w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Kannentiivisteestä kun poralla varovasti poraa niitit pois niin leviää kuin jokisen eväät :D Kattoo vaan että järjestys pysyy samana kun kasaa..
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Kasailut edenneet jonkin verran, mutta vastoinkäymiset hidastaa. Eli Kattoluukun sivuja tiivistävät kankaiset/ karvaiset suirot ovat ihan entiset, kun ne vanhaa hopeaa maalia rapsutellessani levisivät ihan kokonaan. Kävin Mikkelissä Etelä Savon autosta kysymässä niiden saatavuutta, niin ilmoittivat että toimitus lopetettu. Sain kuitenkin yhden liikkeen yhteystiedot, jossa piti varastosaldon mukaan vielä pari löytyä, mutta soitolla selvisi, että ne oli jo tuhottu. KL-varaosiltakin kysyin, mutta vastaus oli sama. Osan varaosa numero on MA1087820198 ja mersun räjäytyskuvissa osa nro.56 .
En viitsinyt edes facebook ryhmästä, kysyä kun tuntuu että siellä on tietoa vain laikkamadalluksista. Ehkäpä täällä osais joku kertoa mistä siihen kehittelis uudet tiivisteet, toki hyväkuntoiset käytetytkin kelpaa. Tai käykö esim. jonkun muun mersun tiivisteet tähän, kuten w124, eikös näissä aikalailla saman kokoinen kattoluuku ole?

Kuva Auttakaan huono muistista, tuleekos tän ja kattoverhoilun väliin vielä semmonen ohut vaahtomuovi?
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

http://mbclassics.de" onclick="window.open(this.href);return false; tuolta niitä saa.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Eipä löydy sieltäkään noita osia. Heillä ei ollut kuin yksi kattoluukun tiiviste valikoimissaan. Googlettamalla varaosanumeron tulee vain yksi hakutulos ja se on joku nettivaraosakauppa Venäjällä ja en ymmärrä siitä mitään. Ja jos tulee vain yksi hakutulos, niin osaan jo arvata, että osa on aika kiven alla :D
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja S202 »

No voi paska, mullakaan ei nuo kaksisessa kunnossa ole. Kaks purkuautoa joista toisessa ei oikein mitään jäljellä ja toisen auton tiivisteistäkin lähti jo paloja kun vähän kokeili. Periaatteessahan tuohon vois sopia ihan hyvin joku tarvikemallin tiivisteprofiilikin, eikö se tiiviste puristeta neljällä ristipääruuvilla sillä pellinlipareella kiinni? En saanut purkuautosta vielä tuota irti lähempää tarkastelua varten. Täytyy koittaa kattoa noista yleismallin tiivisteprofiileista josko siihen sopis joku toisenlainen. Jännä että näitäkään ei tehdä enää, kuitenkin aika monessa mallissa noi samat tiivisteet. Vai onko mahdollista että niitä tehdään joskus uusi erä jos kysyntää on :roll:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Joo just se mikä puristuu sinne peltilipareen väliin, joka nostaa luukun perän katon tasalle. Itellä OLI ehjät, mutta edellinen laiska maalari oli vetässyt nekin hopeeksi, niin eivät kestäneet sitä että niistä maaleja rapsutti pois vaan lahosivat käteen. Hitto kun en tiiä että onko w124, w201 tai w140:ssa saman tyylinen kangasharja siinä luukun sivussa, eikös näissä ollut aikalailla saman kokoiset luukut niin pituuden luulis täsmäävän. Toki en tiiä miten sitten kun lankuissahan ainakin osa on jo niitä kaksi toimisia luukkuja.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja S202 »

124 on mun mielestä yhtenäinen tiiviste. Eikö siinä jonkinlainen kangas ole peltilipareen välissä? Että jos sellaisen vois tehdä :roll:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Oletko kysynyt Venetmäen Purkaamosta tuota tiivistettä?

http://www.mersupurkaamo.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Venetmäelle laitoin kyselyä tiivisteestä.
Tiivisteen tekoa mietinkin. Pitäs varmaan tehdä jostain 0,5mm pellistä, jotta saa riittävän ohuen. Ja toinen pellin puoliskoista on kantattu, jotta kangas taipuu ylöspäin katon kanssa samaan tasoon. Jos ei osaa löydy, niin kait se on ite alettava väsäämään ja toivoa, että jo kymmenennellä yrittämällä tulis hyvä :D
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Se meni tämä viikonloppu kuumeen kourissa ja käyttiksen pakollista korjausta tehdessä. Ihmetelly pitemmän aikaa miksi toi 200cdi suhisee ajossa, no ensimmäinen vastaan tuleva vika oli haljennut ahtoletku, no suhina ei siihen lopunut niin huomasin imusarjan olevan nokinen ulkopuolelta. No perjantaina pelkästään imusarjan purussa meni se 5h sekä tuli keksittyä kaikkia uusia kirosanoja samalla, eipä ole enää paljon vaikeammaksi voinut sen purkamista tehdä. Viaksi paljastu imusarjaan sulanut 1x1,5cm reikä heti egr liitännän läheisyydessä. Imusarjan ollessa irti poistin läpät sieltä ja kaavin 300tkm aikana kertyneet karstat pois ja pesin kuumavesipesurilla. Reijän paikkasin epoksiliimalla. Kyllä eron huomas kun kulutus laski heti ja kadonnut alavääntö tuli takaisin ja suhinat lopuivat :D
Kuva

On se kiva kasata vanhoja autoja kun muoviosat on niin heikossa kunnossa että pikaliima on melko välttämätön tarvike. Lämmönsäätimien pidike oli halki useasta kohtaa ja ei tonne oikein mahu mitään kunnon vahvikkeita ja ehjän vaihtaminen on hankalaa, kun tuo on niitattu lämmityslaitteeseen kiinni. Eipä tuo ainakaan huonompi voi olla kuin rikinäinen. Pakko varmaan etsiä jostain ehjät muovikupit sinne lämmönsätimien alle kun nekin on tuhannen palasina ja liimalla korjattuina tökerön näköiset. Onkos kellään muistikuvaa, että saako niitä C-pilariin liimattavia naru/kangassoiroja mistään, mitkä jäävät sen verhoilumuovin väliin. omat niin haalistuneet ja repeilleet, ettei niitä kehtaa paikalleen laittaa vai pitääkö alkaa turvautumaan ite ompelukoneeseen :lol: Kuva Kuva
Reunimmaiset nippusiteet siirsin vielä niin, että lukkokohta jäi reunaan ettei jää kantamaan sen etupaneelin kanssa.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Alkaa olla kevyttä koneremppaa varten osat haalittuna. Jäykemmät venttiilinjouset ja niille aluslevyt tuli km-camssilta norjasta, tosi asiallinen pulju eivätkä hinnatkaan ole aivan kiveen hakattuja :thumbup: Nyt enemmänkin mietityttää, että mitä kannentiivisteliimaa kannattaisi ostaa. Tarvikemotti myy moparin oem liimaa 50€/purkki onko tavara todellakin hintansa arvoista? VHT Copper gasket cementti tuntuu olevan joka puljusta suomesta loppu ja jenkit eivät lähetä tänne prkl. Us-partsi myy permatexin copper spray-a-gaskettia (19,90€). Ja sitten Jenkkiosat.com myy KW copper coat gasket compoundia (24,90€). Onko näillä keskenään miten suuria eroja, kaikkihan taitavat olla jenkkien tuotteita, ja kaikkien valmistajat kertovat tuotteensa käyvän kannentiivisteiden liimaamiseen. Viisaammat neuvokaa :D Ja jos joku tietää missä vht:tä on varastossa Suomessa niin kertokoot, itse en ole löytänyt.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

Itse laitoin oman kannen kasaan permatex spray gasketilla, siitä en sitte tiiä kuinka hyvin pitää mutta tollasta löyty paikallisesta varaosaliikkeestä, nii en ruvennut sitte tilaamaan. Eikös tuota moparin tiivisteliimaa ole ainakin paljon kehuttu?
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Joo tuota permatexia miekin aattelin laittaa kun eipä noissa juuri eroa ainakaan valmistajan mukaan ole tuohon vht:n kamaan mitä monet ovat käyttäneet. Mikä varaosaliike oli? Löytysköhän ihan perus osasilta tai fixukselta tai saiskohan niihin tilattua, kun ei meijän kylällä muita ole. Toki netistä tilaamallahan saa vaikka mistä.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

Fixukselta se oli! :)
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Avatar
jonitzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ti 05.02.2013 21:48

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja jonitzi »

Täältä löytyy vielä VHTeen liimaa!
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Jees elikkäs hain osasetilta sitä permatexin liimaa, kokeillaan nyt aluksi sillä liimalla. Sisustan kasaus etenee pikkuhiljaa, mutta aikaa tuhraantuu pikkuhommiin paljon, kun puhistan jokaisen osan enne paikalleen laittoa ja pesuaineen, sekä imevän höyrypesurin kanssa kaikki kangaspinnat jynssätty, jotta homeen hajusta pääse eroon. Kerta se on ensimäinenkin kun alkuperäisiä osia nöyrtyy ostamaan. Ostin uudet nauhat C-pilareihin, Hannoverista saakka piti tilata mersuliikkeeseen ja olihan ne suolasen hintaiset, kun 18,80€ /kpl.
Taka selkänojalle joutui vähän tekemään muutoksia, jotta iskareiden yläpäät eivät ota kiinni penkin runkoon.
Ehjät kupitkin löytyi lämmönsäätimien alle purkuautosta, mutta eihän ne käyneetn kun pre-faceliftissä ne säätimien kupit on vähän isommat, prkl :( Eli kolme ehjää löytyy, jos joku on tarpeessa.
Kokeilin myös vanhaa kikkaa puskureiden kumipäätyihin, eli jynssäsin ne läpi rätillä ja fast orangen käsienpesusaippualla. Saipuassa olevat rakeet hioo hyvin pinnasta kestopaskat ja haalistumat pois, pintaan wurtin kumi/muovi kiilloke, hyvät tuli. :thumbup:
Kuva
Kuva
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Turhaa sitä tehtaan kasaamaa konettaa aukoo, jos ei ole käyntihäiriötä tai muuta vikaa. Nöyrtyä? Yleensä, kun ostaa alkuperäistä niin saa laatua. Hyvin on projekti edennyt, taas yksi kolmonen palautettu tien päälle 8)
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

noo nöyrtymisellä meinasin sitä, ettei tällä opiskelijan budjetilla tarvii kovin useesti oem osia ostella. Katotaan nyt keväällä, että palautuuko tien päälle, se on vähän katsastusmiehestä kiinni, mutta eiköhän siihenkin jotain keksitä :D
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Jossain vaiheessa aiemmin kyselin tiivisteiden saantia sivulasien alareunoihin, tai että käviskö jostain muusta mallista tiivisteet. Kävin purkamassa farkkuväykästä nämä tiivisteet vielä ennen paaliin laittoa. Väyrysen sivulasien alareunojen tiivisteet käy oikein hyvin w123:seen. takaikkunoiden tiivisteitä joitui rautasahalla lyhentämään muutaman millin ja etulasien tiivisteitä joutui myös lyhentämään n.5cm. Etu ja takalasit on vedetty paikoilleen, mutta takalasin alumiinilista V*ttuilee, eikä yläkulmat asetu paikoilleen. Muuten kyllä mukava kasata autoa, kun on lähes kaikki tiivisteet uutta eikä vanhoja halkeilleita. Voi sitten joskus uskaltaa autoa pestäkkin ilman pelkoa penkkien kastumisesta :D Kuva
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Sitten, kun kasaat niin laita kaikkiin reikiin vaseliinia ennen kiinnikettä. Eivät ruostu sen jälkeen. Niin ja etulokarien sisäpuolet, ym.

Tuossa esimerkkikuvia.

Rasvaa kiinnikkeiden reikiin.

Kuva

Kuten myös alempiin kiinnikkeisiin ja listan alle.

Kuva

Kuva
Kuva
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

joo, miulla on ollu käsillä tossa kasatessa kokoajan kotelosuoja-ainetta ponnepullossa ja sitä suihkittu kaikkiin mahdollisiin välikkeisiin ja auto suojataan muualtakin huolella sitä mukaan, kun kasaaminen edistyy.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja S202 »

Onko nuo väyrysen tiivisteet rakenteeltaan erilaiset mutta sopivat paikalleen kun ei oikein kuvasta näe? Eihän tuo täysin tiivis ole uusillakaan tiivisteillä, kannattaa laittaa ne oven sisäpellissä olevat muovit paikalleen. Tilasin huvikseni pari uutta sellaista kun maksoivat muutaman euron :D
S124 300TE
S211 E500
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Rakenne eroaa hyvin vähän, väyrysen tiivisteessä on yksi "kolo" tai kumi ura enemmän, eli tuossa tiivisteessä olisi mahdollista kääntää kumi myös tuon kromilistan päälle, mutta oli paremman näkönen, kun anto olla vaan tuolla alla kuten alunperinkin. Muuta muutosta en tiivisteille tehnyt kuin lyhentämisen. Tiivisteen kiinnikeetkin käyvät väykystä ja noissa ne oli ainakin vielä hyväkuntoiset harmaat sinkityn väriset. Juu eihän noi ikinä mitään 100% tiiviitä ole, mutta paremmat kuin vanhat, kun niistä oli jäykistepelti sisältä ruostunut pääosin pois ja kumi oli halkeillut. Juu pitää laittaa sinne muovit vielä väliin ennen pahveja.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Käy vain hakemassa kunnon vaseliinia kasaukseen. Sitten se pysyy siellä vuosikaudet. 15 vuotta sitten kasasin yhden W123:sen ja vieläkin on rasvaa paikoissa.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Onko tuo rasva levitetty massan päälle? Ja ilmeisesti pitää siten massan elastisena.
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

En nyt puutu juuri käsillä olevaan projektiin, Shelliltä löytyy vaseliini valmiste Ensi fluid nimeltään vaseliini joka suljetussa purkissa on suht vetelää tavaraa, vaan annas olla kun sivelet sitä metallin pintaan jähmettyy vähän vahamaiseksi kalvoksi. Antavat tuolle tuotteelle 2 vuoden korroosio takuun jos suojaamattomat teräs rullat on käsitelty ko tuotteella valtameri kuljetuksen ajaksi. Tuota kun sivelee tai öljyllä ohennettuna ruiskuttaa koteloihin ym muihin hankaliin kohteisiin, jopa injektoimalla pysäyttää ruostumisen ja estää tehokkaasti ruostumista ja on tarvittaessa liuotettavissa pois jos ko kohdetta muutoin joutuu korjaamaan. Hyväksi on havaittu jo yli 10 vuoden ajan, ei tietysti vaseliinimaisen koostumuksen vuoksi mekaaniseen kulutuksen kohteeseen, vaan juuri niihin hankaliin paikkoihin, kotelot, saumojen välit, suojamuovien alustat, kumitiivisteiden alustat ja jne onhan noita. Ainoa miinus pakkaus koko 20 kgn pönttö ja nihkeä saanti Shelliltä..
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Pikkuosia maalailtu puolikiiltävällä mustalla kuten peilien reunuksia, jarrutehostajaa ja pääsylinteriä ym. Pääasiassa nyt kuitenkin tehty koneremonttia pikkuhiljaa. Oman vastuksensa koneen purkamiseen toi se että purku tyssäsi puuttuviin hylsyihin joita piti lähteä sitten seuraavanapäivänä ostamaan ja illalla purkamaan ja taas huomaat ettei ole sopivaa avainta ja eikun ostamaan uutta :evil: . Koneen laakerit ja liukupinnat näyttivät hyviltä eikä minkänlaista silminhavaittavaa kulumaa näy. Moottorissa vuoti kampiakselin etupään stefa ja saa nähdä alkaako se uudellakaan pitämään koska mielestäni stefa on kuluttanut uran kampuraan. Onko kukaan käyttänyt niitä Korjaus mallin stefoja, jotka on tarkoitettu kuluneelle kampuralle, onko niistä mihinkän?
Toinen mielenkiintoinene juttu oli se että öljypohjassa oli irtonainen m6 pultti joka oli iteksiään irronnut öljyn loiskelevystä ja siellä pohajalla pyöriessään kuluttanut jäljen öljypumpun imutorveen. Öljypohjasta löytyi myös aika isoja paloja kovaa muovia, sekä pienempiä murusia, näytti siltä että ne on ketjunlaajaimista peräisin, mutta kaikki ketjulaahaimet olivat ehjiä. En tiiä sitten että onko joltain aiemmin hajonnut ohjuri vaikka jakoketjun vaihdossa :problem: Toki oli tuokin jakoketju venynyt hieman, kun nokkien ajoituspisteiden olessa vastakkain oli kampiakseli 4astetta yli OT kohdan.
Yhden kannen ketjulaahainta pitävän tapin kierteet olivat paskana niin sen kanssa sai vähän kikkailla että tuli ulos, uuden kävin tilaamassa veholta, kaikkiaan jopa yksi tappi oli maahantuojan varastossa. Kannen kanaville on tehty vain kevyt siistiminen, kun tuossa om606:sen kannessa on aika teräviä kulmia kanavissa koneistuksen ja valun jäljiltä. Kanavien kokoon en juurikaan puuttunut, pakokanavista otin vähän enemän tavaraa pois kuin imukanavista. Tarkoitus oli kuitenkin vain siistiä hieman kanavia. Venttiilit on vielä hiomatta mutta hiotaan ennen koneistukseen vientiä. esikammioiden mutterit sain irti, mutta itse esikammiot tuntuvat olevan tiukassa. ajattelin tehdä sopivasta pultista niille ulosvetimen ja sillä koittaa saaha ne pois kun ei parempiakaan kotikonsteja tullut mieleen. Kyselin FB ryhmässä suuttimien kierteestä mutta ei tuntunut olevan tietoa, eli onko esikammioissa/suuttimissa mikä kierre? m22x1,5?KuvaKuva[URL=http://s1383.photobucket.com/user/IiroS/media/IMG_20161029_152732_zpsqukfo0iv.jpg.html]KuvaKuva[/URL]KuvaKuva
Nyt joku km-camssin jäykkiä venajousia 606:seen asentanut voisi vinkata, että kuuluuko näiden venttiilijousten olla tällaiset suorat vai olenko saanut väärät jouset. Nämä eivät istu ollenkaan venttiilijousen "koloon" koska ovat suoran malliset ja huomattavasti alkuperäisiä kapeammat.
Kuva
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Tuo venttiilijousien sopivuuden pohdinta oli iha omaa tietämättömyyttä ja kokemattomuutta, kiitokset sultzille neuvoista, nyt venajouset onnellisesti paikoillaan. Tällä hetkellä moottori muuten kasattuna, mutta odottaa syöttöpumpun saapumista takaisin suomeen. Pumppu lähti dieselmekenille ruotsiin, jossa siihen laitetaan kompromissi koon elementit eli 7,5 milliset. Pumppun tulee myös vaakatasossa oleva ALDA, tilan säästämissyistä. Lohko ja kansi kävi saimaan kansityöllä tasopintojen oikaisussa ja pesussa. Lohkosta hioin ruosteet pois ja maalasin uudestaan mustaksi, venttiilikoppaan suihkin mastonin wrinkled black maalin. Yksi pakosarjan pinnapulteista oli joskus katkennut, niin hyväksi onneksi se nysä irtosi kannen sisästä vastakierretapilla kivuttomasti. Kampiakselin hinapyörään oli kulunut pieni ura stefasta ja se vuoti siitä öljyä perin mersumaisesti. Niin hioin sorvissa uran pois ja kiillotin tiivistepinnan. etu ja taka stefat on uusia samoin venttiilivarrenkumit. Kansi on kiinni uusilla pulteila ja tiiviste liimattuna permatexin copper gasketilla väliin. Vesipumppu on uusi, kun vanhasta rohisi laakerit jo niin pahasti :D Siihen vesipumpun "pohjaan", jossa termostaatti sijaitsee, muutin lämmitylaitteen letkunlähdön, poistamalla rautaputken ja hitsaamalla alumiinisen letkulähdön suoraan taaksepäin.
En raaskinnut ostaa molybdeeni kasausrasvaa, niin ostin valkoista wurtin asennus pastaa, joka on tarkoitettu liukulaakereiden alkuvoiteluun, niin sitä on nyt työnnetty kaikkiin väleihin, ettei kävisi kuivana ekalla startilla.
Voiko öljypainemittarin anturin asentaa jomman kumman tilalle kahdesta torx kantaisesta tulpasta, jotka on öljynsuodattimen jalassa?
Kuva

Tuli myös annettua ensiapua etuvaloumpioille, jotka olivat 35v aikana saaneet hiekkapesua riittävästi. Vesihioin lasit mataksi, jonka jälkeen 2k lakka pintaan ruiskulla, ei ne uudet ole, mutte eivät ne ainakaan huonommat ole, kuin lähtökohta.
Kuva
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

Mulla oli öljynsuodatinjalassa vain yksi tulpattu lähtö ja laitoin siihen öljynpaine letkun ja kyllä se toimii, eli luulis että toimii kummasta vaan. Meinasitko käyttää alkuperäistä mittaria vai jotain muuta?
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: w123 300D -82 ensimmäinen harrasteauto

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Juu tuossa oli kaksi samanlaista tulppaa, toinen oli kuskinpuolen lokasuojan suuntaan ja toinen tulipellin suuntaa, jalkana siis om606 turbon vakio öljysuodatinjalka. Miun on pakko myöntää, etten muista, että ostinko erillisen öljynpainemittarin vai oliko ajatuksena käyttää alkuperäistä. Kun alunperin oli ajatuksena askarrella uudet mittarit vanhaan mittaristoon, mutta nyt aattelin ottaa varaosaautosta sen ehjän mittariston ja vaihtaa nopeusmittarin elektroniseen w126:sta ja asentaa laatikon ajotietokonenäytön, sekä lisämittarit muualle. Alkuperäisessä mittaristossa olisi kuitenkin se hyöty, että varoitus valot, vilkkujen valot, löpömittarit ja öp mittarit toimisivat normaalisti sekä nopeusmittari jos senkin naittaa siitä w126:sta.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Vastaa Viestiin