W123 takapyörän laakerin irroitus?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 82
- Liittynyt: Ma 03.10.2005 22:01
W123 takapyörän laakerin irroitus?
Tyhmä ja varmaan monesti kysytty (vaan en löytänyt täältä haulla) kysymys:
Miten W123:sta saa takapyörän laakerin irti?
Jotenkin sieltä takakautta, kun vetoakseli on poissa... laakerin ympäriltä löytyy peltilevy, jossa neljä koloa ympyrän kehällä --- mitä sitten? aukeaako tämä peltilevy jollain avaimella noista koloista tartuttaessa kiinni? mihin suuntaan; myötä- vai vastapäivään? mistä tuon avaimen saa vai voiko naputella vasaralla ja tuurnalla tuon auki?
Miten W123:sta saa takapyörän laakerin irti?
Jotenkin sieltä takakautta, kun vetoakseli on poissa... laakerin ympäriltä löytyy peltilevy, jossa neljä koloa ympyrän kehällä --- mitä sitten? aukeaako tämä peltilevy jollain avaimella noista koloista tartuttaessa kiinni? mihin suuntaan; myötä- vai vastapäivään? mistä tuon avaimen saa vai voiko naputella vasaralla ja tuurnalla tuon auki?
Vaadimme peltivanteita!
Ensin vetoakseli pois ja erkoisavaimella ( voi kysyä vaikka joltakin korjaamolta lainaa ) laakerin kiristyshelamutteri irti.
Lähtee aika helposti vastapäivään auki.
Sitten vanha laakeri puretaan pois ja uusi tilalle.
Laakerin kiristys vaatii 2 metrin varren, koska krymppihelan pitää puristua kasaan sopivasti, jotta välys tulee oikein. Vaatii tosiaan momenttia ja vaatii vähän
vekslausta , jos meinaa tunkin päällä tallissa tehdä. Lopuksi vetoakseli paikoilleen.
Lähtee aika helposti vastapäivään auki.
Sitten vanha laakeri puretaan pois ja uusi tilalle.
Laakerin kiristys vaatii 2 metrin varren, koska krymppihelan pitää puristua kasaan sopivasti, jotta välys tulee oikein. Vaatii tosiaan momenttia ja vaatii vähän
vekslausta , jos meinaa tunkin päällä tallissa tehdä. Lopuksi vetoakseli paikoilleen.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Tää on tosiaan paljon puhuttu aihe, mutta...
Kun itse vaihdoin ko. laakeria huomasin, että laakeri on helpompi kiristää ulkopuolelta.
Eli lainaa tai tee itse (sopivasta putkesta rälläköimällä) se "erikoistyökalu" joka sopii siihen laakerin kiristimen kehälle. Kiristysvaiheessa aseta kiristäjä paikoilleen ja tue se lattiaa vasten. Sitten laitat pari pyöränmutteria paikoilleen ja kiristä ryppyrengas kääntämällä jarrurumpua sillä metrin jatkovarrella.
Vaikeasti selitetty, mutta kun olet aikasi puuhaillut auton alla niin tajuat mitä tarkoitan
Sen ryppyrenkaan kokoonpainumisen vain jotenkin tuntee...
Kun itse vaihdoin ko. laakeria huomasin, että laakeri on helpompi kiristää ulkopuolelta.
Eli lainaa tai tee itse (sopivasta putkesta rälläköimällä) se "erikoistyökalu" joka sopii siihen laakerin kiristimen kehälle. Kiristysvaiheessa aseta kiristäjä paikoilleen ja tue se lattiaa vasten. Sitten laitat pari pyöränmutteria paikoilleen ja kiristä ryppyrengas kääntämällä jarrurumpua sillä metrin jatkovarrella.
Vaikeasti selitetty, mutta kun olet aikasi puuhaillut auton alla niin tajuat mitä tarkoitan
Sen ryppyrenkaan kokoonpainumisen vain jotenkin tuntee...
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Kannattanee vielä kysyä korjaamoltakin tajous tosta laakerin vaihosta, ku toi on kuiteski sellanen homma missä voi tehä ite suttakin. Ite vaihatin korjaamolla ja oiskoha kahta tuntia menny, joten laskua ei tullu kauheesti.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Hyvä! Ja kaikki kunnioitus! Jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin tuostahan tästä vanhojen mersujen rassaamisesta on kyse! Jos haluaa päästä helpolla niin sitten ostetaan uusi auto tai käydään korjaamollajari_w123 kirjoitti:Olen vaihtanut omaan autooni molemmat takapyörän laakerit itse tehdyllä huonolla työkalulla ja voin sanoa että ei ollut mukavaa se.Käytin muuten vanhaa rymppi helaa jolloin ei tarvinnut vääntää niin kovaa ja huono työkalu kesti paremmin.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Timo999 sanoi:Hyvä! Ja kaikki kunnioitus! Jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin tuostahan tästä vanhojen mersujen rassaamisesta on kyse! Jos haluaa päästä helpolla niin sitten ostetaan uusi auto tai käydään korjaamolla [/quote]Mukava kuulla positiivisia kommentteja itse en kehdannut viedä autoa korjaamolle koska olen auton asentaja ammatiltani ja töissä BMW korjaamolla.Siitä huolimatta olisin tuon tehnyt itse joka tapauksessa.Vanha mersu on mulle käyttöauto ja harrasteauto yhtäaikaa.Nostin muuten tänäiltana moottorin ylös koska olen rakentanut uuden vastaavan om617 moottorin.Kaikki liikuvat osat on uusittu ja lohko porattu ylikokoon nyt olis tarkoitus siistiä konehuone uutta moottoria varten.Rahaa on kyllä mennyt mutta moottori projekti on ollut todella mielenkiintoinen osien haalimisineen päivineen.
auto w123 200D/300DT vm, -81
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 82
- Liittynyt: Ma 03.10.2005 22:01
Noo... onneksi (tässä tapauksessa) oli koko tukivarsi irti autosta ja työpöydällä; kun se ei alkanut lähtemään irti, niin leikkasin rälläkällä tukivarren irti navasta (ruosteinen p*ska, josta iskari tuli läpi) ja heitin rautaromukasaan. Navan kaikkine hiluineen puolestaan pakkasin laatikkoon odottamaan hyötykäyttöä
Alunperin ajattelin purkaa kaiken irtisaatavan valmiiksi, mutta meneehän se näinkin...
Kiitos kaikille kirjoittaneille hyvistä vinkeistä!
...ja jos laakeri pettää kiireessä, niin vien suosiolla (tutulle) korjaamolle
Alunperin ajattelin purkaa kaiken irtisaatavan valmiiksi, mutta meneehän se näinkin...
Kiitos kaikille kirjoittaneille hyvistä vinkeistä!
...ja jos laakeri pettää kiireessä, niin vien suosiolla (tutulle) korjaamolle
Vaadimme peltivanteita!
Tuosta revohkasta sais Halonen jo myöntää itsenäisyyspäivänä mitalin!mursularaunio kirjoitti:Noo... onneksi (tässä tapauksessa) oli koko tukivarsi irti autosta ja työpöydällä; kun se ei alkanut lähtemään irti, niin leikkasin rälläkällä tukivarren irti navasta (ruosteinen p*ska, josta iskari tuli läpi) ja heitin rautaromukasaan. Navan kaikkine hiluineen puolestaan pakkasin laatikkoon odottamaan hyötykäyttöä
Alunperin ajattelin purkaa kaiken irtisaatavan valmiiksi, mutta meneehän se näinkin...
Kiitos kaikille kirjoittaneille hyvistä vinkeistä!
...ja jos laakeri pettää kiireessä, niin vien suosiolla (tutulle) korjaamolle
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Re: W123 takapyörän laakerin irroitus?
Reilu kymmenen vuotta näköjään kulunu edellisestä kerrasta ja taas piti vaihtaa. Ei tuo hommana ollu juuri minkäänlainen kunhan on oikeat työkalut. Oikea hylsy ja hyvä pulttimopo, niin ei tarvinu tapella irrottaessa. Kiristykseen en löytäny virallista ohjetta, joten laitoin samalla pulttikoneella kiinni niin että rymppirengas meni läjään ja väljyydet pois, sitte aukaisin mutterin ja laitoin sopivalla varrella rannemomenttiin.
W123
W463
W463
Re: W123 takapyörän laakerin irroitus?
Ei nää vehkeet mitään kestä, kun pitää yhtenään vaihtaa...Ismo84 kirjoitti:Reilu kymmenen vuotta näköjään kulunu edellisestä kerrasta ja taas piti vaihtaa.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Re: W123 takapyörän laakerin irroitus?
Huonolaatuisia tarvikeosia. Alkuperäinen olis kestäny vielä toiset 10v.Timo999 kirjoitti:Ei nää vehkeet mitään kestä, kun pitää yhtenään vaihtaa...Ismo84 kirjoitti:Reilu kymmenen vuotta näköjään kulunu edellisestä kerrasta ja taas piti vaihtaa.
W123
W463
W463