W220 S320 CDI -01, kiihdyttelee itsekseen ja Muksi ongelmia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2467
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

W220 S320 CDI -01, kiihdyttelee itsekseen ja Muksi ongelmia

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Foorumia pari tuntia selailin, mutten löytänyt mikä voisi olla vikana kun ässä (OM613) kiihdyttelee itsekseen. Tässä joku aika sitten naureskelin ettei tälläistä voi tapahtua, kun joku kirjotteli asiasta foorumille (oli kyllä vähän erilainen tapaus kaikenkaikkiaan.)

Eli auto käy tyhjäkäyntiä ihan hyvin ja käynnistyy heti, mutta kun ajelee d-päällä, niin tuntuu sellasia turbon "potkuja" 2-20 sekunnin välein, eli tuntuu nykimiseltä. Paitsi varsinkin hiljasessa vauhdissa huomaa, että kierroksen nousee tyhjäkäynnillä livuttaessa jos ei paina kaasua ollenkaan. Vauhti pysy siinä 40 km/h vaikkei painanut kaasua, kun pari sataa nousi aina kierroksen kun tuli potku :roll: Ajelin varmaan pari kilometriä koskematta kaasuun ja vauhti ei hidastunut vaan meno oli vain nykivää.

Jarrua jos painaa, niin tuntuu tärinä polkimessa ihan kuin ABS-kevyesti potkisi vastaan. Äänikin kuuluu, eli se ABS-rutina, muttei niin kovana kuin jos oikeasti lukkojarruttaa ja ABS-puuttuu peliin.

Eilen tämä alkoi ja oli sytyttänyt EPC. ESP, BAS herjat näyttöön ja ABS-valo palamaan -> jolloin vikatilaan. Tänään testasin sitten itse autoa ja sain nuo herjat näyttöön n. 20 minuutin rääkkäämisen jälkeen (kiihytyksiä kaasupohjassa ym). Kauheasti ei tuolla viitsi ajella, kun meno on melko nykivää. Herjat kuittaantuu sammuttamalla.

Mikä vika tuollaista voisi aiheuttaa?

ESP-laitteesta löyty vikakoodit, että CAN-yhteys virtalukkoon ja moottorinohjaimeen on pätkinyt, sekä jarrupolkimen signaali ei ole uskottava (tallentuneina). Nämä on tullut ja ollut autossa ainakin vuoden, eli tulee aina takaisin nämä (poiston jälkeen) kun käynnistää auton. Ei ole ennen ainenkaan auheuttanut mitään oireita, vaikka joku vika autossa tämän suhteen onkin.

Ja se suurin ongelma, on ettei tuonne CDI-ohjaimeen pääse edelleenkään sisään starilla. Tänään taas kävin läpi K-johdon ja virran saannit pistookkesta (OBD) ja ECulta, ei vaan ymmärrä miksei yhteysonnistu. Virtalukko varmaan on syyllinen jotenkin, kun auton tietoja ei saa sieltä luettua vaan pitää käsin syöttää VIN ja sitten kysyy vielä vähänajanpäästä onko Diesel vai bensa ym. Samaan aikaan kun tietojen luku ei kokonaisuudessaan onnistunut, tuli nuo ESP-laitteen CAN-häiriöt tallentuneina aina poiston jälkeen. Samat löytyy myös Airmaticin ja joidenkin muidenkin ohjaimista, mutta ei ole siis häirinnyt vaikka on joku 30 tkm tullut tähän autoon herjojen jälkeen. (Kerran kun näytti virtalukko -!-, silloin pääsi CDIhin sisään.)

Heittäkää jotain veikkausta mitä voisi mittailla (arvot saa kuitekin stari koneelta), kun ei nyt toimi kommentti että stariin pitäisi saada (no niin pitäisi).
Viimeksi muokannut noroljan, To 01.06.2017 00:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: W220 S320 CDI -01, kiihdyttelee itsekseen ja EPC

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Itse ensin tarkistaisin, että maadottuukohan nämä ecu, kaasupoljin ja abs saman "mutterin alle" konehuoneessa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: W220 S320 CDI -01, kiihdyttelee itsekseen ja EPC

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mulla teki ceelintassa lukaksen punppu ilmavuotojen saattelemana ton tyylistä. Vakkari päällä kun ajo tasasella niin huomasi selviten. Kai se ilmakupla jotenkin laihensi ja sit tuli rikkaamppaa ja tätä vuorotteli. Potku ja potku mutta sen kuuli ja tunsi selvästi. Kun polttoainelinja korjattiin niin loppui moinen yli sadaksi tonniksi.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Re: W220 S320 CDI -01, kiihdyttelee itsekseen ja EPC

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Hei, siinä vastikään olleessa kiihdyttelyvikaketjussa taisi olla takarattaan abs:n hammaskehä poikki. Liekö se sitten niin, jos takaratas ei pyöri yhtää kovaa kuin eturattaat, auto lisää kaasua.. Tuntuu oudolta, mutta kollega kertoi jossain Bemarissa olleen samaa vikaa. On toki aivan eri asia kuin Mercedes.. Huono hammaskehä ei taida näkyä vikakoodina? Ei ainakaan tuossa omassa autossa.

Jarruvalokytkin jos ei ole uskottava, niin eikös silloin ole se avautuva kosketin auki koko ajan? Sieltä murtuu sellainen pieni kosketinlipare.. Taitaa se kytkin aiheuttaa myös monenlaisia oireita. Sehän kannattaisi vaihtaa.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2467
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W220 S320 CDI -01, kiihdyttelee itsekseen ja EPC

Viesti Kirjoittaja noroljan »

tuikku kirjoitti:Itse ensin tarkistaisin, että maadottuukohan nämä ecu, kaasupoljin ja abs saman "mutterin alle" konehuoneessa.
Ei näytä saman alla olevan, eilen oli irti tuon ECU:n maadoitusmutteri, kun mittailin jännitettä. Tulee muuten ECU:lle 3 johtoon jatkuva +12 ja yhteen virtapiiri 15. Maadoituksiakin on 3 kpl. Mittaamalla olisi kunnossa. Muut maadoitukset on sitten tutkimatta.
AK47 kirjoitti:Mulla teki ceelintassa lukaksen punppu ilmavuotojen saattelemana ton tyylistä. Vakkari päällä kun ajo tasasella niin huomasi selviten. Kai se ilmakupla jotenkin laihensi ja sit tuli rikkaamppaa ja tätä vuorotteli. Potku ja potku mutta sen kuuli ja tunsi selvästi. Kun polttoainelinja korjattiin niin loppui moinen yli sadaksi tonniksi.
Muuta en ole kerennyt katsomaan, kun ettei kirkkaissa putkissa suodattimelta (mistä ne on näkyvissä) kulje kuplia. Tai en oikeastaan tiedä mitä muuta katsoisin...
Korjaaja kirjoitti:Hei, siinä vastikään olleessa kiihdyttelyvikaketjussa taisi olla takarattaan abs:n hammaskehä poikki. Liekö se sitten niin, jos takaratas ei pyöri yhtää kovaa kuin eturattaat, auto lisää kaasua.. Tuntuu oudolta, mutta kollega kertoi jossain Bemarissa olleen samaa vikaa. On toki aivan eri asia kuin Mercedes.. Huono hammaskehä ei taida näkyä vikakoodina? Ei ainakaan tuossa omassa autossa.

Jarruvalokytkin jos ei ole uskottava, niin eikös silloin ole se avautuva kosketin auki koko ajan? Sieltä murtuu sellainen pieni kosketinlipare.. Taitaa se kytkin aiheuttaa myös monenlaisia oireita. Sehän kannattaisi vaihtaa.
Itse en oikein tähän usko, mutta tässä saattaa silti olla totuuden aihetta (eli ei ole uskon asia :) ). Tänään pikaisen kokeilun perusteella auto ei meinaan tee mitään kummallista, jos nopeus on nolla. Ei anna nopeusantureilta vikakoodeja (anturista pitäisi tulla koodia, oli syyllinen sitten anturi tai vastakehä), mutta kuitenkin seurasin ajossa nopeuksia antureilta ja vasen taka näytti hidastettaessa vähemmän hetkellisesti, kuin muut. Eli kun nopeus muilta oli vaikka 14-15 km/h, niin tämä yksi näytti esim 7 km/h, mutta sen aikaa vaan että kun silmä tarkkana seurasi toisen ajaessa, sen havaitsi. Tämä kuitenkin toistui suht useasti. Tasaisessa nopeudessa en huomannut tuota hetkellistä lukuvirhettä. kiihdyttäessä se kanssa tuli muutaman kerran.

Tuossa siis saattaa vikaa olla, mutta mielestäni ei kyllä ESP lisää kaasua missään vaiheessa, pelkästää jarruttaa??? Erikoista oli myös että kun oli starilla ESP-ohjaimessa (silloin palaa mittarissa ABS-valo), niin silloin ei mitään "nykimistä" tapahtunut. Sieltä kun poistui, niin alkoi heti sama nykytys ja tosiaan hidastettaessa huomaa herkemmin.

Jarruvalokatkaisimen vikakoodi on vähän epäuskottava, kun se tulee heti poiston jälkeen, vaikkei koske edes jarruun. Kokeilin kuitenkin eilen ja ne kärjet toimi ihan oikein starilla (2-kpl niitä on.) Toinen on OFF ja toinen ON ja jarrua painettaessa vaihtavat paikkaa. Toki siinäkin voi vika olla, vikakoodi on vaan viimekesästä asti siellä ollut aina tallentuneena, ei koskaan päällä olevana.

Kaikki CAN-herjat taitaa liittyä moottorin väylässä oleviin laitteisiin ja tämän väylän johdot on kolvattu yhteen nippuun tässä autossa, näytti olevan esim kojelaudan päällä yksi kolvauspiste (pari) ja sinne ei pääse käsiksi ellei irrota koko kojelautaa :?

Aloitan tuosta vasemmasta taka anturista tutkimisen, vaikkakin helpottaa onneksi osien summamutikassa vaihtoa, että toinen auto purettuna löytyy josta kokeilla osia.

E: kokeilin myös lukea vikakoodeja bluetooth obd sovittimella ja kännykän torquella. Ei näyttänyt mitään vikakoodia mistään :wink:
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: W220 S320 CDI -01, kiihdyttelee itsekseen ja EPC

Viesti Kirjoittaja RAM »

Toisen bensaässäni kanssa olen absiantureiden kanssa touhunnut aika paljon ja taka-anturien häiriöt ovat johtaneen laatikon vikatilaan. Anturiongelmissa anturi on aina ollut liian lähellä kehää.

Veikkaan, vaikkei nämä lottoamalla helposti korjaannu, että sulla saattaa olla jopa kolme päälekkäistä vikaa, jotka kaikki tuovat omat mausteensa soppaan.

Ilmeisesti muiden autojen kaikkiin ohjainlaitteisiin pääset käsiksi, kun se *:kin voi olla sökö.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17260
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W220 S320 CDI -01, kiihdyttelee itsekseen ja EPC

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ja se suurin ongelma, on ettei tuonne CDI-ohjaimeen pääse edelleenkään sisään starilla. Tänään taas kävin läpi K-johdon ja virran saannit pistookkesta (OBD) ja ECulta, ei vaan ymmärrä miksei yhteysonnistu. Virtalukko varmaan on syyllinen jotenkin, kun auton tietoja ei saa sieltä luettua vaan pitää käsin syöttää VIN ja sitten kysyy vielä vähänajanpäästä onko Diesel vai bensa ym.
Tätä lie jossain täällä pohdittu aiemminkin, mutta minähän en mitään muista, siispä: olet kokeillut toisellakin testerillä ? Virtalukossa ei kuitenkaan vikakoodeja, ZGW:ssä ei herjaa että olisi käyttöönotto kesken tms ? Kaikki muut järjestelmät löytää ?
wiimax.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17260
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W220 S320 CDI -01, kiihdyttelee itsekseen ja EPC

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ja se suurin ongelma, on ettei tuonne CDI-ohjaimeen pääse edelleenkään sisään starilla. Tänään taas kävin läpi K-johdon ja virran saannit pistookkesta (OBD) ja ECulta, ei vaan ymmärrä miksei yhteysonnistu. Virtalukko varmaan on syyllinen jotenkin, kun auton tietoja ei saa sieltä luettua vaan pitää käsin syöttää VIN ja sitten kysyy vielä vähänajanpäästä onko Diesel vai bensa ym.
Tätä lie jossain täällä pohdittu aiemminkin, mutta minähän en mitään muista, siispä: olet kokeillut toisellakin testerillä ? Virtalukossa ei kuitenkaan vikakoodeja, ZGW:ssä ei herjaa että olisi käyttöönotto kesken tms ? Kaikki muut järjestelmät löytää ?
wiimax.fi
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6283
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W220 S320 CDI -01, kiihdyttelee itsekseen ja EPC

Viesti Kirjoittaja MiHe »

joltain jänniteongelmalta kuulostaa, tai sitten CANiliikenne on soosissa (reitittyykö se jotenkin kun stari on ohjainlaitteessa kiinni?), eikös yks keissi ollu missä oviohjainlaite tukki väylän... Noihin -!- ohjainlaitteisiin on tullut törmättyä muutaman kerran, ei vain muista enää kaikkea mistä johtui... joskus oli W203 syöttörele p*skana (silloin ei edes startannu, eikä päässyt kaikkiin ohjainlaitteisiin), xentryn kautta diagnoosi johonkin vahempaan autoon oisko oolu w208, ja joskus tosiaan hukattu koodaus w211 can konfiguraatiossa...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: W220 S320 CDI -01, kiihdyttelee itsekseen ja EPC

Viesti Kirjoittaja AK47 »

MiHe kirjoitti:joltain jänniteongelmalta kuulostaa, tai sitten CANiliikenne on soosissa (reitittyykö se jotenkin kun stari on ohjainlaitteessa kiinni?), eikös yks keissi ollu missä oviohjainlaite tukki väylän... Noihin -!- ohjainlaitteisiin on tullut törmättyä muutaman kerran, ei vain muista enää kaikkea mistä johtui... joskus oli W203 syöttörele p*skana (silloin ei edes startannu, eikä päässyt kaikkiin ohjainlaitteisiin), xentryn kautta diagnoosi johonkin vahempaan autoon oisko oolu w208, ja joskus tosiaan hukattu koodaus w211 can konfiguraatiossa...

Tossa yksi toinen mersu kyseelee aina viniä testeristä riippumatta.... Saksan autoissakin joskus vikaa eikä kiinan testerissä...

Veikataan lisätiedon valossa abs anturilta tulevaa vaihtoehtoista totuutta siihen kiihdytys tunteeseen.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17260
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W220 S320 CDI -01, kiihdyttelee itsekseen ja EPC

Viesti Kirjoittaja dealer »

Siinä ei oikeastaan ole mitään kummallista että kyselee valmistenumeroa, ässässä usein ja W202-210 myös. Juurikin ärsyttää kun kerrot testerille mikä auto kyseessä ja kohta se muistelee että olikos tämä bensa vai diesel ? Kummallakos puolella ohjaus onkaan ? :D Ässän kanssa on vielä mahdollista lopuksi pelata itsensä pihalle valitsemalla 220.126 vaikka auto on 220.026 tai toisinpäin...
wiimax.fi
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2467
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W220 S320 CDI -01, kiihdyttelee itsekseen ja EPC

Viesti Kirjoittaja noroljan »

RAM:in ketjusta lueskelinkin, että olet vaihdellut antureita ja etäisyyden kanssa ollut säätöä. Taka-anturit tosiaan yleensä roiskasee laatikon vikatilaan ja jos vauhtia on reilusti heittää vapaalle. Jostain syystä taka-antureita näistä on mennyt. 6 kpl muistan ainakin vaihtaneeni näihin omiin ässiin (nykyiseen ja edesmenneisiin 9 vuoden aikana). Eteen en ole vaihtanut kertaakaan ja myöskään kehiä en ole joutunut vaihtamaan. Taitaa tuo rautainen kehä kuitenkin kestää aika hyvin, vaikka tajuttoman vanhoja rupeaakin olemaan. ei ole vain ennen ollut tälläistä vikaa että lukuvirheitä tulee jonkun millisekunnin ajan. Sellainen oli edellisessä autossa, että katkesi parin päivän välein kokonaan ja siitä loota vikatilaan.

On tässä useita vikoja päällä. Ei vain ole EPC koskaan syttynyt ennen noiden antureiden takia muiden ABS-valojen kanssa :problem:

Muistaakseni viime kesänä jossain ketjussa käsiteltiin tätä starin yhteysongelmaa CDI2 ohjaimen kanssa, en nyt sitä löytänyt joten se siitä :) ZGW:tä ei ole vielä prefaceliftissä, joten virtalukko toimii pääpahiksena ja siellä ei olut vikakoodeja, ei edes noita CAN-herjoja joita löytyy ESP, Airmaticista.

Jenkkifoorumilta viimekesänä luin että jollain oli auttanut oikean etu SAMin vaihto noihin CAN-herjoihin ja sen vaihdoin. Luulin että tuli kuntoon kuin niitä ei hetkeen näkynyt, mutta sitten ne palasi. Sinänsä olen tätä päivää odottanut ,kun nuo herjat on sen vähintään vuoden pyörineet tuolla ja CDI:hin ei ole päässyt sisään. En edes itse ole vuoteen ajanut tällä autolla, paitsi eilen, mutta kuitenkin lähes päivittäisessä ajossa tämä on ollut.
Viimeksi muokannut noroljan, Ma 29.05.2017 23:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2467
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W220 S320 CDI -01, kiihdyttelee itsekseen ja EPC

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Rupean tosiaan olemaan sitä mieltä että tämäkin muksi rupeaa hajoamaan vuodenko tämä nyt kesti, edellinen samanverran (kokeilin sitäkin tänään ja mihinkään ohjaimeen ei saanut yhteyttä sillä vanhalla.) Molemmat C3.

Kaikki muut ohjaimet löytyy paitsi CDI, tänään kokeilin tuohon väykkyyn mennä sillä 38-pin kaapelilla ja ylläri kaikkiin muihin paitsi CDI:hin pääsi sisään. Molemmissa autoissa näihin käsitykseni mukaan mennään suoraan K-johtoa pitkin ja eilen ässästä mittasin että se on ehjä (OBD2 portin pinni7 -> CDI2 liitin 3 pinni 28). ML:ssä toimii yhteys CDIhin, mutta se yhteys taas kaiketi menee väylää pitkin. En tiedä onko asia niin, mutta päättelin näin?

Kokeilin Xentryn kautta mennä VIN-koodilla ja jonkin aikaa se näkyy oikeassa yläreunassa, sitten se häviää ja DAS kyselee tosiaan oliko bensa vai diesel ja miltä puolelta ohjataan :evil: 2 erikaapelilla kokeiltu (muksi -> auto). Muistelen täältä lukeneeni että jollakin oli yhteysonnistunut kun oli Xentryn kautta menty autoon (MiHe:n kirjoittama viesti ehkä?)

Tein vielä tollasen tempun että kokeilin suoraan tällä kaapelilla, jossa 4 liitintä mennä tuonne ässän CDI ohjaimeen eikä mennyt. Eli signaali tuohon CDI2 K-johtoon ja virta autosta muksille loppuja johtoja pitkin.
(en edes tiedä toimiiko tuo yritykseni teoriassakaan tuolleen.)
Kuva

Toisella testerillä ei ole kokeiltu (siis sellaisella joka varmasti toimii.)

No vaihdatan sen ABS anturin nyt kuitenkin, 3 kpl niitä tossa nyt olisi, kait niistä joku toimii, itse kun en auton alle pääse, niin tattee houkutella apua hommaan.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: W220 S320 CDI -01, kiihdyttelee itsekseen ja EPC

Viesti Kirjoittaja RAM »

Viimeksi laitoin prikan tuomaan uutta anturia irti abs-kehästä, koska vanha anturi oli selkeästi saanut osumaa. Toistaiseksi uusi anturi prikan kanssa on poistanut ongelmat.

Oma veikkaukseni taka-anturiongelmien aiheuttajaksi on väljistynyt takalaakeri, tai ruostunut anturikehä, tai edellisten yhdistelmä.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2467
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W220 S320 CDI -01, kiihdyttelee itsekseen ja EPC

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Nyt on taka-anturi vaihdettu ja toimii!!

Ei tosin tullut paljon kilsoja, mutta mennessä tuohon 10 km päähän vaihtoon ryki alusta asti parin sekunnin välein ja 5 km jälkeen näytöllä EPC, ESP, BAS ja ABS-valo loistaa. Anturin vaihdon jälkeen sama matka ilman ongelmia.

Mitenköhän tuo anturin pätkiminen voi lisätä kaasua, ei ymmärrä. Eikait ESP tai ABS tarvi toimiakseen kaasun lisäystä missään vaiheessa?

Oli muuten tarvikeanturi paikallaa, ainakaan siinä johdossa ei näkynyt mersun numeroita. Nyt siellä on alkuperäinen (tosin käytetty). Toinen taka-anturi tuohon autoon tuli vaihdettua joskus toissa talvena, mutta en kyllä muista kumpi.

Jotenkin sellainen vika, ettei autokaan osaa kertoa vikakoodia anturilta, ESP-ohjaimessa oli vain niitä CAN-väylä yhteys pätkimis ongelmia tallentuneena (voihan nämä viitata tuohon nopeustiedonkin pätkimiseen kait väylällä), mutta nollauksen jälkeen uudella anturilla nämä tuli heti takaisin vaikka pirssi toimiikin (toivottavassti toimisi nyt hetken aikaa edes :) )

Ja tuli testattua vielä kerran torque-ohjelmalla ja bluetoot palikalla, eikä mitään vikakoodia mistään laitteesta, että tulipa todistettua ettei kannata sellaiseen yhtään luottaa. Moottorista sillä näkee kyllä jotain arvoja, että siihen ihan ok 5 euron laite.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2467
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W220 S320 CDI -01, kiihdyttelee itsekseen ja EPC

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Vaikka auto nyt taas toimiikin, niin kyllähän tuon kanssa kusessa on, jos joku "oikea" vika iskee moottoriin. Joten yhteys pitäisi sinne saada kuntoon. Talvella meni yksi hehku pimeeksi, mutta se onneksi löytyi ihan yleismittarilla tällä kertaa, joten starille ei ollut pakottaa käyttöä.

Miten tuo muxi toimii, onko siellä joku yksi rele minkä kautta ohjataan käsittely (jonnekin eteenpäin?) tuosta CDI-ohjaimen K-johdoista kaikissa autoissa? Tai no ei ainakaan sellaiseen johon mennään CAN-väylän kautta, kun se yhteys kerta toimii (W164 CDI yhteys toimii), mutta K-johtoa pitkin toimivia. Kun ei oikein ymmärrä miten voi olla ettei kahteen autoon pääse juuri CDI:hin sisään vaikka autot toimii ja muihin yksiköihin pääsee.
Näissä mennään eri pinnejä/kaapeleita pitkin noihin kuitenkin. Elikkäs W220 OBD2 portin pinnistä 7 ja W210 38-pinnistä kaapelia pitkin. onko tähän mitään muuta veikkausta, kun että muksi on paskana? Helpottaisi tietysti, jos kävisi jossain muualla kokeilemassa yhteyttä, jossa varmasti toimiva muksi.

Voikos tuota muksia tutkia jotenkin enemmän, kun Self Test antaa 3 erroria K-line kohdassa (viimeinen rivi) Että mitä ne nyt mahdollisesti oikeasti olisi:

Koodi: Valitse kaikki

CAESAR STOS+ Rev.:2.12 from Jun 16 2005
generated protocol file from 29.05.2017 20:20
SystemCheck :
Check serial ... 0 Ok
CAESAR HW Detection :
D2Access ... 0 Ok
D2DownLoad ... 0 Ok
CAESAR Part D2 detected on COM2 with baudrate: 19200
CAESAR version check :
D2CheckSNVER ... 0 Ok
User is Daimler-Benz AG
User Authentification 1
Classification 0
Serial Number 022658
Authorization Level 3
Part D
Hardware Authentification 011200
Hardware Date 040301
Special EEPROM check :
D2 Special EEPROM check:
Inst. date registered ... 0 Ok
D2 Special CAN Test :
Special Test ... 0 Ok
CAESAR version check :
D2CheckSNVER ... 0 Ok
User is Daimler-Benz AG
User Authentification 1
Classification 0
Serial Number 022658
Authorization Level 3
Part D
Hardware Authentification 011200
Hardware Date 040301
Slave check :
D2 Slave check
D2 Processor ... 0 Ok C165 (mask step CA) is mounted.
D2 RAM ... 0 Ok
D2 FLASH ... 0 Ok
D2 EEPROM ... 0 Ok
D2 SERCTL1 ... 0 Ok
D2 UART1/2 ... 0 Ok
D2 ADC ... 0 Ok
D2 Display Power Supply :
D2 Power Battery ... Voltage KL30 = 14.3 V
D2 Power Ignition ... Voltage KL15 = 13.7 V
D2 Voltage K-Lines :
D2 State K-Lines (35) ... Total 8 (+), 24 (-), 3 Error(s)
Sitten se CAN-väylä vika, joka ei oikeastaa auheuta mitään ongelmia autossa, mutta onhan se nyt helvetin ärsyttävä:

En tallentanut nyt viimeisiä pikatestejä, mutta samaa rojua sieltä tulee, kun tässä vanhassa (jossa on päässyt myös CDIhin vielä käsiksi)
1.jpg
2.jpg
Ei oikein voi repiä noita CAN-C väylän laitteita yksikerraan irti ja kokeilla häviääkö herjat, kun kaikki vaikuttaa auton toimintaan muutenkin. Ainoa minkä voisi ottaa irti on tuo Distronic, kun se ei toimi muutenkaan. Luultavasti se on kyllä tutka vika, kun ei ohjaimessa vikakoodeja ole (siis muita kuin noita CAN-väylä), mutta sekin purkki on hankalassa paikassa kokeiltavaksi. Ja tuo "oikea" vikakoodi C1214 Varoitus katkaisijalta on korjattu tämän jälkeen, mutta ei pelitä.

Nyt sitä Distronicia ei enää kannata edes yrittää saada toimimaan, kun talvella peuran jalka kävi maskissa ja tutka (muovikuori) pamahti palasiksi :?

E: Vielä tuli mieleen, että ostin tuo muksin aliexpressin kautta ja myyjä lupasi sille 3 vuoden takuun. No eipä ole enää myyjän kauppaa tuolla, joten se siitä takuusta:
https://www.aliexpress.com/item/2015-To ... 0.0.C7weeG" onclick="window.open(this.href);return false;

Sama kävi ML:än etuiskarin kanssa, ebeystä ostettu ja 2 vuoden takuu, no se hajosi vajaan vuoden päästä ja myyjän kauppaa ei enää ole ebayssä :roll:

Ei ole suomalaiset kaupat yhtään parempia, yhdestä nettikaupasta etuiskari ML:lään ja 8kk kesti ja myyjä ei korvaa uutta. Riitalautakunnassa ollut vuoden ja 4 kk asia vireillä vaikkei sekään päätös mihinkään sido myyjää. (tänä aikana on jo kerennyt hajoamaan tuo ebaystäkin tilalle ostettu paska)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: W220 S320 CDI -01, kiihdyttelee itsekseen ja EPC herjaa

Viesti Kirjoittaja RAM »

Onneksi olkoon.

Tässä kopassa vuosimallien erot taitaa olla aika suuret softien osalta. Olen huomannut ihan renkaita vaihtaessa, että alusta saattaa käyttäytyä ihan eri tavoin, eri ikäisissä W220 kopissa.
Erot tuskin rajoittuvat alustaan.

Tämäkin tuo omat hankaluutensa.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W220 S320 CDI -01, kiihdyttelee itsekseen ja EPC

Viesti Kirjoittaja arska10 »

noroljan kirjoitti:Vaikka auto nyt taas toimiikin, niin kyllähän tuon kanssa kusessa on, jos joku "oikea" vika iskee moottoriin. Joten yhteys pitäisi sinne saada kuntoon. Talvella meni yksi hehku pimeeksi, mutta se onneksi löytyi ihan yleismittarilla tällä kertaa, joten starille ei ollut pakottaa käyttöä.

Miten tuo muxi toimii, onko siellä joku yksi rele minkä kautta ohjataan käsittely (jonnekin eteenpäin?) tuosta CDI-ohjaimen K-johdoista kaikissa autoissa? Tai no ei ainakaan sellaiseen johon mennään CAN-väylän kautta, kun se yhteys kerta toimii (W164 CDI yhteys toimii), mutta K-johtoa pitkin toimivia. Kun ei oikein ymmärrä miten voi olla ettei kahteen autoon pääse juuri CDI:hin sisään vaikka autot toimii ja muihin yksiköihin pääsee.
Näissä mennään eri pinnejä/kaapeleita pitkin noihin kuitenkin. Elikkäs W220 OBD2 portin pinnistä 7 ja W210 38-pinnistä kaapelia pitkin. onko tähän mitään muuta veikkausta, kun että muksi on paskana? Helpottaisi tietysti, jos kävisi jossain muualla kokeilemassa yhteyttä, jossa varmasti toimiva muksi.

Voikos tuota muksia tutkia jotenkin enemmän, kun Self Test antaa 3 erroria K-line kohdassa (viimeinen rivi) Että mitä ne nyt mahdollisesti oikeasti olisi:

Koodi: Valitse kaikki

CAESAR STOS+ Rev.:2.12 from Jun 16 2005
generated protocol file from 29.05.2017 20:20
SystemCheck :
Check serial ... 0 Ok
CAESAR HW Detection :
D2Access ... 0 Ok
D2DownLoad ... 0 Ok
CAESAR Part D2 detected on COM2 with baudrate: 19200
CAESAR version check :
D2CheckSNVER ... 0 Ok
User is Daimler-Benz AG
User Authentification 1
Classification 0
Serial Number 022658
Authorization Level 3
Part D
Hardware Authentification 011200
Hardware Date 040301
Special EEPROM check :
D2 Special EEPROM check:
Inst. date registered ... 0 Ok
D2 Special CAN Test :
Special Test ... 0 Ok
CAESAR version check :
D2CheckSNVER ... 0 Ok
User is Daimler-Benz AG
User Authentification 1
Classification 0
Serial Number 022658
Authorization Level 3
Part D
Hardware Authentification 011200
Hardware Date 040301
Slave check :
D2 Slave check
D2 Processor ... 0 Ok C165 (mask step CA) is mounted.
D2 RAM ... 0 Ok
D2 FLASH ... 0 Ok
D2 EEPROM ... 0 Ok
D2 SERCTL1 ... 0 Ok
D2 UART1/2 ... 0 Ok
D2 ADC ... 0 Ok
D2 Display Power Supply :
D2 Power Battery ... Voltage KL30 = 14.3 V
D2 Power Ignition ... Voltage KL15 = 13.7 V
D2 Voltage K-Lines :
D2 State K-Lines (35) ... Total 8 (+), 24 (-), 3 Error(s)
Sitten se CAN-väylä vika, joka ei oikeastaa auheuta mitään ongelmia autossa, mutta onhan se nyt helvetin ärsyttävä:

En tallentanut nyt viimeisiä pikatestejä, mutta samaa rojua sieltä tulee, kun tässä vanhassa (jossa on päässyt myös CDIhin vielä käsiksi)
1.jpg
2.jpg
Ei oikein voi repiä noita CAN-C väylän laitteita yksikerraan irti ja kokeilla häviääkö herjat, kun kaikki vaikuttaa auton toimintaan muutenkin. Ainoa minkä voisi ottaa irti on tuo Distronic, kun se ei toimi muutenkaan. Luultavasti se on kyllä tutka vika, kun ei ohjaimessa vikakoodeja ole (siis muita kuin noita CAN-väylä), mutta sekin purkki on hankalassa paikassa kokeiltavaksi. Ja tuo "oikea" vikakoodi C1214 Varoitus katkaisijalta on korjattu tämän jälkeen, mutta ei pelitä.

Nyt sitä Distronicia ei enää kannata edes yrittää saada toimimaan, kun talvella peuran jalka kävi maskissa ja tutka (muovikuori) pamahti palasiksi :?

E: Vielä tuli mieleen, että ostin tuo muksin aliexpressin kautta ja myyjä lupasi sille 3 vuoden takuun. No eipä ole enää myyjän kauppaa tuolla, joten se siitä takuusta:
https://www.aliexpress.com/item/2015-To ... 0.0.C7weeG" onclick="window.open(this.href);return false;

Sama kävi ML:än etuiskarin kanssa, ebeystä ostettu ja 2 vuoden takuu, no se hajosi vajaan vuoden päästä ja myyjän kauppaa ei enää ole ebayssä :roll:

Ei ole suomalaiset kaupat yhtään parempia, yhdestä nettikaupasta etuiskari ML:lään ja 8kk kesti ja myyjä ei korvaa uutta. Riitalautakunnassa ollut vuoden ja 4 kk asia vireillä vaikkei sekään päätös mihinkään sido myyjää. (tänä aikana on jo kerennyt hajoamaan tuo ebaystäkin tilalle ostettu paska)
Avaa tuo muksi ja katsele kylmä juotokset. Yhdessä omassa c3 muksissa oli saman tyyppistä vikaa. Oli ainakin monta kylmäjuotosta.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2467
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W220 S320 CDI -01, kiihdyttelee itsekseen ja EPC herjaa

Viesti Kirjoittaja noroljan »

RAM kirjoitti:Onneksi olkoon.

Tässä kopassa vuosimallien erot taitaa olla aika suuret softien osalta. Olen huomannut ihan renkaita vaihtaessa, että alusta saattaa käyttäytyä ihan eri tavoin, eri ikäisissä W220 kopissa.
Erot tuskin rajoittuvat alustaan.

Tämäkin tuo omat hankaluutensa.
Kyllähän tuota tarttee tutkia nyt vaikka toimiikin. Tänään ei ole auto kyllä liikkunut mihinkään, mutta huomenna siihen tulee reilu 100 km, joten sitten voi sanoa oliko kunnossa vai ei.

Aika monesti WISsissä 6/00 -> on sähköissä eroa, tuo maaginen raja on useissa kaavioissa mainittu jolloin muuttuu sähkökytkennät.

Airmaticissa on ainakin erilailla noita nappuloita, joskus täällä niistä juttuakin oli. toisissa on kaksi valoa nostonapissa ja toisissa yksi, sama siinä jäykistysnapissa. Nosto korkeuksia lienee vain yksi valoista riippumatta (ABC:ssä on kaksi), mutta uudemmissa on kaksi jäykkyyttä, kun vanhemmissa on vain yksi. Näissä luonnollisesti eri ohjain. Tälläisiä huomioita tarttunut vuosien varrella päähän, varmasti löytyy lukuisia muitakin muutoksia.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2467
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W220 S320 CDI -01, kiihdyttelee itsekseen ja EPC herjaa

Viesti Kirjoittaja noroljan »

arska10 kirjoitti:Avaa tuo muksi ja katsele kylmä juotokset. Yhdessä omassa c3 muksissa oli saman tyyppistä vikaa. Oli ainakin monta kylmäjuotosta.
Nyt on aukaistu purkki ja ei voi muuta sanoa, kun että taas on apinaa koijattu :roll:

Kyseessä siis tämä muksi:
https://www.aliexpress.com/item/2015-To ... 0.0.KeLOyE" onclick="window.open(this.href);return false;

Brand Name:OEMScan
HTB1Q.MLHpXXXXbmXpXXq6xXFXXXk.jpg
HTB1_fIMHpXXXXa2XpXXq6xXFXXXl.jpg
HTB1VwZKHpXXXXa.XFXXq6xXFXXXS.jpg
Ja muksi avattuna sisältä:
muksi_uusi_pieni_korost.jpg
Täytyy tutkia juotokset ja ainakin K31 rele on ihan musta päältä, mutta voi olla tullut jostain varastostakin, kun ei se ainakaan pullistunut ole tai muuenkaan palaneen näköinen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13231
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W220 S320 CDI -01, kiihdyttelee itsekseen ja EPC herjaa

Viesti Kirjoittaja DBFI »

noroljan kirjoitti: Nyt on aukaistu purkki ja ei voi muuta sanoa, kun että taas on apinaa koijattu :roll:
Huijausta ihan selvästi, tuo toimitettu purkkihan näyttää osittain paremmalta kuin siellä myyntikuvissa oleva. :wink: Ei ne releet valkoisiksi muutu jos muksi kootaan käytetyistä komponenteista. Halpismukseja molemmat mutta toisessa on vähän panostettu regujen jäähdytykseenkin. Nykyaikaisempi pintaliitettävä kideoskillaattori ei ole sen huonompi kuin vanha jalallinen. Puuttuvat komponentit haittaa vain jos käyttää erilaista PC-johtoa kuin se muksin mukana tullut.

Ei noilla myyjillä juurikaan ole mitään käsitystä itse tuotteesta, katsovat erot oman ja naapureiden välillä ja yllättäen kaikki poikkeavuudet kerrotaan naapurin heikkoudeksi. Ihan hyvä hinta/laatu-suhde tuossa vaikka en itse halpismallia ostaisikaan.
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Re: W220 S320 CDI -01, kiihdyttelee itsekseen ja Muksi ongel

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Jahas, sitä pitää lähteä sitten oman muksin aukasuun kattomaan mitä siellä on sisällä.. Nuo pari elkoa on sen näkösiä, ettei digiboksin hakkurissa kestäisi kauaa. Tuossa on tietenkin eri tilanne. Pystyykö sanomaan mitä linjaa mustunut rele lukee? Voihan sen releen vaihtaa kaikenvaralta, ei se kuitenkaan niin kallis ole ja samalla vaihtaa sen suoraan Japanista tuotuun..
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: W220 S320 CDI -01, kiihdyttelee itsekseen ja Muksi ongel

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Korjaaja kirjoitti:Jahas, sitä pitää lähteä sitten oman muksin aukasuun kattomaan mitä siellä on sisällä.. Nuo pari elkoa on sen näkösiä, ettei digiboksin hakkurissa kestäisi kauaa. Tuossa on tietenkin eri tilanne. Pystyykö sanomaan mitä linjaa mustunut rele lukee? Voihan sen releen vaihtaa kaikenvaralta, ei se kuitenkaan niin kallis ole ja samalla vaihtaa sen suoraan Japanista tuotuun..
Toi mustunut rele on mustunut kun se on käytetty ja kiehunut lyijypadassa liikaa tai nuotio hieman savuttanut enempi... Joskus noi on sulanut kolvin tms osuttua kuoreen jne.

Valkorelellisissä on releissä päiväyksiä suunnilleen -93-05 välillä löytynyt.

Mistähän nuita relejä on nuin paljon purettu?

Toi OEMSCAN on het puolet parempi kuin nuo valkoreleiset suoralla johdolla olevat.

Tollasessa kuvan valkorelellisessä mallissa on ollut piirilevyssä vikoja. Juotelleet ihan tehtaalla liittimestä suoraan ensimmäiseen komponenttiin hyppylankoja. Siis pieni pystykortti ja sen juotokset paskaa varsinkin pienemmän liittimen päässä.

Mutta onhan niitä ihan paskimpia jotka on kestäny 10 vuotta käyttöä ja taasen osa hajoaa alle 10 minuutissa.

Semmoista se on kiinalainen lotto :D
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2467
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W220 S320 CDI -01, kiihdyttelee itsekseen ja Muksi ongel

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Voihan se olla parempi, kun vanha (edellinen, joka ei mene minnekkään) , mutta olisi saanut olla myynti kuvien mukainen, että olisi ollut kaksi samanlaista boxia, jolloin olisi ollut helpompi mittailla keskenään tai vaihtaa osia päikseen. Nyt en tiedä voiko noita sekoittaa keskenään?

Vähän mittailin aamunratoksi ja ei tosta kyllä pääse oikein eteenpäin vian haun suhteen (jos se vika tässä muksissa on), releille syötin 5v ja kaikki napsanti ja johti eteenpäin (helvetillinen homma testata.)

Yritin myös seurata tuota Signaalia joka menee OBD liittimen pinniin 7, eli se joka ainakin ässässä menee sitten CDI-ohjaimelle.:
etu.jpg
Tuolta oikeasta laidasta tulee (tai menee) autolle signaali jossa on piste piirretty. Sieltä se kulkee ylös releille K3 ja K8, mittasin signaalia ja se kulki releeltä releelle. Eipä tosta oikein osaa mitään päätellä...
taka.jpg
Tollee se yhdistyy takapuolelta mitattuna, releeltä releelle kulkee (Piirtelin itselle kaaviota samalla kun mittailin, jotta pysyn kärryillä). Tosta nuolen kohdilta tulee auton liittimeltä ja sitten ei näy loppua mihin se menee ja haarautuu vielä matkalla. Keltainen kuvaa releen napsahdusta että mihin siitä jatkaa. Mitähän helvettiä sen tarttee tollee kulkea, mitään enää tajua minne se lopulta päättyy, ja toi oli vain yksi linja, se lähtee samanlaiselle reissulle myös heti alkuu toisen releen kautta. :roll: Tai sitten olen jossain vaiheessa seonnut signaalissa ja mitannut jotain maata, kun tuntuu joka releellä käyvän signaali.
rele.jpg
Noiden releen pinnien 3 ja 4 välillä se signaali kaikissa releissä tuntuu kulkevan.

Saapa nähä toimiiko koko purkki enää näiden mittausten jälkeen :)

Jotain positiivistakin, auto näytti tuon nykimisen suhteen tulleen kuntoon ABS-anturin vaihdolla, nyt reilu 100 km takana ongelmitta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: W220 S320 CDI -01, kiihdyttelee itsekseen ja Muksi ongel

Viesti Kirjoittaja RAM »

Ässässä on kyllä vyö ja henkselit, kun takapyöriltäkin pitää ecun vielä varmistaa, että moottori käy oikein :D

Ainakin viissatkussa taka-anturin temppuilu johtaa vaikka mihin vikoihin. Väylävikoihin, vaihteiston ohjausboxi on huolissaan ja moottorielektroniikkakin on hämmästynyt valittaen, ettei tien pinnan laadusta meinaa saada selvää.

Satoja miljoonia koodirivejä on kuulemma autossa :lol:

Oliko pois vaihtamassasi anturissa osumajälkiä?
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2467
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W220 S320 CDI -01, kiihdyttelee itsekseen ja Muksi ongel

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Jotain selvyyttä tuli tänään tähänkin. Löysin jonkun muksin kytkentäkaavion netistä ja totesin noiden molempien omien laitteiden olevan mittausten perusteella kohtuu samanlaisia ja Yhdistin vanhasta muksista otetun relekortin uudemman muksin "älykorttiin". Nyt sitten pääsee CDI2 sisään (kuten kaikkialle muuallekkin).

Sietä löytyi tallennettuina tapahtumina:
- P2203 -032 Ulkoinen määränsäätö ESP:ltä Ohjainlaitteen ESP vaatimus ei ole
uskottava. 2


- P0500 -001 Nopeussignaali: CAN-tiedot eivät ole oikeat.

Lisäksi tälläinen oli tallentunut EWM - Elektroninen vaihdevipumoduliin:
- P1861 Luistonestojärjestelmän CAN-väylää pitkin lähettämä pyörintänopeussignaali vasen taka ei ole uskottava.

Erikoista ettei noita tullut heti vaan ilmeisesti oli tallentunut viimeisellä matkalla anturin vaihtoon (en nollannut vikakoodeja vaihdon jälkeen.)

Kokeilin koodata tuota Distronicia pois, kun ei se ole toiminut ja nyt tutka on palasina kirjaimellisesti. Taisin onnistua, kun nyt toimii Cruise. Vaati poiston CDI2, mittaristosta ja virtalukosta. ESP:hen se jäi vielä kummittelemaan, kun en löynäyt miten sen saa pois. Ei näytä tosin vaikuttavan tämä mihinkään.

Nämä CAN-väylä herjat heti virtojen kytkemisen jälkeen on vielä autossa kiusana (ei tosin tunnu vaikuttavan mihinkään.):
vikakoodit_Can.jpg
Muista ohjaimista noita ei tule, vaihdoin tänään autoon ESP ja Airmatic-ohjaimet, mutta ei ollut vaikutusta.

Tuo vähän häiritsee, kun EGS yrittää saada väylältä bensamoottorinohjaimen tietoja ja dieselissä niitä ei luonnollisesti tule, voisikohan se sotkea koko väylää?

Yritin katsoa jos moottorin tyypin saisi EGS:sään vaihdettua, kun kehitystasolla se näyttää tälläistä:
EGS_ohjainlaitesovitus_kehitystaso.JPG
Kehitystason kautta -> ohjainlaitesovitukset (Versiokoodaus) pääsen tähän ensimmäiseen kohtaan asti:
EGS_ohjainlaitesovitus_kehitystaso_1.JPG
Jos joku osaisi sanoa mitä noi tarkoittaa, niin olisin kiitollinen?
RAM kirjoitti:Oliko pois vaihtamassasi anturissa osumajälkiä?
Empä löytänyt sitä anturia enää. Ihan varmasti se oli mukana vaihdon jälkeen, mutta auto taisi sen syödä :shifty: (Olisi kyllä kiinnostanut onko ottanut kiinni, mutten tajunnut katsoa ajoissa.)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Vastaa Viestiin