engine valo...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
eki912
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 01.03.2015 13:15

engine valo...

Viesti Kirjoittaja eki912 »

Potilas on GLK250, 2013. Ajettu vahan, eli n 60k.
Syttyi valo kojetauluun, diagnoosina hiukkassuodatin pesu ja jotain antureita uusiksi tms, lienee NOX anturit ?
Mika jumppa moinen on ja mita sen kuuluu maksaa ? Voiko itse tehda mitaan ?
Tuntuu niin turhalta, noilla kilsoilla, ennakoitu parin tonnin menoera. :o
Mista apua ?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: engine valo...

Viesti Kirjoittaja atlas »

Missäs oli diagnoosi on tehty ja millaisella testerillä ja kokeiltiinko testerillä pakko polttoa?
Tossa tuli vaan yksi auto vastaan jota oli teboililla yritetty monella tonnilla korjata kun veho kuulemma kallis ja starilla uusi omistaja tutki ja vika oli 25e osa ja auto tuli kuntoon.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
eki912
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 01.03.2015 13:15

Re: engine valo...

Viesti Kirjoittaja eki912 »

Hitsin hitsi, kun en tieda. Auton nimittain juuri myin, ja nama ongelmat pamahti uudelle omistajalle mittariiin heti oston jalkeen :oops:
Ehti ajaa vain pari sataa kilsaa, kun valo syttyi mittariin.

Ja vehje siis meilla ollessaan toiminut kuin Sveitsilainen kello. Eika tietenkaan millaan lailla moisesta viasta tahi ongelmasta ole aiemmin indikoinut.Miten olisi voinutkaan.

No ettei tulisi kellekaan, ei uudelle ostajalle, eika minulle paha mieli, tottakai haluaisin auttaa. Mutta kuullessani mahdollisesti parin tonnin tiedossa olevasta kulusta, meni mahani kuralle.
Selvittelen tanaan mita tehty, mita mitattu ja milla laitteella. Ja mika on karryn nykytila, onko se osina tallin lattialla....

Oletan etta siis kun kuulin etta hiukkassuodatin on tukossa ja pari anturia uusiksi, kyseessa on siis lienee ns DPF ja NOX anturi tai anturit ?

Osaisko joku avata minulle maallikolle, miksi moinen nyt tukkeutui? Ja miksi juuri nyt? Olenko mina tehnyt aiemmmassa ajossani jotain vaarin? Tai olisiko minun pitanyt alyta kaataa tankkiin ajoissa jotain Fortea tms? Ja jos tuo merkkivalo mittarissa palaa, tarkoittaako se etta auto ei toimi tai silla ei saa tai voi ajaa? Mita tama mahdollinen tukkeutuminen ja anturien vika vaikuttaa ja mihin?
Ja viela lisana, mita tuo DPF autossa ja autolle tekee? Ja miten tama tai nama sensorit tai anturit siihen liittyy?
Ja tama pakkopoltto, mita se on, mita se tekee ja milla saan sen tehtya? Ja tekeeko auto normaalisti itse taman polton? Ja miksi ei nyt sitten olekaan tehnyt tata polttoa?
Kiinnostaisi myos kuulla jos nama DPFt ja anturit joudutaan syysta tai toisesta putsaamaan tai uusimaan, kuinka suuri kulu moinen tulisi normioloissa olla? Tai vielakin parempaa , vinkki mista mun kannattaa nama osat hankkia?
Sorry pitka tarina ja useat kysymykset. Arvostan kaikkia hyvia neuvoja taman ongelman ratkaisemiseen jarkikuluin ja molempia osapuolia tyydyttavalla tavalla.
Ja kiitos jo nyt, etukateen.
karvinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: La 07.08.2004 23:56

Re: engine valo...

Viesti Kirjoittaja karvinen »

Dpf menee tukkoon, jos ajelee paljon lyhyitä matkoja, ilman että moottori pääsee välillä kunnolla lämpenemään. Kaupunkipyörittelyyn ei nykydiesel oikein sovi. Antureiden hajoamiseen tuskin pystyy itse vaikuttamaan.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2333
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: engine valo...

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

eki912 kirjoitti: Sorry pitka tarina ja useat kysymykset. Arvostan kaikkia hyvia neuvoja taman ongelman ratkaisemiseen jarkikuluin ja molempia osapuolia tyydyttavalla tavalla.
Ja kiitos jo nyt, etukateen.
Jos DBF ei ole voinut polttaa itseään puhtaaksi pitkiin aikoihin, on se voinut todellakin tukkeutua.

Mitä kustannuksiin tulee, ovat ne uuden omistajan ongelma jos olet myynyt auton yksityishenkilönä. Ostajalle voit todeta että Mercedes-Benz on hieno auto mutta myös sen huoltaminen maksaa.
Jos nyt maksat pari tonnia niin ensiviikolla tulee seuraava puhelu ja sitä seuraavalla viikolla taas uusi puhelu.

Muistelet Mercedes-Benz:iä lämmöllä koska kuulut siihen harvinaiseen ryhmään joka ei ole joutunut maksamaan korjaamolaskuja siitä. Uuden omistajan kohdalla kyse oli lähinnä tilanteen normalisoitumisesta eikä se ole sinun vikasi.

Siirryt vaan eteenpäin elämässä ja unohdat tuon auton.
eki912
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 01.03.2015 13:15

Re: engine valo...

Viesti Kirjoittaja eki912 »

Sain kiini kaverin joka tutkailee sita vikaa, selvisikin jo testerilla, etta itse DPF on lukemiltaan OK, ja ei olekaan tukossa.
Mutta molemmat NOX anturit herjaa, ja pitaa uusia.
Luin toki nettia hartaasti ja ei ole mitenkaan ennenkuulumatonta etta nama menee.
Joillakin jopa tosi aikaisin. Jopa jenkkisivuilla sanoivat etta olisi ollu joku batchi naita sensoreita jotka oli vikaherkkia.
Etsin nyt paikkaa mista naita saa hankittua, kun arviohinta moiselle liki tonnin kappale.... :o
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6279
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: engine valo...

Viesti Kirjoittaja MiHe »

No ihan ensin kannattaa selvittää että autoa on diagnosoitu starilla eikä millään pilipalilukijalla, ja sen lisäksi mersut tunteva henkilö/paja tulkitsee niitä tuloksia eikä ala suinpäin vaihtamaan kaikkea vikakoodiin liittyvää osaa. Kuten edellä sanottu voi hitupönttö tukkeutua (voi se tukkeutua esim vääristä öljyistä, turboviasta tms.), ja sitä voi koittaa starilla (ja joillain muillakin testereillä) pakkopolttaa, mutta erittäin yleinen vika on että pönän paineanturien kanavat tukkeutuvat eikä anturi saa todellista painetietoa. Ja on itse anturikin voinut rikkoontua. Analysoinnilla selviää, voit ohjeistaa 'goodwillinä'.

Edit: Ahaa, jotain siis selvinnyt... no ei nuo anturit edelleenkään sinulle kustannuksena kuulu, mutta bald.de:stä voi kysyä hintaa
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: engine valo...

Viesti Kirjoittaja AK47 »

eki912 kirjoitti:Sain kiini kaverin joka tutkailee sita vikaa, selvisikin jo testerilla, etta itse DPF on lukemiltaan OK, ja ei olekaan tukossa.
Mutta molemmat NOX anturit herjaa, ja pitaa uusia.
Luin toki nettia hartaasti ja ei ole mitenkaan ennenkuulumatonta etta nama menee.
Joillakin jopa tosi aikaisin. Jopa jenkkisivuilla sanoivat etta olisi ollu joku batchi naita sensoreita jotka oli vikaherkkia.
Etsin nyt paikkaa mista naita saa hankittua, kun arviohinta moiselle liki tonnin kappale.... :o

Vähän samalla linjalla kuin jo todettu. Yksityishenkilöiden kauppa ja käytetty tuote vaikkakin mersu ja pienillä kilometreillä.

Ei tuo ole sinun ongelma varsinkin kun et ole ollut tietoinen asiasta. Jotenkin tuntuu että uuden omistajan ajotyyli tai tapa enempi syynä että pian kävi näin.

Mutta hatun nosto auton myyjälle että on näin kiinnostunut asiasta jonka omistaa nyt joku muu. Eriasia olisi jos ostajaa olisi huijattu asiassa tai liikkeen myymä.

Älä lähde tosiaan minkään tojotahuollon tms arvauksien maksumieheksi. Itse kokeilisin starilla poltella ja tutkiskella missä vika oikeasti on. Muut testerit voit tässä tapauksessa unohtaa - siis uusi omistaja.

Neuvo uudelle omistajalle että star testeri ja hoksaamiskykyinen star käyttäjä tutkimaan.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Lehtonen71
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: La 25.06.2016 13:07
Paikkakunta: Tortinmäki

Re: engine valo...

Viesti Kirjoittaja Lehtonen71 »

Kaverilla oli Volvossa sama vika ja siinä riitti kun pesi ne anturit puhtaaksi , oli myös vain karstottuneet ajan saatossa .
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1046
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: engine valo...

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Näissä tulee melkeimpä aina vikakoodi hiukkassuodattimen täyttöasteesta kun joku anturi vikaantuu. Ja 60tkm ajettu auto niin ei kannata ihan ensimmäisenä alkaa dpf:ää irroittamaan.

Ensin anturit yms kuntoon ja tarvittaessa hiukkassuodattimen nokimäärän uudelleenlaskenta/puhdistuspoltto.
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
CDI320CLS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Ke 11.09.2013 08:24
Paikkakunta: Nummela

Re: engine valo...

Viesti Kirjoittaja CDI320CLS »

Voisiko tuossakin olla egr venttiili jumissa niin kuin oli omassa kun ajettiin liian sievästi. Om651 kone.
MB w212
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
eki912
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 01.03.2015 13:15

Re: engine valo...

Viesti Kirjoittaja eki912 »

Mielestäni ansaitsee tarinani loppu kertomisen, ja iso :thumbup: mersulle !

Otin yhteyttä Vehoon jossa autoani aina huollettiin, kerroin rehellisesti casen. Sain ohjeet, hyvät sellaiset.
Ilmoitin heti uudelle omistajalle että viet sen valtuutettuun huoltoon nyt heti, että saavat sen kiinni Stariin ja tehtaan tietokantaan.

Ja olitte aivan oikeassa, toki soitin myös ensin diagnoosin tehneeseen firmaan ja kysyin MILLÄ laitteella diagnisoit...ja olitte siinäkin aivan oikeassa, oli tehty Boschin testerillä. Silloin alkoi mullakin kellot soida.
Boschin laitteella ensin diagnisoitu hiukkaspönttö tukossa, no ei ollutkaan tukossa, molemmat NOX anturit piti mennä uusiksi, no ei ollut nekään ihan vaihtovalmiita... ja arvioitu yli parin tonnin kulu, ei sekään osunut maaliin ... :lol:

Valtuutettu huolto pisti kärryn piuhoihin ja vika paikallistui NOX 1 anturiin ja se menee kaiken kukkuraksi melkoisella varmuudella tehtaan ns goodwillin tms piikkiin johtuen ajetuista vähistä kilometreistä ! :clap: :clap: :clap:
Eli vaikka takuu onkin jo ummessa, ei se suinkaan aina tarkoita ettei MB vastaa tuotteistaan.
Ja tässä elävä todiste (taas) ettei muilla testereillä saatuihin tuloksiin aina voi oikein uskoa.

Loppu hyvin, kaikki hyvin.
Vastaa Viestiin