Moottorinhuuhteluaineiden erot
Moottorinhuuhteluaineiden erot
128tkm ajetun M104:n venttiilit naputtavat kylmänä, ja ajattelin ennen muita toimenpiteitä testata moottorin huuhtelua siihen tarkoitetulla aineella öljynvaihdon yhteydessä. Litkuja tuntuu olevan tarjolla useammanlaisia, ja niiden käyttöohjeet eroavat toisistaan jonkun verran. STP:n ohjeen mukaan pitää käyttää nopeaa tyhjäkäyntiä vartti, Liqui Molyn ohjeessa lukee 10min ilman mainintaa nopeudesta ja Motonetin omassa tökötissä ohje on 5-15min myöskin ilman mainintaa käyntinopeudesta. Forten ohjeistus ilmeisesti sanoo 20-30min 1500-2000rpm (saako Forten litkuja muuten jostain helposti PK-seudulla?).
Onko aineilla oikeasti niin suuria eroja, että mitä tahansa niistä ei uskaltaisi käyttää puolta tuntia 2000rpm? Melko vähistä kilometreistään huolimatta auto on kuitenkin kohta 21 vuotta vanha, ja haluaisin tehdä huuhtelun mahdollisimman perusteellisesti. Viiden minuutin pyöritys tyhjäkäynnillä kuulostaa aika mitättömältä.
Onko aineilla oikeasti niin suuria eroja, että mitä tahansa niistä ei uskaltaisi käyttää puolta tuntia 2000rpm? Melko vähistä kilometreistään huolimatta auto on kuitenkin kohta 21 vuotta vanha, ja haluaisin tehdä huuhtelun mahdollisimman perusteellisesti. Viiden minuutin pyöritys tyhjäkäynnillä kuulostaa aika mitättömältä.
Re: Moottorinhuuhteluaineiden erot
Juttelin muinoin Forten edustajan kanssa juuri siitä, kuinka pitkään moottoria pitää käyttää pesuaineen kanssa. Kun ollaan korjaamassa vikaa, on tunti sopiva aika. 20-30 minuuttia riittää, jos ainetta käytetään ennaltaehkäisevästi huollon yhteydessä. Ei pitemmästä ajasta mitään haittaakaan luulisi olevan.
Lämpö tehostaa aineen tehoa myös, siksikin kannattaa antaa moottorin käydä tarpeeksi pitkään. Vuosia sitten ensimmäisen väyryseni moottori naputti kylmäkäynnistyksen jäljeen aina parikymmentä sekuntia, tunnin Forte-käsittelyn jälkeen ei ole tähän päivään mennessä naputtanut kertaakaan. Suunnilleen varttitunnin käytön jälkeen alkoi käynti muuttua kauniimmaksi ja muutos jatkui puolisen tuntia. Viimeinen vartti ei enää tuntunut vaikuttavan käyntiin. Ilmeisesti venttiilinnostimet olivat aika tukkoiset ennen pesua.
Pesun aikana kannattaa tarkkailla moottorin lämpöä ja öljynpainetta, ettei tule isoa vahinkoa. Ainakin Forte tekee öljystä todella laihaa, sen takia täytyy kierroksia olla 1500-2000. Ajaa ei tietenkään pidä käsittelyn aikana.
Kaverini nelisenkymmentä vuotta vanha Audi vaati veden valelua jäähdyttimelle, ettei keittänyt tunnin käytön aikana. Myös öljynpaineen varoitusvalo syttyi kun moottori päästettiin tyhjäkäynnille lopuksi. Moottorista saatiin kuitenkin käynnistys- ja käyntiongelmat pois, eikä mitään hajonnut. Kyseessä oli toki aihio, jossa olivat varmasti männänrenkaat ja kaikki mahdollinen jumissa.
Lämpö tehostaa aineen tehoa myös, siksikin kannattaa antaa moottorin käydä tarpeeksi pitkään. Vuosia sitten ensimmäisen väyryseni moottori naputti kylmäkäynnistyksen jäljeen aina parikymmentä sekuntia, tunnin Forte-käsittelyn jälkeen ei ole tähän päivään mennessä naputtanut kertaakaan. Suunnilleen varttitunnin käytön jälkeen alkoi käynti muuttua kauniimmaksi ja muutos jatkui puolisen tuntia. Viimeinen vartti ei enää tuntunut vaikuttavan käyntiin. Ilmeisesti venttiilinnostimet olivat aika tukkoiset ennen pesua.
Pesun aikana kannattaa tarkkailla moottorin lämpöä ja öljynpainetta, ettei tule isoa vahinkoa. Ainakin Forte tekee öljystä todella laihaa, sen takia täytyy kierroksia olla 1500-2000. Ajaa ei tietenkään pidä käsittelyn aikana.
Kaverini nelisenkymmentä vuotta vanha Audi vaati veden valelua jäähdyttimelle, ettei keittänyt tunnin käytön aikana. Myös öljynpaineen varoitusvalo syttyi kun moottori päästettiin tyhjäkäynnille lopuksi. Moottorista saatiin kuitenkin käynnistys- ja käyntiongelmat pois, eikä mitään hajonnut. Kyseessä oli toki aihio, jossa olivat varmasti männänrenkaat ja kaikki mahdollinen jumissa.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Re: Moottorinhuuhteluaineiden erot
Yleensä kannattaa noudattaa valmistajan ohjeita kun ovathan he niitä testanneet...toki jos käsittely saadaan lyhyeksi niin voi asiakas ostaa sen uudelleenkin jos ei auttanut mutta jenkkilästä tulevat aineet on ainakin ihan oikeuskäsittelyn takia tutkittu ettei miljoona korvaus vaatimuksia ole tullut mutta sekin kielii että varmuus kerroin on ainakin 100.
Järki päässä kuitenkin jos jatkaa käynti aikaa.
Diesel paukuttaa silti isomman tärskyn laakereille jos öljy ihan kusta...vaurio mahdollisuus tosi iso bensaan nähden.
Järki päässä kuitenkin jos jatkaa käynti aikaa.
Diesel paukuttaa silti isomman tärskyn laakereille jos öljy ihan kusta...vaurio mahdollisuus tosi iso bensaan nähden.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Moottorinhuuhteluaineiden erot
Työn puolesta olen todennut tuon Forten kyllä ehdottomasti parhaimmaksi, vaikka onkin selkeästi kallein. Fortet sisään ja ainakin 45min käyttelee vaihtelevilla kierroksilla (max.2000rmp) niin hyvä tulee
Re: Moottorinhuuhteluaineiden erot
Itte laitoin bensarakkineeseen dieseliä ja jätin öljyä pohjiksi ehkä litran verran... Parin tupakin verran uskalsin käyttää sitä (kuumaa) konetta about 2000rpm ja sitten öljytikun kautta pois. Öljynpaineissa en huomannut mitään eroa toimituksen aikana. Mustaa ryönää tuli paljon. Uudet öljyt ja suodatin, ja olkoon psykologiaa tai ei, ehkä vähän hienostuneemmin sätkyttää, ts. lähtikö näillä öljyrenkaat puhtaaksi tms... palotiloihinkin dieseliä ruikin. Ei tuosta haittaakaan tunnu olleen.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Re: Moottorinhuuhteluaineiden erot
Tämä on toimiva konsti, mutta en uskaltanut diesel-moottoriseen ehdottaa...jarssep kirjoitti:Itte laitoin bensarakkineeseen dieseliä ja jätin öljyä pohjiksi ehkä litran verran... Parin tupakin verran uskalsin käyttää sitä (kuumaa) konetta about 2000rpm ja sitten öljytikun kautta pois. Öljynpaineissa en huomannut mitään eroa toimituksen aikana. Mustaa ryönää tuli paljon. Uudet öljyt ja suodatin, ja olkoon psykologiaa tai ei, ehkä vähän hienostuneemmin sätkyttää, ts. lähtikö näillä öljyrenkaat puhtaaksi tms... palotiloihinkin dieseliä ruikin. Ei tuosta haittaakaan tunnu olleen.
No, mä olenkin krooninen jännittäjä!
Edit: Kappas, bensavehjettähän oltiinkin putsaamassa. Sitten tämä on ihan varteenotettava juttu!
Re: Moottorinhuuhteluaineiden erot
Taidanpa nyt kuitenkin kokeilla jotain noista Motonetissä myynnissä olevista myrkyistä, jollei kukaan ehdi vinkata mistä saisi Fortea. Katsotaan miten käy.
Re: Moottorinhuuhteluaineiden erot
Risto113 kirjoitti:Tämä on toimiva konsti, mutta en uskaltanut diesel-moottoriseen ehdottaa...jarssep kirjoitti:Itte laitoin bensarakkineeseen dieseliä ja jätin öljyä pohjiksi ehkä litran verran... Parin tupakin verran uskalsin käyttää sitä (kuumaa) konetta about 2000rpm ja sitten öljytikun kautta pois. Öljynpaineissa en huomannut mitään eroa toimituksen aikana. Mustaa ryönää tuli paljon. Uudet öljyt ja suodatin, ja olkoon psykologiaa tai ei, ehkä vähän hienostuneemmin sätkyttää, ts. lähtikö näillä öljyrenkaat puhtaaksi tms... palotiloihinkin dieseliä ruikin. Ei tuosta haittaakaan tunnu olleen.
No, mä olenkin krooninen jännittäjä!
Edit: Kappas, bensavehjettähän oltiinkin putsaamassa. Sitten tämä on ihan varteenotettava juttu!
Juu.. Kuulin jotain legendaa että volvon dieseleitä olisivat joskus turvetyömailla tualleen putsailleet, koska hienojakoinen pöly....
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Re: Moottorinhuuhteluaineiden erot
Laitoin öljyn sekaan pari purkillista (900ml) STP Engine Flushia ja pyörittelin n. 2000rpm reilut 25 minuuttia. En äkkiseltään huomannut mitään muutosta suuntaan tai toiseen, ja uusilla öljyillä venttiilit taas naputtivat hetken, tosin melko vienosti. Saa nähdä miltä kuulostaa aamulla, mutta eipä ole toiveet kovin korkealla tämän perusteella. Ehkä ensi kerraksi pitää metsästää jostain Fortea ja kokeilla uudestaan. Tai sitten sitä dieseliä.
Sen verran höytyä harjoituksesta nyt ainakin oli, että vaihdoin ensimmäistä kertaa öljyt alakautta ja sen yhteydessä huomasin, että pata vuotaa etuosastaan öljyä. Taitaa olla ketjukopan tiiviste.
Sen verran höytyä harjoituksesta nyt ainakin oli, että vaihdoin ensimmäistä kertaa öljyt alakautta ja sen yhteydessä huomasin, että pata vuotaa etuosastaan öljyä. Taitaa olla ketjukopan tiiviste.
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1326
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Moottorinhuuhteluaineiden erot
No jos ne nostimet on hotoja, niin ei niitä korjaa mikään pesu.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: Moottorinhuuhteluaineiden erot
Fortesta on kokemusta kun sellasta kokeiltiin silloin 20v vanhaan Mazda MX-5:een. Ongelma oli juuri kylmänä vähän ääntäneet venttiilit. Olen täydellinen pilkun viilaaja luonteeltani = monet eivät varmaan siinä kohtaa olisi koko ääntä noteeranut mutta halusin kokeilla. Äänet vähenivät vähän, eikä auto ainakaan huonommaksi siitä muuttunut. Mäksä oli taloudessa 11v kokonaisuudessaan ja siinä ehti nähdä selvästi muutokset suuntaan ja toiseen.
Minulla on sama pannu ja samaa vuosikertaa oleva SL jonka mittarissa 198tkm. Pitää oikeen mietiä, mutta en ole tämän auton kanssa koskaan noteeranut venttilien ääniä kylmänä. Enkä usko että minulla pannua olisi koskaan avattu. Ihan mielenkiinnosta kysyn millainen ajotyyli sinulla on (tämän auton kanssa)? Kuinka usein auton moottorin kierrokset käy punaisen rajalla?
Minulla on sama pannu ja samaa vuosikertaa oleva SL jonka mittarissa 198tkm. Pitää oikeen mietiä, mutta en ole tämän auton kanssa koskaan noteeranut venttilien ääniä kylmänä. Enkä usko että minulla pannua olisi koskaan avattu. Ihan mielenkiinnosta kysyn millainen ajotyyli sinulla on (tämän auton kanssa)? Kuinka usein auton moottorin kierrokset käy punaisen rajalla?
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: Moottorinhuuhteluaineiden erot
Ei jotenkin uskoisi, että näillä kilsoilla olisi vielä.Juhani Halmeenmäki kirjoitti:No jos ne nostimet on hotoja, niin ei niitä korjaa mikään pesu.
Harvemmin. Naputusta on siis ilmennyt kyllä koko sen 3 vuoden ajan, jonka auto on minulla ollut. Autohan on Japanista tuotu ja veikkaan, että sillä on ajettu paljon lyhyttä matkaa. Sama trendi jatkuu nyt, koska ajelen lähinnä kaupungissa. Ei mielestäni sinänsä mikään ihme, jos jotain töhnää on ajan saatossa kertynyt.E38 kirjoitti:Minulla on sama pannu ja samaa vuosikertaa oleva SL jonka mittarissa 198tkm. Pitää oikeen mietiä, mutta en ole tämän auton kanssa koskaan noteeranut venttilien ääniä kylmänä. Enkä usko että minulla pannua olisi koskaan avattu. Ihan mielenkiinnosta kysyn millainen ajotyyli sinulla on (tämän auton kanssa)? Kuinka usein auton moottorin kierrokset käy punaisen rajalla?
Re: Moottorinhuuhteluaineiden erot
Fortella on niihin venttiilinnostajiin ihan omakin lisäaine
Re: Moottorinhuuhteluaineiden erot
Meilläpäin ainakin Vianor myy Fortea. Tosi monenlaista näkyi olevan kun tänään siellä asioin. Mutta on vasta muuttunut Vianoriksi niin en tiedä onko muualla vai liittyykö edelliseen päämieheen.
nyt: B 180 CDI -10. Hyundai Ioniq electric -17.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1326
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Moottorinhuuhteluaineiden erot
Tuuriahan se on miten myyvät. Maahantuojan virallinen ohjehan on että vain korjaamokäyttöön.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: Moottorinhuuhteluaineiden erot
pk-seudulla olen nähnyt Alppilan Autohuollossa tuota myytävän.
R170 SLK200 K -00
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
Re: Moottorinhuuhteluaineiden erot
Väliraporttina nyt parin viikon jälkeen voisin todeta, että perstuntuman mukaan vaikutus oli kutakuinkin samanlainen kuin E38:n kertomus MX5:stä, eli naputus on ehkä hieman vähentynyt. Aiemmin se äityi välillä aika kovaääniseksi säksätykseksi ennen kuin moottori lämpeni kunnolla, mutta nyt on maltillisempaa. Vielä ei tosin voi sanoa varmasti, koska ajoa on tullut aika vähän. Kattokin on ollut useammin kiinni syksyn tullessa, joten ääni ei kuulu niin hyvin sisään asti.
Ostin valmiiksi Liqui Molyn venttiilinnostajalisäainettakin, mutta tuli täytettyä öljyä sen verran paljon, että pitäisi pumpata vähän alta pois ensin. Voi olla että jää ensi vuoden hommiksi se.
Ostin valmiiksi Liqui Molyn venttiilinnostajalisäainettakin, mutta tuli täytettyä öljyä sen verran paljon, että pitäisi pumpata vähän alta pois ensin. Voi olla että jää ensi vuoden hommiksi se.
Re: Moottorinhuuhteluaineiden erot
Satuin käymään muissa asioissa Herttoniemen Fixusilla, ja siellä näkyi olevan Forte-hylly.
-
- Mersumies
- Viestit: 2359
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Moottorinhuuhteluaineiden erot
Muistaakseni Liqui Moly:n purkissa lukee jotenkin kerosiiniin viittaava ainesosa jota se purkin sisältö on.Risto113 kirjoitti:Tämä on toimiva konsti, mutta en uskaltanut diesel-moottoriseen ehdottaa...jarssep kirjoitti:Itte laitoin bensarakkineeseen dieseliä ja jätin öljyä pohjiksi ehkä litran verran... Parin tupakin verran uskalsin käyttää sitä (kuumaa) konetta about 2000rpm ja sitten öljytikun kautta pois. Öljynpaineissa en huomannut mitään eroa toimituksen aikana. Mustaa ryönää tuli paljon. Uudet öljyt ja suodatin, ja olkoon psykologiaa tai ei, ehkä vähän hienostuneemmin sätkyttää, ts. lähtikö näillä öljyrenkaat puhtaaksi tms... palotiloihinkin dieseliä ruikin. Ei tuosta haittaakaan tunnu olleen.
No, mä olenkin krooninen jännittäjä!
Edit: Kappas, bensavehjettähän oltiinkin putsaamassa. Sitten tämä on ihan varteenotettava juttu!
Motonetistä saa kerosiinia vastaavaa liuotinpesuainetta 10L hintaan 29,90€.