123 kojelaudan pinta

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ti 16.08.2011 19:45
ViestiLähetetty: La 12.01.2019 13:58
vuodelta -82 123: kojelaudan pinta sinistä muovii tai jotain. siihen tullu hiljaksee auton suuntane pitkä "haava". voiko sen täyttää jollain pysyvällä, ja voiko tuota sinistä"muovia" jotenkin elvyttää ?

Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4399
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: La 12.01.2019 16:27
Alkaa olemaan harvinaista ettei siinä olis halkeamia. Ei siitä oikein helpolla siistiä saa.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Su 21.10.2018 12:25
ViestiLähetetty: La 12.01.2019 18:08
Tämähän on yleinen ongelma jenkkien kuumissa ja aurinkoisissa etelävaltioissa.

Tässä "korjaussarja", eli alkuperäisiin sävyihin tehty ohut tyköistuva uusi kuori:


https://www.ebay.com/itm/New-Mercedes-B ... ctupt=true


Ja tässä Suomessa myynnissä oleva auto, johon tuollainen coveri on asennettu:


https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/230/9978342


_________________
Avatar
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13242
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: La 12.01.2019 18:22
Ja ongelma ilmenee nimenomaan sinisessä kojelaudassa kaikissa ilmasto-olosuhteissa. Tehtaan Mercedes-Benz Classic -lehdessä oli takavuosina juttu kojelaudan vinyylin täytöstä ja korjauksesta. Tekniikka on olemassa, eikö sitä joku Smart Repair tai joku kotimaassakin tehnyt, eli kopioidaan martiointi vierestä ja siirretään paikatun halkeaman päälle. Muistettava muuten, että W123:n kojelaudan pinnan martiointi muuttui vuosien saatossa karkeammasta hienommaksi.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1983 230 E Automatic
1982 230 E
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Su 21.10.2018 12:25
ViestiLähetetty: La 12.01.2019 18:55
Näin on. Riippuu miten pahasti on halkeillut ja kuinka kauan on ollut säröillä, onnistuuko korjaus. Oikein huonoon kuntoon menneessä halkeamien reunat kun alkavat käpristyä ylöspäin, niin ainut vaihtoehto on koko taulun vaihto tai uusi pinta. Tuo irtokuori on tietysti ratkaisuna vähän kepuli, koska kyllähän sen tarkkasilmäinen näkee, ettei ole alkuperäinen.

Oliko se noin vuonna -81 kun kakkossarja esiteltiin, karkea kuvio muuttui hienommaksi? Tuo coveri näyttäisi olevan jonkinlainen välimuoto ja suhteellisen hennolla kuvioinnilla, että sopisi kohtuudella kaikkiin vuosimalleihin.

Kaverin 126:n kojetaulun reiät korjattiin sikaflexillä, kuviolle tehtiin ensin muotti ehjästä kohdasta, ja lopuksi kansi maalattiin. Väri sekoitettiin mallin mukaan autoliikkeessä ja matta lakka saatiin sekoitettua oikeaan kiiltoasteeseen. Tuli muuten uskomattoman hyvä ja huomaamaton korjaus.

_____________
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4399
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: La 12.01.2019 22:06
Ehkäpä tuon voi saadakkin korjattua, muutama pieni halkeama tosin kuuluu siihen autoon ennenmmin kuin tuollainen päälle lätkäisty kuori. Kyllä ne mustatkin kojalaudat on yleensä halkeamilla. Mulla on uus musta kojelauta, mutten tiedä raaskinko laittaa sitä koskaan kiinni.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2018
Liittynyt: To 11.08.2005 15:55
Paikkakunta: hki
ViestiLähetetty: La 12.01.2019 23:08
...kyllähän ne noita korjaa :wink:
itsellä vakuutus yhtiö korjautti aikoinaan ja hyvä sekä kestävä tuli :wink:

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ti 16.08.2011 19:45
ViestiLähetetty: Su 13.01.2019 11:59
pitääkö tuollasen puhdistamiseen käyttää jotain vanhempaa sössöö, vai käykö nää uudet vinyyli-sprayt ?
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4399
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Su 13.01.2019 17:08
Emäksinen pesuaine toimii näissä hyvin, esim. prestan nahan/vinyylin puhdistusaine ja lika oikeasti irtoaa sieltä muovin huokosista ja saa osat näyttämään uusille.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 993
Liittynyt: Pe 29.08.2003 14:01
Paikkakunta: Hyvinkää
ViestiLähetetty: Su 13.01.2019 18:40
Ostin jostain rompetorilta tuollaisen kojelaudan korjaussarjan, johon kuuluu erivärisiä halkeamien korjausmassoja.
Koitan etsiä ja laitan sinulle kuvia jos kiinnostaa!
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex 210/ 200CDI (-02)
ex 123/ 240D (-83)
ex 123/ 240TD (-78/-84)
ex 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex 116/ 280S (-75)
ex 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109 (-77)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 993
Liittynyt: Pe 29.08.2003 14:01
Paikkakunta: Hyvinkää
ViestiLähetetty: Su 13.01.2019 20:16
Tällainen korjaussetti, avaamattomassa paketissa.
Oisko 10€ liikaa?

Käyttöohje.jpg
Kansi kylki.jpg
Kansi korjaus.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex 210/ 200CDI (-02)
ex 123/ 240D (-83)
ex 123/ 240TD (-78/-84)
ex 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex 116/ 280S (-75)
ex 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109 (-77)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 425
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ma 14.01.2019 14:04
Jos pääsette kauppoihin -> ap. Laita tänne foorumille "ennen ja jälkeen" kuva? Aihe kiinnostaa useita...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 825
Liittynyt: Ti 23.06.2015 20:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
ViestiLähetetty: Ma 14.01.2019 17:40
Jos halkeamat ei ole liian isoja, eikä reunat jo ylöspäin, niin tuolla setillä onnistuu harjoittelemalla saamaan kohtuullisen tuloksen. Haasteethan on värin sekoittaminen ja pintakuvio jollei reunoja saa aivan kiinni toisiinsa. Itsellänikin on jemmassa vastaava setti (Korrek?), jossa on pintakuviontekokin, josko joskus innostuisi museoimaan jonkun auton. Sitä ennen saa olla, ja omaan vääränmerkkiseen laitoin halkeamia katseilta piilottamaan tuollaisen päällisen. Tilapäisratkaisu seitsemättä vuotta :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ti 16.08.2011 19:45
ViestiLähetetty: Ti 15.01.2019 13:26
onko mahdollista jollain hoitavalla kemikaalilla mahdollista palauttaa tuon materiaalin elastisuutta ? ( niin kuin nahalle esim naurisöljy ). kojelauta on toistaiseksi, kahta haavaa lukuunottamatta, mulle kelpaava. tavoitteena hidastaa ikääntymistä
onko näis vanhemmis materiaaleis ja tän päiväsis eroja ? ( tuleeko lisä vahinkoo uusille suositelluil aineil)

pesuun ja puhdistuksee ilmeisesti haalee mieto "fairi"
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 825
Liittynyt: Ti 23.06.2015 20:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
ViestiLähetetty: Ti 15.01.2019 14:28
Fairy ja auto ei sovi samaan lauseeseen!
Fairy on siis rasvaa syövä, kuivattava aine.
Turvallista on käyttää tunnettujen valmistajien tarkoitukseen suunnittelemia puhdistus- ja hoitoaineita.

Perusvikaahan tuossa kojelaudassa on kolme, joille ei oikein paljoa voi.
Kumi- ja muoviosat vanhenee iän myötä. Prosessia ei pysäytä mikään, niistä mm haihtuu aineita.
Aurinko ja lämpö kiihdyttää prosessia, ja harrasteautoa on hankala ajaa vain pimeällä viileässä.
Sininen väriaine on selvästi prosessia kiihdyttävä sekin, niistä ehjistä tulee olemaan suurin kysyntä.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 993
Liittynyt: Pe 29.08.2003 14:01
Paikkakunta: Hyvinkää
ViestiLähetetty: Ti 15.01.2019 23:19
Juhani Halmeenmäki kirjoitti:Fairy ja auto ei sovi samaan lauseeseen!

Perusvikaahan tuossa kojelaudassa on kolme, joille ei oikein paljoa voi.
Kumi- ja muoviosat vanhenee iän myötä. Prosessia ei pysäytä mikään, niistä mm haihtuu aineita.
Aurinko ja lämpö kiihdyttää prosessia, ja harrasteautoa on hankala ajaa vain pimeällä viileässä.
Sininen väriaine on selvästi prosessia kiihdyttävä sekin, niistä ehjistä tulee olemaan suurin kysyntä.

Löysin kerran vanhojen "pussihousumiesten" forumilta varsin eksoottisen kumin elvytys menetelmän (esim. harvinainen stefa tai kumitiiviste)!
Upota "elvytettävä" osa nestemäiseen mäntysuopaan pariksi viikoksi, niin kumin elastisuus palaa.
Pitihän tuota kerran koittaa vanhaan liituutuneeseen kumiosaan ja(!?) kumma kyllä tuo niksi toimi! :shock:
Sitä en tosin tiedä toimisiko sama konsti muoviseen kojelautaan ja millä sen pidät mäntysuopa kylvyssä... :eh:

Mutta kuten yllä sanottu, niin sininen pigmentti kestää huonosti ultraviolettisäteilyä. Toinen heikko väri on punainen.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex 210/ 200CDI (-02)
ex 123/ 240D (-83)
ex 123/ 240TD (-78/-84)
ex 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex 116/ 280S (-75)
ex 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109 (-77)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)

Paluu Oldtimers

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa







kl-varaosat.fi