W221 ilmajousituksen säätö
W221 ilmajousituksen säätö
Päivää!
Olen jonkin aikaa katsellut, että auton oikea takakulma olisi aavistuksen alempana, kuin vasen puoli. Kun tänään mittailin vanteen keskimerkin alareunasta lokasuojan kaaren alapintaan, mittaa on vasemmalla puolella 440mm ja oikealla puolella 410mm. Auto tällöin sammuksissa ja seisonut noin 16 tuntia.
Käynnissä ollessa mitat ei muutu.
Kun nostan autoa kojetaulun napilla niin kauan, että painikkeen punainen valo sammuu, vastaavat mitat ovat: vasen 460mm ja oikea 435mm.
Onko alustan kalibrointi vain poskellaan? Alustaan ei tietääkseni ole vaihdettu ilmapalkeita tms. Onko muuten yleistäkin, että ilmajousitetun auton joku kulma on eri tasolla, jos ilmavuotoa ei ole?
Olen jonkin aikaa katsellut, että auton oikea takakulma olisi aavistuksen alempana, kuin vasen puoli. Kun tänään mittailin vanteen keskimerkin alareunasta lokasuojan kaaren alapintaan, mittaa on vasemmalla puolella 440mm ja oikealla puolella 410mm. Auto tällöin sammuksissa ja seisonut noin 16 tuntia.
Käynnissä ollessa mitat ei muutu.
Kun nostan autoa kojetaulun napilla niin kauan, että painikkeen punainen valo sammuu, vastaavat mitat ovat: vasen 460mm ja oikea 435mm.
Onko alustan kalibrointi vain poskellaan? Alustaan ei tietääkseni ole vaihdettu ilmapalkeita tms. Onko muuten yleistäkin, että ilmajousitetun auton joku kulma on eri tasolla, jos ilmavuotoa ei ole?
Re: W221 ilmajousituksen säätö
Ainakin cls on vain yksi anturi joka haistaa korkeuden ja tällöin se pitää molemmat yhtä korkealla...oisiko muka sulla siinä molemmille puolille omansa...jos on niin starilla säätää sen toisen samaan tasoon.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W221 ilmajousituksen säätö
Onkohan toi auto koodilla 487, eli ABC-jousituksella ?
Ainakin EPC näyttäis pikaisesti kurkaten, että normi ilmajousituksessa on vain taka-akselin anturi, mutta ABC:ssä olis left/right sensor ?
Raapse VIN-numero näytille
Ainakin EPC näyttäis pikaisesti kurkaten, että normi ilmajousituksessa on vain taka-akselin anturi, mutta ABC:ssä olis left/right sensor ?
Raapse VIN-numero näytille
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Re: W221 ilmajousituksen säätö
VIN koodi on: WDD2211221A061532
-
- Mersumies
- Viestit: 1554
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: W221 ilmajousituksen säätö
Smirre kirjoitti:Päivää!
Olen jonkin aikaa katsellut, että auton oikea takakulma olisi aavistuksen alempana, kuin vasen puoli. Kun tänään mittailin vanteen keskimerkin alareunasta lokasuojan kaaren alapintaan, mittaa on vasemmalla puolella 440mm ja oikealla puolella 410mm. Auto tällöin sammuksissa ja seisonut noin 16 tuntia.
Käynnissä ollessa mitat ei muutu.
Kun nostan autoa kojetaulun napilla niin kauan, että painikkeen punainen valo sammuu, vastaavat mitat ovat: vasen 460mm ja oikea 435mm.
Onko alustan kalibrointi vain poskellaan? Alustaan ei tietääkseni ole vaihdettu ilmapalkeita tms. Onko muuten yleistäkin, että ilmajousitetun auton joku kulma on eri tasolla, jos ilmavuotoa ei ole?
Rupes kiinnostaan ja mittasin mulla 425mm molemmin puolin jousitus normaali asetuksella,joskin auto on lyhyempi malli.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Re: W221 ilmajousituksen säätö
OK, ei näemmä ole sitten ABC:tä.Smirre kirjoitti:VIN koodi on: WDD2211221A061532
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Re: W221 ilmajousituksen säätö
Tarkennuksena vielä, että mittasin lukemat jousituksen säädön ollessa C-asennossa. En ole kokeillut, vaikuttaako S, tai M-asento mitään. Voisin huomenna kokeilla, onko mitään eroa.
Re: W221 ilmajousituksen säätö
Voisko kallistuksenvakain olla rikkoutunut jotenkin niin, ettei pidä ääntä ?
Nämähän on arveluja, mutta kannattaa tarkistaa.
Muut hommat menee sitten *:n kautta..
Ainakin tuolle VIN-numerolle airmaticissa on yksittäisten joustintukien ohjauksen mahdollisuus olemassa.
Nämähän on arveluja, mutta kannattaa tarkistaa.
Muut hommat menee sitten *:n kautta..
Ainakin tuolle VIN-numerolle airmaticissa on yksittäisten joustintukien ohjauksen mahdollisuus olemassa.
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Re: W221 ilmajousituksen säätö
Ässän airmaticissa on neljä tasoanturia.
Vähän jumissa oleva tasoanturin säätötankokin voi aiheuttaa tuon, monesti ovat melko huonosti liikkuvia,
vääntäen sitten sitä tankoa ja auto on johonkin suuntaan kallellaan.
Vähän jumissa oleva tasoanturin säätötankokin voi aiheuttaa tuon, monesti ovat melko huonosti liikkuvia,
vääntäen sitten sitä tankoa ja auto on johonkin suuntaan kallellaan.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Re: W221 ilmajousituksen säätö
Kiitos kaikille asiaan kommentoineille
Tänään kurkattiin nosturilla alustaa: kallistuksenvakaaja ehjä, tasoanturien säätötangot hieman nahkeita ja ne notkistettu. Korjaamon lattalla mitattuna nyt korkeusero 5mm vasemman ja oikean puolen välillä. Katsotaan, pysyykö auto vaaterissa.
Sellainen huomio, että tässä yksilössä edessä on kummallakin puolella oma tasoanturi, mutta takana molemmille puolille yhteinen
Jäämme kuulolle...
Tänään kurkattiin nosturilla alustaa: kallistuksenvakaaja ehjä, tasoanturien säätötangot hieman nahkeita ja ne notkistettu. Korjaamon lattalla mitattuna nyt korkeusero 5mm vasemman ja oikean puolen välillä. Katsotaan, pysyykö auto vaaterissa.
Sellainen huomio, että tässä yksilössä edessä on kummallakin puolella oma tasoanturi, mutta takana molemmille puolille yhteinen
Jäämme kuulolle...
Re: W221 ilmajousituksen säätö
No näin minä käsitin WIS:iä tutkiessa, että pitäisikin olla.Smirre kirjoitti: Sellainen huomio, että tässä yksilössä edessä on kummallakin puolella oma tasoanturi, mutta takana molemmille puolille yhteinen
Se kun se ABC:n 487-koodi alustan kohdalta puuttui, mutten kehdannut kokeneempia mersun roplaajia vastaan ruveta väittämään.
Tämmösen alustaa kun en oikeassa elämässä ole edes livenä nähnyt
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Re: W221 ilmajousituksen säätö
Jaa oonkohan minä muistellut abc:tä, voihan se ollakkin, noh kuiteskin joka kulmaa pystyi erikseen säätämään.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Re: W221 ilmajousituksen säätö
Yksi anturi takana samassa paikkaa kun w220:kin. Joka kulmaa pystyy tosiaan erikseen säätämään mutta omassakin takapään tasan säätö on aina ollu vaikeeta. Jostain syystä. Tuntuu vaikuttavan niin moni asia.
Re: W221 ilmajousituksen säätö
Juu, tuolla yllä on kuvakin aiheesta.Kumipää kirjoitti:Jaa oonkohan minä muistellut abc:tä, voihan se ollakkin, noh kuiteskin joka kulmaa pystyi erikseen säätämään.
Koodilla 487 on sitten jo enempi anturia tarjolla
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Re: W221 ilmajousituksen säätö
Aloin kans mittaileen w221 takapään suoruutta ja repsikanpuoli on 20mm alenpana. Meen 27.12 klo. 9.00 staarinpäähän ja katotaan mitä saadaan aikaa.
Re: W221 ilmajousituksen säätö
Mieleen nyt välähtää tässä myös semmonen, että onko ne teidän autot mittauksen aikana 100% suoralla pinnalla ?
Ei tarvi paljoa olla vinoutta, kun ainakin E:n säätö oikoo tota perää..
Ei tarvi paljoa olla vinoutta, kun ainakin E:n säätö oikoo tota perää..
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Re: W221 ilmajousituksen säätö
Aika suoralle tuo piha vaikuttaa silmämääräisesti tuossa kohti, missä auto seisoo. Eikös etupyörien välillä pitäisi olla sama korkeusero, jos auto on kallellaan mittauksen aikana?
Näyttäisi sille, että hiuksia halkomalla auton käynnissä ollessa korkeusero on luokkaa 5-10mm ja kun se on seisonut yön yli, niin korkeusero on 20mm.
Tuon enempää en ole oman auton havainnut vajoavan, joten seuraavaksi täälläkin katsotaan Starilla, löytyykö tuohon, lähinnä kosmeettiseen virheeseen syytä. Itsellä menee tutkiminen ensi vuoden alkuun, koska tuo ei nyt niin akuutti asia ole, mutta jos Jukkahep saatte jotain selville, niin kirjoitahan foorumille. Näyttäisi, että sinulla on juuri sama vaiva autossasi, kuin minullakin
Näyttäisi sille, että hiuksia halkomalla auton käynnissä ollessa korkeusero on luokkaa 5-10mm ja kun se on seisonut yön yli, niin korkeusero on 20mm.
Tuon enempää en ole oman auton havainnut vajoavan, joten seuraavaksi täälläkin katsotaan Starilla, löytyykö tuohon, lähinnä kosmeettiseen virheeseen syytä. Itsellä menee tutkiminen ensi vuoden alkuun, koska tuo ei nyt niin akuutti asia ole, mutta jos Jukkahep saatte jotain selville, niin kirjoitahan foorumille. Näyttäisi, että sinulla on juuri sama vaiva autossasi, kuin minullakin
Re: W221 ilmajousituksen säätö
Joo pidän ajantasalla, ilmoitteĺen 27.12.
Re: W221 ilmajousituksen säätö
Kalibrointi pitää suorittaa ehdottomasti tasaisella alustalla. Tarkoittanet, että auto on pituussuunnassa kallellaan eli eteen tai taaksepäin? Vaikka maalaisjärjellä ajateltuna tuoSmirre kirjoitti:Aika suoralle tuo piha vaikuttaa silmämääräisesti tuossa kohti, missä auto seisoo. Eikös etupyörien välillä pitäisi olla sama korkeusero, jos auto on kallellaan mittauksen aikana?
Toisaalta en tämän ketjun perusteella ole vakuuttunut, että autossa edes olisi mitään vikaa.
Tietoni ilmajousituksesta ovat w211- ja w220-malleista. Lähdekirjallisuuden (WIS) mukaan järjestelmä tasoittaa korkeuseron, jos se on autoa ajaessa yli 20 mm. Lisäksi ajossa korkeusero säädetään 10 mm tarkkuutteen aina 15 minuutin välein. Kun auto on ollut pysäköitynä ja avaat oven tai takaluukun, niin korkeusero säädetään 10 mm tarkkuuteen, mutta vain siinä tapauksessa, että korkeusero on vähintään 30 mm. Tähän säätöön käytetään ilmasäiliössä olevaa painetta ja jos se on alle 11 baria, säätöä ei tehdä. Vasta 65 mm korkeusvaje paikataan kompressoria käyttämällä, mutta tällöinkin edellytyksenä on, että akku on hyvässä kunnossa eli jännite 12,4 volttia tai enemmän. Uskoisin, että nämä perusasiat pätevät vielä w221:ssäkin.
Jos auto on pysäköity kaltevalle alustalle yön ajaksi, en olisi huolissani noista eroista. Jos käynnistät auton ja ajat sen pois lähimmälle tasaiselle osuudelle, sammutat auton ja mittaat sitten, niin onko korkeuserot noin 10 mm sisällä? Jos on, järjestelmässä ei ole mitään vikaa.
Yksi mitä voit kokeilla, on pysäköidä auto eri päin yön ajaksi. Vieläkö oikea takapää vajoaa?
R170 SLK200 K -00
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
Re: W221 ilmajousituksen säätö
Staarin päässä käyty. Ei vikakoodeja, auto mitattiin tasaisella alustalla ja repsikan takakulma oli 15mm alempana. Kulmakohtainen säätö eli repsikanpuolta nostettiin 15mm ja se on siinä. Täytyy seurata pysyykö kulma säädetyssä korkeudessa ja koko hommaan meni 30 min.Smirre kirjoitti:Aika suoralle tuo piha vaikuttaa silmämääräisesti tuossa kohti, missä auto seisoo. Eikös etupyörien välillä pitäisi olla sama korkeusero, jos auto on kallellaan mittauksen aikana?
Näyttäisi sille, että hiuksia halkomalla auton käynnissä ollessa korkeusero on luokkaa 5-10mm ja kun se on seisonut yön yli, niin korkeusero on 20mm.
Tuon enempää en ole oman auton havainnut vajoavan, joten seuraavaksi täälläkin katsotaan Starilla, löytyykö tuohon, lähinnä kosmeettiseen virheeseen syytä. Itsellä menee tutkiminen ensi vuoden alkuun, koska tuo ei nyt niin akuutti asia ole, mutta jos Jukkahep saatte jotain selville, niin kirjoitahan foorumille. Näyttäisi, että sinulla on juuri sama vaiva autossasi, kuin minullakin
Re: W221 ilmajousituksen säätö
Miltä näyttää, pysyykö takanurkat samalla tasolla säädön jälkeen?
Re: W221 ilmajousituksen säätö
Joo perä on suorassa, jätin auton parkkiin eilen klo. 14 ja kävin nyt tarkastamassa.
Re: W221 ilmajousituksen säätö
Voihan se olla ,että ajanmyötä takanurkka alkaa antautuun, kattelin noita aerosusin taka tolppia ei ne kalliita oo oisko ollut jotain 800€ hujakoilla pari kun tilaa kummatkin puolen.
Re: W221 ilmajousituksen säätö
Jos toi pelkkä säätö on auttanut, niin eipä se varmasti vuoda.Jukkahep kirjoitti:Voihan se olla ,että ajanmyötä takanurkka alkaa antautuun, kattelin noita aerosusin taka tolppia ei ne kalliita oo oisko ollut jotain 800€ hujakoilla pari kun tilaa kummatkin puolen.
Vuotamisen kyllä huomaa, kun on aidosti alhaalla se toinen puoli ja autokin varottelee car too low ilmoituksia =)
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Re: W221 ilmajousituksen säätö
Mikähän noissa Laatu? Itse tilasin edelliseen autoon (w164) jostain Saksasta ja ne oli ihan täyttä paskaa, jossain Kiinassa tehty. Niissä ei toiminut ollenkaan sport/comfort toiminto eli puristus vaimennusta ei ollut Iskareissa ollenkaan joka oli todettavissa jo kädellä painamalla, meni ihan kivutta pohjaan.Jukkahep kirjoitti:Voihan se olla ,että ajanmyötä takanurkka alkaa antautuun, kattelin noita aerosusin taka tolppia ei ne kalliita oo oisko ollut jotain 800€ hujakoilla pari kun tilaa kummatkin puolen.
Itse katsellut bilstenin tolppia jotka maksaa noin 1800e pari, veholla samat tolpat 2600e pari. Mutta jos noissa aerosus tolpissa hyvä laatu niin ihan hyvä vaihtoehto.
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
Re: W221 ilmajousituksen säätö
Onhan ne Arnottit vielä nekin olemassa..
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Re: W221 ilmajousituksen säätö
Ei mitään varoitusta oo tullut koetauluun. En oo vielä hankkimassa takatolppia kun tuntuu edelleen pysyvän ryhdissä. Toi tieto että aerosusin tolpat on kiinan tuotia on hyvä tieto (kiitos) pysyn erossa niistä.
Re: W221 ilmajousituksen säätö
Juu, tältähän se sitten näyttää kun ne vuotaa (tosin S211, ilman airmaticcia tasosäädön pussi)... toi rapa ei tule kylkiin vuodon seurauksena kuitenkaanJukkahep kirjoitti:Ei mitään varoitusta oo tullut koetauluun. En oo vielä hankkimassa takatolppia kun tuntuu edelleen pysyvän ryhdissä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Re: W221 ilmajousituksen säätö
Tämä on hyvä tieto Täytyypä siis kalibroida takakulma oikeaan korkeuteen täälläkin, kerran se sillä asettuu kohdalleen. Hienosti tässä ratkaistiin sinänsä mitätöntä, mutta silmää häiritsevää ongelmaa
Kannattaa kysellä niiltä, jotka tietää ja osaa. Kiitos kaikille asiaan kommentoineille
Kannattaa kysellä niiltä, jotka tietää ja osaa. Kiitos kaikille asiaan kommentoineille
Re: W221 ilmajousituksen säätö
Tarkennus. Kun kalibroitte koko alustaa niin kalibroinnin jälkeen mitta käteen ja tarkistatte takapään korkeuden pyörännavasta lokarinkaaren reunaan jos ei täsmää mitat oik/vas sitten kulma kohtainen säätö.