Kampiakselinvärinänvaimentimen asennus
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Kampiakselinvärinänvaimentimen asennus
Hei ! Palstalaiset nyt olisi muut osat vain uusi kiila pitää hakea huomenna tuohon kampiakselinpäähän. Olisko mitään niksejä miten asennus tehdään ? Laitetaanko se teräslaippaholkki ensin paikoilleen kampiakselinpäähän ? Vai laitetaanko se teräslaippaholkki tuohon värinänvaimentimeen paikoilleen ja koko höskä sitten kampiakselille ? Oletteko lukinneet tuota kiilaa mitenkää uraansa
esim. tiivisteliimatipalla uranpohjalta ? Öljyä tietysti kaikkiin pintoihin hienoseltaan,että liukuu hyvin paikoillleen ?
esim. tiivisteliimatipalla uranpohjalta ? Öljyä tietysti kaikkiin pintoihin hienoseltaan,että liukuu hyvin paikoillleen ?
Meseillään
Re: Kampiakselinvärinänvaimentimen asennus
Tuota tuota....... Tämä on varmaankin sellainen aihe johon kukaan mielellään ei ota kantaa suuntaan eikä toiseen. Syy lienee se että kun tuolle tielle joudutaan on varmasti ajoa kestävän konstruktion laatiminen vaikeaa?
Jos dampperi oli alkuperin väljä ja sille haet korjausta uudella tai kunnossaolevalla damperilla ja uudella kiilalla niin sanotaan nyt niin että aina voi yrittää
No mutta yritetään ja aletaan siitä että:
Mikäs se lähtötilanne oli eli siis miksi uusaat nuita osia ja mihin moottoriin?
Jos dampperi oli alkuperin väljä ja sille haet korjausta uudella tai kunnossaolevalla damperilla ja uudella kiilalla niin sanotaan nyt niin että aina voi yrittää
No mutta yritetään ja aletaan siitä että:
Mikäs se lähtötilanne oli eli siis miksi uusaat nuita osia ja mihin moottoriin?
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Kampiakselinvärinänvaimentimen asennus
No dampperin kumi on alkanut murentua 320 TE vm. 1993. Dampperi on uusi ja sovitus on tiukka kampiakselin päässä olevalla teräsholkilla. Se holkki ei ole päässyt pyörimään kampiakselilla. Olen hankkinut myös uuden stefan. Kiilan ajattelin vaihtaa myös uuteen.Jari Ke kirjoitti:Tuota tuota....... Tämä on varmaankin sellainen aihe johon kukaan mielellään ei ota kantaa suuntaan eikä toiseen. Syy lienee se että kun tuolle tielle joudutaan on varmasti ajoa kestävän konstruktion laatiminen vaikeaa?
Jos dampperi oli alkuperin väljä ja sille haet korjausta uudella tai kunnossaolevalla damperilla ja uudella kiilalla niin sanotaan nyt niin että aina voi yrittää
No mutta yritetään ja aletaan siitä että:
Mikäs se lähtötilanne oli eli siis miksi uusaat nuita osia ja mihin moottoriin?
Meseillään
Re: Kampiakselinvärinänvaimentimen asennus
No sittenhän homman suurin haaste lie on se että miten saa kampuran pysymään paikoillaan kun dampperin pulttia kiristää? Liimaa nähdäkseni voi laittaa kiilaankin jos tahtoo?
Dieseleissä damperi on yhdessä osassa ja silleen se paikalleen laitetaan. Pensan damperia en ole käsissäni pyöritelly mutta samalla periaatteella kait sekin kannattaa paikoilleen laittaa jos ymmärsin kysymyksesi oikein?
Momentti sille damperinpultille on varmasti aika miehekäs meinaan dieseleissä se on 200Nm + 90° + 90° ainakin niissä mitä kiristelty on ja pultti on laitettu liimalla kiinni. Pensassa saattaa olla erikin joten se kannattaa ehdottomasti tarkistaa.
Dieseleissä lopullinen momentti riippuu vissiinkin siitä millainen sen pultin aluslevyrakenne on? Voineeko pensan pultin alla olla erilaisia aluslevyratkaisuja? Tuo vaan niikun siksi että jos jostain kyselet pultin kiristysohjetta.
Tässä yhtä tarinaa samasta aiheesta
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 1#p1148061" onclick="window.open(this.href);return false;
Dieseleissä damperi on yhdessä osassa ja silleen se paikalleen laitetaan. Pensan damperia en ole käsissäni pyöritelly mutta samalla periaatteella kait sekin kannattaa paikoilleen laittaa jos ymmärsin kysymyksesi oikein?
Momentti sille damperinpultille on varmasti aika miehekäs meinaan dieseleissä se on 200Nm + 90° + 90° ainakin niissä mitä kiristelty on ja pultti on laitettu liimalla kiinni. Pensassa saattaa olla erikin joten se kannattaa ehdottomasti tarkistaa.
Dieseleissä lopullinen momentti riippuu vissiinkin siitä millainen sen pultin aluslevyrakenne on? Voineeko pensan pultin alla olla erilaisia aluslevyratkaisuja? Tuo vaan niikun siksi että jos jostain kyselet pultin kiristysohjetta.
Tässä yhtä tarinaa samasta aiheesta
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 1#p1148061" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Kampiakselinvärinänvaimentimen asennus
Hei ! Kiristys momentti löytyi palstan hajoitus kuvista toisessa 400 Nm toisessa 300 Nm. Pulttiin käy 27 mm hylsy. Pultin kannan ja kampiakselin välissä on 4 kpl 4 mm paksua rikkaa. Pultti on 18 mm hienokierrepultti kierrepituus 55 mm. Noita kiiloja löytyy myösJari Ke kirjoitti:No sittenhän homman suurin haaste lie on se että miten saa kampuran pysymään paikoillaan kun dampperin pulttia kiristää? Liimaa nähdäkseni voi laittaa kiilaankin jos tahtoo?
Dieseleissä damperi on yhdessä osassa ja silleen se paikalleen laitetaan. Pensan damperia en ole käsissäni pyöritelly mutta samalla periaatteella kait sekin kannattaa paikoilleen laittaa jos ymmärsin kysymyksesi oikein?
Momentti sille damperinpultille on varmasti aika miehekäs meinaan dieseleissä se on 200Nm + 90° + 90° ainakin niissä mitä kiristelty on ja pultti on laitettu liimalla kiinni. Pensassa saattaa olla erikin joten se kannattaa ehdottomasti tarkistaa.
Dieseleissä lopullinen momentti riippuu vissiinkin siitä millainen sen pultin aluslevyrakenne on? Voineeko pensan pultin alla olla erilaisia aluslevyratkaisuja? Tuo vaan niikun siksi että jos jostain kyselet pultin kiristysohjetta.
Tässä yhtä tarinaa samasta aiheesta
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 1#p1148061" onclick="window.open(this.href);return false;
esim. " Tammer Dieselin korjaamoista " ottavat talteen kaikki ehjät kiilat romukoneista.
Meseillään
Re: Kampiakselinvärinänvaimentimen asennus
OK Ne 4kpl aluslevyjä eivät käsittääkseni ole lattamallisia vaan aavistuksen kuperia tai koveria riippuen siitä kummalta puolen niitä katsoo?
Oliko nuo momentit ilmoitettu käytettäväksi juurikin nuitten aluslevyjen kanssa? Jos momentti ilmoitetaan ilman aluslevytietoa niin pitäisin epäluotettavana ilmoitettua momenttia? Mahtaisiko ECP kertoa asiasta mitään?
En tosiaan tiedä pensan momenteista ja voi asia toisinkin olla mutta pieni epäily nyt on ainakin tuon 400Nm suhteen?
Niin ja sitäpä en tiedäkkään että jos ne aluslevyt eivät ole lattamaisia niinkun epäilen ettevät ole niin miten ne aluslevyt kuuluu laittaa sinne mutterin alle? Silleenkö että joka toinen on toistepäin vai silleen että niistä tulee madollisimman tivis paketti?
Tuo on kans niitä juttuja että ehdottomasti pitää ottaa selvää kuin ne kuuluu olla.
Oliko nuo momentit ilmoitettu käytettäväksi juurikin nuitten aluslevyjen kanssa? Jos momentti ilmoitetaan ilman aluslevytietoa niin pitäisin epäluotettavana ilmoitettua momenttia? Mahtaisiko ECP kertoa asiasta mitään?
En tosiaan tiedä pensan momenteista ja voi asia toisinkin olla mutta pieni epäily nyt on ainakin tuon 400Nm suhteen?
Niin ja sitäpä en tiedäkkään että jos ne aluslevyt eivät ole lattamaisia niinkun epäilen ettevät ole niin miten ne aluslevyt kuuluu laittaa sinne mutterin alle? Silleenkö että joka toinen on toistepäin vai silleen että niistä tulee madollisimman tivis paketti?
Tuo on kans niitä juttuja että ehdottomasti pitää ottaa selvää kuin ne kuuluu olla.
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Kampiakselinvärinänvaimentimen asennus
Täytyy selvittää noiden aluslevyjen asennus. Ne olivat ainakin samoin päin kaikki kun otin irti pultin. En tullut tutkineeksi tuota kuperuutta
tarkemmin teräsviivaimella. Pidin ne irallaan samassa järjestyksessä kun oli olleet paikallaankin. Autoon on vaihdettu tuo stefa noin 14 vuotta sitten ja siltä korjaamon jäliltä ne oli. Jos nuo rikat laitetaan kuperat puolet vastakkain tulee silloin pientä joustoa pulttin ja tuon teräslaippaholkin väliin. Tuo 400 Nm Momentti tuntuu kyllä todella kovalta. Pitää vielä selvitellä asiaa.
tarkemmin teräsviivaimella. Pidin ne irallaan samassa järjestyksessä kun oli olleet paikallaankin. Autoon on vaihdettu tuo stefa noin 14 vuotta sitten ja siltä korjaamon jäliltä ne oli. Jos nuo rikat laitetaan kuperat puolet vastakkain tulee silloin pientä joustoa pulttin ja tuon teräslaippaholkin väliin. Tuo 400 Nm Momentti tuntuu kyllä todella kovalta. Pitää vielä selvitellä asiaa.
Meseillään
Re: Kampiakselinvärinänvaimentimen asennus
VAG:n dieseleissä on ilmoitettu aikoinaan momentiksi jopa yli 400 Nm ja nykyään jotain 160 Nm ja sen päälle 180 astetta. Kaippa tuo on siksi kun harvalla on 500Nm momenttiavainta käytössä. Samankokoinen pultti kuin mersuissa.
Kerran olen tuohon pikkumomenttiin vetänyt +180 astetta kampi lukittuna ja käyttämällä pari metristä vartta. Viimevuosina hakkasin kylmästi pulttipyssyllä niin tiukkaan että pysyy. Sain sen myös irti myöhemmin eikä ole ollut ongelmia ajossa Punaista lukitetta kierteeseen.
Ellei saa kampiakselia lukittua huolellisesti ja väännettyä kunnolla kerralla momenttiin on parempi hakata se kunnon pyssyllä kiinni.
Kerran olen tuohon pikkumomenttiin vetänyt +180 astetta kampi lukittuna ja käyttämällä pari metristä vartta. Viimevuosina hakkasin kylmästi pulttipyssyllä niin tiukkaan että pysyy. Sain sen myös irti myöhemmin eikä ole ollut ongelmia ajossa Punaista lukitetta kierteeseen.
Ellei saa kampiakselia lukittua huolellisesti ja väännettyä kunnolla kerralla momenttiin on parempi hakata se kunnon pyssyllä kiinni.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Kampiakselinvärinänvaimentimen asennus
Hei ! Ne aluslevyt ei ole kuperia ne ovat suorat. Tuossa palstan hajoituskuvissa on kuperat rikat kuvattu konepiirustuksessa eri tavalla.
Suorat rikat on kuvattu piirtämällä vinoviivat rikkaan eri suuntaan kun edellisessä rikassa on. Kupera rikka on kuvattu rikkojen valissä oleva tila valkeana viivoilla rajattuna ja seuraavassa rikassa rikkan tila on vinoviivoitettu. Minkähän numeroista Loctait liimaa käytit lukitukseen ? Millähän saisi tuon kampiakselin lukittua paikoilleen pultin kiristystä varten ?
Suorat rikat on kuvattu piirtämällä vinoviivat rikkaan eri suuntaan kun edellisessä rikassa on. Kupera rikka on kuvattu rikkojen valissä oleva tila valkeana viivoilla rajattuna ja seuraavassa rikassa rikkan tila on vinoviivoitettu. Minkähän numeroista Loctait liimaa käytit lukitukseen ? Millähän saisi tuon kampiakselin lukittua paikoilleen pultin kiristystä varten ?
Meseillään
Re: Kampiakselinvärinänvaimentimen asennus
Dieselin limppu on tiukempaan vedettävä ja yleensä niissä se irtoaa...sytytys täskyt on sen verran teräviä..bensoissa ei ole kuin pehmeät sytytys iskut tyhjäkäynnillä jossa se on pahinta......muistakseni bensoissa vanhemmissa ne aluslevyt on kaarevia ja samalla tavalla kasattu kuin sullakin..toki saadaan jännitystä enemmän jos jokatoinen on eripäin...kokeile jos automaatti niin turbiinin pultti reiästä hylsy tai ihan jokin rauta poikittain koneen kopaa vasten pultista..kestää..sitten joskus jos startti irti niin hammaskehän ja reiän reunaa vasten hylsy mutta ei ole mersuissa toi startin irroitus helpoimpia hommia.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Kampiakselinvärinänvaimentimen asennus
Kiitos vinkeistä ! Joo startti ei ole helppo homma ottaa irti kokemusta on.atlas kirjoitti:Dieselin limppu on tiukempaan vedettävä ja yleensä niissä se irtoaa...sytytys täskyt on sen verran teräviä..bensoissa ei ole kuin pehmeät sytytys iskut tyhjäkäynnillä jossa se on pahinta......muistakseni bensoissa vanhemmissa ne aluslevyt on kaarevia ja samalla tavalla kasattu kuin sullakin..toki saadaan jännitystä enemmän jos jokatoinen on eripäin...kokeile jos automaatti niin turbiinin pultti reiästä hylsy tai ihan jokin rauta poikittain koneen kopaa vasten pultista..kestää..sitten joskus jos startti irti niin hammaskehän ja reiän reunaa vasten hylsy mutta ei ole mersuissa toi startin irroitus helpoimpia hommia.
Meseillään