W123 220D käyttöentistys ja piristely
W123 220D käyttöentistys ja piristely
Vihdoin koittaa se hetki että saan vanhan ajopelini omiin nimiini ja omaan pihaan. Kyseessä on siis -79 220D, vanha taksi joka on seissyt navetan parvessa viimeiset viisi vuotta. Käyntiin hän lähti ladatun akun kera kohtuu helposti, kytkin vaan ei aluksi halunnut irrottaa, mutta muuten auto toimi kuten kuuluu.
Mittarista taitaa puuttua lukemasta ykkönen edestä.
Sisusta on kohtuullisessa kunnossa, eli sen osalta puhdistus riittää.
Kesävanteiksi meinasin fiksailla nuo vanhat 15" vanteet mitkä olin säästänyt, talvikiekoiksi löytyi 14" Barockit.
Ajatuksena olisi pitää auto ulkoasultaan alkuperäisen tyylisenä ja päivittää tekniikkaa hieman. Joku OM60X-moottori tuonne toivottavasti eksyy, ja sille kaveriksi 5-v manuaaliaski. Tehotavoite voisi olla vaikka 200hv näin aluksi, varsinkin kun muut voimansiirron osat jäävät ainakin näillä näkymin alkuperäisiksi. Jostain syystä nelisylinterinen voimanlähde kiehtoisi, toisaalta samalla vaivalla laittaisi moottorin jossa on yksi sylinteri enemmän.
Voimanlähteen valinta ajoittuu aikaisintaan keväälle, siihen saakka on hyvää aikaa tehdä tutkimusta ja haalia muita osia.
Tosin en ole päässyt autoa altapäin vielä tutkimaan, joten voi olla että tulevat remontit ovat pelkkää pellin uusimista. Kuskin ovi on jo haalittuna, etulokasuojat saa toivottavasti leivottua noista alkuperäisistä. Alkuperäiset vilkutkin on jossain tallessa, en vaan muista missä.
Taidan käydä tuota tarjoamassa leimalle kunhan ehdin, saa ainakin vikalistan mistä aloittaa.
Ulkoasu on aika nuhjuinen ja ruostetta löytyy sieltä täältä. Tekniikka pelaa ja on yhtä laiska kuin kymmenen vuotta sitten kun tuolla ajelin työmatkaa, 80km suuntaansa. Siihen aikaan ei ollut kiire, ainakaan auton ratissa.Mittarista taitaa puuttua lukemasta ykkönen edestä.
Sisusta on kohtuullisessa kunnossa, eli sen osalta puhdistus riittää.
Kesävanteiksi meinasin fiksailla nuo vanhat 15" vanteet mitkä olin säästänyt, talvikiekoiksi löytyi 14" Barockit.
Ajatuksena olisi pitää auto ulkoasultaan alkuperäisen tyylisenä ja päivittää tekniikkaa hieman. Joku OM60X-moottori tuonne toivottavasti eksyy, ja sille kaveriksi 5-v manuaaliaski. Tehotavoite voisi olla vaikka 200hv näin aluksi, varsinkin kun muut voimansiirron osat jäävät ainakin näillä näkymin alkuperäisiksi. Jostain syystä nelisylinterinen voimanlähde kiehtoisi, toisaalta samalla vaivalla laittaisi moottorin jossa on yksi sylinteri enemmän.
Voimanlähteen valinta ajoittuu aikaisintaan keväälle, siihen saakka on hyvää aikaa tehdä tutkimusta ja haalia muita osia.
Tosin en ole päässyt autoa altapäin vielä tutkimaan, joten voi olla että tulevat remontit ovat pelkkää pellin uusimista. Kuskin ovi on jo haalittuna, etulokasuojat saa toivottavasti leivottua noista alkuperäisistä. Alkuperäiset vilkutkin on jossain tallessa, en vaan muista missä.
Taidan käydä tuota tarjoamassa leimalle kunhan ehdin, saa ainakin vikalistan mistä aloittaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely
Taksi mallin kojelauta ainaki vaihdettu pois?
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely
Näin uskoisin, luultavasti koko sisusta on uusittu vuosien varrella.MercMan kirjoitti:Taksi mallin kojelauta ainaki vaihdettu pois?
Jos kaikki menee kuten elokuvissa, saan auton nosturille tiistaina joten vieläkin lohduttomampia kuvia on tiedossa. Toivottavasti yli puolet pellistä on ehjää, muuten menee turhan työlääksi.
Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely
No niin, auto kävi kuilulla ja konttorilla.
Katsastusmies hylkäsi tuon vanhuksen, syynä palanut etuvalopolttimo ja pitämätön seisontajarru. Aikamoista. Koitan liittää myöhemmin vielä lapun tähän todisteeksi, jostain syystä puhelin ei suotu juuri tuota kuvaa siirtämään.
Projekti pääsee siis eteenpäin, seuraavaksi luvassa on pientä fiksailua ja moottorin etsimistä. Koska erikoisuuden tavoittelu on aina ollut lähellä sydäntä saatan hylätä "modernimman" moottorivaihtoehdon ainakin näin aluksi. Jos jostain löytyy ehjä 2.2 OM615-moottori, olisin moisesta kovin kiinnostunut...
Pohja on ehjä ja käytännössä ruosteeton. Helmoissa on pari vanhaa paikkaa, ne pitää käydä läpi sekä tietysti pintapeltien ruostevauriot. Ovien alareunat olivat tietenkin surullisessa kunnossa, eli ovien etsintää tai korjausta on tiedossa. Pakoputkikin on takapäästään hieman hapero, pitää siihen keksiä korjaava pätkä.Katsastusmies hylkäsi tuon vanhuksen, syynä palanut etuvalopolttimo ja pitämätön seisontajarru. Aikamoista. Koitan liittää myöhemmin vielä lapun tähän todisteeksi, jostain syystä puhelin ei suotu juuri tuota kuvaa siirtämään.
Projekti pääsee siis eteenpäin, seuraavaksi luvassa on pientä fiksailua ja moottorin etsimistä. Koska erikoisuuden tavoittelu on aina ollut lähellä sydäntä saatan hylätä "modernimman" moottorivaihtoehdon ainakin näin aluksi. Jos jostain löytyy ehjä 2.2 OM615-moottori, olisin moisesta kovin kiinnostunut...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely
Ei pahaksi onneksi ole päässyt
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely
Ei, yllätys oli suuri että pohja on terve. Kunhan saan tuon huollettua ja korjailtua katsastuksen moitteet ajelen sen kotosalle säilöön. Ovien tiivisteet vuotavat aika pahasti joten taivasalle sitä ei voi jättää. Samalla voi iltaisin käydä näpräämässä joten pientä, ja haalia osia jos edullisesti sattuu eteen.MercMan kirjoitti:Ei pahaksi onneksi ole päässyt
Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely
Sanoit että vanha ajopelisi? Etkö vaan muista oliko alkujaan taksimalli? Matkamalleja oli nimittäin paljon takseissa sen takia että ne sai paremmalla hinnalla myytyä käytettynä.Samikoo kirjoitti:Näin uskoisin, luultavasti koko sisusta on uusittu vuosien varrella.MercMan kirjoitti:Taksi mallin kojelauta ainaki vaihdettu pois?
Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely
Tuo on edesmenneen vaarini vanha auto, eikä minulla ole tietoa laitteen alkumatkasta. Taksina se on ollut joskus muinoin, myös taksamittarin vaijeri on vieläkin konehuoneessa.DBFI kirjoitti:Sanoit että vanha ajopelisi? Etkö vaan muista oliko alkujaan taksimalli? Matkamalleja oli nimittäin paljon takseissa sen takia että ne sai paremmalla hinnalla myytyä käytettynä.Samikoo kirjoitti:Näin uskoisin, luultavasti koko sisusta on uusittu vuosien varrella.MercMan kirjoitti:Taksi mallin kojelauta ainaki vaihdettu pois?
Auto oli minulla ajossa 2005-7, sen jälkeen muilla perikunnan jäsenillä. 2010 auto jäi seisomaan, ja kohta on taas liikenteessä.
Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely
Siisti pohja, tarkista kuitenkin takaa ne pohjaanlyöntikumit. Voi selvitä putsaamalla, maalaamalla ja suojaamalla.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely
Tämän teen. Muutenkin taka-akselin yläpuoli on tarkemmin tutkimatta, joten eiköhän tuota korjattavaakin löydy.S202 kirjoitti:Siisti pohja, tarkista kuitenkin takaa ne pohjaanlyöntikumit. Voi selvitä putsaamalla, maalaamalla ja suojaamalla.
Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely
Tämäkin projekti on hieman edennyt. Laite on katsastettu ja ajettu kotiin.
Korjattavaa on yhä, lähinnä pintapelleissä. Yksi ovi on jo hankittuna, enää kolme uupuu. Samoin lokasuojat menevät vaihtoon. Myöhemmin keväällä käyn läpi helmat ja pohjan ja siistin vanhat paikat ja pintaruosteen.
Mittarivalot olivat pimeänä, säätimen potentiometrin putsaus ja vastusjousen liimaus paikalleen palautti toimintakyvyn. Matkamittarikaan ei kotimatkalla toiminut, joten käytin mittarin irti ja se alkoi pienen pyörittelyn jälkeen toimimaan. Pitää vielä varmistaa asia ajamalla pihassa rinkiä.
Nyt on kaikki voiteluaineet uusittu, ja auto odottaa pääsyä navetan suojiin talveksi. Ovien tiivisteet kun ovat jo aika haperot alkaa auto muistuttamaan äkkiä akvaariota jos sateet jatkuvat kesän tyyliin ja auto seisoo pihassa.
Koska tarkoituksena on tehdä tuosta ns. ajettava auto, on kulkua piristettävä. Edelleen on hieman auki millä konstruktiolla tuo tulee myöhemmin liikkumaan, ainakin kevään ja kesän ajot omalla moottorillaan vapaasti hengittävänä. Jos moottori vaihtuu, rakennan sen kerralla kestämään hieman suurempaa ahdistusta, tai ainakin yritän. Samalla moottorin jäähdytystä tehostetaan, nähtäväksi jää millä osilla.
Keulakin seilaa korkealla kuin vedettäisiin hevoskärryä, joten tiputan sitä hieman. Jemmassa on vanhat jouset joilla homma hoituu. Tarkoitus on yhä pitää auto hiekkateillä liikennöitävässä kunnossa, joten yltiömadallukseen en ryhdy.
Korjattavaa on yhä, lähinnä pintapelleissä. Yksi ovi on jo hankittuna, enää kolme uupuu. Samoin lokasuojat menevät vaihtoon. Myöhemmin keväällä käyn läpi helmat ja pohjan ja siistin vanhat paikat ja pintaruosteen.
Tässä(kin) oltiin asian ytimessä, pohjaanlyöntikumien alue on ruosteessa. Nähtäväksi jää riittääkö putsaus ja maali vai pitääkö sulattaa uutta metallia vanhan kaveriksi. Samoin muutamasta muusta paikasta löytyi reikiä joita katsastuksessa ei havaittu, nekin laitetaan umpeen...S202 kirjoitti:Siisti pohja, tarkista kuitenkin takaa ne pohjaanlyöntikumit. Voi selvitä putsaamalla, maalaamalla ja suojaamalla.
Mittarivalot olivat pimeänä, säätimen potentiometrin putsaus ja vastusjousen liimaus paikalleen palautti toimintakyvyn. Matkamittarikaan ei kotimatkalla toiminut, joten käytin mittarin irti ja se alkoi pienen pyörittelyn jälkeen toimimaan. Pitää vielä varmistaa asia ajamalla pihassa rinkiä.
Nyt on kaikki voiteluaineet uusittu, ja auto odottaa pääsyä navetan suojiin talveksi. Ovien tiivisteet kun ovat jo aika haperot alkaa auto muistuttamaan äkkiä akvaariota jos sateet jatkuvat kesän tyyliin ja auto seisoo pihassa.
Koska tarkoituksena on tehdä tuosta ns. ajettava auto, on kulkua piristettävä. Edelleen on hieman auki millä konstruktiolla tuo tulee myöhemmin liikkumaan, ainakin kevään ja kesän ajot omalla moottorillaan vapaasti hengittävänä. Jos moottori vaihtuu, rakennan sen kerralla kestämään hieman suurempaa ahdistusta, tai ainakin yritän. Samalla moottorin jäähdytystä tehostetaan, nähtäväksi jää millä osilla.
Keulakin seilaa korkealla kuin vedettäisiin hevoskärryä, joten tiputan sitä hieman. Jemmassa on vanhat jouset joilla homma hoituu. Tarkoitus on yhä pitää auto hiekkateillä liikennöitävässä kunnossa, joten yltiömadallukseen en ryhdy.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely
Etulokarit jos irroittaa niin suattaapi olla a-pilareissa mätää
Tuo mersun muovimassa peittää ne ruosteet hienosti, sormi saattaakin mennä läpi
Nimimerkillä hyvännäköistä 123 hitsanneena
Hienoa että yksi taas leimassa ja ajossa
Tuo mersun muovimassa peittää ne ruosteet hienosti, sormi saattaakin mennä läpi
Nimimerkillä hyvännäköistä 123 hitsanneena
Hienoa että yksi taas leimassa ja ajossa
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely
Tuo kulkupuoli parantuis merkittävästi vaihtamalla keulalle om617. Samalla keulakin tippuisi lähemmäs tienpintaa, saisi lyötyä kaksi kärpästä yhdellä iskulla.Samikoo kirjoitti:Tämäkin projekti on hieman edennyt. Laite on katsastettu ja ajettu kotiin.
Koska tarkoituksena on tehdä tuosta ns. ajettava auto, on kulkua piristettävä. Edelleen on hieman auki millä konstruktiolla tuo tulee myöhemmin liikkumaan, ainakin kevään ja kesän ajot omalla moottorillaan vapaasti hengittävänä. Jos moottori vaihtuu, rakennan sen kerralla kestämään hieman suurempaa ahdistusta, tai ainakin yritän. Samalla moottorin jäähdytystä tehostetaan, nähtäväksi jää millä osilla.
Keulakin seilaa korkealla kuin vedettäisiin hevoskärryä, joten tiputan sitä hieman. Jemmassa on vanhat jouset joilla homma hoituu. Tarkoitus on yhä pitää auto hiekkateillä liikennöitävässä kunnossa, joten yltiömadallukseen en ryhdy.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely
En kyllä taida moiseen ryhtyä, tuo 617 on kuitenkin painava, vaikkei alkuperäinenkään moottori höyhenenkevyt ole. Ja tuotakin pitäisi aika lailla kutitella että kulkupuoli olisi oikeasti riittävä.jari_w123 kirjoitti:
Tuo kulkupuoli parantuis merkittävästi vaihtamalla keulalle om617. Samalla keulakin tippuisi lähemmäs tienpintaa, saisi lyötyä kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
Lähes samalla vaivalla sinne kampeaisi tuoreemman viisisylinterisen, jossa olisikin potentiaalia ihan toisenlaisiin lukemiin. Mutta tälle tielle en näillä näkymin lähde, menisi koko voimalinja uusiksi ja rahaa palaisi ihan eri tahtiin.
Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely
Onhan tuo tietysti totta. Vaihtaa pitäis kardaanin etupätkä, vaihdevivusto ja vaihteiston takakannake. Öljynjäähdytin kuuluu myös om617 vakiovarusteisiin, tosin sen joutuu laittaa kuitenkin jos meinaat nelisylinteristä viritellä. Ihte vaihdoin aikoinaan 60hv 200D koneen tilalle 88hv 300D:n ilman muita muutoksia ja voi hemmetti että tuntui auto kulkevan kun auto kiihtyi 0-100 17s nopeammin kuin aiemmin
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely
Nyt on auto omissa nimissä. Hetki siinä meni, mutta onnistuin lopulta.
Otan auton ajoon viikon päästä, saa nähdä toimiiko matkamittari. Mittarivalot ainakin pelaavat, himmentimen kautta. Pitää saada vähän kestotestiä ajettua että tietää mitä korjailee keväällä.
Viihdepuolelle tulee parannusta, asennan autoraadion kunhan ehdin. Myöhemmin on tarkoitus päivittää musiikkipuolta nykyaikaan, tosin huomaamattomasti. Asennan soittimen paikalle vanhan nänniradion lumeeksi, ja jemmaan nykyaikaisen soittimen esim. hanskalokeroon. Samoin uudet kaiuttimet ym. dynky-dynky-vehkeet piilotan leikkelemättä verhoiluja. Tässä kun ei (vielä) kulkupuoli ole kohdallaan, niin parannetaan matkustusmukavuutta viihde-elektroniikan avulla.
Tässä on tullut viime aikoina edistettyä erästä väärän merkkistä esikammiodiisselin ahtamisprojektia, joten tähän uhriin ei ole uutta moottoria tullut hankittua. Työmaalta kyselin mahdollisuuksia girdlen tekoon ja vihreän oranssia valoa näytettiin hullulle idealleni, eli saattaa olla että joskus aloitan tähänkin uuden moottorin rakentelun. Aihioksi valitsen tietysti vanhan ja tehottoman konstruktion, murheiden maksimoimiseksi. OM61X-moottorien potentiaalia kun ei mielestäni ole vielä täysin ulosmitattu, joten katsotaan josko mielenkiinto ja rahapussi antaisivat myöten homman testaamisen.
Otan auton ajoon viikon päästä, saa nähdä toimiiko matkamittari. Mittarivalot ainakin pelaavat, himmentimen kautta. Pitää saada vähän kestotestiä ajettua että tietää mitä korjailee keväällä.
Viihdepuolelle tulee parannusta, asennan autoraadion kunhan ehdin. Myöhemmin on tarkoitus päivittää musiikkipuolta nykyaikaan, tosin huomaamattomasti. Asennan soittimen paikalle vanhan nänniradion lumeeksi, ja jemmaan nykyaikaisen soittimen esim. hanskalokeroon. Samoin uudet kaiuttimet ym. dynky-dynky-vehkeet piilotan leikkelemättä verhoiluja. Tässä kun ei (vielä) kulkupuoli ole kohdallaan, niin parannetaan matkustusmukavuutta viihde-elektroniikan avulla.
Tässä on tullut viime aikoina edistettyä erästä väärän merkkistä esikammiodiisselin ahtamisprojektia, joten tähän uhriin ei ole uutta moottoria tullut hankittua. Työmaalta kyselin mahdollisuuksia girdlen tekoon ja vihreän oranssia valoa näytettiin hullulle idealleni, eli saattaa olla että joskus aloitan tähänkin uuden moottorin rakentelun. Aihioksi valitsen tietysti vanhan ja tehottoman konstruktion, murheiden maksimoimiseksi. OM61X-moottorien potentiaalia kun ei mielestäni ole vielä täysin ulosmitattu, joten katsotaan josko mielenkiinto ja rahapussi antaisivat myöten homman testaamisen.
Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely
Muutamat lenkit tuli heitettyä vanhuksella ja auto toimi mainiosti. Matkamittarikin toimi välillä, pitää tutkia uudestaan mikä siellä mättää.
Piristyksen suunnallakin on tehty suunnitelmia, kysymysmerkkinä onkin tällä hetkellä moottori ja sen kokoonpano. OM61X-konstruktiossa pysyttelen edelleen jos sopivan läheltä sellainen löytyy, ihan vaan periaatteen vuoksi.
OM617A-moottorissahan on öljyruiskut ja onttolakiset männät sekä jykevämmät kiertokanget kuin vapaastihengittävissä versioissa. Netistä kuvia selailtuani tulin lopputulokseen että lohkojen valussa on niin suuret erot että moisia ruiskuja ei vaparilohkoon saa millään. Kiertokanget vaatisivat vain yläpään heloituksen, eli tämä olisi helppo homma.
Muita vaihtoehtoja on toki esim. VW-konsernin tuotteissa käytetyt ruiskut, jotka tulevat lohkon öljykanavaan eivätkä vaadi tasaista koneistettu pintaa, tai esim. jenkkidieseleissä käytetyt muoviset "suuttimet" joille on omat reiät runkolaakeripukissa ja jotka sojottavat kohti mäntää ja kiertokankea.
Yksi vaihtoehto olisi täälläkin esitelty versio, eli kiertokangen alapäähän on porattu öljyreikä josta öljy lentää kohti mäntää ja männäntappia. Tällä metodilla saisi kohtuullisin kustannuksin edes jonkinlaisen jäähdytyksen männän laelle. Eri asia onkin onko tuosta mainittavaa hyötyä. Toisaalta jos Carrillo viitsii moista optiota tarjota, voisi kuvitella että sillä on jokin funktio.
Mielipiteitä ja kokemuksia öljyruiskuista otetaan mielenkiinnolla vastaan.
Piristyksen suunnallakin on tehty suunnitelmia, kysymysmerkkinä onkin tällä hetkellä moottori ja sen kokoonpano. OM61X-konstruktiossa pysyttelen edelleen jos sopivan läheltä sellainen löytyy, ihan vaan periaatteen vuoksi.
OM617A-moottorissahan on öljyruiskut ja onttolakiset männät sekä jykevämmät kiertokanget kuin vapaastihengittävissä versioissa. Netistä kuvia selailtuani tulin lopputulokseen että lohkojen valussa on niin suuret erot että moisia ruiskuja ei vaparilohkoon saa millään. Kiertokanget vaatisivat vain yläpään heloituksen, eli tämä olisi helppo homma.
Muita vaihtoehtoja on toki esim. VW-konsernin tuotteissa käytetyt ruiskut, jotka tulevat lohkon öljykanavaan eivätkä vaadi tasaista koneistettu pintaa, tai esim. jenkkidieseleissä käytetyt muoviset "suuttimet" joille on omat reiät runkolaakeripukissa ja jotka sojottavat kohti mäntää ja kiertokankea.
Yksi vaihtoehto olisi täälläkin esitelty versio, eli kiertokangen alapäähän on porattu öljyreikä josta öljy lentää kohti mäntää ja männäntappia. Tällä metodilla saisi kohtuullisin kustannuksin edes jonkinlaisen jäähdytyksen männän laelle. Eri asia onkin onko tuosta mainittavaa hyötyä. Toisaalta jos Carrillo viitsii moista optiota tarjota, voisi kuvitella että sillä on jokin funktio.
Mielipiteitä ja kokemuksia öljyruiskuista otetaan mielenkiinnolla vastaan.
Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely
Kivaa että joku värkkäilee näiden vanhojenkin kanssa. Helpollahan näistä ei taida voimaa saada, mutta eipä se teho nyt kaikki kaikessa ole jos muuten saa toimivan kokoonpanon.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely
Jep. Mieli tekisi hirveästi voimaa, mutta se vaatisi liikaa muutoksia koko voimansiirtolinjaan sekä alustaan jos meinaisi saada paketista kestävän ja ajettavan.S202 kirjoitti:Kivaa että joku värkkäilee näiden vanhojenkin kanssa. Helpollahan näistä ei taida voimaa saada, mutta eipä se teho nyt kaikki kaikessa ole jos muuten saa toimivan kokoonpanon.
Eniten tässä kauhistuttaa moottorin kesto, kuitenkin tarkoitus on kiusata konetta ihan reilusti alkuperäiseen verrattuna. Pitää nyt tutkia mitä kaikkea voisi kohtuullisella budjetilla tehdä jotta paketti pysyisi kasassa. Pinnoitteita ja moottorin jäähdytyksen parantamista ainakin kokeilen. Samoin kaikenlaiset pienet parannukset joita pystyy tekemään "ilmaiseksi", kokeillaan. Jos mitään muuta ei saa aikaiseksi, tulee ainakin kokemusta.
Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely
Jos meinaat nelisylinteristä viritellä voisi olla paikallaan vaihtaa öljypumpuksi 617 vaparin tehokkaampi pumppu. Periaatteessa pitäisi sopia suoraan paikoilleen.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely
Kyllä, neljällä sylinterillä mennään. Tuo pumppuhomma on hyvä tietää, tosin en tiedä tarvitseeko tuo enempää öljyä, kierroksia kun ei ole tarkoitus ihan kamalasti nostaa. Mutta sekin selviää aikanaan kun pakettia alan kasaamaan.jari_w123 kirjoitti:Jos meinaat nelisylinteristä viritellä voisi olla paikallaan vaihtaa öljypumpuksi 617 vaparin tehokkaampi pumppu. Periaatteessa pitäisi sopia suoraan paikoilleen.
Öljylle tulee jäähdytys, joko omalla jäähdyttimella tai 300:n jäähdyttimen vaihteistoöljyn jäähdyttimen kennon avulla. 300:n jäähdytin kun olisi muutenkin suurempi, tosin en oikein jaksa uskoa että tässä projektissa lämmöt olisivat yhtä suuri ongelma kuin esim. supereissa.
Kävikös OM615- tai-6-moottoriin turbokoneen suodatinjalka jossa on lähdöt öljynjäähdyttimelle? Ja jos passaa, onko jalassa termostaatti?
Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely
om617 moottoresta taitaa kaikista löytyä suodatinjalka missä on lähdöt jäähdyttimelle, ainakin w123 malleissa. Olettaisin että termostaatti löytyy, koska omassa ei normaaliajossa jäähdytin edes lämmennyt koskaan.
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
w123 om606 Turbo Diesel
Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely
Mainio homma. Käykös tuo jalka nelisylinteriseen lohkoon?Isto95 kirjoitti:om617 moottoresta taitaa kaikista löytyä suodatinjalka missä on lähdöt jäähdyttimelle, ainakin w123 malleissa. Olettaisin että termostaatti löytyy, koska omassa ei normaaliajossa jäähdytin edes lämmennyt koskaan.
Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely
Käy se. Itse öljynjäähdytinkin sopii paikoilleen orkkisjäähdyttimeen. Suosittelen kuitenkin hankkimaan turbodieselin jäähdyttimen ja paisuntasäiliön johon tietysti sopii myös 300D öljynjäähdytin.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely
Mulla olis öljynjäähdytin turbodieselistä, mutta siitä jäi nipoista kierteet öljyletkujen liittimiin. Mutta saishan siihen hitsattua vaikka an-liittimelle sopivat alumiiniset nipat kun ei tarvi olla alkuperäiset, en tiedä löytyykö sellaisia mistään kun niin erikoisia kaikki liittimet näissä.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely
Tällä hetkellä ei ole tarvetta, yksi pystylampun öljynjäähdytin on jo jemmassa. Jos se ei sovellu projektiin, ja/tai on tarvetta paremmalle, pitää katsoa tilannetta uudestaan.S202 kirjoitti:Mulla olis öljynjäähdytin turbodieselistä, mutta siitä jäi nipoista kierteet öljyletkujen liittimiin. Mutta saishan siihen hitsattua vaikka an-liittimelle sopivat alumiiniset nipat kun ei tarvi olla alkuperäiset, en tiedä löytyykö sellaisia mistään kun niin erikoisia kaikki liittimet näissä.
Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely
Tämäkin projekti etenee hitain askelin.
Vihdoin sain laitettua suvikumit alle, ja autolla on nyt ajeltu muutama viikko ja tarkkailtu mahdollisia vikoja. Tuulettimen visko on jumissa ja lämmityslaitteen hana vuotaa kuskin puolelta lämmintä. Muuten ei ole ihmeellistä tullut havaittua.
Pohjaanlyötikumien alue takapäässä vaatii uutta peltiä, kuten ylempänä jo aavisteltiin. Samoin moottoritila on kokenut kovia korroosion kynsissä joten sekin puoltaisi moottorin pois nostamista...
Renkaat ovat 195/60-15 ja 205/55-15 joten korkeampaa kumia on tarkoitus saada alle.
Myös kulkupuolelle on saatu osia, OM616 mekaanisella pumpulla. Tästä hyödynnetään joko pelkkä pumppu tai koko moottori, riippuen motivaatiosta ja irtomoottorin kunnosta.
Vihdoin sain laitettua suvikumit alle, ja autolla on nyt ajeltu muutama viikko ja tarkkailtu mahdollisia vikoja. Tuulettimen visko on jumissa ja lämmityslaitteen hana vuotaa kuskin puolelta lämmintä. Muuten ei ole ihmeellistä tullut havaittua.
Pohjaanlyötikumien alue takapäässä vaatii uutta peltiä, kuten ylempänä jo aavisteltiin. Samoin moottoritila on kokenut kovia korroosion kynsissä joten sekin puoltaisi moottorin pois nostamista...
Renkaat ovat 195/60-15 ja 205/55-15 joten korkeampaa kumia on tarkoitus saada alle.
Myös kulkupuolelle on saatu osia, OM616 mekaanisella pumpulla. Tästä hyödynnetään joko pelkkä pumppu tai koko moottori, riippuen motivaatiosta ja irtomoottorin kunnosta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely
Om615 moottoreissa ei ole viscoa alunperin.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely
Ilmankos se tuntui jäykältä, oletin automaattisesti että visko löytyy jos on hihnavetoinen tuuletin.jari_w123 kirjoitti:Om615 moottoreissa ei ole viscoa alunperin.
Re: W123 220D käyttöentistys ja piristely
Nyt tarvisi hieman jeesiä, ei meinaa the internetistä löytyä kunnollista kuvaa W123 240D:n kaasuvivustosta. Nimenomaan kuvatusta kaipaisin karvalakkimallin vivustosta, ilman cruisea tai automaatin himmeleitä. Parhautta olisi varaosakuva.
Näyttää vahvasti siltä että moottoritilan puoleisista osista en pysty hyödyntämään OM615-vivustosta juuri mitään.
Näyttää vahvasti siltä että moottoritilan puoleisista osista en pysty hyödyntämään OM615-vivustosta juuri mitään.