G500 vm -00 käyttöautona - myyty uuteen kotiin 2021
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Kolmena aamuna on toiminut webasto eli hyvältä näyttää toistaiseksi.
Luin tuon linkin läpi ajatuksella ja kävin katsomassa ylläpitolaturiani, ja perhana sentään en ollut tajunnut laittaa sitä ns lumihiutale- eli AGM-asentoon. Siksi en ollut saanut akkua täyteen... ja liikkeessä se ladattiin oletettavasti kunnolla.
Jos tuo nyt toimii jonkin aikaa niin aion silti latailla akkua silloin tällöin ylläpitolaturilla. Itse asiassa olin ostanut toisenkin ylläpitolaturin jostain halpahallista, Energy-merkkisen ja siinäkin on AGM toiminto. Avasin pakkauksen ja huomasin että siinä on lisäksi ruuvikiinnitteiset kaapeliliittimet ja pistoke välissä, hauenleukapiuhojen lisäksi. Tuonhan voisi virittää kiinteäksi eli tökkäisi vaan pistokkeen kun haluaa ladata...
https://www.tokmanni.fi/auton-huoltotar ... 4890844/dp" onclick="window.open(this.href);return false;
DEFAn kiinteät ylläpitolaturit antavat maksimissaan vain 14,3 V eikä niissä ole mitään ohjelmanvalintakytkintä, kait. Joten se ei ole hyvä AGM-akun kanssa
Luin tuon linkin läpi ajatuksella ja kävin katsomassa ylläpitolaturiani, ja perhana sentään en ollut tajunnut laittaa sitä ns lumihiutale- eli AGM-asentoon. Siksi en ollut saanut akkua täyteen... ja liikkeessä se ladattiin oletettavasti kunnolla.
Jos tuo nyt toimii jonkin aikaa niin aion silti latailla akkua silloin tällöin ylläpitolaturilla. Itse asiassa olin ostanut toisenkin ylläpitolaturin jostain halpahallista, Energy-merkkisen ja siinäkin on AGM toiminto. Avasin pakkauksen ja huomasin että siinä on lisäksi ruuvikiinnitteiset kaapeliliittimet ja pistoke välissä, hauenleukapiuhojen lisäksi. Tuonhan voisi virittää kiinteäksi eli tökkäisi vaan pistokkeen kun haluaa ladata...
https://www.tokmanni.fi/auton-huoltotar ... 4890844/dp" onclick="window.open(this.href);return false;
DEFAn kiinteät ylläpitolaturit antavat maksimissaan vain 14,3 V eikä niissä ole mitään ohjelmanvalintakytkintä, kait. Joten se ei ole hyvä AGM-akun kanssa
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Esimerkiksi 211-korisen latausjännite joutokäynnillä taitaa olla jossain 13,7-13,9 voltissa ja akkuhan niissä on AGM. Sitten taas 204-korisessa jossain 14,5 ja yli. En tiedä miksi noin, mutta
wiimax.fi
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Ja 211ssa oli koko ajan pakkasilla oranssi varoitus jännitteestä ja mukavuus toiminnot pois päältä hetken...
Sen kanssa tappelin aina... Mulla oli tuo ctek 5A laturi kiinni melkein joka päivä.
Nämä ongelmat 211ssa oli kuuleman mukaan akkuohjaimen säädöksiä ja niitä on kuulemma viilattu Suomessa jossain marmoreilleilla ainakin takseihin.
Näin ainakin muutama paikallinen akku firma kertoi...
Sen kanssa tappelin aina... Mulla oli tuo ctek 5A laturi kiinni melkein joka päivä.
Nämä ongelmat 211ssa oli kuuleman mukaan akkuohjaimen säädöksiä ja niitä on kuulemma viilattu Suomessa jossain marmoreilleilla ainakin takseihin.
Näin ainakin muutama paikallinen akku firma kertoi...
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)
MTBRacingTeam
Suomen Mercedes-Benz klubi
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)
MTBRacingTeam
Suomen Mercedes-Benz klubi
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Varoitus tulee punaisena (oranssina) vain kun on jossain oikeasti vikaa, mukavuustoimintojen pois kytkemisestä varoitus ei ole punainen.
Akkuohjaimen päivitys ja kunnollinen akku poistaa herjat, paitsi lyhyessä ajossa jossa akku ei ehdi latautua joutuu käyttämään erillistä laturia välillä. "Akkufirmat" harmillisen usein myyvät 211:een tavallisen akun sensijaan että myisivät oikeanlaisen, AGM:n.
Anteeksi runsas OT, karra
Akkuohjaimen päivitys ja kunnollinen akku poistaa herjat, paitsi lyhyessä ajossa jossa akku ei ehdi latautua joutuu käyttämään erillistä laturia välillä. "Akkufirmat" harmillisen usein myyvät 211:een tavallisen akun sensijaan että myisivät oikeanlaisen, AGM:n.
Anteeksi runsas OT, karra
wiimax.fi
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Ei kun tää on hyvää tietoa, etenkin kaikki mitä sinulta tulee ja toki muiden kommentit on avuksi.dealer kirjoitti:"Akkufirmat" harmillisen usein myyvät 211:een tavallisen akun sensijaan että myisivät oikeanlaisen, AGM:n.
Anteeksi runsas OT, karra
Eli toivoa on, oma autonihan on melkein W211 aikakauden paitsi että Geehen tuli facelift niitä main kun W211 esiteltiin; enemmin väylää yms hilpettä... eli 2000 mallisen G500 laturi ei taida olla mitenkään AGM-akuille tarkoitettu kuten ei ehkä W211:kään...
Muutenhan se toimii tässä mutta jos jää vajaalatinkiin niin se jännitetaso putoaa enemmin kuin lyijyakussa? Nyt seuraan tilannetta ja osaan käyttää ylläpitolaturia oikein tarvittaessa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
OT lisää
Mittasin oman s212 latauksen. 14,85V vaiheilla pyörii jo tyhjäkäynnillä, penkin lämmittimet yms päällä, mitkä vaan keksin laitaa. Ei nouse siitä, vaikka laittaa kierroksia
Erikoista, että tätä akku juttua on säädetty vuosikymmeniä. Erityisesti w211 ketjussa.
Tuo on ihan perusjuttu, että pitää olla vähintään 14,4V, jos menaa saada auton käymään talvella. Webastot vielä lisäksi vaatii akusta puhtia
Tuo minun on ehkä jo korkea. Voihan olla, että mittareissa on myös hiukan eroja. Mutta eipä ole akua vielä vaihdettu. 6v nyt.
Enkä ole itse asiassa akkuja ostanut varmaan liki 20 vuoteen. Edellisen MB akku (s204 320CDI) taisi olla yli 7V, 300tKm.
Lataukset ovat olleet aina 14,50V yläpuolella, mitä muistan.
Mittasin oman s212 latauksen. 14,85V vaiheilla pyörii jo tyhjäkäynnillä, penkin lämmittimet yms päällä, mitkä vaan keksin laitaa. Ei nouse siitä, vaikka laittaa kierroksia
Erikoista, että tätä akku juttua on säädetty vuosikymmeniä. Erityisesti w211 ketjussa.
Tuo on ihan perusjuttu, että pitää olla vähintään 14,4V, jos menaa saada auton käymään talvella. Webastot vielä lisäksi vaatii akusta puhtia
Tuo minun on ehkä jo korkea. Voihan olla, että mittareissa on myös hiukan eroja. Mutta eipä ole akua vielä vaihdettu. 6v nyt.
Enkä ole itse asiassa akkuja ostanut varmaan liki 20 vuoteen. Edellisen MB akku (s204 320CDI) taisi olla yli 7V, 300tKm.
Lataukset ovat olleet aina 14,50V yläpuolella, mitä muistan.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Muistan värin väärin, kuitenkin tuo mitä mainitsit että lyhyet ajot ei ole ideaalisia akulle.dealer kirjoitti:Varoitus tulee punaisena (oranssina) vain kun on jossain oikeasti vikaa, mukavuustoimintojen pois kytkemisestä varoitus ei ole punainen.
Akkuohjaimen päivitys ja kunnollinen akku poistaa herjat, paitsi lyhyessä ajossa jossa akku ei ehdi latautua joutuu käyttämään erillistä laturia välillä. "Akkufirmat" harmillisen usein myyvät 211:een tavallisen akun sensijaan että myisivät oikeanlaisen, AGM:n.
Anteeksi runsas OT, karra
Itselläkin tuo oli about 25km suunta, ettei akku kerennyt latautumaan kunnolla.
En kyllä muista enää oliko tuo akkuohjain päivitetty itsellä, vaikkakin AGM oli.
Ja suht samoja latausjännite arvoja kyllä oli mitä dealer jo tuossa aikaisemmin postasi.
Lisälaturista on kyllä hyötyä jos on webasto, lyhyitä ajoja & vajaa 14V latausjännite (jos on mallille sopiva nk. 211ssa)
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)
MTBRacingTeam
Suomen Mercedes-Benz klubi
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)
MTBRacingTeam
Suomen Mercedes-Benz klubi
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Tutkin hiukan lisää. Tajusin, että minulla on S212:ssa AGM akku vakiona.
http://www.motonet.fi/fi/varaosat/798/2 ... aine-Exide" onclick="window.open(this.href);return false;
”Tuotekuvaus: Exide AGM-akku, Start-Stop toiminnolla varustettuihin ajoneuvoihin. Ajoneuvoon johon autonvalmistaja on määrittänyt käytettävän AGM-akkua, ei voida asentaa muuta kuin AGM tyypin akku. AGM akun etuja verrattuna tavalliseen käynnistys akkuun: - nelinkertainen syklikestävyys - erittäin korkea varauksen vastaanottokyky Voidaan asentaa myös tavallisen akun tilalle. AGM-akut sopivat autoihin, joissa on Start-Stop-automatiikka sekä lisäksi jarrutusenergian talteenottojärjestelmä ja muita polttoainetta säästäviä toimintoja.”
No sitten Vartan sivulta: ”Käytä IU-laturia ja korkeampaa varausjännitettä (2,6 V / kenno)” (=15,6V)
https://www.varta-automotive.fi/fi-fi/v ... varaaminen" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja sitten kuva vielä, AGM akku, akun, Lataus, Lataaminen, Latausjännite : Siellähän 14,8V on mainittu, jonka omasta autosta mittasinkin.
Tässä vielä selvyydeksi, miksi AGM akulle säädettyyn autoon, ei pidä laittaa tavallista akkua:
Tämä on tavallisen akun lataus suositus Latausjännite on siinä 14,4V
http://www.motonet.fi/fi/varaosat/798/2 ... aine-Exide" onclick="window.open(this.href);return false;
”Tuotekuvaus: Exide AGM-akku, Start-Stop toiminnolla varustettuihin ajoneuvoihin. Ajoneuvoon johon autonvalmistaja on määrittänyt käytettävän AGM-akkua, ei voida asentaa muuta kuin AGM tyypin akku. AGM akun etuja verrattuna tavalliseen käynnistys akkuun: - nelinkertainen syklikestävyys - erittäin korkea varauksen vastaanottokyky Voidaan asentaa myös tavallisen akun tilalle. AGM-akut sopivat autoihin, joissa on Start-Stop-automatiikka sekä lisäksi jarrutusenergian talteenottojärjestelmä ja muita polttoainetta säästäviä toimintoja.”
No sitten Vartan sivulta: ”Käytä IU-laturia ja korkeampaa varausjännitettä (2,6 V / kenno)” (=15,6V)
https://www.varta-automotive.fi/fi-fi/v ... varaaminen" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja sitten kuva vielä, AGM akku, akun, Lataus, Lataaminen, Latausjännite : Siellähän 14,8V on mainittu, jonka omasta autosta mittasinkin.
Tässä vielä selvyydeksi, miksi AGM akulle säädettyyn autoon, ei pidä laittaa tavallista akkua:
Tämä on tavallisen akun lataus suositus Latausjännite on siinä 14,4V
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut simosami, Ti 02.01.2018 08:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Jatketaan tätä vielä
Tämä olikin mielenkiintoinen juttu.
Jostakin syystä Bosch lataussäädin on asetettu 14,0V tasolle. Eli noi mitatut 13,9V ovat oikein mitattuja. Miksi näin, ei minulle selviä. Samoja ongelmia on muillakin mersu foruumeilla käsitelty vaikka millä mitalla.
Mutta, mutta
Bosch laturi, lataussäädin
F 00M 144 152 , F00M144152
https://www.autodoc.fi/search?keyword=F00M144152" onclick="window.open(this.href);return false;
Boschin latausjännite 14,0V
https://www.autodoc.fi/bosch/770072" onclick="window.open(this.href);return false;. Katsokaa yhteensopivuus luettelo, (vastaavia ajoneuvoja +mercedes)
Yhteensopivat, mutta näissä latausjännite 14,5V Katsokaa yhteensopivia ajoneuvoja
https://www.autodoc.fi/hitachi/8124160" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.autodoc.fi/metzger/7080104" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.autodoc.fi/hella/7154269" onclick="window.open(this.href);return false;
Tämä olikin mielenkiintoinen juttu.
Jostakin syystä Bosch lataussäädin on asetettu 14,0V tasolle. Eli noi mitatut 13,9V ovat oikein mitattuja. Miksi näin, ei minulle selviä. Samoja ongelmia on muillakin mersu foruumeilla käsitelty vaikka millä mitalla.
Mutta, mutta
Bosch laturi, lataussäädin
F 00M 144 152 , F00M144152
https://www.autodoc.fi/search?keyword=F00M144152" onclick="window.open(this.href);return false;
Boschin latausjännite 14,0V
https://www.autodoc.fi/bosch/770072" onclick="window.open(this.href);return false;. Katsokaa yhteensopivuus luettelo, (vastaavia ajoneuvoja +mercedes)
Yhteensopivat, mutta näissä latausjännite 14,5V Katsokaa yhteensopivia ajoneuvoja
https://www.autodoc.fi/hitachi/8124160" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.autodoc.fi/metzger/7080104" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.autodoc.fi/hella/7154269" onclick="window.open(this.href);return false;
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Miten asia ratkesi? Vaihdettiinko akku takuuna, vai käytät lisälaturia?karra kirjoitti:Ei kun tää on hyvää tietoa, etenkin kaikki mitä sinulta tulee ja toki muiden kommentit on avuksi.dealer kirjoitti:"Akkufirmat" harmillisen usein myyvät 211:een tavallisen akun sensijaan että myisivät oikeanlaisen, AGM:n.
Anteeksi runsas OT, karra
Eli toivoa on, oma autonihan on melkein W211 aikakauden paitsi että Geehen tuli facelift niitä main kun W211 esiteltiin; enemmin väylää yms hilpettä... eli 2000 mallisen G500 laturi ei taida olla mitenkään AGM-akuille tarkoitettu kuten ei ehkä W211:kään...
Muutenhan se toimii tässä mutta jos jää vajaalatinkiin niin se jännitetaso putoaa enemmin kuin lyijyakussa? Nyt seuraan tilannetta ja osaan käyttää ylläpitolaturia oikein tarvittaessa.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Niin kaksi viikkoa testattu about; ja normikäytössä toimii 4-5 päivänä, sitten ei syty vaan vaatii latauksen ylläpitolaturilla. Akkuliike ei oikein halunnut tulla vastaan vaan vetosi siihen että auto ei osaa ladata AGM akkua oikein, jotta jännitetaso riittäisi webaston käyttöön.simosami kirjoitti:Miten asia ratkesi? Vaihdettiinko akku takuuna, vai käytät lisälaturia?karra kirjoitti:Nyt seuraan tilannetta ja osaan käyttää ylläpitolaturia oikein tarvittaessa.
Nyt akku oli ylläpitolaturissa 3 päivää kun torstaina ajoin viimeiksi ja eilen se näytti täyttä kun vilkaisin eli oli ylläpidossa. Käytin webastoa tänään 35 min ja sen aikana ylläpito oli koko ajan päällä eli webasto ei purkanut akkua niin paljon että ylläpitolaturi olisi lähtenyt lataamaan akkua. Kävin mönkimässä lähistön metsäteillä ja pellolla, parikymmentä minuuttia ja kotiin palattuani laitoin heti laturin päälle ja se alkoi lataamaan 3A virralla, ja reilun tunnin päästä latasi vielä samaa kolmea ampeeria. Vaikuttaa että auton oma laturi ei tuossa ajassa ehtinyt lataamaan kylmää akkua entiselleen...
Teen sillä lailla että kun joku muu mersuni vaatii uutta akkua laitan tuon AGM:n siihen ja ostan tähän sitten tavallisen akun.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Saatko Karra kuvat uudelleen näkyviin? Menny tämä tarina multa täysin ohi ja olisi kiva lukea kuvien kanssa.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Minkälainen homma olisi vaihtaa se lataussäädin 14,5V malliseen? Ei luulisi, että on iso homma? Vai onko laturi hankalassa paikassa tms?
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
No niin ajelin aamulla suoraa tietä jäähallia kohti kun syttyi iso punainen ilmoitus että alternator failure go to service tms . Ajattelin että nyt se laturi sippasi. Otin seuraavissa liikennevaloissa takaisin kotiin päin ja huomasin että ohjaus on jäykkä, ja vilkkukin alkoi tikuttamaan. Tässä vaiheessa laitoin sisäpuhaltimen nollalle ja paikalla ollessani valoissa kohta tuoksahti jäähdytysneste vienosti Lämmöt nousi tuossa vaiheessa vähän ja pistin webaston päälle että lisäkiertopumppu lähtee pyörimään, ja puhalluksen kovemmalle. Matkaa takaisin kotin oli 4 km ja piti vähän oikoa eli hitaasta uneksijasta oikealta bussikaistaa ohi, kerran päin punasia... oli hiljaista puol seittemän aikaan...
No joo kotona katsoin että hihna kaput, laturi pyörii sekä taittorulla kunnossa, nestettä ei missään, kuminmujua vaan. Kiristäjän rulla oli jumissa ja itse asiassa joku oli siellä äännellykkin muutaman päivän ja minulla on takapaksissa jo uusi taittorulla, mikä halkesi minulla ML320:ssani.
Ääntelyn takia eilen katselinkin jo kiristäjien hintoja ja netistä ohjeita kuinka se vaihdetaan.
Kysymys, tuulettimen tai onko se vesipumppu, hihnapyörä on sileä, ei uritettu ja siinä oli kumia osittain pinnassa, eli onko se kumi tullut siihen hihnasta vai onko se ollut kumitettu joka on nyt kulunut osittain pois?
No joo kotona katsoin että hihna kaput, laturi pyörii sekä taittorulla kunnossa, nestettä ei missään, kuminmujua vaan. Kiristäjän rulla oli jumissa ja itse asiassa joku oli siellä äännellykkin muutaman päivän ja minulla on takapaksissa jo uusi taittorulla, mikä halkesi minulla ML320:ssani.
Ääntelyn takia eilen katselinkin jo kiristäjien hintoja ja netistä ohjeita kuinka se vaihdetaan.
Kysymys, tuulettimen tai onko se vesipumppu, hihnapyörä on sileä, ei uritettu ja siinä oli kumia osittain pinnassa, eli onko se kumi tullut siihen hihnasta vai onko se ollut kumitettu joka on nyt kulunut osittain pois?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Kiristin:
merkkiliikkeestä 432,- Helsinki
Atoy INA 160,-
Fixus Ruville 200,-
Autodoc.com Saksasta netistä alkaev Vaico 47 euroa ... siitä melkein kaheensataan, Febi noin satasen
Otin tutulta myyjältä INA:n huomiseksi kun se on kuulemma laadukas osa.
merkkiliikkeestä 432,- Helsinki
Atoy INA 160,-
Fixus Ruville 200,-
Autodoc.com Saksasta netistä alkaev Vaico 47 euroa ... siitä melkein kaheensataan, Febi noin satasen
Otin tutulta myyjältä INA:n huomiseksi kun se on kuulemma laadukas osa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Mites noi alkupään kuvat, saatko niitä enää näkyviin?
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Ei saa kun rahalla, kait . Ei ole nyt inspiraatiota alkaa siirtää kuvia, sitten joskus eläkkeellä ehkä...aziz kirjoitti:Mites noi alkupään kuvat, saatko niitä enää näkyviin?
Luottoasentaja vaihtoi illalla kiristimen. INA merkkisessä laatikossa oli samoilla merkinnöillä ollut osa mitä oli siinä alkuperäisessäkin, vaikuttaa OE-laadulta siis. Taittorulla meni myös uusiksi, ja uusi Gatesin hihna.
Moottoriöljyn jäähdyttimen o-renkaat alkaa tihkuttaa tässäkin, vaikuttaa samalta homma kuin M112 kohteessa eli tarttee vaihtaa ne.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Ainakin Hotmaililla ja Gmaililla saa jakaa ilmaiseksi kuvia, näin myös varmaankin muillakin sähköpostipalveluilla. Ei tarvii murehtia kuvien katoamisista...wink wink..
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Kävin hakemassa merkkiliikkeestä öljynjäähdyttimen o-renkaat, 60 euroa maksoi:
Kiinasta ois saanu parilla kympillä, ja kolmella kympillä Liettuasta. Liettuasta olisi saanut myös Elring merkkiset 35 eurolla, mutta mistä tietää mitä kumia ne on...
Kattelin juutuubista ja siellähän näytettiin että ilmapumppu lähtee näppärästi pois tieltä yhtä pantaa aukaisemalla. Saa enemmin tilaa sinne väliin...
En nyt muista miten se oli veekasissa mutta kuutoseen tuo pumpun irrotus kait pätee... no sitten selviää kun alkaa vaihtaan.
Kiinasta ois saanu parilla kympillä, ja kolmella kympillä Liettuasta. Liettuasta olisi saanut myös Elring merkkiset 35 eurolla, mutta mistä tietää mitä kumia ne on...
Kattelin juutuubista ja siellähän näytettiin että ilmapumppu lähtee näppärästi pois tieltä yhtä pantaa aukaisemalla. Saa enemmin tilaa sinne väliin...
En nyt muista miten se oli veekasissa mutta kuutoseen tuo pumpun irrotus kait pätee... no sitten selviää kun alkaa vaihtaan.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Kai otit myös suodatinkotelon tiivisteen?
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
En kun en ole kuullut/lukenut sellaisesta, mihin väliin se tulee ja onko yleistä että alkaa vuotamaan?laineracing kirjoitti:Kai otit myös suodatinkotelon tiivisteen?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Vuotaa myös siitä hyvin yleisesti, eli laitan aina samalla sen kun laitan noita lämmönvaihtimen tiivisteitä. Öljynsuodatin pois ja siellä näkyy olikohan 46mm mutteri, se auki ja sit kotelo nousee pois ja siellä tiiviste. Sekä samalla moottorin etupäähän se pienen luukun tiiviste uusiksi.karra kirjoitti:En kun en ole kuullut/lukenut sellaisesta, mihin väliin se tulee ja onko yleistä että alkaa vuotamaan?laineracing kirjoitti:Kai otit myös suodatinkotelon tiivisteen?
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Kiitti vinkistä!laineracing kirjoitti:Vuotaa myös siitä hyvin yleisesti, eli laitan aina samalla sen kun laitan noita lämmönvaihtimen tiivisteitä. Öljynsuodatin pois ja siellä näkyy olikohan 46mm mutteri, se auki ja sit kotelo nousee pois ja siellä tiiviste. Sekä samalla moottorin etupäähän se pienen luukun tiiviste uusiksi.karra kirjoitti:En kun en ole kuullut/lukenut sellaisesta, mihin väliin se tulee ja onko yleistä että alkaa vuotamaan?laineracing kirjoitti:Kai otit myös suodatinkotelon tiivisteen?
Tästä hommasta siis kyse: http://www.benzworld.org/forums/w163-m- ... ooler.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kerrotko tuosta luukusta vielä, ja oisko vaikka osanumero tiivisteelle niin pääsen guuglettaa
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
https://mbworld.org/forums/e-class-w210 ... -leak.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Sitä pienen luukun tiivistettä kahta versioo, riippuen luukusta onko siinä keskellä sitä tulppaa vai ei.
Sitä pienen luukun tiivistettä kahta versioo, riippuen luukusta onko siinä keskellä sitä tulppaa vai ei.
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
tuon luukun takana on varmaan öljynpaine? onkohan ennen vai jälkeen suodattimen.
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Ootko nyt varma mitä kumia sait? Ethän huolinut alennettua hintaa koska se vaikuttaa heti kumin laatuun?karra kirjoitti:Kävin hakemassa merkkiliikkeestä öljynjäähdyttimen o-renkaat, 60 euroa maksoi. Kiinasta ois saanu parilla kympillä, ja kolmella kympillä Liettuasta. Liettuasta olisi saanut myös Elring merkkiset 35 eurolla, mutta mistä tietää mitä kumia ne on...
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
No kumithan on oltava tuoreita, niin hain merkkiliikkeestä toki . Ja tänään hain öljynsuodattimen kotelon pohjatiivisterenkaankin A1121840061 laineracingin vinkistä, se oli muutaman euron vaan.MouTine kirjoitti:Ootko nyt varma mitä kumia sait? Ethän huolinut alennettua hintaa koska se vaikuttaa heti kumin laatuun?karra kirjoitti:Kävin hakemassa merkkiliikkeestä öljynjäähdyttimen o-renkaat, 60 euroa maksoi. Kiinasta ois saanu parilla kympillä, ja kolmella kympillä Liettuasta. Liettuasta olisi saanut myös Elring merkkiset 35 eurolla, mutta mistä tietää mitä kumia ne on...
Joo kyselin marmorilta niin ainut mikä löyty oli tämä:laineracing kirjoitti:https://mbworld.org/forums/e-class-w210 ... -leak.html
Sitä pienen luukun tiivistettä kahta versioo, riippuen luukusta onko siinä keskellä sitä tulppaa vai ei.
Tuo on joku öljynpaineanturin tiiviste tai takaiskuventtiili:
Die Dichtbelage besitzt einen Schlitz (Ventilfunktion, roter Pfeil), damit die Ölleitung vom Motor zum Druckgeber bei Motorstillstand nicht leerläuft. Eli estää jonkun putken tyhjenemisen kun moottori ei käy...
Tämäkin kuva liittyy aiheeseen:jukkis kirjoitti:tuon luukun takana on varmaan öljynpaine? onkohan ennen vai jälkeen suodattimen.
Eli öljynpaineesta kyse. No, tämän jätin vielä tekemättä koska tuli tehtyä paljon:
- nuo kolme o-rengasta vaihdettiin
- asennettiin uusi peruutusvalo kun orkkis oli murtunut ruuvien kiinnikkeistä ja lasi tiessään, lasia ei enää saa; huom orkkis on TYC merkkinen nykyään, satasen maksoi marmorilla
- etupuskurin asento oikaistiin, vasen reuna oli sisässä... johonkin sillä nojattu
- vaihdoin reistailevat kiinan-led-parkit takaisin hehkulampuiksi, sinne meni päivävalot
- kuskin oven lukon vastakappaletta säädettiin kun oli kunnon lyöntimeisseli jolla sai ne auki; ei suhista ja kihnuta tiivisteet enää, ilmiö tuli alasaranatapin vaihtamisen/heloituksen jälkeen
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
https://www.ilcats.ru/mercedes/?functio ... anguage=en" onclick="window.open(this.href);return false;
Tossa kuvassa näkyy ne kaksi luukun/tiivisteen versioo
Tossa kuvassa näkyy ne kaksi luukun/tiivisteen versioo
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Mie oon vaihtant hiljattain kahteen pre facelift m112 väyryseen tuon(kin) tiivisteen. Niissä oli molemmissa tossa kannessa toi tulppa, ja oli tullu tilattua just noit "umpinaisia" tiivisteitä (en muista miks just se, mut oisko ollu vaik niin et näitä sattu olee Hesassa ja niit toisia Saksassa tjsp), ja niinhän se oli et ton tulpallisen kannen alta paljastu pelkkä tiivisterengas. Totesin sit et siitä saatavilla olevasta tiivisteestä ku leikkaa mattoveitsellä sen keskiosan pois, niin se reuna on just käypänen myös tulpallisen kannen alle.karra kirjoitti:Joo kyselin marmorilta niin ainut mikä löyty oli tämä:laineracing kirjoitti:https://mbworld.org/forums/e-class-w210 ... -leak.html
Sitä pienen luukun tiivistettä kahta versioo, riippuen luukusta onko siinä keskellä sitä tulppaa vai ei.
Eli tää vaihtoehto käy tarvittaessa molempiin!
Ton kannen ruuvien jengat alumiinisessa jakopään kopassa on sit meko hennot! Varovasti 1/4" räikällä kiristäessä sain ekasta kierteen korkkaamaan, joten pusin sen sit uuestaan ja laitoin lukitteen kanssa... Seuraavaa potilasta varten kävinki sit vihdoin ostamassa pienen momenttiavaimen.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000
Kävin tänään ajelemassa jääradalla, ihan kunnon sellaisella joka oli kivan mallinen, Saimaalle tehty.
Kolmeen otteeseen kävin, ensin ajoin tunnustellen ja pari kertaa pyörähdin; kun perä lähtee luisuun ja korjaa niin se alkaa tekemään vastaheittoja ja lopuksi pyörähtää.
Toisella kerralla laitoin keski- ja takalukon päälle ja ajo rauhoittui todella paljon. Loivaa pitkää kaarretta pystyi jopa ajamaan jatkuvassa sladissa kunhan vaan ei lipsauttanut yli jolloinka olisi pyörähtänyt.
Kolmannella kerralla napsuttelin lukkoja päälle ja pois kesken ratakierrosta ja tosiaan rauhallisemmin se kulki ne pari lukkoa päällä. Lukot päällä ollessa ABS:t on pois kytkettynä niin lopussa kekkasin kun teki kurvissa lukkojarrutuksen niin perä heitti ulos päin ja kun saman tien painoi kaasua auto jatkoi samaa sladia, oli kivan tuntuista
Lopussa pojat vaan joista oli joku jopa tullut pk-seudulta asti Ruokolahdelle kysyi josko pääsisi kyytiin, kun oli ollut hauskan näköistä menoa mutta puolison piti lähteä siinä vaiheessa jo poispäin; meni nopeasti päivä jäällä, ehkä ensi kerralla sitten voisi ajatella muitakin kun itseään
Kolmeen otteeseen kävin, ensin ajoin tunnustellen ja pari kertaa pyörähdin; kun perä lähtee luisuun ja korjaa niin se alkaa tekemään vastaheittoja ja lopuksi pyörähtää.
Toisella kerralla laitoin keski- ja takalukon päälle ja ajo rauhoittui todella paljon. Loivaa pitkää kaarretta pystyi jopa ajamaan jatkuvassa sladissa kunhan vaan ei lipsauttanut yli jolloinka olisi pyörähtänyt.
Kolmannella kerralla napsuttelin lukkoja päälle ja pois kesken ratakierrosta ja tosiaan rauhallisemmin se kulki ne pari lukkoa päällä. Lukot päällä ollessa ABS:t on pois kytkettynä niin lopussa kekkasin kun teki kurvissa lukkojarrutuksen niin perä heitti ulos päin ja kun saman tien painoi kaasua auto jatkoi samaa sladia, oli kivan tuntuista
Lopussa pojat vaan joista oli joku jopa tullut pk-seudulta asti Ruokolahdelle kysyi josko pääsisi kyytiin, kun oli ollut hauskan näköistä menoa mutta puolison piti lähteä siinä vaiheessa jo poispäin; meni nopeasti päivä jäällä, ehkä ensi kerralla sitten voisi ajatella muitakin kun itseään
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224