W123 240dieselturbo ruosteenkorjausta
Re: w123 300tdt täysremontti
onko kenelläkään myytävänä 2,88 tai 3,07 perää ?
Re: w123 300tdt täysremontti
Vähän touhunut moottorin kanssa. Tässä kuva "uuden" turbon pakosarjan tiiviste alueelta,jouduin poraamaan reiät 10mm koska siinä oli alunperin m10 jenkaus. Mulla tulee m10x1,5 jenkatapit pakosarjaan ja sitten ne tapit menevät tuon turbon levyn läpi ja mutterit tulevat takapuolelle lukitteeksi
Uusi ja vanha turbo
Ja tuuriakin oli että sain porattua pois ne 2 keppipulttia(mikä se Suomeksi on?) jotka olivat mennyt poikki. Muutama tunti siinä meni ja monta poranterää koska pultit olivat karkastua terästä Jenkaukseksi tulee m10x1,5 niinkuin on originaali myös.
Nyt täytyy etsiä sopivaa paineletkua turbosta imusarjaan ja mietin samalla intercoolerin laittoa. Öljyputki turbolle ja turbosta ulos näyttää olevan samalla kiinnikkeellä kuin originaaliturbossa, toki joudun varmaan öljynpoistoputkea muokkaamaan koska se ei luultavasti passaa heti suroaan, joko on liian pitkä tai lyhyt.
Uusi ja vanha turbo
Ja tuuriakin oli että sain porattua pois ne 2 keppipulttia(mikä se Suomeksi on?) jotka olivat mennyt poikki. Muutama tunti siinä meni ja monta poranterää koska pultit olivat karkastua terästä Jenkaukseksi tulee m10x1,5 niinkuin on originaali myös.
Nyt täytyy etsiä sopivaa paineletkua turbosta imusarjaan ja mietin samalla intercoolerin laittoa. Öljyputki turbolle ja turbosta ulos näyttää olevan samalla kiinnikkeellä kuin originaaliturbossa, toki joudun varmaan öljynpoistoputkea muokkaamaan koska se ei luultavasti passaa heti suroaan, joko on liian pitkä tai lyhyt.
Re: w123 300tdt täysremontti
Keppipultti on varmaan pinnapultti Intercooler on varmaan parasta mitä tuolle moottorille voi tehdä, ja se imusarja on myös huono jos meinaa virittää. Olikos siitä syöttöpumpusta puhetta, turbon pumpusta ei saa vissiin juuri yhtään syöttöä lisää, ja jos meinaa viripumpun tehdä niin uuden mallin vapari 617 moottorista sellaisen aihion saa.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: w123 300tdt täysremontti
Kiitos, pinnapulttia tarkoitin Meinaa suomen kieli unohtua, ainakin jotkut sanat No virittämistä en sen enempää oikeestaan meinaa tehdä, tuo uus turbo on kylläkin hiukan isompi kuin orkkisturbo mutta ei paljon. Intercooleria ajattelen vaan siksi että se jäähdyttäis ilmaa ja moottori ehkä voi paremmin siitä. Mitään sen kummempia tehon nostoja ei ole tässä vaiheessa kyseessä. Turbon pumpun voi kyllä lähettää viritettäväksi, mutta tarkoitat että 617 moottorista ilman turboa saa paremman pumpun?S202 kirjoitti:Keppipultti on varmaan pinnapultti Intercooler on varmaan parasta mitä tuolle moottorille voi tehdä, ja se imusarja on myös huono jos meinaa virittää. Olikos siitä syöttöpumpusta puhetta, turbon pumpusta ei saa vissiin juuri yhtään syöttöä lisää, ja jos meinaa viripumpun tehdä niin uuden mallin vapari 617 moottorista sellaisen aihion saa.
Re: w123 300tdt täysremontti
Joo niissä uudemmissa kolmisatasissa on sellainen uudemmanmallinen pumppu.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: w123 300tdt täysremontti
ahaa, tarviiko sille pumpulle tehä mitään vai pystyykö suoraan laittamaan tähän ja saada pikkusen tehoja lisää? minkä vuosimallin autosta pumppu käy?S202 kirjoitti:Joo niissä uudemmissa kolmisatasissa on sellainen uudemmanmallinen pumppu.
Re: w123 300tdt täysremontti
Eikai se ilman elementtien vaihtoa juuri kummempi ole. Säätäähän sitä pitää jos meinaa saada saman verran syöttöä mitä turbon pumpussa on. Vuosimalleja en tiedä mutta jossain vaiheessa se muuttuu samanlaiseksi kuin uudemmissa mersuissa. Niistä ei käy pumppu suoraan.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: w123 300tdt täysremontti
ahaa, kiitos vinkistä Eli tämä tarkoittaa että voin yhtä hyvin jättää originaalipumpun remonttiin ja elementtien vaihtoon? Niitä ei kai ite pysty vaihtaan?S202 kirjoitti:Eikai se ilman elementtien vaihtoa juuri kummempi ole. Säätäähän sitä pitää jos meinaa saada saman verran syöttöä mitä turbon pumpussa on. Vuosimalleja en tiedä mutta jossain vaiheessa se muuttuu samanlaiseksi kuin uudemmissa mersuissa. Niistä ei käy pumppu suoraan.
Re: w123 300tdt täysremontti
Siihen turbon pumppuun ei saa elementtejä, jotkut ruotsalaiset tosin on siihen jostain työkoneesta vaihtanu. Mutta jos tehoa haluaa lisää niin se vaparin pumppu täytyy hommata.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: w123 300tdt täysremontti
pasi84 kirjoitti:Uudet esikammarit laitettu paikalleen uusien tiivisteiden kanssa. Imuventtiilit säädetty nyt 0,15mm. Ostin myös "uuden" turbon koska vanha on ihan loppu.
Tämä turbo on volvo 940 sarjaan 200hv moottorilla joten kooltaan aika sopiva tähän. Siinä on myös alipainekello joka pitäis yhdistää imusarjaan alipaineeseen. Sen alipainekellon tarkoitus on ohjata läppää turbiinin sisällä että kun auto käy tyhjäkäyntiä niin läppä menee osittain kiinni ja kun alkaa kaasuttaan niin läppä aukeaa ja turbopaine saadaan näin aikasemmin ylös. Nyt kun tässä on dieselkone kyseessä niin sitä ei voi käyttää joten läppä tulee olemaan auki koko ajan niinkuin tavallisissa turboissa myös. Pakoputken liitos ja myös pakosarjan liitos turboa vasten on sama kuin vanhassa turbossa, täytyy vaan hommata muunninlevy pakosarjan ja turbon väliin koska tiivistealue on hieman erilainen mutta pulttijako on sama eli T3.
Ruiskupumpun kyljessä on kaasupolkimen asennon mukaan alipainetta säätävä motkula, jonka tarkoituksena on ohjata vaihdelaatikon alipainemodulaattoria matkimalla vapaasti hengittävän bensakoneen imusarjan alipainetta.
Kannattaa kokeilla kuinka mokkulalta onnistuu turbon ohjaus.
A
Re: w123 300tdt täysremontti
kiitos vinkistä, täytyy kokeilla sittenAndreas kirjoitti:pasi84 kirjoitti:Uudet esikammarit laitettu paikalleen uusien tiivisteiden kanssa. Imuventtiilit säädetty nyt 0,15mm. Ostin myös "uuden" turbon koska vanha on ihan loppu.
Tämä turbo on volvo 940 sarjaan 200hv moottorilla joten kooltaan aika sopiva tähän. Siinä on myös alipainekello joka pitäis yhdistää imusarjaan alipaineeseen. Sen alipainekellon tarkoitus on ohjata läppää turbiinin sisällä että kun auto käy tyhjäkäyntiä niin läppä menee osittain kiinni ja kun alkaa kaasuttaan niin läppä aukeaa ja turbopaine saadaan näin aikasemmin ylös. Nyt kun tässä on dieselkone kyseessä niin sitä ei voi käyttää joten läppä tulee olemaan auki koko ajan niinkuin tavallisissa turboissa myös. Pakoputken liitos ja myös pakosarjan liitos turboa vasten on sama kuin vanhassa turbossa, täytyy vaan hommata muunninlevy pakosarjan ja turbon väliin koska tiivistealue on hieman erilainen mutta pulttijako on sama eli T3.
Ruiskupumpun kyljessä on kaasupolkimen asennon mukaan alipainetta säätävä motkula, jonka tarkoituksena on ohjata vaihdelaatikon alipainemodulaattoria matkimalla vapaasti hengittävän bensakoneen imusarjan alipainetta.
Kannattaa kokeilla kuinka mokkulalta onnistuu turbon ohjaus.
A
Re: w123 300tdt täysremontti
Joo täällä on yks firma joka työstää noita originaalipumppuja, maksaa tosin 900 euroa… mutta silloin pumppuun tulee 7,5mm elementit. Mun tapauksessa toki liian isot koska en tarvii mitään huipputehoja.. Kokeilen tällä orkkispumpulla miten se jaksaa, koska uus turbo ei ole kuitenkaan kovinkaan paljon isompi..S202 kirjoitti:Siihen turbon pumppuun ei saa elementtejä, jotkut ruotsalaiset tosin on siihen jostain työkoneesta vaihtanu. Mutta jos tehoa haluaa lisää niin se vaparin pumppu täytyy hommata.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 467
- Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
- Paikkakunta: Tukholma
Re: w123 300tdt täysremontti
No, tuon vanhan turbon saa kyllä kunnostettua mutta maksaa noin kolme kertaa enämpi mitä tuosta toisesta maksoit.pasi84 kirjoitti:Saako näihin kkk k26 turboihin remontti satsia?
Pumpun kunnostus tai elementien vaihto. Ei se elementien vaihto tarkoita että siitä pitää ottaa kaikki ulos.
Jos laitat vaikka 7,5 millin elementeillä niin voit pyytää että se säädetään niin minimi syöttö arvoihin mikä on mahdollista noilla elementeillä. Mitä se sitten vastaa pitää kysyä pumpun tekijältä. Tärkeämpi on miten auto käy ja kuulostaa "isommalla" pumpulla. Nopiampi syöttö vähentää lämpökuormaa ja moottorista tulee kierrosherkempi.
A170cdi-00 1999-
Re: w123 300tdt täysremontti
Ahaa, kiitosTurbocompound kirjoitti:No, tuon vanhan turbon saa kyllä kunnostettua mutta maksaa noin kolme kertaa enämpi mitä tuosta toisesta maksoit.pasi84 kirjoitti:Saako näihin kkk k26 turboihin remontti satsia?
Pumpun kunnostus tai elementien vaihto. Ei se elementien vaihto tarkoita että siitä pitää ottaa kaikki ulos.
Jos laitat vaikka 7,5 millin elementeillä niin voit pyytää että se säädetään niin minimi syöttö arvoihin mikä on mahdollista noilla elementeillä. Mitä se sitten vastaa pitää kysyä pumpun tekijältä. Tärkeämpi on miten auto käy ja kuulostaa "isommalla" pumpulla. Nopiampi syöttö vähentää lämpökuormaa ja moottorista tulee kierrosherkempi.
Re: w123 300tdt täysremontti
Nyt tuli nuo mutterit esikammarien lukitusta varten, tietääkö joku niitten momenttia?
Re: w123 300tdt täysremontti
Vaihdoin imu/pakosarjan tiivisteen kun kerran olivat osat irti..
imu ja pakosarja paikallaan.
Kokeilin uutta turboa paikalleen:
Seuraavaksi tilaan jäähdyttimen turbolle ja letkut/putket mitä siihen tarvii. Sitten öljynpoistoputki pitää muakata, laitan siihen letkun pätkän, eli katkaisen putken ja laitan letkun väliin, silloin se käy turboon suoraan.
imu ja pakosarja paikallaan.
Kokeilin uutta turboa paikalleen:
Seuraavaksi tilaan jäähdyttimen turbolle ja letkut/putket mitä siihen tarvii. Sitten öljynpoistoputki pitää muakata, laitan siihen letkun pätkän, eli katkaisen putken ja laitan letkun väliin, silloin se käy turboon suoraan.
Re: w123 300tdt täysremontti
180nm on momentti esikammion mutterille.pasi84 kirjoitti:Nyt tuli nuo mutterit esikammarien lukitusta varten, tietääkö joku niitten momenttia?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: w123 300tdt täysremontti
Kiitos, löysin kirjasta sitten momentin ja siinä luki 130-160Nm, laitoin 160Nmjari_w123 kirjoitti:180nm on momentti esikammion mutterille.pasi84 kirjoitti:Nyt tuli nuo mutterit esikammarien lukitusta varten, tietääkö joku niitten momenttia?
Re: w123 300tdt täysremontti
Tuli käynnistettyä tänään, uudet esikammarit,hehkutulpat ja ruiskutussuuttimet. Venttiilit säädetty. Tässä toki vielä vanha turbo koska en halunut vanhoillla öljyillä kokeilla uutta turboa.
https://www.youtube.com/watch?v=S8He22i ... e=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=S8He22i ... e=youtu.be
Re: w123 300tdt täysremontti
vaikuttaa lupaavalta
https://www.youtube.com/watch?v=pFP6f02 ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Öljyt vaihdettu kahteen kertaan nyt ja savuttaa huomattavasti vähemmän nyt. Millä öljyllä kannattaa ajaa? Käytän nyt 10w40, jostain luin että 15w40 voi käyttää myös kesäkäytössä, mitä mieltä olette?
https://www.youtube.com/watch?v=pFP6f02 ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Öljyt vaihdettu kahteen kertaan nyt ja savuttaa huomattavasti vähemmän nyt. Millä öljyllä kannattaa ajaa? Käytän nyt 10w40, jostain luin että 15w40 voi käyttää myös kesäkäytössä, mitä mieltä olette?
Re: w123 300tdt täysremontti
No nyt on pumppu säädetty kohilleen, oli asteen tai 2 väärässä.. nyt käy nätisti ja kohta alkaa turbon vaihto
https://www.youtube.com/watch?v=ratitRXT4k4
https://www.youtube.com/watch?v=ratitRXT4k4
Re: w123 300tdt täysremontti
Hienoa rojektia Osaatko sanoa mistä tuo säksätysmäinen/särinä ääni kuuluu tyhjäkäynnin takaa tuossa videolla? Itsellä toi pystäri pitää samanmoista ääntä,tosin hieman voimakkaammin,sekä kaasutellessa myös muistaakseni.
Merseedespents
Re: w123 300tdt täysremontti
Hyvälaatuinen 15w40 dieselmoottori öljy on kesä käyttöön oikein hyvää.pasi84 kirjoitti:vaikuttaa lupaavalta
https://www.youtube.com/watch?v=pFP6f02 ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Öljyt vaihdettu kahteen kertaan nyt ja savuttaa huomattavasti vähemmän nyt. Millä öljyllä kannattaa ajaa? Käytän nyt 10w40, jostain luin että 15w40 voi käyttää myös kesäkäytössä, mitä mieltä olette?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: w123 300tdt täysremontti
hei. Minulla se ääni johtu kun pakosarja vuoti turboa vasten, oli mennyt tiiviste siitä ja kuumat pakokaasut olivat alkaneet syövyttää pakosarjan pintaa myös, hioin sen tasaseks ja uus tiiviste sinne niin nyt ei kuulu sitä ääntä. Jos sulla on moottori ilman turboa ja vaikka turbon kanssakin niin tuo imu/pakosarjan tiiviste kannattaa vaihtaa, se on metallia ja menee ajan mittaan rikki.. minä vaihdoin sen myös uuteen.vk00 kirjoitti:Hienoa rojektia Osaatko sanoa mistä tuo säksätysmäinen/särinä ääni kuuluu tyhjäkäynnin takaa tuossa videolla? Itsellä toi pystäri pitää samanmoista ääntä,tosin hieman voimakkaammin,sekä kaasutellessa myös muistaakseni.
Re: w123 300tdt täysremontti
Kiitos, ostin biltemalta 15w40 dieselöljyäjari_w123 kirjoitti:Hyvälaatuinen 15w40 dieselmoottori öljy on kesä käyttöön oikein hyvää.pasi84 kirjoitti:vaikuttaa lupaavalta
https://www.youtube.com/watch?v=pFP6f02 ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Öljyt vaihdettu kahteen kertaan nyt ja savuttaa huomattavasti vähemmän nyt. Millä öljyllä kannattaa ajaa? Käytän nyt 10w40, jostain luin että 15w40 voi käyttää myös kesäkäytössä, mitä mieltä olette?
Re: w123 300tdt täysremontti
On tullut pikkusen touhuttua auton kanssa viikonloppuna, nyt sain ahtopaineet kuntoon, ei meinanut antaa ahtoa ensin tämä uusi turbo mutta se johtui siitä että en ollut lukinnut wg porttia kunnolla, nyt ahtaa hyvinkin semmosta 0,8baaria Pistän tässä pari videoo siitä :
https://youtu.be/pNsI7sPO8t8
ja pitihän sitä ajaa vähän myös
https://youtu.be/u8U_plSPVXs
Nyt seuraavaksi sitten tilaamaan ilmafiltterille osia, jäähdyttimelle tulee myös sähköpuhallin eli se viskopuhallin jää pois.
https://youtu.be/pNsI7sPO8t8
ja pitihän sitä ajaa vähän myös
https://youtu.be/u8U_plSPVXs
Nyt seuraavaksi sitten tilaamaan ilmafiltterille osia, jäähdyttimelle tulee myös sähköpuhallin eli se viskopuhallin jää pois.
Re: w123 300tdt täysremontti
Mulla olis ylimääräisenä w123 tuulitunneliin värkätty iso sähköpuhallin.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: w123 300tdt täysremontti
Onko kuvaa? saat postittaa tännejari_w123 kirjoitti:Mulla olis ylimääräisenä w123 tuulitunneliin värkätty iso sähköpuhallin.
Re: w123 300tdt täysremontti
Hei
Kiinnostais kans kuva ja tietoja mikä flekti sovitettu jos siisti paketti. Harkinnu viskon poistamista kun se on kun potkurikoneen lentoonlähtö kun tuota viskoa ryntäyttää 6000rpm... Hetken oli kauppakassina PT Ctuiseri ja sen flektiä vähä mittailin olis ollu aika sopiva tunneliin ja 2 nopeuksinen...
TJ
Kiinnostais kans kuva ja tietoja mikä flekti sovitettu jos siisti paketti. Harkinnu viskon poistamista kun se on kun potkurikoneen lentoonlähtö kun tuota viskoa ryntäyttää 6000rpm... Hetken oli kauppakassina PT Ctuiseri ja sen flektiä vähä mittailin olis ollu aika sopiva tunneliin ja 2 nopeuksinen...
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: w123 300tdt täysremontti
Minäpäs koitan kaivaa sen flektin esiin ja kuvata se. Tuossa ei ole kuin yksi nopeus, on otettu autosta mistä oli flektin ohjainlaite rikki.
auto w123 200D/300DT vm, -81