Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 396
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Olisko rengaspaineiden tarkistamiseen tuo kg/lb asteikolla varustettu työkalu?
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

racer123 kirjoitti:Olisko rengaspaineiden tarkistamiseen tuo kg/lb asteikolla varustettu työkalu?
Olihan se. Arvelin samaa, mutta en puhaltamalla saanut tikkua liikkeelle. Nyt kävin testaamassa renkaaseen niin tikkuhan pullahti pihalle osoittaen noin 2,2kg:n lukemaa.

Eilen tutkailin nettiä ja ulkomaisilta foorumeilta löytyi jotain juttua työkaluseteistä. Taisipa kaikissa vastaantulevissa kuvissa olla rengasavain mukana, joten sellainen multa varmaankin uupuu. Tuo tulppahylsy voisi sopia myös kattoluukun manuaaliseen avaamiseen/sulkemiseen, näin oli jossain keskustelussa tiedetty.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 603
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

Google-kuvien perusteella tuosta puuttuu jotain työkaluja ja tuohon tulppa-avaimeen kuuluu lisäosa, jolla avataan pyöränpultteja.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Jotain pientä taas tapahtunut auton kanssa.

Talvirenkaat piti vaihtaa alle pari viikkoa sitten. Hyvin oli viime keväänä paikattu nastarengas pitänyt paineen koko kesän. Kesärenkaatkin menee vielä ensi kesän, noin 4,5mm oli pintaa Hankookeissa jäljellä.

Kynnyslistoihin tilasin Ebaysta korjaussarjan. Alkuperäiset alumiinisomisteet repsotti varsinkin kuskin puolella jo epäsiististi. Sarjassa tuli siis alumiiniteipit vanhojen tilalle valmiiksi oikean mittaisina. Oli kuitenkin omalle sorminäppäryydelle liikaa saada etuoven pitkät teipit rypyttömästi paikalleen :lol: Teippi on melko ohutta ja se pitää saada kerralla menemään suoraan. Noh, aina ei voi onnistua :D Takaovi onnistui paremmin, sen lista onkin vähän lyhempi

Ohjaus on ollut aavistuksen levoton keskivaiheilla. Väljää simpukkaa olen epäillyt syylliseksi, koska ratissa tuntuu keskellä pieni tyhjä kohta. Varmistin että välys on simpukassa ja päätin kiristää sitä hieman. Säätöruuvi oli hyvin näkyvillä, mutta melko ahdas paikka temuta. Sain kuitenkin ylhäältä päin avaimet sopimaan ja noin 1/4 kierroksen kiristin simpukkaa (ruuvia tietysti aukipäin) ja välys hävisi. Vaihdoin uuden ohjausiskunvaimentimen myös, vanha oli löysä. Ajettavuus muuttui hyvään suuntaan, levottomuus ja hakeminen väheni huomattavasti :thumbup:
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Huoltopäivä oli tänään. Edellisestä öljynvaihdosta vierähti taas "kymppitonni" joten uudet lirpit sisään uudella suodattimella. Ilmansuodatin, ohjaustehostimen suodatin ja molemmat polttoaineen suodattimet vaihdoin myös.

Pari öljyvuotoakin sain tilkittyä. Ohjaustehostimen säiliö on rähmääntynyt jo pitkään ulkoa päin ja siihen lääkkeeksi vaihdoin säiliön kanteen uuden tiivisteen vanhan kovettuneet tilalle. Toinen vuotopaikka oli sammutinvivun "akseli" pumpussa. Löysin ulkomaan foorumilta vinkkiä, miten se saadaan tiiviiksi. O-rengas siellä oon tiivisteenä, helppo oli vaihtaa. Ja tosiaan, polttoainesuodattimen mukana tuleva pienempi o-rengas oli oikean kokoinen.
Tuossa linkki: http://www.peachparts.com/shopforum/die ... k-fix.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja vk00 »

Tämä tuli bongattua liikkeellä tuossa alkuviikosta :) yleensä siinä parkissa nötköttää jo kun vasta ite meen töihi :)
Merseedespents
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

vk00 kirjoitti:Tämä tuli bongattua liikkeellä tuossa alkuviikosta :) yleensä siinä parkissa nötköttää jo kun vasta ite meen töihi :)
Aikaisin ku tulee niin aikaisin pääsee :)

Tänään jatkui huollot peräöljyjen vaihdolla. Fuchs Sintopoidit laitoin sisään, hyväksi havaittu peräöljy. Rassasin samalla ABS anturin perästä irti kun oli tyhjä öljystä ja putsasin. Eipä siinäkään anturissa kyllä paljon putsattavaa ollut, eikä siten ratkaissut ASD kolmiovalon syttymisongelmaa. Perän hammaskehään ei silmä taittunut millään, että olisi nähnyt sen kunnon :(

Akun kunnon kävin tarkastuttamassa männäviikolla kun Vianor tarjosi sellaista ilmaiseksi. Startti nimittäin tuntui laiskalta jos Eberi oli ollut päällä. Testi kertoi että akku olisi syytä vaihtaa, alle puolet oli käynnistystehosta jäljellä. Varastin sitten 200deestä (omasta) akun tähän, se on melko tuore hankinta. 200dee pärjää seisonnassa huonommallakin virtalähteellä.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Huoltotriathlonin viimeinen osio oli tänään, kun sain vaihdettua vaihteistoöljyt ja suodattimen. Öljyksi laitoin Mobil ATF 220. Aikalailla 6,1 litraa sain uutta öljyä menemään. Vaihdoin myös jäähdytinlinjassa olevan kumiletkun. Sen hommasin jo pari vuotta sitten, kun paikkasin öljyvuodon jäähdyttimelle menevästä putkesta. Ei ole vuotanut, mutta hikoili öljyä aavistuksen.

Edellinen vaihteisto- ja peräöljyjen vaihto oli 430tkm kohdalla, edellinen omistaja oli vaihtanut hetki ennen kuin ostin auton. Nyt mittarissa 490tkm. Pari vuotta saapi ajella taas näiden osalta...

Seuraavaksi olisi tiedossa takakontin luukun vaihto. Nykyinen on kukkinut voimakkaasti kromilistan alta ja viimeisenä niittinä rekisterikilven valo tippui johtojen varaan, kun umpion takaa oli pelti kadonnut. Löysin ehjän luukun, täytyy vaan maalata se oikean väriseksi.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Pikkuhiljaa aloin käydä takaluukun kimppuun. Ostin siis varaluukun josta ajattelin tehdä ehjän tilalle. Päällisin puolin hyvän näköinen luukku oli kuitenkin kromilistan alta sen verta maatunut että rekisterikilven valojen reiät levisivät hyvinkin suuriksi ihan sormivoimin :twisted: Eipä siinä... Kävin taas varkaisiin ja (edelleen omasta) 200Deestä nyysin luukun. Sekään ei ole oikean värinen, mutta helpompi aihio. Maalasin sen pari vuotta sitten, joten pohjatöiksi riittää edellisten pohjien parantelu lähinnä kontin alareunan kohdalta.
Ja nyt kun tuosta 200deestä noita osia alkoi katoamaan, niin otin siitä myös etupuskurin irti. 250sestä nimittäin on etupuskuri jo melko huonossa hapessa. Se on ollut halki vänkärin kulmasta alusta saakka ja itse rikoin sitä lisää unohtamalla lämppärin piuhan kiinni toissa talvena. Kesällä sitten irtosi isompi pala kesken ajon. Vaihdetaan siis ehjä tilalle. Nyt kun on muutakin maalattavaa samalla värillä :)
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Sain kontin luukun ja puskurin hiottua ja kitattua maalausta vaille valmiiksi (ainakin luulisin). Kontinluukussa paikattavaa oli siis alareunassa, oli ruostunut myös tuolta taustapuolelta vähän. Myös noita rekisterikilven valon paikkoja hipistelin paremmiksi molemmin puolin peltiä. Otin ruosteet kiinni ja hapotin fosforihapolla. Maaliksi GPLS Primeria. Lopuksi hion koko luukun mataksi.
luukku.jpg
Puskurissa oli alakulmissa tuollaiset raapaisujäljet jotka kittasin ja hioin pois. Myös ympäri puskuria oli pienempiä osumia siellä täällä, joita parhaani mukaan yritin peitellä. Karhunkielellä ja P400 santapaperilla karhensin pinnan kauttaaltaan.
etupuskuri.jpg
Takaluukun kromilistan ja etu-umpioiden alla olevat kromilistat putsasin Pata Padalla. Tuolta nimimerkki EVO X:n cossuprojektista otin vinkkiä, että saippuateräsvillalla lähtee puhtaaksi ja kyllä toimii :thumbup: . Aika pahastikin oli tummentunut kromi paikka paikoin mutta kärsivällisesti hinkkaamalla kiiltävä pinta tuli esiin. Naarmujahan noissa vielä on, mutta paljon siistimmät lähtökohtaan nähden.
kromilistat.jpg
Kuvat ei nyt ihan priimalaatuisiksi osuneet, ei tahdo muistaa ottaa kuvia kun tekee. Sitten kun muistaa ni ei osaa :lol:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Puskuri ja kontinluukku sai värin pintaan. Pohjatöiden jälkeen maalasin molemmat osat hiontavärillä.
puskuri_1.jpg
luukku_1.jpg
Ei onnistunut kovin hyvin tuo fiilerin ruiskutus. Pinta jäi todella karheaksi, ihan hiekkapaperia muistutti pinnat. Ehkäpä ohensin maalia liian vähän, se oli kyllä melko paksua. Kontinluukun hioin vesihionnalla P600 paperilla siloiseksi ja puskurin P400 paperilla. Sitten värit ja lakat pintaan.
maalatut.jpg
puskuri_2.jpg
Ihan OK onnistui, tallimaalaajan iloksi roskiakin sateli lakkapinnalle :D Katsotaan lopullinen tuomio Joulun jälkeen kun ovat saaneet rauhassa kuivaa. Ja toki paikallaan sitten näkee miten sävy sointuu muun auton kanssa. Samasta purkista on maali otettu kuin lokasuojaa maalatessa, mutta pohjapelti on erivärinen...

Hyvää Joulua Kaikille :wave:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Minä kirjoitti:Ihan OK onnistui
No ei kyllä onnistunut :lol: Ei oo tarpeeksi kiiltoa varsinkaan kontin luukun vaakatasossa olevassa osassa, appelsiinia valitettavasti. Pari pientä valumaakin löytyi.. :oops: Sävystä ei nyt osaa ihan vielä sanoa, oli jo pimeää kun rassasin luukun paikalleen ja muu auto on likainen. Kiillon puute myös hämää sävyä hieman.

Vaihdoin siis maalatun luukun paikalleen. On se kuitenkin ruosteeton ja ehjä toisin kuin alkuperäinen. Vahasin pellin ja sisäpuolelle suihkuttelin kotelosuojaa käsiteltyihin kohtiin. Vanhassa ei ollut rekisterikilven taustaleyvä vaan kilpi oli ruuvattu suoraan kontista läpi :shock: Laitoin nyt kuitenkin kilven taustaleyvyyn kiinni. Puhdistetut rekisterikilven valot ja kromilistan laitoin myös paikalleen. Jos huomenna päivänvalossa sais räpsästyä kuvan. Puskuria en vielä kerennyt vaihtamaan.

Harmittaa kyllä tuo maalauksen epäonnistuminen. Viime talvena tuo lokasuoja onnistui niin hyvin ja tää on nyt aika kaukana siitä. Ajattelin yrittää vielä korjata tuon pinnan vesihionnalla jollain todella hienolla paperilla. Jos ei onnistu niin täytyy maalata myöhemmin uudelleen...
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja EVO X »

JanneW124 kirjoitti:
Minä kirjoitti:Ihan OK onnistui
No ei kyllä onnistunut :lol: Ei oo tarpeeksi kiiltoa varsinkaan kontin luukun vaakatasossa olevassa osassa, appelsiinia valitettavasti. Pari pientä valumaakin löytyi.. :oops: Sävystä ei nyt osaa ihan vielä sanoa, oli jo pimeää kun rassasin luukun paikalleen ja muu auto on likainen. Kiillon puute myös hämää sävyä hieman.

Vaihdoin siis maalatun luukun paikalleen. On se kuitenkin ruosteeton ja ehjä toisin kuin alkuperäinen. Vahasin pellin ja sisäpuolelle suihkuttelin kotelosuojaa käsiteltyihin kohtiin. Vanhassa ei ollut rekisterikilven taustaleyvä vaan kilpi oli ruuvattu suoraan kontista läpi :shock: Laitoin nyt kuitenkin kilven taustaleyvyyn kiinni. Puhdistetut rekisterikilven valot ja kromilistan laitoin myös paikalleen. Jos huomenna päivänvalossa sais räpsästyä kuvan. Puskuria en vielä kerennyt vaihtamaan.

Harmittaa kyllä tuo maalauksen epäonnistuminen. Viime talvena tuo lokasuoja onnistui niin hyvin ja tää on nyt aika kaukana siitä. Ajattelin yrittää vielä korjata tuon pinnan vesihionnalla jollain todella hienolla paperilla. Jos ei onnistu niin täytyy maalata myöhemmin uudelleen...
1500-2000 vesihionta, sitten Mirkan polarshine 15 ja kova vaahtomuovilaikka, myllyn kierrokset ykköselle. Toinen kierros pehmeällä laikalla ja 2-3 kierroksilla viimeistelytahnalla. Tulee paree kun että lähtisit uudelleen maalaamaan.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

EVO X kirjoitti:
JanneW124 kirjoitti:
Minä kirjoitti:Ihan OK onnistui
No ei kyllä onnistunut :lol: Ei oo tarpeeksi kiiltoa varsinkaan kontin luukun vaakatasossa olevassa osassa, appelsiinia valitettavasti. Pari pientä valumaakin löytyi.. :oops: Sävystä ei nyt osaa ihan vielä sanoa, oli jo pimeää kun rassasin luukun paikalleen ja muu auto on likainen. Kiillon puute myös hämää sävyä hieman.

Vaihdoin siis maalatun luukun paikalleen. On se kuitenkin ruosteeton ja ehjä toisin kuin alkuperäinen. Vahasin pellin ja sisäpuolelle suihkuttelin kotelosuojaa käsiteltyihin kohtiin. Vanhassa ei ollut rekisterikilven taustaleyvä vaan kilpi oli ruuvattu suoraan kontista läpi :shock: Laitoin nyt kuitenkin kilven taustaleyvyyn kiinni. Puhdistetut rekisterikilven valot ja kromilistan laitoin myös paikalleen. Jos huomenna päivänvalossa sais räpsästyä kuvan. Puskuria en vielä kerennyt vaihtamaan.

Harmittaa kyllä tuo maalauksen epäonnistuminen. Viime talvena tuo lokasuoja onnistui niin hyvin ja tää on nyt aika kaukana siitä. Ajattelin yrittää vielä korjata tuon pinnan vesihionnalla jollain todella hienolla paperilla. Jos ei onnistu niin täytyy maalata myöhemmin uudelleen...
1500-2000 vesihionta, sitten Mirkan polarshine 15 ja kova vaahtomuovilaikka, myllyn kierrokset ykköselle. Toinen kierros pehmeällä laikalla ja 2-3 kierroksilla viimeistelytahnalla. Tulee paree kun että lähtisit uudelleen maalaamaan.
Kiitos. Jotain tämänsuuntaista tulee tapahtumaan :thumbup:
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

No sitten jotain kuvaa päivänvalossa. Hyvin näkee kiillon puutteen
luukku_2.jpg
Sävyero näyttää aika pahalta, valokuva vielä korostaa. Toivottavasti tasoittuu jos kiilltoa saa esiin?
luukku_3.jpg
Maali on samasta purkista kuin millä maalasin lokasuojan. Jotenkin tähän vaan piti laittaa maalia enemmän että sai tasaisen värin. Sama ruisku, samat paineet, sama kompura, sama talli jne. Lakkauskin näytti ruiskuttaessa onnistuneen(mitä siltä pöllakältä nyt näki), mutta ei vaan tälläkertaa natsannut.

Itselleni lohdutukseksi vielä :wink: Vanha luukku alkoi olla jo melko ruosteessa, sisäpuoli oli vielä hirveämpi.
luukku_vanha.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Kyllä se siitä tasoittuu kun kiillottaa. Jos ei ole kunnon ilmanvaihtoa, olis hyvä käyttää hidasta kovettajaa lakassa. Se pöly kun laskeutuu niin se sulaa vielä siihen märkään lakkaan, kun taas jos se pinta alkaa jo sulkeutua niin se saattaa mattaanuttaa tai aiheuttaa rakkulointia.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja vk00 »

Ehottomasti kannattaa koittaa kiillotella,schollin aineillakin saa hyvää jälkeä ja helppo motonetistä hakea..s40,s30,itse schollin vahoja en ole koittanut mutta omat vehkeet tuli vimpan päälle noilla..laikkoja ostaa muutaman eri vahvusen ja testailee..
Merseedespents
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

EVO X kirjoitti:Kyllä se siitä tasoittuu kun kiillottaa. Jos ei ole kunnon ilmanvaihtoa, olis hyvä käyttää hidasta kovettajaa lakassa. Se pöly kun laskeutuu niin se sulaa vielä siihen märkään lakkaan, kun taas jos se pinta alkaa jo sulkeutua niin se saattaa mattaanuttaa tai aiheuttaa rakkulointia.
Joo katsoin, niin normaalisti kuivuvaa lakkaa oli käytössä. Noin siinä varmaan on käynyt, nyt vielä kun oli kaksi maalattavaa kappaletta niin hussakkaa oli riittävästi. Ilmanvaihto ei todellakaan ole asiallinen maalaushommiin...
vk00 kirjoitti:Ehottomasti kannattaa koittaa kiillotella,schollin aineillakin saa hyvää jälkeä ja helppo motonetistä hakea..s40,s30,itse schollin vahoja en ole koittanut mutta omat vehkeet tuli vimpan päälle noilla..laikkoja ostaa muutaman eri vahvusen ja testailee..
Joo yritän kiillottamalla vielä pelastaa. Multa uupui myllytyskone ja sellaista oon jo jonkin aikaa haaveillut ostavani. Nyt tuli hyvä tarve ja löysinkin käytettynä uudehkon epäkeskokoneen.

Katsastuksen aikaraja läheni umpeutumista joten vierailin konttorilla. Ei ollut muuta sanottavaa mutta vetopyörästö vuotaa öljyä etustefan kohdalta. Ei vuotanut ennen öljynvaihtoa, mutta nyt tuoreet öljyt valuu ulos. Huohottimen putsasin silloin kun perä oli irrallaan ja nyt öljynvaihdossa suhautin paineilmaa perän sisään. Kävin ostamassa uuden stefan ja kardaanin kannattimen laakerin. Pitää ulinaa 60km/h vauhdissa matkan alussa kun auto on vielä kylmä. Pidempi matka poistaa äänen.

Enpä ole tuota stefaa koskaan vaihtanut, ilmeisesti pinionin mutterin asema on mitattava/merkittävä ennen aukaisua jotta laakerivälys säilyy oikeana. Muistaako joku, minkä kokoinen hylsy sopii tuohon mutteriin? Tarviiko olla pitkä hylsy? Kardaanin kolmiolaippa tarvinnee ulosvetäjää että irtoaa?

Edit: http://www.w124performance.com/service/ ... ension.htm" onclick="window.open(this.href);return false; Tuoltahan se löytyi tehtaan ohje (35-530). 12 kanttinen M30 näyttäisi olevan mutterille sopiva hylsy.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Perän stefa tuli vaihdettua. Vein auton kaverin tallille nosturille, arvelin että voisi onnistua helpommin kuin maassa rähmällään. Ei mennyt vaihto ihan suunnitelmien mukaan. En saanut pinionin mutteria millään auki käsiavaimilla, pakko oli turvautua pulttipyssyyn. Merkkasin mutterin aseman ja mittasin etäisyyden ennen avaamista joten sen sai luotettavasti takaisin samaan kohtaan vaikka pyssyllä piti avata. Kolmiolaippa lähti irti kolmevartisella ulosvetäjällä. Laipan akselilla oli jo stefan kohdalla kulunut ura. Hioin akselia hieman, uutta ei nyt tähän hätään ollut. Vanha tiiviste pois ja uusi tilalle. Laippa takaisin ja mutteri samaan asemaan. Öljyä piti lisätä hieman.

Pinionin mutteria varten pitää olla 12-kantainen pitkä M30 hylsy (pikkuperässä ilmeisesti M27). En suosittele Motonetin myymää MTX merkkistä hylsyä. https://m.motonet.fi/fi/tuote/766130/MT ... m-pitka-12" onclick="window.open(this.href);return false;. Ei ole tarpeeksi pitoa ainakaan tuollaiseen kohtuu matalaan mutteriin. Tuo olikin joku multitool joka sopii kaikenlaisiin kantoihin (eli ei kunnolla mihinkään)
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Öljyvuotoja kävin tilkitsemässä. Kesällä purin turbon irti ja uusin kyllä tiivisteet kasatessa, mutta ahtimen öljynpaluu jäi tihkuttamaan öljyä. Lisäksi ahtoputkessa ja tulpatussa egr liitoksessakin näkyi öljyvuotoa, joten päätin tarkastaa koko turbon öljynpaluulinjan ettei ole tukoksia tms. Ei onneksi ollut. Putsasin ahtoputken ja liitokset. Ahtimen öljynpaluulaippaan askartelin uuden tiivisteen vähän paksummasta tiivistearkista, kerta alkuperäinen ei halunnut pitää. Mutta ei pitänyt tälläkään virityksellä. Öljyn lämmettyä alkoi taas tihkua tiivisteen välistä. Tein vielä kerran uuden tiivisteen ja laitoin silikonia molemmin puolin tiivistettä. No nyt alkoi pitämään :twisted:

Ilmaputkissa kulkeva öljy on mitä ilmeisemmin huohotusöljyä. Otin nyt testiksi huohottimen pois imuputkesta jotta näkee pysyykö paikat kuivana vai vuotaako turbo. Välystä siinä ei edelleenkään ole.

Jäähdytysnestettä katoaa edelleen jonnekin. Löysin yhden vuotopaikan eberin/sisäkennon haaroitusletkusta ja paikkasin sen, mutta edelleen katoaa. Ei paljoa, ehkä 1dl/1000km. Jäähdyttimen kuskinpuolen muovipääty oli hieman kostea, mutta en osaa sanoa oliko vuotanut vaiko mitä....

Tutkiessa huomasin, että kun auton käydessä painoi kaasua, jäähdytysnestettä virtasi paisuntasäiliön ylänurkkaan ylävesiletkun vierestä lähtevästä pienemmästä letkusta. Kuuluuko sen tehdä noin vai kieliikö jostain viasta?
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja dealer »

Normaalia on.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

dealer kirjoitti:Normaalia on.
Danke Schön!
jäähdytin.jpg
Tuosta on jäähdytin kostea. Kuvassa vasemmalla siis ylävesiletku ja oikealla lattia. Ylävesiletku ei vuoda, eli siitä ei ole tihkunut. Mistään muualta jäähdytin ei ollut kostea. Paitsi alakulmassa samalla kohdalla oli jotain märkää. Voiko syyläri vuotaa tuosta kohdin? Auto käydessä en havainnut mitään tihkuamista tms. Tuossa muovipäädyssä näkyy myös tuollaista valkoista purua mikä voisi olla kuivanutta pakkasnestettä...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Puoli miljoonaa tuli täyteen tänään. 3 vuotta ollut nyt minulla omistuksessa ja reilut 60tkm ajanut tällä aikaa.
500tkm.jpg
500tkm huoltokohteina oli viimeviikolla uudet öljyt ja suodatin+ilmansuodatin sekä jäähdytin ja uudet pakkasnesteet. Tilasin uuden syylärin tuon vuotavan tilalle. Alvadi myi Nissensin jäähdytintä 69 eurolla ja sellaisen ostin, mutta eipä Viron pojalla ollutkaan sellaista hyllyssä ja se vaihdettiin Thermotecin vastaavaan. Oli se ainakin käypänen. Joskin vuoti heti uutena tyhjennyshanasta. Siitä puuttui toinen o-rengas ja tasotiiviste. Otin koko hanan vanhasta jäähdyttimestä. Seuraillaan loppuuko nestehävikki tähän korjaukseen.

Moottorille tein RVS-käsittelyn. Ensimmäinen käsittely noin 400km ennen öljynvaihtoa ja toinen käsittely tuoreisiin öljyihin. Idea(=tekosyy :wink: ) tähän lähti siitä, kun ajoin hetken aikaa huohotin irroitettuna imuputkesta selvittääkseni kuinka paljon huohotuksen mukana on öljyä. Kyllähän sitä öljyä sieltä tulee, se että onko liikaa en osaa sanoa. Katsotaan, vaikuttaako aine huohotukseen. Olen myös seurannut kulutusta kirjaamalla tankkauset ylös 60tkm ajalta (6,92l/100km), joten pitkällä aikavälillä näkee myös vaikuttaako tuo ihmeaine luvatulla tavalla kulutukseen. Noin 1000km nyt ajettu käsittelyn aloituksesta, vielä ei pysty sanomaan vaikutuksesta mitään. Tein käsittelyn myös ohjaustehostimeen.

Kesävanteet puunasin valmiiksi asennusta varten. Noille lakatuille reunoille en osannut tehdä mitään, mutta kiillottelin keskustan paremmaksi. Vielä en ole vaihtanut alle. Kontinluukkuakin yritin kiillottaa, mutta en saaanut vielä tarpeeksi hyväksi. Otin liian varovaisesti vesihiomalla, enkä saanut kaikkea appelsiinia pois. Nyt kuitenkin jo hajuilla siitä, miltä valmis pinta tulisi näyttää joten kyllä siitä vielä hyvä tulee.
monoblock_2.jpg
Aurinkoisia kevätpäiviä kaikille!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kevättä pukkaa.

Takatalven rengasvalinta osui kohdalleen ja viimeviikon liukkaat tuli päästeltyä talvirenkailla. Nyt uskoin Pekka Poutaa sen verran, että vaihdoin kesärenkaat alle. Samat Monoblockit Hankookin Ventus Prime 3:lla vaihtui alle. Talvirenkaina toimivissa Kormoraneissa oli pintaa noin 7mm jäljellä ja kaikki nastat tallella. Noin 20000km olleet alla.

Sisustaan tein pientä ehostusta ja vaihdoin kyynärnojan alla olevan säilytyslokeron kannen puusomisteiseksi.
lokero.jpg
Alkuperäinen oli musta ja muovinen ja vara-autosta löytyi puinen vastaava. Itse säilytyslokeron runko oli erivärinen, mutta tuon pelkän liukuvan luukun pystyi vaihtamaan irroittamalla ensin koko boxin ja sitten boxista 4 ruuvilla kiinni olevan kannen. Sitten luukku liukui "taaksepäin" kokonaan irti.

Jäähdytysnestettä ei ole ainakaan vielä tarvinnut lisätä, pinta on pysynyt asetetussa. Tosin vasta reilut 1000km takana, täytyy seurailla vielä kun vuoto oli niin vähäistä alunperinkin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja vk00 »

En jaksanu lukee kokonaan, mutta itellä hukkas kanssa pieniä määriä nestettä, tai pitkällä aikavälillä sen verran, että jäähdytysnesteen varoitusvalo syttyi. Vaihdoin vesipumpun ja ongelma katosi kokonaan. Vuotoa oli kanssa vaikea paikantaa, kun pumppu oli siitä ylivuotoletkusta ainoastaan päästänyt pihalle..
Merseedespents
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Laturi lopetti toimintansa kuin seinään. Käynnistäessä osa merkkivaloista jäi pimeäksi joten ensimmäisenä osasin epäillä laturia. Tarkastin aluksi laturin merkkivalon ja kokeilin varulta uutta polttimoakin, mutta ei auttanut. Sen enempää tutkimatta varastin elimenluovuttajaksi siirtyneestä 200Deestä uudehkon Valeon laturin. Lataus alkoin toimimaan, mutta latauksen merkkivalo on edelleen pimeä. Ehkä polttimonkanta jäi jotenkin huonosti paikalleen? Jännä että silti toimii, kun olen ymmärtänyt että laturi saa herätteensä tuon polttimon kautta? Vanhaa laturia vilkaisin sen verran että hiilet oli loppu.

Kuskin puolen lämpötilan säätö alkoi liian omatoimiseksi. Välillä tulee kuumaa, välillä säädettyä ja toisinaan jotain siltä väliltä. Samaan aikaan alkoi pari päivää sitten kun tuo laturin kyykähtäminenkin. Vänkärin puoli pysyy tasaisena. Täytyy tutkia onka vika vesiventtileissä vai niiden ohjauksessa.

Sellainenkin juttu on ilmaantunut, että nostaa lämpöjä kun ajaa kovalla kuormalla. Normaalisti ajettaessa veden lämpötila pysyy vakiona, mutta isompi kuormitus saa neulan kipuamaan kohti 100 astetta. On tehnyt näin jo pitkään, mutta alle sadassa on pysynyt ja laskee nopeasti takaisin normaaliin niin en ole ollut kovin huolestunut. Nyt sain viisarin yli sataan asteeseen kun kärry perässä ajoin Petomäkeä ylös (4-tiellä Äänekosken pohjoispuolella oleva piiitkä ja jyrkkä mäki). En huomannut että visko olisi lähtenyt täyteen laukkaan, eikös sen pitäisi kuitenkin jossain 100 asteen kieppeillä tulla täysillä mukaan?

Jokin aika sitten myllytin pahimmat pesunaarmut maalipinnasta pois. Kahteen kertaan kiersin auton ja lopuksi Colliniten vaha niskaan. Jonkin verran naarmua jäi vielä, mutta noin 80% loistaa poissaolollaan.
MB_001.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut JanneW124, Su 19.05.2019 17:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Olisko syyläri ehtoo puolella, eli kestää normi ajoa muttei riitä enää lämpöjen noustessa kapasiteetti? Oli yksi 300d joka oireili samalla lailla ja loppui vasta syylärin vaihdolla.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

joop79 kirjoitti:Olisko syyläri ehtoo puolella, eli kestää normi ajoa muttei riitä enää lämpöjen noustessa kapasiteetti? Oli yksi 300d joka oireili samalla lailla ja loppui vasta syylärin vaihdolla.
Syylärin vaihdoin ihan äskettäin. Vanha vuoti hieman joten piti uusia. Samalla hieman toivoin, että tuo lämmönnousu olisi loppunut siihen, mutta toisin kävi. Pystyykös tuota viskoa toteamaan jotenkin ehjäksi tai rikkinäiseksi?
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Senhän pitäis tarttua kiinni tietyssä lämpötilassa, en kyllä tarkkaan muista mikä on se lämpötila on. Ja viskoissakin on eroja.

Testata voit vaikka sanomalehden avulla, että meneekö jumiin se visko. Eli jos tuulettajan siivet voi pysäyttää rullatulla sanomalehdellä lämpöjrn ollessa 100, ei visko toimi.

Onko tästä syöttöpumppu säädetty?
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja Nozki »

http://www.w124-zone.com/downloads/MB%2 ... 20-310.pdf
Tossa ohje viskon testaamiseen. Sehän ei ihan kiinteäksi kytkeydy kuumanakaan. Itsellä oli 80 asteen lämpötilassa niin, että sen pystyi paljain käsin tyhjäkäynniltä pysäyttämään ja pyöräyttämään väärään suuntaan ja se pyöri pari sekuntia sen jälkeen väärään suuntaan. Vajaa sata astetta C se oli kyllä jäykempi, mutta vieläkin käsin pysäytettävissä, eikä kierroksillakaan kiertänyt yli 1500RPM tai jotain. Vaihdoin sen sitten, mutta en ole uutta havainnut testata tuolla systeemillä. Tossa siis oire oli kuumilla keleillä lämpöjen nousu kaupunkiajelussa, kun ilmastointi päällä cruisaili. Uudella en ole kuumalla kelillä vielä ajanut.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin