W211 Sedan 2008 - ohjauksessa kevyt naksahdus

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
siplax
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ma 28.04.2014 18:00

W211 Sedan 2008 - ohjauksessa kevyt naksahdus

Viesti Kirjoittaja siplax »

Ohjauksessa siis kevyt napsahtus. Ihan kuin olisi hieman välystä ratin kiinnityksessä. Ilmenee tyypillisesti kun rattia pyörittää parkkipaikalla tai kadun varresta lähdettäessä. Kun vaihdat käden otetta ratissa, tunnet ratista käteen kevyen "napsun" jokaisen otteen vaihdon yhteydessä. Mitään ei kuulu mutta käteen tuntuu. Välystä? Siis vauhtia ei juuri mitään. Varsinaisessa ajossa et tunne koskaan mitään. Tämä on tällainen fiilisjuttu ja haluan "napsuista" eroon.

Jos sulle tulee mieleen joku idea siitä mistä voisi olla kyse niin kerro ihmeessä. Olen kyllä jo henkisesti varautunut siihen että Alppilan Auto Helsingissä saa tutkia asian ja kertoa miten asian voisi hoitaa kuntoon. Mutta tuossa vaiheessa alkaa palamaan paperirahaa.
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1747
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W211 Sedan 2008 - ohjauksessa kevyt naksahdus

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Onko rautajouset vai airmatic ?
Star
SakariH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 382
Liittynyt: La 18.11.2017 09:10

Re: W211 Sedan 2008 - ohjauksessa kevyt naksahdus

Viesti Kirjoittaja SakariH »

.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 12.08.2019 22:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
siplax
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ma 28.04.2014 18:00

Re: W211 Sedan 2008 - ohjauksessa kevyt naksahdus

Viesti Kirjoittaja siplax »

Suuret kiitokset kaikille vastaajille! Autolla on ajettu 201tkm. Siinä on rautajouset. Ja vielä tarkennusta ilmiöön. Kyllä käteen tuntuvasta "napsusta" kuuluu myös vaimea ääni. Fiilis on ehdottomasti se että napsu ja ääni tulevat "läheltä" eli heti ratin takaa. Yksi kokenut maakuntien MB huoltomies tunnusteli rattia ja totesi että mitään turvallisuuteen liittyvää häikkää ei ole. Jotain välystä jossain ratin takana, totesi hän. Hänellä ei harmikseni ollut aikaa tutkia tarkemmin. Voisin kuvitella että esim. vasempaan käännettäessä ratin kiinnitys "klappaa" millin tai sen osia. Minun ei varmaankaan kannattaisi ajaa vanvemmalla autolla kun en osaa itse tällekään jutulle mitään tehdä :( eli annan ammattilaisen selvittää tämän jutun.
siplax
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ma 28.04.2014 18:00

Re: W211 Sedan 2008 - ohjauksessa kevyt naksahdus

Viesti Kirjoittaja siplax »

Tutkivat "napsun" Veholla. Hammastangossa pientä väljää. Kiristivät jotakin. Napsu hävisi 95%:sti mutta ei ihan kokonaan, silloin tällöin sen vielä aistii. Ratti tuntuu nyt ehkä hieman "tahmeammalta" kuin ennen kiristystä. Ratti palautuu ihan ok. Sorry etten osaa tarkemmin kuvata tehtyä toimenpidettä. Vaikuttaa siltä että jossain vaiheessa minulla on edessä hammastangon uusinta. Autolla on nyt kilometrejä 203tkm. Ohjausvaihde ei taida olla W211:n vahvinta tekniikkaa.
siplax
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ma 28.04.2014 18:00

Re: W211 Sedan 2008 - ohjauksessa kevyt naksahdus

Viesti Kirjoittaja siplax »

On kulunut 2 vuotta siitä kun kerroin ensi kerran ratin "naksahtamisesta" rattia mateluvauhdissa kääntäessä. Pari päivää sitten auto oli vuosihuollossa. Pyysin irrottamaan ratin ja ilmatyynyn ja tarkastamaan löytyykö jotain väljää jostain. Naksahdus liittyi asentajan mukaan ohjausakseliin. Mitään ei lähdetty korjaamaan.

Kun hain auton huollosta oli ratti jäänyt töiden jälkeen minulle väärään asentoon. Liian alas ja liian eteen. Korjasin ratin asennon kohdalleen vapauttamalla ratin lukituksen ja lukitsemalla ratin uudestaan minulle hyvään asentoon. Ihmetys on nyt suuri sillä naksahdus katosi
😯! Jää nähtäväksi onko naksu nyt kokonaan poissa.
Ratin lukitusmekanismilla oli jokin vaikutus siihen miten naksahdus esiintyy vai esiintyykö ollenkaan.
Vastaa Viestiin