Käynistyy huonosti/sammuilee/nykii kiihdyttäessä (W201)
Käynistyy huonosti/sammuilee/nykii kiihdyttäessä (W201)
Kyseessä 4-vaihteinen 190, 1,8L 91-vuosimallia ja moottorina M102.910, ajettu 207tkm.
Eli ongelmia varsinkin käynistämisen kanssa, mutta myös pysähtyessä liikennevaloihin saattaa sammua välillä. Nykii myös ajoittain kiihdyttäessä.
Auto ei siis lähde ollenkaan käyntiin, jos ei paina kaasua tietyn verran. Sen jälkeen pitää laskea kaasu hetkeksi ja pumppailla hetken aikaa edes takas, muuten auto sammuu.
Senkin jälkeen auto käy huonosti, mutta koneen lämmetessä pysyy kuitenkin käynnissä. kylmillä keleillä tämä kaikki tietenkin pahenee ja autoa saa pitää todella pitkää käynnissä kaasulla, että ei sammu samantien.
Auto ei ole seisonut pitkiä aikoja, eikä bensa siten ole huonoksi mennyttä. Laturin ja sen hihnan vahdoin n. puoli vuotta sitten ja akkukin hyvä, joten sielä tuskin vika on.
Itse olen miettinyt voisiko bensan / ilman saannissa jotain ongelmaa tai bensalinjoissa paskaa? Tai kenties bensapumppu/bensapumpun rele rikki? Muuten vain säädöt perseelleen?
Ymmärrän kyllä että näin vanha auto saattaa tarvita vähän kaasua käynistäessä ja se ei enään välttämättä toimi niin kuin uusi.
Ongelma onkin siinä kun olen miltein ainut, joka saa auton käyntiin. Niin alkaa hieman haittaamaan, kun muidenkin pitäisi käyttää autoa...
Jollain ollut samanlaisia kokemuksia tai muuten vaan tietoa ja vinkkejä?
Eli ongelmia varsinkin käynistämisen kanssa, mutta myös pysähtyessä liikennevaloihin saattaa sammua välillä. Nykii myös ajoittain kiihdyttäessä.
Auto ei siis lähde ollenkaan käyntiin, jos ei paina kaasua tietyn verran. Sen jälkeen pitää laskea kaasu hetkeksi ja pumppailla hetken aikaa edes takas, muuten auto sammuu.
Senkin jälkeen auto käy huonosti, mutta koneen lämmetessä pysyy kuitenkin käynnissä. kylmillä keleillä tämä kaikki tietenkin pahenee ja autoa saa pitää todella pitkää käynnissä kaasulla, että ei sammu samantien.
Auto ei ole seisonut pitkiä aikoja, eikä bensa siten ole huonoksi mennyttä. Laturin ja sen hihnan vahdoin n. puoli vuotta sitten ja akkukin hyvä, joten sielä tuskin vika on.
Itse olen miettinyt voisiko bensan / ilman saannissa jotain ongelmaa tai bensalinjoissa paskaa? Tai kenties bensapumppu/bensapumpun rele rikki? Muuten vain säädöt perseelleen?
Ymmärrän kyllä että näin vanha auto saattaa tarvita vähän kaasua käynistäessä ja se ei enään välttämättä toimi niin kuin uusi.
Ongelma onkin siinä kun olen miltein ainut, joka saa auton käyntiin. Niin alkaa hieman haittaamaan, kun muidenkin pitäisi käyttää autoa...
Jollain ollut samanlaisia kokemuksia tai muuten vaan tietoa ja vinkkejä?
Re: Käynistyy huonosti/sammuilee/nykii kiihdyttäessä (W201)
Yj-rele tinaukseen ja alipainevuotoja jossakin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Käynistyy huonosti/sammuilee/nykii kiihdyttäessä (W201)
Selvä täytyy kokeilla. Niin se tais olla siinä akun takana, lähteekö ihan nostamalla pois vai?
Re: Käynistyy huonosti/sammuilee/nykii kiihdyttäessä (W201)
Vedät pois vaan..voi olla tiukkakin..tällöin varovasti longottamalla tai jollain kampeaa pohjastaa irti.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Käynistyy huonosti/sammuilee/nykii kiihdyttäessä (W201)
Ylijännite rele oli näköjään jo joskus avattu/tilsitty ja kolvattu jälkikäteen. Kolvaukset vaikutti ihan hyviltä, joten suihkuttelin vain WD-40 releeseen ja sinne johon se laitetaan, tiivistin silikoonilla sen jälkeen ja takaisin. Bensapumpun releen avasin ja katsoin myös, vaikutti ok. Sinnekkin vähän WD-40 ja takaisin.
Mersuhan lähti käyntiin ilman kaasua samantien ja käykin eri tavalla. Nykiminen loppui ja toimii kuin unelma.
Ongelma siis oli nimenomaan toinen releistä, mutta korjaantukin aika helposti (kosteus?)
Kyllä nämä vanhat mersut on loistavia laitteita
Mersuhan lähti käyntiin ilman kaasua samantien ja käykin eri tavalla. Nykiminen loppui ja toimii kuin unelma.
Ongelma siis oli nimenomaan toinen releistä, mutta korjaantukin aika helposti (kosteus?)
Kyllä nämä vanhat mersut on loistavia laitteita
Re: Käynistyy huonosti/sammuilee/nykii kiihdyttäessä (W201)
Sanoisin että vielä on huono tinaus ja irroittelu teki siitä taas kunnossa olevan mutta ensi kerralla kun temppuilee niin kopautapa jollakin meisselin tyvellä releeseen ja jos alkaa pelaamaan taas niin siin on vika.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Käynistyy huonosti/sammuilee/nykii kiihdyttäessä (W201)
Mistähän tuon releen saisi ostettua, alan olemaan aika kyllästynyt noihin käynti/nykymis ongelmiin.
Tässä kuvia:
Tässä kuvia:
Re: Käynistyy huonosti/sammuilee/nykii kiihdyttäessä (W201)
Mielestäni relettä saa ihan motonetistä. Suosittelen tämän vaihtamaan ensiksi.
Mutta itsellä oli vähän samaa vikaa kuin sinulla ja syypää oli ilmamäärälautasen potentiometri eli se musta mötikka siinä ilmalautasen lähellä. Sillä on tärkeä rooli bensansyötön kannalta. Oma oli kulunut loppuun tyhjäkäyntialueelta 175tkm aikana. Saksan Ebay myy noita noin 50 euroon. Googlella löytyy vaihtoon ohjeet joka on helppoa.
Edit: näköjään ongelma olikin releessä
Mutta itsellä oli vähän samaa vikaa kuin sinulla ja syypää oli ilmamäärälautasen potentiometri eli se musta mötikka siinä ilmalautasen lähellä. Sillä on tärkeä rooli bensansyötön kannalta. Oma oli kulunut loppuun tyhjäkäyntialueelta 175tkm aikana. Saksan Ebay myy noita noin 50 euroon. Googlella löytyy vaihtoon ohjeet joka on helppoa.
Edit: näköjään ongelma olikin releessä
Re: Käynistyy huonosti/sammuilee/nykii kiihdyttäessä (W201)
Mun silmään ei ainakaan osunut motonetin sivuilta tuollaista relettäSasasd kirjoitti:Mielestäni relettä saa ihan motonetistä. Suosittelen tämän vaihtamaan ensiksi.
Mutta itsellä oli vähän samaa vikaa kuin sinulla ja syypää oli ilmamäärälautasen potentiometri eli se musta mötikka siinä ilmalautasen lähellä. Sillä on tärkeä rooli bensansyötön kannalta. Oma oli kulunut loppuun tyhjäkäyntialueelta 175tkm aikana. Saksan Ebay myy noita noin 50 euroon. Googlella löytyy vaihtoon ohjeet joka on helppoa.
Edit: näköjään ongelma olikin releessä
Löysin tuon, mutta näyttäisi olevan jokin ABS rele??
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/4 ... oneuvo=296
Re: Käynistyy huonosti/sammuilee/nykii kiihdyttäessä (W201)
Joo juuri tuo. Tuo käy vaikka ei ole ABS jarruja niinkuin tuossa tuoteselostuksessa lukee.
Re: Käynistyy huonosti/sammuilee/nykii kiihdyttäessä (W201)
Selvä, kiitos paljon!Sasasd kirjoitti:Joo juuri tuo. Tuo käy vaikka ei ole ABS jarruja niinkuin tuossa tuoteselostuksessa lukee.
Re: Käynistyy huonosti/sammuilee/nykii kiihdyttäessä (W201)
Tota potikkaa jos ostatte niin sillä useamman vuoden takuulla sitten...takuuttomat kuluu ihan 3kk sisään....näin kävi itsellä.Sasasd kirjoitti:Mielestäni relettä saa ihan motonetistä. Suosittelen tämän vaihtamaan ensiksi.
Mutta itsellä oli vähän samaa vikaa kuin sinulla ja syypää oli ilmamäärälautasen potentiometri eli se musta mötikka siinä ilmalautasen lähellä. Sillä on tärkeä rooli bensansyötön kannalta. Oma oli kulunut loppuun tyhjäkäyntialueelta 175tkm aikana. Saksan Ebay myy noita noin 50 euroon. Googlella löytyy vaihtoon ohjeet joka on helppoa.
Edit: näköjään ongelma olikin releessä
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Käynistyy huonosti/sammuilee/nykii kiihdyttäessä (W201)
Aikaa on kulunut edellisestä viestistä ja takana on jo kaksi YJ-releen vaihtoa. Ensin ostin motonetin joka pelitti sen 2-viikkoa, sitten oireet palasi. Sitten ostin alkuperäisen käytetyn, joka toimi varmasti. Sama juttu, toimi sen 2-viikkoa.
Huonon käynin jälkeen tapahtuva lopullinen sammuminen kuitenkin loppui yj-releen vaihdon jälkeen, mutta muut oireet ennallaan.
Oireina siis edelleen huono tyjäkäynti ja käynistyminen, moottori heiluu melko paljon tyhjäkäynnillä, koska käy niin huonosti.
Jatkuva nykiminen on myös riesana edelleen, nykii varsinkin silloin, kun on aavistuksenkin liian iso vaihde ja painaa kaasua.
Auto kuitenkin alkaa toimimaan paremmin noin 30 minuutin ajon jälkeen, kun moottori lämpenee. Kostealla / sateella nykiminen ja käynti ongelmat pahenee huomattavasti.
Tänään hieman osui käsi ilmeisesti juuri tuohon aikasemmin mainittuun "lmamäärälautasen potentiometriin" ja kävi ihan selvästi paremmin hetken. Vaikuttaako se muualla kuin tyhjäkäynnillä, voisiko se aiheittaa nykimisen?
Häiritsee todella paljon, kun ongelmat katoaa toviksi aina kun yj:n releen vaihtaa, mutta sitten palaa kuitenkin.
Ei viitsisi kolmatta Yj-relettä ostaa..
Huomasin myös bensapumpun relettä katsoessa, että sitäkin on sörkitty aikasemman omistajan toimesta, mm. kolvattu sen sisällä olevaa piirilevyä. Voiko se vaikuttaa tähän ongelmaan?
Huonon käynin jälkeen tapahtuva lopullinen sammuminen kuitenkin loppui yj-releen vaihdon jälkeen, mutta muut oireet ennallaan.
Oireina siis edelleen huono tyjäkäynti ja käynistyminen, moottori heiluu melko paljon tyhjäkäynnillä, koska käy niin huonosti.
Jatkuva nykiminen on myös riesana edelleen, nykii varsinkin silloin, kun on aavistuksenkin liian iso vaihde ja painaa kaasua.
Auto kuitenkin alkaa toimimaan paremmin noin 30 minuutin ajon jälkeen, kun moottori lämpenee. Kostealla / sateella nykiminen ja käynti ongelmat pahenee huomattavasti.
Tänään hieman osui käsi ilmeisesti juuri tuohon aikasemmin mainittuun "lmamäärälautasen potentiometriin" ja kävi ihan selvästi paremmin hetken. Vaikuttaako se muualla kuin tyhjäkäynnillä, voisiko se aiheittaa nykimisen?
Häiritsee todella paljon, kun ongelmat katoaa toviksi aina kun yj:n releen vaihtaa, mutta sitten palaa kuitenkin.
Ei viitsisi kolmatta Yj-relettä ostaa..
Huomasin myös bensapumpun relettä katsoessa, että sitäkin on sörkitty aikasemman omistajan toimesta, mm. kolvattu sen sisällä olevaa piirilevyä. Voiko se vaikuttaa tähän ongelmaan?
Re: Käynistyy huonosti/sammuilee/nykii kiihdyttäessä (W201)
Mulla oli sama ongelma...ostin ensin tarvikevaraosana tämän yj-releen ja ei toiminut.
Eli ostin orkkisosan ja sen jälkeen pelitti hyvin ja toimii edellen.
124 koppasessa se on turhan lähellä akkua eli tarkkana ettei tuu oikkari esim lenkkiavaimen kanssa...
Eli ostin orkkisosan ja sen jälkeen pelitti hyvin ja toimii edellen.
124 koppasessa se on turhan lähellä akkua eli tarkkana ettei tuu oikkari esim lenkkiavaimen kanssa...
ex-E230 W124
ex-CE300-12v W124
ex-E300 W124
ex.CE300-12v W124
ex-S320 W220
exS500L W220
CE300-24v W124
S500 W220
ex-CE300-12v W124
ex-E300 W124
ex.CE300-12v W124
ex-S320 W220
exS500L W220
CE300-24v W124
S500 W220
Re: Käynistyy huonosti/sammuilee/nykii kiihdyttäessä (W201)
Ei taida olla vika YJ-releessä. Olisko kulumut bensapumppu? Ei anna riittävää painetta.
Vaikka bensaa tulee putken täydeltä, niin se ei välttämättä riitä KE-jetille.
Täytyy olla riittävä paine, jotta systeemi toimii.
Suodatin kannattaa vaihtaa samalla.
Ongelmat esiintyi ensin tyhjäkäynnillä, ainakin minun autossa.
Vaikka bensaa tulee putken täydeltä, niin se ei välttämättä riitä KE-jetille.
Täytyy olla riittävä paine, jotta systeemi toimii.
Suodatin kannattaa vaihtaa samalla.
Ongelmat esiintyi ensin tyhjäkäynnillä, ainakin minun autossa.
MB E320_ 97
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
Re: Käynistyy huonosti/sammuilee/nykii kiihdyttäessä (W201)
Missä kunnossa syttyosat, johdot, tulpat, pyörijä ja kansi? Itellä meni motonetin tulpanjohto rikki jo 10 tkm jälkeen jonka jälkeen kipinä ei riittänyt edes sytyttämään seosta millään lailla ja auto kävi kolmella sylinterillä.w201-91 kirjoitti:Aikaa on kulunut edellisestä viestistä ja takana on jo kaksi YJ-releen vaihtoa. Ensin ostin motonetin joka pelitti sen 2-viikkoa, sitten oireet palasi. Sitten ostin alkuperäisen käytetyn, joka toimi varmasti. Sama juttu, toimi sen 2-viikkoa.
Huonon käynin jälkeen tapahtuva lopullinen sammuminen kuitenkin loppui yj-releen vaihdon jälkeen, mutta muut oireet ennallaan.
Oireina siis edelleen huono tyjäkäynti ja käynistyminen, moottori heiluu melko paljon tyhjäkäynnillä, koska käy niin huonosti.
Jatkuva nykiminen on myös riesana edelleen, nykii varsinkin silloin, kun on aavistuksenkin liian iso vaihde ja painaa kaasua.
Auto kuitenkin alkaa toimimaan paremmin noin 30 minuutin ajon jälkeen, kun moottori lämpenee. Kostealla / sateella nykiminen ja käynti ongelmat pahenee huomattavasti.
Tänään hieman osui käsi ilmeisesti juuri tuohon aikasemmin mainittuun "lmamäärälautasen potentiometriin" ja kävi ihan selvästi paremmin hetken. Vaikuttaako se muualla kuin tyhjäkäynnillä, voisiko se aiheittaa nykimisen?
Häiritsee todella paljon, kun ongelmat katoaa toviksi aina kun yj:n releen vaihtaa, mutta sitten palaa kuitenkin.
Ei viitsisi kolmatta Yj-relettä ostaa..
Huomasin myös bensapumpun relettä katsoessa, että sitäkin on sörkitty aikasemman omistajan toimesta, mm. kolvattu sen sisällä olevaa piirilevyä. Voiko se vaikuttaa tähän ongelmaan?
Re: Käynistyy huonosti/sammuilee/nykii kiihdyttäessä (W201)
En jaksa uskoa että Yj-rele menisi rikki kolmatta kertaa. Motonetin releen rikki menemisen ymmärrän, mutta "uusi" alkuperäinen rele oli täysin ehjä ja otin akkukaapelit irti varmuuden vuoksi vaihdon ajaksi.
Olen tosiaan myös miettinyt bensapumpun kuntoa ja bensasuodatinta. Autolla on tosiaan mittarin mukaan ajettu 217tkm ja on melko hyvässä kunnossa. En jaksa uskoa, että bensapumppu alkaisi temppuilemaan jo nyt, toki se on mahdollista (onhan auto jo vanha).
Sytytysosia katsoin juuri tänään, ei niitä todennäköisesti ole vaihettu ihan lähiaikoina.Ulkoisesti on melko hankala sanoa onko jokin osa sytytys puolella huono. Kaikki osat on näin vanhassa autossa aika huononnäköisiä. Mikähän kannattaisi uusia ensin, vai kannattaako kaikki? Varsinkin sateen ja kosteuden takia lisääntyneet nykimis ja käyntiongelmat on väkisinkin laittanut miettimään, onko ongelma nimenomaan sytytyksessä tai sinne liittyvissä asioissa.
Olen tosiaan myös miettinyt bensapumpun kuntoa ja bensasuodatinta. Autolla on tosiaan mittarin mukaan ajettu 217tkm ja on melko hyvässä kunnossa. En jaksa uskoa, että bensapumppu alkaisi temppuilemaan jo nyt, toki se on mahdollista (onhan auto jo vanha).
Sytytysosia katsoin juuri tänään, ei niitä todennäköisesti ole vaihettu ihan lähiaikoina.Ulkoisesti on melko hankala sanoa onko jokin osa sytytys puolella huono. Kaikki osat on näin vanhassa autossa aika huononnäköisiä. Mikähän kannattaisi uusia ensin, vai kannattaako kaikki? Varsinkin sateen ja kosteuden takia lisääntyneet nykimis ja käyntiongelmat on väkisinkin laittanut miettimään, onko ongelma nimenomaan sytytyksessä tai sinne liittyvissä asioissa.
Re: Käynistyy huonosti/sammuilee/nykii kiihdyttäessä (W201)
Suuttimet kuluneet aivan loppuun mahdollisesti. Potentiometri vaikuttaa koko kaasunläpän alueella ja sekin voi olla loppuun kulunut.
Re: Käynistyy huonosti/sammuilee/nykii kiihdyttäessä (W201)
Syttypuoli uusiksi jos tosiaan kosteat kelit ongelmallisempi...w201-91 kirjoitti:En jaksa uskoa että Yj-rele menisi rikki kolmatta kertaa. Motonetin releen rikki menemisen ymmärrän, mutta "uusi" alkuperäinen rele oli täysin ehjä ja otin akkukaapelit irti varmuuden vuoksi vaihdon ajaksi.
Olen tosiaan myös miettinyt bensapumpun kuntoa ja bensasuodatinta. Autolla on tosiaan mittarin mukaan ajettu 217tkm ja on melko hyvässä kunnossa. En jaksa uskoa, että bensapumppu alkaisi temppuilemaan jo nyt, toki se on mahdollista (onhan auto jo vanha).
Sytytysosia katsoin juuri tänään, ei niitä todennäköisesti ole vaihettu ihan lähiaikoina.Ulkoisesti on melko hankala sanoa onko jokin osa sytytys puolella huono. Kaikki osat on näin vanhassa autossa aika huononnäköisiä. Mikähän kannattaisi uusia ensin, vai kannattaako kaikki? Varsinkin sateen ja kosteuden takia lisääntyneet nykimis ja käyntiongelmat on väkisinkin laittanut miettimään, onko ongelma nimenomaan sytytyksessä tai sinne liittyvissä asioissa.
Vielä tuosta yj-releestä, että omassa -93 CE300 24v ei toiminut tarvikevaraosa juuri mitenkään...eli releen piti olla ns orkkis.
ex-E230 W124
ex-CE300-12v W124
ex-E300 W124
ex.CE300-12v W124
ex-S320 W220
exS500L W220
CE300-24v W124
S500 W220
ex-CE300-12v W124
ex-E300 W124
ex.CE300-12v W124
ex-S320 W220
exS500L W220
CE300-24v W124
S500 W220
Re: Käynistyy huonosti/sammuilee/nykii kiihdyttäessä (W201)
Niin tosiaan se viimeinen Yj-rele jonka ostin, on nimenomaan alkuperäinen ehjä rele.CormaX kirjoitti:Syttypuoli uusiksi jos tosiaan kosteat kelit ongelmallisempi...w201-91 kirjoitti:En jaksa uskoa että Yj-rele menisi rikki kolmatta kertaa. Motonetin releen rikki menemisen ymmärrän, mutta "uusi" alkuperäinen rele oli täysin ehjä ja otin akkukaapelit irti varmuuden vuoksi vaihdon ajaksi.
Olen tosiaan myös miettinyt bensapumpun kuntoa ja bensasuodatinta. Autolla on tosiaan mittarin mukaan ajettu 217tkm ja on melko hyvässä kunnossa. En jaksa uskoa, että bensapumppu alkaisi temppuilemaan jo nyt, toki se on mahdollista (onhan auto jo vanha).
Sytytysosia katsoin juuri tänään, ei niitä todennäköisesti ole vaihettu ihan lähiaikoina.Ulkoisesti on melko hankala sanoa onko jokin osa sytytys puolella huono. Kaikki osat on näin vanhassa autossa aika huononnäköisiä. Mikähän kannattaisi uusia ensin, vai kannattaako kaikki? Varsinkin sateen ja kosteuden takia lisääntyneet nykimis ja käyntiongelmat on väkisinkin laittanut miettimään, onko ongelma nimenomaan sytytyksessä tai sinne liittyvissä asioissa.
Vielä tuosta yj-releestä, että omassa -93 CE300 24v ei toiminut tarvikevaraosa juuri mitenkään...eli releen piti olla ns orkkis.
Tänään kävin hakemassa uuden virranjakajan kannen, pyörijän, tulpanjohtosarjan sekä tulpat motonetistä.
Vaihdoin kaikki osat tänään ja näyttäis auttavan ainakin nykimiseen, se on poissa kokonaan.
Vähän vielä tyhjäkäynti seilailee, ei kuitenkaan läheskään niin pahasti mitä ennen.
Myös auton käynistyminen on edelleen vähän heikkoa. Lähtee onneksi kuitenkin aina käyntiin kun tarpeeksi kikkailee kaasun kanssa.
Täytyy nyt vielä katsoa toimiiko jatkossa miten, mutta nyt näyttäisi toimivan kohtuu hyvin, varsinkin ajossa.
Kiitos paljon avusta jo tässä vaiheessa!!
Re: Käynistyy huonosti/sammuilee/nykii kiihdyttäessä (W201)
Kyllä nuo virtapuolen osien vaihto parantaa kipinää ja samalla moottori toimii
paremmin (jopa heikommalla bensanpaineella).
Mutta jos käynnistyy heikosti, niin bensapumppuun tuo vika viittaa.
(Saattaa olla myös paine-ero liian pieni ala- ja ylä kammion välillä.)
paremmin (jopa heikommalla bensanpaineella).
Mutta jos käynnistyy heikosti, niin bensapumppuun tuo vika viittaa.
(Saattaa olla myös paine-ero liian pieni ala- ja ylä kammion välillä.)
MB E320_ 97
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07