W203 ja matalilla kierroksilla raskas ohjaus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Naamis
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 25.10.2016 14:50

W203 ja matalilla kierroksilla raskas ohjaus

Viesti Kirjoittaja Naamis »

Moi,

Hieman outo ongelma käsissä. Alle 1000-kierroksen ohjaustehostin on todella raskas. Heti kun antaa kierroksia, se herää taas henkiin ja ohjaus muuttuu normaaliksi. Neste oli hieman päässyt alarajalle, mutta sitä on lisätty ja rattia heiluttelemalla ilmattu kuplat pois. Ongelma vaan ei poistunut. Mistä kannattaa lähteä ongelmaa etsimään?

Tällä hetkellä ajatuksissa joko pumpun purku ja "kunnostus". Eli uudet tiivisteet yms, uusi pumppu (kallista lystiä) tai sitten jos vika on muualla, esim hihna. Neuvoa kaivataan kun alkaa olla aikamoinen rahareikä tuo auto juuri nyt.
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: W203 ja matalilla kierroksilla raskas ohjaus

Viesti Kirjoittaja hanta »

Naamis kirjoitti:Moi,

Hieman outo ongelma käsissä. Alle 1000-kierroksen ohjaustehostin on todella raskas. Heti kun antaa kierroksia, se herää taas henkiin ja ohjaus muuttuu normaaliksi. Neste oli hieman päässyt alarajalle, mutta sitä on lisätty ja rattia heiluttelemalla ilmattu kuplat pois. Ongelma vaan ei poistunut. Mistä kannattaa lähteä ongelmaa etsimään?

Tällä hetkellä ajatuksissa joko pumpun purku ja "kunnostus". Eli uudet tiivisteet yms, uusi pumppu (kallista lystiä) tai sitten jos vika on muualla, esim hihna. Neuvoa kaivataan kun alkaa olla aikamoinen rahareikä tuo auto juuri nyt.
Tää on vähän arvailua, mutta omasta on tehostajaongelmat tulleet kuntoon (halvalla) vaihtamalla tehostajan öljyt. Etupyörät ilmaan, paluuletku sieltä pumpun päästä irti, ja ratin kääntelyä edes takas, jolloin öljyt tulee paluuletkusta ulos. Välillä uutta öljyä säiliöön, ettei pääse ilmaa joukkoon. Mulla on sellainen käsitys, että säiliön pohjassa on siivilä,(?) joka likaantuessaan estää öljyn kiertoa.
W203CDI
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W203 ja matalilla kierroksilla raskas ohjaus

Viesti Kirjoittaja atlas »

Voi auttaa öljyn vaihto...oletko varma että hihna ei luista tuolla raskas vääntö alueella?
Tehostajan pumppu yleensä kestää auton iän toisin kuin wv ja audeissa jotka on huonoja pumppuja mutta älä korjaa sitä kun itse pumppu pesä voi olla huono...eli ilmo sitten osto osioon ja kun ilmoitat vuosimallin ja millä koneella niin ehjää pumppua käytettyä vaan tilalle.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Naamis
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 25.10.2016 14:50

Re: W203 ja matalilla kierroksilla raskas ohjaus

Viesti Kirjoittaja Naamis »

Kiitoksia vinkeistä. Tuo on aika edullinen testata tuo öljyn vaihto. Josko ne sitten olisivat hapantuneet. Mikä on paras tapa todentaa tuo hihnan luistaminen? Oletettavasti jollakin tavalla katsekontakti pyörään ja ratin heiluttelua? Olisi todellakin helpointa saada nämä ongelmat kuitattua joko öljyn vaihdolla tai sitten hihnan vaihdolla ennen kuin alkaa pumppua irroittelemaan.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W203 ja matalilla kierroksilla raskas ohjaus

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kyllä se hihna yleensä kitisee ja kokeilee vielä että se on suht tiukalla että olisi kiristäjä ehjä jousinen mutta kyllä se silloin laturikin huudattaisi hihnaa savun kera kun ottaa se laturikin voimaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Naamis
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 25.10.2016 14:50

Re: W203 ja matalilla kierroksilla raskas ohjaus

Viesti Kirjoittaja Naamis »

atlas kirjoitti:Kyllä se hihna yleensä kitisee ja kokeilee vielä että se on suht tiukalla että olisi kiristäjä ehjä jousinen mutta kyllä se silloin laturikin huudattaisi hihnaa savun kera kun ottaa se laturikin voimaa.
Mielestäni näitä oireita ei ole esiintynyt. Noh, katsotaan ajan kanssa läpi ja halvin ensitoimi lienee tuo öljyn vaihto (ja samalla sen suodattimen puhdistus)
Naamis
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 25.10.2016 14:50

Re: W203 ja matalilla kierroksilla raskas ohjaus

Viesti Kirjoittaja Naamis »

Valitettavasti öljyjen vaihdolla ei ollut merkitystä ja suodatinta en edes löytänyt. W203 öljysäiliö on hyvin erilainen kuin näkemissäni esimerkeissä, joissa on iso sälilö, jonka pohjassa tuo suodatin majailee. Selkeää indikaatiota hihnan luistamisesta ei näy (eikä kuulu) joten pelkäänpä pumpun "siivekkeiden" kuluneen. Näitäkin ilmeisesti voi vaihtaa, mutta lienee järkevämpää vain vaihtaa koko pumppu... Todella tiukassa välissä näyttäisi olevan. Löytyisikö asiaa jo kokeilleilta vinkkejä, miten hermot ja rystyset pidetään kunnossa projektin aikana?
Vastaa Viestiin