Lämppäri inisi => vaihdoin puhaltimen, kuvia tapahtumasta
Lämppäri inisi => vaihdoin puhaltimen, kuvia tapahtumasta
Nyt sitten rupesi tuuletin inisemään ja sitä ei oo kovin mukava kuunnella! Onko muita vaihtoehtoja kuin vaihtaa kokonaan uusi tuuletin (139e auts)?
Auttaako öljy mitään? Voiko sinne vaihtaa jonkun laakerin tms?
Kiitoksia neuvoista.
Auttaako öljy mitään? Voiko sinne vaihtaa jonkun laakerin tms?
Kiitoksia neuvoista.
Viimeksi muokannut Mikkoj, Ke 17.11.2004 17:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-----------------------------
W201 250D -89
W201 250D -89
Itellä vinkunu laakeri jo jonkun aikaa. Nyt se sitten eilen sanoi sopimuksen kokonaan irti. Eli laakeri ilmeisesti leikkas kiinni ja sitä myötä meni sulake ja semmost. Toi vaihto on sellanen homma että joka mersuun sen saa tehdä jossain vaiheessa. Tai ainakin itellä on niin käynyt.
MB 190 -89 (ex)
MB 190E 2.3 -88 "Putte" (ex)
MB 300E -89 (ex)
MB 190D 2.5 -86
MB 190E 2.5-16 Turbo -90
MB Actros 2536 -03
MB 190E 2.3 -88 "Putte" (ex)
MB 300E -89 (ex)
MB 190D 2.5 -86
MB 190E 2.5-16 Turbo -90
MB Actros 2536 -03
laakerin rasvaus
En ole varma mersun tuulettimen laakereista, mutta
joissain autoissa huokoisessa liukulaakerissa itsessään on ollut öljyä,
joka aikanaan loppuu.
Sen voi voidella uudestaan siten että lämmittää kuumaksi
ohutta moottoriöljyä ja sujauttaa laakerin sinne.
Muista tietysti varovaisuus öljyn lämmityksen kanssa
Mika
joissain autoissa huokoisessa liukulaakerissa itsessään on ollut öljyä,
joka aikanaan loppuu.
Sen voi voidella uudestaan siten että lämmittää kuumaksi
ohutta moottoriöljyä ja sujauttaa laakerin sinne.
Muista tietysti varovaisuus öljyn lämmityksen kanssa
Mika
Noniin. Neuvojen perusteella päädyin sitten siihen että koitan irroittaa moottorin,ja sitten purkaa sen ja rasvata tää hela. Onkohan kukaan tehny vastaavaa, onko mitään kokemuksia?
MikaVeee: Eli käykös esim Neste city pro? Jollain vaa lämmittää ja hela sinne kylpyyn ja takaisin sitten moottoriin? Onko noi helat yleensä tiukassa niissä moottoreissa?
MikaVeee: Eli käykös esim Neste city pro? Jollain vaa lämmittää ja hela sinne kylpyyn ja takaisin sitten moottoriin? Onko noi helat yleensä tiukassa niissä moottoreissa?
-----------------------------
W201 250D -89
W201 250D -89
Kokemusta tuli kerättyä viime viikolla yhden Sierran korjauksessa. Puhaltimen koppa pois, suihkaus vaseliinia, testaus, koppa kiinni, valmis.Mikkoj kirjoitti:Noniin. Neuvojen perusteella päädyin sitten siihen että koitan irroittaa moottorin,ja sitten purkaa sen ja rasvata tää hela. Onkohan kukaan tehny vastaavaa, onko mitään kokemuksia?
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Niin..
Liukulaakeri on yleensä öljyllä imeytetty ja pehmeämpää - pronssia tms. -kuin ankkurin akseli. Kun voiteluaine häipyy laakeripinnoilta niin silloin on metalli
metallia vasten ja kuluuhan se - laakeri nimittäin. Välys kasvaa niin suureksi
että nuo ruiskuttelut ovat tavallisesti tekohengityksiä. Jos öljyäminen tapahtuu ajoissa saattaa laakeri olla ok pitkiäkin aikoja vielä. Jos et uutta puhallinta halua ostaa niin mittaa helat ja etsi varaosaliikeiden vanhoista laatikoista josko sattuisi sopivat löytymään. Jos ei niin kokeile teollisuustarvikeliikkeista.
Jos ei sieltäkään niin osta pätkä laakeripronssia ja houkuttele joku sorvari
töihin.
Marcus
Liukulaakeri on yleensä öljyllä imeytetty ja pehmeämpää - pronssia tms. -kuin ankkurin akseli. Kun voiteluaine häipyy laakeripinnoilta niin silloin on metalli
metallia vasten ja kuluuhan se - laakeri nimittäin. Välys kasvaa niin suureksi
että nuo ruiskuttelut ovat tavallisesti tekohengityksiä. Jos öljyäminen tapahtuu ajoissa saattaa laakeri olla ok pitkiäkin aikoja vielä. Jos et uutta puhallinta halua ostaa niin mittaa helat ja etsi varaosaliikeiden vanhoista laatikoista josko sattuisi sopivat löytymään. Jos ei niin kokeile teollisuustarvikeliikkeista.
Jos ei sieltäkään niin osta pätkä laakeripronssia ja houkuttele joku sorvari
töihin.
Marcus
- Ville Komulainen
- Asiantuntija
- Viestit: 651
- Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
- Paikkakunta: Mellilä
liukulaakeri
Öljyä kattilaan ja tulet liedelle. Nakkaa laakeri sekaan ja soppa on valmis ;o)
Homman juju on siinä että huokoinen liukulaakeri laajenee kuumetessaan sen verran että öljy imeytyy laakerin sisään. Sitten vaan laakeri takasin..siinähän se koko hommeli.
Miksuti Miksu
Ps. Mitkään pikavoitelut/crc-ruiskutukset eivät auta
Homman juju on siinä että huokoinen liukulaakeri laajenee kuumetessaan sen verran että öljy imeytyy laakerin sisään. Sitten vaan laakeri takasin..siinähän se koko hommeli.
Miksuti Miksu
Ps. Mitkään pikavoitelut/crc-ruiskutukset eivät auta
Noniin. Moottorin irroitin ja paljastui että se on mallia Siemens. Eli käykö sinne mikään muu malli tilalle. Ehdin jo hakea varalle Boschin irtomoottorin, mutta täytynee viedä takasin.
Moottori on prässäämällä kasattu niin niitä laakereita on aika toivotonta irroittaa.
Moottori on prässäämällä kasattu niin niitä laakereita on aika toivotonta irroittaa.
-----------------------------
W201 250D -89
W201 250D -89
puhaltimen vaihto
Puhaltimen vaihto onnistuu 190 ssä näin (oma on mallia -89)
Irroitetaan pyyhkijän varsi, itsellä oli yhdellä ruuvilla kiinni. Irroitetaan myös se musta muovi tuulilasin alapuolelta, parilla ruuvilla ja kiinnikkeellä kiinni, kannattaa väännellä varovasti ettei hajoa.
Sitten näyttää tältä:
Irroitetaan pyyhkijän moottorivipuhärpäkkä, 4 mutteria oisko 10mm. Moottorin tulipellin ruuvit (yht 6 kpl, joista neljä punaiste täppien kohdalla edellisessä kuvassa) joutuu myös löysäämään jotta saa tilaa puhaltimen vaihdolle.
Puhaltimen päällä on myös musta suojamuovi, se irti myös.
Sitten näyttää tältä, puhallin on kolmella ruuvilla kiinni (nuolet).
Puhaltimen johto meni minulla (Siemens mallinen puhallin, Bosch mallissa voipi vaihtaa pelkän moottorin, Behristä en tiedä) akun taakse, joten sen joutuu irroittamaan, kuvassa näkymä akkutilasta taaksepäin. Liitin nuolen osoittamassa paikassa kiinni, joutuu pikkumensselillä kääntään pikkuväkäsiä jotta liitin irtoaa, eli ei siis kannata käyttää liikaa voimaa.
Ja eikun uutta puhallinta (tai moottoria) kehiin. Tuli aika tarkkaan selitettyä mutta eipähän mene turhaa aikaa etsiessä ruuveja tms..
Irroitetaan pyyhkijän varsi, itsellä oli yhdellä ruuvilla kiinni. Irroitetaan myös se musta muovi tuulilasin alapuolelta, parilla ruuvilla ja kiinnikkeellä kiinni, kannattaa väännellä varovasti ettei hajoa.
Sitten näyttää tältä:
Irroitetaan pyyhkijän moottorivipuhärpäkkä, 4 mutteria oisko 10mm. Moottorin tulipellin ruuvit (yht 6 kpl, joista neljä punaiste täppien kohdalla edellisessä kuvassa) joutuu myös löysäämään jotta saa tilaa puhaltimen vaihdolle.
Puhaltimen päällä on myös musta suojamuovi, se irti myös.
Sitten näyttää tältä, puhallin on kolmella ruuvilla kiinni (nuolet).
Puhaltimen johto meni minulla (Siemens mallinen puhallin, Bosch mallissa voipi vaihtaa pelkän moottorin, Behristä en tiedä) akun taakse, joten sen joutuu irroittamaan, kuvassa näkymä akkutilasta taaksepäin. Liitin nuolen osoittamassa paikassa kiinni, joutuu pikkumensselillä kääntään pikkuväkäsiä jotta liitin irtoaa, eli ei siis kannata käyttää liikaa voimaa.
Ja eikun uutta puhallinta (tai moottoria) kehiin. Tuli aika tarkkaan selitettyä mutta eipähän mene turhaa aikaa etsiessä ruuveja tms..
-----------------------------
W201 250D -89
W201 250D -89
Re: Lämppäri inisi => vaihdoin puhaltimen, kuvia tapahtum
Noniin, nyt se hemmetin puhallin pimeni auton oltua pari päivää ulkona sateessa (normaalisti se saa nukkua tallissa lämpöisessä). Sanoi vaan vink-puuh ja pimeni.
Missäs mahtaa olla sulake? Kaikki sulakkeet näyttää ehjältä siellä muovilaatikossa jossa on se läpikuultava kansi (tekstit vain saksaksi, nou habla). Tuli ensin mieleen sulake kun sammui myös kierrätyskytkimestä se punainen valo.
Tosin on voinut se valo sammua jos puhallin kuollessaan antoi virtapiikin tjsp. Samalla kun tuon kytkimen katselee voisi vaihtaa kuskin puolen lämmönsäätimen valon kun se nuolen lamppu on sitä palanut kanssa, minkälainen lanppu tähän pitää olla?
Pakko kai tuo on nyt aukaista kahteen kertaan kun ei tiedä minkämerkkinen laite siellä on (ilmastoitu laitos kyseessä) ja sitten tilata se pelkkä moottori jos sillä pääsee (bosch). Ja sitten kun saa sen osan, niin tehdä sama homma uudelleen kun kyseessä on käyttöpeli ja ilman pyyhkijää ei viitsi ajella ja muutenkin ei viitsi ajella puretulla autolla (pääsee vaan lumi kuitenkin jonnekkin minne ei tarvitsisi).
Jos joku on vaihtanut puhaltimen ilmastoituun (ellei sitten käy nuo mikkojiin ohjeet sellaisenaan), niin saa mielellään kertoa miten homma hoituu ilman turhaa purkamista ja paikkojen rikkomista yms.
Edit: Sittenkin oli mennyt sulake. Ei ensin näkynyt olevan poikki kun sen läpikuultavan muovikannen läpi katselin, mutta kannen irroituksen jälkeen näkyikin jo että sulaketta huutaa.
Saa nähdä milloin selkä paranee sen verran että pääsee purkamaan ja katselemaan puhallinta tarkemmin.
Edit2:
Tämmöinen on ilmastoitu versio: Ahdasta purkaa joten sinne jätin inisemään. Pitää hommata käytettynä koko puhallinhässäkkä ja hieman askarrella uusiksi orkkisversiota paremmaksi ja se sitten paikalleen.
Missäs mahtaa olla sulake? Kaikki sulakkeet näyttää ehjältä siellä muovilaatikossa jossa on se läpikuultava kansi (tekstit vain saksaksi, nou habla). Tuli ensin mieleen sulake kun sammui myös kierrätyskytkimestä se punainen valo.
Tosin on voinut se valo sammua jos puhallin kuollessaan antoi virtapiikin tjsp. Samalla kun tuon kytkimen katselee voisi vaihtaa kuskin puolen lämmönsäätimen valon kun se nuolen lamppu on sitä palanut kanssa, minkälainen lanppu tähän pitää olla?
Pakko kai tuo on nyt aukaista kahteen kertaan kun ei tiedä minkämerkkinen laite siellä on (ilmastoitu laitos kyseessä) ja sitten tilata se pelkkä moottori jos sillä pääsee (bosch). Ja sitten kun saa sen osan, niin tehdä sama homma uudelleen kun kyseessä on käyttöpeli ja ilman pyyhkijää ei viitsi ajella ja muutenkin ei viitsi ajella puretulla autolla (pääsee vaan lumi kuitenkin jonnekkin minne ei tarvitsisi).
Jos joku on vaihtanut puhaltimen ilmastoituun (ellei sitten käy nuo mikkojiin ohjeet sellaisenaan), niin saa mielellään kertoa miten homma hoituu ilman turhaa purkamista ja paikkojen rikkomista yms.
Edit: Sittenkin oli mennyt sulake. Ei ensin näkynyt olevan poikki kun sen läpikuultavan muovikannen läpi katselin, mutta kannen irroituksen jälkeen näkyikin jo että sulaketta huutaa.
Saa nähdä milloin selkä paranee sen verran että pääsee purkamaan ja katselemaan puhallinta tarkemmin.
Edit2:
Tämmöinen on ilmastoitu versio: Ahdasta purkaa joten sinne jätin inisemään. Pitää hommata käytettynä koko puhallinhässäkkä ja hieman askarrella uusiksi orkkisversiota paremmaksi ja se sitten paikalleen.
Viimeksi muokannut AK47, Ti 24.01.2006 03:55. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Siirsin nuo kuvat takaisin serverille niin näkyy täälläkin, olkaapas hyvä! Joku niitä kyseli..
Sellanen huomio tuosta omasta hommasta kun vaihdoin silloin tilalle purkupuhaltimen, ostin jostain purkaamosta. Se toimi aluks hyvin, mutta jouduin avaamaan noi suojukset parin kk jälkeen kun sekin rupesi kitisemään. Silloin ruiskin vaan suruttua ruiskuvaseliini (muistaakseni) pyörivään moottooriin. Sen jälkeen on toiminut kitisemättä vuoden verran.
Eli kannattaa kokeilla tuora rasvausta jos se vain kitisee. Jos rupeaa jo rohisemaa tms kummaa ääntä pitämään niin moottorin vaihto on varmaan ajankohtaista.
Toinen huomautus!
Samalla kun käyttää tuon pyyhkijän vivuston irti, kannattaa irroittaa tuon harmaan kotelon pohjasta 5 ristipääruuvia, raottaa päätä meisselillä ja ruikkia sinnekin koneistoon samaa ruiskuvaseliinia.
Jos joku tietää miten sen kannen saa kokonaan irti tuosta pyyhkijän kotelosta niin kertokaa minullekin, itse en uskaltanut vääntää enkä löytänyt enää irroitettavia ruuvejakaan..
Sellanen huomio tuosta omasta hommasta kun vaihdoin silloin tilalle purkupuhaltimen, ostin jostain purkaamosta. Se toimi aluks hyvin, mutta jouduin avaamaan noi suojukset parin kk jälkeen kun sekin rupesi kitisemään. Silloin ruiskin vaan suruttua ruiskuvaseliini (muistaakseni) pyörivään moottooriin. Sen jälkeen on toiminut kitisemättä vuoden verran.
Eli kannattaa kokeilla tuora rasvausta jos se vain kitisee. Jos rupeaa jo rohisemaa tms kummaa ääntä pitämään niin moottorin vaihto on varmaan ajankohtaista.
Toinen huomautus!
Samalla kun käyttää tuon pyyhkijän vivuston irti, kannattaa irroittaa tuon harmaan kotelon pohjasta 5 ristipääruuvia, raottaa päätä meisselillä ja ruikkia sinnekin koneistoon samaa ruiskuvaseliinia.
Jos joku tietää miten sen kannen saa kokonaan irti tuosta pyyhkijän kotelosta niin kertokaa minullekin, itse en uskaltanut vääntää enkä löytänyt enää irroitettavia ruuvejakaan..
-----------------------------
W201 250D -89
W201 250D -89
Tuosta irtolaakerin keittämisestä. Vähemmällä pääsee kun laittaa laakerin etusormen päähän pystyyn ja täyttää piripintaan öljyllä , sitten peukalo toiseen päähän ja toinen käsi kaverina puristaa. Muutamassa sekunnissa näet kun laakeri rupeaa hikoileen ulkopinnaltaan läpitunkevasta öljystä. Varmasti täynnä öljyä ja nopeasti [/quote]
[/quote]Näinhän sitä on tehty kautta aikain,eikö nyky nuoriso vain tiedä.mopopeehoo7 kirjoitti:Tuosta irtolaakerin keittämisestä. Vähemmällä pääsee kun laittaa laakerin etusormen päähän pystyyn ja täyttää piripintaan öljyllä , sitten peukalo toiseen päähän ja toinen käsi kaverina puristaa. Muutamassa sekunnissa näet kun laakeri rupeaa hikoileen ulkopinnaltaan läpitunkevasta öljystä. Varmasti täynnä öljyä ja nopeasti
Voiko tuota nyt enää "tyyppiviaksi" sanoa jos on noin pitkään kestänyt.._palomaki_ kirjoitti:onko kellään kuvia w124 tuulettimen irroituksesta.. ei vissii oo samalla lailla ku 190:ssä? Pitäis saada jotain rasvaa väliin ku tuuletin vinkuu... on vissiin joku tyyppivika toi tuuletin ku kaverilla alko kans puolen miljoonan jälkee vinkumaa sataysikymppisessä...
Kai se moottorikin kaipailis huoltoa vähän..
-----------------------------
W201 250D -89
W201 250D -89