om606 turbomoottorin viritys.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
welho73
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 16.03.2018 20:28
Paikkakunta: Helsinki

om606 turbomoottorin viritys.

Viesti Kirjoittaja welho73 »

nyt kaivattaisiin paljon hyviä neuvoja/ohjeita om606 moottorin rakentamiseen tehoja pitäisi saa yli 500hv. moottori on tulossa 124 koppaseen farkkuun 87vm. mitä kaikkea moottorille pitäisi tehdä että siitä saa yli 500hv ja hyvän. 8mm pumppu on tulossa mynältä.koneen meinaan purkaa ihan palasiksi ja siitä sitten alkaa rakentaa.vaihdelaatikko on jo ennestään vahvistettu kun autossa on tällä hetkellä kiinni om603 piristetty moottori.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: om606 turbomoottorin viritys.

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kannattaisko ekaksi tutkia ihan haulla mitä ovat muut tehneet?
Eipä tuolle hirveitä tarvitse tehdä, iso turbo ja cooleri, isot elementit pumppuun ja se on siinä.
Alakerta kestää aika paljon vetoja vakiona. Ja kansi virtaa enemmän kuin yksikään uudempi.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: om606 turbomoottorin viritys.

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kait kunnollinen pakosarja, "griffin syylari" ja pakokainemittari? Millaiseen käyttöön on tulossa? Jos rataajoon ni voipi joutua muutakin tekemään et kestää hana kaakossa päästellä pidempiä pätkiä? Pidempi pätkä nuilla tehoilla mielestäni on jo tyyliin 1min ja siitä ylöspäin?

Niin ja varmaan vaihdatkin ketjun, kampuran stefat, laakerit sun muut uuteen kun täyskunnostukseen ryhdyt? Kansi ja lohko plaaniin ja kannen täyshuolto. Mut turhaa varmaan nuita luettelee kun kerta purat mosan muttereiksi ni tiedät nuo paremmin. Niin olikos se niin että 606 mosissa kankien numerointi saattoi olla jotenkin epälooginen vai missä osissa oli jokin epäloogisuus muista enään? Katto tarkkaan ja merkkaa muistiin kun purat että mitkä osat oli missäkin reiässä. Mites ne mahtoi kiertokankien alapuoliskot olla merkattu? Ja kasatessa et mäntä on oikeinpäin. Muuten kammio ottaa kiinni mäntään.

Kunnollisen momenttiavaimen tuo hommeli kyllä kaipaa. Joskus testannukin tarkkuusmittarilla jotain bilteman vai motonetin vai mikä lie oli. Aika paljon on heittoja asetuslukemaan verrattuna :roll:

Topiikkejahan tästä aiheesta taitaa ollakin tuolla projekteissa?

Onkohan ne nuo superimiehet mäntiä modanneet kun tehoa halutaan tuollaisia määriä ?

Meinasitko moottorin max kierrosnopeutta nostaa ja paljonka?
St bertils
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: To 01.03.2018 18:34

Re: om606 turbomoottorin viritys.

Viesti Kirjoittaja St bertils »

Ensimmäinen lähtökohta et sulla on hyvä moottori mistä rupeat tekemään...monta moottoria purkaneena ei enää ole itsestään selvyys että pommin vahva moottori olisi hyvä viritys käyttöön.Resepti on tää jos teet vahvan ja kestävän koneen,Ojennuksen kiertokanget,uudet mahlen männät ovat nykyään edullisia niistä pikku kevennys renkaiden päältä..lohko ja akseli linjahoonaukseen..sitten se kaikkein kallein ja haastavin eli korsetti runkolaakeri linjaan..Kansi virtaa vakiona 600hevosvoimaa,siihen venttiilityöt..monesti venttiilit painuneet kanteen,ja tietysti jäykät jouset..kanteen kannattaa kiertää heti helikoil kierteet apukannen pulteille M7..korkkaavat herkästi jäykkien venttiilijousten myötä..imunokka akseliin kannattaa kairata lukite rattaalle voi pyörähtää kun on vaan tiukkuus sovite.esikammiot voi pitää vakiona,samoin suuttimet..huollattaa kannattaa..moottoriin kaikki uudet pultit.alakertaan arpeen kovat.pakosarja on maku asia..itse suosin lyhyttä,se moottori toimii juuri niin millainen ahdin on..siihen kannattaa käyttää aikaa ja rahaa..hyvä ja laadukas hukkaportti,kiinalaisille tialin kopioille voi heittää kuikkaa..mutta jos siitä moottorista haluaa vahvan niin kyllä ruutia joutuu aika paljon polttamaan.moottoriin menee noin 5000e.
welho73
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 16.03.2018 20:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: om606 turbomoottorin viritys.

Viesti Kirjoittaja welho73 »

mistäs löytäisin hyvät männät tollaseen moottoriin?
St bertils
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: To 01.03.2018 18:34

Re: om606 turbomoottorin viritys.

Viesti Kirjoittaja St bertils »

Uudet alkuperäiset ovat nykyään edullisia..130euroa kappale.
Esim kaha tai örum..noin vuosi aikaa niitä rupes saamaan tarvikkeena.ihan samanlaiset aidot mahlet,puuttuu vain mersun leima.
Keväällä voisi vapautua raju kansi jos meinaat oikein yrittää maapallon pyöräyttää.isoo venttiilii,paljon nostoo,ja molemmat nokat säädettävät..
welho73
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 16.03.2018 20:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: om606 turbomoottorin viritys.

Viesti Kirjoittaja welho73 »

mimmosta hintaa meinasit kannelle?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: om606 turbomoottorin viritys.

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
500 hevosvoimisen rakentelu oikeasti alkaa siitä korista.
Voimaa tulee niin paljon, että auton pitää olla ensin vastaavassa kunnossa, samoin jarrujen.
Voimasta ei ole mitään hyötyä, jos sitä ei voi käyttää.
Vakionahan noitten ajo-ominaisuudet on lähinnä siipirataslaivojen tasoa, kun sivuluisussa aletaan niitä teitä luuttuamaan.
Luulisin, että ensimmäinen kymppitonni menee koriin, jos siis hyvän haluaa, sitten toinen moottoriin + vaihteistoon, saattaa olla, ettei riitäkkään, jos vielä jäähdytyksen rakentaa niin, ettei kone paistu heti ensimmäisenä pyhättömänä viikkona, testatessa.
500hv on jo oikeasti paljon tehoa vanhaan autoon, ei niitä niin moni ole saanut kestämään.

Jos sen auton ei tarvi dieseli olla, niin samalla rahalla - ja halvemmallakin saa jo valmiiksi tehtyjä AMG,n mersuja, sekä ÄMMÄläisiä bemareita.
Pääsee kuitenkin heti ajelemaan.

Tehokkaissa dieseleissä ei cdi-moottorisille ole oikein vaihtoehtoa, moottorin käyttäytyminen ja kesto on aivan eri luokkaa.
Käyttäytymisessä ei mistään tarvi tinkiä, on tehoa,vääntöä ja erityisesti käyttömukavuutta.
Alustarakenteet ja ajo-ominaisuudet 2000-> luvun mersu-bmw linjalla on jo erinomaiset.
Noin viidensadan teholuokassa on päivittäisessä ajussa kuitenkin runsaasti enemmän cdi-moottorisia, kuin esikammioisia.
BMW,n tuplaturboista sellainen syntyy oikeastaan helposti.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
St bertils
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: To 01.03.2018 18:34

Re: om606 turbomoottorin viritys.

Viesti Kirjoittaja St bertils »

welho73 kirjoitti:mimmosta hintaa meinasit kannelle?
Katotaan mitä kevät tuotullessaan...laita vaiks yv sun numero
St bertils
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: To 01.03.2018 18:34

Re: om606 turbomoottorin viritys.

Viesti Kirjoittaja St bertils »

tuikku kirjoitti:.
500 hevosvoimisen rakentelu oikeasti alkaa siitä korista.
Voimaa tulee niin paljon, että auton pitää olla ensin vastaavassa kunnossa, samoin jarrujen.
Voimasta ei ole mitään hyötyä, jos sitä ei voi käyttää.
Vakionahan noitten ajo-ominaisuudet on lähinnä siipirataslaivojen tasoa, kun sivuluisussa aletaan niitä teitä luuttuamaan.
Luulisin, että ensimmäinen kymppitonni menee koriin, jos siis hyvän haluaa, sitten toinen moottoriin + vaihteistoon, saattaa olla, ettei riitäkkään, jos vielä jäähdytyksen rakentaa niin, ettei kone paistu heti ensimmäisenä pyhättömänä viikkona, testatessa.
500hv on jo oikeasti paljon tehoa vanhaan autoon, ei niitä niin moni ole saanut kestämään.

Jos sen auton ei tarvi dieseli olla, niin samalla rahalla - ja halvemmallakin saa jo valmiiksi tehtyjä AMG,n mersuja, sekä ÄMMÄläisiä bemareita.
Pääsee kuitenkin heti ajelemaan.

Tehokkaissa dieseleissä ei cdi-moottorisille ole oikein vaihtoehtoa, moottorin käyttäytyminen ja kesto on aivan eri luokkaa.
Käyttäytymisessä ei mistään tarvi tinkiä, on tehoa,vääntöä ja erityisesti käyttömukavuutta.
Alustarakenteet ja ajo-ominaisuudet 2000-> luvun mersu-bmw linjalla on jo erinomaiset.
Noin viidensadan teholuokassa on päivittäisessä ajussa kuitenkin runsaasti enemmän cdi-moottorisia, kuin esikammioisia.
BMW,n tuplaturboista sellainen syntyy oikeastaan helposti.
Ja lisäksi vielä se työnmäärä mikä siinä on...minkä takia moni aloitettu projekti jää kesken.
St bertils
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: To 01.03.2018 18:34

Re: om606 turbomoottorin viritys.

Viesti Kirjoittaja St bertils »

Vielä täytyy sen lisätä aiheeseen kun Tuikku mainitsi moottorin luonteesta ja kestävyydestä..606 on jo kohta viritetty 20 vuotta,vielä tänäpäivänä ei ole samoja voimia otettu moottoreista missä on sähköjohtoja muualla kun tiedon keruussa..puhun omasta puolesta eikä minulla ole muuta kokemusta kuin varttimaili ja katuajo..ollaan varttia tahkottu useamman vuoden 606 yhden ahtimen ja ilokaasun kanssa..sitä on hierottu ja touhuttu kerro Kari millä cdi tai ehkäpä bensa M BMW ajetaan vartti 10.9/212kmh..Tiedän et cdi moottoreilla on tietyt ominaisuudet ja saadaan ja luonnikas moottori..mut huipputehojen ja kestävyyden kanssa ei ole mitään poikkeavaa..335i tuplaturbo bemmi oksentaa 650hv veivin ulos ihan samalla tapaa..monta vuotta seurannu eräitä ohjelmoituja autoja mihin on turboihin hakattu rahaa ja suuttimiin..miksei ne kulje,ei ole selitys että jokin leikkaa syöttöjä..silloin kun säätäjän tanko liikuttaa elementtiä ei tapahdu syötönleikkausta ja kun siihen lisätään 4,5kiloa ahtoja niin sellaista päivää ei tule et common rail pysyis perässä..en toki moiti onhan mun mersuissa kaikissa sun softa:)
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: om606 turbomoottorin viritys.

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

tuikku kirjoitti:.
500 hevosvoimisen rakentelu oikeasti alkaa siitä korista.
Voimaa tulee niin paljon, että auton pitää olla ensin vastaavassa kunnossa, samoin jarrujen.
Voimasta ei ole mitään hyötyä, jos sitä ei voi käyttää.
Vakionahan noitten ajo-ominaisuudet on lähinnä siipirataslaivojen tasoa, kun sivuluisussa aletaan niitä teitä luuttuamaan.
Luulisin, että ensimmäinen kymppitonni menee koriin, jos siis hyvän haluaa, sitten toinen moottoriin + vaihteistoon, saattaa olla, ettei riitäkkään, jos vielä jäähdytyksen rakentaa niin, ettei kone paistu heti ensimmäisenä pyhättömänä viikkona, testatessa.
500hv on jo oikeasti paljon tehoa vanhaan autoon, ei niitä niin moni ole saanut kestämään.

Jos sen auton ei tarvi dieseli olla, niin samalla rahalla - ja halvemmallakin saa jo valmiiksi tehtyjä AMG,n mersuja, sekä ÄMMÄläisiä bemareita.
Pääsee kuitenkin heti ajelemaan.

Tehokkaissa dieseleissä ei cdi-moottorisille ole oikein vaihtoehtoa, moottorin käyttäytyminen ja kesto on aivan eri luokkaa.
Käyttäytymisessä ei mistään tarvi tinkiä, on tehoa,vääntöä ja erityisesti käyttömukavuutta.
Alustarakenteet ja ajo-ominaisuudet 2000-> luvun mersu-bmw linjalla on jo erinomaiset.
Noin viidensadan teholuokassa on päivittäisessä ajussa kuitenkin runsaasti enemmän cdi-moottorisia, kuin esikammioisia.
BMW,n tuplaturboista sellainen syntyy oikeastaan helposti.

Näistä syistä omissa W124:ssa olen päätyny maltillisiin noin 300hp:n lukemiin. Mosan omat kamppeet kokolailla kestää kun vaan uusii syylarin samanlaiseen vaikka se vanha kuinka ehjä olisikin. Toki aski vaatii huomiota ja muut perushommelit jotka lie on ihan helppoa kauraa. Siltikin kun huono tuuri iskee ni yllättävän hintavaksi osaa touhut mennä. Ts jos nyt alkaisin hommeliin eikä 606 mosan historiasta ole tarkempaa tietoa ni kaikkien perushommeleitten lisäksi uusi kansi. Loppupeleissä olis minullekin tullu selvästi kaikkein halvimmaksi kun olis ostanu sen tehdasuutena heti kättelyssä ja viskonu sen vanhan roskiin sen enempi sitä tutkimatta. Siinä samalla olis selvinny monta muutakin asiaa.

Edelleenkään mä en usko et on 300t ajettuja väykyn turbo mosia :) Auto on sitämyöte ollu kallis et niitä on ostaneet heput jotka ajaa autolla paljon ja niillä on menty metrejä huomattava määrä. Toki joku yksilö joukossa voi ollakin mutta ei kait väykynkään kori ole paalikunnossa vielä 300t kohdilla? Kuppaa voi olla mut eikit vielä paaliin. No tää vaan noin niiku lähtökohtiin huomiona.

Joo ja saa siitä sen 500 kin mutta sit ei enää ole helppoa kauraa. Ei taida montaa koneen omaa tehdaslinja -valmistetua kalikkaa enään jäädä? Liki kaikki on paranneltua tai sit ihan uutta ja lujempaa? Myöskin tieto siitä millä konstein mosan saa tuon voimamäärän luotettavasti kestämään niin se tieto ei ole yleisessä jakelussa näin olen ymmärtänyt? Ne on kantapään kautta opittuja / maksettuja tietoja ja ymmärrettävästi niitä ei yleisesti huudella. Itte en todellakaan tiedä mutta näin olen aiheen ymmärtänyt. Erittäin iso apu jos joku suostuu kertomaan osankin niin voi välttää pahimmat ja kalleimmat sudenkuopat.
Vastaa Viestiin