w906 hifi/multimedia projekti
w906 hifi/multimedia projekti
Elikkä tällainen w906 korinen Sprintteri hommattiin vuonna 2013 ihan orkkis kuntoisena ja 104tkm ajettuna, oli tarkoitus alkaa heti rakentelemaan hifi laitteita mutta niin siinä vaan hujahti 5 vuotta että ei ehtinyt tekemään autolle juuri muuta kuin huoltamaan ja ajamaan!
Tämä kesänä kuitenkin onneksi liikenee aikaa hifi projektille jonka aloitinkin heti toukokuussa, aiemmin olen laittanut aikataulun salliessa vähän kromi ehosteita, valorautaa, kylkiputkea, lasien tummennusta, 20" vannetta jne.
Tämän näköinen tötterö siis kyseessä, pitkällä ohjaamolla ja 7-paikkainen:
Laitteisto on toki jo hieman vanhaa koska hankittu silloin 2013 kun auto ostettiin mutta se koostuu seuraavista komponenteista:
- Pioneer AVH-X5500BT 7" 2-din soitin. (Hinta/laatu suhteessa hyvät ominaisuudet ja 3x 4v linjalähdöt)
- 2x Rainbow Germanium line 265.25 6,5" erillis sarjat. (Ei lie kaippaa sen kummempaa selittelyä )
- 2x Peerless XLS 12 home 8 ohm bassot ja 2x XLS 12 passiivi säteilijät. (Nämä tulee 80l väliseinälliseen koteloon siten että aina 40l per basso ja säteilijä.)
- SPL Dynamics S-7006 6-kanaveinen vahvistin. (Melko suuri kokoinen mutta aitoa A/B luokan retro voimaa.)
- Taakse iso flippi näyttö ja 3x langattomat kuulokkeet. (Näitä ei vielä hankittu.)
- 4,5m2 STP Gold vaimennus mattoa oviin.
Projekti alkoi luonnollisesti ovien vaimennuksella ja etu kaiuttimien asennuksella, diskantit upotin A-pilareihin ja midit kevyesti suunnattuna oviin muokatuille alkuperäis paikoille.
Aika paljon joutui orkkis paikkoja isontamaan ja tuo pelti on kohtuullisen löysä, en ole vielä vaimentanut ovien sisempiä peltejä koska meinaan rakentaa jonku jäykisteen oven peltien väliin, ulkopellissä menee rei´itetty pitkittäis vahvike johon ajattelin ankkuroida 10mm kierretangon jolla sitten muttereiden ja prikkojen avulla tuen/pingotan tuon ulomman pellin kevyeen jännitykseen
Oven ulkopelti vaimennettuna ja diskantit pilareissa:
Sisempi pelti muokattuna ja midi suuntaus renkaineen asennettuna:
Johdot pyöritin johtosarja teipillä nippuun ja isot jakosuotimet asensin oven alaosaan kun siellä oli luukkujen alla sopivasti joutilasta tilaa:
Myös ovipanelit vaimensin samaisella STP:n matolla:
Semmosta, yllättävän aikaa vievää hommaa kun kunnolla tekee mutta josko se sitten soisi edes kohtuullisesti, toivotaan parasta ja pelätään pahinta
Tämä kesänä kuitenkin onneksi liikenee aikaa hifi projektille jonka aloitinkin heti toukokuussa, aiemmin olen laittanut aikataulun salliessa vähän kromi ehosteita, valorautaa, kylkiputkea, lasien tummennusta, 20" vannetta jne.
Tämän näköinen tötterö siis kyseessä, pitkällä ohjaamolla ja 7-paikkainen:
Laitteisto on toki jo hieman vanhaa koska hankittu silloin 2013 kun auto ostettiin mutta se koostuu seuraavista komponenteista:
- Pioneer AVH-X5500BT 7" 2-din soitin. (Hinta/laatu suhteessa hyvät ominaisuudet ja 3x 4v linjalähdöt)
- 2x Rainbow Germanium line 265.25 6,5" erillis sarjat. (Ei lie kaippaa sen kummempaa selittelyä )
- 2x Peerless XLS 12 home 8 ohm bassot ja 2x XLS 12 passiivi säteilijät. (Nämä tulee 80l väliseinälliseen koteloon siten että aina 40l per basso ja säteilijä.)
- SPL Dynamics S-7006 6-kanaveinen vahvistin. (Melko suuri kokoinen mutta aitoa A/B luokan retro voimaa.)
- Taakse iso flippi näyttö ja 3x langattomat kuulokkeet. (Näitä ei vielä hankittu.)
- 4,5m2 STP Gold vaimennus mattoa oviin.
Projekti alkoi luonnollisesti ovien vaimennuksella ja etu kaiuttimien asennuksella, diskantit upotin A-pilareihin ja midit kevyesti suunnattuna oviin muokatuille alkuperäis paikoille.
Aika paljon joutui orkkis paikkoja isontamaan ja tuo pelti on kohtuullisen löysä, en ole vielä vaimentanut ovien sisempiä peltejä koska meinaan rakentaa jonku jäykisteen oven peltien väliin, ulkopellissä menee rei´itetty pitkittäis vahvike johon ajattelin ankkuroida 10mm kierretangon jolla sitten muttereiden ja prikkojen avulla tuen/pingotan tuon ulomman pellin kevyeen jännitykseen
Oven ulkopelti vaimennettuna ja diskantit pilareissa:
Sisempi pelti muokattuna ja midi suuntaus renkaineen asennettuna:
Johdot pyöritin johtosarja teipillä nippuun ja isot jakosuotimet asensin oven alaosaan kun siellä oli luukkujen alla sopivasti joutilasta tilaa:
Myös ovipanelit vaimensin samaisella STP:n matolla:
Semmosta, yllättävän aikaa vievää hommaa kun kunnolla tekee mutta josko se sitten soisi edes kohtuullisesti, toivotaan parasta ja pelätään pahinta
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Re: w906 hifi/multimedia projekti
Laita vain lisempää kuvia ja tarinaa kun projekti etenee.
Itselläni oli samainen vahvistin kesäauton kontissa. Asiallinen peli ja olisin mieluusti jatkanut käyttöä mutta jostain syystä meni aina joku kanava "pimeäksi" ja piti käydä kontissa napauttamassa vahvistinta.
Kahdelle eri vahvistimelle kun tämän teki niin tälle kesälle tuli sitten erilainen vahvari. Toimiessaan kyllä aika jees härveli. Toinen niistä on ollut nyt pelkästään subbarivahvarina mersussa ja toisen kohtalosta en tiedä mitä sille keksisin.
Itselläni oli samainen vahvistin kesäauton kontissa. Asiallinen peli ja olisin mieluusti jatkanut käyttöä mutta jostain syystä meni aina joku kanava "pimeäksi" ja piti käydä kontissa napauttamassa vahvistinta.
Kahdelle eri vahvistimelle kun tämän teki niin tälle kesälle tuli sitten erilainen vahvari. Toimiessaan kyllä aika jees härveli. Toinen niistä on ollut nyt pelkästään subbarivahvarina mersussa ja toisen kohtalosta en tiedä mitä sille keksisin.
Re: w906 hifi/multimedia projekti
Vahvistimia olis vaikka ja mitä, S-7006 kaveriksi S-6002 ja Ground Zeron GZHA 4150XII sekä GZHA 2350XII mutta S-7006 meinasin nyt laittaa niin selviää yhdellä lankulla.
Paljollako myyt sen S-7006 jossa yksi kanava kiukuttelee?
Paljollako myyt sen S-7006 jossa yksi kanava kiukuttelee?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 114
- Liittynyt: Ti 09.01.2018 21:38
Re: w906 hifi/multimedia projekti
Tokkopa sprinterin kaikuille pahaa tekee nuo vaimennukset
Re: w906 hifi/multimedia projekti
Joo ei teeJakeluvesimies kirjoitti:Tokkopa sprinterin kaikuille pahaa tekee nuo vaimennukset
Rintapelti pitää vaimentaa molemmin puolin kun innostuu purkamaan, moottorin ääni tuossa kuuluu nurkka-ajossa aivan jäätävästi sisälle
Ovet menee jo nyt kiinni sen oloisesti niinkuin kuuluu mennäkkin vaikka ei ole sisempiä peltejä vaimennettu eikä pahvit paikallaan
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Re: w906 hifi/multimedia projekti
Mun pitää miettiä asiaa. Hieman oli haaveena että olisin nämä jossain saanut korjautettua vielä itselleni.Jube kirjoitti:Vahvistimia olis vaikka ja mitä, S-7006 kaveriksi S-6002 ja Ground Zeron GZHA 4150XII sekä GZHA 2350XII mutta S-7006 meinasin nyt laittaa niin selviää yhdellä lankulla.
Paljollako myyt sen S-7006 jossa yksi kanava kiukuttelee?
Jos kuitenkin tulen siihen tulokseen että voisi laittaa kiertoon niin se olisi sitten tuo mikä pätkii subbarikanavia, olivatko ne sitten 5-6 ja missä ei takakaiuttimet toimineet, olisivatkohan ne sitten 3-4.
Nyt oli vain kiire saada toimiva vahvistin autoon niin ostin sitten Ground Zeron kaupasta tilalle, jonka toki sai kiikuttaa takaisin takuuseen että ilman vahvaria sitä ollaan taas
edit: jos sinua tuo edellä mainittu lankku kiinnostaa niin 150€ siitä haluaisin. Jos osaat itse korjata niin siitä saisi todennäköisesti vielä laatupelin
Toisen pidän itselläni vaikka vaan subivahvarina.
Re: w906 hifi/multimedia projekti
Eikö germaniumit kannattaisi ehdottomasti ajaa aktiivina?
Re: w906 hifi/multimedia projekti
Periaatteessa joo mutta ei välttämättä, Germaniumeissa on aika monipuoliset säädöt suotimissa ja tähän on tarkoitus saada simppeli setti jota ei tarvi sen isommin säädellä!Taski kirjoitti:Eikö germaniumit kannattaisi ehdottomasti ajaa aktiivina?
Aktiivi settien kanssa on tullut oltua tekemisissä paljonkin ja aikanaan juteltiin pitkät tovit aiheesta Kalliojärven Pasin kanssa joka kisasi passiivi setillä pitkää 2000-luvulle saakka, lisäähän se toki mahdollisuuksia mutta samalla myös virheiden mahdollisuuksia ja vahvistin kanavia tarvittaisiin heti neljä lisää
Kokeilen ensin näin ja katsotaan ilmeneekö tarvetta muutoksille?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Re: w906 hifi/multimedia projekti
Oli vähän ongelmia löysän ovipellin kanssa, elementin potku meni pellin liikuttamiseen
Yhden illan mietiskelin mikä neuvoksi jonka jälkeen ostin töistä 8mm haponkestävää kierretankoa, muttereita, prikkoja ja nord lockeja ja tuumasta toimeen:
Loppui pellin eläminen
Lisäksi laitoin STP:n päälle vielä pehmeää vaimennus materiaalia:
Tänään saa viimein ovet lopullisesti kasaan!
Yhden illan mietiskelin mikä neuvoksi jonka jälkeen ostin töistä 8mm haponkestävää kierretankoa, muttereita, prikkoja ja nord lockeja ja tuumasta toimeen:
Loppui pellin eläminen
Lisäksi laitoin STP:n päälle vielä pehmeää vaimennus materiaalia:
Tänään saa viimein ovet lopullisesti kasaan!
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Re: w906 hifi/multimedia projekti
Eilen vaimensin vielä oven sisäpellit ja sain ovet kasaan:
Kaikki istuu kuin tehtaalta lähtiessä:
Tuli kyllä hemmetin painavat ovista, saa nähdä mitä saranat tykkää
Kaikki istuu kuin tehtaalta lähtiessä:
Tuli kyllä hemmetin painavat ovista, saa nähdä mitä saranat tykkää
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Re: w906 hifi/multimedia projekti
Noniin, ollut vähän hiljaisempaa kun käyty lomareissulla ja kesä mennyt taas muutenkin siivillä.
Jotain on kuitenkin saatu myös tehtyä, kaikki kaapelit liimasin ensin vaimennusmaton palasilla siististi lattiaan ja sitten isommat palat mattoa päälle.
Vahvistimen ruuvasin pöydän päätyyn ja ajatuksena oli tehdä sille 6 tai 8mm vanerista kotelo ja päälystää se samaisella huovalla kuin muutkin pinnat mutta ongelmaksi meinaa muodostua se että vahvistin lämpenee jo ilman koteloakin.
Puoli tuntia kun soittaa nupit kaakossa niin alkaa lyömään bassoja pois pelistä, varmaan helpottaa kun kelit viilenee ja harvoin toki tulee noin pitkään ja kovaa soitettua
Virran jakamisen suoritin AIV:n todella kätevällä blokilla jossa virran ja maan jako neljälle laitteelle sekä sulakkeet samassa paketissa, pää virtakaapelin väliin akun lähelle laitoin 200A mini ANL sulakkeen ja blokilla on sitten 150A laatat.
Tässä taka kaiuttimet asennettuna sekä yksi basso testikotelossa, keskiviikkona vein mitat puusepälle ja tänään lupasi että 25mm MDF levyt olisi leikattuna, tulee 2kpl 42l kammioita ja molempiin yksi aktiivi ja yksi passiivi elementti, pitäisi olla aika optimi tilavuus.
Laittelen kuvia ja kommenttia kun saan kotelon valmiiksi!
Voimaan on S-7006:ssa mielestäni hyvin mutta pientä pehmeyttä kaipaisin soundiin...
Jotain on kuitenkin saatu myös tehtyä, kaikki kaapelit liimasin ensin vaimennusmaton palasilla siististi lattiaan ja sitten isommat palat mattoa päälle.
Vahvistimen ruuvasin pöydän päätyyn ja ajatuksena oli tehdä sille 6 tai 8mm vanerista kotelo ja päälystää se samaisella huovalla kuin muutkin pinnat mutta ongelmaksi meinaa muodostua se että vahvistin lämpenee jo ilman koteloakin.
Puoli tuntia kun soittaa nupit kaakossa niin alkaa lyömään bassoja pois pelistä, varmaan helpottaa kun kelit viilenee ja harvoin toki tulee noin pitkään ja kovaa soitettua
Virran jakamisen suoritin AIV:n todella kätevällä blokilla jossa virran ja maan jako neljälle laitteelle sekä sulakkeet samassa paketissa, pää virtakaapelin väliin akun lähelle laitoin 200A mini ANL sulakkeen ja blokilla on sitten 150A laatat.
Tässä taka kaiuttimet asennettuna sekä yksi basso testikotelossa, keskiviikkona vein mitat puusepälle ja tänään lupasi että 25mm MDF levyt olisi leikattuna, tulee 2kpl 42l kammioita ja molempiin yksi aktiivi ja yksi passiivi elementti, pitäisi olla aika optimi tilavuus.
Laittelen kuvia ja kommenttia kun saan kotelon valmiiksi!
Voimaan on S-7006:ssa mielestäni hyvin mutta pientä pehmeyttä kaipaisin soundiin...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Re: w906 hifi/multimedia projekti
Koteloa tässä hiljalleen puuhasteltu, nyt se olisi pääpiirteittäin kasassa.
Tuli aika jykevä ja massiivinen, materiaalina 25mm MDF ja liimalla sekä 140:llä kalusteruuvilla kasattu.
Kotelo pultataan väliseinään kuudella M16 pultilla ettei tule kolari tilanteessa niskaan.
Talli päässy vähän mettittymään kesän aikana
Tuli aika jykevä ja massiivinen, materiaalina 25mm MDF ja liimalla sekä 140:llä kalusteruuvilla kasattu.
Kotelo pultataan väliseinään kuudella M16 pultilla ettei tule kolari tilanteessa niskaan.
Talli päässy vähän mettittymään kesän aikana
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Re: w906 hifi/multimedia projekti
*nikkar nikkar*
Kivan näköiset nuo jakkarat. Ovatko paremmat istua/matkustella kun orkinaalit ?
Miten muuten tää Sprinter tuntuu ajolla, onko yhtä mukava kun vito ?
Kivan näköiset nuo jakkarat. Ovatko paremmat istua/matkustella kun orkinaalit ?
Miten muuten tää Sprinter tuntuu ajolla, onko yhtä mukava kun vito ?
Re: w906 hifi/multimedia projekti
Kotelo alkaa olla loppusuoralla, etulevy leikata reunoilta muotoon ja huopa päälle.
On tuommosessa lopun askartelua kun kunnolla tekee, laitoin etu ja takaseinän välille tukipalikat ja elementeille M5 lyöntimutterit niin helpompi käyttää passiiveja irti kun varmaan joutuu painojen kans värkkäämään.
Joku varmaan ihmettelee miksi reikien ympärystät on maalattu mustaksi, meinaan leikata huovan pois elementtien kiinnityspinnan alta jotta saan tiivistettyä kunnolla
On tuommosessa lopun askartelua kun kunnolla tekee, laitoin etu ja takaseinän välille tukipalikat ja elementeille M5 lyöntimutterit niin helpompi käyttää passiiveja irti kun varmaan joutuu painojen kans värkkäämään.
Joku varmaan ihmettelee miksi reikien ympärystät on maalattu mustaksi, meinaan leikata huovan pois elementtien kiinnityspinnan alta jotta saan tiivistettyä kunnolla
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90