CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
volfram
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 13.07.2010 10:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja volfram »

Morjesta,

Tässä ketjussa on pitkä topiikki CDI laitosta, mutta mikä olis paras resepti, tai siis järkevin kokonaisuus 320CDI v6 w211/w219. 224hv malliin jos ei halua upottoo aivan kauheita summia hevosien eteen.

Olisiko kustannustehokkain resepti: -> ?

- DPF poisto.
- Isompi välijäähdytin.
- Isommat suuttimet.
- turboon isompi hyrrä ?
- + ohjelmointi
- entä tarviiko kokonaisuus "laajemman" paineanturin. ?
- entä muuta. ?

Ymmärtääkseni kyseisellä kokonaisuudella saa jotakuinkin 350hv. ja jotain 700Nm.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

63Amg kirjoitti:Jos on 2kpl samanlaisia autoja, sama ecu numero ja ohjelmisto versio, niin voiko saman softan laittaa molempiin?
Esim edc16 tai edc17?
Kyllä voi
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

SilverS212 kirjoitti:Millaisia lukemia saadaan ohjelmoinnilla OM651-moottoreista tällähetkellä?. Onko rajoittavat tekijät tiedossa ja mitä muutoksia niihin suosittelisitte?.
180-200cdi, noin 500/210
220 noin 500/230
250 noin 2250-270, 550-600
On tiedossa, en suosittele vielä mitään.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

volfram kirjoitti:Morjesta,

Tässä ketjussa on pitkä topiikki CDI laitosta, mutta mikä olis paras resepti, tai siis järkevin kokonaisuus 320CDI v6 w211/w219. 224hv malliin jos ei halua upottoo aivan kauheita summia hevosien eteen.

Olisiko kustannustehokkain resepti: -> ?

- DPF poisto.
- Isompi välijäähdytin.
- Isommat suuttimet.
- turboon isompi hyrrä ?
- + ohjelmointi
- entä tarviiko kokonaisuus "laajemman" paineanturin. ?
- entä muuta. ?

Iso välijäähdytin
Pakoputken lähtö
Ahdinmuutos
4bar map
Ohjelmointi



Ymmärtääkseni kyseisellä kokonaisuudella saa jotakuinkin 350hv. ja jotain 700Nm.
Joo, suunnilleen
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Motorbit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 06.10.2012 14:26
Viesti:

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Motorbit »

tuikku kirjoitti: V6 280cdi,n alkuperäisen ohjelman muutos kokonaisuudessaan ei onnistu kaapelilla, kun määrätyissä tapauksissa, piste.
Se on testattu eri työkaluilla.
Kun mietin aihetta, niin silläkeinon se voisi onnistua, että tilalle kirjoitetaan sisään muutettu 320cdi,n ohjelma.
Kyllä nim. "Kylmänraudanseppä" on täysin oikeassa. Oikealla OBD-työkalulla myös takavetoisen E 280 CDI Autom. (W211/EDC16CP31)
"koko ohjelma" voidaan kirjoittaa OBD-portin kautta.

Normaalien yleistyökalujen OBD kirjoitus alkaa vasta jälkimmäisestä karttasarjasta alk. #190000. Oikealla ohjelmointityökalulla voi
kirjoittaa tiedoston alkaen #170000. Silloin kirjoitettava ohjelma sisältää myös sen ensimmäisen karttasarjan jota automaattivaihteinen,
takavetoinen E 280 CDI W211 käyttää. Näin ollen ei tarvita ECU:n avaamisia tai jyrsimisiä. Tämä asia on ollut jo vuosia tiedossa
mm. "Kylmänraudansepällä" mutta eivät ole fiksuina miehinä mainostaneet sitä ympäri internettiä.

Pekka Lahtinen
Motorbit Oy
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Motorbit kirjoitti:
tuikku kirjoitti: V6 280cdi,n alkuperäisen ohjelman muutos kokonaisuudessaan ei onnistu kaapelilla, kun määrätyissä tapauksissa, piste.
Se on testattu eri työkaluilla.
Kun mietin aihetta, niin silläkeinon se voisi onnistua, että tilalle kirjoitetaan sisään muutettu 320cdi,n ohjelma.
Kyllä nim. "Kylmänraudanseppä" on täysin oikeassa. Oikealla OBD-työkalulla myös takavetoisen E 280 CDI Autom. (W211/EDC16CP31)
"koko ohjelma" voidaan kirjoittaa OBD-portin kautta.

Normaalien yleistyökalujen OBD kirjoitus alkaa vasta jälkimmäisestä karttasarjasta alk. #190000. Oikealla ohjelmointityökalulla voi
kirjoittaa tiedoston alkaen #170000. Silloin kirjoitettava ohjelma sisältää myös sen ensimmäisen karttasarjan jota automaattivaihteinen,
takavetoinen E 280 CDI W211 käyttää. Näin ollen ei tarvita ECU:n avaamisia tai jyrsimisiä. Tämä asia on ollut jo vuosia tiedossa
mm. "Kylmänraudansepällä" mutta eivät ole fiksuina miehinä mainostaneet sitä ympäri internettiä.

Pekka Lahtinen
Motorbit Oy
Kehitystä Hyvä
Mökkillä
'
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2463
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Motorbit kirjoitti:Näin ollen ei tarvita ECU:n avaamisia tai jyrsimisiä. Tämä asia on ollut jo vuosia tiedossa
mm. "Kylmänraudansepällä" mutta eivät ole fiksuina miehinä mainostaneet sitä ympäri internettiä.

Pekka Lahtinen
Motorbit Oy
Mitäs Vi**n fiksua siinä on. Itse toivoisin ettei foorumilla kukaan kirjottaisi tuolla asenteella yhtään mitään. Vähän sama kun itse kirjottaisin jokaiseen viestiin, että minä tiedän vastauksen kysymykseen, mutta en helvetissä sitä kerro :roll: Täällä on tapana jakaa tietoa tai muuten koko foorumin idea on vähän hukassa.

Onneksi Tuikku jakaa tietoa ainakin, jotta saa tälläinen asiasta (Ohjelmoinnista) tietämätönkin mukavaa luettavaa ja vähän käsitystä missä mennään...
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
Jhalmari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 23.05.2017 14:10

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Jhalmari »

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/9153837" onclick="window.open(this.href);return false;

Mielenkiintoiset lukemat
Avatar
Motorbit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 06.10.2012 14:26
Viesti:

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Motorbit »

noroljan kirjoitti:
Motorbit kirjoitti:Näin ollen ei tarvita ECU:n avaamisia tai jyrsimisiä. Tämä asia on ollut jo vuosia tiedossa
mm. "Kylmänraudansepällä" mutta eivät ole fiksuina miehinä mainostaneet sitä ympäri internettiä.

Pekka Lahtinen
Motorbit Oy
Mitäs Vi**n fiksua siinä on. Itse toivoisin ettei foorumilla kukaan kirjottaisi tuolla asenteella yhtään mitään. Vähän sama kun itse kirjottaisin jokaiseen viestiin, että minä tiedän vastauksen kysymykseen, mutta en helvetissä sitä kerro :roll: Täällä on tapana jakaa tietoa tai muuten koko foorumin idea on vähän hukassa.

Onneksi Tuikku jakaa tietoa ainakin, jotta saa tälläinen asiasta (Ohjelmoinnista) tietämätönkin mukavaa luettavaa ja vähän käsitystä missä mennään...
Kylmänraudanseppä(kin) tekee elantonsa moottorioptimoinnilla, ymmärrät varmaan että hänen(kään) intressi ei ole jakaa mahdollisimman paljon tietoa mahdollisimman monelle. Olipa ala ja ammatti mikä tahansa niin varsin harva on valmis jakamaan aivan kaikkea omalla työn ja tekemisen kautta hankittua tietoa vapaasti internetissä josta myös kilpailijat voivat poimia sen. Jos näin on, niin ei arvosta omaa osaamistaan pennin vertaa. Toisten auttaminen ja yleinen keskustelu on ihan eri asia.

Yleinen trendi nykymaailmassa on se että liian moni haluaa valmiiseen pöytään. Oletetaan että kaikki tieto pitää olla yhteistä ja kaikkien saatavilla niin ettei itse tarvitse käyttää aikaa asioiden selvittämiseen, opiskeluun ja testaamiseen. Sekin aika on mukavampi notkua vaikkapa facebookissa tai ainakin lähteä neljältä kotiin. Pääasia ettei joudu tekemään mitään työlästä ja hankalaa.
Onneksi Tuikku jakaa tietoa ainakin, jotta saa tälläinen asiasta (Ohjelmoinnista) tietämätönkin mukavaa luettavaa ja vähän käsitystä missä mennään...
Näin on, siitä kiitos Karille.


Terveisin,

Pekka Lahtinen
Motorbit Oy
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
En viitsi aloittaa mitään juupas - eipäs höpötystä.
Kun toisaalta itsekkin toivon, että näin olisi, vaikka kovasti epäilyttää.
.
Kaksi syytä:
Moottorin óhjaimen sis. liikennettä valvoo ja vahtii mikroprosessori.
Kaapelit lukee ja kirjoittaa, mihinkä prosessori määrää, kaapelit ei siis itse voi määrätä kirjoitusta.
Kaapeleilla otetaan yhteys nimenomaan prosessoriin.
Ja prosessori näissä määrää, ettei kaikkea voi lukea, tai kirjoittaa.
Tiedän kyllä, että parikin työkalua kirjoittaa enemmän, kuin lukee, mutta tässä tapauksessa kirjoitus on vaan lumetta, mitään ei muutu.

Toiseksi, kun niin runsaasti korjailen näitä aukaisun vaatimien ohjainten ohjelmointeja.
Alkaa tänäkin vuonna olla satonen lähellä.
Tänä päivänä normisetti, kaksi...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
luokyio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1055
Liittynyt: Pe 02.05.2003 15:40
Paikkakunta: Espoo

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja luokyio »

R280CDI takavetoisena kävi Karalan jälleenmyyjän piuhan päässä, olisiko tuossakin pitänyt olla edellämainittuja ongelmia kuin 211:ssä samalla tekniikalla? Ainakin jotain onnistui perstuntumalla kun kulkee hurjasti alkuperäiseen verrattuna, mutta miten tuo vajaakirjoitus tms sitten näkyisi, puuttuvina tehoina vai jonain käytöshäiriöinä?
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
C215 CL 500 (JDM)

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
En ole takavetoista R:rää koskaan nähnyt, joten en voi tietää, miten käy.
Mutta jos auto toimii hyvin ja vedot riittää, niin kannattaako itseään vaivata tällä.


Se, miksi kaapeliversiot alkaa "oirehtimaan", on esim sellainen, että jos kaapelilla halutaan sama teho, joka on mahdollista, niin täytyy suutinkarttaan tehdä aika reiluja muutoksia.
Koska käytännössä kaikissa versioissa vääntötiedon muutos, ahtopaineen nousu ja syöttömäärän nosto on estetty siellä "suojatussa" osiossa, silloin syöttömäärää täytyy "huijata" reilusti.
Tämä tilanne aiheuttaa lähestulkoon jatkuvan savutuksen, joka esim hiljalleen tuhoaa hiukkassuodattimen, täyttää sen.
Aika hyvä oire tilanteesta on sellainen moottorin käytös, että noin kahteen tonniin asti kierroksissa ei oikein mitään tapahdu ja sitten sen jälkeen vetää raivokkaasti.
Hiukan kevyemmällä ohjelmalla oireet tieten vähenee, samoin pakokaasujen kierrätyksen deaktivoiminen auttaa tilannetta osakaasulla.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
luokyio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1055
Liittynyt: Pe 02.05.2003 15:40
Paikkakunta: Espoo

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Juu hyvin toimii, hankala tietysti sanoa olisiko enemmänkin ollut saatavilla, mutta juuri nuo myöhemmin mahdollisesti ilmenevät ongelmat aina huolettaa. EGR poistettiin kokonaan käytöstä kun se ei lähtenyt toimimaan kunnolla edes uudella venttiilillä. Pitää koettaa kokeilla tuota kahden tonnin rajaa olisiko jotain havaittavissa, toki automaatti kepittää heti pienemmälle kun kaasua tarjoilee reilummin, joten alle 2000 rpm ei mennä kuin pintakaasulla niin vaikea testailla.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
C215 CL 500 (JDM)

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kunnon ohjelmalla automaatti ei heti ole vaihtamassa pienemälle vaan käyttää lisääntynyttä vääntöä.
S124 300TE
S211 E500
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja xr »

S202 kirjoitti:Kunnon ohjelmalla automaatti ei heti ole vaihtamassa pienemälle vaan käyttää lisääntynyttä vääntöä.
onko ne mersulla olleet tyhmiä kun eivät ole oivaltaneet valmistaa tähtikärryjä joissa on
yksi vaihde teen ja taakse
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kyllä S202 kirjoittaa ihan asiaa, niin se asia menee
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
599gtb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Pe 22.04.2011 07:17

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja 599gtb »

mistä olette ostaneet c270 cdi turbo ahdinta? ebaystä saa ainakin välillä halvalla mutta uskaltaako ostaa?
ja käykö suoraan c220 cdi om611 vai pitääkö muokata jotain?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja dealer »

S202 kirjoitti:Kunnon ohjelmalla automaatti ei heti ole vaihtamassa pienemälle vaan käyttää lisääntynyttä vääntöä.
Joissain malleissa yhtä olennainen muutos kuin tehon lisäys.
Pojalla on facelift 203 200cdi joka kävi kesällä Tuikun ohjelmoitavana. Auto oli ennen ohjelmointia täysin vakiokuntoinen, eli --> voimaton ja ärsyttävänä piirteenä vähäisessäkin kaasunpainalluksessa pienemmälle vaihtava / kiihdytyksissä ylös kierrättävä automaatti. Voimaa kun ei ole ei kierroksistakaan ole mitään hyötyä. Vähäinen vääntö on kuitenkin ilmoitettu 1600-2800 kierroksille.
Ohjelmoinnin jälkeen voimaakin on toki täysin eri malliin, mutta ajossa kiinnitti heti huomion siihen miten laatikko toimii nyt fiksusti entiseen verraten. Enää ei risteyksistä mentäessä huudateta pikkuvaihteella eikä ohituksissa haeta pienempää ellei kaasua paina reilusti.

Lyhyesti; tuli tosi hyvä :idea:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja S202 »

Sama huomio oli edellisessä autossa myös. Laatikon toiminta oli suunnilleen yhtä hyvä muutos kuin tehonlisäys. Kas kun se auto kiihtyy koviten suurimman vääntömomentin kohdalla :wave:
S124 300TE
S211 E500
luokyio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1055
Liittynyt: Pe 02.05.2003 15:40
Paikkakunta: Espoo

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Ennen softausta tuli aina ajettua S-asetuksella kun se tuntui jotenkin paremmalta. Näiden viestien myötä muistin jopa vaihtaa Comfortin puolelle, ja totta tosiaan huomattavasti järkevämmin toimii nyt. Pitäisi toki saada vertailukohteeksi joku tuikutettu versio että ymmärtäisi toimiiko se nyt hyvin vai ei.

Tuo 2000 rpm käytöksen vertailu isommilla kierroksilla tapahtuvaan käytökseen mielestäni vähän hankalaa kylläkin yhä. Kevyellä kaasulla kierrokset toki pysyy alhaalla, mutta toisaalta se sitten latoo jo isompaakin kahden tonnin kohdalla. Syvemmälle painaessa taas kierrokset ei käy alle kahden tonnin, kickdownilla ei taida edes alle 3000 rpm käydä mittarissa. Ei oikein löydy sellaista kaasun asentoa jolla vaihde pysyisi esim. välin 1500 -> 3000 rpm samalla.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
C215 CL 500 (JDM)

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Andy »

dealer kirjoitti: Joissain malleissa yhtä olennainen muutos kuin tehon lisäys.
Pojalla on facelift 203 200cdi joka kävi kesällä Tuikun ohjelmoitavana. Auto oli ennen ohjelmointia täysin vakiokuntoinen, eli --> voimaton ja ärsyttävänä piirteenä vähäisessäkin kaasunpainalluksessa pienemmälle vaihtava / kiihdytyksissä ylös kierrättävä automaatti. Voimaa kun ei ole ei kierroksistakaan ole mitään hyötyä. Vähäinen vääntö on kuitenkin ilmoitettu 1600-2800 kierroksille.
Ohjelmoinnin jälkeen voimaakin on toki täysin eri malliin, mutta ajossa kiinnitti heti huomion siihen miten laatikko toimii nyt fiksusti entiseen verraten. Enää ei risteyksistä mentäessä huudateta pikkuvaihteella eikä ohituksissa haeta pienempää ellei kaasua paina reilusti.

Lyhyesti; tuli tosi hyvä :idea:
Osittain tuohon Dealerin aiempaan S203-kirjoitukseen liittyen, mulla on tuollainen S210 E220CDI vuodelta 2002. Autolla on ajettu jo jonnin verran eli lähemmäs 530tkm. Jos katsotaan vaikkapa auton arvoa, niin se lienee jossain 1500e tuntumassa. Onkos tuollaiseen mittään järkeä ajatella ohjelmointia? Kyllä se 143 alunperin mukana ollut hevosta autoa liikuttaa niin, että liikenteen seassa pysyy. Moottorin ja laatikon toiminnassa ei ole mitään moitittavaa tällä hetkellä, laatitkkokin vaihtaa oikein mukavasti edelleen.

Onko näissä "jo maailmaa" nähneissä väyrysissä jotain vaaranpaikkoja, että moottorin/vaihteiston kanssa tulisi ongelma ohjelmoinnin jälkeen? Tarkoitan lähinnä tuota "järkyttävästi" kasvanutta suorituskykyä :? .
Ridaz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ke 14.09.2011 21:34
Paikkakunta: Tampere

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Ridaz »

Andy kirjoitti: Osittain tuohon Dealerin aiempaan S203-kirjoitukseen liittyen, mulla on tuollainen S210 E220CDI vuodelta 2002. Autolla on ajettu jo jonnin verran eli lähemmäs 530tkm. Jos katsotaan vaikkapa auton arvoa, niin se lienee jossain 1500e tuntumassa. Onkos tuollaiseen mittään järkeä ajatella ohjelmointia? Kyllä se 143 alunperin mukana ollut hevosta autoa liikuttaa niin, että liikenteen seassa pysyy. Moottorin ja laatikon toiminnassa ei ole mitään moitittavaa tällä hetkellä, laatitkkokin vaihtaa oikein mukavasti edelleen.

Onko näissä "jo maailmaa" nähneissä väyrysissä jotain vaaranpaikkoja, että moottorin/vaihteiston kanssa tulisi ongelma ohjelmoinnin jälkeen? Tarkoitan lähinnä tuota "järkyttävästi" kasvanutta suorituskykyä :? .
Itse ohjelmoin 630tkm ajetun 200CDI väyrysen, eikä tullut mitään ongelmia. Kulutuskin laski melkein litralla :thumbup:
Tuskin siitä mitään ongelmia on tiedossa jos auto on muuten kunnossa.
"Tietoni perustuu vahvasti olettamukseen"
S210 280 4Matic -98

Entisiä:
S211 280CDI -06, W124 200 -87, W220 S500 -99, W210 E200 CDI -02, W124 230E -91, S124 300TE -90, Audi A4 2.8 -96, Ford Mondeo -94, Ford Sierra 2.0 -90
ArtoCDI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Su 28.04.2013 12:31

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja ArtoCDI »

S202 kirjoitti:Sama huomio oli edellisessä autossa myös. Laatikon toiminta oli suunnilleen yhtä hyvä muutos kuin tehonlisäys. Kas kun se auto kiihtyy koviten suurimman vääntömomentin kohdalla :wave:
Nyt on kyllä jäänyt fysiikan tunnit väliin. Saa aika hurja olla väännön tippuminen että samassa nopeudessa iso vaihde + pienet kierrokset antaisi paremman kiihtyvyyden vs pienimpi vaihde + isommat kierrokset.
Toki maantiellä ei ajeta kelloa vastaan ja itsekin tykkään että laatikon uudelleen ohjelmointi ecun ohjelmoinnin kanssa todella iso parannus.
Se joka tässä jätetään monesti miettimättä on laatikossa muuttuva välityssuhde. Kakkoselta kolmoselle vaihtaessa välitys voi 1,5 kertaistua, silloin pitää vääntöä olla kolmosella tarjolla 1,5 kertaa enemmän ennen kuin sinne kannattaa vaihtaa. Jos ajettaisiin kelloa vastaan. Onneksi harvoin ajetaan.

Anteeksi täysi off topic. Eihän tämä liittynyt toki ketjun aiheeseen mitenkään
C30 AMG kanssa harrastelua
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja S202 »

ArtoCDI kirjoitti:
S202 kirjoitti:Sama huomio oli edellisessä autossa myös. Laatikon toiminta oli suunnilleen yhtä hyvä muutos kuin tehonlisäys. Kas kun se auto kiihtyy koviten suurimman vääntömomentin kohdalla :wave:
Nyt on kyllä jäänyt fysiikan tunnit väliin. Saa aika hurja olla väännön tippuminen että samassa nopeudessa iso vaihde + pienet kierrokset antaisi paremman kiihtyvyyden vs pienimpi vaihde + isommat kierrokset.
Toki maantiellä ei ajeta kelloa vastaan ja itsekin tykkään että laatikon uudelleen ohjelmointi ecun ohjelmoinnin kanssa todella iso parannus.
Se joka tässä jätetään monesti miettimättä on laatikossa muuttuva välityssuhde. Kakkoselta kolmoselle vaihtaessa välitys voi 1,5 kertaistua, silloin pitää vääntöä olla kolmosella tarjolla 1,5 kertaa enemmän ennen kuin sinne kannattaa vaihtaa. Jos ajettaisiin kelloa vastaan. Onneksi harvoin ajetaan.

Anteeksi täysi off topic. Eihän tämä liittynyt toki ketjun aiheeseen mitenkään
Joo no vähän hätäisesti kirjoitettu, tietysti se kiihtyvyys riippuu siitä paljonko saadaan vääntömomenttia renkaalle. Mutta noin niinkun yleisesti jää iso osa voimavaroista käyttämättä jos ei pysty kunnolla vedättämään, näissä moottoreissa on kuitenkin jo alle 2000 kierroksen reilusti vääntöä. Ja normaalissa ajossa kierrokset kokoajan alle 2000. Voihan noita laskeakin vääntökäyrän ja välityssuhteen perusteella.
S124 300TE
S211 E500
AaaaKooo
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 31.01.2017 12:28

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja AaaaKooo »

tuikku kirjoitti:
SilverS212 kirjoitti:Millaisia lukemia saadaan ohjelmoinnilla OM651-moottoreista tällähetkellä?. Onko rajoittavat tekijät tiedossa ja mitä muutoksia niihin suosittelisitte?.
180-200cdi, noin 500/210
220 noin 500/230
250 noin 2250-270, 550-600
On tiedossa, en suosittele vielä mitään.
Tämä moottori löytyy myös S205 konepellin alta, eikö niin?
Eli myös raudassa on eroa mallien C200, C220 ja C250 välillä, minulla oli käsitys että erot ovat ainoastaan ohjelmassa. Tuollainen vuoden-parin ikäinen S205 on haaveissa ja taitaisi olla kustannustehokkain hankkia sellainen pienimmällä mersu koneella jos siitäkin saa kutiteltua moisia tehoja.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kyllä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
AaaaKooo
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 31.01.2017 12:28

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja AaaaKooo »

Kiitos tyhjentävästä vastauksesta.
Hinnanero noiden eri versioiden välillä on kuitenkin jonkinmoinen, niin 200d lastutettuna on varmasti paras value for money mielessä.
Sloun
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 17.07.2017 17:49
Paikkakunta: alastaro

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja Sloun »

Paljonkos tollaisessa om642:ssa pitäisi maffin näyttää maksimi virtaukseksi? Kyseessä w203 320di -05 ja edellis iltana ajettiin vakio auto penkissä eikä ole kuin 30hp ja 30nm kadoksissa. Siinä penkittäjä vain epäili maffin antavan väärää tietoa.
w203 320cdi -05
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Mersu on paineohjattu, ei ilmamassa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2999
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Sloun kirjoitti:.,, edellis iltana ajettiin vakio auto penkissä eikä ole kuin 30hp ja 30nm kadoksissa. Siinä penkittäjä vain epäili maffin antavan väärää tietoa.
Missä penkitetty?
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Vastaa Viestiin