OM605 kiertokangen sivuttaisvälys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Juuttijunior
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Su 20.09.2015 22:03

OM605 kiertokangen sivuttaisvälys

Viesti Kirjoittaja Juuttijunior »

Kuinka paljon sivuttaisvälystä kiertokangilla saisi olla?

En ole tähän asiaan juurikaan perehtynyt, mutta sen verran tiedän että pitkittäistä kiertokangen liikettä ei saa olla käsin tunnusteltaessa. Sivuttaisvälyksellä tarkoitan siis kampiakselin suuntaista välystä, kiertokanget liikkuvat kampiakselin kaulojen päällä aksiaalisesti.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM605 kiertokangen sivuttaisvälys

Viesti Kirjoittaja atlas »

Oikea oppisestihan pitäisi vielä tarkistaa suoruus ja kierous....nehän on oikaistavissa.
Kuitenkaan kaulat ei ota kampuraan ikinä eli uudet laakerit pitää sen sivuttaisliikkeen kurissa.
Kokeile lukea googlen kautta mitä yleensä muissa moottoreissa ne on ollut.
Yleensä uusilla osilla tulee kyllä automaattisesti kunhan lyöt pukkia niin että kangen reuna on just kohdallaan ettei tule pykälääjoka sitten jossakin vaiheessa syö kampuran reunaan mutta ei välttämättä...toi pukin lyöminen kohdalleen on tehtävä aina koneissa joissa ei ole erillisiä ohjureita.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2777
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: OM605 kiertokangen sivuttaisvälys

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mersun koneen kiertokanget on yläohjatut. Sivuliike rajoitetaan veivin yläpäästä, ei alapäästä. Pieni sivuttaisliike on ihan normaalia, jopa suotavaa.
Avatar
Juuttijunior
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Su 20.09.2015 22:03

Re: OM605 kiertokangen sivuttaisvälys

Viesti Kirjoittaja Juuttijunior »

JP74 kirjoitti:Mersun koneen kiertokanget on yläohjatut. Sivuliike rajoitetaan veivin yläpäästä, ei alapäästä. Pieni sivuttaisliike on ihan normaalia, jopa suotavaa.
Tämäpä oli hyvä tieto. Mikä on tässä tapauksessa "pieni sivuttaisliike", en ole ainakaan vielä löytänyt mitään mitta-arvoja aiheeseen liittyen.
Avatar
Juuttijunior
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Su 20.09.2015 22:03

Re: OM605 kiertokangen sivuttaisvälys

Viesti Kirjoittaja Juuttijunior »

Ja sitten silmiini pisti alakertaa katsellessani kampiakselin kiertokankien kaulojen vierustojen osittainen sinerrys, eli onko käynyt kuumana? Toisaalta sinerrystä ei ole ollenkaan kauloissa eli liukupinnoissa, vaan kaulan vieressä valussa/taotussa pinnassa.

Onkohan kampiakseli siis käytetty jo hiomolla, eikö kaulatkin ota tällaisessa tapauksessa "väriä pintaan"?

Onko kyseisissä kampiakseleissa jo tehtaalta sinerrystä liittyen johonkin materiaalitekniseen käsittelyyn?
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: OM605 kiertokangen sivuttaisvälys

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Juuttijunior kirjoitti:Ja sitten silmiini pisti alakertaa katsellessani kampiakselin kiertokankien kaulojen vierustojen osittainen sinerrys, eli onko käynyt kuumana? Toisaalta sinerrystä ei ole ollenkaan kauloissa eli liukupinnoissa, vaan kaulan vieressä valussa/taotussa pinnassa.

Onkohan kampiakseli siis käytetty jo hiomolla, eikö kaulatkin ota tällaisessa tapauksessa "väriä pintaan"?

Onko kyseisissä kampiakseleissa jo tehtaalta sinerrystä liittyen johonkin materiaalitekniseen käsittelyyn?
Välys on moottorikohtainen mutta esim Ford 2.0 Duratec HE- moottorissa (Mondeo etc) sivuttaisvälys on muistaakseni luokkaa 0,4mm max. Helposti mitattavissa esim. luiskamitalla.

JOS vaurioita ei ole syntynyt kiertokankeen tai kampiakseliin, on liiallinen välys epätodennäköinen.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2307
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: OM605 kiertokangen sivuttaisvälys

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Juuttijunior kirjoitti:Ja sitten silmiini pisti alakertaa katsellessani kampiakselin kiertokankien kaulojen vierustojen osittainen sinerrys, eli onko käynyt kuumana? Toisaalta sinerrystä ei ole ollenkaan kauloissa eli liukupinnoissa, vaan kaulan vieressä valussa/taotussa pinnassa.

Onkohan kampiakseli siis käytetty jo hiomolla, eikö kaulatkin ota tällaisessa tapauksessa "väriä pintaan"?

Onko kyseisissä kampiakseleissa jo tehtaalta sinerrystä liittyen johonkin materiaalitekniseen käsittelyyn?
Mitä niissä kiertokangen laakeriliuskoissa luki? Alikokohan on merkitty niihin.

Samoin voi mitata itse laakerikaulaan halkaisijan josta näkee suoraan onko hiottu.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM605 kiertokangen sivuttaisvälys

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kampurassa olevat sinistymät on tehtaalla tehty karkaisusta...jos liukupinnassa on sinistymää on se kaula leikannut ja kuumunut.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Juuttijunior
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Su 20.09.2015 22:03

Re: OM605 kiertokangen sivuttaisvälys

Viesti Kirjoittaja Juuttijunior »

E200kompressor kirjoitti:
Juuttijunior kirjoitti:Ja sitten silmiini pisti alakertaa katsellessani kampiakselin kiertokankien kaulojen vierustojen osittainen sinerrys, eli onko käynyt kuumana? Toisaalta sinerrystä ei ole ollenkaan kauloissa eli liukupinnoissa, vaan kaulan vieressä valussa/taotussa pinnassa.

Onkohan kampiakseli siis käytetty jo hiomolla, eikö kaulatkin ota tällaisessa tapauksessa "väriä pintaan"?

Onko kyseisissä kampiakseleissa jo tehtaalta sinerrystä liittyen johonkin materiaalitekniseen käsittelyyn?
Mitä niissä kiertokangen laakeriliuskoissa luki? Alikokohan on merkitty niihin.

Samoin voi mitata itse laakerikaulaan halkaisijan josta näkee suoraan onko hiottu.
Kiertokanget on koneessa vielä paikallaan eli en ole laakereita tutkinut. Katson merkinnät kun pääsen tallilla käymään! Tuntui käsin koittaen melko suurelta se sivuttaisliike, helposti millien luokkaa. Muistaakseni kiertokangen alapäässä oli muutenkin reilusti varaa liikkua, ja käyttäjä JP74 mainitsi kankien välyksen olevan peräisin yläsilmästä tässä tapauksessa. Eli toisin sanoen alapäässä on reilusti matkaa kaulan sivuun, joten mittauskin on täten melko suuntaa antava liuskamitalla tehtynä.

Kaulat mittailen samaan syssyyn, kiitos vinkeistä!
Avatar
Juuttijunior
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Su 20.09.2015 22:03

Re: OM605 kiertokangen sivuttaisvälys

Viesti Kirjoittaja Juuttijunior »

atlas kirjoitti:Kampurassa olevat sinistymät on tehtaalla tehty karkaisusta...jos liukupinnassa on sinistymää on se kaula leikannut ja kuumunut.
Tämä oli mukava tieto kuulla, kiitos!
Mietinkin, että sinertymille on kaksi vaihtoehtoa: joko jäljet on materiaaliteknisistä syistä tai sitten jostain aikaisemmasta konerikosta...
Avatar
Juuttijunior
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Su 20.09.2015 22:03

Re: OM605 kiertokangen sivuttaisvälys

Viesti Kirjoittaja Juuttijunior »

Onko mitta-arvojen etsimiseen mitään hyvää vinkkiä, koitin tämän foorumin kautta etsiskellä ja pääsinkin käsiksi useisiin PDF-tiedostoihin, joissa raja-arvoja annetaan. Näistä tiedostoista en kuitenkaan löytänyt edes mainintaa sivuttaisliikkeestä.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2777
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: OM605 kiertokangen sivuttaisvälys

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Ei ole käsitystä mikä tuolla kuuluisi olla se "oikea" välys. Ralliauton moottoriin teetätin kanget PO-metallilla ja silloin asiaa mietittiin. Koska kangissa ei ole öljykanavaa, eikä öljyruiskuja, pieni sivuliike parantaa öljysumun kulkeutumista männäntapille. Vakioon verrattuna näkyi uudet veivit olevan ylhäältä 0,2mm kapeammat. Ei tuo sivuliike ole koskaan ollut mersun koneessa ongelma, pystyväljä on ollut monesti, silloin veivinlaakerit on sököt, kuten herkästi akselikin.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: OM605 kiertokangen sivuttaisvälys

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

En tiedä toleranssia tuolle moottorille mutta vanhemmissa mersun dieseleissä on kangen alasilmän sivuttaisvälys 0,5mm luokkaa. Jos se paljon enemmän on, on jossain vikaa.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Vastaa Viestiin