W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Tuli ostettua tämmönen romu kesällä :D Mutta se on mun Unelma mb ollut jo pienestä asti. Auto on 1982 vuosimallia ja kone käy hyvin paitsi tyhjäkäynti on vaeltavaa. Olen tilanut uudet esikammarit ja ne on jo mulla tallissa, samoin uudet ruiskutussuuttimet. Myös filtterien vaihto ja venttiilien säädön teen ennen uutta käynnistystä. Tarkoitus on saada kone käymään kunnolla ja siinä yhteydessä myös mitata puristuspaineet sitten. Sen jälkeen täytyy pakoputki hitsata kun on mennyt poikki turbon jälkeen olevasta jatkosta. Myös vaihteisto tarvii huollon ja ehkä remontin myös, kun se vaihtaa 3-4 niin luistaa ja kestää ennenkuin nelosvaihde menee päälle.

Pistän vähän kuvia tässä :

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Sitten olen irroittanut esikammarit koska sain vinkin että ne kannattaa katsoa missä kunnossa ne ovat. Sanottu ja tehty ja sylinteri nr1 esikammari olikin rikki..
Esikammarin tehtävä on hiljentää dieselin nakutus ääntä, vaikka se ei kyllä näissä moottoreissa paljon taida auttaakkaan :mrgreen:
Kuva
Laittelen tässä joskus kuvia erikoistyökalusta jonka avulla esikammarit ja niiden lukitusmutterit irtoaa kätevästi :)
Viimeksi muokannut pasi84, Su 26.06.2022 09:42. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w123 300tdt täysremontti

Viesti Kirjoittaja S202 »

Jes, tätä mallia ei usein näy :thumbup: Hommaa näyttäis olevan, mutta onpahan tuollainen hyväkuntoinen jo aika arvokas.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt täysremontti

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

S202 kirjoitti:Jes, tätä mallia ei usein näy :thumbup: Hommaa näyttäis olevan, mutta onpahan tuollainen hyväkuntoinen jo aika arvokas.
Joo me alkaa olemaan aika hinnoissa, mutta tämän teen itselle kesäautoksi :)
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1011
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: w123 300tdt täysremontti

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

pasi84 kirjoitti:Tuli ostettua tämmönen romu kesällä :D Mutta se on mun Unelma mb ollut jo pienestä asti.
123 farkku on edelleen minunkin unelma auto! Yksi parhaimman näköisistä Mersuista.
Minulla oli ilo omistaa tuollainen 8 vuotta, mutta kun se ruoste... :(
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: w123 300tdt täysremontti

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Ohhoh, on se aika hurjan näköisessä kunnossa. Mut kun muistelen katsoneeni kuvia sun tekemästä S210 ruostekorjausprojektista, niin ei tämäkään varmasti ole mikään ongelma saada hyvään kuntoon. Sehän on hienoa, että näitä laitetaan kuntoon ja takaisin tien päälle. :thumbup:
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt täysremontti

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Timo999 kirjoitti:
pasi84 kirjoitti:Tuli ostettua tämmönen romu kesällä :D Mutta se on mun Unelma mb ollut jo pienestä asti.
123 farkku on edelleen minunkin unelma auto! Yksi parhaimman näköisistä Mersuista.
Minulla oli ilo omistaa tuollainen 8 vuotta, mutta kun se ruoste... :(
Joo valitettavasti ne ruostuu pahasti… varsinkin taka-akseliston luota johon on tosi vaikea päästä käsiksi..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt täysremontti

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Nozki kirjoitti:Ohhoh, on se aika hurjan näköisessä kunnossa. Mut kun muistelen katsoneeni kuvia sun tekemästä S210 ruostekorjausprojektista, niin ei tämäkään varmasti ole mikään ongelma saada hyvään kuntoon. Sehän on hienoa, että näitä laitetaan kuntoon ja takaisin tien päälle. :thumbup:
On se joo että tuollainen romuttoma autohan se oikeesti ois tai purkuosiks mutta kun on tyhmä niin ostaa kuitenkin :mrgreen: No, eiköhän se tuosta ala pikkuhiljaa taas auton näköiseksi kasvamaan. Joo tässä tulee olemaan standardi ehkä hiukan korkeampi kuin siinä s210 jonka remontoin. Se on vielä yhtä hyvän näköinen kun oli silloin kuin möin sen 4-5vuotta sitten. Nykyinen omistaja ei sillä ajakkaan talvella vaan se seisoo tallissa talvet :D
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w123 300tdt täysremontti

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nyt on hyvä kohde :thumbup:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt täysremontti

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Tuli eilen tilattua uudet tiivisteet noiden esikammarien alle ja myös uudet lukitusmutterit esikammareille, niitä odotellessa vois vaikka tallin siivota ja laittaa venttiilien välykset kuntoon :lol:

Laitan tässä kuvia miten voi työkalun tehdä itse millä saa nuo esikammarien mutterit ja ite esikammarit irti.
Biltemalta tarvii ostaa hylsy kuvan mukaan,toivottavasti numreot ovat samat kuin täällä Ruotsissa..
Kuva
Se on siis musta hylsy joka on voimahylsy, koko 24mm ja 1/2 tuuman kiinnike.

Sitten tarvii 2 tällasiat polkupyöränpolkimen ulosvetäjää:
Kuva

Esikammarien mutteri on tuon näköinen:
Kuva
Elikkä nyt tarvii tuohon 24mm hylsyyn tehdä nuo tapit jotka sitten menevät mutterin uraan, hylsystä otetaan laikalla pois niin että jää tuollaiset tapit siihen:
Kuva
Sen jälkeen hylsyn päähän hitsataan mutteri kiinni, kokoa en muista valitettavasti, mutta mutterin sisäreikä eli ite jenkausreikä pitää olla sen verran iso ettei se tuki hylsyn kiinnikereikää.
Kuva
sitten tuosta polkimen ulosvetäjästä otetaan sen mukana tullut jenkatanko pois ja hitsataan siihen m10 jenkatangosta tuollainen Pätkä, se täytyy olla tarpeeksi pitkä. vähintään 15cm. Tuohon mustan "hylsyn" sisäreunaan hitsasin myös mutterin kiinni että jenkatanko ei tipu alaspäin, siihen otin m10 mutterin jonka mirkelissä pyöristin niin että se mahtu hylsyn sisälle.
Kuva
sitten tuossa näkyy periaate, se polkimen hylsy siis ruuvataan esikammariin sisälle ja sitten siihen päälle laitetaan se 24mm hylsy ja sen päälle sitten m10 mutteri jolla tuo hylsyasetelma kiristetään niin ettei se pysty liikkumaan ylöspäin mutteria irrottaessa. Sitten siitä hylsyn hitsatusta mutterista sitten vaan jatkotangon kanssa irrottamaan esikammarien muttereita, mutterit ovat tosi tiukassa joten se on hyvä voidella mutterit jollain aineella ja antaa vaikuttaa vaikka yön yli..
Kuva
tuossa on koko työkalu valmiina:
Kuva
Kuva
Kuva

sitten kun mutterit on saatu irti niin sitten alkaa vasta kunnon voimistelupassi :mrgreen: Nyt täytyy esikammarit lyödä irti vetovasaralla, ja siksi se toinen polkimen ulosvetäjä
hitsataan siitä se musta hylsyosa kiinni vetovasaraan:
Kuva
Kuva

Toivottavasti tästä on apua jollekin joka on sellaisessa vaiheessa että tarvii esikammarit irroittaa. Mulla toki meni 2mutteria noihin esikammareihin rikki ja yks niin pahasti että jouduin hitsamaan kiinni jenkatangon ja sen avulla irroittaan mutterin:
Kuva
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt täysremontti

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

dealer kirjoitti:Nyt on hyvä kohde :thumbup:
Joo, mun unelma mb ollut pienestä lähtien. Ja kiva kun on originaali turbodiesel myös ja automaatti :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt täysremontti

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Onko Suomessa miten hyvin osia näihin farkkuihin? täältä Ruotsista ei löydy oikeestaan mitään… tarvitsen toisen peräluukun,ovet ja myös perän 2,88 tai 3,07 välityksellä. Kumpikohan on originaali tässä? Tähän on vaihettu ja siinä on nyt 3,67 :think:
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: w123 300tdt täysremontti

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Huonosti täältäkin löytyy osia. Alkuperäinen perävälitys on 3,07
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt täysremontti

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

jari_w123 kirjoitti:Huonosti täältäkin löytyy osia. Alkuperäinen perävälitys on 3,07
Okej, no sehän tekee tästä projektista vielä kivemman :D :D
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: w123 300tdt täysremontti

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Auto on -82, onko valmistettu -82 vai rekisteröity? Oon törmänny sellaiseen erikoisuuteen noilla jenkki sivustoilla, että -82 farmareissa on ollu sähköinen nopeusmittari. Ja vain ja ainoastaan -82 farkussa. En tiedä onko sitten vaan jenkkilä versio... Ostin yhden sellaisen mittarin ebaystä ja sen tunnistaa heti taulusta. Normi mekaanises on kaikki kilometrinumerot samas "ikkunas" mutta sähköises on oikeanpuoleisin sadat metrit omassa aukossaa, kuten on w126 sähkömittarissakin. Takapuolelta mittarin taas tunnistaa muovisesta ulkokuoresta ja tietty ei löydy varpin liitosta :)

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt täysremontti

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Maastis kirjoitti:Hei

Auto on -82, onko valmistettu -82 vai rekisteröity? Oon törmänny sellaiseen erikoisuuteen noilla jenkki sivustoilla, että -82 farmareissa on ollu sähköinen nopeusmittari. Ja vain ja ainoastaan -82 farkussa. En tiedä onko sitten vaan jenkkilä versio... Ostin yhden sellaisen mittarin ebaystä ja sen tunnistaa heti taulusta. Normi mekaanises on kaikki kilometrinumerot samas "ikkunas" mutta sähköises on oikeanpuoleisin sadat metrit omassa aukossaa, kuten on w126 sähkömittarissakin. Takapuolelta mittarin taas tunnistaa muovisesta ulkokuoresta ja tietty ei löydy varpin liitosta :)

TJ
No tuota en tiedä onko tehty 82 vuonna... vuosimalli on 82. Muistaakseni mittari on tavallinen analoginen vaijerilla toimiva.. jos en nyt ihan väärin muista.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt täysremontti

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Nyt on venttiilit säädetty, onko oikea Tieto mikä mun ruotsinkielisessä korjauskirjassa lukee että imuventtiilit 0,10 ja pakoventtiilit 0,35 kylmänä?
Sitten aukaisin nuo ruiskutussuuttimet, vaihdan suuttimet uusiin. Millä kannattaa nuo osat huuhdella että saa puhtaaksi, voiko laittaa dieseliin ja antaa olla yön yli?
Kuva
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: w123 300tdt täysremontti

Viesti Kirjoittaja Maastis »

No dieselis liottamisesta ei varmaan ole ainakaan haittaa. Ja kyllähän se nyt kohtuu hyvin jämähtänyt likaa irroittaakin, etenkin kun olis väkä lämmintä...

Tommosia vrnttiilivälyksiä olen itsekin kirjallisuudessa nähnyt. Sitte tämä tuli joskus vastaan:
The exhaust valve clearance was set to 0.35 mm, standard for turbocharged engines. Since the garage was cold (below 20C) I followed the factory recommendation and opened up the intake clearance to 0.15 mm. The temperature gauge is (temporarily) sitting on the turbo in Photo 2. The engine was about 18C when I did the job.

Eli että jos työ tehdään viilei olosuhteis niin imuun 0.15... tiedä sitten onko tuo mikää "tehdasohje".

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt täysremontti

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Maastis kirjoitti:No dieselis liottamisesta ei varmaan ole ainakaan haittaa. Ja kyllähän se nyt kohtuu hyvin jämähtänyt likaa irroittaakin, etenkin kun olis väkä lämmintä...

Tommosia vrnttiilivälyksiä olen itsekin kirjallisuudessa nähnyt. Sitte tämä tuli joskus vastaan:
The exhaust valve clearance was set to 0.35 mm, standard for turbocharged engines. Since the garage was cold (below 20C) I followed the factory recommendation and opened up the intake clearance to 0.15 mm. The temperature gauge is (temporarily) sitting on the turbo in Photo 2. The engine was about 18C when I did the job.

Eli että jos työ tehdään viilei olosuhteis niin imuun 0.15... tiedä sitten onko tuo mikää "tehdasohje".

TJ
Mun tallissa on 18 astetta :) onko silloin siis 0,10 imuventtiilit?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w123 300tdt täysremontti

Viesti Kirjoittaja S202 »

Aika pieni välys 0,10mm, tuskin haittaa jos laittaa vähän enemmän.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: w123 300tdt täysremontti

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mielenkiintoista, hyvä että "suurtehofarkkuja" kunnostetaan! Onhan se Keski-Euroopan harrastemarkkinoilla 280 TE:n jälkeen kaikista arvokkain W123-tyypin malli. Noin viisi vuotta sitten tehdasuusi takaluukku maksoi Classic Centerissä 409 e, en tiedä, mikä on tämän hetken taso.

Mulla on purkufarkussa (TDT 1984) vielä aika paljon pientä osaa tallella. Perä on varattu itselleni ja peltiosat/alusta laho, moottori/vaihteisto ja sisäverhoilu myyty. Tuo siun auto näyttää tosin olevan 2. sarjaa, eli pieniä eroja löytyy.

Miun topic: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=155633" onclick="window.open(this.href);return false;
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w123 300tdt täysremontti

Viesti Kirjoittaja S202 »

Uusia luukkuja ei ole saanut enää moneen vuoteen. Alkaa muutenkin peltiosat loppua tehtaalta, kuulin juttua että euroopan vähän paremmin toimeentulevat harrastajat ostelee varastoja tyhjiksi ja voihan se niin ollakkin. Paljon näihin kumminkin kaikenlaista löytyy kun nettiä selaa, tai todella hyvin jos vertaa vaikka japsiautoihin.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: w123 300tdt täysremontti

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hei orkkis etuloksut oli Saksassa Mersuliikkeessä 269 e alennustuotteena, ollut pitkin syksyä. Ehkä kandee nyt investoida jos meinaa hankkia?

https://www.online-teile.com/mercedes-e ... p?show=box" onclick="window.open(this.href);return false;
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: w123 300tdt täysremontti

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Jäi vaivaamaan tuo välys homma. Tässä kuvakaappaus suomenkielisestä korjausoppaasta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: w123 300tdt täysremontti

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kirjassa lipsahtanut väärinpäin turbon ja vaparin venttiilivälykset.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt täysremontti

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Maastis kirjoitti:Jäi vaivaamaan tuo välys homma. Tässä kuvakaappaus suomenkielisestä korjausoppaasta.
kiitos, eli 0,15 sitten imupuolelle koska tallissa on noin 18 astetta :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt täysremontti

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

jari_w123 kirjoitti:Kirjassa lipsahtanut väärinpäin turbon ja vaparin venttiilivälykset.
Joo niin in :shock:
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt täysremontti

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Timo L. kirjoitti:Hei orkkis etuloksut oli Saksassa Mersuliikkeessä 269 e alennustuotteena, ollut pitkin syksyä. Ehkä kandee nyt investoida jos meinaa hankkia?

https://www.online-teile.com/mercedes-e ... p?show=box" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiitos, mutta tuossa on melko uudet ovat vaan alkaneet pintaruostumaan kun ei olla maalattu..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt täysremontti

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Ruiskuttimet lähetetty nyt säätöön, että aukeavat oikeassa paineessa. Vaihdoin ruiskutussuuttimet uusiin ensin ja puhdistin joka ruiskuttimen osina vesikeittimen avulla maalarinpesuainetta käyttäen. Tulivat pyhtaaksi :mrgreen:
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt täysremontti

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Saako näihin kkk k26 turboihin remontti satsia? yrittänyt ettiä mutta ei löydy mistään... akselissa on välsytä joka suuntaan... ja auto savuttaa sinistä koko ajan, luultavasti pääsee öljy turbon ohi pakoputkeen...
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: w123 300tdt täysremontti

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Uudet esikammarit laitettu paikalleen uusien tiivisteiden kanssa. Imuventtiilit säädetty nyt 0,15mm. Ostin myös "uuden" turbon koska vanha on ihan loppu.
Ja sitten tuli grillattua tallilla :mrgreen:
Kuva
Kuva

Tuli ostettua Garrett turbo 1500Kr, eli noin 150 euroa :)
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tämä turbo on volvo 940 sarjaan 200hv moottorilla joten kooltaan aika sopiva tähän. Siinä on myös alipainekello joka pitäis yhdistää imusarjaan alipaineeseen. Sen alipainekellon tarkoitus on ohjata läppää turbiinin sisällä että kun auto käy tyhjäkäyntiä niin läppä menee osittain kiinni ja kun alkaa kaasuttaan niin läppä aukeaa ja turbopaine saadaan näin aikasemmin ylös. Nyt kun tässä on dieselkone kyseessä niin sitä ei voi käyttää joten läppä tulee olemaan auki koko ajan niinkuin tavallisissa turboissa myös. Pakoputken liitos ja myös pakosarjan liitos turboa vasten on sama kuin vanhassa turbossa, täytyy vaan hommata muunninlevy pakosarjan ja turbon väliin koska tiivistealue on hieman erilainen mutta pulttijako on sama eli T3.
Vastaa Viestiin