722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
SilverS212
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Su 08.10.2017 17:33

722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja SilverS212 »

Ajatuksena että aletaan keräämään tähän topicciin tarinoita ja faktaa liittyen kyseiseen laatikkoon ja sen ominaisuuksiin ja toimivuuteen.

1-2 ja 2-3 vaihto tuntuisi olevan se akilleen kantapää.

Omasta laatikosta sen verran että tuo 1-2 ja 2-3 töksähtelee, puolilämpimänä aika yleisesti. Ensi kilometrit vaihtaa hyvin koska laatikko on jollain lämmitysmoodilla ja antaa pitemmät vaihtoajat ja turbiinilukkokin luistaa enempi. Sitten muutaman kilsan jälkeen alkaa töksähtely kun aletaan käyttämään nopeampia kytkentäaikoja yms. Normilämmöissä laatikon toiminnassa ei juuri valittamista, mutta satunnaisesti silloinkin töksähtelee.

Omaani tehty öljynvaihdot laatikkoon 200tkm ja 230tkm. 230tkm laitettiin myös uudet softat laatikkoon ja koneeseen merkkiliikkeessä. Ainoana vaikutuksena huomasin että laatikko pitää nyt kierrokset aavistuksen matalammalla.

Mitään vikakoodeja ei ole ollut matkan aikana. Adaptaatioita on starilla tehty vaihtotapahtumaan ja turbiinilukolle.

Tuntuu että nämä laatikot on kautta linjan enempi ajettuina tälläisia. Muutamaa olen kokeillut ja ongelmat/ominaisuudet samanlaisia.

Pakkaa sekoittaa vielä se että kun dpf-poltto on päällä vaihdot ovat todella hyviä. Tässäkin kohdassa laatikossa ja koneessa menee varmaan jokin erillainen ohjauskartta päälle.

Joten olisivatkohan nämä ongelmat korjattavissa ohjelmallisesti, jos sitä kautta laatikolle antaa löysiä. Mennäänkö tässä eco-ajattelussa käyttömukavuuden edellä ja pyritään samaan laatikko heti tiukaksi ja co2 alaspäin.???

Omaani teen vielä adaptaatiot uudelleen tasaisemmalla tiellä, kun nyt on vielä kerran öljyt vaihdettu ja voimaakin on otettu koneesta lisää, katsotaan mitä tapahtuu... 240tkm kohdalla allekirjoituksen autolla mennään...


Muokattu tekstiä, vaihto ongelma tarkentuu 1-2 ja 2-3 vaihdolle.
Viimeksi muokannut SilverS212, La 05.05.2018 11:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
star-man
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 13.06.2013 22:31

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja star-man »

722.9_tips.pdf opas sanoo vaihteiden käytöstä seuraavaa:

• S-mode, vehicle always starts off in 1st gear
• C-mode diesel engine, 1st gear
• C-mode gasoline engine, 2nd gear
• Offroad vehicles in high-range, 1st gear
• Offroad vehicles in low-range, 2nd gear
Avatar
Legge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Ke 09.01.2013 15:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja Legge »

Tuo 1-2 vaihto jää monesti melko huomaamattomaksi, jos ei ihan pintakaasulla lähde liikkeelle. 2-3 vaihto on omassakin heikoin esitys. Tuollainen se on ollut uudesta asti ja samaa olen todennut muissakin ajamissani autoissa. Pintakaasulla ja roisimmalla kiihdytyksellä vaihto on ok, mutta jotain siltä väliltä töksähtää enemmän kuin muut vaihdot.
Ajossa: Kia ProCeed GT 2020
Ex:
W205 C180 A Edition AMG 2018
S204 C180 CDI AMG 2013
W176 A180 BE Urban 2013
Nippu Pösöjä ja vanha Bemari
SilverS212
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Su 08.10.2017 17:33

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja SilverS212 »

star-man kirjoitti:722.9_tips.pdf opas sanoo vaihteiden käytöstä seuraavaa:

• S-mode, vehicle always starts off in 1st gear
• C-mode diesel engine, 1st gear
• C-mode gasoline engine, 2nd gear
• Offroad vehicles in high-range, 1st gear
• Offroad vehicles in low-range, 2nd gear
Saisitko linkattua sen ohjeen tänne luettavaksi, selviäisi mitä malleja ja koneita se koskee. E-modekin tuosta puuttuu mikä monessa on. Tuntuisi että diesel lähtee paremman alavääntönsä ansiosta C-modella kakkosella eikä bensa. Näin ainakin ajamissani diesel automaateissa on ollut...
star-man
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 13.06.2013 22:31

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja star-man »

Tästä linkistä pitäisi ainakin aueta ilman tunnuksia yms.

https://tuxdoc.com/download/7229tipspdf-5_pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
SilverS212
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Su 08.10.2017 17:33

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja SilverS212 »

Hyvä opas. Päivätty vain 2007. Eli koskee ensimmäisiä 7g tronic - automaatteja, NAG1 versioita, jossa hydraulilohko ja ohjauselektroniikka on yhtä puuta.

Näyttää se omassakin lähtevän ykkösellä e-modella. Aina oppii uutta ja erehdyksiä sattuu :thumbup:

Tuon ohjeen mukaan omat adaptaatiot meni pileen, kun tehtiin ne m-moodissa ja tuossa ne kielletään sekä keskityttiin 2-3 vaihtoon väärässä uskossa. Jospa tässä jotain toivoa vielä on... :roll:
tulimäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: To 25.02.2010 22:10
Paikkakunta: Häme

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja tulimäki »

Ongelmana on töksähtävä 5-4 alasvaihto kylmänä. Lämpimänä toimii moitteetta.
Oppaassa käsketään alaspäin vaiihtojen adaptointi tekemään lämpimänä, yli 60 asteisena. Onko kukaan tehnyt alasvaihtojen adaptointia kylmänä eli silloin kun ongelma päällä? Mikä on tulos?
Tässä kyseessä 7-G plus/NAG2 vaihteisto.
SilverS212
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Su 08.10.2017 17:33

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja SilverS212 »

Ei Stari anna tehdä adaptointia jos siellä on lämpötilalle minimi vaatimus ja se ei täyty.

Samaa kans ite kironnut kun ei niitä kylmänalueen arvoja voi ajamalla adaptoida vaan ohjelma laskee ne itse.

Eilen omaan tehtiin kaverin kanssa ensin turbiinilukon kolme eri adaptaatiota ja sen jälkeen vielä yksittäisiä ylöspäin vaihtoja. Eroa ei nyt yön jälkeen oikeen löytynyt, eli töksähdyksiä 1-2 & 2-3 vaihdoissa kylmänä. Lämpinä loota pelaa kuiteskin suht ok. Turbiinilukon tiukkenemisen kyllä tuntee heti kun sen adaptoi.

Ylöspäin adaptaatiossa on kierrosten ja vääntöalueen osuttava kohdalle ennen vaihtoa, niin sen saaminen kaasupolkimella sinne on sellaista hakemista ja siitä seuraa että vaihtotapahtuma adaptaation aikana hankala saada optimiksi ruutua samalla seuraamalla. Pitäisi varmaan kokeilla että meneekö adaptaatiot läpi jos vaihtelee vaihteet "hyvän tuntuisen" vaihtokohdan kohdalla.???

Kaikkien adaptaatio arvojen nollaustahan ei suositella koska tuhansien kilometrien data häviää. Ajatus senkin kokeilemisesta on herännyt, koska stari löytyy ja vaihteet voi opettaa uudelleem jos se aivan pieleen menee...
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja simosami »

Omassa loota rusahti ilkeästi, kun isolta vaihteelta vaihtoi kerralla 2-3 vaihdetta alaspäin. Korjaantui täydellisesti resetillä huollon yhteydessä.
Sen jälkeen on toiminut mainiosti.
En tunnista 2-3 välissä "nykimistä". Vaihtaa ehkä hiukan eri tavalla, mutta ei nykäise. Eikä nyi muulloinkaan.
Täyskiihdytyksessä toimii upeasti, vaihdot on nopeita. Sport asennolla vaihtaa ehkä hiukan isommilla kierroksilla

Periaatteessa sähköinen laatikko pitäisi olla säädettävissä kuntoon adaptoimalla, ajaessa. Jos vaan huollot on tehty, ja eikä ole vikakoodeja. Huollossa eivät sitä ensimmäisenä ehdoita, on kait "ikävä homma" tehdä liikenteen seassa.

Onko kellään tietoa, paljonko adaptointi maksaa?

Saako tuon 922.9 Tipsin imaistua jotenkin omalle koneelle. Ipadi ei tunnu sitä tunnistavan PDF:si. Selaimessa toimii jotenkin kökösti.
Onko kellään uudempaa versiota?

Oma on S212, 350 CDI, vm12
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
SilverS212
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Su 08.10.2017 17:33

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja SilverS212 »

https://tuxdoc.com/download/7229-mersedes-pdf_pdf

Samalta sivustolta, mutta tuommonen yleiskatsaus vm. 2010.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1590
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Onko noi adabtoinnit ihan oikeasti jotain mullistavia ihmeen tekeviä juttuja? Koskaan ole mitään vaihteistoja adabtoinut...
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

MouTine kirjoitti:Onko noi adabtoinnit ihan oikeasti jotain mullistavia ihmeen tekeviä juttuja? Koskaan ole mitään vaihteistoja adabtoinut...
Jos toimii kuten pitää niin ei tarvetta tehdä
(vanha hyvä ohje älä korjaa ehjää)
ei ole mitään mulistavia tekviä
joihinkin vaivoihin auttaa johinkin ei
samoin jos joitakin remonteja tekee
niin pitää tehdä

mutta 7v laatikon kohdall jos ne menee nollaman niin sillä saa vaihtamaan huonommin jos ei sitten niitä tee
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
SilverS212
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Su 08.10.2017 17:33

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja SilverS212 »

Tämmöstä porinaa oli jollain Amerikkalaisten sivustolla. Suosittelevat adaptaatioiden resettiä öljynvaihfon yhteydessä vaihtotapahtumille ja momentinmuuntimelle. 7g+:sta löytyy myös peruutusvaihteille adaptaation nollaus.

Ensimmäisten ajosyklien aikana vaihteisto tuntuu oudommalta, mutta asettuu sitten itsekseen.

Kylmän ja puolilämpimän vaihteiston oikut tämäkin kaveri laittaa vaihteiston ominaisuuksien syyksi.

Tässä poiminta tekstistä:

I agree 100%. Based on all the information we have to date, this will go a LONG way in possibly saving your $Thousands.

With that said, I want to add some points based on my research, and actually servicing quite a few of these transmissions now.

1)It is IMPERATIVE that when doing the service follow the updated WIS instructions to drain the torque converter. There is another 2-3 liters of fluid that comes out of there when drained. A few recent posts show that some dealers are not even following the official documents and skipping this step.

2)If you want your 7G to last long term, I would consider an even shorter interval. Every change I have done (Even one at 30K), had noticeable discoloration of the ATF. I personally had my 1st done at 35K, second at 72K. I plan on my next one at 102K. I am going to do mine every 30K. I will try and get a sample of the ATF on my next change and have oil analysis done for some important data. Think about the small cost of early changes vs. the potential for $1000's for repairs. It really is cheap insurance.

3)Based on my observations on #2 above. I recommend transmission up/down adaptations AND torque converter lockup adaptations be reset at EVERY service. These transmissions adapt to the characteristics of the fluid over time. When fresh ATF fluid is added at a service the adaptation data is no longer valid IMO. Yes, the transmission will slowly adapt over time, but I believe it is imperative to have to keep the adaptations up to date. Every single one of these I have serviced had significantly improved shift characteristics after a complete adaptation reset and learning cycle. Just a word of caution. When you reset adaptation data the shifts can be a little abrupt for the 1st few drives. This is because the clutches are engaged at default pressures for the adaptation reset. This is perfectly normal, and after a few drives the transmission will settle into it's normal behavior. Which should be buttery smooth shifting under all conditions, other than when cold. It is well know that when cold these transmissions shifts are more abrupt. This is normal behavior and is designed to get the catalyst up to temp quickly.

4)Read my 7G transmission service thread. There is a wealth of information in that thread. Even if you are not mechanically inclined enough to service the transmission yourself, the information is invaluable to being an educated car owner. This will allow you to have intelligent conversation with your indy or dealer, and make sure they or doing things correctly.
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja simosami »

MouTine kirjoitti:Onko noi adabtoinnit ihan oikeasti jotain mullistavia ihmeen tekeviä juttuja? Koskaan ole mitään vaihteistoja adabtoinut...

Kaikki ei juo maitoa... :wink:

Kyllä sillä adaptoinnilla saa todella suuriakin muutoksia sadaan aikaan.
Poistaa ärsyttävät vaihteiden soutamiset 2 vaihteen välillä, tai jonkin vaihteen turhan pitkään miettivät vaihdot. Sekä turhat nykimiset.
Esim tiiselin vääntöä saa käyttöön ihan eri tavalle, jos vaihtaa jo reilusti alle 2000 kuin yli 2000 kierroksen.
Tai "vasta tuulessa" pienelle vaihteelle, turhaan vaihdot. Loivat ylämäet samaten.
Noita oudosti vaihtavia laatikoita on tullut vastaan.

Mielelläni uskon sähköisten vaihdelaatikoiden tietokoneen "yhtä suureen" merkitykseen vaihteiston sujuvassa toiminnassa, kuin "spekulaatiot" jonkin tietyn öljymerkin vaikutuksesta.
Aina vaan enemmän tietokoneet oppii ajotavoista, ja säätää omaa toimintaa sen mukaan.

Mutta ensin huolto, ja resetti samalla. Sitten säätämään, jos on tarvetta.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

simosami kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Onko noi adabtoinnit ihan oikeasti jotain mullistavia ihmeen tekeviä juttuja? Koskaan ole mitään vaihteistoja adabtoinut...

Kaikki ei juo maitoa... :wink:

Kyllä sillä adaptoinnilla saa todella suuriakin muutoksia sadaan aikaan.
Poistaa ärsyttävät vaihteiden soutamiset 2 vaihteen välillä, tai jonkin vaihteen turhan pitkään miettivät vaihdot. Sekä turhat nykimiset.
Esim tiiselin vääntöä saa käyttöön ihan eri tavalle, jos vaihtaa jo reilusti alle 2000 kuin yli 2000 kierroksen.
Tai "vasta tuulessa" pienelle vaihteelle, turhaan vaihdot. Loivat ylämäet samaten.
Noita oudosti vaihtavia laatikoita on tullut vastaan.

Mielelläni uskon sähköisten vaihdelaatikoiden tietokoneen "yhtä suureen" merkitykseen vaihteiston sujuvassa toiminnassa, kuin "spekulaatiot" jonkin tietyn öljymerkin vaikutuksesta.
Aina vaan enemmän tietokoneet oppii ajotavoista, ja säätää omaa toimintaa sen mukaan.

Mutta ensin huolto, ja resetti samalla. Sitten säätämään, jos on tarvetta.
Resetin jälkeen on tarvetta

E: ja sitä Ei tarvitse/kannatta tehdä normalin huollon takia
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2153
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Onkos näihin kukaan tehnyt ohjelmointeja? Kun Tuikku ilmeisesti on ronkkinut noita w212 5 vaihteisia lootia ja on kaverit kehuneet niitä sen jälkeen kyllä todella hyviksi ajolleen.

Tehdäänkö tuo adatointi merkkihuollossa vaihdelaatikon öljynvaihdossa? Epäilen..
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
SilverS212
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Su 08.10.2017 17:33

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja SilverS212 »

Pieni päivitys.

Omassa askissa on vaihdot huonontuneet nyt parin viikon takaisen öljynvaihdon jälkeen.

Auto menee uudelleen vaihteistoöljyn tarkistukseen loppuviikosta. Epäilys että öljyä on ollut liian vähän jo ensimmäisen laatikkoöljyn vaihdon jälkeen joka tehty monimerkkikorjaamossa Ruotsissa. Seuraava vaihto tehtiin omistukseni aikana huuhtelukoneella joka vain kierrättää ja ottaa pois sen verran mitä siellä on, lisäten saman verran (eli ei korjannut jo mahdollisesti ennestään väärää öljytasoa oikeaksi). Tällöinkään ei tarkistettu propun kautta öljytasoa 45 asteisena ja kone käynnissä.

Viimeisin öljynvaihto tehtiin siis pari viikkoa sitten. Se meni näin:

Vein auton huoltoon. Olin ajanut autolla pitemmän matkan ja se oli varmasti lämmin ja öljyt kuumat. Auto otettiin samantien työn alle. Kaikki meni ok, siihen saakka kunnes öljynlisäys alkoi. Olin itse vieressä seuraamassa vaihtoa.

Öljyä lisättiin laatikkoon ja auto käyntiin. Kysyin tarviiko vaihteita käydä läpi, ei kuulemma. No auto käynnissä ja vielä lisäys öljyä. Adapteri pois ja öljyä tuli aika reilusti ja kun virtaus muuttui liruksi roppu kiinni. Pohjamuovit paikoilleen ja auto valmis. Aikaa meni 1h korkeintaan. 8 litraa öljyä laskutettiin.

Olen nyt katsonut WIS:stä ohjeet tuohon ja eihän tuo mennyt sinnepäinkään tuo täyttö. Esimerkiksi lämpötilan tarkkailu jäi kokonaan tekemättä jos mutu-tuntumaa ei lasketa sekä vaihteiden läpikäyminen useaan kertaan kuten WIS:n ohje käskee. Ohjeessa muistutetaan useaan kertaan ettei vaihteiston lämpötila saa ylittää 45 astetta. Etenkin pinnan säädössä tulee muuten liikaa öljyä ulos.

Mielestäni vaihteisto ei kerennyt jäähtyä tarpeeksi ja määrä on nyt väärä. Soitin toiseenkin Mersuihin erikoistuneeseen huoltamoon ja siellä sanottiin että vaihteiston on jäähdyttävä tarpeeksi ennen vaihtotyön aloittamista ja hekin suosittelevat tuomaan auton jo edellisenä päivänä huoltoon juurikin jäähdytystä varten ettei asiakkaan tarvitse tuntitolkulla sitä odotella.

Että tämmöstä, jospa tässä vielä on toivoa vaihteiston toiminnan parantumisesta oikealla öljymäärällä.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

SilverS212 kirjoitti:Pieni päivitys.

Omassa askissa on vaihdot huonontuneet nyt parin viikon takaisen öljynvaihdon jälkeen.

Auto menee uudelleen vaihteistoöljyn tarkistukseen loppuviikosta. Epäilys että öljyä on ollut liian vähän jo ensimmäisen laatikkoöljyn vaihdon jälkeen joka tehty monimerkkikorjaamossa Ruotsissa. Seuraava vaihto tehtiin omistukseni aikana huuhtelukoneella joka vain kierrättää ja ottaa pois sen verran mitä siellä on, lisäten saman verran (eli ei korjannut jo mahdollisesti ennestään väärää öljytasoa oikeaksi). Tällöinkään ei tarkistettu propun kautta öljytasoa 45 asteisena ja kone käynnissä.

Viimeisin öljynvaihto tehtiin siis pari viikkoa sitten. Se meni näin:

Vein auton huoltoon. Olin ajanut autolla pitemmän matkan ja se oli varmasti lämmin ja öljyt kuumat. Auto otettiin samantien työn alle. Kaikki meni ok, siihen saakka kunnes öljynlisäys alkoi. Olin itse vieressä seuraamassa vaihtoa.

Öljyä lisättiin laatikkoon ja auto käyntiin. Kysyin tarviiko vaihteita käydä läpi, ei kuulemma. No auto käynnissä ja vielä lisäys öljyä. Adapteri pois ja öljyä tuli aika reilusti ja kun virtaus muuttui liruksi roppu kiinni. Pohjamuovit paikoilleen ja auto valmis. Aikaa meni 1h korkeintaan. 8 litraa öljyä laskutettiin.

Olen nyt katsonut WIS:stä ohjeet tuohon ja eihän tuo mennyt sinnepäinkään tuo täyttö. Esimerkiksi lämpötilan tarkkailu jäi kokonaan tekemättä jos mutu-tuntumaa ei lasketa sekä vaihteiden läpikäyminen useaan kertaan kuten WIS:n ohje käskee. Ohjeessa muistutetaan useaan kertaan ettei vaihteiston lämpötila saa ylittää 45 astetta. Etenkin pinnan säädössä tulee muuten liikaa öljyä ulos.

Mielestäni vaihteisto ei kerennyt jäähtyä tarpeeksi ja määrä on nyt väärä. Soitin toiseenkin Mersuihin erikoistuneeseen huoltamoon ja siellä sanottiin että vaihteiston on jäähdyttävä tarpeeksi ennen vaihtotyön aloittamista ja hekin suosittelevat tuomaan auton jo edellisenä päivänä huoltoon juurikin jäähdytystä varten ettei asiakkaan tarvitse tuntitolkulla sitä odotella.

Että tämmöstä, jospa tässä vielä on toivoa vaihteiston toiminnan parantumisesta oikealla öljymäärällä.
Tuosta lämpötilasta ja sen merkityksetä kirjoittanut tännekin lähi aikoina sivutolkulla

niin ei voi muuta kuin ihmetellä että miksi niin yksinkertainen asia kuin tuo pitää väkisin tyriä
(ja miksi työ pitää teettä paikossa mitkä eivät tiedä/voi selvittää miten se tehdään)
vaikka kaikki tarvitava tieto on vapasti luettavisa ja helposti löydetävissä

no työlistävä vaikutus
useaman laatikon korjaillut
väärän täytön jäljiltä

toivotavasti tämä vielä ei ole ehtinyt tuhoutua korjaus kuntoon
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17623
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja dealer »

Että tämmöstä, jospa tässä vielä on toivoa vaihteiston toiminnan parantumisesta oikealla öljymäärällä.
Epäilenpä ettei ole, mutta toivotaan.
wiimax.fi
SilverS212
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Su 08.10.2017 17:33

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja SilverS212 »

Mikä nuista laatikoista hajoaa jos niillä ajetaan liian kauan vähillä öljyillä?? Vaihteiston elektroniikka osassako ei ole öljynpinnan valvontaa??

Vien auton tänään liikkeen pihaan ja huomenna ottavat työn alle. Näin jotta vaihteisto on varmasti on kylmä ennen tarkastusta. Sama liike teki öljymäärän tarkastuksen minun autoon myös syksyllä ja silloinkin se tehtiin suoraan ajosta. Syksyn jälkeen ajettu n. 10tkm ja vaihtamislaatu on ollut kylmänä huono, ylämäkeen hyvä, mutta alamäessä humpaa moottorijarrulla.

Surullista tässä on että kyseessä on mersun merkkiliike.. sillä autoni sinne vein, koska uskoin että siellä varmasti osaavat.
nikopetterii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
Paikkakunta: Savo

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja nikopetterii »

Mikä liike kyseessä?
SilverS212
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Su 08.10.2017 17:33

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja SilverS212 »

Katotaan ensin miten asian hoitavat, täällä Lapissa kuiteski.
SilverS212
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Su 08.10.2017 17:33

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja SilverS212 »

Auto saatu huollosta. Öljyt tarkastettu, uusi softa vaihteistoon ja adaptaatiot nollattu liikkeen mukaan.

Eka kerran kun soittivat että auto valmis, niin kysyin mitä tehty ja miten. Kerrottiin että öljyt kunnossa ja kaikki ok. Kysyin että miksi edellisellä kerralla ei tehty WIS:n ohjeen mukaan. Huoltoneuvoja väitti ettei tätä 7-lovista tarvi tarkastaa tietyssä lämpötilassa vaan koskee uudempia 9-lovisia. Kuulemma riittää että laittaa oikean määrän öljyä laatikkoon ja sillä hyvä.

Väitin vastaan ja esitin oman näkemyksen ja todisteet ettei näin ole. Vastahakoisen kuuloisesti aikoivat vielä kerran iltapäivällä määrän tarkistaa kunhan loota jäähtyy.

Sitten autoa hakemaan. Nyt sitten oli tehty määrän tarkastus ohjeiden mukaan ja tuloste oikein xentyllä että lämpötila ollut 45 astetta.

On ne hyvin koulutettuja vaikenemaan ja toki ymmärränkin etteivät voi myöntää että huolto-ohjeet on laiminlyöty jne... Sehän tarkoittaisi että kun sana lähtisi leviämään, niin jonossa olisi asiakkaita vaatimassa toimenpiteitä.

Eivät suoraan myöntäneet virhettään vaikka vähän siinä vielä tingattiin, että miksei se kerralla onnistunut jne...

Oireet kuten alamäessä humpaaminen loppui. Adaptaatioiden nollauksen jälkeen ei mitään ihmeellistä eroa ollut, ehkä hitaampi reakointi näin alkuun. Kuulemma 1000km pitää ajella ja vaihdella aina välillä käsin vaihteita.

Jotenki ei luottoa toimintaan tullut tässä merkkiliikkeessä ja aion vielä määrän tarkistaa OSAAVISSA KÄSISSÄ. Kiitos ja näkemiin...
DV6
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: To 05.04.2018 09:53

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja DV6 »

Verkossa on ohjeita vaihteiston "kotiresetin tekemiseksi", kuten esim: https://www.youtube.com/watch?v=nne22QQXxOc
Toisaalla mainittiin, että tuo menetelmä resetoi ainoastaan kaasupolkimen asentotunnistimen ja vaihdelaatikon välisen "tiedonvaihdon".

Onko parempaa tietoa? Toimiiko tuo esimerkin resetti "oikein", vaiko vain soittain?
Jos mies puhuu, eikä yksikään nainen ole kuulemassa, niin onko mies silti väärässä?
DV6
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: To 05.04.2018 09:53

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja DV6 »

Muutaman kerran on käynyt niin, että kiihdytettäessä vaihteisto ei vaihda isommalle. Tuntuu, ettei halua millään luopuoa vaihteesta, vaan pitää sitä päällä. Joskus kierroksia on ollut huolella n. 4000, ja joskus vähän vähemmän. Kestää aikansa, että vaihtaa, vaikka hellää kaasuakin...

Voiko ohjelmoinnissa olla jokin "ongelma"? Voiko olla niin, että moottorista heikkenee "veto", ja vaihdelaatikko ei tästä syystä vaihda...? Ongelmana on "vian" satunnaisuus. Joskus esiintyy, toisinaan saa taas pelissä olla kaikki mitä tehdas takaa, ja laatikko toimii ihan OK.
Jos mies puhuu, eikä yksikään nainen ole kuulemassa, niin onko mies silti väärässä?
Avatar
C 124 320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 747
Liittynyt: Pe 26.12.2003 22:21

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Valaiskaahan vähän tietämätöntä.

Siis alkupään 7G laatikoissa hydrauliikkayksikkö ja elektroniikka ovat samaa pakettia. Missä vaiheessa tuo elektroniikkayksikkö tuli erilliseksi osaksi?

Olen katsellut S203 320CDI MY2006 (WDB20932201F768802) laitetta jossa 7G laatikko (käsittääkseni alkupään 7G laatikoita). EPC antaa tuolle kuitenkin myös erillisen varaosanumeron elektroniikkalevylle A 000 270 26 00. Onko tässä sitten jo erillinen elektroniikkayksikkö?
C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320, CLK 320, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 3*OG900
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17623
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olisko VGS2 myötä ? EPCstä löytyy tieto saako erikseen. Varaosanumero sieltä löytyy joka tapauksessa. Juurikin 203 320cdi on olleet sellaisia että ostattaa puoli laatikkoa kun alkaa vikomaan...
wiimax.fi
Avatar
C 124 320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 747
Liittynyt: Pe 26.12.2003 22:21

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

dealer kirjoitti:Juurikin 203 320cdi on olleet sellaisia että ostattaa puoli laatikkoa kun alkaa vikomaan...
Tämähän se vähän pelottaa.
C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320, CLK 320, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 3*OG900
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja simosami »

C 124 320 kirjoitti:Valaiskaahan vähän tietämätöntä.

Siis alkupään 7G laatikoissa hydrauliikkayksikkö ja elektroniikka ovat samaa pakettia. Missä vaiheessa tuo elektroniikkayksikkö tuli erilliseksi osaksi?

Olen katsellut S203 320CDI MY2006 (WDB20932201F768802) laitetta jossa 7G laatikko (käsittääkseni alkupään 7G laatikoita). EPC antaa tuolle kuitenkin myös erillisen varaosanumeron elektroniikkalevylle A 000 270 26 00. Onko tässä sitten jo erillinen elektroniikkayksikkö?

Muistelen, että ainakin w209 (viimeinen vuosi) 2007oli jo erillisellä johdinlevyllä.
Miksi kyselet? Mielenkiinnosta vai omassa on vika?
Miten käytänössä eroaa, eikö levyä saa irti hydrauliikkayksiköstä, vai sitä ei vaan myydä erikseen? Korjattua sen yhtälailla varmaankin voi
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
C 124 320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 747
Liittynyt: Pe 26.12.2003 22:21

Re: 722.9, 7g-tronic - vaihteisto porinat

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

simosami kirjoitti:Miksi kyselet? Mielenkiinnosta vai omassa on vika?
On etsiskelty jotakin näppärää dieseliä emännän käyttöön. Tuollainen S203, muuten miellyttävä yksilö olisi tarjolla, mutta tuo laatikko hieman arveluttaa. Itsellä on enemmän kokemusta noiden 5 vaihteisten kanssa pelaamisesta.

Olisi mukava tietää missä kohtaa nuo muuttuvat ns. toisen sukupolven laatikoiksi, joissa on erillinen irrotettava elektroniikka levy.
C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320, CLK 320, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 3*OG900
Vastaa Viestiin