MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoauto *MYYTY*

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
moska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: La 16.02.2008 03:03
Paikkakunta: Oulainen

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja moska »

Kai nyt kumminkin kutosissa oli enemmän venttiileitä? :D
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja RH »

EVO X kirjoitti: Cosford :lol:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :thumbup:
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja AK47 »

moska kirjoitti:Kai nyt kumminkin kutosissa oli enemmän venttiileitä? :D
No tottahan toki :D korjataan.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1593
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Kaveri käytti oman 16v kantensa portattavana yhdellä pajalla joka on erikoistunut Fordin cossu kansiin. Näissä kansissa on todella paljon samanlaisuuksia esimerkiksi venttiilikoneiston osat ja kanavien muotoilu.
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Aikoinaan Englannissa näin 190e 2.3-16v Mersun missä oli CosworthIn moottori. Venttiilikopassa luki ihan reilusti Ford ja Cosworth. Takaluukussa 2.0-16v.

Tuolta samaisesta maasta tuo Cossu Mersu nimitys lähti aikoinaan liikkeelle.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2777
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Tuo kansihan on noissa 16v "cossuissa" Cosworthin suunnittelema ja osa niistä on myös heidän valua.Cosworthin valamassa kannessa on päässä merkintä "coscoast" ja pikkuisen isommat/eri muotoiset kanavat verrattuna Mersun valamaan kanteen. Omassa kilpurissani on juurikin Cosworthin valama kansi ja 2.5 kone alunperin. Tallista löytyy kaksi kantta 2.3 koneista, joissa taas on mersun tekemä kansi. Näyttäisi, että näitä kansia on sekaisin seka 2.3 ja 2.5 koneissa.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Tuo tunkinreiän sauma nyt pitää hitsata uusiksi ja sitten takakaaren sisälokari on vaan vedetty päällekäin ja saumassakin sanomista. Uusiksi vaan tai älä ainakaan maksa noista. Peltitöitä ei kannata tehdä hutiloiden. Saa kohta tehdä uusiksi.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3874
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ajattelin että pitäydyn arvostelemasta kenenkään hitsauksia mutta ihan liian pienellä virralla tai liian paksulla langalla on tuossa kyllä tunkin korvan paikkaa tehty.
Monessa muussakin paikassa näkyy huokoisia mikä kielii muun muossa suojakaasun puutteesta tai ruosteisesta langasta.
Lisäksi tietysti sen paikan rajaaminen mihin se kannattaa tehdä voisi hieman ajatusta käyttää enemmän. Mihin pääsee hiomaan, saisiko sauman kulman kohdalle mihin se on helpompi hioa jne.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja S202 »

Missä kuvassa se takakaaren sisälokari näkyy? Tunkinreijän sauma on vähän rujo, mutta pistehiekkapuhaltimella käy läpi ja epoksi päälle niin kestää.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Älkääs nyt vielä repikö pelihousuja. Meen vasta tulevana vkl kattomaan koko autoa. Viimeksi kun kävin oli vasta toista kaarta vähän heftailtu. Tottakai kaikki korjaukset käydään läpi, ja korjataan tarvittaessa. Ei ne kyllä tuollaiseksi jää. Kyllä itsekkin näen ongelmakohdat, mutta puhelimen kautta on pirun hankala ohjeistaa mitä pitäis muuttaa. Ja ihan rehellisyyden nimissä jos olisin itse näitä lähtenyt seppimään niin ne olis näyttänyt vielä huonommilta.
Mitä tuohon kaareen tulee niin kaikki pellit on kyllä puskussa, ja ainakin on sovittu, ettei mitään jätetä päällekkäin. Joku tollasen tunkinreijän fiksaus on niin pikkujuttu ettei mun yöunet siihen mene :lol:

Ja niin, silloin kun kyselin tälle tekijää niin, ei kerkeä. eikä jaksa oli yleensä vastaus monella tekijällä. Ja ymmärettäväähän se, mua ei ainakaan tuo hitsaus kiinnosta sitten yhtää, eikä siihen olisi käytännön mahdollisuuksiakaan. Se että joku suostui tollasta rytökasaa lähteä edes seppimään on jo voitto sinänsä. Joten helppo on huudella sieltä sohvalta.. :lol:
Viimeksi muokannut EVO X, Ti 19.02.2019 10:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Koko ajan lähes kaiken vapaan ajan olen hitsannut mersuja tänäkin talvena. Sohvalla en ole maannut aikoihin.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

No sovitaan niin, etten päivitä mitään noihin hitsauksiin ja peltitöihin liittyen niin ei kukaan traumatisoidu. Katellaan sitten sitä valmista joskus tuonnempana.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja S202 »

Pakkohan se sisä- ja ulkokaari on liittää päällekkäin ja kuten alussa kerroin niin siten kuin alunperinkin että ulkokaaren reuna jää muutaman millin pidemmälle jolloin siihen saa tehtyä hyvän tiivistyksen. Sisäpuolelta sen sauman pystyy vaikka täyteen valuttamaan kotelosuojalla, öljyllä, vaseliinilla, tervalla, kookosöljyllä tai millä nyt tykkää suojata niin ei varmasti ruostu.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

En tiedä tarkoittaako Heavy tota ulkokaaren alapäätä:

https://garage59.kuvat.fi/kuvat/Mercede ... mg=smaller" onclick="window.open(this.href);return false;

Siitä tosin joutuu ohjeistaa tehdasta, koska toteutustapa on sieltä lähtöisin. Kaari on vaihdettu vaan tuon oven puoliväliin saakka. Tuohon kohtaan ei ole koskettu.

Onhan tuo tunkin reijän hitsaus varsin huono, kyllähän mä sen heti huomasin kun sain kuvan. On vaan helpompi kattoa nämä paikanpäällä. Idea oli raspilla tasoittaa tuo, ja vetää uusi hitsi. Jos edelleen tarvii parannella niin tinaan sen ennen epoksia. Jos hitsaus onnistuu paremmin niin laitan vaan 2k liiman siihen saumaan. Ja jottei nyt jää epäselväksi, niin käyn kyllä kaikki muutkin saumat läpi. Se mitä tulee tuohon saumojen paikoitukseen, vähän hiertää itseäkin, mutta jälleen kerran pitäisi olla itse katsomassa perään. Se on vaan käytännössä mahdotonta muuten kuin satunnaisesti.
Viimeksi muokannut EVO X, Ti 19.02.2019 10:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Noniin, yks viikonloppu tuli turattua itsekin auton äärellä. Laitetaan nyt kuitenkin kuvia peltitöiden räpläyksestä.

Kuva

Kuva

Kuva

Hitsari sai käytännössä takaosan korjaukset tehtyä ennen viikonloppua. Näihin kuului takapään tunkin nostokohdat, takavalojen kehykset, rekisterikilven tausta, rekisterikilven valon aukko ja tietysti jo aiemmin tehdyt takakaaret ja sisälokarit. Paikanpäällä hioin kaikki saumat itse ja pyysin tarvittaessa lisää hitsausta. Samalla huomasin takakontin sivuissa/sisälokareissa päällekkäisiä peltejä, jotka leikattiin pois ja saumat hitsattiin. Korjausten ympäriltä putsasin pinnat pellille reilulta alueelta. Käytin tukkalaikkaa ja säädettävänopeuksista kiillotuskonetta. Rälläkän kierrokset on turhan kovat ja laikka kuluu nopeasti loppuun, kevyemmällä nopeudella se kestää huomattavasti pitempään.

Kuva

Puhtaiden peltien päälle ruiskutin harmaan epoksin. Annoin kuivaa vuorokauden, jonka jälkeen saumasin hitsatut alueet koriakryylillä. Joillekin alueille käytin varmuuden vuoksi 2K koriliimaa.

Kuva

Kuva

Auton pohjasta purettiin irtosälät, eli pakoputki, lämpöeristeet, kardaani, käsijarrun mekanismit ym. Puhdistukseen käytin samaa kiillotuskonetta, mutta kuppiteräsharjaa. Lopuksi vielä pesu tinnerillä. Pintaväriksi tuli Teknoksen Temadur 20% kiillolla ja sävytetyllä harmaalla. Moottorin alue ja takakelkan ympäristö jäi vielä tekemättä. Kelkan irroituksen ja vaihdon yhteydessä tehdään se alue, ja etupää viimeistellään kunnes loput hitsaukset on valmistuneet.

Kuva

Kuva

Kuva

Lopuksi ruiskutin uuden värin takakonttiin ja helmoihin. Mukaan etelään lähti taas koko joukko irto-osia kunnostettavaksi.

Kuva
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Vesa T
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: Pe 11.04.2003 20:21
Paikkakunta: Varkaus

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

Meinaatko nuo pakarit kunnostaa? Kannattais ehkä tilaa uudet ebaystä.
W203 C180 Kompressor A Sport -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Vesa T kirjoitti:Meinaatko nuo pakarit kunnostaa? Kannattais ehkä tilaa uudet ebaystä.
Meinaan. Nuo on sentään ihan alkuperäiset mersun putket eikä kiinalaista pierunkuorta. Sormenpäänkokoinen reikä paikattiin takapöntön putken juuresta, muuten ovat vaan paskaiset. Nämä puhalletaan ja pulverimaalataan kuumakestolla ja maalatuthan ne on olleet alunperinkin.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja RH »

:thumbup:
Jatkossa käyttö tullee olemaan satunnaista kesäautoilua, oletan, niin onhan noilla putkilla vielä kunnostettuina arvatenkin pitkä elinkaari edessä. Varsinkin, jos auto joka käytöllä ajetaan kunnolla lämpimäksi.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja epk »

jep jep, lisäksi nuotit ovat tismalleen sitä mitä pitääkin .
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

RH kirjoitti::thumbup:
Jatkossa käyttö tullee olemaan satunnaista kesäautoilua, oletan, niin onhan noilla putkilla vielä kunnostettuina arvatenkin pitkä elinkaari edessä. Varsinkin, jos auto joka käytöllä ajetaan kunnolla lämpimäksi.
Kyllä se näin on. Eiköhän ne siinä mene pitkän aikaa vielä. Ja jos nyt joskus pitää vaihtaa niin kattoo sitten. Laatuero on aika silmiinpistävä kun vertaa tuollaista Ebersprächerin pönttöä tarvikkeeseen. Nuohan painaakin tuplat enemmän.

Ja totta mitä EPK mainitsi, eli äänet pysyy tehdastyyppisinä.
Viimeksi muokannut EVO X, Ti 19.02.2019 10:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja S202 »

Minkälainen maali pysyy takavaimentajassa? Omaa projektia varten löysin eberin hyväkuntoisen takapöntön mutta olis kiva maalata se kun loput pakoputkesta on uutta ja alkuperäistä.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

S202 kirjoitti:Minkälainen maali pysyy takavaimentajassa? Omaa projektia varten löysin eberin hyväkuntoisen takapöntön mutta olis kiva maalata se kun loput pakoputkesta on uutta ja alkuperäistä.
No mä nyt selvittelin että ainakin tuo kuumakestopulveri on melko hyvää tavaraa kun sillä maalataan kiukaat ja muita tulisijojen pintoja. Toisaalta se takapää nyt ei niin kuumaksi koskaan pääse, että luulen siinä kestävän ihan tavan akryylinkin. Ei tuo Eberin käyttämä maali ainakaan kovin paksua ole ollut kun sitä noissa on jonkunverran jäljellä.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Vesa T
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: Pe 11.04.2003 20:21
Paikkakunta: Varkaus

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

Mä tilasin ebaystä putket. Kiva saundi niissä on. Ne oli mielestäni puolassa väsätty. Omani oli myös ehjät, mutta sisuskalut rämisi ikävästi.

Yhdet puretut 16V putket vois olla tiedossa jos vanhat kiinnostaa ja omasi huonot. Ainakin downpipe löytyy.
W203 C180 Kompressor A Sport -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Vesa T kirjoitti:Mä tilasin ebaystä putket. Kiva saundi niissä on. Ne oli mielestäni puolassa väsätty. Omani oli myös ehjät, mutta sisuskalut rämisi ikävästi.

Yhdet puretut 16V putket vois olla tiedossa jos vanhat kiinnostaa ja omasi huonot. Ainakin downpipe löytyy.
Ei noissa enää ole muuta vikaa kuin rujo ulkonäkö. Itseasias kaikki alustassa on olleet tuollaisen paksun ruskean kuran peitossa, mutta itse osat ei sitten lopulta ole olleet edes kovin pahoja. Myös kaikki pultit on auenneet ilman suurempaa kiroilua. Tuo downpipe oli kaikkein ehjin noista omistakin.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3874
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Nyt näyttää hyvältä, tosiaan pitkään mietin viitsinkö mitään asiaan kommentoida mutta kun kaikki muu on täydellistä niin en osannut olla hiljaa.
On tuota lankaa tullut poltettua kilometri tolkulla aikoinaan, välillä mietti että onko tässä mitään järkeä kun asiakkaan tuoma aihio oli mallia pitää nostaa ylös lohiverkolla että pysyy kasassa.
Raha sen saneli että tehdään, tai silloinen pomo lähinnä kompensoi sitä mahdottomien tekemistä sen verran hövelisti.

Laiska oppii äkkiä mihin sauma kannattaa laittaa että jälkityöt jää mahd pienelle ja helposti tehtäväksi.
Hyvä siitä tulee kun se maalataan.
Seuraava auto minkä hitsaan on varmaan se viimeinen, ja meinaan tehdä kaikki tigillä koska voin.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

MJPfin kirjoitti:Nyt näyttää hyvältä, tosiaan pitkään mietin viitsinkö mitään asiaan kommentoida mutta kun kaikki muu on täydellistä niin en osannut olla hiljaa.
On tuota lankaa tullut poltettua kilometri tolkulla aikoinaan, välillä mietti että onko tässä mitään järkeä kun asiakkaan tuoma aihio oli mallia pitää nostaa ylös lohiverkolla että pysyy kasassa.
Raha sen saneli että tehdään, tai silloinen pomo lähinnä kompensoi sitä mahdottomien tekemistä sen verran hövelisti.

Laiska oppii äkkiä mihin sauma kannattaa laittaa että jälkityöt jää mahd pienelle ja helposti tehtäväksi.
Hyvä siitä tulee kun se maalataan.
Seuraava auto minkä hitsaan on varmaan se viimeinen, ja meinaan tehdä kaikki tigillä koska voin.
Joo, on ne nyt paremmat kun lähtökohta. Itse tykkään kyllä viimeistellä noita peltejä, en niinkään ole innostunut siitä hitsauksesta. Jos pitää valita niin tykkään myös itse hitsata tigillä, ja sillä varmasti tekisin, jos olis tilat, vehkeet ja aikaa. Omaa tigiä ei ole, eikä edes omaa kaasua. Kempin 350 mig löytyy sentäs, mutta vehkeet on täydessä tallissa Pohjanmaalla, ja siellä ei näin talvisin pysty enää rakentaa kun sisällä on arvokkaampaa kalustoa säilössä. Etelässä taas en mahdu tekemään muuta tossa yhden auton tallissa jos revin jonkun raadon sinne. Nyt pystyn hoitaman kaikkien irto-osien kunnostuksen kotona kun tuo koppa on muualla. Luulen että hitsarikin tykkäsi kun annoin paikanpäällä selvät ohjeet kun olin vieressä katsomassa perään.
Aina pysty tehdä virheetöntä.. varsinkaan jos ei ole itse siitä vastuussa. Itsellä on ihan yleisellä tasolla halu tehdä asiat aina hyvin, mutta on myös selvää, että 16-v tenavatähti on kuitenkin alempana arvoasteikolla kuin nuo muut harrasteautot mitä itsellä on. Joten ehkä se täydellisyyden tavoittelu ei ole ihan niin tärkeää tämän kyseisen vehkeen kannalta. Joskus projektin alussa jollekin mainitsin että virallisella asteikolla sellainen Note 2-luokan auto olisi täysin riittävä niin lopputuloksen kun arvonkin kannalta. Pitää kumminkin ottaa huomioon, että lähtökohta ei ollut ihan mikään papan helmi.
Viimeksi muokannut EVO X, Ti 19.02.2019 10:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Tuossa taannoin jo mainitsin että hain toisen takakelkan ja etunavat kunnostettavaksi, niin saa vaihtaa sitten kerralla ne kun auto tulee joskus takasin. Purin palikat osiin tallissa, eikä voi sanoa etteikö muutama ärräpää olisi taas päässyt. Lähinnä ongelmat tuli konemattomuudesta tiettyjen osien kanssa ja ennenkaikkea huonoista tai kokonaan olemattomista työkaluista.

Kuva

Kuva

Yksi ongelmakohta oli etujarrukilvet, tai niiden jämät, joiden ruuvit oli todella pahasti ruostuneet. Muutama lähti pihdeillä ja loput poralla ja vastakierretapilla, kunnes se perhanan tappi päätti katketa sinne viimeiseen ruuviin. Siinä sitten melkoisella kikkailulla sain sen jämän pois ja lopulta porasin katkenneen ruuvin pois ja tein uudet kierteet.

Kuva

Narinahelojen poisto aiheutti uskomatonta päänvaivaa. En oikein edes ymmärrä miten ne niin jumissa voi edes olla. Kokeilin ruuvipenkissä ja kierretangon avulla mutta ei sitten niin mitään. Lopulta halkaisin kuviosahalla keskiholkin osiin ja naputtelin pois. Sitten sahasin ulkokoolin halki ja lopulta myös sen sai pois.

Kuva

Tiedossa oli että myös kelkan puslat on hankalat, mutta etummaiset lähti itseasiassa kohtuuvaivalla kun antoi reilusti lämpöä kuppiin ja kampesi puslat irti pienellä vääntöraudalla. Takimmaiset vaati hieman enemmän töitä, mutta samalla menetelmällä ne sieltä lopulta tuli.

Kuva

Kuva

Kun osat oli vihdoin irti kiikutin ne puhallukseen, jonka jälkeen pintaan sipaistiin puolikiiltävä musta pulveri. Navat ja olka-akselit puhallettiin myös ja ne vein sinkittäväksi. Kelkan varsisarjahan tuli Bendelilta Saksasta ja ne oli Febin tavaraa.

Kuva

Kuva

Kasauksessakin oli omat haasteensa. Kelkan puslat meni hyvän rasvauksen jälkeen kumivasaralla eteen mutta jälleen takana vaati töitä. Lopuksi käytin 16mm kierretankoa ja vanhoja takapyörän laakereita puristimena jolla ne plumpsahti paikalleen. Takatukivarren sisäpuslat meni vastaavanlaisella systeemillä mutta olivat yllättävän työläät. Tässä kun on sellaiset teräs ulkovaipalla olevat versiot. Laakerit meni paikalleen kohtuullisella naputtelulla. Pakastin laakerit varmuuden vuoksi ja annoin pesiin hieman lämpöä. Vanhat laakerit olivat hyvänä apuna tässäkin. Narinahelat meni varsin sopuisasti paikalleen hylsy/kierretanko virityksellä.

Kuva

Kuva

Kelkan kasaus oli kohtuu suoraviivaista uusilla osilla. Jarruosat uusittiin samalla Aten tuotteilla. Jarrukilvet tuli uudet ja ne pulverimaalasin vielä uusiksi kun maali tuntui niin ohuelta. Käytetyt irtohilppeet ja pultit myös sinkittiin. Toki varsien mukana tuli uudet pultit. Samalla uusin käsijarrun vaijerit. Käppärin muut osat puhallettiin ja sinkittiin samalla.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Myös kardaanin putsasin ja maalasin. Jätin vanhat väriraidat kun ne oli niin hyvässä kunnossa. Samalla vaihdoin uuden kannatinlaakerin ja suojakumin. Pultit kävi tästäkin sinkissä.

Kuva

Vielä on tekemättä jarrusatulat, jotka ajattelin myös hakea purkuautosta, niin ei tarvi jättää jarrutonta autoa maalarille. Samat satulathan tuossa on kun 220-300E w124:ssa joten niitä on pilvin pimein tarjolla.

.
Viimeksi muokannut EVO X, Su 17.02.2019 20:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
anselmi123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
Paikkakunta: LPR

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja anselmi123 »

Helvetin hienoa jälkeä! Tästä tulee vielä mintti peli.
Star C3 @LPR
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja RH »

...Ja tätä menoa sitä sitten raaski ulkoiluttaa sateella, jos kohta paisteellakaan... :lol: :lol: :lol:
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: MB 190E 2.3-16 |1985| - Museoautoprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

RH kirjoitti:...Ja tätä menoa sitä sitten raaski ulkoiluttaa sateella, jos kohta paisteellakaan... :lol: :lol: :lol:
No aina sen 30-päivää malttaa :lol:
anselmi123 kirjoitti:Helvetin hienoa jälkeä! Tästä tulee vielä mintti peli.
Kiitti, ja toivotaan että tulis :thumbup:
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Vastaa Viestiin