MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto *MYYTY*

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Noniin, virhe otettu takaisin, ja uusi bensaputki taivutettu ja maalattu katkenneen tilalle. Tälläkertaa myös hehkutin putket ennen maalausta, josko niitä voisi sitten helpommin taivutella vielä jälkikäteen. Nyt sitten täytyy ottaa aikaa ja irrottaa se simpukka että nuo saa paikalleen ilman ihmettelyä. Yllättäen myös pumpulta bensaputkeen menevä letkun pätkä oli totaalisen morjens. Putken juntturi oli jämähtänyt täysin yhdeksi puuksi letkun vastakappaleen kanssa, joten käytännössä vanha oli roskiskamaa. Pumpun pään 90-asteen kulman siitä sai hyödynnettyä, mutta toisen pään lähes 180-asteen lähdön tilalle leikkasin varaosaletkusta suoran lähdön. Taivutus tuli sitten suoraan bensalinjaan letkun sijaan. Päät sinkittiin ja väliin asennettiin uusi Teflon letku. Teräskudos-ulkonäkö ei oikein pussihousua säväyttänyt, joten vedin päälle pari kierrosta kutistesukkaa. Samalla saatiin letkun halkaisijaa sen verran kasvatettua, että tuo kumipuskuri/holkki pysyy paikallaan.

Kuva

Tuossa viikonloppuna tuli vähän korjailtua takapuskurin helmaakin. Toivoin kovasti, että tuo olisi ollut ihan kestomuovia, mutta vähänkään kun yrittää hitsata, niin materiaali alkaa vain kiehua, eli vähän niin kuin tulee kudosnesteet pihalle. Tuo kertamuovi ei siis sula vaan palaa, eikä siten tietenkään hitsaudu toiseen kappaleeseen.. Mysteeriksi jää mitä tuo muovi on laadultaan, mutta onneksi uudemmissa on sentään siirrytty ABS:ään joka on hitsattavissa. Olisi mielenkiintoista tietää onko nämä Cosworthin korisarjan osat kautta linjan samaa tavaraa, vai onko materiaali vaihdettu tuossa 2.5 mallissa.

(Harjoituskappale yläprofiilin korjaamiseen.)
Kuva

Kuva

No, yhtäkaikki, joskus näitä on tällälailla oldschool tyyliinkin tullut tehtyä, eikä siinä mitään. Hieman työlästä, eikä niin siistiä, mutta saa kohtuu kestävän. Koko korjaushan johtuu siis vetokoukulle tehdystä reijästä. Aluksi siistin leikkauskohdat laikalla suoraksi, kun vanha reikä oli hieman sinnepäin sahattu. Sitten vaan uutta muovilevyä ja leikkelemään. Tähän käytin Etran 2mm Polypropeenia, sillä se on ainakin iskunkestävä ja pehmeä materiaali, hieman ominaisuuksiltaan muistuttaa tuota alkuperäistä. Korjauksen tein ikään kuin monikerros rakenteelle, eli ensin alaosan korjaus ja sitten yläosan profiilimuoto kuntoon. Käytin samaa muovia isompana palana reijän alapuolella, joka ensin niitattiin kiinni helmaan ja vasta sitten pinta pala paikalleen. Osassa paikoista käytin myös sikaflexiä muovien välissä paremman kiinnittymisen saavuttamiseksi.

Kuva

Niittejä meni varmaan 50kpl, ja niille tein pienet upotukset ennen kiinnitystä. Lopuksi vielä hioin kannat alas, että jää tilaa kitata pinta suoraksi. Vielä ennen pohjatöitä viillotan dremelillä ulkopuoliset saumakohdat uraksi ja liimaan ne 2K koriliimalla. Niin saumat saa "hitsattua" ja liitoksesta tulee kestävä, mutta joustava. Ainahan tällaisissa korjauksissa on vaara kitin murtumiselle tai muille pintavaurioille, mutta toisaalta niin on muovihitsatussakin kohteessa. Pääasia on kuitenkin, että ruma reikä saadaan umpeen, eikä tarvi lähteä metsästämään ehjää osaa, mikä on melkoisen haastavaa.

Kuva

Kuva
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

No niin hyvältä näyttää, mietin vaan että miksi et ole hitsannut paikkaa helmaan?
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

MJPfin kirjoitti:No niin hyvältä näyttää, mietin vaan että miksi et ole hitsannut paikkaa helmaan?
Niin tuossa aiemmassa tekstissä selitin, ettei tuota kyseistä muovihelmaa pysty muovihitsaamaan. Kokeilin kyllä sitä ensimmäisenä. Ilman muuta se olisi ollut ykkösvaihtoehto, mutta kaikki muovit kuten tuo materiaali mitä tuossa on käytössä ei ole hitsattavissa. Ilmeisesti kyseessä on Polyesteri-pohjainen kertamuovi, jonka molekyylit ei enää sulaudu uudelleen, eli kun se on kertaalleen valettu, sen kiderakennetta ei voi enää muuttaa tai palauttaa. Näitä muoveja on nykyisin enää todella harvoin käytössä onneksi.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Pahoitteluni turhasta kysymisestä, äkkiä vain vilkaisin kuvia kesken päivää, suuremmin lukematta. Sitä kuuluisaa kuttaperkkaa vai miten se nyt kirjoitetaan.
Hyvin harmillista materiaalina.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

MJPfin kirjoitti:Pahoitteluni turhasta kysymisestä, äkkiä vain vilkaisin kuvia kesken päivää, suuremmin lukematta. Sitä kuuluisaa kuttaperkkaa vai miten se nyt kirjoitetaan.
Hyvin harmillista materiaalina.
Eihän siinä mitään, parempi kun kysyy jos askarruttaa. Meilläpäin kuttaperkalla viitataan aika vahvasti lasikuituun, mutta toisaalta polyesterihartsihan siinäkin on sidosaineena ja joskus sitä kokeilin lämmittää niin lopputuloshan on hyvin samanlainen, eli alkaa kiehua ja ikäänkuin kuivuu kasaan. Kestäväähän tuo materiaali on, eikä se murru oikeastaan millään toisin kuin nämä nykymuovit. Mutta ei saisi silpoa noita kun tuo korjaus on sen verran haastavaa. Lähtökohtaisesti nyt on vähän outoa muutenkin asentaa Cosworth malliin vetokoukkua, mutta tyylinsä kullakin. Jostain lueskelin tuon materiaalin korjauksesta/liittämisestä niin suositeltu tapa oli liimaus. Jotenkaan en vaan luota ihan pelkkään liimaan, joten niitattu tukirakenne ainakin teorissa pitäis vahvistaa paikattua kohtaa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Hartsipohjaisia muoveja vanha autopeltiseppä näin joskus kirosi kun ei sitä saanut korjattua millään kunnolla. Vanhan liiton pläkkäri, vihasi kaikkia kittejä oikein tunteella lyijyä se kuulemma olla piti. Muoveja ja pöh.

Oli kyllä opettavaista miekkosen kanssa työskennellä, kyllä vaan taikoi suoraksi ihmellisiä ruttuja.
Mielummin vaihtoi siipeen pätkän kun irroitti koko osaa, eikä nähnyt mistä oli vaihdettu kun saumat oli tinattu.
Katosi paljon tietoa ja taitoa kun ukko lähti maailmasta on noita seppiä nähnyt toisiakin mutta oli kyllä omaa luokkaansa.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Kuva

Vihdoin sain laitoksen sisälle talliin.. ja ihan ajamalla :D eli vihdoin siis uudet bensalinjat on paikallaan. Homma vaati simpukan irroituksen, joten samalla putsasin sen ja ruiskutin tuoreen maalin päälle. Tehostimen pumppuun vaihdoin suodattimen samalla kun se nyt oli tyhjä ja asennuksen jälkeen iskin tupaan hyväksi havaitut Redlinen ölpät. Edellisestä 204-farkusta hammastangon vuoto loppui melkein kokonaan noilla litkuilla, vaikka tuli se vaihdettua lopuksi uuteen kumminkin.

Kuva

Kuva

Ihan hitonmoinen työmaa siis, kun ajattelee, että olin vaihtamassa tankin letkua jonka takia irrotin tankin, joka meni vaihtoon, kunnostin pumppupaketin, irrotin ja fiksasisin simpukan että sain uudet bensalinjat paikalleen.. pari kuukautta se yhteensä tossa pihassa kerkes maisemaa pilatakin, mutta nyt kun on tallissa niin ensi viikolla sen saakin sitoa taas kärryyn ja kiikuttaa Pohjanmaalle. Siellä päässä alkaa sitten hitsaustyöt, ja niiden valmistuttua maalaus heti perään. Vielä ennen matkaa lakeuksille teen koneelle perushuollon. Varsinainen tekniikan kunnostus, ainakin ulkoisesti on edessä sitten ensi keväänä/kesällä kun auto palaa takaisin. Eli vähän perse edellä puuhun mennään, mutta tuo ryöttäinen koppa ärsyttää siinä määrin, että se on pakko saada nyt ensin kuntoon. Talvellahan tässä ehtii vaikka hankkia noita osia alustaan ja vaikkapa hommata toisen takakelkan, jonka kunnostaa valmiiksi. Sisustaan ei juurikaan enää tarvi muutakuin kunnostaa kuskin penkin runko ja putsata nahat. Jarruthan menee vielä kauttaaltaan uusiksi ja koneeseen täytyy hankkia ainakin kaikki sytkäpuolen kamat. Venakoppa maalailla, fiksata vähän ulkonäköä jne.. eli hommaa siis riittää kevään korvillakin.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Tuon venakopan entisöinti ei ole ihan helpoimmasta päästä tekstien ja raitojen maalausten takia. Itselläni tuo on edessä ensi kesänä. Taidan katsoa sinulta mallia.

Sytkäjohdoista ei sitten välttämättä kaikki mahdu pituutensa puolesta alkuperäisen suojan alle. Eli melkeimpä tekisin noista alkuperäisistä, ellet sitten osta uusia alkuperäisiä.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Bemaristi kirjoitti:Tuon venakopan entisöinti ei ole ihan helpoimmasta päästä tekstien ja raitojen maalausten takia. Itselläni tuo on edessä ensi kesänä. Taidan katsoa sinulta mallia.

Sytkäjohdoista ei sitten välttämättä kaikki mahdu pituutensa puolesta alkuperäisen suojan alle. Eli melkeimpä tekisin noista alkuperäisistä, ellet sitten osta uusia alkuperäisiä.
Joo venakoppaa suunnittelin tekeväni niin, että ensin puhallan sen kauttaaltaan. Sitten puolikiiltävä musta pulveri päälle ja sen jälkeen jyrsimellä tekstit puhtaiksi.. katotaan nyt onko se lopullinen metodi. Yleensä olen nämä tehnyt niin, että puhallus, hionta/kiillotus, maalaus märällä mustalla ja rasvanpoistolla tai tinnerillä kohoumat puhtaaksi ”kovan” liinan avulla, ja sitten ruiskulla lakka päälle. Ja siis ainakin tossa 2.3:ssa on metallilla ne kohoumat, ei maalattu.

Tuota sytkäpuolen tarjontaa oon tässä selvitellyt ja totesin että jenkkilästä tulee edullisimmin kaikki 160€/vs/250€ (Saksa) sisältäen kaikki kulut. sis. Johdot, puola, VJ kansi + pyörijä. Noita johtoja oli siellä ainakin ”OEM” type hat merkinnöillä.. mutta paikallaanhan ne sitten näkee.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Käsinojankin hain tänään verhoomosta. Tämähän verhoiltiin käytetyllä mersun aidolla nahalla, että se sointuu paremmin sisustaan kuin uusi nahka. Usein on vähän holmön näköistä, kun vanhaa nahkasisustaa verhoillaan uudella nahalla, niin onhan se ulkonäkö hieman erilainen. Pussin tikkasi Järvenpäässä TiCaBo, ja matkaan tarttui vielä vähän sopivaa keinonahkaa C-pilarien verhoilua varten.

Kuva
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Tuollainen käsinoja on minulla ostoslistalla. En itsekkään kelpuuttaisi autoon uutta tai uudella nahalla verhoiltua.

2.5:ssa onkin näemmä erilainen venakoppa. Siinä raidat ja tekstit on maalattu. Jostain muistan lukeneeni kopan olevan magnesiumia, olisiko siinä syy maalaukseen?
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Voi hyvin olla. Toi vanhempi on alumiinia. Mulla oli tossa E320 coupessa sellanen magnesium koppa.. maali oli pahoin halkeillut molemmin puolin niin se meni kans puhalluksen kautta pulveriin. Sen 2.5:n kopan voi tehdä helpoiten märkämaaleilla, eli vaikka nyt puhaltaa sen ensin ja maalaa ruiskulla hopeaksi, lakka päälle ja antaa kuivaa. Sitten maalaa sen uudelleen mustalla ja pyyhkii liinalla ja rasvanpoistolla harjoista maalin pois. Rasvis on siitä hyvää, ettei se sulata sitä pohjakerrosta. Se putsaus täytyy tehdä vaan melko hätäseen ruiskutuksen jälkeen. Sitten vaan satiinilakka koko palikan yli, niin alkaa olla aika lähellä totuutta.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Kuva

Kuva

Nehän on tosiaan erilaiset, ja hyvin suurella todennäköisyydellä juurikin tuo materiaali on se syy miksi toteutustapa on muuttunut.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Marmorilla on tullut hypättyä melkoisesti näiden kiinnikkeiden takia, ja varmaaan satanen on jo paasattu niihinkin. Yhtä kiinnikettä ei kuitenkaan löytynyt enää ollenkaan tarjonnasta, joten mallinsin sen ja pistin tilaukseen. Tälläkertaa toimittajaksi päätyi Lahtelainen Materflow, jolla on hyvinkin kilpailukykyiset hinnat ihan näihin isoihin toimijoihinkin nähden.

Kuva
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Voi kyllä tallissa onkin mukava ruuvata lämpimässä ja valoisassa :thumbup: ja sitten asiaan. Auton käynti on ollut tähän mennessä lievästi sanottuna rouheaa, joten ajattelin tehdä kevyen huollon josko se vaikka jeesaisi. Ensimmäisenä vaihtoon menivät tulpat, jotka olivatkin palvelleet ulkonäön puolesta ihan riittävästi. Tulpanjohdot ja puola tulee vähän myöhemmin, mutta tarkastuksen jälkeen kaikki näytti ihan hyvältä poislukien puolan ja virranjakajankannen välistä johtoa joka on vähän nirhautunut.

Kuva

Sen sijaan pikainen putsaus virranjakajan kannelle ei taas mennyt ihan putkeen. Toinen ruuveista nimittäin ei irronnut, ei sitte millään. Lopulta reikä kantaan ja vastakierretapilla kanta katki, niinhän sen pitikin mennä. No kansihan sentään irtosi ja olikin mukava huomata sen olevan halki ja kolmessa osassa tuon ulomman suojakuoren alla. Pultinjämän irrotus olikin oma lukunsa, mutta vähän dremeliä, poraa ja kierretappia niin taas mennään. Kansi sen sijaan oli hankittava samantien uusi, joten mars motonettiin. Uudella kannella ja tulpilla käynti ja käynnistys alkoikin jo parantua. Öljyjen sekaan kaadoin Forten motorflushin ja ajelin pihassa ensimmäistä kertaa vähän pitempää lenkkiä. Koneen lämmetessä myös käynti parani huomattavasti. Taitaa olla melkolailla kosteutta joka paikassa seisonnan jäljiltä. Sitten vaan öljyn vaihto ja uutta suodatinta ja mobilia tupaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Jarruputkien kiinnikkeisiin hain uudet muoviruuvit, ja ennen asennusta maalasin pohjan vasemman puolen alkuperäisen kaltaisella tummanharmaalla. Samaa temaduria tuli myös sisälattiaan, jonka putsasin teräsharjalla ja tinnerillä ennen maalausta. Sinänsähän lattia peittyy myöhemmin vaimennusmaton alle.

Kuva

Kattoluukunkin sain toimimaan kun tajusin vaihtaa sulaketta rikkoneen viallisen kytkimen toiseen. Samalla sain roikkuvan verhoilun irti ja selville, että sen syy on kuprulle mennyt verhoilun kovalevy. Tähän katellaan uusi osa, tai uusin tuon kovalevyn nykyiseen.

Kuva

Joskus sitä käy myös säkä, ja taas tuli heikkona hetkenä kopattua talteen yhdet klassikot. Tälläkertaa aidot AMG ”pentat” HWA varaosanumerolla. Kaikki neljä on 8x16 ET11.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Tulee melko lailla tasalle tuolla ET:llä.

Käy hienosti tuon ikäiseen museoautoon.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Bemaristi kirjoitti:Tulee melko lailla tasalle tuolla ET:llä.

Käy hienosti tuon ikäiseen museoautoon.
Niin tulee 8) Vanne vaihtoehtoja on nyt ainakin riittävästi, mutta saa nähdä mitkä siihen nyt sitten lopulta alle laitetaan. Noiden leveiden pentojen lisäksi on toiset 16” 6,5” leveät vastaavat. Ja sitten tietysti auton orkkis 15” ja nuo 16” Lorinserin LO:t. Kunnostaahan nuo täytyy kaikki kunhan joutaa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Ringo Starin 190e:ssä on nuo samat vanteet. Noilla läskirenkailla vähän hölmön näköinen.

" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Makuja on monia, mutta minusta ei kyllä käy nuo Pentat enää muovipuskurimersuihin ensinkään. Ringon auton kuva vielä vahvistaa näkemystä :lol: . Mutta kuten sanottua, vaihtoehtoja on hyvä olla olemassa! Orkkikset (tai lorinserit) orkkispulteilla viimeistelevät virtaviivaisuuden, joka oli se tehtaan juttu tuossa automallissa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Kuva

Kuva

Juu, ulkonäöllisesti tämä tyyli on enemmän se mikä omaan silmään toimii. Siinä olen ollut samoilla linjoilla että nämä on kromipuskurillisiin paremmat, mutta tuo Akin mesen kuva vähän muutti ajatusmaailmaa. Keskiöt tulee jokatapauksessa hopeaksi, tummat ei sovi mihinkään. Oikeasti ne alkuperäiset 15” ei ole vaihtoehto, niin jäätävän rumat ne on :lol: Kai ne kunnostaa joutuu kumminkin, mutta ei ne ainakaan käyttövanteiksi tule.. johonkin tilaisuuteen/säilytykseen.. Eli joko 16” Lorinserit tai nuo pentat.. tai sitten mennään 16” BBS RS linjalla, mutta sen näkee sitten.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Jos tulee 16" pentojen myynti mieleen jossakin vaiheessa --> laita YV :D
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Rahallahan ne saa, muttei pikkurahalla :lol:
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Timo L. kirjoitti:Makuja on monia, mutta minusta ei kyllä käy nuo Pentat enää muovipuskurimersuihin ensinkään. Ringon auton kuva vielä vahvistaa näkemystä :lol: . Mutta kuten sanottua, vaihtoehtoja on hyvä olla olemassa! Orkkikset (tai lorinserit) orkkispulteilla viimeistelevät virtaviivaisuuden, joka oli se tehtaan juttu tuossa automallissa.
Eikös myös ne EVO 1 vanteet ois aika passelit? Nehän on aina tyylikkäät :P
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

karra kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Makuja on monia, mutta minusta ei kyllä käy nuo Pentat enää muovipuskurimersuihin ensinkään. Ringon auton kuva vielä vahvistaa näkemystä :lol: . Mutta kuten sanottua, vaihtoehtoja on hyvä olla olemassa! Orkkikset (tai lorinserit) orkkispulteilla viimeistelevät virtaviivaisuuden, joka oli se tehtaan juttu tuossa automallissa.
Eikös myös ne EVO 1 vanteet ois aika passelit? Nehän on aina tyylikkäät :P
Ne on yhdet parhaista :thumbup: Mutta mielestäni LO:t menee vielä niittenkin edelle. Itelläkin oli joskus kauan aikaa sitten evot, mutta ne meni yhden 200D:n mukana.

Jos ihan rehellisiä ollaan niin inhosin pentoja kauan aikaa.. kunnes kerran näin yhden w123:n jossa oli 8/9x16 setti alla, ja se oli jotenkin herättävä kokemus. Siltikään kyseinen vanne ei oikeastaan ole hieno 123:ssakaan. Oikeastaan se sopii oikeasti hyvin W/R107:aan. W114/5/6 ja w108/9/11 se on taas jotenkin liian moderni. Tekee liian ralliauton näköisen klassikosta. W/C126 taas on liian moderni auto noille samoin kuin 124.. eli lopputulema on että mihinkäänhän ne ei oikein sovi, mutta kaikki sellaiset haluaa :lol:
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Mitenkäs pentat facelitattuna 3-osaseksi versioksi? Samalla koko kasvatettu 17"?

Olen jossakin sellaiset nähnyt, olivat kyllä vaikuttavat.

Itse voisin harkita AMG:n 3-osaisia topline vanteita jos sattuisin omistamaan w201 korisen. Toki ei ole tuohon museo hommaan validit?
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Niin eli siis tarkoitat Aero 3:ia? Topline sarjahan on RH:n kopio. Topline AA on yksiosainen Monoblock kopio ja AB on kolmiosainen koottava. RH:n ongelma on keskikupit jotka on pienemmät kuin mersun oma 75mm. Aero3 olis ehkä kaikkein hc sarja, mitä tuohon voisi laittaa, mutta olen pulannut noitten koottavien kanssa ihan riittämiin ja ne on jotenkin nähty jo. On mulla aidot 17” monoblockitkin tuossa hyllyssä, mutta taas tällaiseen alkupään autoon ne on vähän turhan tuoreet. Ehkä Aero1 menisi, mutta mun mielestä se on tähän koppaan vähän tylsä. On mulla yhdet vanteet mitkä kiinnostaisi, mutta täytyy nyt ensin saada tuo auto kuntoon ja kattoa jääkö rahaa hankkia enää mitään.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Kyllä, tarkoitin juurikin aero 3 vannetta.

Toivottavasti jää rahaa vielä panostaa vanteisiinkin :D Niillä kuitenkin on iso merkitys auton ulkonäköön.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Niin no ei se panostamisesta jää kiinni, onhan tossa vaihtoehtoja hyllyssä jo monen tonnin edestä, mutta jos vielä lisää haluaa niin joutuu jo jostakin luopua. Nuo Lorinserin LO:t oli aluksi ihan päivänselvä valinta, ja ne nyt kunnostetaan ainakin ensimmäisenä. Ne on kumminkin aikakausi ja tyyli-korrektit. Aeroja en lähde tuohon etsimään, enkä myöskään 16” Evoja..
jos jostain pitäis luopua niin nuo kapeemmat pentat vois olla sellaiset. Harvinaisemmat ne taitaa olla kun nuo leveät.

Kuva
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mä oon ajatellu rakentaa 14" pentoista kolmiosaiset ja isommat, mutta tuleekohan niistä hölmön näköiset kun se keskiosa on kuitenkin niin pieni? Koko on sellainen että se sopis 15" bbs kehien kanssa, mutta sittenhän on niitä kehiä joilla saa 15->16 tuumaan.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

S202 kirjoitti:Mä oon ajatellu rakentaa 14" pentoista kolmiosaiset ja isommat, mutta tuleekohan niistä hölmön näköiset kun se keskiosa on kuitenkin niin pieni? Koko on sellainen että se sopis 15" bbs kehien kanssa, mutta sittenhän on niitä kehiä joilla saa 15->16 tuumaan.
On se 14" keskiö aika pieni, kun siitä kumminkin katoaa vielä reunastakin tavaraa. Joskus leikkelin 15" 15-reikäsen keskilimpun irti, niin siihen mulla olis ollut 17" BBS:n kehä, mutta se oli liian pieni. 18" olis ollut varmaan justiin, mutta ei tullut koskaan hommattua sitä. Se nyt oli muutenkin ihan vaan rekvisiitaksi tarkotus tehdä 1kpl, ei ajoon.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Vastaa Viestiin