OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1218
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Unelmavävy kirjoitti:
pjj53 kirjoitti:Voisko tuon laittaa suoraan vanhan webaston tilalle? Eli weba pois ja kiertovesiletkulämmitin vanhoihin weban letkuihin tilalle. Auto -98 väyrynen.
Periaatteessa pitäis mennä heittämällä tilalle. Tämähän ei sitten ohjaa auton sisätilan puhallinta kuten webasto. Varmaan senkin ohjauksen saisi nikkaroitua. Jos sen vanhan webaston äly toimii niin laita se ohjaamaan TT-Thermoa päälle polttimen sijaan. Tällöin webaston äly ohjaisi edelleen myös sisätilan puhallinta päälle ja kajuutta lämpeäisi nopeammin.
Ei näissä riitä teho oikein korvaamaan sisätilanlämmitintä, pitäisi olla vähintään joku 2 tai 3 kW malli.
Webasto 5kW.
No toki, ajan kanssa, mutta kovilla pakkasilla ei vaan toimi. Jäähtyy sitä mukaa kun pikkuinen yrittää lämmittää.
Avatar
pjj53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 21.01.2007 15:10
Paikkakunta: Kanta Häme

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja pjj53 »

Risto113 kirjoitti:
Unelmavävy kirjoitti:
pjj53 kirjoitti:Voisko tuon laittaa suoraan vanhan webaston tilalle? Eli weba pois ja kiertovesiletkulämmitin vanhoihin weban letkuihin tilalle. Auto -98 väyrynen.
Periaatteessa pitäis mennä heittämällä tilalle. Tämähän ei sitten ohjaa auton sisätilan puhallinta kuten webasto. Varmaan senkin ohjauksen saisi nikkaroitua. Jos sen vanhan webaston äly toimii niin laita se ohjaamaan TT-Thermoa päälle polttimen sijaan. Tällöin webaston äly ohjaisi edelleen myös sisätilan puhallinta päälle ja kajuutta lämpeäisi nopeammin.
Ei näissä riitä teho oikein korvaamaan sisätilanlämmitintä, pitäisi olla vähintään joku 2 tai 3 kW malli.
Webasto 5kW.
No toki, ajan kanssa, mutta kovilla pakkasilla ei vaan toimi. Jäähtyy sitä mukaa kun pikkuinen yrittää lämmittää.
Tarkoitus olisikin vain lämmittää moottoria. - Täällä etelässä on pärjätty tähän asti kahden metrin pätkällä sulanapitokaapelia alavesiletkun ympärillä 8)
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
ixu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Su 02.03.2014 13:29

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja ixu »

Pitäisi asentaa 1000KDL malli W211 270CDI:n. Pari kysymystä asennuksesta, jotta menisi kerrasta oikein. Lämmitin siis asennetaan moottorilta vesipumpulta sisäkennolle menevään letkuun? Kuinkapäin lämmitin laitetaan virtaamaan, moottorille vai sisäkennolle päin? Tuossa letkussa on se alkuperäinenkin kiertovesipumppu, onko väliä kummalle puolelle tätä lämmitin asennetaan?
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Lämmitinasia etenee hitaasti. Tilasin Skruvatilta Calixin pumppusarjan. Itse pumppu on lähes sama Bosch kuin autossa jo on. Eli nyt ajatus on laittaa lämmitin mutkaletkulla pumpun jälkeen ja muuntajalta tuleva johto auton nykyiselle pumpulle rosvoliittimellä. Josko näin saisi kierron helposti ja varmasti? Kiertosuunta pumpulla kulkee alhaalta sisään ja vaakatasossa ulos. Sen jälkeen mutkaletkulla lämmitin roikkumaan pumpulta lähtevään letkuun. Lämmittimessä kierto on kyljestä sisään ja päältä ulos.

Nyt osissa sentään lukee Made in Sweden ja Made in Germany.

Kuva

Kuva
taky
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:24

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja taky »

tn62634 kirjoitti:Eli nyt ajatus on laittaa lämmitin mutkaletkulla pumpun jälkeen ja muuntajalta tuleva johto auton nykyiselle pumpulle rosvoliittimellä.

Kannataisiko kuitenkin laittaa vaihtoreleellä, ilman Calixin virran syöttöä on kuin normaali auton virran syöttö?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Kuva
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Siis ihan noilla Calixin osilla ajattelin laittaa. Eli virta seinästä tuohon litteälle muuntajalle, josta johdoilla 12V pumpulle ja 220V lämmittimelle?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja atlas »

On se calixissa ja defallakin kiinassa tehdas...pakataan varmaan Ruotsissa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
taky
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:24

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja taky »

tn62634 kirjoitti:Eli virta seinästä tuohon litteälle muuntajalle, josta johdoilla 12V pumpulle ja 220V lämmittimelle?
Lähinnä ajattelin että aiheutuuko ongelmaa - "muuntajalta tuleva johto auton nykyiselle pumpulle rosvoliittimellä" - kytkennästä jos jossain tilanteessa Calix ja auto omissa virroissaan on yhtäaikaa... vaihtoreleellä ongelma ei tulisi.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Kuva
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Joo nyt tajusin. Eli niin että kun lämmitin on päällä, kytkee rele pumpun sen kautta?
taky
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:24

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja taky »

tn62634 kirjoitti:Joo nyt tajusin. Eli niin että kun lämmitin on päällä, kytkee rele pumpun sen kautta?
Juu ja samalla katkaisee autonvirrat autolta pumpulle(vaihtorele) = virtaa ei syötettäisi väärästä suunnasta autoon.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Kuva
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Eli esim. tällainen? https://www.motonet.fi/fi/tuote/481871/ ... -12V-2030A" onclick="window.open(this.href);return false;

Osaako joku sähkömies neuvoa vielä oikean kytkennän? :)
taky
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:24

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja taky »

tn62634 kirjoitti: Osaako joku sähkömies neuvoa vielä oikean kytkennän? :)
Fiksummat oikaissevat.


Eikös se mene...
- auton kiertovesipumpulle menevä 12 v johto poikki
- ja autolta päin tuleva nastaan 30
- ja pumpulle menevä 87a nastaan

jolloin linja autolta pumpulle on ilman herätettä auki = kuin relettä ei olisi välissä ollenkaan

Pumpulle sitten...
- Calixin 12v vanhojen rinnalle
- releen nastaan 86 Calix +12v
- releen 85 auton runkoon/Calix maadoitusjohtoon

niin kun Calix saa virtaa aukeaa 30-87a linja eikä virta pääse kiertämään autolle päin.

----

Voisiko sen hoitaa diodillakin (http://www.motonet.fi/fi/tuote/481501/D ... uomiovalot" onclick="window.open(this.href);return false;)?

jolla estää auton orginaali +12v linjaa pitkin virran kulun vain pumpulle päin kun Calixin +12v on kytketty suoraan auton vesipumpun rinnalle?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Kuva
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17606
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja dealer »

atlas kirjoitti:On se calixissa ja defallakin kiinassa tehdas...pakataan varmaan Ruotsissa.
Mistä tämä tieto Calixin osalta ?
Meinaat että "Made in Sweden" voi tarkoittaa että osa on tehty Kiinassa ja pakattu Ruotsissa ?
wiimax.fi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja atlas »

No toi kaveri on tt-omistaja ja kyllä siellä on defan tehdas ihan vieressä...varmasti caliksinkin.
Tosta tt-termosta niin takuuseen meneviä on suht vähän myytyihin laitteisiiin ja hän on kehittänyt tätä lämmitintä tehtaan kanssa paljon ja siinä on suomen ip luokitus ja jokainen laite testataan tehtaalla vuotojen,ja jännitteen ja vastuksen toimivuuden takia.
Hän tosiaan maksaa tehtaalle siitä että siinä on paremmat tiivisteet ja ne on käsin kasattu ja koe ponnistettu ja se on tehtaan palvelu josta pitää maksaa extraa.
Tehtaalla on muuten ihan kansanvälinen sertifikaatti eli ei se mikään autoalli ,lapsityövoimalla toimiva hehkulamppu valossa kasausta tekevä tehdas ole.
Myydäänhän tanskalaista lihaakin Suomalaisena kunhan se pakataan täällä uudelleen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3135
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja jysi »

taky kirjoitti:
tn62634 kirjoitti: Osaako joku sähkömies neuvoa vielä oikean kytkennän? :)
Eikös se mene...
----
Voisiko sen hoitaa diodillakin (http://www.motonet.fi/fi/tuote/481501/D ... uomiovalot" onclick="window.open(this.href);return false;)?

jolla estää auton orginaali +12v linjaa pitkin virran kulun vain pumpulle päin kun Calixin +12v on kytketty suoraan auton vesipumpun rinnalle?
Jospa vähän toisin:
-Autolta tuleva ja pumpulle menevä miinus liitetään yhteen Calixin miinuksen kanssa ja kytketään releen kelan toiseen päähän (85)
-Autolta tuleva pumpun + kytketään napaan 87a
-Calixilta tuleva + kytketään napaan 87 ja releen kelan toiseen päähän (86)
-Pumpulle menevä + kytketään napaan 30

Nyt pumppu (30) saa virran Calixilta jos siellä on virrat päällä, muuten autosta. Auton runkoon miinusta ei kannata yhdistää, pumppuhan voi olla myös maan puolelta ohjattu (en kyllä tiedä onko mutta periaatteessa).

Tuohon voisi laittaa vielä varmuuden vuoksi pari isoa diodia releen kelan ja pumpun rinnalle "väärinpäin" (nuolen kärki eli rengas plussan puolelle) jotta kärkien auki-kiinni kytkennässä syntyvät piikit ei hajota mitään. Ja tepseli irti ennen kun virta-avainta käännetään.

Pelkillä diodeilakin kytkennän voi hoitaa mutta sitten tarvitaan 2 kpl:
-diodi auton+ johdosta pumpulle, rengas pumppua kohti
-diodi Calixin + johdosta pumpulle, rengas pumppua kohti, toisen diodin rengaspään kanssa yhteen
-Calixin - johto kiinni auto-pumppu miinusjohtoon

Nyt pumppu ottaa käyttöjännitteen sieltä jossa sitä on enemmän. Haittana pieni pumpun tehon lasku (10%) koska diodin yli jää 0,7 V
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Mistäs tuosta Calixin sarjasta löytyy 12v jännite pumpulle, vai oonko ihan "ulkona".
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Siis tuossa Calixissa on muuntaja, joka muuntaa 12 voltiksi. Siitä lähtee sarjan mukana tulevalle pumpulle plus ja miinus.

Onko tässä releessä valmiina diodi sopivasti ajatellen Jysin ehdotusta: http://static3.motonet.fi/img/4/481961/500/481961_1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3135
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja jysi »

Joo, tämä releen suojadiodi suojaa Calixin.

Myös auton puolella pitäisi olla varauduttu siihen että joku nyppää pumpun liittimen irti virrat päällä (sama tilanne kun releen toimiessa). Jos näin on suunnittelija tehnyt, diodia moottorin rinnalle ei tarvita, mutta ei siitä haittaakaan ole.
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Calix lämmittää ja pyörii nyt sarjan omalla pumpulla.

Mutta mitenkäs tällainen suoraan kuvan letkuun 7: http://www.ebay.de/itm/Standheizung-ATO ... 1932306422" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuva

Asennus näyttäisi tulevan vaakaan ja sopisi suoraan ilman mutkia?
taky
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:24

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja taky »

tn62634 kirjoitti: Mutta mitenkäs tällainen suoraan kuvan letkuun 7: http://www.ebay.de/itm/Standheizung-ATO ... 1932306422" onclick="window.open(this.href);return false;
B-sarjan Mesessä, W246:ssa 1,5 CDI koneella oli moinen ja toimi loistavasti.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Kuva
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja atlas »

taky kirjoitti:
tn62634 kirjoitti: Mutta mitenkäs tällainen suoraan kuvan letkuun 7: http://www.ebay.de/itm/Standheizung-ATO ... 1932306422" onclick="window.open(this.href);return false;
B-sarjan Mesessä, W246:ssa 1,5 CDI koneella oli moinen ja toimi loistavasti.
Toi on sama kun tt-termo mutta tt on ip luokitus ja vuototestattu....takuukin helpomp ,malleja monta ja tekninen tuki i ja varmasti toimii rehdist takuui....toki jokainen ostaa mistä haluaa
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
taky
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:24

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja taky »

atlas kirjoitti: Toi on sama kun tt-termo mutta tt on ip luokitus ja vuototestattu....
Miten vaan, mutta TT:tä olen joutunut vaihtamaan - takuuseen joka kyllä kuten mainitsit toimii, vaihtotyö on aina homma vaikka uuden saisikin tilalle - mutta mainittu toimi ongelmitta.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Kuva
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos sama lämmitin niin samat ongelmat...yleisin on muuten väärin asennus tai ilmaus...toisissa merkeissä,auto niin ei ollut mitään ongelmaa...mersuissa tahtoo olla toi vesi venttiilin jarrutus hieman ongelmallinenmutta itse jonkin verran asennellut ja ei ongelmaa mutta vaaka asennus ja oikeastaan liian kova lämpö tehose max lämpökytkimen katkaisu lämpö kun olisi puolet niin kestävyys olisi parempi...ongelma noissa sitten se kun pöhöttää kokoajan.
Mutta toki kiinnostaa kestääkö tämä toinenlämmitin paremmin .
Niin tämä myyjä kertoi että monella korjaamolla ei ole ollut mitään ongelmaa ja yhtään ei ole mennyt takuuseen kun yksityisellä ja oma asenteiset taas enemmän laite rikkoja.
Toki on selvää että turha työ ja vaihtelu ,palautus on vaan aina turhaa työtä ja usko merkkiin rapiseen
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

atlas kirjoitti:
taky kirjoitti:
tn62634 kirjoitti: Mutta mitenkäs tällainen suoraan kuvan letkuun 7: http://www.ebay.de/itm/Standheizung-ATO ... 1932306422" onclick="window.open(this.href);return false;
B-sarjan Mesessä, W246:ssa 1,5 CDI koneella oli moinen ja toimi loistavasti.
Toi on sama kun tt-termo mutta tt on ip luokitus ja vuototestattu....takuukin helpomp ,malleja monta ja tekninen tuki i ja varmasti toimii rehdist takuui....toki jokainen ostaa mistä haluaa
En äkkiseltään nähnyt tällaista TT-Thermon nettisivuilla? Tuollaosen kuin linkissä saa 150 eurolla kotiovelle, mutta linkitin toisen myyjän tuotteen, kun siinä oli paremmat kuvat. Toki kiinnostaa myös TT-Thermo, mutten löytänyt tosiaan samanlaista. Olisiko linkkiä tms?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tuonti tekniikka....fi tai com
On tollasia hyllyssä neliö ja tieten kld malleja...eilen laitoin yhden jonka sain varastosta lauantaina.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Nettisivuilla ei ainakaan ole ja en viitsi sinne alkaa kyselyä laittaa ja alkaa kuvata tuotetta millainen pitäisi olla.
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Laitoin C204:ääni saman setin kuin S204:ssäni eli Calixin CVH ja pumppusarja. Tällä kertaa meni paikalleen yhtään letkua katkaisematta. Sopii etukulmaan, mutta mahdollisen polttimenvaihdon kanssa on ahdasta. Voin suositella, jos haluaa länsimaisen systeemin ja helpon asennuksen yläkautta. Mikään tehohuippu tämä ei ole, mutta herättää luottamusta, kun näissä ei ole sellaisia saumoja kuin kiinalaisissa. Eikä lämmitin paina juuri mitään ja on pienikokoinen eikä mikään iso alumiinimötikkä.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1044
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Joku elektroniikkaguru jos viitsii kommentoida/opastaa?
Useita ketjuja lueskellut tt-thermosta ja letkulämppäreistä ja kiertovesipumpuista... Ja kaikenlaista pyörinyt mielessä!
320cdi S211:ssä on normaali lohkolämmitin+haara sisälämmittimelle ja vielä defan 4A ylläpitolaturi. Lisäksi jälkiasenteinen Webasto.
Mites onnistuis jollain releillä/diodeilla sellainen että defan laturin saadessa virtaa alkaisi auton rest-pumppu tai Webaston pumppu pyörimään. Ehkä mieluummin auton oma rest-pumppu? Huolto helpompaa...
Siis kun lämmityskaapeli kytketään verkkovirtaan niin defa olisi kytkettynä rest-pumppuun. Eli ilman mitään kummempia lisälaitteita vesi lämpenisi ja kiertäisi.
Ja jollain releellä tms. varmistaa että pumppu saa virtaa joko defalta tai autosta. Ei kummastakin yhtäaikaa.
Meneekö ajatus pieleen jo alussa jotenkin?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos defan teho on pieni ei lohko lämpene ja ei ainakaan silloin kun rest on päällä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
taky
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:24

Re: OM651 ja kiertovesiletkulämmitin

Viesti Kirjoittaja taky »

Tenutähti kirjoitti: Ja jollain releellä tms. varmistaa että pumppu saa virtaa joko defalta tai autosta.
Eikös se onnistu vaihtoreleellä?
Heräte DEFAlta 86-85 off niin virta 87A-30 linjalla REST:lle, kun ei herätettä ja kun heräte 86-87 DEFAlta niin virta 87-30 linjaan?

Kuva
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Kuva
Vastaa Viestiin