Kierroslukumittarin asennus

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Kierroslukumittarin asennus

Viesti Kirjoittaja jarski »

Tuli sitten asennettua w124:n kierroslukumittari w123:een...

Mittarin sai sopimaan 123:en mittaristoon ihan nätisti porakoneen ja rälläkän avulla :) Tein mittaristoon rohkeasti reiän kellon nupille, se kun on 124:n mittarissa eri kohdassa. Sitten vaan yksi reikä lisää siihen mittarin taustapeltiin ja pieni pala pois siitä pellistä. Tulee muuten yli 123:n mittariston kotelosta. Sitten mittari vaan kiinni koteloon.

Sitten oli vuorossa johdotukset. Anturi kiinni OM603:n kylkeen (vauhtipyörän koteloon, valmis paikka siellä). Anturilta tulee kaksi johtoa, valkoinen ja ruskea. Ruskea maihin ja valkoinen kierroslukumittarin W-liittimeen. +-liittimeen virta sellaisesta paikasta, johon tulee virta silloin virrat on päällä. Ja kellolle virta samasta johdosta kuin ennenkin. Kierroslukumittarissa olevassa pistokkeessa on 3 napaa, keskimmäisestä ei tarvitse välittää.

Noin onnistuu kierroslukumittarin asennus w124:äänkin tietty, ainakin jos on asennettu OM603 jälkeenpäin, mutta rälläkkää ja porakonetta ei tarvita. Onkohan pienemmissä koneissa paikka valmiiksi kierroslukumittarin anturille?

Kierroslukumittarin on oltava dieseliin tarkoitettu, että se toimii niin kuin pitää.
w115,123,124,126,210 yms.
Tuomo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Su 30.11.2003 16:04
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Onkos yhtää kuvaa mittaristosta?
"Mersu edustaa laatua ja suorituskykyä"
Ex. W123 200D -85
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Ei oo vielä kuvia. Niitä saa joskus n+1:n kuukauden päästä :oops: :wink:
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

missä mahtaa olla mulla vika, kytkin juuri kuin jarski opasti , eikä vaan herää kiekkamittari :oops:

voiko yleismittarilla mitata antaako anturi jotain, ja sama homma itse kiekkamittarille ?

tuolla oli aiheesta kanssa asiaa:
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 2A+mitt%2A
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Entäs sitten jos on 4-sylinterisen bensan mittaristo ja 5-sylinterinen Diesel kone? Mitenkäs ne voisi saada yhteistoimintaan?
Joku mersupurkaamo??
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

epk kirjoitti:missä mahtaa olla mulla vika, kytkin juuri kuin jarski opasti , eikä vaan herää kiekkamittari :oops:

voiko yleismittarilla mitata antaako anturi jotain, ja sama homma itse kiekkamittarille ?

tuolla oli aiheesta kanssa asiaa:
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 2A+mitt%2A
Oliko epk:lla varmasti dieselin rundari?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

on, tai siis niin luuleen ainakin , kiekat loppuu 6tonniin :wink:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

epk kirjoitti:on, tai siis niin luuleen ainakin , kiekat loppuu 6tonniin :wink:
eikä punaista aluetta... diiselin mittarin erottaa heti puuttuvasta punaisesta alueesta...
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Niin ja jos mittariston takana on vielä tarrat tallessa, niin niissä lukee diesel...

Kokeilin ensin 4.syl bensa 123:n omaa mittaria, mutta se näytti tyhjäkäynnillä 3500 ja kun hipaisi kaasuun, se tippui heti nollaan...
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Sitten oli vuorossa johdotukset. Anturi kiinni OM603:n kylkeen (vauhtipyörän koteloon, valmis paikka siellä). Anturilta tulee kaksi johtoa, valkoinen ja ruskea. Ruskea maihin ja valkoinen kierroslukumittarin W-liittimeen. +-liittimeen virta sellaisesta paikasta, johon tulee virta silloin virrat on päällä. Ja kellolle virta samasta johdosta kuin ennenkin. Kierroslukumittarissa olevassa pistokkeessa on 3 napaa, keskimmäisestä ei tarvitse välittää.
jarski onko kytkentä nyt varmasti näin ? , ei meinaan toimi mulla noin, tai sitten on tosiaan mittari paskana :oops:

onko sulla anturin maa missä kohtaa kiinni, pitääkö olla koneessa vai riittääkö korissa oleva ?
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Mä laitoin ite muistaakseni siihen rattiputken alla olevaan "päämaadoituspisteeseen"... en muista on W124:ssä vastaavaa.
Virta suoraan sulakkeelta...
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

epk kirjoitti:
jarski onko kytkentä nyt varmasti näin ? , ei meinaan toimi mulla noin, tai sitten on tosiaan mittari paskana :oops:

onko sulla anturin maa missä kohtaa kiinni, pitääkö olla koneessa vai riittääkö korissa oleva ?
Kyllä se noin on mulla kytketty ja toimii. Anturin maa on korissa, konehuoneen puolella..
Onko siinä sinun mittarissa pistoke, joka tökätään kierroslukumittarin taakse? Mulla tuli sellainen mittarin mukana ja siitä tuli kaksi johtoa, vaikka mittarissa onkin kolme napaa. Olisiko töpselin sisällä yhdistetty sitten niitä napoja :?
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no perhana, pakko on olla sitten anturissa/mittarissa vikaa,

pystyikö yleismittarilla katsomaan onko anturi kondiksessa ?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

nyt on tullu sen verran tutkittua hutkittua tuota "vikaa" että:

koitin äipän w201 mittaria, siis kokomittaristoa, omaani, eipä herännyt kiekka siitäkään->epäilys että oman auton anturissa vikaa->oma mittari äipän autoon->no perhana ei toiminut siinäkään.

Sitten koitin äipän autoon sen omaa mittaria, eikä toiminut sekään :shock: , nou hätä, selvisi että kiekka tarvitsee sen ison töpselin kiinnitetyksi ennenkuin toimii. No tästä voi päätellä sen että mitä ihmettä kiekkamittari tarvitsee vielä sen oman töpselin lisäksi, kun kerran ei toimi ilman kokomittariston töpseliä ???

Ja miten voi olla että jarskin w124 mittari toimii niillä pelkällä kahdella johdolla, ei jymmärrä :oops:
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Mittaristo saa maadoituksen sen ison töpselin kautta ja kierroslukumittarin runko täytyy olla maadoitettu, että toimii.

Kyllä se vaan toimii edelleen minulla...
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: ..

Viesti Kirjoittaja epk »

jarski kirjoitti:Mittaristo saa maadoituksen sen ison töpselin kautta ja kierroslukumittarin runko täytyy olla maadoitettu, että toimii.

Kyllä se vaan toimii edelleen minulla...
hmm, mistä kohtaa tuo kiekkamittari sit kannattaa maadoittaa että pelittää, jos kerran tuo mittariston oma maadoitus ei mulla pelitä.

Koitinkin jo johdon pätkällä maadoitoittaa kiekkamittaria, vähän neula hypyyttii kun hieroi maajohtoa mittarin taakse, ei muuta :?
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Siitä kirkkaasta taustapellistä mittari saa maan, eli se täytyy yhdistää maihin. Näin ainakin minulla. Mittari on vuodelta -88, jos se jotain vaikuttaa..
w115,123,124,126,210 yms.
Vastaa Viestiin