Terve!
Hetken mielijohteesta ja intin tylsyydestä johtuen päätin pistää topicin pystyyn tänne. Sen pidemmittä puheitta vois alkaa tarinoimaan pientä alkustooria noista romuista mitä nurkkiin on kertyny. Mut alotetaan nyt vaikka tästä ensimmäisestä "isommasta"rojektista. Tähän intin aikainen rakentelukin varmaan pääsääntöisesti keskittyy.
Eli viime syksynä eränä kauniina päivänä (En oo ihan varma, saatto sillon sataakin.) sain tietooni et yhdellä tutulla ois 190 mersun rullaava kori myytävänä. Tuumasta toimeen ja kävin sen lunastamassa pois. Aika karmeassa kunnossa se oli sisältä ja ulkoa. Niin on kyllä vieläkin. Plussaa oli asd perä ja 17" alupallot. Mitään tietoa ei näiden rakentelusta ollu, (Ei sillä että nytkään mitään tietäisin. ) mutta jostain se oli lähdettävä.
Tosiaan tekniikkaa siinä ei ollu. Dieseli kone oli suunnitteilla kun niitä ne isotki pojat virittää. Paikallisesta purkaamosta löytykin om603 vapari kone auton keulille. Vaihteisto puolelle ostin kaverin purku w202 200cdin vauhtis/kytkin/asetelma paketin, kepin ja laatikon. Oli tosiaan alkuun tarkotus ajella vaan vaparina niin kuviteltiin tuon kytkimen riittävän. Paketti puotettiin keulille ja tehtiin kardaani. Vaparina ei ehtiny edes käydä käynnissä, kun haaveet ahtamisesta lähti laukkaamaan. Mitään hajua koko touhusta ei ollu, mut joku traktorin pikku holsetti liian isolla pakopesällä siihen löyty. Sille värkättiin, noh omalaatuinen pakosarja. Jonkinsortin vuotava painekotelo tuli tehtyä vakio imusarjan jatkoksi. Ahtoputket jostain letkuista ja putkista mitä nurkista löyty ja Bilteman pikku välijäähy. Syyläriks löyty joku todella pieni bemarin syyläri ja tää kaikki soviteltiin keulille. Tästä vaiheesta löyty ekat kuvat mitä tähän hätään löyty.
Jos joku ihmettelee miks tuolla kauniin sinisellä värillä on paljon osia maalattu niin se johtuu täysin siitä että sitä nyt vaan on jääny Paljon nurkkiin.
No sithän sillä pääs jo ekat koeajot ajamaan hallin ympäri. Eihän se mihinkään lähteny, vaikka vakiopumpusta ruuvattuu syöttöjä mitä saatiin. Ahtoja keräs hädin tuskin 0,5bar.
Tämän jälkee hetkeks into lakkas tätä kohtaan. Kunnes keväällä sit tuli ostettua kiinaturbo ja turbomallin imusarja johon oli valmiiks hitsattu 3" lähtö. Kiinaturbolle tein uuen pakosarjan putkenpätkistä mitä löyty hallinlattialta.
Tän jälkeen alettiin miettii et mistä sopiva syyläri, kun ei tuo aikasempi riittäny mihinkään. No scanian välijäähy pyöri nurkissa. Laikka ja hitsi laulamaan ni siitä tuli oiva syyläri.
Seuraavana ongelmana oli pumppu. Ja kun periaate on aina ollu yrittää eka tehä ite ja vasta sit ostaa toimiva. Ni tein yhen 4 pyttysen pumpun ensiks harjotuksena. Siihen purin 6mm tapit yhdestä ylimääräsestä sähköpumpusta mikä pyöri nurkissa. Sylinterikohtaset syötöt säädin sorvissa ja se tuntu jopa toimivan. Joten eiku 7mm tapit tilaukseen ja niiden saavuttua pumpun äherrykseen. Pumppu osien pesun kautta kasaan uusilla tapeilla ja sylinterikohtasten säätö. Ja eikun paikalleen.
Muutaman ennakon säädön jälkeen se rupes jo käymään ja alko vetojakin vähän olemaan.
Video:
https://youtu.be/txypOWLPiSI" onclick="window.open(this.href);return false;
No kuten arvata saattaa, se 200cdin kytkinhän alkoi luistaa.
Tällä hetkellä tuo rottelo seisoo odottamassa hallilla osia. Kytkinpuolelle päivitellään 240mm sintteri ja 270cdin asetelma. Vauhtipyörä arvotaan hallinlattialta käyttötarkotukseen sopiva ja sorvataan siitä. Kaikkia muita pikkuparannuksia ois myös aikeissa tehdä. Niistä päivitellään tänne sitä mukaa kun tallilla tapahtuu. Myös muista mersuista saatetaan tänne päivitellä. Niitäkun on tässä vuoden aikana useita nurkkiin kertyny.
Sen verran haluan vielä painottaa, että mitenkään vakavasti tätä hommaa ei kannata ottaa. Tehään mitä osataan ja vaikkei osattaiskaan ni tehää silti. Rahaa tähän on pyritty käyttämään mahollisimman vähän ja senhän tarkkasilmäset on jo hoksannukkin. Palaute on aina tervetullutta ja neuvoja otetaan vastaan!
Edit: Tän näkönen rönttä siis tällä hetkellä. Mitään kunnollista kuvaa koko autosta ei äkkiseltään löytyny.
MB garage
Re: MB garage
Näkyykö nyt tuo viteo?
Re: MB garage
Kauanko tuota pumppua kärsii pyöritellä ilman öljynpainetta, vai lisäilläänkö sinne öljyä välillä?
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: MB garage
Kippasin sinne öljyt sisään takakannen kautta ennen pyörittämistä.S202 kirjoitti:Kauanko tuota pumppua kärsii pyöritellä ilman öljynpainetta, vai lisäilläänkö sinne öljyä välillä?
Re: MB garage
Noniin, viikonlopun aikana vähän touhuttu taas. Kone tempastu irti. Kytkin oli kyllä valmis. Silmälaakeri oli räjähtäny kans. Samalla tuli todettua, että tuo uus asetelmahan passaa suoraan vanhaan vauhtipyörään. Pitää vaan sorvissa pyyhkästä pinta tasaiseksi.
Hetken pohdinnan jälkeen tempasin vielä koneen palasiksi. Vaihdetaan sinne nyt 606 öljyruiskullinen lohko kampura ja veivit, kun sellaset sattuu nurkissa olemaan. Uudet männänrenkaat ja 606 peltisen kannentiivisteen kävinkin jo tilaamassa.
Vasen 606 ja oikea 603
Seuraavalla kerralla kun pajalle taas pääsee ni pääsee jo alakerran ainakin niputtaa. Kansi pitäs varmaan vielä plaanata jossain.
Hetken pohdinnan jälkeen tempasin vielä koneen palasiksi. Vaihdetaan sinne nyt 606 öljyruiskullinen lohko kampura ja veivit, kun sellaset sattuu nurkissa olemaan. Uudet männänrenkaat ja 606 peltisen kannentiivisteen kävinkin jo tilaamassa.
Vasen 606 ja oikea 603
Seuraavalla kerralla kun pajalle taas pääsee ni pääsee jo alakerran ainakin niputtaa. Kansi pitäs varmaan vielä plaanata jossain.