W124 230 -88 tyhjäkäyntihäiriö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Kaketsu-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Su 17.07.2016 20:59
Paikkakunta: Suur-Kuusaa

W124 230 -88 tyhjäkäyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Kaketsu- »

Morjesta vaan foorumille!

Eli tuli ostettua 124 230 coupe ja on vähä kylmäkäynnistyksen kanssa ongelmia. Oon lukenu aika tosi monta topicia samantyyppisistä vioista mut ei oo selvinny oma vika. Kylmällä koneella saa sahata käyntiin melko pitkään ja polkea vähän kaasua että lähtee käyntiin. Lämpösellä koneella lähtee laakista.
Yj rele tinattu edellisen omistajan toimesta joku aika sitte.
Lämpötila anturi antaa tosi lähelle oikeat ohmit eri lämpötiloissa, onko kuinka tarkka?
Käynnistys suutin lykkää soppaa käynnistäessä.
Ruiskun letkut sun muut uusittu edellisen omistajan toimesta.
Suuttimien ohivuotoa en oo vielä mitannu mut ajatus on käyny mielessä,voisko vuotava suutin olla syypää?

Kiitos ja anteeks! :crazy:

Edittiä sen verran että tyhjäkäynnillä economy mittari näyttää noin 1/3.
Viimeksi muokannut Kaketsu-, Pe 22.07.2016 18:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex; w124 200D, w202 220d, w124 250D, c124 200D
Nyk; c124 230ce
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230 -88 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kokeiles niin että ensin kylmänä käynnistät sen että se käynnistyy ja kokeilepas sitten heti jonkun minuutin jälkeen uudelleen...lähteekö laakista?
Tällöin sanoisin suuttimet vuotaa bensan ja putkisto on tyhjä ja menee aikaa täyttyä mutta kuumana se on täynnä ja lähtee heti.
Toisekseen jakajan sisään kurkkaa...sitten kun auto käy tyhjäkäyntiä niin otapa yj-releen päältä sulake irti..muuttuuko käynti..jos ei niin ruisku mekaanisella ja jossakin on vikaa..eli releessä tai jossakin komponentissa...jos käynti muuttuu toimii ruisku kuin pitääkin.
Sitten onko alipainemittari ihan tapissaan tyhjäkäynnillä?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Kaketsu-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Su 17.07.2016 20:59
Paikkakunta: Suur-Kuusaa

Re: W124 230 -88 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Kaketsu- »

Täytyypä aamulla kokeilla kun on kylmä kone.
Tarkotatko virranjakajaa vai hä? Ja mitä alipaine mittaria meinaat? Sori vähä noviisi viel oon näitten autojen kanssa, tullu ropattua prätkiä aina vaan ja neki ollu kaasareita just tällästen juttujen takia...:D
Ex; w124 200D, w202 220d, w124 250D, c124 200D
Nyk; c124 230ce
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230 -88 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja atlas »

Niin katso virranjakajan sisään että kaikki on kunnossa eikä ole hapettumaa ja kosteutta.
sitten toi mittari on economi eli alipaine/kulutus mittari.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Kaketsu-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Su 17.07.2016 20:59
Paikkakunta: Suur-Kuusaa

Re: W124 230 -88 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Kaketsu- »

Okei, virranjakajan kansi ainakin on uusittu jossain kohtaa. Economy mittari ei oo lähelläkään tapissaan, viisari jossain 1/3 kohalla.
Ex; w124 200D, w202 220d, w124 250D, c124 200D
Nyk; c124 230ce
Rise
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Pe 25.04.2003 09:55
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 230 -88 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Rise »

Minun autossa ongelmana oli sytytyspuola. Sai bensaa, kipinää näytti olevan ja silti käyntiinlähtö heikko.
Useimmat täällä ovat vaihtaneet turhaan virranjakajan kannen, pyörijä, tulpat ja jne.
Toisena tulee mieleen bensanpaineet liian alhaiset.

Rise
MB E320_ 97
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
Avatar
Kaketsu-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Su 17.07.2016 20:59
Paikkakunta: Suur-Kuusaa

Re: W124 230 -88 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Kaketsu- »

Nojoo voihan noikin olla, mut miks lämpösenä lähtee niin hyvin käyntii? Mistäs välistä pa paineen saa parhaiten mitattua ja paljonko pitäis olla? Puolaa ei varmaan pysty toteamaan millään muutakun ehjällä puolalla?
Ex; w124 200D, w202 220d, w124 250D, c124 200D
Nyk; c124 230ce
Rise
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Pe 25.04.2003 09:55
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 230 -88 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Rise »

Puolan vaihto auttoi viikon verran. Toimi hyvin, mutta kun oli viikon käyttämättä,
niin käyntiinlähtö taas vaikeaa. Kipinä näyttää tulpilla olevan ja besaakin tulisi.
Jumiutuuko jokin, kun autoa ei käytä?
MB E320_ 97
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
Avatar
Kaketsu-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Su 17.07.2016 20:59
Paikkakunta: Suur-Kuusaa

Re: W124 230 -88 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Kaketsu- »

Yj releen sulakkeen ku otti pois ni käynti muuttu, eli ruisku pelaa niinku kuuluu. Heti ekan kylmästartin jälkee sammutin ja kokeilin uusiks ni kone pyörähti käyntii niinku kuuluuki...eikös toi lämpötila anturi mikä on lähimpänä ruiskua ole se joka kertoo ruiskulle lämmöt?

Edit. Virranjakajan kansi oli hyvässä kunnossa mut pyörijän katoin tarpeelliseks vaihtaa uuteen. Vaikutusta tällä ei kuitenkaa tuntunu olevan. Huomasin myös että kylmänä ku jättää tyhjäkäynnille joksuu aikaa ni käynti alkaa vaeltamaan 500-1500rpm ja välillä tuntuu että sammuis. Sellasenki huomion tein että lämpösenä kun ajelee niin että kierrokset on jossain 3000 hujakoillla ja laittaa kytkimen pohjaan ni kierrokset ensin tippuu aika hitaasti ja sen jälkeen normaalisti tyhjäkäynnille...vaikuttais vähä imuvuodolta ja tyhjäkäyntimoottori vialta?
Ex; w124 200D, w202 220d, w124 250D, c124 200D
Nyk; c124 230ce
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230 -88 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja atlas »

Alipaine vuoto aina jos mittari neula ei mene tappiinsa...tutki ryuiskun alta kaukalo ja huohotin putkia..kovat ja halkeilleet uusiin..ei ole kalleita...vanhoissa näkyy aina numerot jotka voi tilata vaikka kl-varaosista.
Toi muuten viittaisi suutin vuotoihin jos heti käynnistymise jälkeen yrittää uudelleen käynnistystä ja lähtee heti .
Jos päädyt suuttimien vaihtoon niin topautovaraosat.fi ja w201 linkin kautta 2.3 koneiseen löydät sitten halvimmat.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Kaketsu-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Su 17.07.2016 20:59
Paikkakunta: Suur-Kuusaa

Re: W124 230 -88 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Kaketsu- »

Okei kiitto vinkistä! Täytyy huomenna tutkailla noita alipaine hommia. Meinaatko huohotuksilla niitä kahta letkua mitkä menee t haarasta putsarikotelon pohjaan?
Ex; w124 200D, w202 220d, w124 250D, c124 200D
Nyk; c124 230ce
Avatar
Kaketsu-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Su 17.07.2016 20:59
Paikkakunta: Suur-Kuusaa

Re: W124 230 -88 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Kaketsu- »

Onks mitään takuuvarmaa keinoa tsekata suuttimet mitkä vuotaa vai onko vaihettava suoraan kaikki?

Edit. Liittyykö toi tyhjäkäynnin seilailu myös suuttimiin tai alipaineeseen?
Ex; w124 200D, w202 220d, w124 250D, c124 200D
Nyk; c124 230ce
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230 -88 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja atlas »

Suuttimet vaihdetaan kaikki kerralla...voi tehdä niin että ottaa suuttimet pois ja putkiinkiinni ja määriksen nostaa kurkusta ylös ja jatkuva bensan painen releelät 30 ja 87 johdottaa yhteen tai akun + ja 87 hyppy johto...pumppu pyörii kokoajan ja ei tupakka suussa sitten painaa lautasta ja katsoo sumua ja tiputtaako kun lautanen ylhäällä.Toki siihen on ihan sekunti aikataulukko kun painelaskee mutta tolleen itse katsoin kuseeko ja tiputtaako.Sumun pitää olla sumua..ei pitkämäistä pisaraa tai ruiskintaa...yleensä hyvä suutin tirahtaa eli tiivistys on napakkaa kärjen ja rungon välillä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Kaketsu-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Su 17.07.2016 20:59
Paikkakunta: Suur-Kuusaa

Re: W124 230 -88 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Kaketsu- »

Kokeilin nyt ton suutintestin, otin jakajan irti suuttimineen ja tein hyppylangan pensapumpulle että pyörii koko ajan. Kaikista suuttimista tippuu pensatippoja ja lautasta painaessa vähä erilaista sumua kaikista. Eikös noi pitäs olla ihan tiiviit vaikka on paine? Onko noit mitenkää kotikonstein mahollista putsata vai pitääkö laittaa suosiolla uuet tilaukseen?
Ex; w124 200D, w202 220d, w124 250D, c124 200D
Nyk; c124 230ce
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230 -88 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja atlas »

Uutta vaan...ultra pesu ei auta kun tehtaan ohje että 100tkm ja uudet....ne on mekaaniset eli kärjet ja runko kuluu.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Kaketsu-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Su 17.07.2016 20:59
Paikkakunta: Suur-Kuusaa

Re: W124 230 -88 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Kaketsu- »

Kokeilin nyt kolmea sarjaa suuttimia ja kaikki tiputtaa tippoja, aika huono tuuri pitäs mun mielestä olla et kaikka 12 suutinta olis rikki? Voisko määränjakajassa olla häikkää?
Ex; w124 200D, w202 220d, w124 250D, c124 200D
Nyk; c124 230ce
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230 -88 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kaikki on vaan puoli milliä ajettuja paskoja .....orkkiksia......se ei saa tiputtaa kun läppä on kiinni ja paine päällä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Rise
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Pe 25.04.2003 09:55
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 230 -88 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Rise »

Autossa, 230E_91, ollut kuukauden päivät on käyntihäiriöitä.
Ensin se sammui liikennevaloissa. Sitten käyntiinlähtö vaikeaa, jos seisoi n. 4 päivää.
Kolmas oire oli, ettei tahtonut jaksaa lähteä liikkeelle tyhjäkäynniltä. Piti painaa kaasua
varovasti. Aluksi vaihdoin bensapumpun releen, toimi muutaman päivän.
Sitten vaihdoin yj-releen, toimi muutaman päivän. Sitten vaihdoin puolan,
toimi muutaman päivän. Mutta joka kerta auto oli käyttämättä 2-4 päivää,
niin vika tuli aina uudestaan.
Uusi kokeilu: Bensanpaineensäätimen päähän tulee alipaineltku, se oli huonosti
kiinni. Kumiosa oli venynyt väljäksi. Laitoin pari kierrosta LVI-teippiä ohuempaan
putkeen ja työnsin sen sitten kumiputken sisään. Liitoksesta näytti tulevan tiivis.
Väljän liitoksen seuraus: joko bensanpaineet laskee tai tyhjäkäynnillä saa liikaa ilmaa?

Kävin koeajolla, ensimmäistä kertaa pystyi painamaan kaasua tyhjäkäynniltä
reippaammin, eikä auto nykinyt tai sammunut.
Eikä moottori sammunut pysäytettäessä. Oliskohan vika ollut siinä.

Rise
MB E320_ 97
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
Avatar
Kaketsu-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Su 17.07.2016 20:59
Paikkakunta: Suur-Kuusaa

Re: W124 230 -88 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Kaketsu- »

Se pieni letku joka menee putsari kotelon pohjaan?
Ex; w124 200D, w202 220d, w124 250D, c124 200D
Nyk; c124 230ce
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230 -88 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja atlas »

Se ei kyllä vaikuta letku mutta jos sen toinenpää on imulinjassa niin toi pieni vuoto kyllä vaikuttaa...sulla voi olla alipaine vuotoa lisääkin.
Toi pikkuletku paineensäätimeen hsistelee ilmanpainetta esim.vuoristossa ja se saisikin olla ulkoilmaan mutta taitaa olla sinne huohotin linjan kuristajan kautta mennä alipaineeseen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Kaketsu-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Su 17.07.2016 20:59
Paikkakunta: Suur-Kuusaa

Re: W124 230 -88 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Kaketsu- »

Oorait. Kävin nyt hakees yhen täysin uuen suuttimen ja kokeilen vuotaako se, jos sekin vuotaa niin taitaa vika olla jakajassa? Ainaki näin vehon vanha mekaanikko veikkas...
Ex; w124 200D, w202 220d, w124 250D, c124 200D
Nyk; c124 230ce
Avatar
Kaketsu-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Su 17.07.2016 20:59
Paikkakunta: Suur-Kuusaa

Re: W124 230 -88 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Kaketsu- »

Elikkä ihan uusikin suutin vuotaa. Vaihoin toisen jakajan ja vuoto väheni todella paljon, vuotaa kuitenki uuskin suutin vähän? Toisella jakajalla ei muutakun hörähdellyt vaikka kuinka monta kertaa kokeili?
Ex; w124 200D, w202 220d, w124 250D, c124 200D
Nyk; c124 230ce
Avatar
Kaketsu-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Su 17.07.2016 20:59
Paikkakunta: Suur-Kuusaa

Re: W124 230 -88 kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Kaketsu- »

Vaihoin nyt kaikki takasin niinkun oli alun alkaenki. Huomasin että käynnissä ollessa yj releen sulakkeen ottamalla ei käynti muuttunu juuri mitenkään. Sama juttu vaikka otin ecun liityimen pois ja käynnistin. Eli mekaanisella taitaa toi ruisku nyt kuitenki olla. Tallissa kun käyttelin sitä ni hais todella rikkaalle pakokaasulle, mutta kävi kuitenki ihan hyvin joskin vähä raskaasti. Eco mittari ei vieläkään tapissa? Kokeiltu on nyt ehjällä yj releelläkin, ei vaikutusta. Voiko risa ecu aiheuttaa moista? Vai mistä nyt lähtä vikaa purkamaan?
Ex; w124 200D, w202 220d, w124 250D, c124 200D
Nyk; c124 230ce
Avatar
Kaketsu-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Su 17.07.2016 20:59
Paikkakunta: Suur-Kuusaa

Re: W124 230 -88 tyhjäkäyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Kaketsu- »

Eli nyt ollaan vähä edetty! Vaihoin uuden jakajan kokonaan ja nyt pelaa muuten hyvin mut tyhjäkäynti nousee heti startin jälkeen n.2000rpm ja pysyy siellä, kerranku polkasee kaasua ni tippuu n.1000rpm ja alkaa seilaamaan 1000-1500rpm eikä lopu vaikka kuinka lämpiää. Sitteku ottaa yj releen sulakkeen pois ni käynti tasottuu ja käy hyvin. Oisko säädöt nyt sit perseellään vai mikä kumma, jakaja on 2.0 mersusta joten vois kuvitella että säädöt olis nyt isommalle koneelle pielessä.
Ex; w124 200D, w202 220d, w124 250D, c124 200D
Nyk; c124 230ce
Avatar
Kaketsu-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Su 17.07.2016 20:59
Paikkakunta: Suur-Kuusaa

Re: W124 230 -88 tyhjäkäyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Kaketsu- »

Vai voiko potikka tehdä tota humppaamista jos on likanen tai kulunut?
Ex; w124 200D, w202 220d, w124 250D, c124 200D
Nyk; c124 230ce
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230 -88 tyhjäkäyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kyllä..potikka vikaa..putsaa ja tutki se liukupinta..jos päädyt ostamaan niin hollanissa ebay.de oli takuulla myytävää potikkaa eli sellainen..ei takuuttomia kiinalaisia vaikka toi holliskin on kiinasta mutta pinta siinä on sitten ihan oikeaa tavaraa...itse ostin kiinalaisen ilman takuuta ja 3kk ja pinta rikki.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Kaketsu-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Su 17.07.2016 20:59
Paikkakunta: Suur-Kuusaa

Re: W124 230 -88 tyhjäkäyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Kaketsu- »

Okei täytyypä se tutkia. Mitenkäs sen saa säädettyä sitte kohalleen kun ottaa irti?
Ex; w124 200D, w202 220d, w124 250D, c124 200D
Nyk; c124 230ce
jarski_89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: To 29.12.2011 19:39

Re: W124 230 -88 tyhjäkäyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja jarski_89 »

Kaketsu- kirjoitti:Vai voiko potikka tehdä tota humppaamista jos on likanen tai kulunut?
mitä tarkoitat "potikalla"?
Avatar
R-N-X
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 329
Liittynyt: Su 28.12.2014 21:15
Paikkakunta: Mikkeli

Re: W124 230 -88 tyhjäkäyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja R-N-X »

"lmm poti" -> googleen, jonkunmoinen KE-jetin ilmamäärän mittari. Kuvassa vasemmalla http://mb124.de/gallery/d/70296-1/SDC10127.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230 -88 tyhjäkäyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tyhjäkäynnillä kun käy sitä 750rpm..ei korotettua niin pistoketta hieman taaksepäin...ruuvin nihkeästi kiinni ja koputtelet säätääksesi ...yleismittari ylin ja keski väliin johdot ja 0.70 v säädät noin siihen..kiristys muuttaa säätöä eli siksi napakasti ensin kiinni ja koputtelemalla kohdilleen ja ruuvit loppu kireyteen....on ollut tapauksia että on pitänyt etsiä sopiva kohta kun ei mitenkään sitten ole käynyt sopivasti ..varmaan kuluneet kaikki osat yhdessä vaikuttanut siihen että ei saanut säätöön.
Eli voit tehdä tämän ihan sillä mikä siellä on eli putsaat pinnan..kieltä ei sitten saa vääntää mitenkään ehjälle linjallekaan....eli voi t laittaa vanhallakin mutta kulunut kyllä pitäisi vaihtaa.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;

Luepa toi
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin