Henkan projekteja

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 19:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo
ViestiLähetetty: Su 30.04.2017 09:29
Superin uutta konetta en oo kerennyt kasaamaan. Mustan 124 sedanin kasasin, täytys vielä leimata. :mrgreen: Kunhan saan leiman niin täytyy superia alkaa niputtamaan. Osia siihen on ympäri maailman jo kotiutunut.

Tässä on nyt siis 603 vaparin moottori, 603 orkkis kkk turbo, 6mm tapit pumpussa.. Tarviis isomman turpon tai sitten pitää laittaa kaksi nuita orkkis kkk:ta.. :problem: :)

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 19:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo
ViestiLähetetty: Ma 01.05.2017 15:32
Henkkka_ kirjoitti: Tarviis isomman turpon tai sitten pitää laittaa kaksi nuita orkkis kkk:ta.. :problem: :)


Jaahans, pari kilsaa ajelin, jonka jälkeen tilasin hx35:sen. :mrgreen: Saas nähdä kestääkö moottori sitä. :silent:
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 19:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo
ViestiLähetetty: Su 07.05.2017 20:29
190:n laitoin nyt myyntiin, ei oikein ole enää tarvetta. 3kpl on liikenteessä näitä, tulee konkurssi maksella veroja. :roll: :mrgreen: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/190/8788122

Kuva

Kuva

Musta 124 sedani on tarkoitus viedä katsastukseen keskiviikkona. :shifty:

Kuva

Kuva
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 19:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo
ViestiLähetetty: La 03.06.2017 20:53
Eipä ole kummallisuuksia tapahtunut. Musta w124 sedan sai 1,5 vuoden leiman. Saa hetken taas ajella.

Ajeleminen ei kuitenkaan ollut yhtään riemukasta, kun pellin alla oli vakio ahdin. Sen takia tein eilen pakosarjan ja turbon väliin adapterin, josta sai haaran hukkaportillekin ja heitin isomman ahtimen paikalleen.

Nyt pellin alla on vapaastihengittävästä otettu 603 moottori, 6mm pumppu ja hx35. Jos tällä nyt hetken jaksas ajella, ennen ku räjähtää. :mrgreen:


Kuva


Farmariinkin on tullut soviteltua kaikki valmiiksi. Jokohan heittäs uuden koneen paikalleen. :roll: :mrgreen:

Kuva

Ja tulkaahan joku ostamaan tuo 190 poikkeen. :thumbup: Seisoo nyt turhanpanttina pihalla. :roll:
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 19:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo
ViestiLähetetty: Ke 02.08.2017 19:29
Päivitelläänpäs kun on jotain tapahtunutkin. :thumbup:

Kävin katsastamassa farmarin vielä vanhalla tekniikalla. Läpihän se kerrasta meni. 8)

Sitten pyörähdettiin motoparkin festivaaleilla ja 5 ratakierrosta.. Tuloksena jokainen rengas hajalla, molemmat rätit hajalla ja puolen kierroksen jälkeen jarrut ei enää toimineet. Lämmöt oli hetkessä lähellä 120, pysyivät kuitenkin vähän yli 100 asteessa kun piti sisälle puhalluksen täysin kuumalla. :roll: Lisäksi huohotus kasvoi tuolla reissulla lisää.

KuvaIMG_20170723_133633 by Henri Korkalainen, on Flickr

Motoparkista selvittiin kotiin ja samantien alkoi entisen koneen pois nostaminen.

KuvaIMG_20170724_155112 by Henri Korkalainen, on Flickr


KuvaIMG_20170724_160527 by Henri Korkalainen, on Flickr

Kasasin kaiken uuteen koneeseen valmiiksi moottoritelineessä. Menee muuten aika huteraksi tuo bilteman teline. :lol:

KuvaIMG_20170619_201058 by Henri Korkalainen, on Flickr

KuvaIMG_20170619_192533 by Henri Korkalainen, on Flickr

KuvaIMG_20170728_110311 by Henri Korkalainen, on Flickr

Koneessa on nyt siis 606 kiertokanget ja alakerrassa kaikki uudet laakerit, ketjunohjaimet jne. Öljypumpun käytin auki ja totesin olevan vielä tarpeeksi hyvä. Kannessa on isommat venttiilit Fiiatista ja Renaultista, lisäksi jäykemmät venttiilijouset. Venttiileitä varten piti mäntien kolojakin suurennella. Nokka kävi R-koneistuksella työstössä, sitä muokattiin enemmän pakopuolelta, koska sehän näissä 603 taitaa ahdistaa. Tasopinnat suoristettiin ja tiivisteeksi tuli 606 tiiviste, johon porailin puuttuvat vesireijät sekä vht kannentiivisteliima joka väliin.

Kuvanimetön by Henri Korkalainen, on Flickr

Tekniikan heitin paikalleen. Aluksi meinasi olla probleemaa öljynpaineiden löytämisessä. Paineet löytyivät kuitenkin heti kun hieman raotti suodatinkoteloa ja starttasi. Huuhteluöljyiksi tuli 10w-30. Kertaalleen nekin on jo vaihdettu (150km kohdalla), mutta laitoin vielä uudelleen nuo 10w-30, joilla tarkoitus ajella joku 500-700km. Tähän asti kone on toiminut hyvin, sisäänajoa oon ajanut hieman rauhallisemmin ja vaihtelevilla kierroksilla. Ahtopaineet pudotin 0.6bariin, ettei ainakaan tule liian rajusti ajettua. Nyt koneella on ajettu 430km.

KuvaIMG_20170728_161823 by Henri Korkalainen, on Flickr

KuvaIMG_20170729_151822 by Henri Korkalainen, on Flickr

KuvaIMG_20170729_154922 by Henri Korkalainen, on Flickr

Turbona tällähetkellä on hx40 super 16 pakopesällä. Ahtopaineeksi on tarkoitus laittaa 2,5-2,8bar. Mikäli pakopaineet alkavat nousta liikaa, täytynee ahtimeksi hankkia jokin toinen. :think: hx52? Imusarjaakin pitäisi vielä ehkä hieman muotoilla virtaamisen parantamiseksi. Pakopaineita en ainakaan halua päästä karkaamaan, koska tuo 603 kansi ei ole mikään kestävin. Lisäksi lämpöongelmia varten odottaisi 26''x19''x3'' kokoinen alumiinijäähdytin. Lisäksi oon miettinyt vesimetanolia, mutta en vielä ole hankkinut.

Kun tekniikka oli vaihdettu ja todettu toimivaksi, laitoin 2,65 perän paikalleen. Vaihdoin siihen edellisestä perästä pikkurattaat ja asd vermeet. Jonkun verran ujeltaa ja uskon noiden pikkurattaiden olevan syypää. Kuvassa pikkuratas joka meni paikoilleen tuohon 2,65. Sen alkuperäiset rattaat olivat vielä huonommassa kunnossa. :roll:

KuvaIMG_20170730_132951 by Henri Korkalainen, on Flickr

KuvaIMG_20170730_130853 by Henri Korkalainen, on Flickr

Seuraavaksi pitäisi pudottaa takakelkka alas ja vaihdella sinne uudet puslat ja tukivarret. Kaikki osat odottaisivat jo. Samalla tankin muokkausta ja isot polttoainelinjat. Hyllyssä olisi jo 2kpl 044 pumppuja, suodattimet sekä paineensäädin. Lisäksi odottavat 8mm elementit ja rs180 lukuinen syöttöpumppu. :angel: Myös uudet kärjet odottaisivat suuttimia varten. Jospa noilla muutoksilla saisi sopivasti ruokaa oikeaan aikaan. :thumbup:

KuvaIMG_20170729_191954 by Henri Korkalainen, on Flickr

Kirjotellaan lisää kun jotain taas tapahtuu. :wave:
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 19:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo
ViestiLähetetty: La 30.09.2017 10:22
Henkkka_ kirjoitti:
Koneessa on nyt siis 606 kiertokanget ja alakerrassa kaikki uudet laakerit, ketjunohjaimet jne. Öljypumpun käytin auki ja totesin olevan vielä tarpeeksi hyvä. Kannessa on isommat venttiilit Fiiatista ja Renaultista, lisäksi jäykemmät venttiilijouset. Venttiileitä varten piti mäntien kolojakin suurennella. Nokka kävi R-koneistuksella työstössä, sitä muokattiin enemmän pakopuolelta, koska sehän näissä 603 taitaa ahdistaa. Tasopinnat suoristettiin ja tiivisteeksi tuli 606 tiiviste, johon porailin puuttuvat vesireijät sekä vht kannentiivisteliima joka väliin.


Kaikenkaikkiaan ehdin ajella 3000km kunnes tiiviste alkoi vuotamaan ja paine vesitilaan. Ei auttanut kuin nostaa kansi pois.
Paine vesitilaan pääsi sylintereiden välisistä vesiurista. 3:sta välistä oli päässyt. :silent:

KuvaIMG_20170920_221934 by Henri Korkalainen, on Flickr

Peltitiivisteen päätin tähän lohkoon hylätä. Massapahvia varten vetäsin veriuran lohkoon. Myöskin kannen, jossa isommat venat ja työstetty nokka, jätin hyllyn päälle varastoon.. Uutta konetta varten. :mrgreen: Nyt paikoilleen meni vakiokansi, johon tehtiin venttiileihin racekulmat ja laitettiin jäykemmät venttiilijouset.

KuvaIMG_20170924_174511 by Henri Korkalainen, on Flickr

Tiivisteen päälle mig-langan pätkä pikaliimalla.

KuvaIMG_20170927_164441 by Henri Korkalainen, on Flickr

Tiivisteen molemmin puolin vht kupariliimat. :thumbup:

KuvaIMG_20170927_195026 by Henri Korkalainen, on Flickr

Ja ei muuta kuin hattua takas paikoilleen. :mrgreen:

KuvaIMG_20170928_160858 by Henri Korkalainen, on Flickr

Ja kasassa.. Ahtopaineet arvelin säätää 2baariin, kun peltitiivisteellä ne olivat 2,7bar.

KuvaIMG_20170929_194522 by Henri Korkalainen, on Flickr






Henkkka_ kirjoitti:Turbona tällähetkellä on hx40 super 16 pakopesällä. Ahtopaineeksi on tarkoitus laittaa 2,5-2,8bar. Mikäli pakopaineet alkavat nousta liikaa, täytynee ahtimeksi hankkia jokin toinen. :think: hx52? Imusarjaakin pitäisi vielä ehkä hieman muotoilla virtaamisen parantamiseksi. Pakopaineita en ainakaan halua päästä karkaamaan, koska tuo 603 kansi ei ole mikään kestävin.


Aluksi pakopaineiden kanssa meinasi olla ongelmaa, mutta tilanne korjaantui kun tein 3,5'' pakoputken koko matkalle. Sen jälkeen pakopaineet on pysyneet koko ajan alle ahtojen! :thumbup:

Uusia suunnitelmia olis jo ja sitä varten tarviisin 606 lohkon. Uusi ahdinkin odottaisi, eräs muuttuvasiipinen.. Lohko voi olla vaikka vaparin, kunhan siellä vain on männille suihkut... Sisuskalut tulevat toisesta koneesta... :think: Eli jos löytyy lohkoa/alakertaa niin viestiä tulemaan!
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: La 10.01.2015 12:39
Paikkakunta: Marttila
ViestiLähetetty: Su 06.01.2019 17:10
Onkos mitään päivitystä tullut enään?
s124 300 TDT "käyttöauto" vm-89
vw caddy 1.6d tuleva 1.9tdi vm-84
Edellinen

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google Adsense [Bot], Mautinen ja 8 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

https://Www.AutoDoc.fi