230E Ruiskun säätämistä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Rise
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Pe 25.04.2003 09:55
Paikkakunta: Oulu

230E Ruiskun säätämistä

Viesti Kirjoittaja Rise »

Auto on 230E-91, w124 aj. noin 330 tkm. Tässä omia kokemuksia ruiskun säätämisestä:
Katasatuksessa (5/17) kyseinen auto pomppasi, kun pakokaasupäästöt olivat liian suuret.
Syyksi selvisi, että olin säätänyt EHA:aa (eli paine-erosäädintä) liikaa edellisenä kesänä, kun siinä oli ollut käynnistysongelmia. Vaihdoin silloin (2016) myös pa-suodattimen, pa-pumpun ja sytytyspuolan, sekä kiristin ruiskuputkien nippoja.

Luin forumin sivuilta, että EHA:n ohjausvirta pitäisi olla välillä -3mA … +3mA. Kytkin yleismittarin väliin ja virraksi sain -8 mA. Eli syöttö oli liian rikkaalla. Säädin kuusiokoloruuvista ¼ kierrosta kerrallaan myötäpäivään. Kolmannen kerran jälkeen virta oli jo lähellä nollaa. Koeajolla auto kulki hieman tahmeasti, mutu-tuntumaa. Säädin takaisin ¼ kierrosta ja mittari näytti -2,5 mA. Auton kulku tuntui normaalimmalta. Oman tutkimuksen mukaan ¼ kierrosta vaikuttaa noin 2,5 mA. Käytin seuraavana päivänä autoa pakokaasutestissä autokorjaamolla ja niin vain päästöt olivat hyväksytyissä rajoissa. Ja pian oli leima myös leima papereissa.

Parin kuukauden päästä autossa ilmeni ongelma, että oli vaikeuksia saada käyntiin lämpimänä. Useiden arvailujen ja kokeilujen jälkeen keskityin sytytystulppiin. Tulpilla (4 kärki) oli ajettu 35 tkm, joten ajattelin ensin, että ei tulpissa voi olla vikaa, kun joskus olen ajanut samanlaisilla tulpilla 100 tkm. Kun vaihdoin tilalle vanhat 1 kärkitulpat, niin auto lähti heti käymään. Näissä 4 kärkitulpissa oli töhnää, joten kipinä ei ollut kovin hyvä. Ne taisivat olla lämpöarvoltaan yhden luokituksen väärässä, vaikka oli ostanut ’oikeat’. Selvisi, että tarvikeliikkeiden (tulppien) ohjeissa on eroa mitä he suosittelevat millekin moottorille. Nyt on käytössä yksikärkitulpat (Bosch) ja pelaa hyvin. Syynä töhnän kerääntymiseen saattoi olla myös, että polttoaineensyöttö oli ollut liian rikkaalla vuoden verran. Myyjä kertoi, että tulpissa on myös piraattivalmistajia: vaikka tulpissa lukisi Bosch, niin välttämättä ne eivät ole aidot, eivätkä ne kestä niin pitkään.

Ilmaläpän potentiometrin säätämisestä:
Jännite oli 0,07 V kahden ylimmän johtimen väissä ja pitäisi olla 0,7V (+,- 0,1 V) 80 asteessa. Kaasua piti painaa varovaisesti liikkeelle lähdettäessä, ettei moottori sammu.
Kun potentiometrin kanttaa nostaa ylöspäin oikeasta reunasta (edestäpäin katsottuna), niin jännite kasvaa. Kannen siirto on todella tarkkaa puuhaa, sillä pienikin liike saa jännitteen muuttumaan tosi paljon. Nostin jännitteen ensin 1,5 Volttiin ja kävin koeajolla. Kaasua pystyi painamaan aivan normaalisti. Tämän jälkeen säädin uudestaan; useamman yrityksen jälkeen sain jännitteeksi 0,75 V. En juuri huomannut eroa, oliko jännite 1,5 V vai 0,75 V. Eron ehkä huomaa, jos testaisi enemmän.
MB E320_ 97
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
Vastaa Viestiin