Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua
Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua
Ahaa, eli purkki on vaihtunut. Kiitoksia tiedosta!
Nykyinen kalusto:
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua
Kakkosneloseen tuli uudet talvirenkaat. Silmä tottui kesärenkailla 8x16 -rengastukseen, jolloin alkuperäiset 15-tuumaiset alkoi näyttää vähän aneemisilta. Päässä alkoi itää ajatus vaihtaa myös talvirenkaat 16-tuumaiksiksi. Olin tykästynyt W140:n orkkiskapseleihin, joten sellaiset piti saada, sekä niille peltivanteet. On olemassa W140 peltivanteita koossa 7,5x16 ET51, mutta päätin pysyä tuossa kesävanteilta hyväksi todetussa koossa. Olen myös lukenut että 24-venttiilisen jarruille ei sovi aivan joka vanne, ja taitaa 140-korisessa pultitkin olla eri paksuiset. Vaikuttaa siis ehkä pultinreijän kokoon(?)
Alle löytyi siis R129 peltivanteet. Niitä on saanut SL:ään ilmeisesti talvivanteiksi, ja päälle on tulleet erityiset R129 ufo-malliset pölärit. En ole ikinä nähnyt kuvaa SL:stä peltivanteilla, mutta vanteet on todella 129-alkuisella numerolla. Vanteet ja kapselit löytyivät eBayn kautta Saksasta. Renkaat sain huokeasti, ajattelin että hyvät pitää olla, joten alla on nyt testivoittaja-kitkat ContiVikingContact 6, 205/55-koossa. Mukavuus ainakin parani monta pykälää edellisistä nastoista. Vähän tuo kapseli tulee vielä ulommas kuin saman kokoinen aluvanne. Voisi olla sisempänäkin, mutta näillä mennään nyt.
Vanteiden hankinta oli sinänsä aivan oma tarinansa, mutta sanotaanko nyt niin että kaksi kappaletta ostamaani vannetta on edelleen "jumissa" Postonordin varastolla Vantaalla, oltuaan ensin kateissa 1,5 kuukautta. Kaksi vannetta jouduin siis ostamaan uutena, kun en käytettynä tähän hätään löytänyt ja talvi alkoi painaa täällä etelässä päälle. Uusia saa mm. KL:n kautta 180 €/kpl. Ihan vinkkinä, jos joskus tilaatte tavaraa siten että se lähetetään DPD:n kautta, niin pyytäkää eri lähettifirma. DPD:n toimituksia Suomessa hoitaa Postnord, josta voitte lukea asiakaskokemuksia esim. suomi24:stä. En suosittele kyseistä puljua.
Jos joskus saan ne 2 kpl käytettyjä vanteita, niin ne saa ostaa. Kuten myös käytetyt ja ihan hyvät 195/65-15 nastarenkaat, muistaakseni GoodYearit. Tulee myyntiosastolle joskus myöhemmin.
Alle löytyi siis R129 peltivanteet. Niitä on saanut SL:ään ilmeisesti talvivanteiksi, ja päälle on tulleet erityiset R129 ufo-malliset pölärit. En ole ikinä nähnyt kuvaa SL:stä peltivanteilla, mutta vanteet on todella 129-alkuisella numerolla. Vanteet ja kapselit löytyivät eBayn kautta Saksasta. Renkaat sain huokeasti, ajattelin että hyvät pitää olla, joten alla on nyt testivoittaja-kitkat ContiVikingContact 6, 205/55-koossa. Mukavuus ainakin parani monta pykälää edellisistä nastoista. Vähän tuo kapseli tulee vielä ulommas kuin saman kokoinen aluvanne. Voisi olla sisempänäkin, mutta näillä mennään nyt.
Vanteiden hankinta oli sinänsä aivan oma tarinansa, mutta sanotaanko nyt niin että kaksi kappaletta ostamaani vannetta on edelleen "jumissa" Postonordin varastolla Vantaalla, oltuaan ensin kateissa 1,5 kuukautta. Kaksi vannetta jouduin siis ostamaan uutena, kun en käytettynä tähän hätään löytänyt ja talvi alkoi painaa täällä etelässä päälle. Uusia saa mm. KL:n kautta 180 €/kpl. Ihan vinkkinä, jos joskus tilaatte tavaraa siten että se lähetetään DPD:n kautta, niin pyytäkää eri lähettifirma. DPD:n toimituksia Suomessa hoitaa Postnord, josta voitte lukea asiakaskokemuksia esim. suomi24:stä. En suosittele kyseistä puljua.
Jos joskus saan ne 2 kpl käytettyjä vanteita, niin ne saa ostaa. Kuten myös käytetyt ja ihan hyvät 195/65-15 nastarenkaat, muistaakseni GoodYearit. Tulee myyntiosastolle joskus myöhemmin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua
SEC:iin tuli verot, 1073€. Ihan siedettävä, kai? Nyt on kilvet haettu, mutta juttu jatkukoot sen auton osalta keväällä.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua
Mennyt tämä topicci ihan ohi, mutta onnea SEC:in hankinnasta! On se hieno kori edelleen, ei siitä pääse mihinkään. Sisältäkin auto on hienossa kunnossa.
Toi laatikon klonksahtaminen D --> R muistuttaa joitakin ZF:n automaatteja jossa eräälainen hydraulikiekko oli kulunut ja päästi äänen läpi kun pykälän vaihtoi. Ollessa parkissa ylä/alamäessa niin ääni vain paheni. En tiedän tämän laatikon sielunelämään yhtään mutta veikkaisin, että jonnekkin sinne laatikkoon se äänen lähde johtaa.
Vibra motarinopeuksissa voi olla lähtösin pelkästään renkaista = tasapainotuksella lähtisin taas metsästelemään sen lähdettä ensimmäisenä. Seisontaan laittaessa minä laitan renkaisiin pikkaset ylipaineet niin pysyvät pyöreinä helpommin seisonnan läpi.
Toi laatikon klonksahtaminen D --> R muistuttaa joitakin ZF:n automaatteja jossa eräälainen hydraulikiekko oli kulunut ja päästi äänen läpi kun pykälän vaihtoi. Ollessa parkissa ylä/alamäessa niin ääni vain paheni. En tiedän tämän laatikon sielunelämään yhtään mutta veikkaisin, että jonnekkin sinne laatikkoon se äänen lähde johtaa.
Vibra motarinopeuksissa voi olla lähtösin pelkästään renkaista = tasapainotuksella lähtisin taas metsästelemään sen lähdettä ensimmäisenä. Seisontaan laittaessa minä laitan renkaisiin pikkaset ylipaineet niin pysyvät pyöreinä helpommin seisonnan läpi.
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)
Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua
Ilmankos minulla kesti W123 väliputken tulo KL-varaosista 1,5kk, olivat lähetäneet sen Saksasta ruotsiin eikä suomeenHäksä kirjoitti:Kakkosneloseen tuli uudet talvirenkaat. Silmä tottui kesärenkailla 8x16 -rengastukseen, jolloin alkuperäiset 15-tuumaiset alkoi näyttää vähän aneemisilta. Päässä alkoi itää ajatus vaihtaa myös talvirenkaat 16-tuumaiksiksi. Olin tykästynyt W140:n orkkiskapseleihin, joten sellaiset piti saada, sekä niille peltivanteet. On olemassa W140 peltivanteita koossa 7,5x16 ET51, mutta päätin pysyä tuossa kesävanteilta hyväksi todetussa koossa. Olen myös lukenut että 24-venttiilisen jarruille ei sovi aivan joka vanne, ja taitaa 140-korisessa pultitkin olla eri paksuiset. Vaikuttaa siis ehkä pultinreijän kokoon(?)
Alle löytyi siis R129 peltivanteet. Niitä on saanut SL:ään ilmeisesti talvivanteiksi, ja päälle on tulleet erityiset R129 ufo-malliset pölärit. En ole ikinä nähnyt kuvaa SL:stä peltivanteilla, mutta vanteet on todella 129-alkuisella numerolla. Vanteet ja kapselit löytyivät eBayn kautta Saksasta. Renkaat sain huokeasti, ajattelin että hyvät pitää olla, joten alla on nyt testivoittaja-kitkat ContiVikingContact 6, 205/55-koossa. Mukavuus ainakin parani monta pykälää edellisistä nastoista. Vähän tuo kapseli tulee vielä ulommas kuin saman kokoinen aluvanne. Voisi olla sisempänäkin, mutta näillä mennään nyt.
Vanteiden hankinta oli sinänsä aivan oma tarinansa, mutta sanotaanko nyt niin että kaksi kappaletta ostamaani vannetta on edelleen "jumissa" Postonordin varastolla Vantaalla, oltuaan ensin kateissa 1,5 kuukautta. Kaksi vannetta jouduin siis ostamaan uutena, kun en käytettynä tähän hätään löytänyt ja talvi alkoi painaa täällä etelässä päälle. Uusia saa mm. KL:n kautta 180 €/kpl. Ihan vinkkinä, jos joskus tilaatte tavaraa siten että se lähetetään DPD:n kautta, niin pyytäkää eri lähettifirma. DPD:n toimituksia Suomessa hoitaa Postnord, josta voitte lukea asiakaskokemuksia esim. suomi24:stä. En suosittele kyseistä puljua.
Jos joskus saan ne 2 kpl käytettyjä vanteita, niin ne saa ostaa. Kuten myös käytetyt ja ihan hyvät 195/65-15 nastarenkaat, muistaakseni GoodYearit. Tulee myyntiosastolle joskus myöhemmin.
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua
Taisin sanoa epäselvästi. Siis KL:n kanssa ei mitään ongelmia, mutta tuo DPD:n käyttämä Postnord on antanut heikkoja esityksiä.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua
Kiitos vaan E38! Ei oikein olisi malttanut laittaa SECiä talviseisontaan, mutta valitettavasti ei ole sellaista paikkaa missä sitä voisi talven mittaa laitella.
Mitä nyt olen opiskellut tuota 722.3 -vaihteistoa, niin olen alkanut epäillä että voisiko viallinen alipainerasia (vacuum modulator, en tiedä mikä sen virallinen nimi on suomeksi) aiheuttaa sen kovan vaihdon D > R. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin vaihteistosta kaasuvivustoon tuleva "bowden cable" ja alipainerasian kautta säädettävä hydraulipaine saa aikaan sen, miten ja millaisia vaihtoja vaihteisto tekee. Mekaanisesti nuo 722:t on vissiin aika kestäviä, vaikka onhan ne jarrupannat kai kuluvia osia niissäkin.
Nyt kun olen ajanut SECillä, niin olen itse asiassa alkanut epäillä ettei kakkosnelosen vaihteistokaan toimi aivan oikein. Se ei nimittäin vaihda pienemmälle kun painaa kaasua reilummin, esim. kiihdytys moottoritien rampissa. Kickdown ja kaikki muut vaihdot sen sijaan toimii hienosti. En voi olla varma onko se ominaisuus vai vika, aikaisemmin olen pitänyt ominaisuutena, mutta ainakin SEC vaihtaa kiihdytettäessä melko herkästi pykälää pienemmälle, vaikka siinä onkin paremmin alhaalta vääntävä kone. SECissä on siis 722.311 ja kakkosnelosessa 722.359 -vaihteisto. Pitää molempiin ainakin varmuuksen vuoksi säätää bowden cable kohdilleen.
Mitä nyt olen opiskellut tuota 722.3 -vaihteistoa, niin olen alkanut epäillä että voisiko viallinen alipainerasia (vacuum modulator, en tiedä mikä sen virallinen nimi on suomeksi) aiheuttaa sen kovan vaihdon D > R. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin vaihteistosta kaasuvivustoon tuleva "bowden cable" ja alipainerasian kautta säädettävä hydraulipaine saa aikaan sen, miten ja millaisia vaihtoja vaihteisto tekee. Mekaanisesti nuo 722:t on vissiin aika kestäviä, vaikka onhan ne jarrupannat kai kuluvia osia niissäkin.
Nyt kun olen ajanut SECillä, niin olen itse asiassa alkanut epäillä ettei kakkosnelosen vaihteistokaan toimi aivan oikein. Se ei nimittäin vaihda pienemmälle kun painaa kaasua reilummin, esim. kiihdytys moottoritien rampissa. Kickdown ja kaikki muut vaihdot sen sijaan toimii hienosti. En voi olla varma onko se ominaisuus vai vika, aikaisemmin olen pitänyt ominaisuutena, mutta ainakin SEC vaihtaa kiihdytettäessä melko herkästi pykälää pienemmälle, vaikka siinä onkin paremmin alhaalta vääntävä kone. SECissä on siis 722.311 ja kakkosnelosessa 722.359 -vaihteisto. Pitää molempiin ainakin varmuuksen vuoksi säätää bowden cable kohdilleen.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua
On tuo sun moniventtiili vaan hieno kokonaisuus
Mutta peltivanteillahan 24-venttiilistä ei uutena ole koskaan saanutkaan, ainoastaan alumiinivanteilla.
Tosin ei siinä kyllä nuo ufopölärit silti sopii mainiosti
Mutta peltivanteillahan 24-venttiilistä ei uutena ole koskaan saanutkaan, ainoastaan alumiinivanteilla.
Tosin ei siinä kyllä nuo ufopölärit silti sopii mainiosti
Viimeksi muokannut Hage, Ti 08.11.2016 14:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua
On sulla Häksä komeat vehkeet
MB w212
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua
Jaaha on meillä Häksän kanssa samat mieltymykset talvi rengastuksesta, itsellä ollut tosin nastakumeilla jo pitkään 16 tuumaiset, vaan eri kapseleilla. No tässä syksymmällä sitten nappasi ja löytyi kohtuullinen sarja noita 140 ufoja jotka oli jo pidempään ollut hankinta listalla.
Nyt alla kasireikä vanteet kitkoilla etn ollessa 25 tulee sopivasti kaarelle, sopii nekin aikas hyvin 124 koriseen.
Nyt alla kasireikä vanteet kitkoilla etn ollessa 25 tulee sopivasti kaarelle, sopii nekin aikas hyvin 124 koriseen.
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua
Ei oo hassummat sullakaan Jossain Audi-miiteissä ollaan juteltukin, mikäli en ihan erehdy. Mulla on mielenkiinto liukunut yhä enemmän näiden youngtimer-ikäisten Mersujen suuntaan. 100:nen on museorekkarissa ja nettiautossa myynnissäkin. 200 taas on paljon ajettu ja käytännössä projektikuntoinen peli. Saa nähdä mitä sille tulevaisuudessa tekee.On sulla Häksä komeat vehkeet
Jännä juttu miten aikoinaan pidin ufo-kapseleita (ja Mersuja muutenkin) tosi tylsinä, mutta on näissä oma viehätyksensä. Jotkut autot vaan vanhenee toisia paremmin.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92
Respect is not given it is taken!
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92
Respect is not given it is taken!
Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua
Aika erikoisella tavalla/otteella/asiantuntemuksella tehty juttu . Kyllä minusta 500sec kuuluu 80-lukulaisen juppikulttuurin yläpuolelle. No, ehkä nipin napin Amerikassa, mutta sitä tässä tuskin tarkoitettiin. Tällä tyylillä juttuun olisi pitänyt SECin sijaan löytää musta perusvarusteinen kaksiovinen 316 e30 . Ja kyllä minusta nykymeininki osaa olla vieläkin överimpää, ihan normikeskiluokassakin.
Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua
Nykyään tuon vanhan termin voi ymmärtää kukin tavallaan, "young urban professional". Ehkä tosiaan S-sarjassa haisee ennemminkin vanha raha kuin uusi nousukkuus Tuota 126-mallia itsessään olisi ehkä voinut tuoda enemmän esille. Jos sarjan muita videoita katselee niin lähinnä kyse on fiilistelystä, ei niinkään autoteknisestä historiapaketista.
Alun perin video piti tehdä Nettiautosta löytyneestä Audi 100:stani, mutta koska auto sijaitsee hieman kauempana niin se jätettiin tekemättä. Sen sijaan toimittaja kiinnostui vasta hankkimasta SEC:istä, josta sitten tehtiin tämä juttu. Vähän jo hävettää, mutta tulipahan tehtyä.
Kävin katsomassa talvehtivaa SEC:iä. Huomasin että ohjausvaihteen (oikea termi?) alla on lätäkkö.. Jo syksyllä huomasin että se on kostea, mutta nyt siis vuotaa.
Alun perin video piti tehdä Nettiautosta löytyneestä Audi 100:stani, mutta koska auto sijaitsee hieman kauempana niin se jätettiin tekemättä. Sen sijaan toimittaja kiinnostui vasta hankkimasta SEC:istä, josta sitten tehtiin tämä juttu. Vähän jo hävettää, mutta tulipahan tehtyä.
Kävin katsomassa talvehtivaa SEC:iä. Huomasin että ohjausvaihteen (oikea termi?) alla on lätäkkö.. Jo syksyllä huomasin että se on kostea, mutta nyt siis vuotaa.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua
Alla oleva juttu on jatkoa tälle topikille http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=185152" onclick="window.open(this.href);return false;
SECin koneremontti on edennyt siis siten, että moottorista otettiin molemmat kannet irti. Viitossylinteristä löytyi pari isompaa kappaletta mikä on ulkonäöstä päätellen ollut prikka. Silmämääräisesti katseltuna sylinterinkannessa oli ainoastaan pieniä hakkaumia. Sylinterissä endoskoopin kuvissa näkynyt naarmu olikin luonnossa pienempi, eikä näillä näkymin vaadi mitään toimenpiteitä. Sormella ja kynnellä kokeillessa ei sylinterin pinnassa tunnu mitään pykälää. Männässä on yhdessä reunassa isompia jälkiä, ja nyt täytyy vielä selvittää mitä sille täytyy tehdä. Ainakin mäntä täytyy ottaa irti jotta pääsee tarkastelemaan männänrenkaat. Laitoin myös kyselyä Veholle ja KL:ään että saako vakiokoon mäntää ja mihin hintaan. Mistähän muualta voisi saada? Korjausmanuaalia lukiessani selvisi että sylintereille ja männille on muutamia erilaisia toleranssiryhmiä. Omassa lohkossani ja männässä oli merkinnät ryhmänumero 1 ja männän koodinumero 91, koko 96,50 mm.
Käsittääkseni männän ottaminen irti on tässä melko yksinkertaista, eli öljypohja irti, ja sitten vain kiertokangen mutterit auki ja mäntä kankineen yläkautta ulos?
Tähän kyseiseen vaurioon liittymättä tein koneesta myös muutaman muun huomion. Muutama keinuvipu (toisesta sylinterilohkosta) oli pinnastaan kulunut siten, että jatkossa keinuvivun pinta ja nokka-akseli olisi tullut kulumaan pahasti. Tämä tarkoittaa sitä, että kyseinen nokka-akseli keinuvipuineen menisi vaihtoon. Täytyy vielä tutkia toinen puoli tarkemmin että tarvitseeko niitä uusia. Mielenkiinnolla tutkin myös ketjun muoviohjurit, joista yksi oli kiinnitystapin kohdalta murtunut. Voi olla että se on murtunut vasta irrotettaessa, mutta osoittaa kuitenkin että muovi on aika haurasta. Valmistusleimat oli vuodelta -85, eli alkuperäiset. Sylinterinkansista lohkoon menevä EGR-kanava oli myös umpitukossa. Kaivelin ruuvarilla ja imuroin nokea noin 5 cm lohkon tiivistepinnasta alaspäin, mutta aloin sitten miettiä että kuinkahan pitkälle tämä kanava jatkuukaan..? Onko kellään tietoa miten ne kiertää? EGR:n putket on pakosarjassa kuskin puolella, ja menee siitä edelleen imusarjalle, mutta itse yllätyin että sylinterinkansissakin kiertää joku kanava (en nyt puhu pakoaukoista ), ja se jatkuu edelleen lohkoa suoraan alas.
No joo. Eilen jätin kannet Kirkkonummen Virtauskanteen täyskunnostukseen ja pakosarjat lähetin Marteliukselle pinnoitettavaksi ihan puhtaasti ulkonäkösyistä. Lisäksi olen puhdistanut ja öljynnyt kaikki koneesta irrotetut osat. Vielä pitäisi siivota konehuone, liekö 5 litraa Motonetista ostettua bräkleeniä riittäisi siihen hommaan. Kannet siis irrotettiin korjaamolla ja toimitettiin osineen minulle takaisin. Kun kannet on kunnostettu, kaikki puhdistettu ja valmista kasausta varten, niin auto otetaan korjaamolle kasaustyötä varten.
Imusarjaa ja lohkoa putsatessani muuten löysin kolme irrallista erilaista prikkaa, jotka on lojuneet koneen päällä luultavasti vuosia. Epäilen siis että yksi tälläinen prikka on ollut viitossylinterin suutinholkin vieressä, ja irrottaessani suuttimet ja holkit prikka on tipahtanut sisään. Siitäkin huolimatta että putsasin sudilla ja imurilla irtoroskat pois ennen suutinten irrotusta. Paska mäihä, mutta ei mahda mitään
SECin koneremontti on edennyt siis siten, että moottorista otettiin molemmat kannet irti. Viitossylinteristä löytyi pari isompaa kappaletta mikä on ulkonäöstä päätellen ollut prikka. Silmämääräisesti katseltuna sylinterinkannessa oli ainoastaan pieniä hakkaumia. Sylinterissä endoskoopin kuvissa näkynyt naarmu olikin luonnossa pienempi, eikä näillä näkymin vaadi mitään toimenpiteitä. Sormella ja kynnellä kokeillessa ei sylinterin pinnassa tunnu mitään pykälää. Männässä on yhdessä reunassa isompia jälkiä, ja nyt täytyy vielä selvittää mitä sille täytyy tehdä. Ainakin mäntä täytyy ottaa irti jotta pääsee tarkastelemaan männänrenkaat. Laitoin myös kyselyä Veholle ja KL:ään että saako vakiokoon mäntää ja mihin hintaan. Mistähän muualta voisi saada? Korjausmanuaalia lukiessani selvisi että sylintereille ja männille on muutamia erilaisia toleranssiryhmiä. Omassa lohkossani ja männässä oli merkinnät ryhmänumero 1 ja männän koodinumero 91, koko 96,50 mm.
Käsittääkseni männän ottaminen irti on tässä melko yksinkertaista, eli öljypohja irti, ja sitten vain kiertokangen mutterit auki ja mäntä kankineen yläkautta ulos?
Tähän kyseiseen vaurioon liittymättä tein koneesta myös muutaman muun huomion. Muutama keinuvipu (toisesta sylinterilohkosta) oli pinnastaan kulunut siten, että jatkossa keinuvivun pinta ja nokka-akseli olisi tullut kulumaan pahasti. Tämä tarkoittaa sitä, että kyseinen nokka-akseli keinuvipuineen menisi vaihtoon. Täytyy vielä tutkia toinen puoli tarkemmin että tarvitseeko niitä uusia. Mielenkiinnolla tutkin myös ketjun muoviohjurit, joista yksi oli kiinnitystapin kohdalta murtunut. Voi olla että se on murtunut vasta irrotettaessa, mutta osoittaa kuitenkin että muovi on aika haurasta. Valmistusleimat oli vuodelta -85, eli alkuperäiset. Sylinterinkansista lohkoon menevä EGR-kanava oli myös umpitukossa. Kaivelin ruuvarilla ja imuroin nokea noin 5 cm lohkon tiivistepinnasta alaspäin, mutta aloin sitten miettiä että kuinkahan pitkälle tämä kanava jatkuukaan..? Onko kellään tietoa miten ne kiertää? EGR:n putket on pakosarjassa kuskin puolella, ja menee siitä edelleen imusarjalle, mutta itse yllätyin että sylinterinkansissakin kiertää joku kanava (en nyt puhu pakoaukoista ), ja se jatkuu edelleen lohkoa suoraan alas.
No joo. Eilen jätin kannet Kirkkonummen Virtauskanteen täyskunnostukseen ja pakosarjat lähetin Marteliukselle pinnoitettavaksi ihan puhtaasti ulkonäkösyistä. Lisäksi olen puhdistanut ja öljynnyt kaikki koneesta irrotetut osat. Vielä pitäisi siivota konehuone, liekö 5 litraa Motonetista ostettua bräkleeniä riittäisi siihen hommaan. Kannet siis irrotettiin korjaamolla ja toimitettiin osineen minulle takaisin. Kun kannet on kunnostettu, kaikki puhdistettu ja valmista kasausta varten, niin auto otetaan korjaamolle kasaustyötä varten.
Imusarjaa ja lohkoa putsatessani muuten löysin kolme irrallista erilaista prikkaa, jotka on lojuneet koneen päällä luultavasti vuosia. Epäilen siis että yksi tälläinen prikka on ollut viitossylinterin suutinholkin vieressä, ja irrottaessani suuttimet ja holkit prikka on tipahtanut sisään. Siitäkin huolimatta että putsasin sudilla ja imurilla irtoroskat pois ennen suutinten irrotusta. Paska mäihä, mutta ei mahda mitään
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua
Juu tuo Virtauskansi on hyvä paikka, samoin tein jos keinuja ja nokkakeppiä joudut vaihtamaan, niin uudet hydekupit, suosittelen jos ne on koneessa!
Välillä nuo jo kuluneet hydekupit pyörivät koneen käydessä, jolloin ääni etenkin tyhjäkäynnillä kuuluu ajoittain ja välillä taasen ei.
Välillä nuo jo kuluneet hydekupit pyörivät koneen käydessä, jolloin ääni etenkin tyhjäkäynnillä kuuluu ajoittain ja välillä taasen ei.
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua
Hydraulinostimet ei ole pitänyt ääntä, joten en epäile niissä erityistä vikaa. Jos niitä voi jotenkin varmasti testata, niin vinkit otetaan vastaan. Nehän maksaa jotain vissiin jotain 50 eur kipale, joten ihan vaan varmuuden vuoksi ei viitsisi vaihdella. Toisaalta ne on tarvittaessa helppo vaihtaa jälkikäteenkin jos tarvetta on.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua
Minulla on muutama hyvä 500:n mäntä. Taisi olla -83:sta. 5.männänhän saa pois irrottamatta konetta peltisen öljypojan kautta. Hassu kanava kansissa on ilmapumpun lisäilmaa varten. Se menee imukanavan vierestä pakokanavaan saakka. Sillä laimennetaan pakoseosta kylmäkäynnistyksen aikana. Kaikissa malleissa ei pumpoua ole, vaikka kanavat on. Ne voi tukkia imusarjan puolelta sopivilla "stop-ruuveilla" siis 5mm. pitkä pinnapultti, jossa on kuusiokolon kanta toisessa päässä. Samalla kannattaa tulpata egr. K-jetti ei tajua sen olemassa olosta mitään. Onko huono nokka matkustajan puoleinen? Niin se yleensä on. Kuljettajan hyvä nokka minulla olisikin ollut.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua
Syynäsin juuri kaikki nokat ja vivut läpi. Kuluneet oli kuskin puolella sylintereissä 6, 7 ja 8, eli ainoastaan 5-pytyn vivut ja nokka näytti ja tuntui hyvältä. Laitan sulle unski privaviestiä niin ollaan yhteyksissä.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua
Jätin nokat laakeripukkeineen ja keinuineen tarkistettavaksi Vantaan Moottorikoneistamoon, mistä olen lukenut positiivisia kommentteja. Yllätyksekseni se sijaitsee ainoastaan parin kilometrin päässä kotoa. Nokille riittääkin pelkkä kiillotus, mikä oli hyvä uutinen. Kiillotetulle nokalle voi kuulemma sitten asentaa uudet keinuvivut.
Nyt jos mahdollisesti unskilta löytyy ehjä mäntä, niin homma alkaa hiljalleen kääntyä voitolle. Parin viikon sisällä niin kannet, pakosarja kuin nokatkin pitäisi olla valmiina asennettavaksi.
Nyt vielä pohdin että pitäisikö otattaa moottorin etukansi irti, jolloin samalla olisi mahdollisuus vaihtaa myös alemmat ketjun ohjurit sekä ketju. Ilmeisesti alemmat ohjurit hajoilee harvemmin, mutta nyt olisi hyvä tilaisuus laittaa nekin uusiksi "pienellä" vaivalla. Entä vesipumppu? Olisiko se työnä kuinka iso lisä, kommentteja?
Nyt jos mahdollisesti unskilta löytyy ehjä mäntä, niin homma alkaa hiljalleen kääntyä voitolle. Parin viikon sisällä niin kannet, pakosarja kuin nokatkin pitäisi olla valmiina asennettavaksi.
Nyt vielä pohdin että pitäisikö otattaa moottorin etukansi irti, jolloin samalla olisi mahdollisuus vaihtaa myös alemmat ketjun ohjurit sekä ketju. Ilmeisesti alemmat ohjurit hajoilee harvemmin, mutta nyt olisi hyvä tilaisuus laittaa nekin uusiksi "pienellä" vaivalla. Entä vesipumppu? Olisiko se työnä kuinka iso lisä, kommentteja?
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua
Vesipumppu on helppo rasti nyt kun moottori on osina, minä vaihtaisin sen kyllä. Etukansi vaivaloisempi, muttei mahdoton.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua
Samaan konkurssiin kaikki vaan No ei kai se vesipumppu maltaita maksa. Kysymys muuten tähän väliin. Näkeekö EPC:stä jotenkin niiden osien hintoja?
Entä kampiakselin stefa?
Entä kampiakselin stefa?
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua
Kampiakselin stefaa varten joutuu käyttämään ulosvetäjää. Ei se nyt niin vaikea rasti ole. Kiilan kanssa saa olla tarkana.
Pumppu on kallis alkuperäisienä, tarvikkeena saa ihan hyviä. Itse olen suosinut "Hepu"-merkkiä. Samalta "Club Lounge" -sivulta, kuin EPC:hen, pääsee spare-parts osastoon, josta löytyy Saksan hinnat. Suomen hinnat on sitten 10-50% kalliimpia Veholla...
Timppa
Pumppu on kallis alkuperäisienä, tarvikkeena saa ihan hyviä. Itse olen suosinut "Hepu"-merkkiä. Samalta "Club Lounge" -sivulta, kuin EPC:hen, pääsee spare-parts osastoon, josta löytyy Saksan hinnat. Suomen hinnat on sitten 10-50% kalliimpia Veholla...
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua
Hommat etenee hiljalleen. Olen tilannut varaosia jo paristakin paikasta Saksanmaalta (autodoc.fi ja ATP Autoteile) ja viimeinen satsi pitäisi vielä laittaa Veholle toimitukseen. Pakosarjat on nyt päällystetty Marteliuksella titaaninharmaiksi – näyttää oikein hyvältä. Venttiilinohjurit oli kuluneet ohjearvojen ulkopuolelle, joten kaikki pistetään nyt vaihtoon, kuten myös venttiilinvarren tiivisteet.
Kannet siis purettiin irti korjaamolla, jonka jälkeen auto toimitettiin takaisin purettuine osineen. Olen käyttänyt paljon aikaa kaikkien irto-osien puhdistamiseen, bräkleeniä, rättejä ja CRC 5-56:iä on kulunut Konehuoneesta tuli mukavan puhdas. Imusarjan ja koneen päältä löysin kolme irrallista vanhaa prikkaa, joten ilmeisesti neljäs oli se joka löysi tiensä sylinteriin.
Nyt odottelen että saan tilaamani osat, kuin myös kannet ja nokat asennusvalmiina takaisin. Myös mäntä on matkalla. Tämän jälkeen auto viedään takaisin korjaamolle missä otetaan vielä etukansi irti, vaihdetaan ketju, kaikki ohjurit, vesipumppu ja kampiakselin stefa. Männän irroitusta varten pitää irrottaa alempi öljypohja, ja sekin vaihtuu uuteen sillä vanha on saanut jossain vaiheessa pohjakosketuksen.
Laittelin hieman kuvia galleriaan joka löytyy täältä https://www.icloud.com/sharedalbum/fi-f ... zl7VGwjUYf" onclick="window.open(this.href);return false;
Yksi juttu vielä askarruttaa, eli kuvissa näkyy apukuskin puolella lohkosta esiin törröttävä ruuvimeisselin kahva. Siinä on noin sormenpaksuinen reikä, jatkuu alas lohkoon ja myös ylös sylinterinkanteen. Tämä kanava oli täysin tukossa kovaksi kivettynyttä nokea, ja olen ronkkinut ja imuroinut sitä puhtaaksi. Tiedän EGR:n toimintaperiaatteen, ja sen putki meneekin koneen toisella puolella pakosarjasta imusarjaan. En vaan tiedä mikä on tämä kannessa ja lohkossa kulkeva pakokaasukanava? Onko se tehty auttamaan moottorin lämpeämistä.. osaako joku kertoa? Täytyy tutkia minne tuo kanava kulkee kansissa, kunhan saan ne käsiini. Huomasin myös että lohkossa on jokin ylimääräinen vesitila apukuskin puolella, josta lähtee kanava ilmeisesti suoraan lämmityslaitteelle. Liekö sieltä palotilojen kupeesta otetaan nopeiten lämpiävä vesi lämmityslaitteen käyttöön Kommentteja?
Edelleen hakusessa on hydraulinostimien mittaustyökalu, mitä kaipailin tässä topikissa http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=185698" onclick="window.open(this.href);return false; Vihjeitä otetaan vastaan. Onhan tuo ostettavissakin, mutta mieluiten ottaisin lainaan kun ei ole muuta tarvetta yhden mittauksen lisäksi.
Kannet siis purettiin irti korjaamolla, jonka jälkeen auto toimitettiin takaisin purettuine osineen. Olen käyttänyt paljon aikaa kaikkien irto-osien puhdistamiseen, bräkleeniä, rättejä ja CRC 5-56:iä on kulunut Konehuoneesta tuli mukavan puhdas. Imusarjan ja koneen päältä löysin kolme irrallista vanhaa prikkaa, joten ilmeisesti neljäs oli se joka löysi tiensä sylinteriin.
Nyt odottelen että saan tilaamani osat, kuin myös kannet ja nokat asennusvalmiina takaisin. Myös mäntä on matkalla. Tämän jälkeen auto viedään takaisin korjaamolle missä otetaan vielä etukansi irti, vaihdetaan ketju, kaikki ohjurit, vesipumppu ja kampiakselin stefa. Männän irroitusta varten pitää irrottaa alempi öljypohja, ja sekin vaihtuu uuteen sillä vanha on saanut jossain vaiheessa pohjakosketuksen.
Laittelin hieman kuvia galleriaan joka löytyy täältä https://www.icloud.com/sharedalbum/fi-f ... zl7VGwjUYf" onclick="window.open(this.href);return false;
Yksi juttu vielä askarruttaa, eli kuvissa näkyy apukuskin puolella lohkosta esiin törröttävä ruuvimeisselin kahva. Siinä on noin sormenpaksuinen reikä, jatkuu alas lohkoon ja myös ylös sylinterinkanteen. Tämä kanava oli täysin tukossa kovaksi kivettynyttä nokea, ja olen ronkkinut ja imuroinut sitä puhtaaksi. Tiedän EGR:n toimintaperiaatteen, ja sen putki meneekin koneen toisella puolella pakosarjasta imusarjaan. En vaan tiedä mikä on tämä kannessa ja lohkossa kulkeva pakokaasukanava? Onko se tehty auttamaan moottorin lämpeämistä.. osaako joku kertoa? Täytyy tutkia minne tuo kanava kulkee kansissa, kunhan saan ne käsiini. Huomasin myös että lohkossa on jokin ylimääräinen vesitila apukuskin puolella, josta lähtee kanava ilmeisesti suoraan lämmityslaitteelle. Liekö sieltä palotilojen kupeesta otetaan nopeiten lämpiävä vesi lämmityslaitteen käyttöön Kommentteja?
Edelleen hakusessa on hydraulinostimien mittaustyökalu, mitä kaipailin tässä topikissa http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=185698" onclick="window.open(this.href);return false; Vihjeitä otetaan vastaan. Onhan tuo ostettavissakin, mutta mieluiten ottaisin lainaan kun ei ole muuta tarvetta yhden mittauksen lisäksi.
Viimeksi muokannut Häksä, Su 18.06.2017 23:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua
Kanava on ilmapumpun kanava jonka kautta eräissä malleissa pumpataan ilmaa lohkon läpi imusarjan puolelle ja sieltä pakokanavaan. Tämä tapahtuu lämpimäksikäytön aikana. Kanava on tukittu alapäästään, kun ilmapumppua ei ole, mutta yhteys pakokanaviin on olemassa siksi koko kanavisto on täynnä tuota samaa tavaraa. Mitään haittaahan siitä ei ole, hyvin on toiminut jo yli 20- vuotta.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua
Mielenkiintoista. Katselin manuaaleista tuota ilmapumpun toimintaa. Ymmärsin että ilmanputsarilta ilmetään ilma omasta kohdastaan, joka letkun kautta johdetaan ilmapumpulle, ja sieltä edelleen pakokanavaan. Tarkoituksena on siis lämpenemisvaihessa syöttää happea palamattomille pakokaasuille, jolloin haitallisia pakokaasuja tulee putken päästä vähemmän. Ilmapumppaus auttaa myös lämmittämään katalysaattorin nopeammin, sillä hapetettu pakokaasu kuumenee kun palamista yhä tapahtuu.
Omassa autossa ei siis ole tätä systeemiä. En nyt vielä ihan ymmärrä että että miksi siellä on iso umpeen nokeutunut kanava. Onko siis pakokaasu tullut sinne noista ilmapumppausreijistä? Manuaalista ymmärsin että ne olisi ilmapumputtomissa malleissa tukittu, kts. kuva. Eli normaalisti ilmapumppu pumppaisi kanaviin ilmaa ja edeen reijästä pakokanavaan, mutta nyt kun sitä ei ole, niin ilma tuleekin pakoventtiilin jälkeen ilmapumppausreikää pitkin niihin samoihin kanaviin?
Omassa autossa ei siis ole tätä systeemiä. En nyt vielä ihan ymmärrä että että miksi siellä on iso umpeen nokeutunut kanava. Onko siis pakokaasu tullut sinne noista ilmapumppausreijistä? Manuaalista ymmärsin että ne olisi ilmapumputtomissa malleissa tukittu, kts. kuva. Eli normaalisti ilmapumppu pumppaisi kanaviin ilmaa ja edeen reijästä pakokanavaan, mutta nyt kun sitä ei ole, niin ilma tuleekin pakoventtiilin jälkeen ilmapumppausreikää pitkin niihin samoihin kanaviin?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua
Kaikissa ei ole noita kanavia suljettu, itselläni on ollut ainakin pari moottoria, jossa ei ole pumppua, mutta kanavat on auki. Eli pakokaasu pääsee tuohon kanavistoon. Ohjekin sanoo, että ne olisi sulkettava. Ei siis, että ne on jo kiinni.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua
Okei, täytyypä katsoa kun käyn Virtauskannessa. Nehän voisi kaiken järjen mukaan sulkea sopivilla alumiinitapeilla.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua
Tai antaa olla niinkuin on tähänkin asti ollut kun on sen 32 vuotta jo pelannut.Häksä kirjoitti:Okei, täytyypä katsoa kun käyn Virtauskannessa. Nehän voisi kaiken järjen mukaan sulkea sopivilla alumiinitapeilla.
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92
Respect is not given it is taken!
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92
Respect is not given it is taken!
Re: Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua
Meinaatko että vois tehdä niin Joo, mitäpä sitä kolmisakaraisen tehtaan tuotoksia "parantelemaan"Tai antaa olla niinkuin on tähänkin asti ollut kun on sen 32 vuotta jo pelannut.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja