Madallusjousen poikkasu
Madallusjousen poikkasu
Tuli muutama vuosi takaperin hommattua huonot madallusjouset, eli eivät oikein madalla,suunnitelmissa on etujousista kierros pois? Joskus olen ottanut Bemarissa Konin jousista yläpäästä kiekan pois ja laski lisää noin 1.5 cm.
Tuossa W202 kkosessa on jouset joita ei voi katkasta kun alapäästä, jos otan alapäästä kiekan pois paljonko auto laskee centeissä.
Vaikuttaako alapäästä kierros pois enemmän kuin yläpäästä kierros pois vai onko sillä eroa?
Intrax madallusjouset , eivät laskeneet alustaa juuri ollenkaan, on miltei korkeampi kuin Esprit alusta.
Miksiköhän tuohon Ceesarjaan ei ole saatavana edes 50 milliä madaltavia jousia.
Tarkoitus olisi saada auto kulkemaan keula hieman matalemmalla kuin perä, mutta lääkettä siihen ei ole ainakaan kumien vaihdolla, takana kolmoset, ja eteen teetin kumit ykkösen kumeista joista poistettiin tavaraa.
Tuossa W202 kkosessa on jouset joita ei voi katkasta kun alapäästä, jos otan alapäästä kiekan pois paljonko auto laskee centeissä.
Vaikuttaako alapäästä kierros pois enemmän kuin yläpäästä kierros pois vai onko sillä eroa?
Intrax madallusjouset , eivät laskeneet alustaa juuri ollenkaan, on miltei korkeampi kuin Esprit alusta.
Miksiköhän tuohon Ceesarjaan ei ole saatavana edes 50 milliä madaltavia jousia.
Tarkoitus olisi saada auto kulkemaan keula hieman matalemmalla kuin perä, mutta lääkettä siihen ei ole ainakaan kumien vaihdolla, takana kolmoset, ja eteen teetin kumit ykkösen kumeista joista poistettiin tavaraa.
Kannattaa lähteä liikkeelle siitä että katkaisee vaan puoli kieppin kerralla.
Itse tein madallus sarjan orkkis jousista, ensin 1 kierros ja ei tuntunut laskevan edes nimeksi ja päätin ottaa toisenki pois sitten ei enään päästykkään tallista ulos ilman lauta helvettiä kynnyksellä
Itse tein madallus sarjan orkkis jousista, ensin 1 kierros ja ei tuntunut laskevan edes nimeksi ja päätin ottaa toisenki pois sitten ei enään päästykkään tallista ulos ilman lauta helvettiä kynnyksellä
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
"some people do, some people talk."
Olisko tää kuulunut kuitenkin huumori-osastolle? ei kai kukaan tosissaan väitä että jousi sen jälkeen toimii kuten on suunniteltu?...varsinkin jos kyseessä on progressiivinen jousi?
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Petri M. kirjoitti:Olisko tää kuulunut kuitenkin huumori-osastolle? ei kai kukaan tosissaan väitä että jousi sen jälkeen toimii kuten on suunniteltu?...varsinkin jos kyseessä on progressiivinen jousi?
Huumoria? Ei ensinkään. Etkö ole kuulut että tuo on jopa "yleistä"
Ei madallusjousi siitä letkuksi mene. Katsastusinsinöörikin kertoi että toimenpide on laillinen ja sallittu, eikä pilaa ajotuntumaa tai jousta jos tekee oikein ja maltilla.
Mikä olisi muu konsti laskea Ceen keulaa, noihin vanhempiin Mersuihin saa madallusjousia -60 mm madaltavia, mutta Ceehen ei saa kuin -35-40 joka ei todellisuudessa pudota sitä 40 milliä, tai siis on arpapeliä mikä jousi pudottaa juuri ja juuri tuon -40 mm.
- tovayryn
- Tuningspesialisti
- Viestit: 2152
- Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Minä en ole kyllä kuullut koskaan, että tuo laillista olis, mennä jousia katkomaan, miks auto sit pomppaa katsastuksessa jos jousi on poikki?!
Ja kyllä se letkuksi menee, itse ajoin pari kk katkastuilla jousilla ennen ku sain madallusjouset ja ero on kuin yöllä ja päivällä.
Ja kyllä se letkuksi menee, itse ajoin pari kk katkastuilla jousilla ennen ku sain madallusjouset ja ero on kuin yöllä ja päivällä.
X253 glc350e
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
tovayryn kirjoitti:Minä en ole kyllä kuullut koskaan, että tuo laillista olis, mennä jousia katkomaan, miks auto sit pomppaa katsastuksessa jos jousi on poikki?!
Ja kyllä se letkuksi menee, itse ajoin pari kk katkastuilla jousilla ennen ku sain madallusjouset ja ero on kuin yöllä ja päivällä.
Aivan, letkuksi menee jos katkaiset orkkisjouset.
Siinä pomppauksessa on sama ilmiö kun liikaa katkaistuissa jousissa, katkaisussa täytyy olla tarkkana. Jousi ei saa heilua kun auto nostetaan ilmaan.
Laillista on. Mutta myönnän että mietin vielä kaksi kertaa ennen kuin alan operaatioon, mutta madallusjousia, siis oikein madaltavia kun tuohon ei saa
Itseäni steeraten:tovayryn kirjoitti:Minä en ole kyllä kuullut koskaan, että tuo laillista olis, mennä jousia katkomaan, miks auto sit pomppaa katsastuksessa jos jousi on poikki?!
http://ffp-motorsport.com/tuning/alusta2.php
Ensimmäisen skannatun paperin alaosassa "Hyväksyttävät madalluskeinot" -otsikon alla. En ota vastuuta onko teksti oikein, mutta ei kai kunnianarvoisa FFp:kään lööperiä sivuilleen laittaisi.
Jousihan voi menettää jännityksensä jos se kuumenee liikaa, tällöin (loputkin) alkuperäisistä ominaisuuksista kaikkoavat. Rälläköimisessäkin olisi pidettävä pää kylmänä ja jousi viileänä, jottei moista kenguruominaisuutta tulisi.
Ja jousien "madaltamisesta" kuumentamalla.....kuumentamallahan rautaa muotoillaan. Muistaakseni Vallilan Takomo -niminen firma (ainakin joskus) teki jousien lyhentämisiä takomalla (ja varmaan lämmittämällä).
En ole kumpaakaan itse kokeillut, mutta nin olen asian ymmärtänyt.
...täällä: http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=7626
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Kysyin asiaa alle viikko sitten katsastuskonttorilta ja äijät sanoivat 4:n miehen vahvuudella, että JOUSIA EI SAA KATKAISTA!
Eli jos tuo ake:n lappussa oleva teksti on oikea niin on kyllä katsastusmiehet vähän "pihalla"
Eli jos tuo ake:n lappussa oleva teksti on oikea niin on kyllä katsastusmiehet vähän "pihalla"
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
ö
Katsastus on Suomessa täysin mielivaltaista puuhaa, monta asiaa mitä on matkanvarrella tullut todettua, on asioita joista olen taistellut toden teolla Aken kanssa, koska olen tiennyt olevani oikeassa, ja varsinkin se että yksi konttori sallii jonkun asian, ja toinen ei, ei pitäisi enää olla mahdollista, mutta on.
Eu:n piti tuoda tarkat direktiivit ja yhdenmukaistaa katsastusasemien arvostelu perusteet, mutta paskat, näin ei ole.
Esimerkiksi keskittävät spacerit vanteen taakse ovat lailliset jos ne ovat pultilla kiinni, katsastin juuri tällaisen virityksen ja kysyin katsastusmieheltä onko ok, ja hän vielä soitti jonnekin varmistaakseen että onko hyväksyttävät, vastaus oli että hyväksytään. Tiedän että joku muu katsastusmies ei hyväksyisi niitä.
Eu:n piti tuoda tarkat direktiivit ja yhdenmukaistaa katsastusasemien arvostelu perusteet, mutta paskat, näin ei ole.
Esimerkiksi keskittävät spacerit vanteen taakse ovat lailliset jos ne ovat pultilla kiinni, katsastin juuri tällaisen virityksen ja kysyin katsastusmieheltä onko ok, ja hän vielä soitti jonnekin varmistaakseen että onko hyväksyttävät, vastaus oli että hyväksytään. Tiedän että joku muu katsastusmies ei hyväksyisi niitä.
Minäkin joskus selvittelin että saako katkaista vaiko eikö, ja kyllähän niitä saa, muistaakseni '98 ja vanhempia. Voin muistaa väärinkin, tuolta se tieto kuitenkin löytyy: http://www.ake.fi
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Saapihan ne katkasta. -96 vanhemmista.
Ennen -96 käyttöönotetuissa ei tarvitse esittää jousten hyväksyntätodistuksia, joten alla saa olla vaikka mitkä vieterit, kunhan toimivat asiallisesti.
Ennen -96 käyttöönotetuissa ei tarvitse esittää jousten hyväksyntätodistuksia, joten alla saa olla vaikka mitkä vieterit, kunhan toimivat asiallisesti.
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Meikäläinen katkaisi muutenkin jo surkeat intraxin jouset,nykyään yksi jousista toimittaakin sitten postilaatikon jalan virkaa... Noista tuli ainakin ihan surkeat,tosin madalluskin oli kohtuullisen reilu,maavaraa jäi 4 cm pohjapanssarista.Näyttävän näköinenhän siitä tuli, mutta ajossa pomppi kuin kenguru,ihme ettei katossa näy ulkopuolelta pään muotoisia kuhmuja...
AM kirjoitti:Meikäläinen katkaisi muutenkin jo surkeat intraxin jouset,nykyään yksi jousista toimittaakin sitten postilaatikon jalan virkaa... Noista tuli ainakin ihan surkeat,tosin madalluskin oli kohtuullisen reilu,maavaraa jäi 4 cm pohjapanssarista.Näyttävän näköinenhän siitä tuli, mutta ajossa pomppi kuin kenguru,ihme ettei katossa näy ulkopuolelta pään muotoisia kuhmuja...
Kas kas, olihan jollakin muullakin Intraxit. Katkasitko ylä, vai alapäästä, ja paljonko? Kokemuksesi ei kuulosta hyvältä
Jos hommaisi kokonaan uudet jouset? Mutta kun ei tiedä mikä merkki laskee Ceetä käytännössä enemmän mitä ne lupaa, lupaavat 35-40mm, Intraxit ei laskenu ehkä ihan tuota 40mm.
ota huomioon että AM otti HIEMAN tavaraa pois niistä jousista ei tuollainen puol kierrosta/kierros mainittavasti niitä huononna.Benzo kirjoitti:AM kirjoitti:Meikäläinen katkaisi muutenkin jo surkeat intraxin jouset,nykyään yksi jousista toimittaakin sitten postilaatikon jalan virkaa... Noista tuli ainakin ihan surkeat,tosin madalluskin oli kohtuullisen reilu,maavaraa jäi 4 cm pohjapanssarista.Näyttävän näköinenhän siitä tuli, mutta ajossa pomppi kuin kenguru,ihme ettei katossa näy ulkopuolelta pään muotoisia kuhmuja...
Kas kas, olihan jollakin muullakin Intraxit. Katkasitko ylä, vai alapäästä, ja paljonko? Kokemuksesi ei kuulosta hyvältä
Jos hommaisi kokonaan uudet jouset? Mutta kun ei tiedä mikä merkki laskee Ceetä käytännössä enemmän mitä ne lupaa, lupaavat 35-40mm, Intraxit ei laskenu ehkä ihan tuota 40mm.
- tonijuopperi
- Vakiokalustoa
- Viestit: 297
- Liittynyt: Pe 25.06.2004 22:12
- Paikkakunta: tornio
190 madallus
minulla on w124 300td farmarin madallusjouset 190:sessä ja 2 ½ kierrosta otin pois ja toimii tosi hyvin sport saschien kanssa. Onhan se vähän jäykkä alusta, mutta kulkee kuin juna raiteilla moottoritielläkin.
Katkoin joo melko reilusti jousia.Pohjaanlyöntikumitkin otin pois että mahtu laskemaan...215/40 17 rengas ei enää mahtunut kääntymään.
Alapäästähän niitä katkoin,siellä ei jousen istuvuus muutu miksikään.
Hankala lähteä veikkaamaan miten katkomisessa käy.Eihän sinä paljon häviäkkään jos kerran jouset meinaa kuitenkin ostaa...
Alapäästähän niitä katkoin,siellä ei jousen istuvuus muutu miksikään.
Hankala lähteä veikkaamaan miten katkomisessa käy.Eihän sinä paljon häviäkkään jos kerran jouset meinaa kuitenkin ostaa...
Mulla on w202:ssa n.50mm(?) alentavat tiesminkämerkkiset jouset. Ihan hyvä ajaa eri nopeuksilla. Perä vaan on liian alhaalla, keula ok. Tarkoitus on ens kesäks asentaa Eibachin -30mm alle, koska helmasarjan asennuksen jälkeen perä raapii maata liiankin usein. Sopivilla kumeilla varmaan saakin sopivan madalluksen? Joku mainitsi Vallilan Takomon. Ne osaa kyllä väsätä just sopivat jouset, jos ei muualta tunnu löytyvän. Ite kysyin taakse tohon 202:een. 250 euroo asennettuna sovitunlaiset joustimet. Tosta näkee nykyisen madalluksen http://www.nettiauto.com/166189 .
Mullakaan ei oo kyllä huonoa sanottavaa katkaistusta jousista, varsinkin ku katkaisu on heti tehty jo uudesta ja jäykimmästä jousesta.
MUTTA KIERROSTEN MÄÄRÄÄN LIITTYEN: Jousen kierrokset olisi edullista olla puolikkaina (eli jousi esim.7,5 kierrosta pitkä) jolloin päät ikäänkuin tasapainottavat toisiaan(Tällanen juttu löytyy kirjasta "Koneenelimet", kohdasta jossa käsitellään kierrejousia). Ja ainakin omissa jousissani on alunperin näin ollut jos lasketaan vain joustavat kierrokset eikä päätymmäistä jäykkää kierrosta. Eli suositeltavaa ei kai olisi katkaista kuin kokonaisia kierroksia. Kokemuksia puolikkaita kierroksia lyhennetyistä jousista ei kyllä ole.[/b]
MUTTA KIERROSTEN MÄÄRÄÄN LIITTYEN: Jousen kierrokset olisi edullista olla puolikkaina (eli jousi esim.7,5 kierrosta pitkä) jolloin päät ikäänkuin tasapainottavat toisiaan(Tällanen juttu löytyy kirjasta "Koneenelimet", kohdasta jossa käsitellään kierrejousia). Ja ainakin omissa jousissani on alunperin näin ollut jos lasketaan vain joustavat kierrokset eikä päätymmäistä jäykkää kierrosta. Eli suositeltavaa ei kai olisi katkaista kuin kokonaisia kierroksia. Kokemuksia puolikkaita kierroksia lyhennetyistä jousista ei kyllä ole.[/b]
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-