Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

MJPfin kirjoitti:Tuota noin, sorvissa olisi varmaan kannattanut tuo ajaa. Näyttää siltä että smirgelillä tehty?
Mig sauma ei välttämättä tule kestämään tuossa kun rajapinta karkenemista esiintyy väkisin hitsattaessa, ainakin päästö olisi suositeltava jos et sitä ole tehnyt.

Mutta mielenkiintoista seurata miten projekti etenee, suoritusarvot kiinnostaa että mihin tulee jäämään toimintasäde.
Ja tietysti se katsastus inssin näkemys varsinkin kiinnostaa itseä miten tuohon suhtaudutaan kun on itse rakennettu.
Ei ollut sorvia käytettävissä, mutta on nuo migillä hitsatut kestänyt noita tuplaturbonkin vääntöjä. Aika näyttää miten käy :)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Okei, no hyvä niin. Ei vain aina ole hyviä kokemuksia ollut kun karkaistuun akseliteräkseen hitsataan laippaa päähän. Voi tietysti olla että on ollut kovempaa tavaraa.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja S202 »

Rattorin ulosoton tumpit kestää sorvissa hitsattuna helposti 1000Nm.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Muutama kuva moottorin ekasta sovituksesta lisätty galleriaan:
https://photos.app.goo.gl/JJ9DbfApSFacZgot5" onclick="window.open(this.href);return false;

Hyvin mahtuu olemaan kunhan vähän siirtää tuosta taakseppäin, että saa enemmän tilaa etukardaanille. Invertteri tulee sitten tuonne konehuoneen takareunaan, kun ei mahtunut oleen tuossa moottorin päällä.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kivasti homma etenee, kesäksi ajoon?
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

MJPfin kirjoitti:Kivasti homma etenee, kesäksi ajoon?
Se olisi tarkoitus.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Lisää kuvia:
https://photos.app.goo.gl/JJ9DbfApSFacZgot5

Eli moottori on paikoillaan etu ja taka kiinnike tehtynä. Pikkasen joutui moottorin runkoa veisteleen että mahtui kunnolla tuonne vaihteisto tunneliin. Viimeisessä kuvassa näyttää että konehuoneen puolella oleva tuki on hitsattu runkooon, mutta oikeasti on läpipulteilla kun sattui rungossa olemaan valmiit reijät. Seuraavaksi pitää viritellä väliaikaisia johdotuksia että pääsee takarenkaita vähän pyörittämään :)
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1582
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Mielenkiinnolla odotellaan ensimmäisiä testejä :)
Onko akku jo löytynyt? Millaisia hintoja norjalaiset pitää Leafin akustolla?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

On se pienen näköinen kokkare G:n moottorin tilalla, ihan kivaa vauhtia edistyy. Jossain kohtaa kos viitsit napata kuvan koko konehuoneesta kun sähkö suristin on tontilla. Olisi kiva nähdä kokonaisuudessaan miten pieni toi moottori oikeasti on.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Oi pentele sehän liikkuu jo kohta! Hyvältä vaikuttaa, nyt vaan akkua tontille ja lakua tiehen :D
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Samuli H kirjoitti:Mielenkiinnolla odotellaan ensimmäisiä testejä :)
Onko akku jo löytynyt? Millaisia hintoja norjalaiset pitää Leafin akustolla?
Ei ole vielä akkua 20000-40000NOK on leafin akun hinta (+toimitus noin 5000NOK), mutta en ole vielä ihan varma tuleeko tuohon alv päälle (itse jos hakee niin pakulla vaan rajan yli ku ei sillä mitään valvontaa ole :) ). Nykyinen suunnitelma onkin mennä alku kesästä käymään pakulla norjassa silleen että hakee akun ja kalastelee vähän samalla reissulla. Tietty jos johonkin EU alueella tulee halpa akku myyntiin ja on halua myös se toimitaa niin voi olla että tulee aiemminkin.
MJPfin kirjoitti:On se pienen näköinen kokkare G:n moottorin tilalla, ihan kivaa vauhtia edistyy. Jossain kohtaa kos viitsit napata kuvan koko konehuoneesta kun sähkö suristin on tontilla. Olisi kiva nähdä kokonaisuudessaan miten pieni toi moottori oikeasti on.
Ehkä tuossa videossa vähän näkyy, mutta moottori menee vaihdelaatikon tilalle eli konehuoneeseen jää ohjaustehostin, alipainepumppu ja mottorin invertteri. Loppu tila täytetään akuilla niin saadaan painojakauma suurinpiirtein samaan kuin alkuperäinen. Otan kuvan kunhan saan siivottua vanhoja johdotuksia pois ja tuon invertterin väliaikaisen asennuksen, niin näkee paremmin.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jotain siitä sai selville ihan hyvältä vaikuttaa systeemit. Mikä sulla on pwm lähtötaajuus kun vinkuu jonkin verran tuo.
Voisi hiljentyä jos saa taajuutta nostettua. Näin ainakin taajuusmuuttajissa.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

MJPfin kirjoitti:Jotain siitä sai selville ihan hyvältä vaikuttaa systeemit. Mikä sulla on pwm lähtötaajuus kun vinkuu jonkin verran tuo.
Voisi hiljentyä jos saa taajuutta nostettua. Näin ainakin taajuusmuuttajissa.
Taajuudet on ihan leafin vakiot koska komennan invertteriä can viesteillä samoin ku leafin oma ecu.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Okei selkis, se sitten vaan on hieman äänekäs pienillä kierroksilla. Eipä tuosta mitään haittaa ole jos ei häiritse, ja tuskin kuuluu kuitenkaan kun auto valmis ja ajossa.
Itsellä vaan kummallinen taipumus takertua epäoleellisuuksiin. :lol:
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Mittaristo testiä https://youtu.be/CwGV-TqsKfw" onclick="window.open(this.href);return false;
Pikkasen on kardaani kulmissa hieromista ku on kovemmilla kierroksilla havaittavissa pientä värinää :)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ai ai, nyt on hienoa oikein lcd dash. Hivenen tuo kuulostaisi värräävän mutta sehän on vain sitten pientä hipostelua.
taky
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:24

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja taky »

JSJ kirjoitti: Ei ole vielä akkua 20000-40000NOK on leafin akun hinta (+toimitus noin 5000NOK), mutta en ole vielä ihan varma tuleeko tuohon alv päälle ...

EFTA maa Norja niin ei mitään erityistä olle.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Kuva
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1582
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Hyvin näkyy kaasupoljinta tottelevan :thumbup:

Voisin kuvitella että tullit joutuisi maksamaan kun tulee EU:n ulkopuolelta.

20000NOK tosin on jo edullinen joten siitä kestäisi rahdit ja muut kulut maksaa.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Mittaristoon range ja kulutus tietoja:
Screenshot_20190127-174228~2.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
taky
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:24

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja taky »

Nopeusmittarin kestää jo hitusen padalin painamistakin....
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Kuva
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 712
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Hieno projekti :thumbup:
Oliko tuo mittaristo toteutettu millä kombolla?
(En ihan ole kerennyt koko projektia seuraamaan jos info oli aikaisemmin mainittu...)
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)

MTBRacingTeam
Suomen Mercedes-Benz klubi
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Berglund kirjoitti:Hieno projekti :thumbup:
Oliko tuo mittaristo toteutettu millä kombolla?
(En ihan ole kerennyt koko projektia seuraamaan jos info oli aikaisemmin mainittu...)
Android tablettiin realdash softa ja siihen data menee sit bluetoothilla ohjainpurkista tällä tyylillä:
http://realdash.net/manuals/customizing ... ations.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

taky kirjoitti:Nopeusmittarin kestää jo hitusen padalin painamistakin....
:D
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

taky kirjoitti:Nopeusmittarin kestää jo hitusen padalin painamistakin....
Nopeudet fiksattu järkevälle tasolle:
Screenshot_20190128-112519~2.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja S202 »

Paljonko tuosta sähkömoottoripaketista irtoaa vääntömomenttia?
S124 300TE
S211 E500
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

S202 kirjoitti:Paljonko tuosta sähkömoottoripaketista irtoaa vääntömomenttia?
Kolmensadan paikkeilla:
LEAFPowertrainEfficiencyCurve.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kuinkahan se riittää maastossa, 240d koneella mikä mulla on, ei tosiaankaan ole voimalla pilattu ja 1. vaihteen välityssuhteen ollessa 4,628 sieltä tulee 634Nm :roll:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja JSJ »

S202 kirjoitti:Kuinkahan se riittää maastossa, 240d koneella mikä mulla on, ei tosiaankaan ole voimalla pilattu ja 1. vaihteen välityssuhteen ollessa 4,628 sieltä tulee 634Nm :roll:
Sepä jää nähtäväksi tietty polttomoottorin vääntö on vain huippuvääntö jollain tietyillä kierroksilla. Sähkömoottori vääntää tuom 280Nm heti 0rpm alkaen.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

JSJ kirjoitti:
S202 kirjoitti:Kuinkahan se riittää maastossa, 240d koneella mikä mulla on, ei tosiaankaan ole voimalla pilattu ja 1. vaihteen välityssuhteen ollessa 4,628 sieltä tulee 634Nm :roll:
Sepä jää nähtäväksi tietty polttomoottorin vääntö on vain huippuvääntö jollain tietyillä kierroksilla. Sähkömoottori vääntää tuom 280Nm heti 0rpm alkaen.
Eikös tuossakin ole niin että tietyillä kierroksilla 0 alkaa ja sitten ennen 3000 laskee
(selvästi rajoitetulta näytää käyrän alkupää)
Mökkillä
'
Vastaa Viestiin