S211 280 CDI "Vahinkovankkuri"

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Ridaz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ke 14.09.2011 21:34
Paikkakunta: Tampere

S211 280 CDI "Vahinkovankkuri"

Viesti Kirjoittaja Ridaz »

Piti oikein aloittaa ensimmäinen prokkistarina kun tuli pari päivää sitten Ässä vaihettua jonkinverran käytännöllisempään kulkineeseen perheen kasvaessa. Rupes olemaan jo hiukan ahdasta kahden koiran, muksun, vaunujen ja tarvittaessa emännän kanssa. Tosiaan siis auto on 2006 vuoden S211, om642 moottorilla, 7 G-tronicilla sekä Avantgarde varusteilla. Suomeen se on tullut 2010 ja kerkes historian perusteella olemaan pari vuotta Ahvenanmaallakin. Kilometrejä tällä hetkellä noin 303tkm ja nopeesti huoltokirjaa kattelemalla kaikki näyttäis olevan mittarissa.
Auto löytyi ihan sattumalta, kun tuli vähän poikettua reitiltä. Myyjä pudotti hinnasta heti mukavan verran, vaikka ei kerennyt edes koeajolla käydä. Lyhyen lenkin ja hetken mietinnän jälkeen lyötiin sitten kaupat lukkoon.

Kotiin ajaessa tuli sitten keskityttyä vähän enemmän autoon ja pakko myöntää että moottori yllätti positiivisesti kulkuhaluilla. Muutenhan ei oikeen pysty vertaan Ässän mukavuuteen tai hiljasuuten, mutta voittaa kyllä korean ihmeet. Parinkymmenen kilometrin jälkeen pysähdyin tankille ja siitä lähtiessä sitten pidempi startti ja moottorin vikavalo tauluun. Hauskan asiassa teki sen, että myyjän kanssa sovittiin vielä tingatessa ettei löydy takuuta...taisi olla vika tiedossa :think:.
Ei muutakun keula kohti uusia pettymyksiä ja jatkoin matkaa kotio ja sitä kautta työmaalle vikakoodin lukuun. Töissä sitten auto tunkille, testeri kiinni ja nopee tsekkaus. Koodit nokka- ja kampiakselin virheelliselle signaalille, eli taitaa olla ketjun venyttelyä tiedossa. Muuten auto oli yllättävän hyvässä kunnossa maalipintaa ja pientä öljyvuotoa lukuunottamassa.

Suunnitelmissa olis pitää käyttöautona, vaikka aina sitä jotain pientä keksii 8). Mutta nämä ainakin on tulossa:
- Täydellinen huolto, kaikki suodattimet öljyt ja nesteet. Osat jo tilailtu.
- Takapussien vaihto, heti tänä aamuna perse maassa. Onneksi tuli uudet pussit kaupan yhteydessä.
- Toiset vanteet kesäks, tallissa kyllä oottaa Lorinser RS8 kopio vanteet koossa 8,5" X 18 ja 9,5" X 18.
- Sisä- ja ulkofiksaus.
- Öljyvuodon paikkaus, nopeesti katottuna vuotaa yllätys yllätys öljynjäähdyttimeltä.
- Kettingin vaihto, tarvii nyt vielä asia varmistaa
- Kevyt viritys :lol:, sisältää turhien saastelaitteiden dekoomisen. Jos joltakin löytyy tyhjä tai tukkonen DBF nii saa tarjota.
- Sitten ehkä ylimaalaus tai teippaus alkuperäsellä värillä, maltillinen madallus ja lisälämmitin puhelin ohjauksella. Nämä tosin toissijasia asioita, täytyy kattoo ensi miten hommat lähtee rullaan.



Varustelistaa:

040U BLACK
11N STEUERCODE WERK SINDELFINGEN/GRAZ
202B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - GERMAN
213 SPEED-SENSITIVE POWER STEERING/VARIO STEERING
220 PARKTRONIC SYSTEM (PTS)
229L GERMANY
249 INSIDE AND OUTSIDE MIRROR AUTOMATIC DIMMING
250B MOBILO LIFE/EUROPE SERVICE PACKAGE
260B AIRBAGLABEL - GERMAN/ENGLISH
280 LEATHER STEERING WHEEL AND LEATHER GEAR SHIFT KNOB
287 THROUGH-LOADING FEATURE
2XXL FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY
354 ANTENNA FOR TELEPHONE D/E-NET
386 MOBILE PRE.-INSTALLATION (MTUS)
414 ELECTRIC TILT/SLIDE SUNROOF IN GLASS VERSION
427 AUTOMATIC TRANSMISSION 7-SPEED
474 642.9__ - 20040505 - DIESEL PARTICULATE FILTER
474 211____ - 20030709 - PARTICLE FILTER
48N STEUERCODE WERK SINDELFINGEN/GRAZ
500 OUTSIDE REAR VIEW MIRROR LH AND RH FOLDING
527 COMAND DVD APS WITH NAVIGATION
580 AIR CONDITIONER
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
614 BI-XENON HEADLAMPS FOR RIGHT-HAND TRAFFIC
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
730A FABRIC, AVANTGARDE
731A FABRIC, AVANTGARDE - BLACK / ANTHRACITE
732 WOOD VERSION,BIRD'S EYE MAPLE BLACK/ANTHRACITE
806 YEAR OF MODIFICATION
810 SOUND SYSTEM
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
910 DYNAMO WITH HIGHER CAPACITY (FFO)
915 FUEL TANK WITH LARGER CAPACITY
926 EXHAUST GAS CLEANING WITH EURO 4 TECHNOLOGY
954 EQUIPMENT PACKAGE FOR AVANTGARDE VEHICLES
985 COC PAPER EURO 4 TECHNOLOGY W. REG. CERT. PART II
A24 JOINT FLANGE, 4-ARM 120
A28 J - VALVE BODY ASSEMBLY VGS 2 (550 NM)
F211 SERIES PRODUCTION 211
FS COMBI - VEHICLE
G902 TRANSMISSION CODE VERSION 02
GA AUTOMATIC TRANSMISSION
HA REAR AXLE
J52 ADDITIONAL CODE FOR DAMPING MAT
L LEFT-HAND STEERING
M002 ENGINES WITH EXH.TURBOCHARGER WITH INTERCOOLER
M013 ENGINE REDUCED PERFORMANCE
M30 DISPLACEMENT 3.0 LITER
M642 V6 DIESEL ENGINE OM642
P80 SPECIAL MODEL FLEET PACKAGE
R23 LM 5 SPOKE-DESIGN 16 ZOLL ALL ROUND
U15 2ND CARGO AREA W/ COMPART. UNDER MAIN FLOOR PANEL
VL FRONT AXLE HALF, LEFT
VR FRONT AXLE HALF, RIGHT

Päivitellään sitä mukaan kun perhe-elämältä jotain saa aikaseks, tulee tyhmiä kysymyksiä tai porukkaa kiinnostaa. Kaikki kommentit hyvinkin tervetulleita, että saa ihan luvan kanssa vaikka v*ttuilla :wave: Lopuksi muutama kuva.

Edit: Ei näemmä kuvien linkkaus iCloudista suoraan onnistu niin linkki lisätty kuviin

S211 280 CDI
Viimeksi muokannut Ridaz, La 17.06.2017 22:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Tietoni perustuu vahvasti olettamukseen"
S210 280 4Matic -98

Entisiä:
S211 280CDI -06, W124 200 -87, W220 S500 -99, W210 E200 CDI -02, W124 230E -91, S124 300TE -90, Audi A4 2.8 -96, Ford Mondeo -94, Ford Sierra 2.0 -90
Avatar
vihiz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: To 27.05.2004 18:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: S211 280 CDI "Vahinkovankkuri"

Viesti Kirjoittaja vihiz »

Ei näy kuvat, suoralla kuvaurlilla sanoo "Unauthorized". Pitäisköhän kuvat asettaa julkisiksi tai jotain.
Ridaz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ke 14.09.2011 21:34
Paikkakunta: Tampere

Re: S211 280 CDI "Vahinkovankkuri"

Viesti Kirjoittaja Ridaz »

vihiz kirjoitti:Ei näy kuvat, suoralla kuvaurlilla sanoo "Unauthorized". Pitäisköhän kuvat asettaa julkisiksi tai jotain.
Linkki laitettu mistä näkyy kuvat.

Huolto tuli suoritettua, ainoastaan jäähdytysnesteet jäi vaihtamatta, kun ne oli vaihdettu pari vuotta sitten. Jarrunesteet tuli vaihdettua ihan testerin ja ohjeiden mukaan, vaikkakin isot pojat kioskilla on joskus sanonut että se onnistuu ihan imemällä...tiedä sitten :think:
Ite tein laatikon huuhteluvaihdon vaikeimmain kautta eli öljypohja pois pari kertaa että tuli vain kirkasta öljyä ja lopuksi sitten uusi suodatin, tiivari ja pultit. Hidasta, mutta toimii :D

Samalla tuli vilkaistua öljykorkista ketjun kiristintä. Tukki oli tullut jo aika pitkälle, joten kyllä se ketjun vaihtoon menee. Homma pitäs keretä tekeen vielä ennen juhannusreissua joka starttaa keskiviikkona, katotaa ny kuinka käy vai joutuuko reissun tekeen emännän foordilla.

Vanteiden tilalle tuli ne Lorinserin kopiot, ainakin väliaikasesti. Keula näyttää aika oudolle, tai siis rengas näyttää liian pienelle. Renkaan koko onkin naurettava 215/35, että vähän isompi sais olla, tai sitten tuumaa isommat vanteet. Ja kyllähän se vähän lähemmäs maata pitäs saada. 30-40mm madallus olis mielessä, onko jotain tiettyä merkkiä/mallia minkä jousia kannattaa harkita. Samalla tottakai uudet iskarit joka nurkkaan.

Loppuun vielä yks kysymys kun ahtimessa oli jo jonkin verran pystyvälystä, niin onko 320 ahdin sama vai ei. Jos ei, niin kannaatko laittaa sellanen vai joku muu?
"Tietoni perustuu vahvasti olettamukseen"
S210 280 4Matic -98

Entisiä:
S211 280CDI -06, W124 200 -87, W220 S500 -99, W210 E200 CDI -02, W124 230E -91, S124 300TE -90, Audi A4 2.8 -96, Ford Mondeo -94, Ford Sierra 2.0 -90
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: S211 280 CDI "Vahinkovankkuri"

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Ridaz kirjoitti: Myyjä pudotti hinnasta heti mukavan verran, vaikka ei kerennyt edes koeajolla käydä.
Tuossa olisi heti pitänyt hälytyskellot kilkattaa.... tiesi viat ja halusi äkkiä eroon :problem:
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: S211 280 CDI "Vahinkovankkuri"

Viesti Kirjoittaja epk »

Tuskin on noilla kilsoilla ahdin väljä, kuuluukin olla päittäisvälystä. Ahdin on sama kuten koko tekniikka muutenkin.
Ridaz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ke 14.09.2011 21:34
Paikkakunta: Tampere

Re: S211 280 CDI "Vahinkovankkuri"

Viesti Kirjoittaja Ridaz »

tahtoomersun kirjoitti:Tuossa olisi heti pitänyt hälytyskellot kilkattaa.... tiesi viat ja halusi äkkiä eroon :problem:
Sulo Vileniä lainaten, kun sai niin halvalla :D . Ei vaan, olihan se tiedossa, että jotain vikaa löytyy. Kärjistäen kun aattelee niin kuka edes nykypäivänä vaihtaa ehjää autoo, kaikissa niissä on vikoja kun ne liikkeeseen viedään. Omasta mielestä venynyt ketju on vielä pieni vika, osiin muutama satanen ja vajaa viisi tuntia omaa aikaa niin taas mennään 300tkm.
epk kirjoitti:Tuskin on noilla kilsoilla ahdin väljä, kuuluukin olla päittäisvälystä. Ahdin on sama kuten koko tekniikka muutenkin.
Pitääkin olla hieman välystä, mutta on vähän enemmän kun hieman. Ei toki niin paljon että olisi pakko tai kiire hankkia uutta. Tuo olikin uutta, että tekniikka on sama kun 320. Tiesin että perus tekniikka on sama, mutta luulin että tehonpudotus on tehty muutenkin kuin vaan ohjelmalla.

Eilein sain tosiaan ketjun vaihdettua. Oli taas mukava vaihtaa Mersuun, kun on lähiaikoina tullut vaihdettua niitä Bemareihin ja Vaggilaisiin. Eipähän tarvinnut purkaa koko moottorin etuosaa. Samalla tuli pestyä venttiilikoppa, putsattua suuttiminen kolot, vaihdettua suuttimien pohjatiivisteet ja pultit. Kuvia ei tullut montaa napsittua kyseisestä toimenpiteestä kun oli tiukka aikataulu.

Takapussit vaihdoin sunnuntaina pienenä iltapuhteena. Siitä olikin aikaa kun viimeksi oli vaihtanut 211, jotenkin muistin paljon pahemmkas hommaks. Kyllä silti 212 pussien vahto on mukavampi, kun ei tarvii mitan kanssa mittailla oikeeta asentoo. Muistin tosiaan, että tarvii irrottaa alatukivarsi olka-akselista jotta saa pussin pois, mutta riitti kun yhden tukivarren ja tyhjensi palkeen täysin.

Nyt on Mersu taas pykälässä ja uskaltaa lähtee itä-suomeen lomaileen. Tais olla ajotus jo jonkinverran pielessä kun tuntuu että tehoa tuli lisää. Juhannuksen jälkeen tarvii löytää motivaatio ja käydä öljyvuodon kimppuun. Sen jälkeen auto penkkiin, että tietää lähtötason. Aluksi varmaan tulee vaan Turbotecin ohjelma ja egr pois ja siitä sitten kaverin kanssa ruvetaan muokkaan omaan makuun sopivaks. Autossa taitaa kyllä olla jo jonkin asteen viritys näin perstuntumalta, tosin ei oo vertailukohdetta, mutta penkkihän sen totuuden kertoo lopulta. Ja sitten vielä edeleen olis hakusessa se hiukkaspönttö ja sopiva ECM niin saa huoletta puukottaa ohjelmaa kun löytyy valmis rauta minkä laittaa kiinni jos käy huonosti :D

Kuvia löytyy edelleen linkin kautta, kun en oo keksiny miten ne sais suoraan laitettua viestiin...eikä jaksaisi rekisteröityä eri kuvapalvelimiin.

Edit: Taitaa olla iCloudin palvelin alhaalla kun ei toimi ollenkaan...
"Tietoni perustuu vahvasti olettamukseen"
S210 280 4Matic -98

Entisiä:
S211 280CDI -06, W124 200 -87, W220 S500 -99, W210 E200 CDI -02, W124 230E -91, S124 300TE -90, Audi A4 2.8 -96, Ford Mondeo -94, Ford Sierra 2.0 -90
Ridaz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ke 14.09.2011 21:34
Paikkakunta: Tampere

Re: S211 280 CDI "Vahinkovankkuri"

Viesti Kirjoittaja Ridaz »

Juhannuskin lopulta ohi ja tuli kerättyä lähemmäs 800 km mittariin. Oli lähes outo tunne ajaessa kun kertaakaan ei pelännyt, että mikä paikka antautuu :D. Ei Ässäkään ikinä tielle jättänyt, mutta oli siinä aina pelko perseessä että mitä seuraavaks.
Oli ihan oikee valinta tää Eemeli tavaran paljouden takia, paria c-sarjalaistakin kävin kattomassa, mutta tiukkaa olis tehnyt vaunujen ja muiden härpäkkeiden kanssa. Nyt oli ruhtinaallisesti tilaa, ainoastaan muksu oli takapenkillä kaukalonsa kanssa, muuten kaikki mahtui taakse. Itse kun en tykkää yhtää jos auto on etupenkkiä myöten täynnä tavaraa, kyllä matkustamo on ainoastaan ihmisille...ehkä joskus pakon eessä koirille. Nyt tosin koirat oli anopilla hoidossa 8)

Yllättävän vakaa ajettava Mersu on jopa tommosilla suht leveillä ja matalaprofiilirenkailla. Rengasmeteli on aika kova Suomen huipputeillä Ässään verrattuna, mutta onhan näiden autojen listahinnatki ollut jonkin verran eri. Jossain senkin euromäärän on pakko näkyä. Peräkin pysyi ylhäällä koko reissun ajan, vaikka seisoikin monta päivää pihassa painoa päällä. Ei siis menny hukkaan pussijumppa viime viikonloppuna.

Ainoa asia mikä jäi häirittemään oli kulutus, ajotietokone näytti keskikulutukses 7,2L. Omasta mielestä aika kova, vaikka on seassa kaupunkiajoo, ryömittelyä ja vähän paikallaan seisomista. Ja vaikka on auto täynnä tavaraa ja leveet renkaat niin silti kun lähes kaikki on maantieajoa. Verrataan vaikka isän S 320 CDI, om648 moottorilla niin se ajelee saman reissun noin kuuden kulutuksella. Auto painaa kummiskin enemmän, viisvaihteinen laatikko eikä silläkään auto ikinä tyhjä ole. Vielä en oo kerennyt tankkaan täyteen, että sais laskettua oikeen kulutuksen. Syyhän voi olla viritys, jos tässä sellanen on, kun ei tiedä minkälainen mestari senkin on tehny.

Pari kuvaakin tuli napsittua mettän keskellä.
"Tietoni perustuu vahvasti olettamukseen"
S210 280 4Matic -98

Entisiä:
S211 280CDI -06, W124 200 -87, W220 S500 -99, W210 E200 CDI -02, W124 230E -91, S124 300TE -90, Audi A4 2.8 -96, Ford Mondeo -94, Ford Sierra 2.0 -90
Ridaz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ke 14.09.2011 21:34
Paikkakunta: Tampere

Re: S211 280 CDI "Vahinkovankkuri"

Viesti Kirjoittaja Ridaz »

Reipas pari tonnia nyt ajettu yhteensä ja ketjun lisäksi muita ongelmia ei ole ilmaantunu. Ketjun vaihdoin jälkeen herjaili vielä kerran nokka-akselin tunnistinta, niin tuli vaihdettua se ja kampuran anturi varmuuden vuoksi. Siinä vasta huomasin että nokan anturin liitinkin oli rikottu joten vika saattoi tulla pelkästään siitä ja vanha anturi olikin ehjä...tiedä sitten, uusi on jo paikallaan niin ei jaksa miettiä. Tarvii vielä tilata toi liitinrunko niin saa nipparivirityksen pois.

Paljoo ei oo kerenny harrastaan, kun tuppaa kotona olemaan sen verta hommaa kokoajan. Vielä olis viikko lomaa niin sitten pääsee töihin rentoutuu ja jos vaikka intoutuis omaakin vehjettä laitteleen. Uudet etujouset mallia H&R 30mm madalluksella tuli kuitenkin tilattua saksanmaalta, kun löyty edukkaaseen hintaan ja vanhassa Väykyssä oli samanmoiset niin oli ihan toimivat. Samalla aattelin pistää koko tolpat uusiks, kun vasen iskari on vuotanu sisukset pihalle ja ylälautanen natisee toisella puolen. Iskareiks tulee Bilsteinit kun ovat hyväks havaittu muissa vehkeissä.

Kulutus on ollu 8 litran paremmalla puolen täydestä tankista täyteen mittauksella. Edelleen aika kova kun ohjekirja lupailee vähän päälle 7 keskikulutusta. Ainahan luvatut kulutukset on mitä on, mutta kuitenkin.

Pesun jälkeen taas iskee silmille noi lakkavauriot :evil: Alunperin oli tarkoitus vasta ensi keväänä tehdä teippaus, kun jotenkin ketuttaa jo ajatusmielessä talvella lentävät nastat juuri teipattuun keulaan. Niin sais teoriassa edes yhen kesän ajella tyytyväisenä, mutta en tiiä kestääkö noita kattella sinne asti.

Kuva

Sisusta omasta mielestä yllättävän hyvässä kunnossa, yhden puulistan lakka halkeillu, etupenkkien sivuissa pieni kuluma ja kuskin puolen B-pilarin verhoilu kulunut puhki, mutta kuitenkin.

Kuva

Onnistuuko tota kulumaa saada piilon millään muulla, kun uudelleen verhoilulla. Onko jotain värjäävää nahanhoito ainetta :D

Kuva

Kuva

Tän lakkaongelman kanssa varmaan pääsee helpoimmalla, kun ettii käytetyn palikan. Taitaa olla niin ohut puukerros, että heti kun lakan saa hiottua pois niin menee puu samalla vai?

Kuva

OT: Luovutin iCloudin kanssa :D pääsi paljon helpomalla kun etti palvelun muualta
"Tietoni perustuu vahvasti olettamukseen"
S210 280 4Matic -98

Entisiä:
S211 280CDI -06, W124 200 -87, W220 S500 -99, W210 E200 CDI -02, W124 230E -91, S124 300TE -90, Audi A4 2.8 -96, Ford Mondeo -94, Ford Sierra 2.0 -90
Ridaz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ke 14.09.2011 21:34
Paikkakunta: Tampere

Re: S211 280 CDI "Vahinkovankkuri"

Viesti Kirjoittaja Ridaz »

Viime viikonloppua oltiin jälleen kerran käymässä mökillä ja kilometrejä tulikin taas lähemmäs 700. Muuten reissu meni hyvin, mutta tulomatkalla 10km ennen kotia, kun pysähdyttiin noukkimaan toinen koira niin läsähti mittari punaseks ja akun kuva visit workshop kehotuksen kanssa keskelle. Eipä siinä muutakaan kun turhat sähkölaitteet pois käytöstä ja kotia kohti. Auto talliin ja ylläpitolaturi kiinni yöks, kun en jaksanu millää viimesenä lomapäivänä lähtee enään työmaalle selvittään syytä. Maanantai aamuna sitten raikkaana 7 viikon loman jälkeen töihin :D.
Töitten jälkeen auto tunkille ja ensin mittaan lautausjännite. Tuloksena komeili 11.9V eli laturi sökö. Soittoo paikalliseen johtavaan varaosaliikkeeseen, että löytyykö hyllystä. Ei löytyny, mutta tiistaille olis saanu, kevyeen 460€ hintaan. Totesin että palataan asiaan, jos ei muuta löydy.

Onneks KL-varaosista löyty suoraan pelkkä jännitteensäädin jonkin verran edukkaammin tosin sekin vasta seuraavalle päivälle. Nöyrä soitto porukoille, et jos millään viittis heittää kotiin, kun en kehannut rouvaa häiritä :D. Tiistaina sitten säädin kiinni ja taas lataa. Olishan sitä voinu uusia koko laturinkin kun jo 300tkm sillä menty, mutta tekohengitetään nyt vanhaa ja saa ainakin harrastaa.

Ei voi olla huomaamatta, että jotain vikaa löytyy

Kuva

Päiväyksestä päätellen alkuperänen laturi, hyvin on kestäny Valeon tuotteeks 8)

Kuva

Jonkin verran huonoon happeen oli päässy hiilet

Kuva

Jännä juttu, että Valeoon ei löytyny kun alkuperästä osaa, mutta Boschilaiseen oli löytyny tarvikkeenakin. Tai olis varmasti löytyny jos olis hakenu Valeon numerolla.

Kuva

Ja ilmeni semmonenkin pieni juttu samalla reissulla, että P ja N päällä auto ravistaa, R päällä ravistaa niin että hampaat putoo ja D päällä ei mitään :think: .
Nopeen tutkinnan jälkeen syyksi paljastu luultavasti moottorin kumityyny vasemmalla. Se ihmetytti miksei D päällä ravista niin silloin kun laittaa D päälle niin moottori nojautuu oikeelle puolelle...tosin en oo vielä kumia vahtanu, että vika on vielä korjaamatta. Kaikki tämä vaan spekulaatioo.

Loppuun vielä fiilistely kuva mökiltä

Kuva
"Tietoni perustuu vahvasti olettamukseen"
S210 280 4Matic -98

Entisiä:
S211 280CDI -06, W124 200 -87, W220 S500 -99, W210 E200 CDI -02, W124 230E -91, S124 300TE -90, Audi A4 2.8 -96, Ford Mondeo -94, Ford Sierra 2.0 -90
Ridaz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ke 14.09.2011 21:34
Paikkakunta: Tampere

Re: S211 280 CDI "Vahinkovankkuri"

Viesti Kirjoittaja Ridaz »

Jatketaan yksinpuhelua :D . Tänä aamuna rupes tärinä oleen jo sitä luokkaa, että pakko laittaa kuntoon. Kahvitunnilla sitten tilaukseen moottorinkumit, jotka saapu sopivasti iltapäivällä. Töitten jälkeen taas Mersu tunkille ja purkamaan. Eipä ollut kovin kummonen homma: kumien pultit pois, vaihteistotunkilla moottoria vähän ylöspäin ja kumi pois välistä ja uus tilalle. Aikaa meni maks. 20 minuuttia. Joskus näinkin ilman ongelmia 8), tosin vaihdoin vaan vasemman puolen kun aika oli taas kerran vähä vähissä. Täytyy jatkaa sitten seruraavassa jaksossa.

Melkein sentin verran oli kumi lyhentyny

Kuva

Verrokkina uusi kumi

Kuva

Siinä uus jo komeilee paikallaan. Oli hyvin tilaa takakautta tehä

Kuva

Oikeen puolen näyttää jonkin verran ahtaammalta. Taitaa päästä helpoimmalla kun ottaa katin pois niin tulee riittävästi tilaa

Kuva

Tuli myös huomattua, ettei lakunauhaviritys oo kestäny rallia. Keskilätkä lentäny jonnekkin Tampere-Mikkeli välille :lol:

Kuva

Samalla kertaa tuli sitten tilailtua vähän enemmänki palikkaa. Eteen iskarit kaikkine kilkkeineen, niin saa kasattua suoraan toiset tolpat. Ja sitten öljynjäähdytin ja siihen sopiva puuhapussi missä kaikki tarvittavat tiivisteet. Jäähdytin itessään ehkä vähän turha, kun en oo yhteenkään törmänny missä jäähdytin olis ollut halki, aina se vuoto on tullut tiivisteestä. Mutta samallahan sen sinne heittää kun hommiin rupee.
Enään ei tarvii kun löytää vapaa viikonloppu, että pääsee rauhassa harrastaan. Täytyy varmaan poika heittää mummolaan ja muijalle hankkia lahjakortti kylpylään niin pääsee hallille :think:
"Tietoni perustuu vahvasti olettamukseen"
S210 280 4Matic -98

Entisiä:
S211 280CDI -06, W124 200 -87, W220 S500 -99, W210 E200 CDI -02, W124 230E -91, S124 300TE -90, Audi A4 2.8 -96, Ford Mondeo -94, Ford Sierra 2.0 -90
Ridaz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ke 14.09.2011 21:34
Paikkakunta: Tampere

Re: S211 280 CDI "Vahinkovankkuri"

Viesti Kirjoittaja Ridaz »

Kerkes viikolla pitkästä aikaa jatkaa "kunnostusta". Sain penkitettyä yks ilta ja vakiohan se on, vaikka alussa tuntu että vetoja riittää. Tulos oli kevyet 132kW ja 405Nm. Eli vanhuuttaan päässy karkaan kymmenisen heppaa ja reipas 30 newtonia. Harvemminpa näistä tulee vanhoina ihan sitä mitä tehdas lupaa, toki poikkeuksiakin on. Täytyy kattoo jos ens viikolla löytyis aikaa pieneen optimointiin. Eipä siinä nyt ite ohjelmoinnissa kauaa mee, mutta koska hiukkaspöntön metsästys ei oo tuottanu tulosta niin täytyy rakentaa väliputki sen tilalle.

Auto ylhäällä on jonkin verran mukavampi pistää liinat valmiiks, nii ei tarvii konttailla. Tuleepahan katottua samalla renkaat ja näkyykö mitää hälyttävää

Kuva

Köytettynä valmiina vetoihin

Kuva

Pientä lämmittelyä ennen varsinaista suoristusta 8)

Kuva

Vedosta ittestään ei tullut otettua kuvaa tai videota, kun jotenkin pitää mielummin siinä 200 km/h paremmalla puolella ratista kiinni eikä puhelimesta. :D
Tosin jos joku pettää niin on ihan sama mistä sitä kiinni pitää. Parhaasta lopputuloksesta sen sijaan löytyy kuva. Ihan suht nätti käyrä

Kuva

Hyvin näytti kestävän reilu 300tkm ajettu Mersu, ei sen puoleen Ässäkään rikki menny vaikka oli silläkin jo menty päälle 300tkm. Että on ainakin suht kunnossa moottori ja laatikko. Saas nähä kestääkö enään lisäpotkua :twisted:

Myös varaosaliike toimitti kauan kaivatut osat. Pahvilaatikollinen tiivisteitä ja jos jokinlaista pikku mutteria oottaa nyt motivaatiota.

Kuva

Ja sitten myös iskarit kaikkine tarvittavine osineen.

Kuva

Kasasta kuoritui tällänen setti. Huomenna olis tarkotus mennä laittaan paikallaan jos löytyy sopiva väli.

Kuva
"Tietoni perustuu vahvasti olettamukseen"
S210 280 4Matic -98

Entisiä:
S211 280CDI -06, W124 200 -87, W220 S500 -99, W210 E200 CDI -02, W124 230E -91, S124 300TE -90, Audi A4 2.8 -96, Ford Mondeo -94, Ford Sierra 2.0 -90
Ridaz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ke 14.09.2011 21:34
Paikkakunta: Tampere

Re: S211 280 CDI "Vahinkovankkuri"

Viesti Kirjoittaja Ridaz »

Melkein kuukauden jälkeen löyty sopiva väli jatkaa tarinointia. Tolpat löysi omille paikoilleen ja tulos on omaan mieleen jo parempi vaikkakin kyllähän se huutaa isompaa vannetta. Täytyy talven aikana kattella josko löytyis sopiva setti, mielessä pyörii Vossenin CV3 mutta katotaa nyt. Perus kaupunkipyörittelyssä ei kyllä muuta eroa huomaa kun pieni pintakovuus, mutta 80 mutkateillä uskaltaa päästellä lain sallimissa rajoissa jo ihan huoletta.
Eli tässäkin muutoksessa jäätiin plussan puolelle :D
Tolppia vaihtaessa tuli huomattua että rungon päälle kertyny jonkin verran hiekkaa ja muuta paskaa. Ei muutaku samaan vauhtiin kaikki pohjamuovit ja sisälokarit pois ja kunnon alustapesu. Pelkästään muovien päälle oli kertyny jo ämpärillinen kuraa ja sen lisäks sitten takakelkan päälle ja joka koloon mitä vaan pohjasta löytää. Pahimpina paikkoina oli muovihelmojen sisus. Positiivisena asiana oli ettei löytyny yhtään ruostetta pohjasta :thumbup:
Takajarruputket vaatii kyllä hellää huolenpitoo vielä ennen talvea, sen verta oli jo korroosio päässy niihin iskemään.

On se uusi tolppa ainakin näyttävän näkönen, jos ei muuta. Aikasempi omistaja olikin tehny budjetti madalluksen laskemalla pelkästään alalautasta.
Kuva
Kuva

Paljon on muovia Mersun alle saatu mahtumaan
Kuva

Ja kuva alhaalta "alasti" :D Helmat jäi tosiaan paikalleen, alareunasta raotin ja paineilmaa perään
Kuva

Jarruputkissa pientä sanomista. Jos ei oo alkuperäset niin ainakin alkuperäsillä osilla korjattu...tai ei ainakaan oo kupariputkea
Kuva
Kuva

Vihdosta viimein sai ohjelmoinninkin tehtyä. Ohjelmasta selvisi että joku viriviri sielä oli jo, mutta ei kovin häävi :roll: Samalla myös lähtivät turhat saaste laitteet eli EGR ja DPF. Käytettyä hiukkaspönttöö kun ei löytyny tähän hätään niin tarkoitus oli tehdä ite sitten väliputki. Onneks töissä vastaan tuli lähes samanlainen auto, sillä erolla että siitä puuttui dfp. Äkkiä epc auki ja ettimään putken varaosanumeroo ja kyselyä osantoimittajalle. Vastauskin tuli, hinta vain 400€ joten jätin väliin. Illalla nettiä selatessa löyty onnneks Englannista joku tarvike putki minkä pitöis sopia, hintakin oli mukavampi 166€ posteineen. Omat hitsaustaidoit kun on vähän ruosteessa niin ei putken teko olis mitään herkkua ollut ja lopputuloskin varmasti arveluttava niin putki lähti tilaukseen :lol:
En edes tienny että hiukkassuodattimen on saanu ruksia tilatessa kuponkiin. :shock: Joku vatipää oli sitten juuri tähä yksilöön sen ottanu :D

Tarvikeputkee kattoessa ymmärsi miks tämä makso 160 ja orkkis sen 400. Englantilainen hitsari oli unohtanu ensinnäkin kiinnityslaipan välistä ja toisekseen mennyt varmaan tuumat ja sentit sekasin kun mittaa oli reilun sentin vähempi :lol:
Kuva

Mutta kyllähän se sinne uppos, vaikka aikaa meni. Laipattoman putken kiinnikkeeksi tuli ihan v-panta. Tosin pösöön tarkotettu :oops:
Kuva

Persiissä ohjelmointi tuntui kunnolla, mutta penkitys tiputti kyllä korkeelta. Ei lähelläkään sitä mitä haettiin. Eli homma jatkuu, ainakin ensin moottorin tiivistyksellä kun rupesi öljyt haluamaan pois motista :D

Ilmamassamittarien puhdistus vetojen välissä, oli niin mustat ettei läpi nähnyt. Ei sekään vaikuttanyt mihinkään.
Kuva
"Tietoni perustuu vahvasti olettamukseen"
S210 280 4Matic -98

Entisiä:
S211 280CDI -06, W124 200 -87, W220 S500 -99, W210 E200 CDI -02, W124 230E -91, S124 300TE -90, Audi A4 2.8 -96, Ford Mondeo -94, Ford Sierra 2.0 -90
Vastaa Viestiin