W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Juu, muistui mieleen vasta tuossa kirjoittaessa:)
Mittasin vastuksen ja näyttäisi olevan 2 ohmia se etuvastus, olisin odottanut että vähän enemmän...

Mittasin myös puolan tulojännitteen ja oli liki sama kuin akun napajännite.
Viallinen puola on tietenkin mahdollinen, mutta vaihdan nyt ensin nuo katkojankärjet (niissä oli nähtävissä hapettumaa).
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Vaihdoin katkojankärjet uusiin ja säädin kärkiväliksi 0.30-0.35.
Sitten irrotin kaikki puolan johtimet ja kytkin myös esivastuksen BATT-puolen virransyöttöön.
Ei muuta kuin akku kiinni ja kokeilemaan.... ja kas, nyt tuli ihan hyvä kipinä testitulppaan :P

Eli ollaan taas yksi askel lähempänä käynnistysyritystä... Josko se ei sittenkään "ikinunessa"?
Pitää kuitenkin vielä hiukan testailla sitä bensan kulkeutumista, että varmasti saadaan tavaraa
kaikille (tai kummallekin 3kpl nipulle) suuttimille asti. Ja ehdin jatkamaan vasta torstaina :cry:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Takaisku: ei se etummainen kannu ruiskussa pumppaa bensaa. Kyllä siellä paineistettu bensa on
takaiskuventtiilin takana kun sen avaa, mutta paine ei nouse niin ylös että 'neulaventtiili' aukeaisi,
eli ei pumppaa. Onko tietoa paljonko paine bensakierrossa (1-10bar?) ja paljonko suuttimille?

Laitoin sinne nyt tuosta etupäästä "hanhenkaulalla" Petrol System Trim'iä ja WD-40:tä muhimaan.
(Viimeksi aineet meni bensan sisäänmenosta). Josko tarvii sittenkin hakea vielä sitä tolueeni-tinneriä... :eh:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja karra »

Nyt heitän ihan lonkalta; siirtopumpun paine 1.6 bar, tai alle 2 ainakin eli se mikä menee rivipumpun läpi. Itse rivi- eli mäntäpumppu taisi tehdä 17 bar tai sinnepäin. Taitaa löytyä omasta 6.3 viestiketjusta nuo arvot...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Okei, eli n. 10x paine-ero. Se on kaiketi normaalia, että rivipumppu jää siirtopumpun paineistamaksi, siellä taisi olla lähtöpäässä
se takaiskuventtiili (siirtopumpussa), ja joku sitä tuntuu estävän myöskään paluuputkesta (ainakaan nopeasti) purkautumasta.
Paineentasaajien välillä ainakin tuntuu olevan paine sen jälkeen on kun on bensaa kierrätetty & startattu.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Nyt tämä latomersu on herätetty - sehän käy ja kukkuu ekaa kertaa 42 vuoteen! :clap:

Itse asiassa lähtisi vaikka nyttenkin ihan avaimesta vääntäen käyntiin... mikä on aika yllättävää
sinällään koska se kaiken järjen mukaan käy vain kolmella sylinterillä. Siihen nähden käy tosi hyvin :lol:

Mulla oli aiemminkin mainittu vanhanliiton mersumies kyllä laittamassa tämän käyntiin. Ei olisi omin neuvoin
onnistunut läheskään samassa ajassa. Todella positiivinen pöhinä käynnistä tuli: ottaa komeasti >3 öljynpaineet,
ottaa jopa kierroksia herkästi (videota löytyy todisteeksi - ei taida onnistua suoraan tänne liittää...)

Mutta pumpun kanssa on yhä se sama murhe - etumpi kannu ei nosta painetta. Nyt sitten seuraavaksi koitetaan tolueenilla
(tai siis Polaric tinnerillä liotusta) ja samalla uitetaan pumppu öljytilastaan - tietenkin imien liiat pois ennen käynnistyksiä.

Olisikohan tässä kohtaa päivää yhden saunakaljan ansainnut...? 8)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Liotus jatkukoon...

Otin siirtopumpusta miinusjohdon irti, ja ruiskusta meno- ja lähtöputket. Sitten ajoin sieltä bensan ulos mitä tuli.
Ruiskuttelin sinne aseöljyä alkuun, sitten laitoin kumpaankin päähän pumppua letkunpätkät pystyyn ja laitoin sinne
seosta jossa oli 2/3 Petrol system trimiä ja 1/3 normaalia tinneriä (Puuilosta oli Polaric loppu). Sitten hiukan pyöritin startilla.
Sitten vielä "uitin" öljytilan eli painoin sinne n. 5 tippakannullista moottoriöljyä, mikä täytyy tietenkin sitten myöhemmin imeä pois.

Nyt saa sitten taas muhia muutamia päiviä :eh:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Liotusta, osa 462...

Kävin sitten hakemassa "tinnereitten konjakkia" (näin sitä Polaric 462:a mainostettiin) liki 200km päästä Jyväskylän Kärkkäiseltä.
No, toki olin muutenkin sillä suunnalla käymässä... :wink:

Avasin taas meno- ja paluuputken pumpusta ja laskin sieltä Petrol Trimit veks. Laitoin alkuun vain toisen letkun
takaisin ja jatkoin valuttamalla Polaric tinneriä suoraan pumpun läpi. Sitten kiinnitin toisenkin "pystyletkun" ja
kaadoin kunnes letkut olivat täynnä tinneriä (75% tolueenia / 25% asetoonia - tjsp.) ja tulppasin ne hyvin...

Nyt täytyy antaa rauhassa muhia. Muutaman päivän päästä voisi katsoa ettei ole tinnerit kaikki päässeet haihtumaan(?)
Pitkäpiimäistä hommaa...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Testasin ruiskupumpun tilannetta eilen (ma) illalla, kun ensinnä olin "lypsänyt" ylimääräisen öljyn pumpusta veks.
Pettymykseksi Polaric-tinnerikään ei ollut saanut etummaista kannua liikkumaan / pumppaamaan :problem:

Laitoin nyt vielä 'Petrol System Trimiä' (& hiukan tinneriä) muhimaan, koska tuolla em. aineella se ensimmäinenkin lähti toimimaan.
Loppuviikolla pitää kokeilla myös löytyykö hammastangosta yhtään liikkuvuutta, tai mitä sen (pieni) kopistelu saisi aikaan?

Koska muutoin aletaan olla pian pisteessä, että pumppu pitäisi korjata (ja osaamista ei ole koko Suomen niemellä) tai sitten vaihtaa?
Jos nurkissasi pyörii tarpeeton M127.982 moottorin 2-mäntäinen ruiskupumppu niin laitapa tarjousta privaviestillä?
En ole vielä katsonut miten näitä on maailmalla tarjolla.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

No niin, lopulta pienimuotoinen läpimurto näin lankalauantain aamuna!
Kylläpä oli piristävä buusteri tuollainen vähäpätöinen saavutus :clap: :clap:

Jotta jäisi dokumentaatiota joskus tulevaisuudessa saman asian kanssa painiskeleville
niin koitetaan nyt vielä listata mitkä askeleet tuohon johtivat:

- Liotusta on siis tehty pitkään ja hartaasti (Polaric tinneri, Petrol System Trim, WD40 ja aseöljy...)
- Lähtökohta oli tänään että etummainen elementti oli jumissa "yläkuolossa" eli n. 15mm syvässä päältä mitattuna
(samalla taaempi elementti laski 15-22mm väliä kun moootoria pyöritti kampiakselin päästä)
- Myös hammastanko oli täysin jumissa, eli etupäähän ruuvattuun 4/5mm pulttiin ei saanut lainkaan liikettä (<1mm)

Näin tein:
- Avasin pumpun päältä takaosasta sen kylmäkäynnistyssolenoidin(?) - se nousee parisen senttiä muttei tule ulos: jätin sen näin...
(tämänhän pitäisi siirtää tuota hanmmastankoa myös tietyssä tilanteessa, joten epäilin josko sekin jumittaa?)
- Hain ohuen 4mm sähköruuvin(-pultin) ja laitoin sen etuelementin reikään: annoin sille hyvin kevyttä naputtelua vasaralla...
- Välillä laitoin reikään vuoroon WD40 ja aseöljyä ja pyöritin konetta: mutta yhä se sitkeästi pysyi 15mm syvällä eli ei painunut alas
(naputteluun hain sellaisen kohdan että toinen elementti oli aina 22mm syvällä josta päättellin että siellä ei ole etummaisessa "nokka" ylhäällä heti tuon elementin takanas - täysin oma teoria tämä :lol: )

- Sitten otin ison jakarin ja laitoin sen n. 5mm välykselle ja tuohon pumpun etupään tankoon kiinnitetyn pultin varteen:
- Aloin kolkutttaa jakarilla sieltä pumpun päästä kohti pultin päätä, jolloin pulttiin sai aina pienen ulospäin olevan iskun:
- Voila! ehkä 20 napauksen jälkeen hammastanko (ts. pultin pään lyönti) antoi äkkiä pehmeämmän vasteen!
- Testasin käsin ja mitä mitä: hammastanko tulee nätisi ulos noin 1cm ja palautuu jousivoimalla (sisältäpäin palautus hiukan ontuu)
- Sitten jännityksellä pyörittämään konetta:
- Mauserin lukema ei ollutkaan enää ainaiset 15mm vaan 18mm... 22mm... riippuen koneen asennosta.
- Se tarkoittaa että... etumpi elementtikin liikkuu -- Jees! :thumbup:
- Väänsin lopuksi pumpun asentoon jossa etummainen elementti oli täydet 22mm syvällä ja täytin tilan aseöljyllä/WD40llä/tinnerilllä jotta seinämät puhdistuisivat ja elementti ei ainakaan pahemmin enää jumisi.

Seuraavana täytyy laittaa kaikki taas nippuun ja kokeilla miten bensaruisku käy kuudella sylinterillä...
(Jos siis käy - enkä onnistunut tuhoamaan mitään näillä tempuilla...)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja karra »

Hienoa! Työ etenee :thumbup:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja unski »

:thumbup:

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Tänään laitoin käyntiin ekaa kertaa kaikilla kuudella pytyllä ja ai että kun on miehekäs soundi tuossa myllyssä...
Ei kuulosta kovinkaan antiikkiselta mun korvaan :)

Kyllä se omituinen piiirrekin, ettei bensan paluuputkesta tullut ~mitään poistui samalla kuin jumitkin -
aika nopeaankin lapposi sen paluuputken päässä olleen kanisterin liki täyteen... Laitoinkin sitten
paluuletkun jo tankkiin, mutta täytyy hakea vielä 12mm bensaletkua tankin ja siirtopumpun välille,
niin saa alkaa tankin kautta syöttämään polttoainetta, lopulta.

Startti "karauttaa" herkästi, mutta mulla on tähän toinen startti tiedossa, vanha menee vaihdossa.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja unski »

Hienoa ja onnittelut!

Tuollaisen rajapyykin saavuttaminen antaa kummasti virtaa jatkaa.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Kiitos! "Käyntikuntoisuus" on tosiaan aika merkittävä askel pitkällä taipaleella...

Pitikin jo heti aamutuimaan suunnata Korjakumiin hakemaan letkunpätkiä, että pääsee pian jatkamaan harjoituksia :)
Viikonloppuna pitäisi alkaa peltityöt, joita jo pariin otteeseen lykättiin.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Löytyi sopivaa (laadukasta) 12mm bensaletkua ja paria muutakin letkua pätkät samalla.
Nyt on koko bensaputkisto letkuineen uusittu ja paikoillaan. Ei sitten muuta kuin 4-5 kannullista
bensaa tankkiin, laitoin myös lyijynkorviketta ja ATF-öljyä siellä tankissa jo oli ennestään (n. 2%).

Sitten vaan starttailemaan autoa.... ja kas - ekalla startilla käymään :P
Pitkiä aikoja ei viitsinyt (tallissa) käyttää, kas kun tuulettajan / vesipumpun hihna ja laturi ovat vielä irrallaan.
Mutta tosi nöyrästi röhähti käyntiin seuraavilla kerroilla, vaikka piti useita minuutteja taukoakin välissä...
Ja oli jopa siedettävät tyhjäkäynnit! Selvästi niin ruiskupumppu kuin suuttimetkin toimii, ja sytkä on kohdillaan.

Tietenkin sitä sitten alkaa miettiä seuraavia siirtoja - kytkintä pitää alkaa kunnostamaan jotta autoa
voi ajaakin tai edes siirrellä... ja siinä kohtaa tulee sitten aika pian myös jarrut ajankohtaiseksi... noiden em. hommien lisäksi.
Ei hetkeen vielä tekeminen lopu :D
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Oltuaan noin puoli vuotta samoilla sijoillaan.... auto lähti lauantaina hitsarille ja viipyy tuossa reissussa
varmaan kuukauden päivät... Hyvä kohta siivota tallia ja kunnostella irto-osia... :wink:

Peltihommiin liittyen: löytyykö keltään kuvaa "ehjästä" W110/W111-etuhelman etupäästä, siis kun etulokari irrallaan?
Siellä oli sisälokarin ohi aika reippaasta kulkeutunut 60&70-luvulla kuraa - ja osa pellistä oli siksi "kateissa"...

PS. Onkohan nuo peltiset "sisälokarit" muuten alkuperäinen (tehtaan) varuste vai onko näitä lisätty Suomessa?
Haittaakohan myöhemmin (mahdollista) museokatsastusta jos korvaa lokarit muovisilla? (Aika kerettiläiseltähän
tuo kyllä omaankin korvaan kuulostaa... :problem: )
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
ohjus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: La 08.04.2006 01:16

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja ohjus »

Löytyy irtolokareita nyt just parikin kuvattavaksi vänkärin puolelta. Lokarit coupesta, mutta eiköhän ne periaatteeltaan samat.

Meinasitko etuhelman etupäällä eturenkaan etupuolta, siis että kuva auton kyljen puolelta? Vai sitten ihan keulan puolelta auton edestä, niin kuin tuossa alla? Vai riittääkö jo tuo alla oleva? Ittellä oli hävinnyt maatumalla vuosien saatossa juuri kuvassa oleva hiekkapellin kiinnitys enemmän Suomessa rallatusta yksilöstä.

Kuva
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Tarkoitan tavallaan sitä A-pilarin jatkoa aina sinne asti mistä lähtee sitten kylki/alahelma?
Eli mitä pitäisi löytyä lokarin takemman liepeen takaa, kun se on poissa tieltä...?

Ainakin se rauta mihin lokari kiinnittyy 2 ruuvilla alareunasta (etupyörän takana), oli likimain kadonnut...
Tämän puolen lokari itsessään on ihan priima, mahdollisesti vaihdettu kultaisella 70-luvulla:)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
ohjus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: La 08.04.2006 01:16

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja ohjus »

Jep, meinaat tuota:
Kuva

Siihen löytyy korjauspalojakin, esim.:
https://mercedes-classic-parts.com/prod ... 8/?lang=en
https://www.db-teile-koeln.de/shop/w110 ... turbleche/ ja osanrotkin näkyy sivulla. Riittääkö jo nuo sivujen kuvat?

Minulla on muoten tuommonen sedanin korjauspala juuri vänkärin puolelle. Saat sen samaan hintaan kuin tuolla weppisivulla, jos tarvetta.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

No itse asiassa... en:) Tarkoitan sitä "runkorakennetta" mikä löytyy juurikin tuon yo. lokasuojan / palan takaa?
Kuuluuko sieltä olla esim. "reikä" sinne sisempään palkkiin, vai pitäisikö sen alaosan (lokarin takana) olla täysin umpinainen rakenne?

Peltiosa (lokari) on siis kunnossa - runkorakenne ei niinkään....
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
ohjus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: La 08.04.2006 01:16

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja ohjus »

Tämähän sujuu! Meinannet sitten tätä:
Kuva

Eli olisiko helmakotelo (rocker panel) oikea termi. Sillä löytyy jo Googlestakin tavaraa: w111 rocker panel, esim. tuossa http://www.peachparts.com/shopforum/vin ... sedan.html. Ja tuossa autosi lähisukulaisesta sama rakenne hyvissä kuvissa: http://www.m-100.cc/forum/topic.asp?TOP ... hichpage=3.

Sitten vielä tuossa ittellä kotelon edessä pultattuna ikäänkuin puolikas sisälokari estämässä pyörän heittämän kuran päätymistä helmakotelon/-palkin päälle, siis pyörän takapuolella tietty. Tuossa 300SEL:in kuvissa sen pellin paikka erottuu irtolokarin kuvissa sisäpuolella. Joko nyt?
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

No nyt! Tuo ylläoleva kertoo sen, millainen se pelti (kuvassa siis ruosteinen alue punaisen ympyrän keskellä) tulisi olla, tästä oli minulla yläreuna "kateissa".

Ja sitten tuon ensimmäisen linkin takaa löytyi myös tämä kuva:
Kuva

...josta selviää se mitä sen "sisälokarin" / puolikkaan takaa pitäisi löytyä: ja sehän on tosiaankin tuollainen umpipotero!
Tieto on tärkeä, koska tällä hetkellä se potero ei ollut kokonaan ummessa, seinämä joka on keskelle autoa päin puuttuu alareunastaan...

Kiitos avusta - kyllä nämä yleensä selviää kun jaksetaan selventää mitä haetaan :thumbup:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

On näemmä mennyt 1kk viimeisimmästä päivityksestä - hyvin lyhyt "projektin status" siis paikallaan tässä kohti "kesää"...

Auto on vielä hitsarilla, hommaahan siinä varmasti piisaa, vasemman helman seutu ei ole ainoa alue mikä vaatii uutta peltiä.
Toiveissa on kuitenkin saada se vielä nyt toukouussa haettua takaisin.

Sitten seuravaana työlistalla on ainakin:
- loput moottorin apulaitteet (erit. laturin asennus)
- kytkimen kunnostus (uudesta työsylinteristä on kaupat sovittuna)
- jarruremppa...

Kyllähän se vähän harmittaa kun on näin upeat kelit eikä pääse harrasteautolla kruisailemaan 8)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Sain päivitystä hitsarilta, homma etenee! Näillä näkyvin kesäkuussa noudettavissa sieltä.

Mutta sitten kun saan auton takaisin alkaa kytkimen kunnostus; Ostin viime viikolla uuden kytkimen työsylinterin,
pääsylinteri olisi tarkoitus kunnostaa, sitten tarviisi vielä uuden kytkimen letkun (kaikki kumi on haperoa...)

Onkohan tämä kytkinletku oikea osa? Ja myykö näitä joku Suomessakin vai meneekö tilaukseen Saksasta?
https://www.autonvaraosatpro.fi/fte-8230904" onclick="window.open(this.href);return false;

En pysty nyt oikein ilman autoa tsekkaamaan miltä se orggis näyttää...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja unski »

Auttaisiko tuo?

https://www.niemoeller.de/en/w111/w111- ... erzylinder" onclick="window.open(this.href);return false;

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Joo, tämä se on. Saatavuuskin näyttäisi olevan kohtuullinen (samoin kuin hinnat, alk. 21 eur).
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Kesätauko vielä jatkuu (auton hakua hitsarilta valmistellaan, hommat ovat siellä loppusuoralla).

Tuli sentään vilkkuviiksi hommattua (nupilla ja mansetilla), se autosta oli jonnekin muualle "lainattu"...
Kun ilmat vähän viilenee, alkaa tallissakin viihtyä paremmin.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

No nyt on kesätauko viimein ohi! Sain auton lauantaina (toissa päivänä siis) haettua lopulta kotiin.
Samaan syssyyn autoon tuli uusi akku, sisälokarit eteen, yksi laturi josta saan ainakin kiinnitysraudat,
sekä yksi Walkerin takapönttö vanhan reikäisen korvaajaksi...

Peltihommat olivat melko mittavat, mutta nyt on kaikki läpiruostuneet kohdat vaihdettu uuteen peltiin.
Saumojen jälkikäsittelyä; hiomista, tinaamista, pohjamaalaamista, maalaamista, saumamassausta,
kotelosuojausta jne. riittää varmaan vielä viikoiksi eteenpäin.

Muutamat kohdat vaativat vielä jälkitöitä, ovien pohjia pitää vielä parannella (saatan pitääkin kaikki
originaalit ovet), vasemman takakaaren peltiä pitää vähän muokata, ja oikean etulokarin aion pelastaa
vaihtamalla siihen ehjän lampunkupin (tilauksessa). Jollei nyt järkevän hintaista oikeaa etulokaria tule vastaan.

Innostuin osahankintoihin muutenkin, tänään tilasin ensin autodocista jarrupalat, kampiakselin stefan ja
kytkimen letkun (kun oli -20% ja tarvi käyttöautoonkin osia). Illalla käytiin hakemassa vielä oviin sisäpuolen
kromilistat, vasen siiven kromi, pari pyyhkijää, pissapojan pullo... Jos se lista joskus lyhenisi ;-)

Autoahan ei oltu käytetty 4 kuukauteen lainkaan, laitoin lauantaina akun kiinni ja siitähän se röhähti käymään muutamalla
starttauksella (varmaan heti kun alkoi saamaan bensaa...) Kaverin mielestä savu oli harmaan sävyistä, pitää tarkkailla.
4kk reissussa pakkasnestettä oli vajunut mutta öljynpinta (onneksi) ei ollut liikahtanut minnekään... Vesipumpun seutu
on kyllä märän oloinen, pitää jatkaa letkujen ja tiivisteiden uusintaa...

Projektin priorititeetit varmaan alkusyksyyn ovat: 1) kytkin, 2) peltien jälkihoito ja 3) jarrujen remppaus.
Vapuksi ajoon? ;-)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Viime viikolla posti kiikutti (kotiin asti) Autodoc'ilta osia: kytkinletku, jarrupalat ja kampiakselin stefan joten nyt
alkoi olemaan kamat kasassa aloittaa kytkimen kunnostus.

Lähtökohtaisestihan kytkintuntuma oli "yhtä puuta". Aloitinkin sitten pääsylinterin irroituksella. Moottoritilasta tuleva
putki ei ollut lainkaan ruosteessa, ja kytkimelle meneväkin putkikin antautui WD40:lle ja pitkälle jakarille....
Kaksi kiinnityspulttia vielä auki ja pääsylkkää pääsi tutkimaan kädessä. Laitoin sen pystyyn ja hyvät litkut muhimaan
pariksi päivää ainakin. Eiköhän se vielä tuosta saada ns. henkiin.

Uuden letkun lisäksi hyllyssä odottaa uusi työsylinteri, muita hankintoja kytkimen suhteen (pl. uudet nesteet) ei vielä ole tehty.
Toivottavasti ei edes tarvitsisi... Sen verran vakoilin että tähän vielä saisi tilaamalla kytkimen osia, siis levyjä & asetelmia ym.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Vastaa Viestiin