W638 DEVIL

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

No niin.

Tuli hankittua tähti taloon. Tässä on mennyt aikaa vehkeeseen tutustumisessa ja hilavitkuttimien kanssa nikkaroidessa.
WisskassAdraaa..just tossa ihmettelen.
Mutta. Itse asiaan W638 2002 ja automaatti.
Ei mikään kaunotar, mutta Hirviö !

Edessä tulee olemaan iso projekti !

Jatkan aiheesta lisää kunhan kerkiän...
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

Mika_Veee kirjoitti:No niin.

Tuli hankittua tähti taloon. Tässä on mennyt aikaa vehkeeseen tutustumisessa ja hilavitkuttimien kanssa nikkaroidessa.
WisskassAdraaa..just tossa ihmettelen.
Mutta. Itse asiaan W638 2002 ja automaatti.
Ei mikään kaunotar, mutta Hirviö !

Edessä tulee olemaan iso projekti !

Jatkan aiheesta lisää kunhan kerkiän...
Tervetuloa mielenkiintoisten nikkarointien pariin!
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Kiitoskiitos tosi paljon. Pitää tutkia jos saisi ton uusimman wis-epc-muut jutut systeemin toimimaan wanhassa läppärissä
niin saisi sähkökaavioita. Tosin en ole tutustunut tuohon can-väylän toimintaan, onko ideoita olisiko siihen aiheeseen hyvää kirjaa (miel Fin/eng) kielellä ?

Sen verran olen jo oppinut että sulakkeita löytyy kuskin persuksen alta, ratin alta sekä apukuskin jalkotilasta.
Nyt olen siis metsästämässä tietoa, tietoa ja lisää tietoa.
Tässä linkki hyvään sulake-juttuun; jos teillä on jotain muita vito-juttuja niin laittakaa tänne ihmeessä, etenkin noi sähkökaaviot kiinnostaa

http://pinoutguide.com/CarAudio/car_aud ... nout.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Niin ja herrais-johtajille katsokaa myydään osia-osasto, laitoin sinne nokian WANHAN puhelimen täydellisellä autosarjalla myyntiin.


W638:n ei näköjään haynesilta löydy kun Saksankielinen versio.

Noh mutta näillä jatketaan. Pohja varmaan pitäisi hiekka/soodapuhalluttaa nyt kun vielä on jotain mitä puhaltaa..ja valmistautua talveen.

Automankkaria olen kovasti yrittänyt asentaa, tosin en ole saanut manuskaa siihen joten yksi kerrallaan noita juttuja pitää tutkia.

Toi on vielä mysteerio että saako andrtorioitti kutosessa monta näyttöä samaan aikaan päälle, vai pitääkö yrittää ladata softa siihen.
Viimeksi muokannut Mika_Veee, Su 12.08.2018 20:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

*Nikkar nikkar*

Kuva unohtui

Jaahas ja ei onnistu vieläkään, pitää vääntää kuva 90 väärään asentoon jotta mahtuu sivulle, toivottavasti niskanne kestää.

Jep ja noi ryöstäjät on jonkun toisen käsialaa, mä en yleensä tollasia harrasta.
Sokerinpalat laitoin tilapäisesti, koska lisää kamaa tulee koko ajan.
Kaiutinliittimet (pysyvät) liitin juottamalla (muutakin kun itseäni) ja kutistesukkaa päälle, - kaiutinjohtoihin sininen sukka ja + johtoihin punainen sukka.

Kai tästä joskus jotain tulee..

Juh ja vinkiksi kaikille. Noi ISO 10487 liittimet ostin ensin biltemasta, mutta oli niin surkeen ohuet piuhat että vein takasin. Motontistä saa paksummat piuhat/liittimet samalla rahalla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Vitollinen kirjoitti:
Mika_Veee kirjoitti:No niin.

Tuli hankittua tähti taloon. Tässä on mennyt aikaa vehkeeseen tutustumisessa ja hilavitkuttimien kanssa nikkaroidessa.
WisskassAdraaa..just tossa ihmettelen.
Mutta. Itse asiaan W638 2002 ja automaatti.
Ei mikään kaunotar, mutta Hirviö !

Edessä tulee olemaan iso projekti !

Jatkan aiheesta lisää kunhan kerkiän...
Tervetuloa mielenkiintoisten nikkarointien pariin!
Se on muuten niin että olin täysin unohtanut kuinka täydellistä pakettiautoa voi olla ajaa. Vetäsin yli 500 km lenkin tossa joku päivä vain verryytellessä, eikä mikään paikka kipeänä. Tie loppui kesken. Vaikka Vitossa on niitä sähkö-onkkelmia niin kuvitelisin että kaikki on ratkaistavissa. Mutta se on se nautinto ja tunne kun pääset Viton ruorin taakse.......
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Ohoh !

Kirjoitin tuosta Nokian puhelin-setistä. 6110 + autosarja.
Nyt sain ilmoituksen tännekin. Hieno setti..

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=194344" onclick="window.open(this.href);return false;
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Löysin lisää informaatiota. Joskus oli se venäläinen sivusto mistä sai VIN-koodin purettua.
Löysin tällaisen, en tiedä; tietääkö kaikki tämän mutta löysin oman pirssini datat...

https://www.vindecoderz.com/EN/Mercedes-Benz" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

Mika_Veee kirjoitti:
Vitollinen kirjoitti:
Mika_Veee kirjoitti:No niin.

Tuli hankittua tähti taloon. Tässä on mennyt aikaa vehkeeseen tutustumisessa ja hilavitkuttimien kanssa nikkaroidessa.
WisskassAdraaa..just tossa ihmettelen.
Mutta. Itse asiaan W638 2002 ja automaatti.
Ei mikään kaunotar, mutta Hirviö !

Edessä tulee olemaan iso projekti !

Jatkan aiheesta lisää kunhan kerkiän...
Tervetuloa mielenkiintoisten nikkarointien pariin!
Se on muuten niin että olin täysin unohtanut kuinka täydellistä pakettiautoa voi olla ajaa. Vetäsin yli 500 km lenkin tossa joku päivä vain verryytellessä, eikä mikään paikka kipeänä. Tie loppui kesken. Vaikka Vitossa on niitä sähkö-onkkelmia niin kuvitelisin että kaikki on ratkaistavissa. Mutta se on se nautinto ja tunne kun pääset Viton ruorin taakse.......
Tuon voin kyllä allekirjoittaa, itse ajoin viime kesänä yli 1000 km samalla viikolla. Minä jostakin syystä olen mieltynyt näihin, jo toinen menossa. Tässä ei juurikan sähköt ole tökkineet, tosin kilometrit on vielä alle 200t.
Sullakin näyttää olevan ilmastoinnilla ja automaattivaihteistolla varustettu menopeli. Onko vielä vakkarikin?

Löysin muuten netistä (ebay) Peter Russekin englanninkielisen korjausoppaan, jossa on jonkinverran sähkökaavioitakin. Siitä kyllä puuttuu esim. automaattivaihteistot, ajattelin lähinnä öljynvaihto-ym ohjeita. Niitä tosin löytyy tältä foorumiltakin hakua käyttäen.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Jeeh, tarkoittanet tätä kirjaa ?

Toinen on A4-kokonen, toinen on A5 kokoinen (auton hanskalokerikko-malli).
On siellä sähkökaavioita, mutta ei mitään tietoa noista kalusteista. Kalusteluetteloa kaipaisin, sekä infoa että missäpäin autoa mikäkin boxi on.

Vakkari on tuloillansa :o)

Sähköissä on sellaista onkkelmaa että kun niitä tarpeeksi vääntelee niin kuoriutuvat ja aiheuttavat ongelmia. Kaverilla on Skodassa sama ongelma.

Mutta sitten vaan jossain vaiheessa pitää vähän vaihtaa/korvata/jatkaa piuhoja etuovien sähköissä, ne ovat olleet ainakin mun vehkeessä ongelmana, nyt lähes kaikki saranavälissä olevat on vaihdettu parempiin. Mm. k-lukko ei mennyt päälle (tai meni mutta aukesi heti uudestaan), koska ei saanut infoa pelkääjän puolelta tietoa että ovi on kiinni.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

Mika_Veee kirjoitti: Pohja varmaan pitäisi hiekka/soodapuhalluttaa nyt kun vielä on jotain mitä puhaltaa..ja valmistautua talveen.
Ja puhallutuksen jälkeen sinne ainakin vähintään pohjamaalia paksuun ja sitten alustamassaa päälle. ja kotelosuoja-aineita ei kannata unohtaa!
Hiekkapuhallettaessa kannattaa katsoa sellainen ammattitaitoinen kaveri, joka ei sitten puhalla niitä johtonippuja siellä pohjassa puhki!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Mika_Veee kirjoitti:
Vitonraato kirjoitti:
Mika_Veee kirjoitti: Pohja varmaan pitäisi hiekka/soodapuhalluttaa nyt kun vielä on jotain mitä puhaltaa..ja valmistautua talveen.
Ja puhallutuksen jälkeen sinne ainakin vähintään pohjamaalia paksuun ja sitten alustamassaa päälle. ja kotelosuoja-aineita ei kannata unohtaa!
Hiekkapuhallettaessa kannattaa katsoa sellainen ammattitaitoinen kaveri, joka ei sitten puhalla niitä johtonippuja siellä pohjassa puhki!
Kiitoksia hyvistä vinkeistä.

Mutta...mä ajattelin tehdä sen siten että ei tarvi tehdä moneen kertaan...

Mä käytän paljaaseen metalliin Zingaa. 3 kierrosta sudilla. Jos on pinta-puoli niin siihen ruiskukitti päälle niin tarttuu sinkkiin. Hioo sen tasaseksi ja sitten pohjamaali ja sitten maali.

Mikäli on auton pohjasta kyse niin siihen 3 kierrosta sudilla Zingaa. Sitten joku tartuntakerros; pohjamaali joka tarttuu oikeasti sinkkiin ja sitteen pintamaali vaikka sudilla. Sen jälkeen alustamassa/tuoreöljyseos. Sisäosiin kotelomassan + tuoreöljyn seos. Se PAKSU sinkkikerros saattaa joskus tarvita parin päivän hengitys-tauon ja usein kevyen hionnan ennenkun siihen päälle mikään tarttuu.

Joskus rakentelin harrasteauton rungon uudestaan ja vein rauman vierelle Ihodeen saunakiuas Helon kuumasinkitykseen.

Tosin 3 x sutilla Zingaa on kyllä vähintään yhtä hyvä, olen sen käytännössä jo oppinut. Mahtavaa tavaraa. Mulla oli edellisessä pakussa ruostepläikkiä takaluukun pintapuoli täynnä. Vetelin ne 3 x sutilla Zingalla, olivat ja ovat luultavasi edelleen siellä 8 vuoden jälkeen.

Tavallinen ruiskulla maalattu väri ei suoraan pysy sinkin päällä, mutta olen löytänyt pari erittäin hyvää pohjaa...itseasiassa kolme.
1) Priomat-pohjamaali sinkin päälle
2) Hiontakitti sinkin päälle
3) Harrastekulkimessani ovat puskurit, vanteet, lämmönvaihtimet jne jne käsitelty sähkösinkityksellä, sen jälkeen pulveri-pohjamaalauksella ja pulveri-pintamaalauksella ja tietty uuniin sen jälkeen jotta kovettuu.

Korroosio tykkää metallipellistä mutta jos siinä on sinkkiä päällä niin se sinkki maistuu paremmalle. Jos paksuun sinkkikerrokseen tulee esim. kiven-iskeymä, sinkki kuroo itsensä umpeen.

Mitä itse olen hiekkapuhallellut niin olet aivan täysin oikeassa, kaikkea/kaikkia sähköjä/letkuja/piuhoja/päälleajettuja pupuja/oravia pitää varoa. Lisäksi jos hiekalla puhaltaa korkealla paineella niin metalli/kohde tulee kraatereita täyteen. Mikäli tarkoitus on maalata normi pohjamaalilla hiekkapuhallettu pinta niin se pitää vartin sisään maalata. Zingalla ei niin väliä ole.

Aika usein puhalletaan liian kovalla paineella koska puhaltaminen sujuu silloin paljon vikkelämmin. Suoriin pelti-pintoihin ei hiekkapuhallus käy lainkaan koska pelti venyy ja pitää vaihtaa pelti uuteen...
Viimeksi muokannut Mika_Veee, Ma 13.08.2018 21:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

Itse tein (teetin) tuohon omaan romuun viime syksynä vain kevyen hiekkapuhalluksen pohjaan ja siihen tuli sen jälkeen reilu kerros ihan vaan alkydipohjamaalia, jonka päälle sitten alustamassaa..... no siihen toki sitten myöhemmin kotelosuojaaine+öljyseos, jotta se massa pysyy pehmeänä.....
Eli nyt puhutaan ihan käyttöautosta... ei ikuisuuteen kestävästä harrasteautosta!
Jos tehdään homma kunnolla niin silloin on hiekkapuhallus tehtävä hyvin ja myös saatava ennen sitä muilla konsteilla kaikki muovimassa pois! Mutta sittenhän pohjamaalinakin käytetään jotain kaksikomponettista Inertaa tai vastaavaa, jotta se on ikuinen.......
Eli aina tasapainoillaan sillä, että mitä vaaditaan ja hinta/laatusuhde! Mutta kun tuö kotelosuoja/öljyseos uusitaan joka vuosi niin se riittää käyttöautoonkin lopun ikää............
Eihän munkaan olis kannattanut tuhon Vitonraatoon tehdä muuta kuin paaliin, mutta kun siitä ei tarvi maksaa Trafille mitään, niin sillä n.600-1200€ säästöllä tekee jo vuodessa yllättävän paljon! :D
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Juu totta, näinkin sen voi kyllä tehdä !

heh ja en tiedä mahtaako mun pohjasta enää löytyä yhtään alkuperäisiä pinnoitteita...ettei vaan olisi kokonaan kevyesti pintaruosteista peltiä.
Puhalsitko muuten pihallasi vai jossain pajalla ? Meinaan vaan sitä että se hiekka tykkää kyllä mennä joka paikkaan..se on aika ikävää hommaa, sitä hiekkaa löytyy vielä viikon päästä korvista ja pers-vaosta :D :D
Vitonraato kirjoitti:Itse tein (teetin) tuohon omaan romuun viime syksynä vain kevyen hiekkapuhalluksen pohjaan ja siihen tuli sen jälkeen reilu kerros ihan vaan alkydipohjamaalia, jonka päälle sitten alustamassaa..... no siihen toki sitten myöhemmin kotelosuojaaine+öljyseos, jotta se massa pysyy pehmeänä.....
Eli nyt puhutaan ihan käyttöautosta... ei ikuisuuteen kestävästä harrasteautosta!
Jos tehdään homma kunnolla niin silloin on hiekkapuhallus tehtävä hyvin ja myös saatava ennen sitä muilla konsteilla kaikki muovimassa pois! Mutta sittenhän pohjamaalinakin käytetään jotain kaksikomponettista Inertaa tai vastaavaa, jotta se on ikuinen.......
Eli aina tasapainoillaan sillä, että mitä vaaditaan ja hinta/laatusuhde! Mutta kun tuö kotelosuoja/öljyseos uusitaan joka vuosi niin se riittää käyttöautoonkin lopun ikää............
Eihän munkaan olis kannattanut tuhon Vitonraatoon tehdä muuta kuin paaliin, mutta kun siitä ei tarvi maksaa Trafille mitään, niin sillä n.600-1200€ säästöllä tekee jo vuodessa yllättävän paljon! :D
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

Mika_Veee kirjoitti:Juu totta, näinkin sen voi kyllä tehdä !

heh ja en tiedä mahtaako mun pohjasta enää löytyä yhtään alkuperäisiä pinnoitteita...ettei vaan olisi kokonaan kevyesti pintaruosteista peltiä.
Puhalsitko muuten pihallasi vai jossain pajalla ? Meinaan vaan sitä että se hiekka tykkää kyllä mennä joka paikkaan..se on aika ikävää hommaa, sitä hiekkaa löytyy vielä viikon päästä korvista ja pers-vaosta :D :D
Käytin puhalluksessa yhdellä verstaalla jossa samalla vetivät sinne reilusti alkyydimaalia.....
On tuota hiekkapuhallusta tullut joskus tehtyä aikanaan ihan harrastuksena, mutta myös työkseen, joten tiedän mitä se on! Silläpä osasin tehdä nyt sen ratkaisun mikä on kokonaisedullisin.......
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

Mika_Veee kirjoitti:
Vitonraato kirjoitti:
Mika_Veee kirjoitti:z
Alkoiko väsyttään? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Juuh.. :D

ZZ-toppia piti kuunnella mutta ääni tulikin monona..
AI tykkäät vieläpä musiikistakin... :clap: :clap: :clap:
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja S202 »

Epoksia siihen hiekkapuhalletulle pinnalle laitetaan pohjalle. Toki jokainen voi omaansa laittaa mitä tykkää.
S124 300TE
S211 E500
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

S202 kirjoitti:Epoksia siihen hiekkapuhalletulle pinnalle laitetaan pohjalle. Toki jokainen voi omaansa laittaa mitä tykkää.
Kaikki tietysti laittavat sitä mitä haluavat.

Niin epoksi on loistava pinnoite lasikuituveneissä. Kova ja käyttöä kestävä.
Epoksi pellin päällä, mikäli siihen tulee pienikin reikä, vesi alkaa etenemään kapillaarisesti epoksin ja pellin välissä eteenpäin ja syömään terästä, nam nam. Eikä sitä yleensä huomaa ennen kuin pelti on lähes hävinnyt alta..

Omasta mielestäni paksuhko sinkkikerros on täysin ylivoimainen pintakäsittely paljaalle/pintaruostuneelle teräkselle.
Tietysti, jos tuo epoksi olisi hieno juttu korroosion estoon, niin eikö kaikki katulamppu-pylväät, liikennemerkki-pylväät, kaiteet jne olisi päällystetty epoksilla eikä sähkösinkityksellä ? Ne kun uivat joka talvi sellaisessa suola-kylvyssä joka on todella optimaalinen sähkökemialllinen ilmiö teräksen ruosteen korroosiolle.

Sähkösinkitys on tosin hyvin ohut pintakerros, kuumasinkityksellä missä kappale kastetaan yli 420C sinkkiin, tulee huomattavan paksu ja hyvä kerros. 3 x zingaa sudilla vastaa suurin piirtein kuumasinkitys-pinnoitteen paksuutta.

Piti oikein kaivaa wanha kirja esiin; Konetekniikan materiaalioppi.
Tuolla sivulla kuva 15.9 on kaavio miten kuumasinkitty pinta kestää vuosia eri ilmastoissa. Harraste-ajoneuvoni runko on käynyt uimassa kuumassa sinkki-altaassa, Päällä ei ole muuta, pelkästään sinkkiä. Se ei tarvitse muuta. Sähkö-elektrolyytissa (siis esim. kura-vesisateessa), varsinkin suolaisessa vedessä tapahtuu sähköilmiö jossa auton pelti ei ruostukkaan vaan sinkki uhrautuu ja sinkkipinnoite ohenee. Pelti ei ruostu. Mikäli sinkkipinnoitteeseen tulee esim. kiveniskeymä, sinkki kuroo itsensä umpeen ja peittää tuon kiveniskeymän. Lisäys: katos, tästä oli muuten kuva 15.8

seuraava ruostepilkku harrasteajoneuvo-runkooni saattaa tulla jopa jo sadan vuoden päästä. Tosin sen voi silloin dipata uudestaan kuumaan sinkkiin. Tosin mä en ole sitä näkemässä.

Jahah ja taas pitää kääntää kuva vaakaan jotta mahtuu tänne. Kai tässä joskus oppii että kuvat pitää ottaa vaaka-asennossa..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

ZZ :)
Viimeksi muokannut Mika_Veee, Ti 14.08.2018 14:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mika_Veee kirjoitti:
S202 kirjoitti:Epoksia siihen hiekkapuhalletulle pinnalle laitetaan pohjalle. Toki jokainen voi omaansa laittaa mitä tykkää.
Kaikki tietysti laittavat sitä mitä haluavat.

Niin epoksi on loistava pinnoite lasikuituveneissä. Kova ja käyttöä kestävä.
Epoksi pellin päällä, mikäli siihen tulee pienikin reikä, vesi alkaa etenemään kapillaarisesti epoksin ja pellin välissä eteenpäin ja syömään terästä, nam nam. Eikä sitä yleensä huomaa ennen kuin pelti on lähes hävinnyt alta..
Höpsis, kaikki autot on pohjamaalattu epoksimaalilla sekä teollisuudessa varmaankin poikkeuksetta jos tarvitaan kaikista paras kestävyys, poislukien tietysti pulverimaalaus. Kyllä sinkitys on erittäin hyvä, sen ansiostahan monet sinkkikoriset autot on melkeinpä ruostumattomia (ainakin jos 90-luvun mersuihin vertaa) mutta kun ei tuo zinga ole sama asia kuin sähkö- tai kuumasinkitys. Se saattaa kyllä olla hyvää ainetta johonkin, mutta itse en missään tapauksessa sillä autoa maalaisi. Epoksipohjamaali tarttuu hiekkapuhallettuun pintaan kuin tauti, lisäksi tuohon epoksiin tarttuu niin auton pohjassa välttämättömät korikitit, kaikki muut maalit pakkelit sun muut. Tuossa zingassahan on juuri se ongelmana, kun siihen ei oikein muut maalit tartu niinkuin kuuluisi. Siksi toisekseen, tuo zingahan on hienoa sinkkipölyä surimmaksi osaksi ja vain vähän jotain maalintapaista sideaineena, niin ei se missään tapauksessa ole sama asia kuin katuvalopylväs johon sinkki on sulatettu teräkseen kiinni.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mika_Veee kirjoitti:
Mika_Veee kirjoitti:
S202 kirjoitti:Epoksia siihen hiekkapuhalletulle pinnalle laitetaan pohjalle. Toki jokainen voi omaansa laittaa mitä tykkää.
Kaikki tietysti laittavat sitä mitä haluavat.

Niin epoksi on loistava pinnoite lasikuituveneissä. Kova ja käyttöä kestävä.
Epoksi pellin päällä, mikäli siihen tulee pienikin reikä, vesi alkaa etenemään kapillaarisesti epoksin ja pellin välissä eteenpäin ja syömään terästä, nam nam. Eikä sitä yleensä huomaa ennen kuin pelti on lähes hävinnyt alta..

Omasta mielestäni paksuhko sinkkikerros on täysin ylivoimainen pintakäsittely paljaalle/pintaruostuneelle teräkselle.
Tietysti, jos tuo epoksi olisi hieno juttu korroosion estoon, niin eikö kaikki katulamppu-pylväät, liikennemerkki-pylväät, kaiteet jne olisi päällystetty epoksilla eikä sähkösinkityksellä ? Ne kun uivat joka talvi sellaisessa suola-kylvyssä joka on todella optimaalinen sähkökemialllinen ilmiö teräksen ruosteen korroosiolle.

Sähkösinkitys on tosin hyvin ohut pintakerros, kuumasinkityksellä missä kappale kastetaan yli 420C sinkkiin, tulee huomattavan paksu ja hyvä kerros. 3 x zingaa sudilla vastaa suurin piirtein kuumasinkitys-pinnoitteen paksuutta.

Piti oikein kaivaa wanha kirja esiin; Konetekniikan materiaalioppi.
Tuolla sivulla kuva 15.9 on kaavio miten kuumasinkitty pinta kestää vuosia eri ilmastoissa. Harraste-ajoneuvoni runko kävi n. 25 vuotta sitten uimassa kuumassa sinkki-altaassa, Päällä ei ole muuta, pelkästään sinkkiä. Se ei tarvitse muuta. Sähkö-elektrolyytissa (siis esim. kura-vesisateessa), varsinkin suolaisessa vedessä tapahtuu sähköilmiö jossa auton pelti ei ruostukkaan vaan sinkki uhrautuu ja sinkkipinnoite ohenee. Pelti ei ruostu. Mikäli sinkkipinnoitteeseen tulee esim. kiveniskeymä, sinkki kuroo itsensä umpeen ja peittää tuon kiveniskeymän. Lisäys: katos, tästä oli muuten kuva 15.8

seuraava ruostepilkku harrasteajoneuvo-runkooni saattaa tulla jopa jo sadan vuoden päästä. Tosin sen voi silloin dipata uudestaan kuumaan sinkkiin. Tosin mä en ole sitä näkemässä.

Jahah ja taas pitää kääntää kuva vaakaan jotta mahtuu tänne. Kai tässä joskus oppii että kuvat pitää ottaa vaaka-asennossa..
JK. Paksu sinkkikerros on niin edullinen ja täydellinen korroosiosuoja, että esim. automaalarit eivät sitä pysty suosittelemaan. Autokorjaamon tutuilta olen kuullut että kun autopuolen ammattikoulun opiskelijat tulevat korjaamoon vierailulle, oppilaille opetetaan koulussa ettei kannata korjata liikaa ja liian hyvin; muuten loppuvat hommat.

Täysin sama pätee pintakäsittelyyn. Ammattilaiset sitten ovat asia erikseen.
Kaikkea sitä netistä saa lukeakin :D
S124 300TE
S211 E500
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Sanoppas muuta !


Kaikkea sitä netistä saa lukeakin :D[/quote]
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

S202 kirjoitti:
Mika_Veee kirjoitti:
S202 kirjoitti:Epoksia siihen hiekkapuhalletulle pinnalle laitetaan pohjalle. Toki jokainen voi omaansa laittaa mitä tykkää.

Höpsis, kaikki autot on pohjamaalattu epoksimaalilla sekä teollisuudessa varmaankin poikkeuksetta jos tarvitaan kaikista paras kestävyys, poislukien tietysti pulverimaalaus. Kyllä sinkitys on erittäin hyvä, sen ansiostahan monet sinkkikoriset autot on melkeinpä ruostumattomia (ainakin jos 90-luvun mersuihin vertaa) mutta kun ei tuo zinga ole sama asia kuin sähkö- tai kuumasinkitys. Se saattaa kyllä olla hyvää ainetta johonkin, mutta itse en missään tapauksessa sillä autoa maalaisi. Epoksipohjamaali tarttuu hiekkapuhallettuun pintaan kuin tauti, lisäksi tuohon epoksiin tarttuu niin auton pohjassa välttämättömät korikitit, kaikki muut maalit pakkelit sun muut. Tuossa zingassahan on juuri se ongelmana, kun siihen ei oikein muut maalit tartu niinkuin kuuluisi. Siksi toisekseen, tuo zingahan on hienoa sinkkipölyä surimmaksi osaksi ja vain vähän jotain maalintapaista sideaineena, niin ei se missään tapauksessa ole sama asia kuin katuvalopylväs johon sinkki on sulatettu teräkseen kiinni.
Sulla ei taida olla mitään ymmärrystä MIKSI materiaalit tarttuvat hiekkapuhallettuun pintaan kuin tauti ?
Kaikki materiaalit tarttuvat hiekkapuhallettuun pintaan todella hyvin, koska hiekkapuhalluksen jälkeen mikroskoopilla katottuna pinta muistuttaa kuun kraateria ja pitävää/peitettävää-pinta-alaa onkin yht-äkkiä 5-10 kertaa enemmän kuin ennen puhallusta. Kyllä siihen jo tarttuu lähes mikä vain.

Sitten taas mitä tulee 90-luvun väykkyihin ym. mersuihin; Mersu silloin vasta opetteli sinkitsemistä kun esim. Volvo sen jo osasi täysin, kts. vaikka esim. 80-luvun lopun 700-sarjan volvoja. Ne eivät ruostu. Mersu maksoi tajuttoman oppi-hinnan sinkitsemisestä. Silti. Nykyään jokainen mersu on sähkö-sinkitty.

Keroin tuossa aikaisemmin, että sinkin päälle vedetty esim. priomat-pohjamaali, tai hiontakitti tarttuvat erittäin hyvin. Ensimmäiset kokeet tein n. 25 vuotta sitten ja silti pitää edelleen täysillä, ei ongelmia. Miten pystyt selittämään sen että lähes kaikkien valmistajien uusien autojen korit sähkösinkitään, ilmeisesti niissä maali ei pidä, koska ovat sinkin päällä ?

Zinga on 96% sinkkipölyä. Niin on myös sähkösinkitity pinnoite, joka on sähkökemiallisesti sinkitty jotka johdetaan teräs-pinnalle sinkki-hiukkasilla SÄHKÖ-KEMIALLISESTI. Sitten vaan faktaa pöytään että miksi maali ei rapise pois nykyaikaisten autojen päältä pois jos sinkin päälle ei mikään tartu ?


Nykyään oikeastaan lähes kaikkien autojen teräs-pellit sähkö-sinkitään ENNNEN kuin ne pohjamaalataan ENNEN kuin ne pintamaalataan.

Ja maalit pysyvät. SINKKIpinnoiteen päällä. Mutta nyt kuule, herra Epoxy, faktaa pöytään :lol: Saan itsekin todeta että kaikkea sitä netistä lukee..uuh..ei tää saa olla liian vakavaa. Silti haluan kuulla tämän tarinasi, että miten tämä hämärä teoriasi siitä pelkkä epoksi hiekkapuhalletun pinnan päällä jotenkin suojaisi korroosiolta. Kyllä siitä kauniin näköinen tulee, mutta ei pitkäikäinen.

https://cabinaslagos.com/analyzing-the- ... e-factory/" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut Mika_Veee, Ke 15.08.2018 05:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja S202 »

Sä nyt ymmärrät tai tulkitset mun kirjoitukset ihan väärin. Epoksi on pohjamaali, kyllä sen päälle pintamaali tulee. Tai kiveniskumassa, korikittiä mitä nyt on tarvis laittaa.
S124 300TE
S211 E500
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Moi epoksi-mies. Anteeksi.

Kuule ihan ensimmäiseksi sellainen juttu; jos sä laitat pohjamaalin päälle suoraan röpelömassaa (kivensikusuojaa) niin se kerää vettä ja täysin idiootti-takuuvarma ruosteen kerääjä ja kosteuden-imijä.
S202 kirjoitti:Sä nyt ymmärrät tai tulkitset mun kirjoitukset ihan väärin. Epoksi on pohjamaali, kyllä sen päälle pintamaali tulee. Tai kiveniskumassa, korikittiä mitä nyt on tarvis laittaa.
lainaus --->
Epoksia siihen hiekkapuhalletulle pinnalle laitetaan pohjalle. Toki jokainen voi omaansa laittaa mitä tykkää.

<---- lainaus loppu

Nyt tulee omaa tekstiäni. Niin. Ymmärrän siis väärin, että sanomasi mukaan sinkin päälle ei tartu pohjamaali, ja hiekkapuhalletun kraaterisen metallipinnan päälle pitäisi vetäistä ensin epoksia, ei sinkkiä ? Autoteollisuudessa kun käytetään uusissa autoissa sinkkiä aina ensimmäisenä pinnoitteena, niin sun mukaasi sinkin päällä ei pysy mikään. Autoteollisuus on tuupannut tehtailtaan 80-luvun lopulta alkaen pohjakäsiteltyjä sinkittyjä autoja, AUTOTEOLLISUUS ON VÄÄRÄSSÄ. Aivan selvästi. Heidän pitäisi laittaa... EPOKSIA !!

Mitähän mä nyt taas olen ymmärtänyt niin väärin. 't'äh ? Häh ? Tiedän että et pysty tähän vastaamaan, joten jatketaan tästä nyt sitten tämän jutun katkeraan loppuun ...olin väärässä, anteeksi siitä. Tässä nyt joku heppu on toistasataa autoa maalaillut ja käsitellyt. En tiedä kuka, mutta fakta on se mitä sanot. Minä olen ymmärtänyt kaiken väärin. Anteeksi.

OK. Tein uuden paluun palstalle, mutta koska mä olen se joka ymmärtää aina kaiken väärin, niin....mulla ei ole oikeastaan mistään mitään ymmärrystä, tämä ei saa mennä liian vakavaksi heti näin kättelyssä. Mikäli olen väärässä niin arvostaisin huomiot ja huomautukset siitä ja otan niistä opikseni.

Halusin puhua Vitosta asiaa, mutta mopsi keuli ympäri. Anteeksi.

En haluaisi heti tällaista....tämän pitäisi olla asiallinen keskustelupalsta omasta mielestäni..ei epoksilla päällystetty.
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

Siis autotehdashan laittaa sen sinkin täysin puhtaaseen peltiin kun se ennen sitä on pesty hapoilla puhtaaksi!
Tuollainen sinkkikäsittely tarkoittaa sitä normaalissa projektissa, että se puretaan täysin koriin asti, jolloin voidaan ensin vaikka hiekkapuhaltaa ja sitten happokäsittelyt ja sitten se sinkitys - ei ihan helppo projekti, ainoastaan kunnon entisöinnissä se kannattaa!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

Lisätääs vähän noista maaleista.
Autopuolellahan yleisin 1K (1-komponenttinen) käytetty maali varmaan on tuo jossain mainittukin Priomat, joka sopii oikein hyvin sinkityn pellin päälle.
Epoksithan on taas 2K (2-komponenttisia), eli maali joka tarvii erillisen kovetteen kuivuakseen!
Pääsääntöisestihän 2-K maalit on parempian kuin 1-K maalit. Sitten on vielä olemassa ne alkydimaalit,, niistäkin osa käy sinkityn pellin päälle! Alkydimaaliin käy ohenteeksi esim. Ksyleeni joka on miedompaa kuin esim. Tinneri jota taas käytetään 1-K maaleissa.
En nyt ala sitten eri variaatiooita käymään noista kaikista eri ohenteista ja maaleista, koska monella maalilla on sitten ihan vielä omat ohenteet, eli jollain lailla mixatut versiot noista ja niissä voi olla jotain tiettyjä lisäaineita jne.....
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Vitonraato kirjoitti:Siis autotehdashan laittaa sen sinkin täysin puhtaaseen peltiin kun se ennen sitä on pesty hapoilla puhtaaksi!
Tuollainen sinkkikäsittely tarkoittaa sitä normaalissa projektissa, että se puretaan täysin koriin asti, jolloin voidaan ensin vaikka hiekkapuhaltaa ja sitten happokäsittelyt ja sitten se sinkitys - ei ihan helppo projekti, ainoastaan kunnon entisöinnissä se kannattaa!

MITÄÄÄÄÄÄÄÄÄHHHH ?? ZZ-top mies ! :) Sinäkin ??

Happokylpy on hyvä, se huuhtelee tuoreen pellin varastorasvan ja muut kököt pois.

Mitä ihmettä ? Jos sä haluat päästä ruosteesta eroon niin etkö sä kaiva peltiä esiin ja poista ruosteen ? Mikä happokäsittely käytellylle pelille/autonpellille ? Ota ruosteet esiin ja vetele päälle sinkkiä. Et sä siihen happoja tarvitse. Sinkittyä peltiä pystyy hitsaamaan.

Niin ja jos sä ostat uutta peltiosaa autoon, se on yleensä käsitelty mustalla varastomaalilla. Se pitää ottaa pois. Taikka sitten kaunistella niin kauniita ruostekukkia parin vuoden päästä.

Zinga sutittuna siveltimellä (tai ruiskulla vedettynä) tai mikä tahansa muu sinkkimaali
tarjoaa omasta mielestäni täydellisen ylivoimaisen ratkaisun tähän. Toki, en tätä halua paukuttaa päihin jotka eivät sitä ymmärrä. Voin toki ottaa kuvan vanhasta metallista johon vedin 20 vuotta sitten yhden sutikerroksen zingaa sutilla. On ollut tossa pihalla sateen ja sään raiskaamana. Ei ole tullut ruoste läpi. Kaupasta saa monenlaisia sinkkimaaleja, ei sen tarvi olla Zingaa. Tosin zingassa on eniten sinkkiä.

Mutta ei se.,..kun yrittää selittää että sytkäri on ihan oikeasti parempi tapa sytyttää nuotio kuin hakata kiviä vastakkain, on näköjään täällä turhaa. Hakatkaa niitä kiviä vastakkain. Mulla on todella helppo vaihtoehto siihen.

Mutta ei nää oikeen ymmärrä mitä on nykyaika. Viidakkorumpu on ilmeisesti sitten parempi kun kännykkä ?

https://www.youtube.com/watch?v=LabR_Ic9Hw8&t=104s" onclick="window.open(this.href);return false;
https://zinga.fi/index.php/info" onclick="window.open(this.href);return false;

Minkämerkkisiä kiviä te muuten käytätte sytyttääksenne nuotion ? :D
Viidakkorumpu; montako kapulaa ?

https://www.youtube.com/watch?v=MtObrnaovrI" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut Mika_Veee, Ti 14.08.2018 21:28. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

Mika_Veee kirjoitti:
Vitonraato kirjoitti:Siis autotehdashan laittaa sen sinkin täysin puhtaaseen peltiin kun se ennen sitä on pesty hapoilla puhtaaksi!
Tuollainen sinkkikäsittely tarkoittaa sitä normaalissa projektissa, että se puretaan täysin koriin asti, jolloin voidaan ensin vaikka hiekkapuhaltaa ja sitten happokäsittelyt ja sitten se sinkitys - ei ihan helppo projekti, ainoastaan kunnon entisöinnissä se kannattaa!

MITÄÄÄÄÄÄÄÄÄHHHH ?? ZZ-top mies ! :) Sinäkin ??


Mitä ihmettä ? Jos sä haluat päästä ruosteesta eroon niin etkö sä kaiva peltiä esiin ja poista ruosteen ? Mikä happokäsittely käytellylle pelille/autonpellille ? Ota ruosteet esiin ja vetele päälle sinkkiä. Et sä siihen happoja tarvitse. Sinkittyä peltiä pystyy hitsaamaan.

Niin ja jos sä ostat uutta peltiosaa autoon, se on yleensä käsitelty mustalla varastomaalilla. Se pitää ottaa pois.
Zinga sutittuna siveltimellä (tai ruiskulla vedettynä)
tarjoaa omasta mielestäni täydellisen ylivoimaisen ratkaisun tähän.
Vedäpäs nyt vähän HAPPEA!
Ja lue ajatuksen kanssa.......... puhuin vaan siitä miten tehtaalla tuo sinkitys tehdään ja siitä että sekin on mahdollista, mutta hankalaa ja lähinnä entisöintiprojekteihin se kannattaa tehdä!
Mä en ole puhunut suuntaan enkä toiseen tuosta Zingasta!
Puhuin niistä normaaleista tavoista joita tehtaat käyttää!
https://zinga.fi < jokainen saa tuosta lukea itse!
Mutta ei sitäkään voi vetää Viton ruosteiden päälle..... se on muutakin kuin vain vähäistä ruostetta.... :lol:
Ja totta, että varastomaali pitää poistaa ennen maalausta, koska siihen ei tahdo edes maali tarttua.
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Mika_Veee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe 27.07.2018 12:48

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Mika_Veee »

Kyllä, happea happea. Tämä oli oikein mukava alkulämmittely :D :D

No joo, se siitä. Ei kai tästä sen enempää mikäli ei ole kommentoitavaa kenelläkään. Jatketaankos taas itse vito-asiaa ? :roll: :)

Ostin tollasen kiinanihme-raadion mutta se raadio ei oikein tahdo kuulua ilman taustakohinaa. Kokeilin antennivahvistinta väliin, ja sitten moutounetin +40dB vahvistavaa antennia, no taustakohina ainakin vahvistui sen +40 dB
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: W638 DEVIL

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

Mutta ei sitäkään voi vetää Viton ruosteiden päälle..... se on muutakin kuin vain vähäistä ruostetta.... :lol:
Ja totta, että varastomaali pitää poistaa ennen maalausta, koska siihen ei tahdo edes maali tarttua.
Haluan vielä kirjoittaa muutaman (?) rivin Viton ruosteprojektistani. Olen availlut tämän edeltäjän, sekä nykyisen harrasteautoni kotelorakenteita (en niinkään harrasta Vitoja, vaan ne palvelevat harrastuksissani). Ne ovat sisäpuolelta yllättävänkin hyväkuntoisia, ja jossain kotelosuojatussa osassa liki uudenveroista peltiä.
Todellinen ongelma on se muovimassa, jonka alle ruoste on hiipinyt piiloon tekemään tuhojaan. Hankalinta tällaisissa projekteissa on päällekkäisten peltien ruosteenturvottamat saumarakenteet, joita Vitoissakin on runsaasti.

Listaan tähän vielä lisäksi muutaman ongelmakohdan:

- lattian takanurkat lokasuojakotelon takaa
- lattia takaa lokasuojakotelon edestä, jousikuppien edestä ja sivuilta
- pitkittäispalkkien etupäät apurungon konsolien kohdalta
- helmat kohdassa, joissa on kolme peltiä päällekkäin (b-pilarin alapää ja helman takapää

Jos näitä entisöintimielessä haluaa korjata, on aukileikattavaa ja korvattavaa tiedossa paljon. Näitä kohtia kun ei muuten pääse suojaamaan, vaikka olisi kuinka hienot aineet. Se todella on muuta kuin vähäistä ruostetta.
Muuten, se musta väri ei kaikilla valmistajilla ole pelkkää varastointiväriä, vaan pohjamaalia. Asia selviää helposti tinneritestillä.

Alkupään Vitoissa ei ollut niitä vedenpoistoputkia tuulilasin alapuolen kaukaloossa, e tulivat ph2: myötä. Hieno idea sinänsä, mutta näiden tukkeutuminen aiheuttaa veden pääsyn etupään jousikuppien takan olevaan koloon. Reitin huomaa, jos lokasuojat ovat irti. Ja tästä taas seuraa aikaamyöten reikä, josta vesi pääsee lattiamaton alle. Kynnyskoteloissa on vedenpoistoreiät, jotka toivottavasti eivät ole tukossa...
Se selviää irrottamalla muovinen lista kynnyksen kohdalta (jos sinne uskaltaa kurkata).
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Vastaa Viestiin