Käyntihäiriökorjausta w124

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Rise
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Pe 25.04.2003 09:55
Paikkakunta: Oulu

Käyntihäiriökorjausta w124

Viesti Kirjoittaja Rise »

Käyntihäiriöongelmat alkoivat 10.7.2016.
Auto on W124, 230E -91 ja oli ollut minun omistuksessa noin ½ vuotta ja ajo km määrä n. 14 tkm.
Kun oireet alkoivat, niin mittarissa oli lukemat noin 310 tkm.
Ensimmäiset oireet oli, kun kauppareissulla auto sammui 3 kertaa liikennevaloissa. Lähti käymään kuitenkin heti.
Illalla tutkailin benspumpun relettä, kun kahdessa aikaisemmassa MB:ssä (260E ja 380SEL) oli vikaa ollut releessä. Käytin releen kantta myös auki. Juotokset näytti olevan ok, ei mustumia ym.
Releen kieli oli vain vempulan oloinen.
Seuraavana päivänä auto ei lähtenyt käymään kaupan pihalla. Otin pihalla releen irti ja tungin muovipoletin releen sisään, pakotin kielen koko ajan päälle. Auto lähti käymään.
Kävin ostamassa uuden releen samana päivänä ja asensin paikoilleen. Auto toimi viikon verran kohtalaisen hyvin.
Sitten yhdellä reissulla auto sammui liikennevaloissa. Sain auton kuitenkin tiesivuun. Starttaillin melkein puoli tuntia, ennekuin se lähti käymään. Sain autoin kotipihaan jotenkuten kitkutellen. Moottorin käynti oli hengetöntä.
Lueskelin vinkkejä mersuforumin sivuilta. Seuraavaksi otin käsittelyyn yj-releen, sitä oli tinattu vahvasti. Ostin kuitenkin uuden, mutta tilanne ei parantunut.

Muistin, että tyttärelläni oli ollut aikaisemmin MB190:n 1,8 ruiskukoneella ja siinä oli ollut käyntiinlähtö kylmänä ongelmana. Tutkin vanhoja muistiinpanoja ja löysin tietoa siitä rempasta.
Sitä korjasi Veholta eläkkeelle jäänyt asentaja. Ensin hän oli tutkinut ilmavuodot, niitä ei ollut. Seuraavaksi oli vaihtanut bensapumpun ja suodattimen, ei auttanut. Sitten hän oli nostanut bensanpainetta paine-erosäätimestä ja niin vain, se alkoi silloin toimimaan. Tämä askarrutti pitkään, mistä tuota painetta voi nostaa. Epäilin samaa vikaa tässä.
Minulla ei ollut mitään hajua, missä paine-erosäädin on ja miten sitä säädetään. Mersuforumin sivuilta en löytänyt vinkkejä myöskään siitä osasta.

Auto oli huono lähtemään käymään edelleen. Tarkistin bensapumpun, se surisi ja bensaa tuli putken täydeltä. Ajattelin että vika ei voinut olla siinä. Myös mikrokytin ja jousi olivat kaasuvivustossa ok. Jännite potentiometrissä (1 ja 2) välillä oli 0,76 V (pitäisi olla 0,6-0,8V) eli ok. Tulpille tuli kipinää.
Moottori sai bensaa ja kipinää, mutta ei silti lähde käymään?
Ilmavuotoja ei voinut olla, kun käyntiinlähtiessä se kävi tyhjäkäynnillä hyvin.
Bensan kaataminen lautasen päälle ei saanut moottoria horähtämään.

Tutkailin konehuonetta ja huomasin, että alipaineputki bensanpainesäätimeen (tämä on eri kuin paine-erosäädin) oli tosi huonosti kiinni, käytännössä irti. Laitoin sen kunnolla kiinni. Auto lähti käymään vaivalloisesti. Se pelasi taas muutaman päivän, mutta kun se jäi viikoksi seisomaan, niin ei käyntiin millään.
Kun lopetti starttauksen, niin moottori hörähti. Kävin ostamassa puolan ja puolanjohdon. Ja se lähti käymään. Toimi taas viikon ok ja se jäi seisomaan kolmeksi päiväksi, niin käyntiin lähtö taas vaikeaa, 10 min starttaus vähintään. Jos käytti autoa joka päivä, niin toimi suhteellisen hyvin. Ainoa puute, että kaasua ei voinut painaa reippaasti, kun lähti paikaltaan (moottorin ollessa tyhjäkäynnillä).

Seuraavaksi katseet kääntyi taas bensapumppuun ja suodattimeen, kun kuulin, että KE-jetti ei välttämättä toimi oikein jos painetta ei ole riittävästi. Näytti että seisonnan aikana bensanpaineet myös häipyvät tankkia kohti, epäilys että bensapumpun takaisku vuotaa. Molemmat olivat päältä ruosteiset, joten alkuperäisiltä näyttivät. Vaihdoin siis pumpun ja suodattimen. Kolmas vekotin pumpun ja suodattimen vieressä on paineenvaraaja, se jäi kuitenkin vaihtamatta, kun sitä ei enää valmisteta(?) Kun eka kerran starttasin pumpun vaihdon jälkeen, niin taisi mennä noin viisi sekuntia ja se pärähti terävästi käymään. Ei ollut sellaista vaivalloista ontumista kuin aikaisemmin oli ollut. Suodattimen vaihdolla ei ollut muuta osaa kuin, että turvataan tulevat kilometrit. Tämän operaation jälkeen pelasi taas paremmin kuin ennen, moottori veti riskimmin. Puutteena oli, että vieläkään ei voinut painaa reippaasti kaasua tyhjäkäynnillä.

Paine-erosäädin askarrutti edelleen. Minulla meni kuukausi ennen kuin tajusin mikä osa on paine-erosäädin ja toinen kuukausi lisää ennen kuin löysin tiedon, miten sitä säädetään. Säätöohjeet löysin mese.fi sivulta. Meni siis 2 kk ennen kuin se selvisi.
Paine-erosäädin on määräjakajassa kiinni rintapellin puolella lisäilmaluistin yläpuolella, siinä on kiinni 2-napanen johto.
Säädin oli kiinni kahdella torx ruuvilla. Säätimen sisäpinnassa oli tasakanta ruuvi (aika iso),
jota kiersin 1/8 kierrosta myötäpäivään, saman verran kuin viestin kirjoittaja oli kiertänyt. Oli aika tiukka vääntää. Minulla ei ole painemittaria, joten en tiedä mikä paine siellä nyt on. Paine-erosäätimen tehtävä on säätää paine-ero ylä- ja alakammion välille 5,3-5,5 Bar. Tämän olin kyllä lukenut jo paljon aikaisemmin.
Tämän säädön jälkeen kaasua voi painaa normaalisti myös tyhjäkäynnillä, eikä moottori ala nykimään. Sanoisin, että moottori toimii, nyt niin kuin kuuluukin. Saapa nähdä kuinka kauan?

Kun auto seisoo muutaman päivän, niin bensanpaineet näyttävät edelleen karkaavan tulopuolen putkesta. Ilmeisesti paineenvaraaja vuotaa sen verran tankkiin päin (tämä on vain oletus). Kun autoon laittaa virrat päälle, niin bensapumppu käy noin 2 sekunnin ajan. Kun tätä toistaa kolme kertaa ja starttaa vasta sitten, niin auto lähtee hyvin käymään. Tämä toimenpide siinä tapauksessa, kun auto on seisonut useamman päivän. Kun autoa käyttää joka päivä, niin toimii moitteettomasti.

Auto oli kuitenkin käytössä melko säännöllisesti 2 kk aikana, sinä aikana mitä häiriöitä oli. Kävin tällä autolla Forssan Pick-Nikissäkin, kun luulin, että auto on jo kunnossa.
Auton korjaamista helpotti, kun oli toinenkin auto käytössä.

Melkein jokaisen osan vaihdolla moottori toimi aina paremmin. En voi sanoa, että vikaa oli vain yhdessä osassa. Kuluneisuutta taisi olla monessa osassa, joten kaikki osien vaihdot eivät olleet turhia.

Täytyy päivittää tätä viestiä, jos ilmenee uusia oireita.

Rise
MB E320_ 97
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Käyntihäiriökorjausta w124

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ehan iso tasapää ruuvi irti ja sen alla on pieni kuusiokoloruuvi ja sitä kierrät..mihin suuntaan nyt tahdot..liikkuu kevyesti.
paineet karkaa useimmiten kuluneista suuttimista imusarjaan ja on vaikea käynnistää kunnes lautanen liikuttaa venttiiliä ja suuttimet täyttyy ja sumutus alkaa.
Paineentasaajia saa uusia eli ebay.de sivustoilta mutta turhaan varmaan vaihdat sitä koska suuttimet nro. yksi opaineen vuotoon..toinen on määriksen tappi mutta silloin kyllä puskee mustaa.
uudella yj-releellä ei välttämättä pelaa vaan orkkis tinatuilla ollut parempi toimivuus..jostakin oudosta syystä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Rise
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Pe 25.04.2003 09:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyntihäiriökorjausta w124

Viesti Kirjoittaja Rise »

Täytyy tunnustaa tietämättömyyteni tästä EHA:sta.
Ilmeisesti EHA on sama kuin paine-erosäädin (korjausoppaassa käytetty nimi)?
Tällä sivustolla ei ole asia minulle selvinnyt??
Emme ole kaikki lukijat automekaanikoita.
Tässä saattoi käydä, että moottori toimii paremmin, kun takarenkaaseen lisätään ilmaa.

Hyvä tietää myös että suuttimien kautta paineet karkaa. Ei tule tehtyä turhaa työtä.
MB E320_ 97
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Käyntihäiriökorjausta w124

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eha on se paine erosäädin kahdella ruuvilla kiinni musta möykky.
Ei tartte pahoitella..rohkeasti van ongelman kimppuun ja täältä löytyy ja saa neuvoja .
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: Käyntihäiriökorjausta w124

Viesti Kirjoittaja jarssep »

Omasta m-102 Ke jetistä yksi suutin hukkasi painetta, ja kusi kolmosen märäksi kuumana/ kolmosen linjan tyhjäksi (?) jolloin kuumana startatessa kävi hetken kolmella vähän millon sattuu. Niin paljon ei ilmeisesti vuotanut, että olisi aiheuttanut varsinaista käynnistysvaikeutta, eli ei kai hukannut kaikkia paineita pitkässäkään seisokissa.

Myös suuttimien ja kannen väliset kumit oli menneet kivikoviksi, ja olivat selkeästi väljät. Niistä varmaan ylimääräistä ilmaa sai. Uudet kumit maksaa vähän, ja olikohan niin että ne uudet on ikäänkuin m103 kutoskoneen alunperin. Helpot vaihtaa, ja uudet suuttimet 4 kpl on satkun KL:ssä.

Autolla oli tod. näk. menty noin 300 000 tuossa vaiheessa eli olisiko se suuttimien elinikä jossain noissa kantturoissa tässä koneessa?
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: Käyntihäiriökorjausta w124

Viesti Kirjoittaja jarssep »

Se bensapaineen säätimelle menevä ilmaletku ei liene muuta kuin huohotuksen öljyhöyryjä varten, jotta se voitelee säätimen liikkuvat osat... En ole huomannut käytännössä mitään eroa sillä että onko se letku kiinni vai ei. Tiivishän se saisi olla ettei mene vettä ja paskaa säätimeen sisälle. Oon kyllä sitä päätä raapien ihmetellyt, että on jumalauta nyt on suunniteltu sitä asiaa...
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Käyntihäiriökorjausta w124

Viesti Kirjoittaja atlas »

jarssep kirjoitti:Se bensapaineen säätimelle menevä ilmaletku ei liene muuta kuin huohotuksen öljyhöyryjä varten, jotta se voitelee säätimen liikkuvat osat... En ole huomannut käytännössä mitään eroa sillä että onko se letku kiinni vai ei. Tiivishän se saisi olla ettei mene vettä ja paskaa säätimeen sisälle. Oon kyllä sitä päätä raapien ihmetellyt, että on jumalauta nyt on suunniteltu sitä asiaa...
Se letku tunnustelee ulkoilmanpainetta ja siten myös säätää bensan painetta esim. vuoristossa ajettaessa jossa ilma ohuempaa....on se insinööri ottanut kaikki huomioon mutta onhan Saksassa isojakin korkeus eroja.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
juhaeino
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: Ma 28.04.2014 19:28

Re: Käyntihäiriökorjausta w124

Viesti Kirjoittaja juhaeino »

Näitten korjaaminen ei yleensä ole sitä nopeinta mahollista hommaa. Itellä ei vastaavallla 2.0 koneella oleva tahtonut lähtä lämpösenä käyntiin. Tuli tehtyä vaikka mitä. mulla oli vikana bensapumppu tai paineenvaraaja. niitten vaiholla korjaantui
W124 200e -89 sedan Käyttis
W124 200e -91 farkku projekti
Vastaa Viestiin