannake
-Oem takapalkin kiinnitys raudat+pultit
-H&R jousisarja+matalat kumit
-Gaz teetetyt,säädettävät iskarit+tehdyt kiinnikkeet
-W126 ABS olkavarret eteen+Bosch uusi anturi
-W126 ABS navat laakereineen,pinnapultit
-24mm farmarin etuvakaaja
-Pienempi AMG ratti
-Uudet käsijarru romut,kaikki

Tekemättä,työn alla:

-Perä Särkikoskella kiristettävänä
-Opel sähkötehostin sovitettu karkeasti ja nyt kaverilla joka sorvaa/koneistaa sovitepaloja
-Hyväkuntoinen tehostamaton simpukka+ohjausvarsi pitäisi löytää vielä
-Sopivat pyöränmutterit pitäisi löytää pinnapulteille
-Etukumit vääränkokoiset tähän autoon
-Taka vakaaja oli tarkoitus teettä paksumpi siinä kohtaa kun laitetaan taka akselia paikoilleen
-Jarrulinjat tekemättä

Paljon muutenkin vielä alustasta uupuu,mutta nämä päällimmäisenä mielessä.

Kuva

Kuva

Kuva

----------------------------------------Wanhoja kuvia---------------------------------------

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Vey nice! :thumbup:

Onko 57mm männällä oleva etusatula 2. series W126 vai vanhemman? Etulevy on ilmeisesti 300x28mm?

Hieno Snap Off pikakiinnike :!:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

hismajestics kirjoitti:Vey nice! :thumbup:

Onko 57mm männällä oleva etusatula 2. series W126 vai vanhemman? Etulevy on ilmeisesti 300x28mm?

Hieno Snap Off pikakiinnike :!:

Juu 2 series Bendix 57mm satulat ja 300x28mm levyt.

Juu tuo Snapp Off istui aika asiallisesti kun rattia paikalle sovitettiin.
Saa "pienen" ratin vähän lähemmäs ja toimii erinomaisena ajonestona :D
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Aste eteenpäin...

Käytettävät vanhat osat puhallettiin alumiinioksidilla jonka jälkeen matkasivat Automaalaamo Kolibriin.

Paikalliselta varaosaputiikilta haettiin tilatut osat.
Lemförder luki suurilta osin paketeissa,ohjaus iskari Sachs ja alempien varsien puslat Febi.

Veholta lähti tilaus puuttuvista osista:

-Reaktiotankojen tukivarsien puslat+asennusarja
-Vakaajan päätyjen puslat+asennusarja
-Camper säätöpultit kokonaisina
-Apusimpukan korjaus sarja

-Kuskin ikkunan ulkopuolelle tuleva "tiiviste" lista

Melko pitkälle tässä rupeaa olemaan tarvittavat osat tuonne etupäähän.Joitain pultteja puuttuu...

:!: Vielä pitäisi löytää tuollainen ehyt tehostamaton simpukka+ohjausvarsi.Sen suhteen jos mitään vinkkiä kenelläkään olisi? :!:

Kuva
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Viikonloppu mennyt oikeastaan tallin siivoamiseen ja järjestelyyn...

Jotain pientä tullut kyllä näprättyä.

-Puhalletut osat roikkuvat uunissa,maalattuna.
-Ensimmäinen laatikko tuli haettua Veholta ja loput pitäisi tulla alkuviikosta,menivät saksan tilaukseen.
-Litran purkki massaa tuli haettua paikalliselta Finikor kauppiaalta.
-MB jousipuristin sarja tuli haettua.

Tehostamatonta simpukkaa ei tuntunut löytyvän kovin helpolla niin saksan maalta lähti tilaus kunnostetusta simpukasta+ohjausvarresta.Tästä laskua odotellessa,saavat paketin alkuviikosta lähtemään tänne päin.
Hintaa kertyi 544€ = Simpukka 429€+varsi 89€+TK 26€

Steering Gear Box - Mechanical, W123, 760.100, Regenerated
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Vähän uupuu vielä...

Kuva
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Jtn pientä touhuttu.
Pultteja puuttuu vielä joitain niin loput keulan osat saa paikoilleen vasta alkuviikosta.

Kuvia ei ole tullut otettua koska puhelin koki viimeisen niitin 2pv sitten,ollut sen verran rauhallista että koittanut pitkittää uuden hakemista :lol:

Dhl seurantanumero näyttäisi että simpukka myös rantautuu alkuviikosta.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Heps,

Kävin hakees perään vetosakaran ja sillä kaverilla olis ollu tehostamaton simpukka alkupään farkkukorissa kiinni... tuli vähän myöhässä esille. Mutta nyt varmaan saat ainakin hyvän!

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Maastis kirjoitti:Heps,

Kävin hakees perään vetosakaran ja sillä kaverilla olis ollu tehostamaton simpukka alkupään farkkukorissa kiinni... tuli vähän myöhässä esille. Mutta nyt varmaan saat ainakin hyvän!

TJ
Juu,näin se menee ihan jees niin ei tarvitse sitten miettiä onko hyväkuntoinen vai ei. :)


Osat rupeaa löytämään paikkansa,puhtaita osia on mukava niputtaa. :)
Joitain pultteja vielä uupuu ja simpukka ei ole vielä rantautunut...

Tuosta yläpalkista tehtiin irrotettava,visiona niin että syyläri paketin saisi nostettua kokonaisena pois "huollon" tieltä.

Pinnapulteille sopivat mutterit löytyivät completos valikoimasta,toimitusaika 2ck.
http://www.completos.fi/fi/tuote/alusta ... allokartio

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Jotain pientä näpräämistä...

Kaveri sorvaili konehuoneen saranoiden kiinnityspaikkoihin tuollaiset "korjausholkit".
Ei mikään prikkaviritys,sentään laserilla leikatut holkkien vastapalat :D
Voin laittaa myöhemmin piirustukset näistä,sikäli joku tällaisia tarvitsee niin voi sellaiset suoraan mittojen mukaan tehdä,tai teettä paikallisessa koneistamossa...
Mapalle taas kerran erityiskiitos!

Kompressori ja paineilmalinjat tuottaneet hieman päänvaivaa syntyvän kosteuden muodossa.
Tähän hommattiin lääkkeeksi MTA Ditech jäähdytyskuivain.
Pitäisi olla melko energiatehokas...

Hieno laite kaikkiaan!

Kaikki liittimet,letkut ja asennustarpeet Lind-teciltä

Kuva

Kuva
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Askel eteen ja toinen takas....

Tuli tänään DHL/Itellan kautta tuo simpukka ja tietysti laatikossa reikä,simpukka ehjä,ohjausvarsi puuttui tietysti.

!!SIKÄLI TUOLLAINEN JOSTAIN PÄIN SUOMEA LÖYTYIS NIIN VIESTIÄ TULEMAAN!!
Pitää olla nimenomaan tuollaisen tehostamattoman varsi koska akseli eri kokoinen kuin mitä tehostetussa.

Pyöränmutterit löytyi melkoisen etsimisen jälkeen,ei kovin yleinen malli. M12 1.5 nousulla,pallokanta,avopääty

Tuollaiset HDi GT clampit ahtoputkille 2x100mm ja 2x76mm,oikein asiallinen laatu.

Kuva

Kuva

Kuva
Exami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 04.03.2013 08:24

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja Exami »

Noita avopääty muttereita pitäs saada motonetistä hyllystä suoraan(pari sarjaa ostanu), Honda Civicissä on samanmoiset :) sitte jos vaihdat vanteet jossa on suora kartio niin ford sierran tiedoilla pitäs saada semmosiakin.. tais olla viellä irtoholkilla joka tulee vannetta vasten..
W201 - 1/4 Mile: 9.83 @ 238kmh
W108 - "Low"Rider
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Maastikselle kiitos vinkistä! Alustavasti kaupat sovittu tuollaisesta ohjausvarresta,tulee simpukoineen päivineen. :thumbup:
Exami kirjoitti:Noita avopääty muttereita pitäs saada motonetistä hyllystä suoraan(pari sarjaa ostanu), Honda Civicissä on samanmoiset :) sitte jos vaihdat vanteet jossa on suora kartio niin ford sierran tiedoilla pitäs saada semmosiakin.. tais olla viellä irtoholkilla joka tulee vannetta vasten..
Motonetin hyllyjä kävin läpi muttei silmään osunut,kiitos vinkistä kuitenkin.

Päivitystä työkaluihin,nyt saa sen verran painetta osiin että jos ei irtoa niin sitten halkeaa :lol:

Kuva
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Jtn pientä näpräämistä...

Konehuoneeseen leikattiin/pokattiin tuollaiset levyt vakaajan päätyihin,näihin tarkoitus asentaa nuo M&W CDI boxit,kumitassujen varaan.

Kuvissa näkyvät saranoiden kiinnityspisteiden korjaus palat.Molempiin saranoihin piti tehdä myös uudet tapit joissa urat seekerirenkaille ja nämä hitsattiin kiinni itse saranoihin.
Odottelevat konepellin sekä lokasuojien koesovitusta jotta saadaan nuo holkit hitsattua oikeisiin kohtiin.

Tulevat pissapojan säiliö sekä pumppu löysivät paikkansa.Kuten kuvasta näkee,sovitus ja mallailu vaiheessa vielä :lol:
Säiliö tehdään alumiinista ja pumppu tulee pannalla kiinni.
Tähän pääsi soveltamaan aikaa sitten kirppikseltä löytynyttä wanhaa rst säätöventtiiliä.Siitä tuli nyt sitten pissapojan säiliön osa :D

Kuva

Kuva

Kuva
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Touhua viikolle...

Säiliö ja pumppu löysivät paikkansa.
Hyvä paikka harjoitella alumiinin hitsausta,ihan mieltä lämmitti kun saatiin asennus valmiiksi,saumat on mitä on mutta itse omilla laitteilla alusta loppuun :thumbup:

Lind-Teciltä lähdettiin hakemaan pätkää letkua ja paria kiinnityspantaa.Homma karkasi vähän käsistä. :D
Hyllyssä komeili myös NBM Hydraylicsin 25 micronin suodatin.Pakkohan se oli saada mukaan :D

Kiitokset Lind-Teciin !

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Aste eteenpäin....

Tänään oli noudettavissa matkahuollosta tuo Suomesta löytynyt simpukka+ohjausvarsi.

Melkoisen piukassa oli varsi simpukassa mutta isolla ulosvetäjällä,kaasu polttimella sekä bilteman jääspräylla irtosi melko kivuttomasti.
Varsi puhallettuna,maalattuna paikallaan ja näin saatiin paria pulttia lukuun ottamatta viimeiset etupään osat paikoilleen. :clap:

Samalla MH reissulla löytyi hyllystä toinenkin paketti,Whiteline moottorin kiinnike aihiot.

Pizzan verran konehuonetta tuijottaen päädyttiin seuraavaan,tehtiin paperimallit tulevista 4mm levyistä jotka mahdollisesti hitsataan,tai pultataan vakioiden kiinnikepaikkojen päälle ja joihin sitten taas nämä whiteline mallit pultataan kiinni.
Pitää ensiviikolla käydä leikkaamassa sopivat levyt mallien mukaan.

Kilpitalo Teikit leikkasi laserilla aikaisemmin jo ensimmäiset sovitus mallit kovalevystä pakosarjojen laippoja varten.
Ensimmäisellä yrittämällä oli hieman muokattavaa piirroksiin.Pienillä muutoksien jälkeen piirros uudestaan maililla Kilpitaloon ja tänään haettu malli istui juuri eikä melkein kansiin.
Laipat lähtevät tulevalla viikolla leikkuuseen ja Kilpitalo leikkaa pakosarjojen tiivisteet kuparista,jotka myöhemmin hehkutetaan.

Näistä ISO KIITOS kilpitaloon ja piirroksista Mapalle!

Tänään oltiin jutuissa Marteliukselle,joka näillä näkymin tekee pakosarjat sekä putkiston.Heidän töitään nähneenä,lopputulos on ollut aina ihan 10.
Tulevalla viikolla pitäisi mennä käymään paikanpäälle ja jutella tarkemmin että mistä materiaalista sarjat ja putkisto loppuen lopuksi tehdään,sen jälkeen tietää mistä materiaalista sarjojen laipat otetaan.

Tässä kohtaa pitäisi ruveta päättämään mikä se ahtamismuoto nyt sitten loppuen lopuksi on...Vaikuttaa p sarjojen materiaalivalintaan... :roll:
90% todennäköisyydellä se tulee olemaan Procharger F1 kokoluokan ahdin

Kuva

Kuva

Kuva
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Piirun verran eteenpäin...

Hahmoteltu pari iltaa koneesta puuttuvia osia ja uutta Summit tilausta.

Joitain osia löytyi ihan Suomenmaaltakin ja tietysti paikallisia yrittäjiä koitetaan tukea.
-Melling 10296 High volume/High pressure malli.
-ARP 434-1301 pakosarjojen pinnapultti sarja

Lisäksi hyllystä löytyi testiin jotain ARP/Comp asennusrasvoja sekä pääosin sinkkiä sisältävä sisäänajo lisäaine.
Arp pulteille on käytettävä siihen suunniteltua asennusrasvaa jo ilmoitettujen momenttien takia.

Yleisesti Redline tavarat on toiminut lisäaineiden ja asennusrasvojen suhteen hyvin.Kunhan ei näitä Motonetistä osta! :evil:


Ajatuksia tankin toteutuksesta on pyörinyt myös mielessä,mutta tähän aiheeseen lisää myöhemmin.

Paikalliselta vene putiikista löytyi AISI316 valmistettu täyttökorkki.Kaverille ohjeet sopivasta spacerista piirrosta/laseria varten jolla tuo vakiota pienempi täyttökaula saadaan kiinnitettyä vakiopaikkaansa.

Pitihän se toki myös kiillottaa. :D

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

Sporttiauton Jannen kanssa käytiin listaa läpi koneeseen käytettävistä antureista.
Paria anturia lukuun ottamatta kaikki suoraan Sporttiauton hyllystä!
Nämäkin puuttuvat noudettavissa (toimitettuna tallille :D ) vielä tällä viikolla.

-Vesi paine: 1/8", 10bar, MKS-10-1-8
-Kampikammio paine/imu: 50-600kPa, M12, MKS-6-M12
-ECT, Bosch NTC M12x1.5 0281002170
-MAP 1/8": T.I. 5bar
-IAT 1/8": Link
-Fuel press 1/8", 10bar, MKS-10-1-8
-Etanolianturi Continental
-Oil press, 15,8mm-> 1/8", 10bar, MKS-10-1-8
-Oil temp, NTC M12 x 1.5 0281002170
-Nakutus Bosch x 2
-Liittimet edellisiin

Kammen ja nokan antureina käytetään alkuperäisiä GM valmisteita.
Tuossa kyseisessä Continental valmistamassa etanolipitoisuus anturissa on sisäinen polttoaineen lämpötila anturi.

Moottorin tarkkailuun ja säätöön tulee vielä myöhemmässä vaiheessa nuo 8x CAN väyläiset Bosch 4.9 laajakaistat sekä joka sylinterille pakolämpöanturit.
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja etrade »

Viitsitkö ottaa kuvaa tuon jäähdytyskuivaimen tyyppikilvestä?
hejola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Ma 09.06.2014 18:04

Re: W123 200D museointi --> YETI

Viesti Kirjoittaja hejola »

etrade kirjoitti:Viitsitkö ottaa kuvaa tuon jäähdytyskuivaimen tyyppikilvestä?
Juu toki voin,ei ole kyllä mitään huonoa sanottavaa kyseisestä laitteesta.Toimii juuri niin kuin valmistaja lupaa.

Voin ottaa vaikka pari kuvaa konehuone auki,sisällä tässä on melko perus näköistä kylmälaite tekniikkaa.
Ei varmasti mikään kovin ihmeellinen laite tehdä DIY tuotoksena.

Tuo viilenevä kenno jonka läpi ilma kulkee on tuolla laatikon yläosassa uretaani möykyssä joten sen tarkempaa toteutuksesta voi vain arvailla.

Uretaanimöykystä tule putki 240 voltin venttiilin kautta kondenssiveden poistoa varten.

Eli periaatteessa samantyylinen kenno ratkaisu luultavammin kuin esimerkiksi ilma/vesi välijäähdyttimessä.Veden tilalla kiertää vain kylmäaine.
Ja lämpöerosta kondensoituvaa kostetutta poistetaan logiikkaohjatun venttiilin kautta tuolta kennon tankin pohjalta.

Lämpenevän kennon,joka kotelon etureunassa on melko jykevän oloinen puhallin joka ilmeisemmin pyörii logiikka ohjattuna,koska tämä ei siis pyöri kokoaikaa.

Tuota 240v sähköventtiiliä ohjaa samainen logiikka jota säädetään tuosta paneelista.Näin on säädettävissä tuon venttiilin aukioloaika sekä aika minkä välein venttiili aukeaa ja näin poistaa syntyneen kondenssiveden tuolta kylmenevän kennon koteloinnin pohjalta.

Samalla logiikalla kaiketi ohjataan tuon jäähdytinpuhaltimen ja kompressorin pyörimistä.
Uskoisin että tässä kohtaa juuri tuo logiikan ohjelmointi näyttelee suurta osaa,sitä miten energiatehokkaasti tämä kaikki saadaan toteutettua.

Ja se tästä juuri tekee hienon että kompressoria sekä jäähdytinpuhallinta pyöritetään ainoastaan tarvittaessa,eikä kokoajan,energiatehokkaasti.

Melko epäselvästi selitettynä,toimii periaateessa samalla tavalla kuin pakastin jonka toisesta päädystä ajetaan kuuma ilma sisään ja toisesta päästä tulee viileää ulos.Kun kuuma/kostea ilma tunnetusti törmää viileään pintaan niin tiivistyy kondensiovettä ja tämä kertyy pakastimen pohjalle josta se venttiilin kautta poistetaan :lol:

Tämä noin hatusta heitettynä,joku kylmälaite spesialisti voi paikata ja tarkentaa.
Vastaa Viestiin