Uusi A-mersu, missä ajonautinto?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
The Thing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: To 01.03.2012 23:34

Uusi A-mersu, missä ajonautinto?

Viesti Kirjoittaja The Thing »

Tuli ajettua ihan uutta A-mersua (180 A) ja onhan se parempi kun ne ensimmäiset aat, mutta miksi tässä ohjaus on kuin mikroautosta? Tuli mieleen pösö 206 (joka mulla oli 2000-luvun alussa), joka sekin on/oli mukava kaupungissa ajettava, mutta maantiellä kauhea ja menee kuin käärme. Pienikin ohjauspyörän liike esimerkiksi moottoritien loivassa kaarteessa ja joutuu korjaamaan koko ajan. Auto ei mene tavallaan koskaan suoraan, kuten mun W124, joka menee kuin raiteilla. Kyllä hätäseen ohjaukseen toki tottuu, kuten anoppiinsa, mutta kauhea se on silti.

Takanäkyvyys on A:ssa - kuten yleensäkin nykyautoissa - aika olematon, joten parkkitutka on tarpeen ja siksi se kai melkein kaikissa uusissa autoissa onkin. Peruuttamisessa ahtaaseen tilaan, peileistä ei näy, pakko katsoa parkkikameran kuvaan. Äänieristys melko hyvä, muttei voita W124 meseä edelleenkään.

Mietin tälläistä elektroniikkahömppää ajaessani, että entä kun auto on 15v vanha, voi olla että menee jo paaliin kun kalliita korjata kaikenlaiset sähköhömpät ja sähköiset käsijarrut jne jne. Tuo autohan ei anna edes käynnistää itseään jos sitä ei tee ns "oikein"...entä kun joku anturi kyrvähtää ja luulee että teet jotain väärin? Auto ei käynnisty kun sitä ohjaa tietokone! Mielenkiinnolla odotan kun nää nykyautot tulee esim 20-vuoden ikään, niin miten ovat kestäneet.
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Uusi A-mersu, missä ajonautinto?

Viesti Kirjoittaja simoks »

Eikai tommosiin oo mitään syytä kajota niin kauan kun nää halvat perusmersut w124&w210 jne vielä saa liikkua. Mitä odotit? :D
W210 E320cdi
The Thing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: To 01.03.2012 23:34

Re: Uusi A-mersu, missä ajonautinto?

Viesti Kirjoittaja The Thing »

simoks kirjoitti:Eikai tommosiin oo mitään syytä kajota niin kauan kun nää halvat perusmersut w124&w210 jne vielä saa liikkua. Mitä odotit? :D
Mietin vaan että tähänkö tämä nykyautoilu on mennyt? Ei ole oikeasti mikään parempi ajettava, kauheasti vain sähköhärpakkeleitä. Kun yritin käynnistää auton ns "väärin"(mielestäni oikein, mutta ei kai ollut sitten kytkin tarpeeksi painettuna), niin joutu minuutin ajan pistää virtoja pois ja kokeilla uudestaan että tietokone tajus että nyt käynnistetään auto ns. oikein...siinä vaiheessa alko jo vituttaan että päästääkö tietokone mut ajamaan lainkaan! Siinä vaiheessa totesin että ei , en osta koskaan tällästä tietokonetta autokseni.

Hyvää uusis autoissa tavallaan on se että CAN-väylät tuli(sähköjohdot väheni), mutta elektroniikkaa on sen verran että myöhemmässä vaiheessa korjaaminen on kannattamatonta. Miten esim iso LCD näyttö kestää, ja kun autossa on Eco drive systeemi, niin startti on lujilla jne...kalliiksi tulee. Maksaa sikana. Haluan todellakin nähdä missä nää nykyiset A meset on 20 vuoden päästä...ajetaanko niillä, vai onko paalissa.

Talvikelillä oli hyvä tehdä myös hieman pieni testi ja huomasin että uusi A (uusilla nastarenkailla) hieman aliohjautuu kunnon kaarteissa, sen jälkeen ajoin saman omalla w124:llä (vanhoilla nastarenkailla) ja käyttäytyminen oli HYVIN rauhallista, meni kuin juna samalla vauhdilla ja ASD ei edes kytkeytynyt. Eli nykymaailma tekee paskaa ja ihmiset ostaa!
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Uusi A-mersu, missä ajonautinto?

Viesti Kirjoittaja RH »

The Thing kirjoitti:Kyllä hätäseen ohjaukseen toki tottuu, kuten anoppiinsa, mutta kauhea se on
....kuten anoppikin... :lol: :wink:
Ei vaan, sulla on nyt väärä lähtökohta. Sitä uutta Aata pitäisi verrata 90-luvun ekoihin Aaakosiin ja W124:ää tähän uuteen Eemeliin. Siis väärä vertailupari :D :wave:
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: Uusi A-mersu, missä ajonautinto?

Viesti Kirjoittaja simosami »

A-sarja ajo-ominaisuudet

Kun tuli esiin A-sarjan huono ohjaus, herkkyys suunnan vaihteluille, tulee väkisin mieleen, että mikähän versio oli kyseessä.

Oma A-sarjan lyhyt testi ei tuonut moista esiin. En kyllä jaksa muistaa, mikä varustepaketti siinä omassa ajamassa oli. Mutta pikku luokan autoista kuului kyllä varmasti keskitason yläpuolelle.

Kaikkien, ainakin toisen polven(= 2 tai useampi omia mersuja) mersumiehen luulisi tietävän että on kaksi eri asiaa, eli kuin kaksi eri autoa, ajaa perus-penkkistä neekeri-mallin autoa, verrattuna Comfort-penkistä, parametri-ohjauksella varustettua autoa.

A-sarjan varusteet
http://www.mercedes-benz.fi/content/med ... 190816.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Sivu 11, varustenumero 213, Direct Steer ohjaus. (= ns parametrinen ohjaus)

Näissä ajokokemusta parantavissa varusteissa on se paha puoli, että ne aiheuttavat pahaa riippuvuutta. Ja lompakko pysyy ohuempana.
Parasta tietysti olisi, että ne olisivat vakiona.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
The Thing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: To 01.03.2012 23:34

Re: Uusi A-mersu, missä ajonautinto?

Viesti Kirjoittaja The Thing »

simosami kirjoitti:A-sarja ajo-ominaisuudet

Kun tuli esiin A-sarjan huono ohjaus, herkkyys suunnan vaihteluille, tulee väkisin mieleen, että mikähän versio oli kyseessä.

Oma A-sarjan lyhyt testi ei tuonut moista esiin. En kyllä jaksa muistaa, mikä varustepaketti siinä omassa ajamassa oli. Mutta pikku luokan autoista kuului kyllä varmasti keskitason yläpuolelle.

Kaikkien, ainakin toisen polven(= 2 tai useampi omia mersuja) mersumiehen luulisi tietävän että on kaksi eri asiaa, eli kuin kaksi eri autoa, ajaa perus-penkkistä neekeri-mallin autoa, verrattuna Comfort-penkistä, parametri-ohjauksella varustettua autoa.

A-sarjan varusteet
http://www.mercedes-benz.fi/content/med ... 190816.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Sivu 11, varustenumero 213, Direct Steer ohjaus. (= ns parametrinen ohjaus)

Näissä ajokokemusta parantavissa varusteissa on se paha puoli, että ne aiheuttavat pahaa riippuvuutta. Ja lompakko pysyy ohuempana.
Parasta tietysti olisi, että ne olisivat vakiona.
En tullut katsoneeksi mikä varustelutaso oli tossa ko. ajamassani yksilössä ja kyllä varmasti kuuluu pikkuautoluokan yläpäähän. Hyvää A-mersussa oli tilat, kaikki hallintalaitteet oli hyvin käsillä ja polkinten asettelu oli hyvä, eli pystyy ajamaan ongelmitta talvimonoillakin. Kaupungissa kiva ajaa, pidemmillä maantierupeamilla ei, koska liian hätänen ohjaus.
Lisäksi kaipaisin autoon kun autoon lisäkyynärtukea, jonka saa tarvittaessa käännettyä käyttöön pidemmillä matkoilla. Tämä on matkamallin lankuissa, ja tuttu jo W123 ajoilta. Miksei tälläsiä hyviä varusteita laiteta pikkumersuihinkin sen sijaan että lisätään kaikkea turhaa sähköhilpaketta.
Avatar
Legge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Ke 09.01.2013 15:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi A-mersu, missä ajonautinto?

Viesti Kirjoittaja Legge »

Muualla kuin Suomessa pikkuautot ostetaan yleensä kaupunkikäyttöön, joten ne suunnitellaan siihen sopivaksi. En tiedä, ovatko muuttaneet jotain faceliftin yhteydessä, mutta ei tuo meikäläisen A ollut mikään hirveä venkoilija maantiellä. Luovutuksen jälkeen tuli ajettua heti seuraavana päivänä 800 kilometriä Lappiin, eikä se työltä tuntunut. Mitään ihmeellisempiä varusteita tuossa ei ollut Urban-paketin, peilipaketin ja xenoneiden lisäksi. Toki isommat mallit ovat aina vakaampia kruisereita, ja sen huomaa varmasti helpommin, jos ei ole tottunut hirveästi pikkukipoilla ajamaan.

Kuulostaa siltä, että tuossa ajamassasi autossa oli jotain vikaa kytkinpolkimen tunnistimessa. Ei sen sekaisin pitäisi mennä, vaikka yrittäisi ensin käynnistellä "väärin".
Ajossa: Kia ProCeed GT 2020
Ex:
W205 C180 A Edition AMG 2018
S204 C180 CDI AMG 2013
W176 A180 BE Urban 2013
Nippu Pösöjä ja vanha Bemari
D-MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 03.12.2011 19:41

Re: Uusi A-mersu, missä ajonautinto?

Viesti Kirjoittaja D-MB »

Legge kirjoitti:Muualla kuin Suomessa pikkuautot ostetaan yleensä kaupunkikäyttöön, joten ne suunnitellaan siihen sopivaksi. En tiedä, ovatko muuttaneet jotain faceliftin yhteydessä, mutta ei tuo meikäläisen A ollut mikään hirveä venkoilija maantiellä. Luovutuksen jälkeen tuli ajettua heti seuraavana päivänä 800 kilometriä Lappiin, eikä se työltä tuntunut. Mitään ihmeellisempiä varusteita tuossa ei ollut Urban-paketin, peilipaketin ja xenoneiden lisäksi. Toki isommat mallit ovat aina vakaampia kruisereita, ja sen huomaa varmasti helpommin, jos ei ole tottunut hirveästi pikkukipoilla ajamaan.

Kuulostaa siltä, että tuossa ajamassasi autossa oli jotain vikaa kytkinpolkimen tunnistimessa. Ei sen sekaisin pitäisi mennä, vaikka yrittäisi ensin käynnistellä "väärin".
Pari kertaa A sarjalaista vuokranneena voin myös todistaa, että kyllä se suoraan kulkee sekä Espanjassa, että Saksassa. Taitaa The Thingin vanhuksen ohjauksessa olla niin paljon klappia, että se että auto kääntyy ratin kääntyessä tulla yllätyksenä.
S212 350CDI 2011, Volvo XC60 D4 AWD 2015
Avatar
Heimonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Su 06.01.2008 01:26
Paikkakunta: Cote d'Azur / Espoo / Tampere

Re: Uusi A-mersu, missä ajonautinto?

Viesti Kirjoittaja Heimonen »

Mersuhan on yrittänyt nuorentaa imagoaan ja tämä on tietysti vaikuttanut myös uudempien mallien ajotuntumaan. Jos on tottunut vanhan liiton mersujen vanha lehmä-tyyliseen ohjaukseen, niin helposti kaikki nopeampi reagointi tuntuu sen rinnalla väärältä. Toisaalta nykyautoissa yleisesti (en tiedä A-sarjasta) on siirrytty sähköisiin ohjaustehostimiin - ilmeisesti kustannus- ja polttoaineen kulutussyistä - ja aika vaikea on löytää sähköiseen tehostimeen yhtä hyvää tuntumaa kuin hydraulisisissa on/oli.

Itselläni on ollut Suomessa kerran vuokralla viikon ajan A-sarjalainen ja positiivinen vaikutelma siitä jäi, ohjauksessakaan en muista mitään ongelmallista havainneeni, ihan vakaasti se meni ja ilman jatkuvaa kaitsemista. Aika paljon kauheampiakin ohjauksia olen tuon koko- ja hintaluokan autoissa kokenut.
Vito Mixto Select Long 114 CDI :: 7G-tronic plus :: Obsidian musta
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13215
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Uusi A-mersu, missä ajonautinto?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Ei ole tainnut kukaan A-sarjan omistaja olla ajellut 124:lla vai mistähän johtuu että ei ole tarvetta kommentoida ajokokemuksia. :wink:
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: Uusi A-mersu, missä ajonautinto?

Viesti Kirjoittaja RAM »

Eikös se ole hyvä, jos pieni auto tuntuu pieneltä, keskikokoinen auto keskikokoiselta ja iso auto isolta?

Silloin voi valita sen mistä tykkää.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Uusi A-mersu, missä ajonautinto?

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Muutamalla uudehkolla A:lla ajaneena en löytänyt ajo ominaisuuksissa moitittavaa.
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
oskari_61
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Su 25.09.2016 08:31

Re: Uusi A-mersu, missä ajonautinto?

Viesti Kirjoittaja oskari_61 »

Itselläni 6000km ajettu AMG varustepaketilla oleva malli. Ohjaus todella hyvä kaupungissa kun valitsee sport asetuksen. Mutta ei sovellu maantielle. Mitään ongelmaahan tuo ei tuota koska valinnan voi suorittaa ajaessa. Madallettu sport alusta ei kyllä mikään hyvä lapinmatkailuun. Ja ajaminen tosiaan on nautinnollista. Ajomukavuus taas pitkillä matkoilla ei ehkä parasta, mutta kun pääsee mutkaiselle pikkutielle se palkitsee kaiken kurjuuden. 180 A todella hyvä tarkoitukseensa. Sohvat on erikseen.
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: Uusi A-mersu, missä ajonautinto?

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Käypä kokeilemassa vaikka Kia Niro, me vaimon kanssa käytiin, saa vähän vertailupohjaa miten hyviä on A mersutkin ajaa. Tosin en ole ymmärtänyt esim Golfin hehkutusta hyvästä ajettavuudesta, Skodat taas on olleet minusta ihan hyviäkin. Aika paljon joudun ajamaan eri autoilla pitkiä reissuja ja kummasti sitä nauttii kun pääsee oman mukavan ja hiljaisen mersun rattiin.
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 770
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Re: Uusi A-mersu, missä ajonautinto?

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Ajettavuuden arvostelussa pitää lähteä aina siitä, että onko auto nelipyöräsuunnattu. Uudesta lähtien. Kaikki mielipiteet tätä toimenpidettä arvosteltaessa yksilö // automalli ovat melko merkityksettömiä.
Tehtaalta tullessaan ne eivät sitä ole, se on uuden ostajan tiedostettava ja hoidettava homma, takuuseen tai omalla rahalla.
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
Smirre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 26.10.2016 19:24
Paikkakunta: Nummela

Re: Uusi A-mersu, missä ajonautinto?

Viesti Kirjoittaja Smirre »

Mariini kirjoitti:Ajettavuuden arvostelussa pitää lähteä aina siitä, että onko auto nelipyöräsuunnattu. Uudesta lähtien. Kaikki mielipiteet tätä toimenpidettä arvosteltaessa yksilö // automalli ovat melko merkityksettömiä.
Tehtaalta tullessaan ne eivät sitä ole, se on uuden ostajan tiedostettava ja hoidettava homma, takuuseen tai omalla rahalla.
Miksi näin on, jos on? Mikä idea on päästää auto tehtaan laadunvalvonnasta läpi ilman, että noinkin merkittävä ja sinänsä yksinkertainen asia ei ole säädetty kohdalleen. :wtf:
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: Uusi A-mersu, missä ajonautinto?

Viesti Kirjoittaja simosami »

Smirre kirjoitti:
Mariini kirjoitti:Ajettavuuden arvostelussa pitää lähteä aina siitä, että onko auto nelipyöräsuunnattu. Uudesta lähtien. Kaikki mielipiteet tätä toimenpidettä arvosteltaessa yksilö // automalli ovat melko merkityksettömiä.
Tehtaalta tullessaan ne eivät sitä ole, se on uuden ostajan tiedostettava ja hoidettava homma, takuuseen tai omalla rahalla.
Miksi näin on, jos on? Mikä idea on päästää auto tehtaan laadunvalvonnasta läpi ilman, että noinkin merkittävä ja sinänsä yksinkertainen asia ei ole säädetty kohdalleen. :wtf:

Kun katselee vaikka oheista C-sarjan kokoonpanoa, ymmärtää, että paljoa ole aikaa hieroa mitään ylimääräistä, kuten vaikka niitä alustansäätöjä.
Kait se valmis auto ajetaan vaan tunnistinlevyn yli, ja vihreä valo syttyy. Jos on pahasti pielessä, vedetään sitten sivuun.

Jälkimarkkinointi sitten hoitaa tyyliin: kyllä noi eturenkaat on kuluneet vaan sen takia toisesta reunasta 10.000km matkalla, kun se auto on niin painava.
(Kyseessä oli 1240kg painava, bensakoneinen ja takavetoinen uutena ostettu auto)

Tässä mielenkiintoista kuvaa C:n kokoonpanosta (s/w205)
Näkee, kuinka alusta ja kori naitetaan kokonaisina palasina.

https://youtu.be/tb_1TrpUrmQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 770
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Re: Uusi A-mersu, missä ajonautinto?

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Niitä autoja kuule puskee tehtaalta siihen tahtiin ulos ettei niille voida/ei kannata tehdä kuin pikasuuntaus "sinnepäin" arvoille. Ehkä jossain RR hintaluokassa luovutetaan ajoneuvo nelipyöräsuunnattuna asiakkaalle.

Suurimmalle osalle se pikasuuntaus on max. 120km/h nopeuksille asti "ihan ok." Mutta se ei ole "just."
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
Smirre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 26.10.2016 19:24
Paikkakunta: Nummela

Re: Uusi A-mersu, missä ajonautinto?

Viesti Kirjoittaja Smirre »

Millä tavoin tällainen "pikasuuntaus" sitten tehdään?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13215
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Uusi A-mersu, missä ajonautinto?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Entä miten se 124 suunnattiin tehtaalla sinne yli autobahn nopeuksille?

Kai olette käyneet tehtaalla katsomassa miten nopeasti ne robotit mittaa ja säätää autoa tarkkuudella mihin ei varmasti normi korjaamon nelipyöräsuuntauksessa päästä. Noihin kilpureiden säätöihin en ota kantaa, A-sarja sen paremmin kuin 124 ei kuulu siihen sarjaan. Ei mikään muukaan kokoonpanovaihe kestä tehtaalla läheskään yhtä kauan kuin korjaamolla, monesta ymmärrettävästä syystä.

Suurin osa mersun tehtaan tuotannosta on suunniteltu ajettavaksi Saksan moottoriteillä eikä siellä ole varaa jättää suuntauksia puolitiehen. Jos joku Veholta haettu auto vaatii alustan säätöä niin todennäköisimmin jossain kuljetuksen aikana on aiheutettu vahinkoa.
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: Uusi A-mersu, missä ajonautinto?

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

Olen myös tuon nelipyörä suuntauksen kannalla jos auto on levoton ajettava, todennäköisesti ne kootaan tehtaalla johonkin oletusarvoihin säätöjen keskivaiheille? mittatarkkuudesta (ja tuurista) riippuu kuinka hyvin on kulmat kohdallaan.
Aikoinaan (80 luvun alku) tein itsekin Volvojen ensi huoltoja jotka tehtiin hyvin pienillä kilometreillä olisiko ollut 500 Km ja siihen kuului aurauksen tarkastus/säätö ja jos näkyi jotain erikoista renkaissa tai asiakas valitti niin tarkastettiin caster ja camberkin, taka akseli oli jäykkä joten säädöt koski vain etuakselia.
Kävin viime syksynä Bremenissä juurikin C mersun valmistusta katsomassa ja muistelen että mitä siellä näkyi niin akselistot tulevat jo valmiiksi koottuina isoina komponentteina jotka lienee koottu jigissä tai sitten muuten valmiisiin mittoihin, varsinaisella kokoonpano linjalla ei niitä todellakaan säädetä.
Sitä en tiedä mitä tehdään lopputarkastuksessa, todennäköisesti siellä on jokin tunnistin(levy/laite) joka havaitsee suurimmat heitot auton ohi rullatessa.
Lohdullista on kuitenkin mersun kohdalla että alusta voidaan säätää kohdilleen ja ajettavuus hyväksi. Sinnikkyytä se saattaa vaatia varsinkin takuun piikkiin. Itse valitin uuden C:n ajettavuutta Veholla, niin väitettiin pikaisen tarkastuksen jälkeen kirkkain silmin kaiken olevan arvoissa "riittävän" hyvin joten heidän suosituksestaan vaihdoin uudet talvirenkaat kahdesti, Good Year Nokiaksi ja viimein Nokiat Conteiksi kun sekään ei auttanut vaihdettiin vielä tarvikevanteet Mb alkuperäisiksi, vasta kun käytin auton Bosch car servicen mittauksessa ja vein tulosteen (jossa oikean takapyörän kulmat ulkona ohjearvoista) Veholle, sain heidät säätämään arvot kohdilleen. Seuraava Mersuni säädettiinkin kerrasta kuntoon (taitavat muistaa jo minut). Joka tapauksessa minulle on siis osunut kaksi W204 face lift mersua joissa oli selkeästi säädön tarvetta tehtaan jäljiltä.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Uusi A-mersu, missä ajonautinto?

Viesti Kirjoittaja RH »

Mariini kirjoitti:Ehkä jossain RR hintaluokassa luovutetaan ajoneuvo nelipyöräsuunnattuna asiakkaalle.
"
Useimmat auton ostajat varmaaan on tyytyväisiä autoonsa, niin miksi teettäää ylimääräistä luovutushuollossa. Onnistunee pyydettäessä kuitenkin ihan tavan autossakin.
JuKoS kirjoitti:. Tosin en ole ymmärtänyt esim Golfin hehkutusta hyvästä ajettavuudessa, Skodat taas on olleet minusta ihan hyviäkin.
Niin, se reikäpallo on kyllä ihan mainio peli. Mitä tulee Skodaan ja Volkkariin ajettavuuden suhteen, niin voipi kyllä ihan surutta vetää = -merkit. Niin samanlaisia ovat. Skodassa taidetaan kyllä yleisemmin käyttää simppeliä taka-akselia, joka volkkarista löytyy vain mallisarjan alapäästä(?).
Mutta: takaisin mersuihin. Nykyaakkonen ei ole minua koskaan suuremmin kiinnostanut, eli ajettavuuskeskustelu siltä osin on kohdaltani ihan..., mutta pitänee kuitenkin käydä pikatyypeillä, kun tulee tilaisuus. Mitä tuosta lukenut, niin ihan mainioksi peliksi luokassaaan kuitenkin käsittääkseni arvioitu.
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Uusi A-mersu, missä ajonautinto?

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Jotenkin minun on vaikea kuvitella että uusi A olisi huonompi ajaa kuin 25 vuotta vanhempi W124. :)
The Thing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: To 01.03.2012 23:34

Re: Uusi A-mersu, missä ajonautinto?

Viesti Kirjoittaja The Thing »

D-MB kirjoitti:
Legge kirjoitti:Muualla kuin Suomessa pikkuautot ostetaan yleensä kaupunkikäyttöön, joten ne suunnitellaan siihen sopivaksi. En tiedä, ovatko muuttaneet jotain faceliftin yhteydessä, mutta ei tuo meikäläisen A ollut mikään hirveä venkoilija maantiellä. Luovutuksen jälkeen tuli ajettua heti seuraavana päivänä 800 kilometriä Lappiin, eikä se työltä tuntunut. Mitään ihmeellisempiä varusteita tuossa ei ollut Urban-paketin, peilipaketin ja xenoneiden lisäksi. Toki isommat mallit ovat aina vakaampia kruisereita, ja sen huomaa varmasti helpommin, jos ei ole tottunut hirveästi pikkukipoilla ajamaan.

Kuulostaa siltä, että tuossa ajamassasi autossa oli jotain vikaa kytkinpolkimen tunnistimessa. Ei sen sekaisin pitäisi mennä, vaikka yrittäisi ensin käynnistellä "väärin".
Pari kertaa A sarjalaista vuokranneena voin myös todistaa, että kyllä se suoraan kulkee sekä Espanjassa, että Saksassa. Taitaa The Thingin vanhuksen ohjauksessa olla niin paljon klappia, että se että auto kääntyy ratin kääntyessä tulla yllätyksenä.
Hehheh, jos ohjauksessa mun w124:ssä olisi klappia, niin sehän olisi hirveä ajettava maantiellä, kuten muutkin jossa on klappia ohjausvaihteessa..sillonhan se vasta vaeltaiskin, mutta eipä vaeltele, vaan menee kun juna.
The Thing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: To 01.03.2012 23:34

Re: Uusi A-mersu, missä ajonautinto?

Viesti Kirjoittaja The Thing »

JuKoS kirjoitti:Olen myös tuon nelipyörä suuntauksen kannalla jos auto on levoton ajettava, todennäköisesti ne kootaan tehtaalla johonkin oletusarvoihin säätöjen keskivaiheille? mittatarkkuudesta (ja tuurista) riippuu kuinka hyvin on kulmat kohdallaan.
Aikoinaan (80 luvun alku) tein itsekin Volvojen ensi huoltoja jotka tehtiin hyvin pienillä kilometreillä olisiko ollut 500 Km ja siihen kuului aurauksen tarkastus/säätö ja jos näkyi jotain erikoista renkaissa tai asiakas valitti niin tarkastettiin caster ja camberkin, taka akseli oli jäykkä joten säädöt koski vain etuakselia.
Kävin viime syksynä Bremenissä juurikin C mersun valmistusta katsomassa ja muistelen että mitä siellä näkyi niin akselistot tulevat jo valmiiksi koottuina isoina komponentteina jotka lienee koottu jigissä tai sitten muuten valmiisiin mittoihin, varsinaisella kokoonpano linjalla ei niitä todellakaan säädetä.
Sitä en tiedä mitä tehdään lopputarkastuksessa, todennäköisesti siellä on jokin tunnistin(levy/laite) joka havaitsee suurimmat heitot auton ohi rullatessa.
Lohdullista on kuitenkin mersun kohdalla että alusta voidaan säätää kohdilleen ja ajettavuus hyväksi. Sinnikkyytä se saattaa vaatia varsinkin takuun piikkiin. Itse valitin uuden C:n ajettavuutta Veholla, niin väitettiin pikaisen tarkastuksen jälkeen kirkkain silmin kaiken olevan arvoissa "riittävän" hyvin joten heidän suosituksestaan vaihdoin uudet talvirenkaat kahdesti, Good Year Nokiaksi ja viimein Nokiat Conteiksi kun sekään ei auttanut vaihdettiin vielä tarvikevanteet Mb alkuperäisiksi, vasta kun käytin auton Bosch car servicen mittauksessa ja vein tulosteen (jossa oikean takapyörän kulmat ulkona ohjearvoista) Veholle, sain heidät säätämään arvot kohdilleen. Seuraava Mersuni säädettiinkin kerrasta kuntoon (taitavat muistaa jo minut). Joka tapauksessa minulle on siis osunut kaksi W204 face lift mersua joissa oli selkeästi säädön tarvetta tehtaan jäljiltä.
Ajamallani autolla oli ajettu karvan päälle 1000km, olisiko ne kulmat mersun laadunvalvonnassa sitten olleet hieman viturallaan? Voi olla, sillä siltä se tuntuikin. Mutta pitäs tämän tason autossa olla paremmin säädetty jo tehtaalta lähtiessään.
The Thing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: To 01.03.2012 23:34

Re: Uusi A-mersu, missä ajonautinto?

Viesti Kirjoittaja The Thing »

tn62634 kirjoitti:Jotenkin minun on vaikea kuvitella että uusi A olisi huonompi ajaa kuin 25 vuotta vanhempi W124. :)
W124 on erittäin hyvä ajettava jos missään ei ole loppuunkulutettuja osia. Esimerkiksi viimeksi kun takakelkan kumit oli loppu ja ne vaihdettiin, niin auton ajokäytös muuttui radikaalisesti vaikka ne vanhatkin oli ns "katsastuskunnossa".
The Thing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: To 01.03.2012 23:34

Re: Uusi A-mersu, missä ajonautinto?

Viesti Kirjoittaja The Thing »

JuKoS kirjoitti:Käypä kokeilemassa vaikka Kia Niro, me vaimon kanssa käytiin, saa vähän vertailupohjaa miten hyviä on A mersutkin ajaa. Tosin en ole ymmärtänyt esim Golfin hehkutusta hyvästä ajettavuudesta, Skodat taas on olleet minusta ihan hyviäkin. Aika paljon joudun ajamaan eri autoilla pitkiä reissuja ja kummasti sitä nauttii kun pääsee oman mukavan ja hiljaisen mersun rattiin.
Erittäin mukava on esim uuden sukupolven Citroen C5, mutta laatu sitten mitä on. Mukava kyllä on ajaa ja ohjaus on yhtä rauhallinen kun omassa w124-mesessä. Myös C4-citikat suht ok, mutta näkyvyys ohjaamosta huono, vaatii parkkitutkan kuten A-mersukin, tai sitten vain joutuu opettelemalla opettelemaan missä perä menee kun sitä ei näe peruuttaessa pyöreän muotonsa takia, se pitää tavallaan oppia tuntemaan sitten. Mutta ei ohjaus ollut esim C4:ssa tommonen mikä A-mesessä, joka toi mieleen mulle pösön 206:n. Tuossahan joku jo kommentoikin että aurauskulmat oli kai syynä, ja tod näköisesti se on syy, koska oli ns uusi auto.

Toki monissa uusissa autoissa sama ongelma näkyvyyden suhteen, kun pyöreitä kulmia ei voi hahmottaa samalla tavalla kun vanhempien autojen kanttikulmia. Ja toi Citikan C5, niin tietenkin se on aktiivisine hydraulijousineen ihan eri luokassa. Sillä mutkatiet on nautintoa, mutta huolto niihin kallista ja laatu yleisesti ottaen jopa naurettavaa, mutta ei siitä sen enempää kun tää ei ole citikkalinja.
Avatar
Smirre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 26.10.2016 19:24
Paikkakunta: Nummela

Re: Uusi A-mersu, missä ajonautinto?

Viesti Kirjoittaja Smirre »

Smirre kirjoitti:
Mariini kirjoitti:Ajettavuuden arvostelussa pitää lähteä aina siitä, että onko auto nelipyöräsuunnattu. Uudesta lähtien. Kaikki mielipiteet tätä toimenpidettä arvosteltaessa yksilö // automalli ovat melko merkityksettömiä.
Tehtaalta tullessaan ne eivät sitä ole, se on uuden ostajan tiedostettava ja hoidettava homma, takuuseen tai omalla rahalla.
Miksi näin on, jos on? Mikä idea on päästää auto tehtaan laadunvalvonnasta läpi ilman, että noinkin merkittävä ja sinänsä yksinkertainen asia ei ole säädetty kohdalleen. :wtf:
Tämä jäi allekirjoittanutta vähän mietityttämään ja pohdin, onko mitään järkeä päästää uusi auto läpi tehtaan laadunvalvonnan ilman pyörien suuntausta. Kyselin asiaa eri paikoista, mutta en oikein saanut vastausta, säädetäänkö ne vai ei.
Tapauksia kyllä oli, joissa uuden auton pyöräkulmat olivat pielessä, mutta se ei kerro, suunnataanko pyörät vai ei. Pyöränkulmathan voi kuljetusketjun aikana muuttua eri syistä, vaikka ne olisivat tehtaalta lähtien olleet kohdallaan.

Kysyin asiaa sitten mielestäni paikasta, jossa pitäisi olla maamme korkeinta tietotaitoa asian suhteen, eli Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaalta. Heidän vastauksensa asiaan oli, että kaikki testaukset ja säädöt laitetaan tehtaalla kohdalleen, eikä jälleenmyyjän, tai maahantuojan ole tarpeellista tehdä autoon mitään lisäsäätöjä, tai viimeistelyjä tältä osin.
Arvelivat, että kaikissa nykyaikaisissa autotehtaissa on tämä sama käytäntö :geek:

Kaikenlaiset asiat ne ihmismieltä jäävätkin kaivelemaan :oops: :lol:
Vastaa Viestiin