212 koppanen E 350 CDI farkku kuume iski

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
tulimäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 25.02.2010 22:10
Paikkakunta: Häme

Re: 212 koppanen E 350 CDI farkku kuume iski

Viesti Kirjoittaja tulimäki »

Essonbaarijuttuna kuulin, että erään pääkaupunkiseudun ison taksifirman nelimatikkeihin vaihdetaan tuo laakeri ennakovasti 80 tkm välein. Muuten tulee isoa remppaa 120...150 tkm kohdalla. Varmaan siviilikäytössä, kun on enemmän matka-ajoa ja rauhallisempi kuski, kestää paremmin.

Suunnitteluvirhe mitoituksessa mielestäni. Itse en mersun nelivetoa uskaltaisi ostaa. Oma mielipiteeni on, että matalamaavaraisessa autossa nelivedolla ei tee mitään. Ainoa hupi on ripeämpi lähtö liikennevaloista. Mitään järkisyytä on vaikea nähdä. On isommat verot, pa-kulutus, renkaiden kanssa saa olla tarkkana jne.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: 212 koppanen E 350 CDI farkku kuume iski

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

tulimäki kirjoitti:Essonbaarijuttuna kuulin, että erään pääkaupunkiseudun ison taksifirman nelimatikkeihin vaihdetaan tuo laakeri ennakovasti 80 tkm välein. Muuten tulee isoa remppaa 120...150 tkm kohdalla. Varmaan siviilikäytössä, kun on enemmän matka-ajoa ja rauhallisempi kuski, kestää paremmin.

Suunnitteluvirhe mitoituksessa mielestäni. Itse en mersun nelivetoa uskaltaisi ostaa. Oma mielipiteeni on, että matalamaavaraisessa autossa nelivedolla ei tee mitään. Ainoa hupi on ripeämpi lähtö liikennevaloista. Mitään järkisyytä on vaikea nähdä. On isommat verot, pa-kulutus, renkaiden kanssa saa olla tarkkana jne.
Oirehtiiko tuo mitenkään, vai meneekö "kerrasta"?

Onko erilainen kuin 211:ssä (omalla 211:llä mentiin ainakin 300tkm ilman mitään laakerimurheita, 212:n mittarissa on nyt 180tkm)?

Mielipiteet ovat kuin persreikiä, jokaisella on omansa. Nelivedon tarve tai tarpeettomuus ei ole mitenkään yleismaailmallista vaan riippuu monesta asiasta, esim. asuinpaikasta. Toki kun tuo oma on myös airmatikki, niin ehkä kyseessä ei olekaan "matalamaavarainen auto". Itselläni neliveto on eniten tarpeen silloin kun pihatie jäätyy, ja silloin taas ei tarvita korkeaa maavaraa mihinkään. Toki siitä on iloa silloinkin kun pihatiellä on esim. 15-20cm uutta lunta, ja silloin tietysti korkeammasta maavarastakin on iloa. Oikeastaan ainoa paikka jossa nelivedon ja maavaran välillä on joku selkeä korrelaatio on maastoajo, ja sitä en harrasta lainkaan.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: 212 koppanen E 350 CDI farkku kuume iski

Viesti Kirjoittaja simosami »

tj86430 kirjoitti:
tulimäki kirjoitti:Essonbaarijuttuna kuulin, että erään pääkaupunkiseudun ison taksifirman nelimatikkeihin vaihdetaan tuo laakeri ennakovasti 80 tkm välein. Muuten tulee isoa remppaa 120...150 tkm kohdalla. Varmaan siviilikäytössä, kun on enemmän matka-ajoa ja rauhallisempi kuski, kestää paremmin.

Suunnitteluvirhe mitoituksessa mielestäni. Itse en mersun nelivetoa uskaltaisi ostaa. Oma mielipiteeni on, että matalamaavaraisessa autossa nelivedolla ei tee mitään. Ainoa hupi on ripeämpi lähtö liikennevaloista. Mitään järkisyytä on vaikea nähdä. On isommat verot, pa-kulutus, renkaiden kanssa saa olla tarkkana jne.
Oirehtiiko tuo mitenkään, vai meneekö "kerrasta"?

Onko erilainen kuin 211:ssä (omalla 211:llä mentiin ainakin 300tkm ilman mitään laakerimurheita, 212:n mittarissa on nyt 180tkm)?

Mielipiteet ovat kuin persreikiä, jokaisella on omansa. Nelivedon tarve tai tarpeettomuus ei ole mitenkään yleismaailmallista vaan riippuu monesta asiasta, esim. asuinpaikasta. Toki kun tuo oma on myös airmatikki, niin ehkä kyseessä ei olekaan "matalamaavarainen auto". Itselläni neliveto on eniten tarpeen silloin kun pihatie jäätyy, ja silloin taas ei tarvita korkeaa maavaraa mihinkään. Toki siitä on iloa silloinkin kun pihatiellä on esim. 15-20cm uutta lunta, ja silloin tietysti korkeammasta maavarastakin on iloa. Oikeastaan ainoa paikka jossa nelivedon ja maavaran välillä on joku selkeä korrelaatio on maastoajo, ja sitä en harrasta lainkaan.
Laakeriviasta en ole aiemmin lukenut, ennen Sakarin kommenttia. Laakeria on saattanut tulla usealta tehtaalta, joilloin niissä saattaa ola eroja.

Neliveto on kyllä kiva monessa kohtaa talvella: Kaupungissa parkkipaikka kadun varella, kun lunta on, tai on mäki jne. Ohituksessa lumisella tai jäisellä tiellä. Ja kuten mainittu, liikennevalosta on mukava lähteä...

Airmatic loistaa ainakin nelivedon lisäksi ainakin mökillä käydessä. Ei tarvitse tehdä lumitöitä, kun ajaa pihaan: Maastoasentoon vaan, niin ei raavi pohja. Vrt. aikaisempaan, kun auto piti jättää ison tien varteen.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
SakariH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 382
Liittynyt: La 18.11.2017 09:10

Re: 212 koppanen E 350 CDI farkku kuume iski

Viesti Kirjoittaja SakariH »

.
Viimeksi muokannut SakariH, Su 16.06.2019 17:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13212
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: 212 koppanen E 350 CDI farkku kuume iski

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Minulle ei oikein auennut oliko kyse mersun virallisen varaosan vaihdosta vai oliko "hevonkuusessa" keksitty joku vaihtoehtoinen korjaustapa/varaosa?
h.hartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 04.10.2007 21:17
Paikkakunta: 08

Re: 212 koppanen E 350 CDI farkku kuume iski

Viesti Kirjoittaja h.hartikainen »

Laakerivikoja on turha pelätä. Mersu ei sinne halua niitä myydä mutta perus laakerikaupasta sinne osia saa. Timkenin tekemät on alkuperäiset.
Ja kaikki muutkin hilut jakolootan sisälle löytyy maailmalta ja vieläpä ihan uutena. :wink:
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5246
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 212 koppanen E 350 CDI farkku kuume iski

Viesti Kirjoittaja S202 »

Joo epc ei näytä kuin jakovaihteiston kuoren. Täytyykö se irrottaa laatikon perästä vai pystyykö laakerit vaihtamaan sinne päin?
S124 300TE
S211 E500
Vastaa Viestiin