W124 Lämmönsäätö ongelmia
W124 Lämmönsäätö ongelmia
Elikkä ongelmana on, että kabiiniin ei tule kuin kuumaa tai kylmää ilmaa, aiemmin apukuskin puoli oli ongelma mutta nyt tuntus et kuskinkaan puolella ei toimi välimallin lämpötilat. Lämmönsäätörullista kun kääntää vaikka 18-26 astetta niin kylmää tulee niinkun olis ihan kylmälle säädetty.
Magneettiventtiilit olen puhdistanut joskus vuosi sitten ja tuntus nytkin molemmat kädellä koitettuna lämpiävän saman verran. Kiertovesipumppukin toimi kun äsken mittasin ja kädellä kokeilin.
Lämmönsäätöpaneelin tilalle on kokeiltu toistakin, mutta toimi ihan samallalailla, että kuskin puoli toimi, mutta apukuskin ei. Nyt on tolla vanhalla paneelilla molemmille puolille tullu ongelmaa. Olen juottanut ton paneelin kaikki juotokset läpi, eikä niissä kyllä mitään ihmeellistä näkynytkään.
Äsken mittasin noille magneettiventtiileille tulevasta johdosta jännitteet niin näytti molemmilla puolilla samoja arvoja (kuuma = vähän yli nolla volttia ja sitten ku napsautti rullan yhtään pois kuumalta niin n. 13v ihan missä muussa asennossa vaan) eli ei antanu mitään väliarvoja esim. 22 asteelle.
Voisko nuo lämmönsäätöpaneelin potentiometrit olla jotenkin kuolleita "keskialueelta" että toimis vain ääripäät? Jos joku tietää tai vois mitata, että paljonko ton magneettiventtileille tulevan jännitteen pitäis suunnilleen olla milläkin lämpötila-asetuksella? Saako noita potentiometrejä erilliskomponentteina jostain ja jos joku tietää ton komponentin tarkat arvot tai mallin niin olisin kiitollinen tiedosta.
Sitten vielä semmonen, että katossa oleva haistelija tuntuis toimivan, kun suihkutin siihen paineilmaspraya niin rupes kuskin puolelta puhaltamaan melkein heti kuumaa.
Magneettiventtiilit olen puhdistanut joskus vuosi sitten ja tuntus nytkin molemmat kädellä koitettuna lämpiävän saman verran. Kiertovesipumppukin toimi kun äsken mittasin ja kädellä kokeilin.
Lämmönsäätöpaneelin tilalle on kokeiltu toistakin, mutta toimi ihan samallalailla, että kuskin puoli toimi, mutta apukuskin ei. Nyt on tolla vanhalla paneelilla molemmille puolille tullu ongelmaa. Olen juottanut ton paneelin kaikki juotokset läpi, eikä niissä kyllä mitään ihmeellistä näkynytkään.
Äsken mittasin noille magneettiventtiileille tulevasta johdosta jännitteet niin näytti molemmilla puolilla samoja arvoja (kuuma = vähän yli nolla volttia ja sitten ku napsautti rullan yhtään pois kuumalta niin n. 13v ihan missä muussa asennossa vaan) eli ei antanu mitään väliarvoja esim. 22 asteelle.
Voisko nuo lämmönsäätöpaneelin potentiometrit olla jotenkin kuolleita "keskialueelta" että toimis vain ääripäät? Jos joku tietää tai vois mitata, että paljonko ton magneettiventtileille tulevan jännitteen pitäis suunnilleen olla milläkin lämpötila-asetuksella? Saako noita potentiometrejä erilliskomponentteina jostain ja jos joku tietää ton komponentin tarkat arvot tai mallin niin olisin kiitollinen tiedosta.
Sitten vielä semmonen, että katossa oleva haistelija tuntuis toimivan, kun suihkutin siihen paineilmaspraya niin rupes kuskin puolelta puhaltamaan melkein heti kuumaa.
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ke 15.06.2011 23:11
- Paikkakunta: kokkola
Re: W124 Lämmönsäätö ongelmia
kokemuksella voin kertoa että itellä ollut omassa sama ongelma eikä korjaantunut muuten ku vaihto mangeetti venttiili....välillä tuli kylmää ja välillä taas kuumaa ja aivan ääripäät,eli ei mitään keski lämpöjä...
Re: W124 Lämmönsäätö ongelmia
toi katossa oleva tunnistin tarvii toimiakseen sen hanskalokeron takana olevan sähköisen "imurin" toiminnan
et se ilma kulkee sen anturin läpi
et se ilma kulkee sen anturin läpi
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Re: W124 Lämmönsäätö ongelmia
Niin tarvitseekin, mutta sen epäkuntoisuus tuskin aiheuttaa sellaista ongelmaa, että lämmöt olisivat aina joko täysillä tai kokonaan pois. Eikä ainakaan se aiheuta sitä, että toinen puoli toimii on-off -tyyppisesti ja toinen normaalisti.Timo N kirjoitti:toi katossa oleva tunnistin tarvii toimiakseen sen hanskalokeron takana olevan sähköisen "imurin" toiminnan
et se ilma kulkee sen anturin läpi
Mun käsittääkseni (eli en pysty vannomaan varmasti olevani täsmälleen oikeassa), kun sen lämmönsäätörullan napsauttaa kuumassa päässä sen napsahduksen yli, niin potikka putoaa pois pelistä, eli se ohitetaan. Kuvaus kuulostaisi siis kovasti siltä, että lämmönsäätöpaneelissa jossain se vika on. Magneettiventtiilithän ovat aina vain täysin auki tai täysin kiinni ja ohjaamon lämpö säädetään sillä, kuinka kauan kerrallaan ja kuinka lyhyin väliajoin ne ovat auki. Eli, jos jännite venttiileiltä putoaa pois vain, kun lämmöt ovat täysillä, eikä muuten edes lyhyitä aikoja olla ilman jännitettä, niin lämmönsäätöpaneeli ei siis käske niitä venttileitä lämmittämään autoa normaalisti. Potentiometrien ohjearvoista en valitettavasti osaa sanoa, mutta vika kyllä voinee olla siinä paneelissa jossain muuallakin. Tosin, täysin kuollut potentiometrikin varmaan voisi aiheuttaa tuollaisen vian. Olisko voinut olla niin huono tuuri, että toinen testaamasi paneeli olisi ollut myös viallinen...?
T:Timo
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 Lämmönsäätö ongelmia
Naksahtava ääni tulee siitä kun säätörullassa olevan jousikuormitteinen pallo menee koloon. Ei siis liity mihinkään ohitustoimintoon. Rullahan pyörittää pirilevyllä oleva potentiometriä ja muistaakseni se ei mene äärilaidasta toiseen.Nozki kirjoitti:Niin tarvitseekin, mutta sen epäkuntoisuus tuskin aiheuttaa sellaista ongelmaa, että lämmöt olisivat aina joko täysillä tai kokonaan pois. Eikä ainakaan se aiheuta sitä, että toinen puoli toimii on-off -tyyppisesti ja toinen normaalisti.Timo N kirjoitti:toi katossa oleva tunnistin tarvii toimiakseen sen hanskalokeron takana olevan sähköisen "imurin" toiminnan
et se ilma kulkee sen anturin läpi
Mun käsittääkseni (eli en pysty vannomaan varmasti olevani täsmälleen oikeassa), kun sen lämmönsäätörullan napsauttaa kuumassa päässä sen napsahduksen yli, niin potikka putoaa pois pelistä, eli se ohitetaan. Kuvaus kuulostaisi siis kovasti siltä, että lämmönsäätöpaneelissa jossain se vika on. Magneettiventtiilithän ovat aina vain täysin auki tai täysin kiinni ja ohjaamon lämpö säädetään sillä, kuinka kauan kerrallaan ja kuinka lyhyin väliajoin ne ovat auki. Eli, jos jännite venttiileiltä putoaa pois vain, kun lämmöt ovat täysillä, eikä muuten edes lyhyitä aikoja olla ilman jännitettä, niin lämmönsäätöpaneeli ei siis käske niitä venttileitä lämmittämään autoa normaalisti. Potentiometrien ohjearvoista en valitettavasti osaa sanoa, mutta vika kyllä voinee olla siinä paneelissa jossain muuallakin. Tosin, täysin kuollut potentiometrikin varmaan voisi aiheuttaa tuollaisen vian. Olisko voinut olla niin huono tuuri, että toinen testaamasi paneeli olisi ollut myös viallinen...?
T:Timo
Edittiä: Munien karat on jousikuormitetut joten oletan että säätää nestekierron voimakkuutta? Ei siis olisi ainoastaan kiinni auki toimiset vaan myös rajoittaa nestekiertoa?
Re: W124 Lämmönsäätö ongelmia
Joo, voi olla, että mikään ei suoraan ohitu, kun rulla on naksautettu kuumimpaan asentoon. Sitten taas niinhän se on, että siinä asennossa pitäisi tulla täyttä kuumaa aina vaan, vaikka sisälämpötila olisi mikä hyvänsä. Ehkä se tekee sitten niin, kun joku vastuksen raja-arvo on ylitetty.Jari Ke kirjoitti: Naksahtava ääni tulee siitä kun säätörullassa olevan jousikuormitteinen pallo menee koloon. Ei siis liity mihinkään ohitustoimintoon. Rullahan pyörittää pirilevyllä oleva potentiometriä ja muistaakseni se ei mene äärilaidasta toiseen.
Edittiä: Munien karat on jousikuormitetut joten oletan että säätää nestekierron voimakkuutta? Ei siis olisi ainoastaan kiinni auki toimiset vaan myös rajoittaa nestekiertoa?
Edelleen olen vahvasti sillä kannalla, että oikein toimiessaan venttiili on joko auki tai kiinni, eikä mitään siltä väliltä. Eli jousikuorma laittaa sen auki ja ohjausjännite sulkee. Ei tommoinen käämi mun ymmärtääkseni osaa säätää sitä, mihin kohtaan se karan vetää - siihen tarttis olla joku servotyyppinen venttiili. Ja sen kyllä huomaa siitäkin, että venttiilit nimenomaan napsuvat auki ja kiinni, kun niitä seuraa. Samoin kiertovesipumppua pidetään päällä vain silloin, kun venttiilitkin ovat auki. Hakutoiminnolla kyllä löytyy tästäkin aiheesta aika paljon juttua, ja tämän käsitykseni kyllä tuen paitsi omaan kokemukseen, niin myös siihen mitä muistelen tältä foorumilta lukeneeni. Eli toisin sanoen en voi vieläkään mennä vannomaan olevani oikeassa...
T:Timo
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 Lämmönsäätö ongelmia
Nozki kirjoitti:Joo, voi olla, että mikään ei suoraan ohitu, kun rulla on naksautettu kuumimpaan asentoon. Sitten taas niinhän se on, että siinä asennossa pitäisi tulla täyttä kuumaa aina vaan, vaikka sisälämpötila olisi mikä hyvänsä. Ehkä se tekee sitten niin, kun joku vastuksen raja-arvo on ylitetty.Jari Ke kirjoitti: Naksahtava ääni tulee siitä kun säätörullassa olevan jousikuormitteinen pallo menee koloon. Ei siis liity mihinkään ohitustoimintoon. Rullahan pyörittää pirilevyllä oleva potentiometriä ja muistaakseni se ei mene äärilaidasta toiseen.
Edittiä: Munien karat on jousikuormitetut joten oletan että säätää nestekierron voimakkuutta? Ei siis olisi ainoastaan kiinni auki toimiset vaan myös rajoittaa nestekiertoa?
Edelleen olen vahvasti sillä kannalla, että oikein toimiessaan venttiili on joko auki tai kiinni, eikä mitään siltä väliltä. Eli jousikuorma laittaa sen auki ja ohjausjännite sulkee. Ei tommoinen käämi mun ymmärtääkseni osaa säätää sitä, mihin kohtaan se karan vetää - siihen tarttis olla joku servotyyppinen venttiili. Ja sen kyllä huomaa siitäkin, että venttiilit nimenomaan napsuvat auki ja kiinni, kun niitä seuraa. Samoin kiertovesipumppua pidetään päällä vain silloin, kun venttiilitkin ovat auki. Hakutoiminnolla kyllä löytyy tästäkin aiheesta aika paljon juttua, ja tämän käsitykseni kyllä tuen paitsi omaan kokemukseen, niin myös siihen mitä muistelen tältä foorumilta lukeneeni. Eli toisin sanoen en voi vieläkään mennä vannomaan olevani oikeassa...
T:Timo
Eli munille menis täys akun napajännite tai sitten 0V ?
Re: W124 Lämmönsäätö ongelmia
ei ne "munat" säädy mihinkään välitilaan, ne on joko auki tai kiinni ja lämmönsäätöpaneelin säätöjen mukaan ne sitten sulkeutuu ja aukeaa vuoronoeröön ohjaten sopivaa ilmaa kabiiniin.
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: W124 Lämmönsäätö ongelmia
Onkos kukaan mittaillut niitä kahta anturia jotka löytyvät kennon alapuolelta lämppärin kotelosta niitähän on molemille etumatkustajille omansa.?
Ovat vain hiukan veemäisessä paikassa,pitää keskikonsoli purkaa kokonaan edestä pois,tuossa purkiessani 124 300cetä ihmettelin noita antureita! Antureiden kärjet muten ovat saman näköiset kuin ilmanputsarissa oleva imuilma anturinkin melkein...
Tuolla tallin kätköissä on ainakin yksi anturi irrallaan,voisin vilkaista osanumeroa siitä jos tarvetta ja laittaa vaikka känny kuvan siitä tarvitsijalle!?
Käväisin samointein hakemassa yhden ja siinä osanumero 044,sitä en sitten tidä mitä nuo ja miten ohjaavat,luulisin kuitenkin jotta jokin virka niillä tuossa lämmitysjärjestelmässä on??
Ovat vain hiukan veemäisessä paikassa,pitää keskikonsoli purkaa kokonaan edestä pois,tuossa purkiessani 124 300cetä ihmettelin noita antureita! Antureiden kärjet muten ovat saman näköiset kuin ilmanputsarissa oleva imuilma anturinkin melkein...
Tuolla tallin kätköissä on ainakin yksi anturi irrallaan,voisin vilkaista osanumeroa siitä jos tarvetta ja laittaa vaikka känny kuvan siitä tarvitsijalle!?
Käväisin samointein hakemassa yhden ja siinä osanumero 044,sitä en sitten tidä mitä nuo ja miten ohjaavat,luulisin kuitenkin jotta jokin virka niillä tuossa lämmitysjärjestelmässä on??
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: W124 Lämmönsäätö ongelmia
Ei kannata unohtaa tuota kolmattakaan mangneetti venttiiliä jolla on olennainen osuus lämmitykseen ja jäähdytykseen
Tuossa kuvassa numero 56
Tuossa kuvassa numero 56
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W124 Lämmönsäätö ongelmia
Tarkotatko tolla 56:lla kiertovesipumppua?
Re: W124 Lämmönsäätö ongelmia
Joohei,
missä siellä tuo mainittu kolmas venttiili on? Kun se ei tuossa kuvassa näy olevan missään kiinni; vai katsoinko väärin (kännykän pikkunäytöllä ei ihan näe kunnolla). Eihän vaan ole niin, että automaatti-ilmastoinnilla on yksi ja muilla kaksi magneettiventtiiliä? Eli kuvasta joko se yksittäinen venttiili tai venttiilipari systeemistä riippuen. Ainakin automaatti-ilmastoinnissa lienee vain yksi lämmönsäätörulla.
missä siellä tuo mainittu kolmas venttiili on? Kun se ei tuossa kuvassa näy olevan missään kiinni; vai katsoinko väärin (kännykän pikkunäytöllä ei ihan näe kunnolla). Eihän vaan ole niin, että automaatti-ilmastoinnilla on yksi ja muilla kaksi magneettiventtiiliä? Eli kuvasta joko se yksittäinen venttiili tai venttiilipari systeemistä riippuen. Ainakin automaatti-ilmastoinnissa lienee vain yksi lämmönsäätörulla.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 Lämmönsäätö ongelmia
Kierivesipumppu on numero 150Dtr kirjoitti:Tarkotatko tolla 56:lla kiertovesipumppua?
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W124 Lämmönsäätö ongelmia
Kaverin kakkosnelosesta oli joskus yks tuon imuletkun liitoksista irti, niin oli just vastaavat oireet
Re: W124 Lämmönsäätö ongelmia
Tulikos tähän ikinä selvyyttä?
Re: W124 Lämmönsäätö ongelmia
Närhenmunien vaihdon (varmasti toimiviin) jälkeen lämmönsäätö toimii satunnaisesti oikein.
Useimmiten taas tulee ainoastaan kylmää, lämmintä saa vain ääriasennossa punaisella = tulikuumaa.
Voisko kyse olla siis jonkinlaisesta kosketushäiriöstä jossain?
Useimmiten taas tulee ainoastaan kylmää, lämmintä saa vain ääriasennossa punaisella = tulikuumaa.
Voisko kyse olla siis jonkinlaisesta kosketushäiriöstä jossain?
Re: W124 Lämmönsäätö ongelmia
Tarkastitko sinä nyt sen imurin joka vetää ilmaa sen sisälämpötilaanturin läpi???
Jos ko anturin läpi ei liiku ilma niin lämmönsäätö EI TOIMI.
Perustuu ihan vaan sen anturin hitauteen ja normaalin ilmanliikkeen vähäisyyteen kun anturi on ritilän takana... myös katon läpi huokuva vaihteleva lämpötila häiritsee...
Eli talvella puskee kuumaa niin kauan että antuli kunolla lämpenee jolloin tulee kylmää... ja kylmää tulee taas niin kauan kun anturi taas jäähtyy...
Keväällä taitaa olla se hulluin tilanne kun auriko saattaa lämmittää kattopellin sopivasti lämpöseksi ja kun lähet ajamaan tulee mökkiin kylmää kun anturi kertoo kabiinin olevan lämmin.
Mutta vaiha nyt hiljalleen kaikki muut komponentit ensin ja jos ei auta niin tarkista se imuri hansikaskotelon alla
Jos ko anturin läpi ei liiku ilma niin lämmönsäätö EI TOIMI.
Perustuu ihan vaan sen anturin hitauteen ja normaalin ilmanliikkeen vähäisyyteen kun anturi on ritilän takana... myös katon läpi huokuva vaihteleva lämpötila häiritsee...
Eli talvella puskee kuumaa niin kauan että antuli kunolla lämpenee jolloin tulee kylmää... ja kylmää tulee taas niin kauan kun anturi taas jäähtyy...
Keväällä taitaa olla se hulluin tilanne kun auriko saattaa lämmittää kattopellin sopivasti lämpöseksi ja kun lähet ajamaan tulee mökkiin kylmää kun anturi kertoo kabiinin olevan lämmin.
Mutta vaiha nyt hiljalleen kaikki muut komponentit ensin ja jos ei auta niin tarkista se imuri hansikaskotelon alla
Re: W124 Lämmönsäätö ongelmia
Imuri hansikaslokeron alla testattu siten, että laitoin kuitista leikatun paperin palan ritilän päälle, pysyy kiinni katossa, ja kun sammuttaa virrat niin paperi tipahtaa. Mutta onko tuo imu riittävä?
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: W124 Lämmönsäätö ongelmia
Tuntuisi toimivan kun, noin kokeilee. Vaan onhan se aikapieni sähkömoottori joka siellä hanskalokeron oikealla sivustalla lymyää, on aina päällä kun, auto käynnissä. Purin huoltotoimenpiteenä 124 168th km ajetun imurimoottorin ja oli aikalailla hiilipölyssä jo tuokin, vaikka toimi moitteetta, eli kuluu se tuokin.
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92