Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
zahmuli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ti 02.09.2003 16:16
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja zahmuli »

Omissa om602:sissa s124 (vapari) auttoin pelkkä nostajien vaihto ja ajelin sillä vielä 300 000km. Amerikan ihme w124 turbolla siihen piti tehdä nostajien lisäksi täysi kansiremppa, oireili kyllä muutenkin kuin pelkällä naputuksella. Ajoittainen naputus tullut molemmissa siitä kun nostajaan kulunut bemarin merkki päälle :shock: , kun nostaja vähän pyörähti niin välillä oli välystä ja välillä ei.

Ja toistetaan on se hieno vehjes :thumbup:
230ce 91
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

No niin. Remonttia, vaan ei vielä kansiremonttia...

Ihmettelin kun kuskinpuolen etulokasuojan kylkilista ei ollut alapäästä kiinni ollenkaan. Repäisin listan pois, jotta asia selviäisi...
20171005_191900[1].jpg
Ei ollut enää peltiä mihin lista kiinnittyisi. Oli pakko ottaa lokasuoja pois ja katsoa, miltä sen alla näyttää.
Siellä ei onneksi lisää yllätyksiä ollut. Otin myös helmamuovin irti kuskin puolelta katsoakseni viimeinkin helmapeltejä. Tiedossa oli, että tunkkauskohdat ovat haperoa. Eipä niissäkään pahasti muuta vikaa ollut. Keskellä helmaa pientä haperoa.
20171007_160028[1].jpg
Laikkasin ruosekohdat pois ja hioin terveelle pellille. Täytyy tehdä toiselle puolelle vielä sama homma ja paikata helmat.
20171007_180914[1].jpg
Uuden lokasuojan löysin jo käytettynä. Tai uusi tarvikepelti se on mutta käytettynä ostin. Pitää maalata oikeaan sävyyn.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

JanneW124 kirjoitti: Uuden lokasuojan löysin jo käytettynä. Tai uusi tarvikepelti se on mutta käytettynä ostin. Pitää maalata oikeaan sävyyn.

Sovita paikoilleen ennen kun maalaat/maalautat meinaan jotku istuu ihan kohtuullisen hyvinkin ja jotku jää irvistämään rumasti.

Olen itte ostanu kaksi tarvikepeltiä ex 200D:hen ja ne istu ihan hyvin. Hinta uudelle sellaiselle tais olla neljän kympin hujakoilla kipale.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Jari Ke kirjoitti:
JanneW124 kirjoitti: Uuden lokasuojan löysin jo käytettynä. Tai uusi tarvikepelti se on mutta käytettynä ostin. Pitää maalata oikeaan sävyyn.

Sovita paikoilleen ennen kun maalaat/maalautat meinaan jotku istuu ihan kohtuullisen hyvinkin ja jotku jää irvistämään rumasti.

Olen itte ostanu kaksi tarvikepeltiä ex 200D:hen ja ne istu ihan hyvin. Hinta uudelle sellaiselle tais olla neljän kympin hujakoilla kipale.
Joo näin oli tarkoitus tehdä. Istuvuuden takia halusin ostaa alkuperäisen ja sellaista luulin meneväni ostamaan. Olikin tarvikepelti, mutta ihan uusi joten tarttui sitten matkaan. Ja ihan ite aattelin maalata.

Mites noi tunkkauskohtien paikkaus... kun on ilmeisen yleinen paikka ruostumaan, niin joku vika tossa kohdassa on. Mitäs jos paikkais noi kohdat umpeen?
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Vänkärin puolelta otin helman tarkasteluun. Lokasuoja on ihan ehjä, mutta helmapelti samanlaisessa kunnossa, kuin kuskin puolella. Tunkkauskohdista laikkasin ruosteiset pellit pois tältäkin puolelta.

Muuten helmakotelot näyttää hyväkuntoisille. Kotelosuojaa näkyy seinämillä ja seinämät on täysin ruosteettomat ja maalissa.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Helmojen hiplaus jatkunut verkkaisesti. Olen yrittänyt poistaa kaiken ruosteen, mitä löytyy. Aavistuksen meinaa karata takaovien kohdalla ohi helmoista kohti kynnyksiä. Korjataan nyt nekin kohdat samalla. Paikkoja ei ole vielä hitsattu, paikataan kun ruostehommat valmiit.

Lokasuojaakaan ei ole vielä maalattu, mallailin kyllä paikalleen. Vähän pitää taiteilla, että saa istumaan kunnolla. Nokkapellin saranan kohdalta pitää ainakin sipaista pala pois, ei mahdu muuten lokari paikalleen.

Etujarrut tuli uusittua. Ovat täristäneet jarruttaessa ja tutkiessa huomasin, että palat alkoi olla loppu. Vaihdoin levyt ja palat ja puhdistin ja rasvasin lukutapit. Yksi liukutapeista oli jumissa, muut liikkuivat mutta rasvaus oli jo melko heikko. Kaikki kumit oli kuitenkin ehjiä. Lisäsin myös kulumisen varoitusanturit paloihin, niitä kun ei vanhoissa ollut ollenkaan. Joku varmaan säästänyt vitosen :roll:
brembo.jpg
Talvivanteet kävi hiekkapuhalluksessa ja pulverimaalauksessa. Väriksi valitsin RAL9001, joka on tuollainen kermanvalkoinen. Nämä tohti pilata väärällä värillä, koska eivät ole orkkisvanteet. Saa nähdä, miltä näyttävät alla :?:
RAL9003.jpg
Monta rautaa siis tulessa ja kaikki tietysti kesken :oops:

Edit. Maalin värikoodi korjattu oikeaksi. Ral 9001 on kermanvalkoinen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut JanneW124, Pe 12.01.2018 12:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Jotain taas yritetty väkertää...

Tarvikelokari ei asetu paikalleen tarpeeksi hyvin. Muuten istuu ihan nätisti, mutta lokarin ja konepellin sauma leviää tuulilasia kohti. Jos taas sitä koittaa taittaa kohdalleen, ei istu enää oven kanssa. Ei jatkoon... :thumbdown:
Yritän tehdä tuosta alkuperäisestä vielä ehdan. Leikkasin ruosteisen alahelman lokasuojasta pois ja ajattelin korvata sen tarvikelokarista leikattavalla palalla. Ruostehommia tulee hieman lisää, mutta nehän on mersumiehelle tuttuja :shh:
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Ja parin kuukauden tauon jälkeen vierailtu taas tallilla.

Lokasuojaa hioin ja hapotin pois ruosteesta. Rälläkkää, jujua ja fosforihappoa. Melko hyvä alkaa lokari olemaan. Tarvikelokasuojasta leikkasin korjauspalan alkuperäisen alahelmaan. Se hitsataan kiinni paikallaan jotta asettuu oikein.
Helmoista ruosteita hinkuteltu myös pois. Hyvällä mallilla nekin alkaa olla.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
447za
Mersumies
Mersumies
Viestit: 526
Liittynyt: To 30.09.2010 18:33
Paikkakunta: Kerava/Helsinki

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja 447za »

JanneW124 kirjoitti:Ja parin kuukauden tauon jälkeen vierailtu taas tallilla.

Lokasuojaa hioin ja hapotin pois ruosteesta. Rälläkkää, jujua ja fosforihappoa. Melko hyvä alkaa lokari olemaan. Tarvikelokasuojasta leikkasin korjauspalan alkuperäisen alahelmaan. Se hitsataan kiinni paikallaan jotta asettuu oikein.
Helmoista ruosteita hinkuteltu myös pois. Hyvällä mallilla nekin alkaa olla.
Itsellä olisi kans tuo lokasuojan vaihto edessä ja olisi kiva jos saisit muutaman kuvan otettua tuosta lokarin elvytys hommasta, koska omassa täysin sama ongelma. Vaatisi tuoretta peltiä tuohon lokarin alaosaan.
12. W211 E320CDI Facelift 7G-tronic, Designo sisusta -08 (SMS)
11. Ex: W201 1.8 Ke-Jetronic -90 (IFM)
10. Ex: MB 508D 3.8L -72 Matkailuauto (TPN)
9. Ex: W124 230E Ke-jetronic -92 (XJF)
8. Ex: W124 200E Ke-jetronic -88 (BNF)
7. Ex: S212 E200CDI Facelift 7G-tronic -13 (YJG)
6. Ex: W124 200E Ke-jetronic -89 (FBA)
5. Ex: W124 200E Kaasari -88 (BLB)
4. S124 E300TDT "EKODIESEL" (Loos) -95 (TNI)
3. Ex: S202 C180 -96 (ISI)
2. Ex: W202 C36 AMG -96 (HBZ)
1: Ex: W124 200D -90 (LFX)
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

447za kirjoitti:
JanneW124 kirjoitti:Ja parin kuukauden tauon jälkeen vierailtu taas tallilla.

Lokasuojaa hioin ja hapotin pois ruosteesta. Rälläkkää, jujua ja fosforihappoa. Melko hyvä alkaa lokari olemaan. Tarvikelokasuojasta leikkasin korjauspalan alkuperäisen alahelmaan. Se hitsataan kiinni paikallaan jotta asettuu oikein.
Helmoista ruosteita hinkuteltu myös pois. Hyvällä mallilla nekin alkaa olla.
Itsellä olisi kans tuo lokasuojan vaihto edessä ja olisi kiva jos saisit muutaman kuvan otettua tuosta lokarin elvytys hommasta, koska omassa täysin sama ongelma. Vaatisi tuoretta peltiä tuohon lokarin alaosaan.
Jeps. Kuvat onnistuu kyllä, kunhan muistan niitä ottaa. Nyt ei ollu muuta kun aloitusvaiheessa olevan lokasuojan kuva. Viikonloppuna tarkoitus hitsailla ni sen jälkeen pitäs olla muutakin tarjolla.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

No nyt on uutta peltiä helmoissa ja lokasuojassa. Ostin kokonaiset helmapellit, joista sitten leikkasin korjauspalat tarvittaviin paikkoihin. Neliöhintaa pellile tuli varmasti paljon, mutta toisaalta säästyi paljolta pokkailulta ja sovittelulta. Paikattavat kohdat valmistelin etukäteen ruosteettomiksi ja vein auton hovihitsarin tallille. Minä tein korjauspalat ja kaveri hitsasi laput kiinni. Lokasuojan korjauspalan olin tehnyt etukäteen ja se pistehitsattiin myös kiinni.

Paikattavia kohtia oli riittävästi, kaikki tunkkauskohdat, kuskin etu- ja takaoven väliin pieni pala ja helman-takalokasuojan liitokseen laput molemmin puolin. Kuskin puolelta helmapellin etuosa lokasuojan kohdalta vaihtui myös kirkkaaseen peltiin.

Kuvia loksuojan paikkauksesta:
lokasuoja_1.jpg
lokasuoja_2.jpg
lokasuoja_3.jpg
lokasuoja_4.jpg
Viimeistelyt siis vielä tekemättä, mutta tolla idealla korjasin. Ja kuva otettu kesken homman, on se oikeasti hitsattu loppun asti :)

Helman korjausta:
helma_1.jpg
helma_2.jpg
Siirsin auton takaisin omaan talliin. Siellä jatkuu viimeistelytyöt paikkausten osalta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
447za
Mersumies
Mersumies
Viestit: 526
Liittynyt: To 30.09.2010 18:33
Paikkakunta: Kerava/Helsinki

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja 447za »

Itsekkin korjasin omasta samalla tavalla tuon helman, eli hankin korjauspellin ja siitä suoraan oikean muotoinen pala paikalleen.

Saan omaan kiesiini takaluukun viikonloppuna takaisin maalarilta 8)
12. W211 E320CDI Facelift 7G-tronic, Designo sisusta -08 (SMS)
11. Ex: W201 1.8 Ke-Jetronic -90 (IFM)
10. Ex: MB 508D 3.8L -72 Matkailuauto (TPN)
9. Ex: W124 230E Ke-jetronic -92 (XJF)
8. Ex: W124 200E Ke-jetronic -88 (BNF)
7. Ex: S212 E200CDI Facelift 7G-tronic -13 (YJG)
6. Ex: W124 200E Ke-jetronic -89 (FBA)
5. Ex: W124 200E Kaasari -88 (BLB)
4. S124 E300TDT "EKODIESEL" (Loos) -95 (TNI)
3. Ex: S202 C180 -96 (ISI)
2. Ex: W202 C36 AMG -96 (HBZ)
1: Ex: W124 200D -90 (LFX)
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Ruosteiden peittely jatkuu...

Hioin helmoista hitsaussaumat tasaiseksi. Kovin tarkasti en tehnyt, koska piiloonhan nämä jää. Vielä kertaalleen fosforihappokäsittelyt ja putsaus. Maalia vaille.
Maaliksi halusin 2K epoksia. Tikkurilan Temacoat GPL-S Primer oli maalikaupan myyjän suositus, joten sellaista tarttui matkaan. Pienin pakkauskoko tosin oli 3 litraa ja tarve ehkä desi... :roll:
Pensselillä levitin kahteen kertaan paljaaksi hiotut kohdat. Uskoisin, että helmat säilyy hyvänä muutaman vuoden.
pohjamaalattu_1.jpg
pohjamaalattu_2.jpg
pohjamaalattu_3.jpg
Pintamaalauksen ajattelin vielä tehdä. Ehkä sekin ihan vaan pensselillä oikean väriseksi, niin selviäisi vähemmällä suojailulla muu auto. Ruostesuoja-aineet ostin myös, Dinitrol ML:n aion ruiskia helmakoteloiden sisäpuolelle ja todennäköisesti ulkopuolellekkin.

Lokasuojaa en ole vielä hionut enkä maalannut. Se vaatii vähän enemmän käsittelyä, jotta kelpaa paikalleen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Hyvästä 124:sta tulee erinomainen :clap: :thumbup:
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

MercMan kirjoitti:Hyvästä 124:sta tulee erinomainen :clap: :thumbup:
Noh, kiitoksia. Toivotaan näin...

Homma jatkui lokasuojan osalta. Ruosteet yritetty poistaa mekaanisesti ja fosforihappoa apuna käyttäen. Hitsisaumaa hioin tasaisemmaksi, en alkanut viimeistelemään sitäkään sen enempää, koska sauma jää muovilistan alle piiloon. Hiotut kohdat on avattu myös takapuolelta ruosteettomiksi.
lokasuoja_5.jpg
Sitten maalasin jälleen tuolla Tikkurilan pohjamaalilla. Onneksi suurin osa maalatuista kohdista jää piiloon, vaikuttaa nimittäin ikävältä hiottavalta tuo epoksi. Ja maalia on paksusti. :problem:
lokasuoja_6.jpg
Mutta pitäisi olla laadukasta maalia. Samalla litkulla maalataan siltoja ja laivoja... Haisee aika jämäkälle, hengityssuojain on ihan pakollinen ellei halua päätään sekaisin. Työskentelyaikaa on todella runsaasti, olikohan peräti 4 tuntia. Aika näyttää, miten toimii. Onpahan tuota varmaan joku muukin autoonsa laittanut :?:

Helmakoteloihin suihkuttelin kotelosuojaa. Dinitrol ML:ää laitoin kaikista kumitulpista pohjan puolelta ja mistä vaan sattui helman sisään kolo olemaan. Ruuvasin tankin luukun irti malliksi, jotta saan oikean väristä maalia viimeistelyyn. Kyllä tää tästä... :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja vk00 »

Se olikin sun tämä, tossa tehtaan parkissa ohi ajaessa aina katellut ja siitä se iski itsellekki w124 kuumeen :D ..ostitko puskurin ritilän käytettynä vai löytyykö uutena jostain? Itsellä puuttuu kanssa, sattuukos tuo pois vaihtamasi radio olla myynnissä? Tullut katseltua sivusilmällä asiaan kuuluvampaa radiota tuon cd soittimen tilalle..
Merseedespents
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja S202 »

JanneW124 kirjoitti: Sitten maalasin jälleen tuolla Tikkurilan pohjamaalilla. Onneksi suurin osa maalatuista kohdista jää piiloon, vaikuttaa nimittäin ikävältä hiottavalta tuo epoksi. Ja maalia on paksusti. :problem:

Mutta pitäisi olla laadukasta maalia. Samalla litkulla maalataan siltoja ja laivoja... Haisee aika jämäkälle, hengityssuojain on ihan pakollinen ellei halua päätään sekaisin. Työskentelyaikaa on todella runsaasti, olikohan peräti 4 tuntia. Aika näyttää, miten toimii. Onpahan tuota varmaan joku muukin autoonsa laittanut :?:
Mä oon maalannut tuolla ja teknoksen vastaavalla inerta primer 5 aika paljon kaikkea ja parasta pohjamaalia tuo epoksi on. Tarttuu kuin tauti ja hyvä pohja pintamaalille, sekä tuon päälle saa kitata. Ruiskulla tuo kannattais maalata niin säästyy hiomiselta, se tosiaan on ikävää hiottavaa. Epoksi myös täyttää hyvin pieniä koloja. Jos maalaat ruiskulla niin varmaan yllätyt kuinka helppoa se on maalata eikä valu. Muista käyttää epoksimaalin omaa ohenninta, jotkut muut ohentimet tekee maalista sellaista pilaantuneen maidon tapaista lökkeröä. Monesti houkuttais käyttää spraymaaleja helppokäyttöisyyden vuoksi mutta ihan täyttä kuraa ne on tuohon verrattuna.

Tuo dinitrolin ml on hyvä tuote, mutta se jää sellaiseksi tahmaiseksi joten tuohon helman ulkopintaan kannattais suihkauttaa joku kuivemman pinnan tekevä kotelosuoja.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

vk00 kirjoitti:Se olikin sun tämä, tossa tehtaan parkissa ohi ajaessa aina katellut ja siitä se iski itsellekki w124 kuumeen :D ..ostitko puskurin ritilän käytettynä vai löytyykö uutena jostain? Itsellä puuttuu kanssa, sattuukos tuo pois vaihtamasi radio olla myynnissä? Tullut katseltua sivusilmällä asiaan kuuluvampaa radiota tuon cd soittimen tilalle..
Jeps, nyt on harmaa 200dee taas saman tehtaan parkissa, kun tämä on telakalla :)
Puskurin listan ostin tuolta https://www.topautoosat.fi/trucktec-aut ... 85880.html" onclick="window.open(this.href);return false; Pitää maalata oikean väriseksi, enkä ole sitä vielä tehnyt. Enkä edes sovittanut paikalleen vielä.
Ei ole mankka myynnissä valitettavasti...
S202 kirjoitti:Ruiskulla tuo kannattais maalata niin säästyy hiomiselta, se tosiaan on ikävää hiottavaa. Epoksi myös täyttää hyvin pieniä koloja. Jos maalaat ruiskulla niin varmaan yllätyt kuinka helppoa se on maalata eikä valu. Muista käyttää epoksimaalin omaa ohenninta, jotkut muut ohentimet tekee maalista sellaista pilaantuneen maidon tapaista lökkeröä. Monesti houkuttais käyttää spraymaaleja helppokäyttöisyyden vuoksi mutta ihan täyttä kuraa ne on tuohon verrattuna.
Joo vetelin ohentamattomana pensselillä, kun suurin osa maalattavista kohteista jää piiloon. Hyvin täyttää pienet kolot ja reiät tosiaan :) Täytyy ostaa seuraavaan kertaan tota ohenninta myös niin saa ruiskittua. Ohentamattomana ei tule kyllä Bilteman ruiskusta läpi :lol: Joku aika sitten harjoittelin auton maalaamista ja pohjat jäi valitettavasti spray-tuotteisiin. En aio enää niitä käyttää, ei ole tosiaan vaivan arvoista. Hyviä vinkkejä, otetaan opiksi :thumbup:
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja vk00 »

Aijaa, siihenkö kuuluu tuon näkönen luukku..yksi oli tarjolla mutta ajattelin että siihen menis sen puskurin ritilän mukainen luukku.
Niin ja sopii kyllä nuo monoblockit w124 ku nenä päähän. Itselläkin on 18" 8/9" ,entiedä jaksaisko vielä ennen kesää hinkutella huullokset kiiltäväksi..kummasti piristää ulkonäköä
Merseedespents
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

vk00 kirjoitti:Aijaa, siihenkö kuuluu tuon näkönen luukku..yksi oli tarjolla mutta ajattelin että siihen menis sen puskurin ritilän mukainen luukku.
Niin ja sopii kyllä nuo monoblockit w124 ku nenä päähän. Itselläkin on 18" 8/9" ,entiedä jaksaisko vielä ennen kesää hinkutella huullokset kiiltäväksi..kummasti piristää ulkonäköä
Mun mielestä toi kuuluu ilmastoituun autoon, missä ritilämallinen puskuri. Mutta nyt ei oo kyllä varma tieto... Alkuperäinen meni tuhannen p***n päreiks viime talvena ni ei ollu verrokkia. Tuossa toinen vaihtoehto https://www.topautoosat.fi/blic-7473898.html" onclick="window.open(this.href);return false;
S202 kirjoitti:Tuo dinitrolin ml on hyvä tuote, mutta se jää sellaiseksi tahmaiseksi joten tuohon helman ulkopintaan kannattais suihkauttaa joku kuivemman pinnan tekevä kotelosuoja.
Dinitrol ML + Dinitrol CAR/4941 oli aikeissa laittaa ulkopinnoille. Meneekö reisille?
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja S202 »

JanneW124 kirjoitti:Dinitrol ML + Dinitrol CAR/4941 oli aikeissa laittaa ulkopinnoille. Meneekö reisille?
No mä en ehkä helmoihin laittaisi tuota, pohjaan kylläkin. Kun tuohonhan tarttuu ajan kanssa aika kerros kaikkea pölyä. Välttämättä sinne helmamuovin väliin tarttisi mitään, paljon tärkeämpi on pitää se väli puhtaana hiekasta ym. Aina silloin tällöin pesun yhteydessä viruttaa reilusti vettä niin kura valuu pois niin ei jää kosteus muhimaan, tärkeä juttu myös ihan uusienkin mersujen kanssa. Nimimerkillä w212 mallin helmaa hiekkapuhaltaneena ja maalanneena, onneksi ei kovin paksusti ollut ruostunut.

Kannattaa ohentaa sitä epoksia pensselillä maalatessakin. Ruiskulla maalatessa sen saa ohentaa tosi ohueksi, niin tulee tasainen pinta. Mä oon ohentanut epoksin ja pintamaalit siten että kun sekoitustikun nostaa maalista niin maali tippuu heti pisaroina eikä valu norona yhtään.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Jeps, alustaanhan tuo olikin tarkoitettu. Täytyy etsiä käypäsempi aine...

Maalit olis ostettu, lokasuoja hiottu ja kitattu. Maalausta en sen osalta vielä kerennyt aloittaa. Helmat sen sijaan maalasin pintavärillä korin väriin. Melkein kaikki kohdat jää piiloon muovien alle, mutta muutama korjattu kohta jää näkyviin. Ne olis nyt maalattu, joskaan ihan näyttelykelpoiseksi en niitä jaksanut näpertää...
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Hojo hojo

Homma etenee. Lokasuoja sai värin pintaan. Hiontamaalaus hieman epäonnistui kun sain aikaiseksi valumia. Maali olikin yllättävän väritöntä joten vahingossa ruiskutin sitä liikaa. Lisäksi jostain pölähti roskia maalatulle pinnalle, joten hiontahommaa oli aika paljon fillerin levityksen jälkeen. P600-P800 papereilla sain pinnan kuitenkin tasaiseksi.
lokasuoja_7.jpg
Sitten ruiskutin värin ja lakan pintaan. Onnistui yllättävän hyvin. Väri on tasainen eikä lakkakaan tullut appelsiinina pintaan. Ainoa ongelma on roskat, joita lopulliseen pintaankin ilmestyi. Varmaankin ilmasta tai lattialta pöllyää paskaa ruiskuttaessa... Pohjatyötkään ei ihan kympin arvosanaa saa, Aavistuksen olisi voinut huolellisemmin työstää etenkin tuota sivuvilkun ympärystä. Siihen jäi vielä pienet valumajäljet hiontamaalista... :cry:
lokasuoja_8.jpg
Paikalleen tuo kuitenkin kelpaa, normaalissa käytössä pikku virheitä tuskin huomaa. Maalasin samalla lyhdynaluspellit kun olivat melko kiveniskemillä. Samoin hinauskoukun suojaluukku etupuskuriin sai värin. Sen muovi ei vaan näytä kestävän maalia kun kuplii. Pohjamaalin piti soveltua myös muoville, mutta jokin meni pieleen tässäkin...
Hilppeet.jpg
Helmapeltien ulkopintaan löysin sopivan aineen. Tectyl ML tekee vahamaisen kovemman kalvon. Varmasti sopivampaa kuin Dinitrol ML tähän paikkaan. sekin on ruiskuteltu kohteeseen
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
metalman779
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 20.09.2017 17:08
Paikkakunta: raahe

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja metalman779 »

Hyvännäköistä jälkeähän täälläkin tulee! Oletko tuohon epoksin päälle pintamaalia ajatellut laittaa? Itse vedin epoksin päälle vielä temadurin, raptorin 2k pinnoitteen ja sen päälle vielä korkea kiiltoista temaduria ..
Ehkä vähän overkill mutta jospa se kestäisi pitkään kun noitten muovien alle ei kovin kevyin perustein viihti kurkkia kun suurin osa kiinnikeistä kuitenkin hajoaa :P

Kotelosuojana itsekkin ruiskuttelin tuota dinitrollia mutta melko lirua se tosiaan on hyvin kyllä tunkeutuu mutta ei välttämättä kovin kestävää suojaa muodosta?
Tilasin tuota crc:en sp 400:sta se muodostaa jo kunnon kalvon jos tuota vielä lisäksi ruutaisi saa vaan olla tarkkana ettei tuki vedenpoisto reikiä tuolla..

Itselläkin kun tuolla tallissa maalaa niin nuo roskat aina riesana vaikka kuinka siivoisi ja lisäksi suojaisi paikkoja rakennus muovilla tms..
Eli jos hyvän pinnan haluaa niin vesihionta ja myllytys tahtoopi olla ainoa vaihtoehto :roll:
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Joo on paikattuihin kohtiin maalattu pintaväri päälle. Ja sen päälle Tectyl ML kotelosuoja. Uskoisin että kestää niin kauan kuin autokin... :think:
Dinitrol on tosiaan lirumpi, mutta öljymäinen. Ei pitäisi kuivaa ja tunkeutuu pieniinkin koloihin. Sitä laitoin myös alustamassan alle ja tukivarsien ja takakelkan sisään alustaremontin yhteydessä.

Tänään kävin katsomassa lokasuojaa kun oli kuivanut nyt lauantaista asti. Roskat harmittaa koska pinnasta tuli muutoin tosi hyvä, ihan kiiltävä. Ei yhtään appelsiinia. En varmaankaan ala kuitenkaan myllyttämään tai hiomaan, niitä roskia ei muista eikä huomaa enää kun auton saa ajoon sitten joskus.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Auto on taas kasassa. Lokasuojan vahasin ja kohdistin takaisin paikoilleen. Samoin lyhdynaluspellit. Ujutin helmamuovit takaisin kohdilleen ja ruuvasin kiinni. Takalokasuojan muovilistan alakiinnikkeelle piti porata reikä, koska tämä kohta piti paikata samalla kun paikkailtiin helmoja. Melko hyvin osui kohdalleen. Kylkimuoveihin ja helmoihin piti uusia muutamat kiinnikkeet, löytyi KL varaosista hyllystä kaikki. Vaihdoin myös nostokohtien tunkinpaikan muovinappulat uusiin.
mb_6.jpg
mb_7.jpg
Roskista huolimatta olen ihan tyytyväinen lopputulokseen. Sävyeroa ei juurikaan ole ja hyvin istuu lokari paikalleen. Toivottavasti myös kestää ruostumatta uudelleen. Omat onnistumiset tällä saralla ovat toistaiseksi erittäin huonot :oops: Etuvilkku otti myös osumaa kun tiputin sen lattialle. Lasi lähti irti umpiosta joten täytyy hommata uusi. Kiinnikkeet olikin jo valmiiksi rikki joten olisi pitänyt uusia joka tapauksessa.
mb_8.jpg
Ja tuossa on nyt alla syksyllä puhalletut ja maalatut 8-reikävanteet 7x15 et 37 sekä ihan uudet talvirenkaat Kormoran Stud koossa 195/65r15. Keskilätkät maalasin toiselta puolelta yksiväriseksi ja toiselle puolelle maalasin tähdet auton väriin. En tiedä kunpi onpi parenpi... :?:

Puskurin vetolenkin peitelevy on ihan oikea. On vaan muutoin vähän repaleina itse puskuri
puskuri.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja vk00 »

Hyvin kyllä osunu väri :thumbup: .Jaa se oli tuo luukku oikea, en vielä ole tilannut ite.Näyttää tuolla sivuston kuvassa jotenkin ihmeelliselle mutta ihan normaalistihan se sinne istuu.
Noita ritiläpuskureita oli ainakin joku aika sitten täällä foorumilla muutamilla kympeillä ja facebookin ryhmässä olikohan 50-80 vasta uusi paketissa, kannattaa napata kyllä jos tulee edullisesti vastaan ja ajatus joskus vaihtaa ehjä.Käsittääkseni ritiläpuskureita ei hirveesti yleensä liiku ainakaan halvalla. Voihan se olla tietysti että nuo sun halkeemat saa vielä korjattua jotenkin. Itsellä oli niin repaleinen että oli pakko uusia.
Merseedespents
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Joo mulla on nyt joku käsittämätön pulla käyny ton maalin sävyn kanssa :D

Jossain vaiheessa ajattelin tässä lokasuoja/helmaremontin yhteydessä korjata ton puskurin, mutta se nyt jäi. Täytyy pitää silmät auki jos ehjä puskuri osuis kohdalle. Takapuskimessakin on halkeama ja siihen on vielä upotettu parkkitutkat :lol: Kyllä. Bochin parkkitutkat, hattuhyllyllä on näyttö joka kertoo kuinka kaukana este on. Sen keskusyksikkö lähti irti ensimmäisenä, koska en siedä piipittäviä härveleitä autossa :)

Ps. Miten saan topicin kuvat näkymään kaikille? Nyt näkyy vain kirjautuneille.
Ps ps. Päivittelin joitakin kuvia parempilaatuiseksi aiemmilla sivuilla
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja Nozki »

No juu, hyvähän siitä tuli. :thumbup:

Suoraan foorumille liitetyt kuvat kai aina näkyvät vain kirjautuneille. Ulkoiselta palvelimelta tänne linkitetyt kuvat näkyvät kaikille (ite käytän kuvat.fi -palvelua). Edellyttää tietysti, että ovat siellä palvelimella julkisena niin, että näkyvät kaikille.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Ja sitten viimein päästiin itse asiaan, kun lokakuussa aloitettu naputuksen vaimentaminen tuli viimein ajankohtaiseksi. Helmoja paikkaamalla ääni ei hiljentynyt, joten siirryin konehuoneen puolelle. Tilasin INA:n venttiilinnostajat ja vaihdoin ne paikoilleen. Ei varmaan mikään uusi asia monellekkaan, mutta itse en ole koskaan tällaista tehnyt. Alfamerin korjausopas oli apuna ja siinä onkin hyvät ohjeet ja oikeat momentit kiristyksiin. Tässä oma kertomus aiheesta:

Ihan aluksi irroitin tuulettimen ja tuulitunnelin, jotta konetta olisi helpompi pyöritellä kampiakselilta. Uusi hihna ja kiristimen vaimennin vaihtuu myös samalla. Homma alkoi ahtoputken ja venttiilikopan yli menevän kaasuvivun irroituksella. Sitten venttiilikopan pultit auki ja koppa pois. Vaihde vapaalle, ja kampiakselin pultista pyörittelin jakomerkit kohdalleen.
OT.jpg
Nokan_merkit.jpg
Irroitin ketjunkiristäjän ja aloin irroittaa nokkapyörää akselista, mutta pyöräytin koko akselia vahingossa pari astetta. Laitoin kiristäjän takaisin ja pyörittelin jaon uudestaan kohdilleen. Kiristin pois ja nyt onnistui nokkarattaan irroitus. Oli muuten 12-kantainen 13mm pultinkanta. Onneksi löytyi sellainen hylsy. Ketjun sidoin nippusiteillä rattaaseen ja rattaan kanteen. Sitten löysäsin nokkakselin laakeripukit järjestyksessä 1,2,3,6 ja viimeisenä 4 ja 5. Tasaisesti löysäämällä onnistuu hyvin. Laakeripukit pois ja koko nokka pois. Vanhoista nostajista kaksi painui käsin ja olivat näin ollen erituntuiset muihin nähden. Irrallaankin painuivat sormivoimin . Pytyistä 2 ja 5 löytyivät nämä (nuolet merkkinä).
nostajat_vanhat.jpg
Laakeripukki 6:den voitelukanavassa oli roska, jonka sain pinseteillä pois. Ei tarttunut magneettiin, mutta enempää en kerennyt tutkia, kun roska lipsahti atuloista lattialle. Parissa nokan laakerissa oli pieni kiillottuma, mutta muuten osat näyttivät melko hyviltä.
Uusissa nostajissa öljynsyöttöreikä oli eri kohdassa kuin vanhoissa, mutta öljyura samalla kohdalla. Laitoin uudet nostajat paikoilleen, kiristin nokan päinvastaisessa järjestyksessä ja kiinnitin nokkarattaan.
roska_voitelureiässä.jpg
laakeripukin_jälki.jpg
vanha_uusi.jpg
Ihan ei osunut nokka YK-kohtaan takaisin vaan jouduin kääntämään sitä noin puoli milliä, jotta ratas osui sokkaansa akselilla. Kiristin ketjunkiristimen, irroitin nippusiteet rattaasta ja tarkastin jaon. Nokan merkit täsmäsivät kun kampiakseli oli OT merkissä, joten voi jopa olla etten sotkenut jakoa, vaikka nokan ratasta kiristäessäkin se meinasi vähän lipsua :oops: :think:
Noh, huomenna nähdään, miten onnistui. Jäi sen verran kesken että hihna ja kiristimen iskari pitää vaihtaa ja tuuletin laittaa takaisin. Jos naputus häviää, vien auton leimalle ja otan taas käyttöön. Wish me luck
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Vastaa Viestiin