W212 vetelee, mikä neuvoksi?
W212 vetelee, mikä neuvoksi?
w212 250 vuosimalli 2010 ajettu 190tkm. Nyt kun vaihdoin kesärenkaat niin vetelee aika lailla maantiellä. Renkaat 245/45/17 auton alkuperäisillä vanteilla. Vaihdatin Vianorilla viime kesänä uudet GT radial renkaat ja oli äänekkäät ja vetelee. Nyt sitten vaihdatin Vianorilla uudet Nokian Black rattaat samalla koolla. Vähän vähemmän vetelee... Mutta on levoton ajaa, koko ajan saa ohjata. Jos ajaa reunassa valkoisen viivan päällä niin menee nätisti, ei vetele. Mikä neuvoksi? Ens viikolla nelipyöräsuuntaukseen aika. Mutta onkohan alustassa jokin kumi rikki/väljä? Joka ikäänkuin antaa renkaiden suunnan kääntyä ja tästä syystä vetelee?
Muuten todella hyvä ajaa.
Muuten todella hyvä ajaa.
Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?
Mulla kanssa on jotenkin levoton ajaa, pyörät suunnattu kaks kertaa. Takana uudet 265 ja edessä 245 renkaat. Eikä se sen parempi ollu 205 talvirenkaillakaan, oikeastaan huonompi. Auto menee suoraan jos ajaa ihan keskiviivan vieressä, mutta kun ajaa reunempaan päin niin se oikein imaisee auton oikealle. Oliskohan tuola kuitenkin joku paikka väljänä joka hankala löytää?
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 333
- Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
- Paikkakunta: Savo
Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?
Molemmille kysymys, paljonko on rengaspaineet jos mittaatte paineen ajamattomista/kylmistä renkaista?
Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?
Vianorilla pari päivää sitten laitettu uusi sarja alle. En osaa sanoa rengaspaineesta
Kait ne siellä tietää??
No mitä niiden pitäisi olla?
Tänään kun ajelin vähän myös kaupunki ajoa niin kyllä se hiukan oudosti vetää aina välillä ratista jos tiessä on epätasaisuuksia.. Tuntuu niin kuin eturenkaiden tuenta jotenkin muuttuisi...?? Ja tosiaan talvirenkailla ei vetele renkaat on kokoa 205/60/16.

No mitä niiden pitäisi olla?
Tänään kun ajelin vähän myös kaupunki ajoa niin kyllä se hiukan oudosti vetää aina välillä ratista jos tiessä on epätasaisuuksia.. Tuntuu niin kuin eturenkaiden tuenta jotenkin muuttuisi...?? Ja tosiaan talvirenkailla ei vetele renkaat on kokoa 205/60/16.
nikopetterii kirjoitti:Molemmille kysymys, paljonko on rengaspaineet jos mittaatte paineen ajamattomista/kylmistä renkaista?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 333
- Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
- Paikkakunta: Savo
Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?
No kyllä nuo rengaspaine suositukset ovat autonvalmistajalla hitusen alakanttiin jos pitää ajaa suomen huonoilla teillä, rengasliikkeet ovat näihin päiviin asti suositelleet vähän enemmän painetta kuin autonvalmistajat, mutta ainakin eräs rengasliike ketju on saanut hiljattain sellaiset ohjeistukset että rengaspaineiksi pitää laittaa se mitä autonvalmistaja suosittaa. No joo onhan se hieman hiljaisempi ja pehmeämpi ajettava huonolla uraisella tiellä, mutta vetelyä ja velttoutta silloin tulee esiin, kun taas vähän kovemmilla paineilla sitä vetelyä ja velttoutta saa pois, mutta rengasääni hiukan ehkä kovenee ja montut yms epätasaisuudet tuntuvat vähän kovemmin. Kyllä minä ainakin pidän paineet kovempina kuin valmistaja suosittaa ja vetelyä/velttoutta ei näin itselläni esiinny. Mulla oli viimekesänä 225/45r17 edessä ja takana 245/40r17 ja merkkihuolto oli huollon yhteydessä pudottanut paineet 2.5 ja heti sen huomasi ajossa että ei se niin hyvin kulkenut kuin 2.9paineella. Toki kun sanoit että 205 leveällä renkaalla kulkee hyvin ja 245leveällä vetelee, niin usein leveämpi rengas on herkempi urille yms, mutta rengaspainetta nostamalla se ilmiö lievenee huomattavasti. Ja haluan painottaa että se mittaus tehdään mahdolliaimman kylmistä renkaista eikä 50km ajon jälkeen, jolloin rengas on lämmennyt ja paine näyttää kymmenyksiä enemmän kuin ajamaton tai muutaman kilometrin ajettu. Eräs 35vuotta renkaiden kanssa touhunnut heppu sanoi että ihan viisain se on kokeilemalla hakea se mieleisin paine juuri niihin omiin renkaisiinsa ja omaan autoon sopiviksi, kuitenkin vähintäänkin se mitä valmistaja suosittelee, mutta useinmiten sitä saa olla vähän enemmän. Eli käy nyt mittaamassa mitä ne näyttää, oletetaan että 2.6 niin laita vaikka 2.9 ja kokeile miltä tuntuu...
Joka keväinen ja syksyinen juttu tämä että joku siellä ja tuolla valittaa että on huonot renkaat tai autossa vikaa kun on niin veltot ja vetelee urissa, usein se ensimmäinen lääke siihen auttaa, kun tuumaan että laita paineita muutama kymmennys lisää auton ohjeisiin. Jos ei sillä apua tule niin silloin on vikaa jossakin muualla...
Joka keväinen ja syksyinen juttu tämä että joku siellä ja tuolla valittaa että on huonot renkaat tai autossa vikaa kun on niin veltot ja vetelee urissa, usein se ensimmäinen lääke siihen auttaa, kun tuumaan että laita paineita muutama kymmennys lisää auton ohjeisiin. Jos ei sillä apua tule niin silloin on vikaa jossakin muualla...
Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?
Mä laitoin 2,6 mutta eipä se nyt juuri muuttunut. Täytyy kokeilla nostaa lähelle kolmea.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?
Ettei se nyt vain olis se ura mihin se vetelee
Sen verran leveä rengas että pyrkii varmasti nousemaan urasta kokoajan pois. Hyvänkin auton saa pilattua vääränlaisella rengastuksella.

Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?
Totta tuokin, mutta tähän automalliin tarkoitetut vanteet ja renkaat on alla. Ja kun ei se niillä 16" ja 205 leveilläkään ollut hyvä.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?
225/50-17 on paljon parempi. Ei uskoisi, miten huomattava ero on 245- ja 225-levyisen välillä. Lisäksi melu on pienempi. Omassa autossa vetely oli aikamoista 245 leveällä kumilla, vaikka 4-pyöräsuuntaus oli tehtynä ja alustan osat ehjiä katsastusmiehen, merkkihuollon ja oman kokemuksen mukaan. Edullinen Kumho 225/50-17 poisti vetelyn kokonaan ja Mersu tuntuu taas Mersulta.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?
Minulla s212 on tämmöiset. 245/35/19 Ja offset on 30, joka on suosituksesta poikkeava, liian pieni.
Eikä vetele. Ei tärise
Valitettavasti on monenlaista säätäjää, se normien sallittu säätövara on liian iso.
Löysät pois nivelistä. Ei kyllä pitäisi noilla kilometreillä olla vielä löysää
Ja säätö (ei tarkastus)
Auraukset minimiin, lähelle 0 päätä. Kulkukulma nollaan
Helpottaisi arvaamista, jos näkisi nykyiset arvot.
Eikä vetele. Ei tärise
Valitettavasti on monenlaista säätäjää, se normien sallittu säätövara on liian iso.
Löysät pois nivelistä. Ei kyllä pitäisi noilla kilometreillä olla vielä löysää
Ja säätö (ei tarkastus)
Auraukset minimiin, lähelle 0 päätä. Kulkukulma nollaan
Helpottaisi arvaamista, jos näkisi nykyiset arvot.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?
nikopetterii kirjoitti:No kyllä nuo rengaspaine suositukset ovat autonvalmistajalla hitusen alakanttiin jos pitää ajaa suomen huonoilla teillä, rengasliikkeet ovat näihin päiviin asti suositelleet vähän enemmän painetta kuin autonvalmistajat, mutta ainakin eräs rengasliike ketju on saanut hiljattain sellaiset ohjeistukset että rengaspaineiksi pitää laittaa se mitä autonvalmistaja suosittaa. No joo onhan se hieman hiljaisempi ja pehmeämpi ajettava huonolla uraisella tiellä, mutta vetelyä ja velttoutta silloin tulee esiin, kun taas vähän kovemmilla paineilla sitä vetelyä ja velttoutta saa pois, mutta rengasääni hiukan ehkä kovenee ja montut yms epätasaisuudet tuntuvat vähän kovemmin. Kyllä minä ainakin pidän paineet kovempina kuin valmistaja suosittaa ja vetelyä/velttoutta ei näin itselläni esiinny. Mulla oli viimekesänä 225/45r17 edessä ja takana 245/40r17 ja merkkihuolto oli huollon yhteydessä pudottanut paineet 2.5 ja heti sen huomasi ajossa että ei se niin hyvin kulkenut kuin 2.9paineella. Toki kun sanoit että 205 leveällä renkaalla kulkee hyvin ja 245leveällä vetelee, niin usein leveämpi rengas on herkempi urille yms, mutta rengaspainetta nostamalla se ilmiö lievenee huomattavasti. Ja haluan painottaa että se mittaus tehdään mahdolliaimman kylmistä renkaista eikä 50km ajon jälkeen, jolloin rengas on lämmennyt ja paine näyttää kymmenyksiä enemmän kuin ajamaton tai muutaman kilometrin ajettu. Eräs 35vuotta renkaiden kanssa touhunnut heppu sanoi että ihan viisain se on kokeilemalla hakea se mieleisin paine juuri niihin omiin renkaisiinsa ja omaan autoon sopiviksi, kuitenkin vähintäänkin se mitä valmistaja suosittelee, mutta useinmiten sitä saa olla vähän enemmän. Eli käy nyt mittaamassa mitä ne näyttää, oletetaan että 2.6 niin laita vaikka 2.9 ja kokeile miltä tuntuu...
Joka keväinen ja syksyinen juttu tämä että joku siellä ja tuolla valittaa että on huonot renkaat tai autossa vikaa kun on niin veltot ja vetelee urissa, usein se ensimmäinen lääke siihen auttaa, kun tuumaan että laita paineita muutama kymmennys lisää auton ohjeisiin. Jos ei sillä apua tule niin silloin on vikaa jossakin muualla...
2.6 oli ja nyt on 2.9/3. Ja eipä oikeastaan ole eroa.. Alkaa tuntumaan siltä, että tukivarsien kumit on veltostuneet ja tästä syystä antaa periksi jolloin renkaan kulma tietysti muuttuu.. Torstaina kulmien säätöön, josta en oikein usko että auttaa.. Pakko kait se on toimia noilla renkailla kun on kerta tehtaalla näin laittaneet..

Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?
Ota raportti talteen ja laita kopio tänne. Saadaan sitten selville, mikä oli pielessä.Hekene kirjoitti:nikopetterii kirjoitti:No kyllä nuo rengaspaine suositukset ovat autonvalmistajalla hitusen alakanttiin jos pitää ajaa suomen huonoilla teillä, rengasliikkeet ovat näihin päiviin asti suositelleet vähän enemmän painetta kuin autonvalmistajat, mutta ainakin eräs rengasliike ketju on saanut hiljattain sellaiset ohjeistukset että rengaspaineiksi pitää laittaa se mitä autonvalmistaja suosittaa. No joo onhan se hieman hiljaisempi ja pehmeämpi ajettava huonolla uraisella tiellä, mutta vetelyä ja velttoutta silloin tulee esiin, kun taas vähän kovemmilla paineilla sitä vetelyä ja velttoutta saa pois, mutta rengasääni hiukan ehkä kovenee ja montut yms epätasaisuudet tuntuvat vähän kovemmin. Kyllä minä ainakin pidän paineet kovempina kuin valmistaja suosittaa ja vetelyä/velttoutta ei näin itselläni esiinny. Mulla oli viimekesänä 225/45r17 edessä ja takana 245/40r17 ja merkkihuolto oli huollon yhteydessä pudottanut paineet 2.5 ja heti sen huomasi ajossa että ei se niin hyvin kulkenut kuin 2.9paineella. Toki kun sanoit että 205 leveällä renkaalla kulkee hyvin ja 245leveällä vetelee, niin usein leveämpi rengas on herkempi urille yms, mutta rengaspainetta nostamalla se ilmiö lievenee huomattavasti. Ja haluan painottaa että se mittaus tehdään mahdolliaimman kylmistä renkaista eikä 50km ajon jälkeen, jolloin rengas on lämmennyt ja paine näyttää kymmenyksiä enemmän kuin ajamaton tai muutaman kilometrin ajettu. Eräs 35vuotta renkaiden kanssa touhunnut heppu sanoi että ihan viisain se on kokeilemalla hakea se mieleisin paine juuri niihin omiin renkaisiinsa ja omaan autoon sopiviksi, kuitenkin vähintäänkin se mitä valmistaja suosittelee, mutta useinmiten sitä saa olla vähän enemmän. Eli käy nyt mittaamassa mitä ne näyttää, oletetaan että 2.6 niin laita vaikka 2.9 ja kokeile miltä tuntuu...
Joka keväinen ja syksyinen juttu tämä että joku siellä ja tuolla valittaa että on huonot renkaat tai autossa vikaa kun on niin veltot ja vetelee urissa, usein se ensimmäinen lääke siihen auttaa, kun tuumaan että laita paineita muutama kymmennys lisää auton ohjeisiin. Jos ei sillä apua tule niin silloin on vikaa jossakin muualla...
2.6 oli ja nyt on 2.9/3. Ja eipä oikeastaan ole eroa.. Alkaa tuntumaan siltä, että tukivarsien kumit on veltostuneet ja tästä syystä antaa periksi jolloin renkaan kulma tietysti muuttuu.. Torstaina kulmien säätöön, josta en oikein usko että auttaa.. Pakko kait se on toimia noilla renkailla kun on kerta tehtaalla näin laittaneet..
Itse laitan kirjallisena paperille ongelmat tiedoksi sekä työnjohdolle että toinen paperi etupenkille. Monesti jää info asentajalle puutteelliseksi, ei voi siten tietää, mikä oli ongelma.
Ja sitten laiskuus vaikuttaa siihen, jos on "normien sisällä",ei kosketa säätöihin.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?
Samanlaiset vaivat minunkin autossa, ajettu n.195 tkm hiljattain vaihdettu kaikki iskarit, nelipyöräsuuntaus tehty ja just katsastettu eli alustan osiltaan pitäis olla ok mut silti on levoton ajettava. Talvirenkaat kokoa 225/50 17" ja kesä rattaat kokoa 245/45 17"
Linkistä löytyy suuntauksen raportti mitähän pitäs muuttaa ja mihin suuntaan?
https://www.dropbox.com/s/c3zvsp7vr72rz ... 9.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Vai onkohan tukivarsien puslat jo noilla kilometreillä pehmenneet sen verran että ajaessa kulmat muuttuu..?
Linkistä löytyy suuntauksen raportti mitähän pitäs muuttaa ja mihin suuntaan?
https://www.dropbox.com/s/c3zvsp7vr72rz ... 9.jpg?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Vai onkohan tukivarsien puslat jo noilla kilometreillä pehmenneet sen verran että ajaessa kulmat muuttuu..?
W212 220cdi aut. Avantgarde -12
Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?
Onkohan jonkinlaista tyyppivikaa?
Oma auto alkoi vetelemään 200 tkm kohdilla, ja veteli aina 315 tkm saakka kunnes laitoin auton kiertoon.
Kahdella eri pajalla käytin suuntauksessa, eikä kummassakaan tullut kuntoon.
Oma auto alkoi vetelemään 200 tkm kohdilla, ja veteli aina 315 tkm saakka kunnes laitoin auton kiertoon.
Kahdella eri pajalla käytin suuntauksessa, eikä kummassakaan tullut kuntoon.
Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?
Oma kokemus ko. automallista, eniten häiritsee suuntavakavuuden puute. Auton etupäähän iskareita ja koiranluita vaihdettaessa tuli ilmi rikkinäinen tukivarren pusla. Ei vielä täysin rikki, mutta selvää väljyyttä löytyy. Pitäis varmaan vaihtaa , jos vaikka ajettavuus paranisi.
Nuo tukivarret ja puslat ovat sen verran järeää tavaraa, että ihan pienet väljyydet ei kyllä kovin helpolla löydy. Tuokin puslan väljyys ei tuntunut silloin kun auto on nipussa. Iskaritolppa irrotettuna pääsi paremmin "vääntämään"
niin silloin löytyi. Takapäässäkin on useita tukivarsia kumipuslineen, niin varmasti kilometrien karttuessa alkavat antamaan periksi.
Itsellä alustan palautus iskuun on työn alla. Seuraavaksi vaihtuu etupäähän tukivarsi ja takajouset. Saas nähdä saanko tätä w212 kulkemaan kun juna.
Nuo tukivarret ja puslat ovat sen verran järeää tavaraa, että ihan pienet väljyydet ei kyllä kovin helpolla löydy. Tuokin puslan väljyys ei tuntunut silloin kun auto on nipussa. Iskaritolppa irrotettuna pääsi paremmin "vääntämään"
niin silloin löytyi. Takapäässäkin on useita tukivarsia kumipuslineen, niin varmasti kilometrien karttuessa alkavat antamaan periksi.
Itsellä alustan palautus iskuun on työn alla. Seuraavaksi vaihtuu etupäähän tukivarsi ja takajouset. Saas nähdä saanko tätä w212 kulkemaan kun juna.
Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?
JaTaVi kirjoitti:Oma kokemus ko. automallista, eniten häiritsee suuntavakavuuden puute. Auton etupäähän iskareita ja koiranluita vaihdettaessa tuli ilmi rikkinäinen tukivarren pusla. Ei vielä täysin rikki, mutta selvää väljyyttä löytyy. Pitäis varmaan vaihtaa , jos vaikka ajettavuus paranisi.
Nuo tukivarret ja puslat ovat sen verran järeää tavaraa, että ihan pienet väljyydet ei kyllä kovin helpolla löydy. Tuokin puslan väljyys ei tuntunut silloin kun auto on nipussa. Iskaritolppa irrotettuna pääsi paremmin "vääntämään"
niin silloin löytyi. Takapäässäkin on useita tukivarsia kumipuslineen, niin varmasti kilometrien karttuessa alkavat antamaan periksi.
Itsellä alustan palautus iskuun on työn alla. Seuraavaksi vaihtuu etupäähän tukivarsi ja takajouset. Saas nähdä saanko tätä w212 kulkemaan kun juna.
Kummankos tukivarren pusla oli antautunut etummaisen vai takimmaisen?
Tuossa kattelin omasta kulkineesta juurikin nuitten puslien kuntoa ja juurikin ne etummaisten alatukivarsien puslat näytösti hieman pykineiltä ja olivat kangella väännellessä suhtteellisen pehmeän oloisia toki eipä ole tietoa niiden jäykkyydestä uutena...
Samalla tuli venkslattua rattaita etuset vs. takaset (nyt uudet hankookit edessä ja vanhat misukat takana n.50%) ja sillä ajokäytös parani jonkun verran...
W212 220cdi aut. Avantgarde -12
Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?
simosami kirjoitti:Ota raportti talteen ja laita kopio tänne. Saadaan sitten selville, mikä oli pielessä.Hekene kirjoitti:nikopetterii kirjoitti:No kyllä nuo rengaspaine suositukset ovat autonvalmistajalla hitusen alakanttiin jos pitää ajaa suomen huonoilla teillä, rengasliikkeet ovat näihin päiviin asti suositelleet vähän enemmän painetta kuin autonvalmistajat, mutta ainakin eräs rengasliike ketju on saanut hiljattain sellaiset ohjeistukset että rengaspaineiksi pitää laittaa se mitä autonvalmistaja suosittaa. No joo onhan se hieman hiljaisempi ja pehmeämpi ajettava huonolla uraisella tiellä, mutta vetelyä ja velttoutta silloin tulee esiin, kun taas vähän kovemmilla paineilla sitä vetelyä ja velttoutta saa pois, mutta rengasääni hiukan ehkä kovenee ja montut yms epätasaisuudet tuntuvat vähän kovemmin. Kyllä minä ainakin pidän paineet kovempina kuin valmistaja suosittaa ja vetelyä/velttoutta ei näin itselläni esiinny. Mulla oli viimekesänä 225/45r17 edessä ja takana 245/40r17 ja merkkihuolto oli huollon yhteydessä pudottanut paineet 2.5 ja heti sen huomasi ajossa että ei se niin hyvin kulkenut kuin 2.9paineella. Toki kun sanoit että 205 leveällä renkaalla kulkee hyvin ja 245leveällä vetelee, niin usein leveämpi rengas on herkempi urille yms, mutta rengaspainetta nostamalla se ilmiö lievenee huomattavasti. Ja haluan painottaa että se mittaus tehdään mahdolliaimman kylmistä renkaista eikä 50km ajon jälkeen, jolloin rengas on lämmennyt ja paine näyttää kymmenyksiä enemmän kuin ajamaton tai muutaman kilometrin ajettu. Eräs 35vuotta renkaiden kanssa touhunnut heppu sanoi että ihan viisain se on kokeilemalla hakea se mieleisin paine juuri niihin omiin renkaisiinsa ja omaan autoon sopiviksi, kuitenkin vähintäänkin se mitä valmistaja suosittelee, mutta useinmiten sitä saa olla vähän enemmän. Eli käy nyt mittaamassa mitä ne näyttää, oletetaan että 2.6 niin laita vaikka 2.9 ja kokeile miltä tuntuu...
Joka keväinen ja syksyinen juttu tämä että joku siellä ja tuolla valittaa että on huonot renkaat tai autossa vikaa kun on niin veltot ja vetelee urissa, usein se ensimmäinen lääke siihen auttaa, kun tuumaan että laita paineita muutama kymmennys lisää auton ohjeisiin. Jos ei sillä apua tule niin silloin on vikaa jossakin muualla...
2.6 oli ja nyt on 2.9/3. Ja eipä oikeastaan ole eroa.. Alkaa tuntumaan siltä, että tukivarsien kumit on veltostuneet ja tästä syystä antaa periksi jolloin renkaan kulma tietysti muuttuu.. Torstaina kulmien säätöön, josta en oikein usko että auttaa.. Pakko kait se on toimia noilla renkailla kun on kerta tehtaalla näin laittaneet..
Itse laitan kirjallisena paperille ongelmat tiedoksi sekä työnjohdolle että toinen paperi etupenkille. Monesti jää info asentajalle puutteelliseksi, ei voi siten tietää, mikä oli ongelma.
Ja sitten laiskuus vaikuttaa siihen, jos on "normien sisällä",ei kosketa säätöihin.
Tässäpä on Vianorin raportti kulmien säädöstä. Ei kuulema tarvinnut tehdä mitään. Kaikki on asentajan mielestä kunnossa. Mitä mieltä olette?



Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?
Minulla oikealla etupäässä tukivarrren, jossa on kiinteä pallonivel sisäpusla väljä. Olis kiva viedä katsastukseen löytääkö katsuri mitään vikaa. Palikat irrallaan ollessaan siellä on tosiaan selvää väljyyttä .
Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?
Etupäätä aurausta kuitenkin säädettiin(?) ja on parempi. Olisin itse vielä puolittanut arvot.
Takapään aurausta on liikaa, varsinkin vasen on ihan pielessä. Se on varmaan syynä kiemurteluun.
Noin se menee, ei ammatti etiikka riitä enempään.
En löytänyt vertailuksi oman auton arvoja tähän lähtöön.
Takapään aurausta on liikaa, varsinkin vasen on ihan pielessä. Se on varmaan syynä kiemurteluun.
Noin se menee, ei ammatti etiikka riitä enempään.
En löytänyt vertailuksi oman auton arvoja tähän lähtöön.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?
Auto katsastettu, ei katsuri mitään väljää löytäny. No tukivarsi kumminkin tilattu, vaihdetaan kun keritään. Epäilen, että ajokäytös muuttuu parempaan suuntaa, koska tuntuu kuin tuo oikea puoli välillä ikään kuin "nuljahtelisi".
Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?
w212 vetely 245 renkailla taitaa johtua Suomen uraisista teistä. Virossa ajaessa ei vetele, kulkee suoraan kuin juna
Mulla kolmas w212 ja kaikkiin oon vaihtanu kaposemmat kumit ja vetely loppuu täysin.

w115 ex
w124 ex
w210 ex
w211 ex
w212 ex
s212 ex
s212 ex
W203 ex
C107
w124 ex
w210 ex
w211 ex
w212 ex
s212 ex
s212 ex
W203 ex
C107
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 333
- Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
- Paikkakunta: Savo
Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?
Takapäähän on ihan päin peetä, vasemmalla aurausta ihan liikaa ja oikealla liian vähän. Kumpikaan ei ole ohjearvojen sisällä, tollasilla arvoilla perä ohjaa perää ojaan päin. Ja oikealla edessä camber myös ei ohjearvojen sisällä.. Ei oo ihmekkää jos on levoton ajaa.simosami kirjoitti:Etupäätä aurausta kuitenkin säädettiin(?) ja on parempi. Olisin itse vielä puolittanut arvot.
Takapään aurausta on liikaa, varsinkin vasen on ihan pielessä. Se on varmaan syynä kiemurteluun.
Noin se menee, ei ammatti etiikka riitä enempään.
En löytänyt vertailuksi oman auton arvoja tähän lähtöön.
Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?
Hekene kirjoitti:w212 250 vuosimalli 2010 ajettu 190tkm. Nyt kun vaihdoin kesärenkaat niin vetelee aika lailla maantiellä. Renkaat 245/45/17 auton alkuperäisillä vanteilla. Vaihdatin Vianorilla viime kesänä uudet GT radial renkaat ja oli äänekkäät ja vetelee. Nyt sitten vaihdatin Vianorilla uudet Nokian Black rattaat samalla koolla. Vähän vähemmän vetelee... Mutta on levoton ajaa, koko ajan saa ohjata. Jos ajaa reunassa valkoisen viivan päällä niin menee nätisti, ei vetele. Mikä neuvoksi? Ens viikolla nelipyöräsuuntaukseen aika. Mutta onkohan alustassa jokin kumi rikki/väljä? Joka ikäänkuin antaa renkaiden suunnan kääntyä ja tästä syystä vetelee?
Muuten todella hyvä ajaa.
Tähän asiaan täytyy kirjoittaa vielä, että vetely ei ole loppunut kokonaan. Vielä hieman tuntee ajossa ratin "vääntelyä" vaikka alusta kunnossa ja suuntaukset tehty/säädetty. En ole muuta syytä kuin renkaan leveys/mataluus 245/45. Tässä koossa mersua (eikä varmasti muutakaan merkkiä) ei saa kulkemaan ilman ratin "vääntelyä". Talvirenkaat 205/55 kun vaihtaa alle niin vääntely loppuu kokonaan.
Nykyautoihin laitetaan ihan liian leveät renkaat jo tehtaalla näön vuoksi, mutta ajo-ominaisuudet kärsii..
-
- Mersumies
- Viestit: 3095
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?
Ei, vaan suomessa on liian paskat tiet, kun niitä saa jyrsiä urille nastarenkaillaHekene kirjoitti:Hekene kirjoitti:w212 250 vuosimalli 2010 ajettu 190tkm. Nyt kun vaihdoin kesärenkaat niin vetelee aika lailla maantiellä. Renkaat 245/45/17 auton alkuperäisillä vanteilla. Vaihdatin Vianorilla viime kesänä uudet GT radial renkaat ja oli äänekkäät ja vetelee. Nyt sitten vaihdatin Vianorilla uudet Nokian Black rattaat samalla koolla. Vähän vähemmän vetelee... Mutta on levoton ajaa, koko ajan saa ohjata. Jos ajaa reunassa valkoisen viivan päällä niin menee nätisti, ei vetele. Mikä neuvoksi? Ens viikolla nelipyöräsuuntaukseen aika. Mutta onkohan alustassa jokin kumi rikki/väljä? Joka ikäänkuin antaa renkaiden suunnan kääntyä ja tästä syystä vetelee?
Muuten todella hyvä ajaa.
Tähän asiaan täytyy kirjoittaa vielä, että vetely ei ole loppunut kokonaan. Vielä hieman tuntee ajossa ratin "vääntelyä" vaikka alusta kunnossa ja suuntaukset tehty/säädetty. En ole muuta syytä kuin renkaan leveys/mataluus 245/45. Tässä koossa mersua (eikä varmasti muutakaan merkkiä) ei saa kulkemaan ilman ratin "vääntelyä". Talvirenkaat 205/55 kun vaihtaa alle niin vääntely loppuu kokonaan.
Nykyautoihin laitetaan ihan liian leveät renkaat jo tehtaalla näön vuoksi, mutta ajo-ominaisuudet kärsii..

Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?
Itsellä w212 v2014 225*50-16 renkailla ei vetele juu =pappamallin renkaat. Cl:ssä on edessä 255*35-20 ja takana 295*30-20, ei vetele
. Alusta kuntoon ja säädätys ammattitaitoisella asentajalla esim. Autopeltikorjaamo Vesa Leskinen Nummelassa. Kaikki autot nykyään säädätän tuolla ja tulee kuntoon. Tämä tietenkin edellyttää, että väljää ei ole missään puslassa, nivelessä tai apurunkojen kiinnityksissä (pusliahan nuokin ovat).

MB w212
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?
Olipas sopivasti tämä aihe ihan ensimmäisten joukossa. Eli potilas 350 4matic ja ensin oli alkuperäiset amg-paketin 18" vanteet takavedon vakiorenkailla eli edessä 245 ja takana 265. Ajettavuus ok, ehkä hieman levoton, samanlainen kuin edellinen perus 200cdi takaveto.
Nelivetoisuus kuitenkin arvellutti joten tilasin taaksekin 245 renkaat, ajettavuudessa ei eroa. No kuinka ollakkaan eilen oli eturengas tyhjentynyt
Pyörä pois, ilmat sisään ja suihkupullosta vettä päälle niin ilmaa kuplii reunasta ainakin neljästä eri kohtaa eli entinen rengas se. No ei siinä mitään, talvivanteiksi ostamani w211 mallin 17" alle joissa päällä oikeankokoiset eli 245/45 r17 michelinin ok kuntoiset kesärenkaat ja nytpä se vasta onkin huono ajaa, vetelee urissa kokoajan puolelta toiselle. Näissä vanteissa on et sen ~10 milliä pienempi eli 38. Etupäästä kuuluu pientä klotinaa. Luulis ettei tuo vähän pienempi et ajo-ominaisuuksia pilaa tuollalailla 
Nelivetoisuus kuitenkin arvellutti joten tilasin taaksekin 245 renkaat, ajettavuudessa ei eroa. No kuinka ollakkaan eilen oli eturengas tyhjentynyt


S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?
Lyhyesti:simosami kirjoitti:Itse laitan kirjallisena paperille ongelmat tiedoksi sekä työnjohdolle että toinen paperi etupenkille. Monesti jää info asentajalle puutteelliseksi, ei voi siten tietää, mikä oli ongelma.

Eipä noista kulmista voi suoraan ajettavuutta päätellä, tai syytä ongelmiin. Saattaa jopa olla että takaa on joskus aurausta säädetty tarkoituksella noin ajettavuuden parantamiseksi...nikopetterii kirjoitti: Takapäähän on ihan päin peetä, vasemmalla aurausta ihan liikaa ja oikealla liian vähän. Kumpikaan ei ole ohjearvojen sisällä, tollasilla arvoilla perä ohjaa perää ojaan päin. Ja oikealla edessä camber myös ei ohjearvojen sisällä.. Ei oo ihmekkää jos on levoton ajaa.
wiimax.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 333
- Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
- Paikkakunta: Savo
Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?
Totta mutta tässä tapauksessa oli lähtökohta että asiakas tuo auton "ekaa kertaa" säätöön ja sanoo että on levoton, niin kyllä se säädetään silloin mahdollisimman tarkkaan ohjearvoihin? Jos sittenkään ei tunnu hyvälle ja alusta kunnossa niin sitten kysellään tarkemmin miten käyttäytyy ja ehkä koitetaan itsekkin ajamalla ja sitten korjaillaan arvoja sen mukaan että saadaan auto menemään kunnolla... Eikai missään pitäisi säätää tai jättää säätämättä eka säädössä arvoja ohjearvojen ulkopuolelle jos asiakkaan auto tulee säätöön ohjeilla "levoton ajaa ja vetelee"...
Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?
Mitä leveämpi rengas, sen tarkemmin pitää säädöt olla.
Jos on ajanut esim. semi-slikseillä (ratarengas), ymmärtää, miten voimakas "tahto" renkaalla voi olla kulkea suoraan.
Siksi voi väittää, että kapea rengas auttaa vetelyyn.
Vaihtoehdot on siis, alustan säädöt kuntoon tai kapeampaa rengasta.
Jos on ajanut esim. semi-slikseillä (ratarengas), ymmärtää, miten voimakas "tahto" renkaalla voi olla kulkea suoraan.
Siksi voi väittää, että kapea rengas auttaa vetelyyn.
Vaihtoehdot on siis, alustan säädöt kuntoon tai kapeampaa rengasta.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: W212 vetelee, mikä neuvoksi?
Takakelkan etukumit voi olla väljät myös.
W213 220d +W242 electric drive