taky kirjoitti:tn62634 kirjoitti:
Osaako joku sähkömies neuvoa vielä oikean kytkennän?
Eikös se mene...
----
Voisiko sen hoitaa diodillakin (
http://www.motonet.fi/fi/tuote/481501/D ... uomiovalot" onclick="window.open(this.href);return false;)?
jolla estää auton orginaali +12v linjaa pitkin virran kulun vain pumpulle päin kun Calixin +12v on kytketty suoraan auton vesipumpun rinnalle?
Jospa vähän toisin:
-Autolta tuleva ja pumpulle menevä miinus liitetään yhteen Calixin miinuksen kanssa ja kytketään releen kelan toiseen päähän (85)
-Autolta tuleva pumpun + kytketään napaan 87a
-Calixilta tuleva + kytketään napaan 87 ja releen kelan toiseen päähän (86)
-Pumpulle menevä + kytketään napaan 30
Nyt pumppu (30) saa virran Calixilta jos siellä on virrat päällä, muuten autosta. Auton runkoon miinusta ei kannata yhdistää, pumppuhan voi olla myös maan puolelta ohjattu (en kyllä tiedä onko mutta periaatteessa).
Tuohon voisi laittaa vielä varmuuden vuoksi pari isoa diodia releen kelan ja pumpun rinnalle "väärinpäin" (nuolen kärki eli rengas plussan puolelle) jotta kärkien auki-kiinni kytkennässä syntyvät piikit ei hajota mitään. Ja tepseli irti ennen kun virta-avainta käännetään.
Pelkillä diodeilakin kytkennän voi hoitaa mutta sitten tarvitaan 2 kpl:
-diodi auton+ johdosta pumpulle, rengas pumppua kohti
-diodi Calixin + johdosta pumpulle, rengas pumppua kohti, toisen diodin rengaspään kanssa yhteen
-Calixin - johto kiinni auto-pumppu miinusjohtoon
Nyt pumppu ottaa käyttöjännitteen sieltä jossa sitä on enemmän. Haittana pieni pumpun tehon lasku (10%) koska diodin yli jää 0,7 V