W221 ilmajousituksen säätö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Smirre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 26.10.2016 19:24
Paikkakunta: Nummela

W221 ilmajousituksen säätö

Viesti Kirjoittaja Smirre »

Päivää!

Olen jonkin aikaa katsellut, että auton oikea takakulma olisi aavistuksen alempana, kuin vasen puoli. Kun tänään mittailin vanteen keskimerkin alareunasta lokasuojan kaaren alapintaan, mittaa on vasemmalla puolella 440mm ja oikealla puolella 410mm. Auto tällöin sammuksissa ja seisonut noin 16 tuntia.
Käynnissä ollessa mitat ei muutu.
Kun nostan autoa kojetaulun napilla niin kauan, että painikkeen punainen valo sammuu, vastaavat mitat ovat: vasen 460mm ja oikea 435mm.

Onko alustan kalibrointi vain poskellaan? Alustaan ei tietääkseni ole vaihdettu ilmapalkeita tms. Onko muuten yleistäkin, että ilmajousitetun auton joku kulma on eri tasolla, jos ilmavuotoa ei ole?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W221 ilmajousituksen säätö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ainakin cls on vain yksi anturi joka haistaa korkeuden ja tällöin se pitää molemmat yhtä korkealla...oisiko muka sulla siinä molemmille puolille omansa...jos on niin starilla säätää sen toisen samaan tasoon.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: W221 ilmajousituksen säätö

Viesti Kirjoittaja TLP »

Onkohan toi auto koodilla 487, eli ABC-jousituksella ?
Ainakin EPC näyttäis pikaisesti kurkaten, että normi ilmajousituksessa on vain taka-akselin anturi, mutta ABC:ssä olis left/right sensor ?
Raapse VIN-numero näytille

Kuva
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Avatar
Smirre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 26.10.2016 19:24
Paikkakunta: Nummela

Re: W221 ilmajousituksen säätö

Viesti Kirjoittaja Smirre »

VIN koodi on: WDD2211221A061532
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: W221 ilmajousituksen säätö

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Smirre kirjoitti:Päivää!

Olen jonkin aikaa katsellut, että auton oikea takakulma olisi aavistuksen alempana, kuin vasen puoli. Kun tänään mittailin vanteen keskimerkin alareunasta lokasuojan kaaren alapintaan, mittaa on vasemmalla puolella 440mm ja oikealla puolella 410mm. Auto tällöin sammuksissa ja seisonut noin 16 tuntia.
Käynnissä ollessa mitat ei muutu.
Kun nostan autoa kojetaulun napilla niin kauan, että painikkeen punainen valo sammuu, vastaavat mitat ovat: vasen 460mm ja oikea 435mm.

Onko alustan kalibrointi vain poskellaan? Alustaan ei tietääkseni ole vaihdettu ilmapalkeita tms. Onko muuten yleistäkin, että ilmajousitetun auton joku kulma on eri tasolla, jos ilmavuotoa ei ole?

Rupes kiinnostaan ja mittasin mulla 425mm molemmin puolin jousitus normaali asetuksella,joskin auto on lyhyempi malli.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: W221 ilmajousituksen säätö

Viesti Kirjoittaja TLP »

Smirre kirjoitti:VIN koodi on: WDD2211221A061532
OK, ei näemmä ole sitten ABC:tä.
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Avatar
Smirre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 26.10.2016 19:24
Paikkakunta: Nummela

Re: W221 ilmajousituksen säätö

Viesti Kirjoittaja Smirre »

Tarkennuksena vielä, että mittasin lukemat jousituksen säädön ollessa C-asennossa. En ole kokeillut, vaikuttaako S, tai M-asento mitään. Voisin huomenna kokeilla, onko mitään eroa.
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: W221 ilmajousituksen säätö

Viesti Kirjoittaja TLP »

Voisko kallistuksenvakain olla rikkoutunut jotenkin niin, ettei pidä ääntä ?
Nämähän on arveluja, mutta kannattaa tarkistaa.

Muut hommat menee sitten *:n kautta..

Ainakin tuolle VIN-numerolle airmaticissa on yksittäisten joustintukien ohjauksen mahdollisuus olemassa.
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: W221 ilmajousituksen säätö

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Ässän airmaticissa on neljä tasoanturia.
Vähän jumissa oleva tasoanturin säätötankokin voi aiheuttaa tuon, monesti ovat melko huonosti liikkuvia,
vääntäen sitten sitä tankoa ja auto on johonkin suuntaan kallellaan.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Avatar
Smirre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 26.10.2016 19:24
Paikkakunta: Nummela

Re: W221 ilmajousituksen säätö

Viesti Kirjoittaja Smirre »

Kiitos kaikille asiaan kommentoineille :)
Tänään kurkattiin nosturilla alustaa: kallistuksenvakaaja ehjä, tasoanturien säätötangot hieman nahkeita ja ne notkistettu. Korjaamon lattalla mitattuna nyt korkeusero 5mm vasemman ja oikean puolen välillä. Katsotaan, pysyykö auto vaaterissa.

Sellainen huomio, että tässä yksilössä edessä on kummallakin puolella oma tasoanturi, mutta takana molemmille puolille yhteinen :geek:

Jäämme kuulolle...
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: W221 ilmajousituksen säätö

Viesti Kirjoittaja TLP »

Smirre kirjoitti: Sellainen huomio, että tässä yksilössä edessä on kummallakin puolella oma tasoanturi, mutta takana molemmille puolille yhteinen :geek:
No näin minä käsitin WIS:iä tutkiessa, että pitäisikin olla.
Se kun se ABC:n 487-koodi alustan kohdalta puuttui, mutten kehdannut kokeneempia mersun roplaajia vastaan ruveta väittämään.
Tämmösen alustaa kun en oikeassa elämässä ole edes livenä nähnyt :o
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: W221 ilmajousituksen säätö

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Jaa oonkohan minä muistellut abc:tä, voihan se ollakkin, noh kuiteskin joka kulmaa pystyi erikseen säätämään.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
terokoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ke 14.09.2005 19:27
Paikkakunta: satakunta

Re: W221 ilmajousituksen säätö

Viesti Kirjoittaja terokoo »

Yksi anturi takana samassa paikkaa kun w220:kin. Joka kulmaa pystyy tosiaan erikseen säätämään mutta omassakin takapään tasan säätö on aina ollu vaikeeta. Jostain syystä. Tuntuu vaikuttavan niin moni asia.
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: W221 ilmajousituksen säätö

Viesti Kirjoittaja TLP »

Kumipää kirjoitti:Jaa oonkohan minä muistellut abc:tä, voihan se ollakkin, noh kuiteskin joka kulmaa pystyi erikseen säätämään.
Juu, tuolla yllä on kuvakin aiheesta.
Koodilla 487 on sitten jo enempi anturia tarjolla :thumbup:
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Jukkahep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 25.12.2015 12:18

Re: W221 ilmajousituksen säätö

Viesti Kirjoittaja Jukkahep »

Aloin kans mittaileen w221 takapään suoruutta ja repsikanpuoli on 20mm alenpana. Meen 27.12 klo. 9.00 staarinpäähän ja katotaan mitä saadaan aikaa.
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: W221 ilmajousituksen säätö

Viesti Kirjoittaja TLP »

Mieleen nyt välähtää tässä myös semmonen, että onko ne teidän autot mittauksen aikana 100% suoralla pinnalla ?
Ei tarvi paljoa olla vinoutta, kun ainakin E:n säätö oikoo tota perää..
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Avatar
Smirre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 26.10.2016 19:24
Paikkakunta: Nummela

Re: W221 ilmajousituksen säätö

Viesti Kirjoittaja Smirre »

Aika suoralle tuo piha vaikuttaa silmämääräisesti tuossa kohti, missä auto seisoo. Eikös etupyörien välillä pitäisi olla sama korkeusero, jos auto on kallellaan mittauksen aikana?

Näyttäisi sille, että hiuksia halkomalla auton käynnissä ollessa korkeusero on luokkaa 5-10mm ja kun se on seisonut yön yli, niin korkeusero on 20mm.
Tuon enempää en ole oman auton havainnut vajoavan, joten seuraavaksi täälläkin katsotaan Starilla, löytyykö tuohon, lähinnä kosmeettiseen virheeseen syytä. Itsellä menee tutkiminen ensi vuoden alkuun, koska tuo ei nyt niin akuutti asia ole, mutta jos Jukkahep saatte jotain selville, niin kirjoitahan foorumille. Näyttäisi, että sinulla on juuri sama vaiva autossasi, kuin minullakin :mrgreen:
Jukkahep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 25.12.2015 12:18

Re: W221 ilmajousituksen säätö

Viesti Kirjoittaja Jukkahep »

Joo pidän ajantasalla, ilmoitteĺen 27.12.
Avatar
Tur_o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ma 15.05.2006 00:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: W221 ilmajousituksen säätö

Viesti Kirjoittaja Tur_o »

Smirre kirjoitti:Aika suoralle tuo piha vaikuttaa silmämääräisesti tuossa kohti, missä auto seisoo. Eikös etupyörien välillä pitäisi olla sama korkeusero, jos auto on kallellaan mittauksen aikana?
Kalibrointi pitää suorittaa ehdottomasti tasaisella alustalla. Tarkoittanet, että auto on pituussuunnassa kallellaan eli eteen tai taaksepäin? Vaikka maalaisjärjellä ajateltuna tuo

Toisaalta en tämän ketjun perusteella ole vakuuttunut, että autossa edes olisi mitään vikaa.

Tietoni ilmajousituksesta ovat w211- ja w220-malleista. Lähdekirjallisuuden (WIS) mukaan järjestelmä tasoittaa korkeuseron, jos se on autoa ajaessa yli 20 mm. Lisäksi ajossa korkeusero säädetään 10 mm tarkkuutteen aina 15 minuutin välein. Kun auto on ollut pysäköitynä ja avaat oven tai takaluukun, niin korkeusero säädetään 10 mm tarkkuuteen, mutta vain siinä tapauksessa, että korkeusero on vähintään 30 mm. Tähän säätöön käytetään ilmasäiliössä olevaa painetta ja jos se on alle 11 baria, säätöä ei tehdä. Vasta 65 mm korkeusvaje paikataan kompressoria käyttämällä, mutta tällöinkin edellytyksenä on, että akku on hyvässä kunnossa eli jännite 12,4 volttia tai enemmän. Uskoisin, että nämä perusasiat pätevät vielä w221:ssäkin.

Jos auto on pysäköity kaltevalle alustalle yön ajaksi, en olisi huolissani noista eroista. Jos käynnistät auton ja ajat sen pois lähimmälle tasaiselle osuudelle, sammutat auton ja mittaat sitten, niin onko korkeuserot noin 10 mm sisällä? Jos on, järjestelmässä ei ole mitään vikaa.

Yksi mitä voit kokeilla, on pysäköidä auto eri päin yön ajaksi. Vieläkö oikea takapää vajoaa?
R170 SLK200 K -00
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
Jukkahep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 25.12.2015 12:18

Re: W221 ilmajousituksen säätö

Viesti Kirjoittaja Jukkahep »

Smirre kirjoitti:Aika suoralle tuo piha vaikuttaa silmämääräisesti tuossa kohti, missä auto seisoo. Eikös etupyörien välillä pitäisi olla sama korkeusero, jos auto on kallellaan mittauksen aikana?

Näyttäisi sille, että hiuksia halkomalla auton käynnissä ollessa korkeusero on luokkaa 5-10mm ja kun se on seisonut yön yli, niin korkeusero on 20mm.
Tuon enempää en ole oman auton havainnut vajoavan, joten seuraavaksi täälläkin katsotaan Starilla, löytyykö tuohon, lähinnä kosmeettiseen virheeseen syytä. Itsellä menee tutkiminen ensi vuoden alkuun, koska tuo ei nyt niin akuutti asia ole, mutta jos Jukkahep saatte jotain selville, niin kirjoitahan foorumille. Näyttäisi, että sinulla on juuri sama vaiva autossasi, kuin minullakin :mrgreen:
Staarin päässä käyty. Ei vikakoodeja, auto mitattiin tasaisella alustalla ja repsikan takakulma oli 15mm alempana. Kulmakohtainen säätö eli repsikanpuolta nostettiin 15mm ja se on siinä. Täytyy seurata pysyykö kulma säädetyssä korkeudessa ja koko hommaan meni 30 min.
Avatar
Smirre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 26.10.2016 19:24
Paikkakunta: Nummela

Re: W221 ilmajousituksen säätö

Viesti Kirjoittaja Smirre »

Miltä näyttää, pysyykö takanurkat samalla tasolla säädön jälkeen?
Jukkahep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 25.12.2015 12:18

Re: W221 ilmajousituksen säätö

Viesti Kirjoittaja Jukkahep »

Joo perä on suorassa, jätin auton parkkiin eilen klo. 14 ja kävin nyt tarkastamassa.
Jukkahep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 25.12.2015 12:18

Re: W221 ilmajousituksen säätö

Viesti Kirjoittaja Jukkahep »

Voihan se olla ,että ajanmyötä takanurkka alkaa antautuun, kattelin noita aerosusin taka tolppia ei ne kalliita oo oisko ollut jotain 800€ hujakoilla pari kun tilaa kummatkin puolen.
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: W221 ilmajousituksen säätö

Viesti Kirjoittaja TLP »

Jukkahep kirjoitti:Voihan se olla ,että ajanmyötä takanurkka alkaa antautuun, kattelin noita aerosusin taka tolppia ei ne kalliita oo oisko ollut jotain 800€ hujakoilla pari kun tilaa kummatkin puolen.
Jos toi pelkkä säätö on auttanut, niin eipä se varmasti vuoda.
Vuotamisen kyllä huomaa, kun on aidosti alhaalla se toinen puoli ja autokin varottelee car too low ilmoituksia =)
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Avatar
maketap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 839
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:39
Paikkakunta: Oulu

Re: W221 ilmajousituksen säätö

Viesti Kirjoittaja maketap »

Jukkahep kirjoitti:Voihan se olla ,että ajanmyötä takanurkka alkaa antautuun, kattelin noita aerosusin taka tolppia ei ne kalliita oo oisko ollut jotain 800€ hujakoilla pari kun tilaa kummatkin puolen.
Mikähän noissa Laatu? Itse tilasin edelliseen autoon (w164) jostain Saksasta ja ne oli ihan täyttä paskaa, jossain Kiinassa tehty. Niissä ei toiminut ollenkaan sport/comfort toiminto eli puristus vaimennusta ei ollut Iskareissa ollenkaan joka oli todettavissa jo kädellä painamalla, meni ihan kivutta pohjaan.
Itse katsellut bilstenin tolppia jotka maksaa noin 1800e pari, veholla samat tolpat 2600e pari. Mutta jos noissa aerosus tolpissa hyvä laatu niin ihan hyvä vaihtoehto.
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: W221 ilmajousituksen säätö

Viesti Kirjoittaja TLP »

Onhan ne Arnottit vielä nekin olemassa..
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Jukkahep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 25.12.2015 12:18

Re: W221 ilmajousituksen säätö

Viesti Kirjoittaja Jukkahep »

Ei mitään varoitusta oo tullut koetauluun. En oo vielä hankkimassa takatolppia kun tuntuu edelleen pysyvän ryhdissä. Toi tieto että aerosusin tolpat on kiinan tuotia on hyvä tieto (kiitos) pysyn erossa niistä.
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: W221 ilmajousituksen säätö

Viesti Kirjoittaja TLP »

Jukkahep kirjoitti:Ei mitään varoitusta oo tullut koetauluun. En oo vielä hankkimassa takatolppia kun tuntuu edelleen pysyvän ryhdissä.
Juu, tältähän se sitten näyttää kun ne vuotaa (tosin S211, ilman airmaticcia tasosäädön pussi)... toi rapa ei tule kylkiin vuodon seurauksena kuitenkaan :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Avatar
Smirre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 26.10.2016 19:24
Paikkakunta: Nummela

Re: W221 ilmajousituksen säätö

Viesti Kirjoittaja Smirre »

Tämä on hyvä tieto :) Täytyypä siis kalibroida takakulma oikeaan korkeuteen täälläkin, kerran se sillä asettuu kohdalleen. Hienosti tässä ratkaistiin sinänsä mitätöntä, mutta silmää häiritsevää ongelmaa :thumbup:
Kannattaa kysellä niiltä, jotka tietää ja osaa. Kiitos kaikille asiaan kommentoineille :clap:
Jukkahep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 25.12.2015 12:18

Re: W221 ilmajousituksen säätö

Viesti Kirjoittaja Jukkahep »

Tarkennus. Kun kalibroitte koko alustaa niin kalibroinnin jälkeen mitta käteen ja tarkistatte takapään korkeuden pyörännavasta lokarinkaaren reunaan jos ei täsmää mitat oik/vas sitten kulma kohtainen säätö.
Vastaa Viestiin